2024 rugsėjo 12 d. ketvirtadienis, 12:40
Reklama  |  facebook

Energetikos specialistų nekompetencija – pavojus Vilniaus gyventojų saugumui

2020-04-20 15:06
Po ilgų darbo energetikos srityje metų susidūrimas su kai kurių asmenų kompetencijos trūkumu nustoja stebinti. Tačiau 2020 m. sausio 22 d. paviešintam LRT tyrimui „Icor“ ir „Veolia“ Šimašiui po Vilniumi pakasė brangų rusišką standartą“ visgi pavyko nustebinti ir mane.
nuotrauka
Asociatyvi portalo Statybunaujienos.lt archyvo nuotr.


Minimos įmonės
Lietuvos energija, įmonių grupė (nuo 2019 – IGNITIS),
Vilniaus šilumos tinklai, AB
Vilniaus energija, UAB
ICOR įmonių grupė,

Suprantu, kad žurnalistas gali neišmanyti metalų technologijos ar ketaus gaminių specifikos. Tačiau, prieš išstojant su tam tikrais pareiškimas, ypač – srityje, kurioje stokojama kompetencijų – verta skirti dėmesio susipažinimui su teisės aktus reglamentuojančiais reikalavimais šilumos perdavimo tinklų vamzdynams, paskaityti šiek tiek techninės literatūros. Šiuo atveju susidaro įspūdis, kad žurnalistas pasikliovė nuomone vieno, šališko ir nekompetentingo „eksperto“, kuris faktus beria vadovaudamasis logika „girdėjau, kad skambina, bet nežinau, kur“. O buvusio ilgamečio „Vilniaus energijos“ Metalo laboratorijos vedėjo Egidijaus Morkūno argumentai išvis nebuvo pateikti.

Perskaičius tyrimą aprašantį straipsnį, neliko abejonių, kad pasigilinti į metalurgiją, techninius reikalavimus ir šioje srityje dirbusių ilgamečių specialistų patirtį pritrūko noro ar laiko. 

Norėčiau trumpai supažindinti su ilgamete, aukščiausias kompetencijas patvirtinančia Lietuvos energetikos specialistų patirtimi.

LTSR Energetikos ir elektrifikacijos gamybinis susivienijimas (AB „Lietuvos energija") turėjo savo Metalų ir suvirinimo tyrimų tarnybą. Metalų ir suvirinimo tarnybai vadovavo technikos mokslų daktaras Stanislovas Veinšreideris, su kuriuo konsultuodavosi ne vienas to meto Sovietų Sąjungos energetikos institutas.

Daugeliui puikiai žinomas faktas, kad anuomet Lietuvos energetikos ir elektrifikacijos gamybiniame susivienijame ir jam pavaldžiose įmonėse dirbo kvalifikuoti energetikos specialistai, turintys ilgametę darbo patirtį. Įmonės vadovu galėjo būti paskirtas tik gamybinę patirtį ir energetinį išsilavinimą turintis asmuo.

Tuo metu vienintelė tokia Lietuvoje Metalų ir suvirinimo tarnyba turėjo reikiamą įrangą nustatyti metalo cheminę sudėtį, neardomu metodu patikrinti suvirinimo siūles. Kadangi šilumos tiekimo įmonės neturėjo savo tyrimų laboratorijų ir specialistų, tarnyba spręsdavo visas jose kilusias problemas. Dr. S. Veinšreiderio tarnyboje buvo sukaupta visa informacija apie sutrikimus ir avarijas Sovietų Sąjungos energetikos objektuose, t. y. elektrinėse, katilinėse ir šilumos tiekimo įmonėse, tarp kurių – ir Lietuvos energetikos objektai bei šilumos tiekimo įmonės.

2000 metais AB „Lietuvos energija“ perdavė savo termofikacinę elektrinę Nr. 3 „Vilniaus šilumos tinklams“ kartu su Metalų tyrimų laboratorija ir specialistais. Tuo metu „Vilniaus šilumos tinklams“ vadovavo ilgametę patirtį sukaupęs gamybininkas. Jis puikiai suprato, kokia turi būti vamzdyno metalo cheminė sudėtis ir visus sprendimus priimdavo kartu su šios laboratorijos vadovu E. Morkūnu.

Jei tyrimo autorius būtų susipažinęs su technine informacija, suprastų, kad šilumos perdavimo tinklo vamzdynai parenkami priklausomai nuo terpės (karštas vanduo, garas) ir jų parametrų (temperatūra, slėgis, debitas), o po to parenkamas ir tinkamas vamzdžio sienelės storis, galintis išlaikyti esančias apkrovas. 

Įsigilinimo stoką parodo ir dar vienas klaidingas autoriaus teiginys – „Pagal specialiai sukurtus reikalavimus gaminami vamzdžiai yra brangesni nei standartiniai europiniai, o kainų skirtumą sumoka šilumos vartotojai“.

Lietuva yra Europos Sąjungos narė ir privalo vykdyti europinių standartų ir direktyvų reikalavimus. Taigi, buvęs „Vilniaus energijos“ Metalų tyrimų laboratorijos vadovas E. Morkūnas vadovavosi europiniais standartais EN 10217-2:2002(E), kurie aiškiai nurodo vamzdyno metalo cheminę sudėtį. 

Pagal reikalavimus, vamzdžių užsakovas turi pateikti informaciją apie technines sąlygas. Nenurodžius šios informacijos, vamzdžiai pateikiami pagal pagrindinę specifikaciją.

Jokių žurnalisto minėtų „specialiai sukurtų“ reikalavimų nėra. Tiekėjams paprasčiausiai pateikiama informacija, nurodanti, kad vamzdžiai turi būtų pagaminti tik iš ramaus stingimo plieno. E. Morkūnas, vadovaudamasis europiniu standartu, surašė technines sąlygas, įvertinančias šiuo metu eksploatuojamų vamzdynų metalo cheminę sudėtį – į ją labai svarbu atsižvelgti atliekant senų ir naujų vamzdžių suvirinimo darbus. Jungiamųjų vamzdžių pliene turi būtų kuo vienodesnis anglies kiekis – tokios techninės sąlygos, remiantis europiniu standartu, ir buvo nurodytos. Esant skirtingam anglies kiekiui suvirinamuose metaluose, sujungime atsiranda taip vadinami „karštieji įtrūkimai“. 

Prisiminkime, kad dar 2004 m. vyko derybos su danų bendrove „Alstom“ (dabartinė „Logstor“) dėl tiekiamų vamzdžių plieno kokybės, nes padaugėjo defektų būtent dėl nekokybiško plieno. Pagal sertifikatų duomenis buvo nustatyta, kad vamzdžiai pagaminti iš verdančio stingimo plieno, o ne iš ramaus stingimo, kaip to reikalauja europinis standartas. Standartus atitiko tik vienas bandinys iš visų, pateiktų tyrimui. Tada ir buvo nutarta, kad „Vilniaus energijos“ objektams bus tiekiami vamzdžiai, pagaminti pagal šio tinkamo bandinio plieno charakteristikas. „Logstor“ tapo vienintele šilumos perdavimo tinklų vamzdžių tiekėja, nes ši bendrovė įvykdė visus europinio standarto EN1017-2:2002(E) reikalavimus.

Kaip ir teigė E. Morkūnas, svarbiausia pasiekti maksimalius saugumo standartus, o ignoruojant vamzdžių cheminę sudėtį, to įgyvendinti nepavyks. Taigi, tyrime „ekspertu“ įvardijamas Valdas Narkūnas neapdariai klysta. Jis kvestionuoja ilgamečio energetikos specialisto E. Morkūno žinias, tačiau akivaizdu, kad pats V. Narkūnas nėra išsamiai susipažinęs su europiniais standartais, turi menką supratimą apie metalų technologijas ir suvirinimą. 

Labai gaila, kad žurnalistas vadovaujasi tokio „eksperto“ teiginiais – norisi tikėtis, kad tai nulėmė žinių stoka, o ne finansiniai sandoriai.

„Vilniaus šilumos tinklų“ Perdavimo tinklo direktorius Algimantas Sadauskas suprato europinio standarto svarbą, reikalavo jo laikytis. Visgi, tikėtina, A. Sadauskas naujo direktoriaus Gerimanto Bakano buvo priverstas atšaukti pateiktas technines sąlygas dėl vamzdynų metalo cheminės sudėties.

Deja, tai įrodo naujo direktoriaus nekompetenciją. Jis turėtų gerai išmanyti saugios ir patikimos vamzdynų eksploatacijos taisykles, Energetikos įstatymą, Šilumos ūkio įstatymą, Potencialiai pavojingų įrenginių įstatymą ir kitus teisės aktus. Jie užtikrina šilumos energijos tiekimo saugumą, kurio reikalavimų nevykdymas baudžiamas nustatyta tvarka.

Tikiu, kad dabartinis „Vilniaus šilumos tinklų“ direktorius G. Bakanas netrukus supras savo padarytą klaidą, kuri prieštarauja teisės aktų reikalavimams ir europiniam standartui. Supratęs savo asmeninę atsakomybę už nenutrūkstamą šilumos energijos tiekimo saugumą ir patikimumą, G. Bakanas turėtų atšaukti panaikintas technines sąlygas.

Šiandien po Vilniumi išvedžioti ir daugiau kaip 50 metų eksploatuojami 730 km besitęsiantys šilumos perdavimo tinklų vamzdynai, atitinkantys europinį ir sovietinį standartą. „Vilniaus energija“ užtikrino, kad šilumos energija vartotojams būtų tiekiama saugiai, nenutrūkstamai, patikimai ir efektyviai. Noriu tikėti, kad aukšti standartai mūsų saugumui bus išlaikyti ir ateityje. 


Komentaro autorius –
Algimantas ŽIAUNYS, buvęs VEI Priežiūros skyriaus viršininko pavaduotojas šilumai 
 
Publikacija apmokėta
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2024-09-11 17:09
Šių metų pradžioje Druskininkų savivaldybės meras Ričardas Malinauskas ir AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius Vladimiras Vinokurovas pasirašė sutartį dėl vandens kelio (17,7 km) paruošimo, pritaikymo laivybai Nemuno upės atkarpoje ties Druskininkais, o praėjusią savaitę ties M...
nuotrauka
2024-09-11 17:03
Šiandien Vyriausybė pritarė Finansų ministerijos teiktam nutarimo projektui, kuriuo siūloma dar šiemet skirti papildomų lėšų karinio mobilumo transporto infrastruktūros projektams. Susisiekimo ministerijai iš skolintų lėšų bus skiriama 42,3 mln. eurų dvigubos paskirties (karinėms ir civilinėms reik...
nuotrauka
2024-09-11 16:52
Šią savaitę baigtas kelio ties Lazdijų pasienio punktu kapitalinis remontas. Kitąmet suplanuota pradėti ir dar vienos, 10 km ilgio atkarpos prie Lietuvos-Lenkijos sienos fizinius atnaujinimo darbus, kurie po ilgos pertraukos bus finansuojami INTERREG programos lėšomis.
nuotrauka
2024-09-09 16:36
Iki 2040 metų šešias šalis – Suomiją, Estiją, Latviją, Lietuvą, Lenkiją ir Vokietiją – turėtų jungti 2500 km ilgio žaliojo vandenilio koridorius, kuriuo kasmet bus transportuojama iki 2,7 mln. tonų (Mt) žaliojo vandenilio, rodo Suomijos, Estijos, Latvijos, Lietuvos, Lenkijos ir Vokietijos „Ontras“ d...
nuotrauka
2024-09-06 13:26
Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorei „Litgrid" vykdant Lentvario 110 kV transformatorių pastotės skirstyklos rekonstrukciją, du sekmadienius daliai klientų Trakų rajone nebus tiekiama elektra. „Energijos skirstymo operatorius" (ESO) besiruošiant rekonstrukcijos darbams rado sprendimą, kur...
nuotrauka
2024-09-04 14:01
Gerinamos paramos sąlygos privačioms juridinių asmenų elektromobilių įkrovos stotelėms įrengti. Valstybė nuo šiol finansuos net pusę darbuotojų ir klientų elektromobiliams įkrauti skirtų stotelių įrengimo kaštų. Tai turėtų paskatinti įmones prie savo patalpų įrengti daugiau privačių (t. y., nekomerc...
nuotrauka
2024-09-04 09:17
Tarptautinė žaliosios energetikos bendrovė „Ignitis renewables“ plečia savo veiklą Latvijoje. Jos priimtame investiciniame sprendime numatoma 106 mln. eurų skirti 174 megavatų (MW) Tumės saulės parko vystymui. Tai bus vienas didžiausių tokio tipo saulės parkų Baltijos šalyse. Tai yra trečiasis „Igni...
nuotrauka
2024-09-03 15:52
Statybvietėje tarp Nemuno salos bei Žemosios Fredos įkasta simbolinė statybų pradžios kapsulė. Greta būsimo M. K. Čiurlionio koncertų centro statoma 258 metrų ilgio ir bemaž 6 m pločio jungtis pėstiesiems ir dviratininkams. Pasak rangovų, tilto statybai prireiks apie 6,5 tūkst. tonų betono.
nuotrauka
2024-09-03 15:21
Šiandien, rugsėjo 3 d., ant triukšmą mažinančių užtvarų netoli Vilniaus pradeda veikti saulės moduliai, kurių pagaminta žalioji energija bus naudojama pagrindinės šalies automagistralės Vilnius-Kaunas-Klaipėda kelio ženklų apšvietimui.
nuotrauka
2024-09-03 09:21
Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) birželio mėnesį paskelbusi 4 paramos kvietimus gyventojams, norintiems įsirengti saulės elektrines arba padidinti jau turimų saulės elektrinių galią, pasibaigus vasarai jau sulaukė virš 16,5 tūkst. gyventojų paraiškų. Iš Energetikos ministerijos skirtų 40 ml...
nuotrauka
2024-09-02 09:55
Vilniuje jau antrą sezoną iš eilės vykdomi gatvių remonto darbai – šiemet planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti net 120 kilometrų gatvių. Prasidedant naujiems mokslo metams, kai transporto srautai mieste ženkliai suintensyvėja, darbus stengiamasi užbaigti visose svarbiausiose sostinės susisiekimo a...
nuotrauka
2024-08-30 13:12
Klaipėdoje toliau gerinama infrastruktūra pėstiesiems ir dviratininkams. Darbai neseniai baigti Šilutės plente, ties bendrovės „Klaipėdos energija“ teritorija, taip pat – Dubysos gatvėje. Šilutės plente įrengta daugiau nei pusė kilometro naujų takų, Dubysos gatvėje – daugiau nei 300 metrų. Abiejuose...
nuotrauka
2024-08-29 11:58
Kiekvieną mėnesį prie skirstomojo tinklo vidutiniškai prijungiama virš 3 tūkst. saulės elektrinių, kurios Lietuvoje dažniausiai montuojamos ant privačių namų stogų. „Energijos skirstymo operatoriaus" (ESO) ekspertų teigimu, tapti gaminančiais vartotojais ir taip sumažinti sąnaudas už elektros energ...
nuotrauka
2024-08-29 11:48
Vilniaus miesto savivaldybės Taryba pritarė, kad būtų pradėta šalia Gariūnų sankryžos esančio Gariūnų g. 48 sklypo paėmimo visuomenėms poreikiams procedūra. Nors teritorija nedidelė (5,5 aro), ji svarbi siekiant pradėti Gariūnų sankryžos rekonstrukcijos antrąjį etapą ir įrengti viaduką per Gariūnų g...
nuotrauka
2024-08-29 09:50
Taryba pritarė naujos aplinkai draugiškos transporto rūšies – elektrinio vandens transporto – integravimui į Vilniaus viešojo transporto sistemą. Planuojama vandens transportą integruoti trimis etapais, pirmuoju sukuriant susisiekimo jungtį tarp sostinės centro ir Žirmūnų. Tikimasi, kad naują susisi...
nuotrauka
2024-08-27 13:35
Lietuvos oro uostai (LTOU) praneša, kad jau šio ketvirtadienio (29 d.) ryte planuojama atverti Vilniaus oro uosto centrinę eismo schemą ir baigti esminius rekonstrukcijos darbus. Lengviesiems automobiliams ir autobusams bus atidaryta iš esmės atnaujinta transporto judėjimo schema, kurios sprendimai ...
nuotrauka
2024-08-26 10:25
Alytuje bei Nemenčinėje veikianti aliuminio bei plastiko langų, durų ir fasadų projektavimu, gamyba bei montavimu užsiimanti įmonė „Glassbee“ laimėjo vieną iš Kauno oro uosto keleivių terminalo ir šiaurinio perono plėtros projektams skelbtų konkursų. Jau pradėti svarbūs darbai, kurie yra specialiai ...
nuotrauka
2024-08-22 09:56
Bendra saulės ir vėjo galia Lietuvoje per keturis metus išaugo daugiau nei keturis kartus ir peržengė simbolinę 3 GW ribą. Tokios galios buvo 2009 m. sustabdyta Ignalinos atominė elektrinė.
nuotrauka
2024-08-21 08:11
Siekiant Lietuvos geležinkelių tinklą padaryti dar saugesnį, bus modernizuojama 14 ruožuose Vilnius-Klaipėda, Kaišiadorys-Kybartai ir kituose svarbiuose transporto koridoriuose esančių geležinkelio pervažų. Susisiekimo ministerija į šių prioritetinių pervažų rekonstrukciją planuoja investuoti daugia...
nuotrauka
2024-08-21 07:55
Liepos pabaigoje Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) suteikė leidimą gaminti elektrą 3500 saulės modulių elektrinei ant „Švyturys-Utenos alus“ (ŠUA) daryklos stogo Utenoje. Kartu su elektrine bendrovė „Green Genius“ įrengė 2 MWh talpos ličio jonų energijos kaupiklių sistemą, kuri suteik...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra