Išrinkta geriausia Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo architektūrinė idėja

Architektūrinės idėjos konkurse dalyvavo 11 idėjų, atitikusių visus pateikimo reikalavimus. Ekspertų komisija pastebėjo, kad pasiūlymų skaičius buvo tikrai didelis, o idėjų konkurencija – itin aktyvi. LTOU duomenimis, konkurse dalyvavo tiek Lietuvos, tiekužsienio architektų komandos, atsižvelgusios į tai, kad atvykimo terminalas yra šalies aviacijai ir ekonominiam augimui strategiškai svarbus projektas. Siekiama, kad naujasis atvykimo terminalas būtų pastatytas iki 2028 metų pabaigos.
Oro uostas – šalies vizitinė kortelė: architektūra atskleidžia identitetą
„Vilniaus oro uosto atvykimo terminalas neišvengiamai turi keistis – jis jau seniai nebeatitinka nei šiandienos poreikių, nei ateities vizijos. Kalbame apie vartus į Lietuvą, apie pirmą įspūdį, kurį susidaro kiekvienas atvykstantis. Džiaugiuosi, kad konkurse sulaukėme daugybės įdomių ir kokybiškų idėjų, o geriausiųjų eilėje esančios siūlo šiuolaikiškus, patogius ir ateities poreikiams pritaikytus sprendimus“, – sako pranešime cituojamas susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.Komisijos ekspertų vertinimu, penkios geriausios architektų komandos pagal eiliškumą buvo: „Zaha Hadid Architects“ (Jungtinė Karalystė), UAB „Aplan“ (Lietuva), MB „SYRUSAS“, veikianti pavadinimu „IMPLMNT architects“ (Lietuva), „One Works“ (Italija) ir UAB „Baltic Engineers“ (Lietuva).
„Mums svarbiausi tikslai yra funkcionalumas ir aukščiausio lygio keleivių patirtis, todėl džiaugiamės, kad laimėjusi architektūrinė idėja šiuos siekius darniai papildo, susieja su originaliais sprendimais. Architektų pasiūlytas bendras sprendimas subtiliai susieja modernią, ateities infrastruktūrą su Lietuvos kultūriniu identitetu. Tokį terminalą laikytume puikia šalies vizitine kortele visiems atvykstantiems“, – teigia pranešime pacituotas Lietuvos oro uostų vadovas Simonas Bartkus.
2027 m. pradžioje planuojama skelbti rangovo atranką naujam terminalui statyti.
Studijos „Zaha Hadid Architects“ vizualizacija
„Džiaugiuosi, kad tokio masto viešosios infrastruktūros projektui pasirinktas brandus, profesionalus architektūrinis sprendimas. Tai darbas, kuris drąsiai žengia į ateitį, bet išlaiko pagarbą vietai ir aplinkai. Tikiu, kad naujasis terminalas ne tik užtikrins funkcionalumą ir keleivių patogumą, bet ir taps darnaus, kokybiško architektūrinio augimo Vilniuje pavyzdžiu“, – komentuojaVilniaus miesto vyr. architektė Laura Kairienė.Architektūrinė idėja vienija tradicijas ir modernumą
Geriausios idėjos autoriai savo pasiūlyme teigia, kad jų naujojo atvykimo terminalo architektūrinė idėja siekia subalansuoti visus Vilniaus oro uosto terminalus į vieningą kompleksą, sukuriant aiškią ir modernią jo tapatybę. Terminalas būtų projektuojamas kaip simetriška esamų terminalų dalis - pratęsimas.
Didelis dėmesys skiriamas susisiekimui – planuojama, kad terminalas darniai jungs traukinių, autobusų, dviračių ir kitų transporto priemonių susisiekimo galimybes. Projektas pritaikytas patogiam pėsčiųjų, dviratininkų bei žmonių su negalia judėjimui ir pasižymi tvariais sprendimais – lietaus vandens surinkimo sistema, želdynais, konstrukcijos ir apdailos elementais iš natūraliųmedžiagų. Teigiama, kad vizualiniai ryšiai, aiški ženklinimo sistema ir erdvi viešoji erdvė palengvins orientaciją bei užtikrins aukšto lygio patirtį keleiviams.
Šio naujojo Vilniaus oro uosto atvykimo terminalo architektūrinė idėja siekia darniai susieti Lietuvos kultūrinį identitetą su šiuolaikiniu dizainu. Terminalo forma paremta rombo ir trikampio geometrija, kuri įkvėpta tradicinių lietuviškų motyvų. Terminalai ir naujoji aikštė suvienijami į darnią visumą, kuri ne tik patenkina dabartinius poreikius, bet ir leidžia lanksčiai plėstis ateityje.
Studijos „Zaha Hadid Architects“ vizualizacija
Geriausioms idėjoms – prizinis fondas
Konkurso sąlygose numatyta, kad geriausių projektų autoriai bus apdovanoti piniginiais prizais – bendras prizinis fondas, kurį pasidalins penkių geriausių pasiūlymų autoriai, yra 120 tūkst. eurų.Šiame etape, sudarius geriausių pasiūlymų eilę, pagal esamas viešųjų pirkimų procedūras dar numatytas apskundimo laikotarpis (10 kalendorinių dienų), po šio laikotarpio – architektūrinio konkurso laimėtojas bus kviečiamas į neskelbiamas derybas dėl terminalo ir jo prieigų projektų parengimo sutarties pasirašymo.
Konkurso darbus pagal kokybinius kriterijus vertino speciali vertinimo komisija. Tarp komisijos narių buvo Laura Kairienė (Vilniaus miesto vyriausioji architektė), Mariia Grachova (architektė, „Chapman&Taylor” (Didžioji Britanija) architektūros studijos Briuselio padalinio direktorė), Tom Holtmann (architektas, „Nordic Office of Architecture” (Norvegija) partneris, projektų vadovas) ir Lietuvos oro uostų atstovai.