2025 sausio 14 d. antradienis, 11:56
Reklama  |  facebook

Kodėl valdžios reikalavimai verslui griežtesni karantino metu nei įprastai. Nepasitikėjimas ar perdėtos kontrolės įpročiai?

2020-04-30 20:44
Seime karantino metu buvo priimti Darbo kodekso pakeitimai, įpareigojantys darbdavius per vieną darbo dieną nuo prastovos paskelbimo informuoti apie tai Valstybinę darbo inspekciją (VDI). Nors prastovų paskelbimas buvo pakankamai reglamentuotas ir prieš karantiną, kyla klausimas, kodėl darbuotojus išleidžiant prastovai karantino laikotarpiu Seimas sugriežtino ir numatė papildomą prastovų kontrolės mechanizmą verslui ir kitoms įstaigoms?
nuotrauka
Vaidas ŠALAŠEVIČIUS, Regionų verslo plėtros asociacijos prezidentas, UAB „Justicija“ direktorius


Minimos įmonės
Justicija, UAB

Atsakymas akivaizdus – institucijos nepasitiki darbdaviais ir prideda papildomų saugiklių, kad nebūtų piktnaudžiaujama prastovomis, nes VDI nustačius, kad darbuotojas, dėl kurio darbdaviui paskirta ir mokama subsidija už prastovą, realiai vykdo darbo funkcijas, subsidijos mokėjimas būtų nutrauktas.

Esu įsitikinęs, kad tai nepadės, tačiau tik papildomai užkraus darbu pačius darbdavius, jų buhalterius ar kitus atsakingus darbuotojus bei tą pačią VDI, kuri ir įprastu laiku savo kukliais resursais nespėja sukontroliuoti piktnaudžiaujančių darbdavių. Be to, prašant išmokėti subsidiją už prastovas, informacija yra teikiama dviem valstybinėms įstaigoms – Užimtumo tarnybai ir Sodrai. Jos turi veikiančias pranešimų ar ataskaitų priėmimo IT sistemas, kurios yra būtinos dėl elementaraus saugumo, ko neturi pati VDI. Taigi dėl nepasitikėjimo darbdaviais ir įpročio perdėtai kontroliuoti verslui ir kitiems darbdaviams karantino metu sukuriamas papildomas biurokratinis barjeras – griežtesnis nei įprastai.

Dar įdomesni INVEGOS reikalavimai įmonėms, ketinančioms gauti lengvatines paskolas be užstato pagal jos skelbiamas priemones, kurios vadinasi pagalba verslui COVID-19 krizės metu.

Pakomentuosiu pora iš jų, skirtų smulkiam ir vidutiniam verslui. 

Viena iš jų – „Paskolos labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusiems verslams“ skiriama, kuomet apyvarta nukrito daugiau kaip 30 proc., pagal ją gali būti skiriama paskola būtiniausioms veiklos išlaidoms finansuoti, tokioms kaip darbuotojų darbo užmokestis, nuoma, komunalinės išlaidos ar pan.

Kita priemonė smulkiam ir vidutiniam verslui – „Apmokėtinų sąskaitų paskolos“ arba sutrumpintai ASAP. Pagal šias priemones kiekvienai atskirai numatyta skirti iki 50 mln. eurų. ASAP priemonė paskelbta balandžio 11 d., o „Paskolos labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusiems verslams“ paskelbta balandžio 14 d. Dabar, praėjus trims savaitėms nuo jų paskelbimo, kaip viešina pati INVEGA, yra išmokėtos pirmosios paskolos, tačiau priemonėje ASAP bendra jų suma tik 95 tūkst. eurų. Iš 50 mln. O kitoje, atrodytų, dar svarbesnėje, „Paskolos labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusiems verslams“ per „Finbee Verslui“ platformą išmokėta tik apie 6 mln. eurų. 

Tai kur slypi ir yra užstrigę tie valdžios skelbiami 100 milijonų numatytų smulkiam ir vidutiniam verslui gelbėti?

Pasidomėjus tik šiomis priemonėmis kai kurie galimi atsakymai man, kaip verslo konsultantui ir teisininkui, buvo labai netikėti, atrodo kad ir šiuo atveju jie vėl slypi biurokratiniuose suvaržymuose ir pertekliniuose reikalavimuose, kurių netaiko net labai atsargūs ir smulkiam verslui negailestingi Lietuvos bankai. Aš kalbu apie INVEGOS balandžio pradžioje paskelbtą vieną iš pagrindinių reikalavimų visose pagalbą verslui COVID-19 krizės metu taikomose priemonėse. Pagal šį reikalavimą Juridinių asmenų registrui privaloma būti pateikus 2019 m. finansinės atskaitomybės dokumentus arba finansinę atskaitomybę. Kas valdžios koridoriuose sugalvojo šį reikalavimą turbūt visiškai nesupranta finansinių ataskaitų rengimo, tvirtinimo ir pateikimo nei praktinių, nei teisinių niuansų.

Bendrieji ir visiems įprasti teisės aktų reikalavimai yra, kad finansinės ataskaitos už praeitus metus įmonėse privalo būti parengtos, patvirtintos ir Registrų centrui pateiktos iki birželio mėnesio 1 dienos, taigi INVEGOS reikalavimas karantino laikotarpiu yra daugiau kaip mėnesiu ankstesnis ir griežtesnis nei įprastu įmonėms veikimo laikotarpiu. Be to, ar žino šio reikalavimo „kūrėjai“, kad finansinės ataskaitos prieš pateikiant Registrų centrui turi būti ne tik buhalterių parengtos už praeitus metus, tačiau ir patvirtintos akcininkų susirinkimų? Šiuo atveju Akcinių bendrovių įstatymas numato gana griežtą akcininkų sušaukimo tvarką, pagal kurią akcininkai pranešimą apie susirinkimą turi gauti ne anksčiau kaip prieš 21 dienai (ABĮ 26 str. 4 d.), o ją sėkmingai patvirtinus ir pateikus Registrų centrui pastarasis jį registruoja dar 2 darbo dienas.

Priminsiu, kad vienos iš minėtų priemonių taikymo pradžia balandžio 11 d., o kitos balandžio 14 d., „Apmokėtinų sąskaitų paskolos“ ASAP priemonėje paskelbimo metu net buvo numatytas jos pabaigos terminas balandžio 25 d. (tiesa, ši priemonė, kaip ir tikėjausi, jau pratęsta). 

Taigi matematika paprasta – įmonės, kurios mažiau kaip per tris šių metų mėnesius iki karantino pradžios nesušaukė akcininkų susirinkimų ir nepasitvirtino finansinių ataskaitų, net labai norėdamos niekaip negalėjo sutilpti į vienos iš priemonių pradžios ir pabaigos terminus. Per 14 dienų suspėti galėjo nebent tos įmonės, kurios finansines ataskaitas akcininkų susirinkimuose pasitvirtino prieš karantiną, turi vieną, du ar kelis akcininkus ir nesilaiko įstatyme numatytos tvarkos arba turėdami daugiau akcininkų pažeidžia karantino reikalavimus ir šaukia akcininkų susirinkimus. Net elektroninėmis ryšio priemonėmis gaunami pranešimi gali būti išsiųsti tik išankstiniu 2/3 akcininkų susirinkimo sprendimu, o susirinkimo vykdymui nuotoliniu būdu „on line“ turi būti sudaryta tokia galimybė akcininkams, todėl praktikoje taikomas retai ir nėra išsamiai teisės aktuose reglamentuotas.

Taigi, kodėl šiuo sudėtingu karantino laikotarpiu INVEGAI nepakanka preliminarių, o ne galutinių Registrų centrui pateiktų finansinių ataskaitų, man nėra aišku, galiu tik spėti, kad vėl tas pats nepasitikėjimas verslininkais, direktoriais, tais pačiais finansininkais arba pasirenkant valdžiai įprastą perdėto apsidraudimo kelią, nesinori tikėti, kad čia elementari nekompetencija arba (kaip jau kalba kai kurie verslininkai ir mano klientai) nenoras skubėti ar skolinti į labai sunkią situaciją patekusiems smulkiems ir vidutiniams verslininkams. 

Dar vienas perdėtų saugiklių ar kliūčių pavyzdys yra jau minėtoje „Apmokėtinų sąskaitų paskolos“ priemonėje ASAP, pagal ją įmonė gali gauti 85 proc. jai neapmokėtų sąskaitų vertės nuo sausio 1 d. iki kovo 31 d. paskolą. Už kitų skolas įmonei, galinčiai gauti lengvatinę paskolą iš INVEGOS, atitenka visa rizika, atsakomybė ir prievolė paskolą grąžinti. Todėl labai keistas ir vėl nesuprantamas dar vienas reikalavimas – kad įmonė-skolininkas nebūtų įtrauktas į VMI skelbiamus ilgalaikių skolininkų arba minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų neatitinkančių įmonių sąrašus. Nors šiuo atveju visą paskolos riziką prisiimtų paskolą iš INVEGOS pasiėmusi įmonė tiek dėl įsipareigojimo ją grąžinti, tiek dėl COVID-19 ir karantino negaudama apmokėjimų iš skolininkų, tačiau dar sudaromas perteklinis ir papildomas reikalavimas bei kliūtis sėkmingai veikiančiai įmonei – ne dėl jos pačios nemokumo problemų, o dėl jos skolininkų problemų.

Man keisčiausia yra tai, kad tokie reikalavimai numatyti valstybės įsteigtos Agentūros, skirtos padėti verslui, Agentūros, per kurią valdžia yra numačiusi didžiausius paskolų paketus šiuo sunkiu karantino laikotarpiu, paskelbia tokius paskolų gavimo kriterijus ir reikalavimus, kurie nei pagal verslo logiką, netgi teisinį šiandienos reglamentavimą netelpa į jokius rėmus. O ypač nesuprantama tai, kad visi šie pertekliniai biurokratiniai reikalavimai numatyti karantino laikotarpiu, kuomet reikia aiškumo, skubos ir realios pagalbos tiems, kam labiausiai reikia, t. y. smulkiam ir vidutiniam verslui. 

Dabar faktas yra vienas – pagal pagalbos verslui priemones panaudota tik 100 tūkst. eurų iš 100-ų milijonų.

Smulkus ir vidutinis verslas ir taip susiduria su dideliais sunkumais, yra apkraunamas bereikšmiais ir nereikalingais biurokratiniais barjerais, kurie neatlieka jokios realios funkcijos, išskyrus dar vienos papildomos kontrolės.

Aptariau tik kelis, mano įsitikinimu, perdėto biurokratizmo pavyzdžius, nesileisdamas į kitų pavyzdžių nagrinėjimą. Gal nereikia dairytis į kitas šalis, ieškoti atsakymų ir problemų pačiame versle, bet valdžiai pirmiausiai kritiškai pažiūrėti į save, o ne į darbdavius, labiau pasitikėti verslu ir apskritai kuriančiu žmogumi. Gal savęs paklauskime, ar verslas ir žmonės pasitiki pačiu Seimu ir Vyriausybe. Atsakymas turbūt taip pat visiems žinomas. Tačiau ar toks nepasitikėjimas savo darbdaviais, verslo bendruomenėmis, apskritai visa visuomene ir paprastu žmogumi prideda pasitikėjimo pačia valdžia ir jos institucijomis? Atsakymą palieku Jums.

Statybunaujienos.lt



Komentaras

nuotrauka
2025-01-10 11:39
Įsivaizduokite, kad vaikštinėjate po Vilniaus, Kauno ar net Palangos miesto parką ir stebite kitų parko lankytojų bėgikų, jaunų šeimų ar šunų vedžiotojų šurmulį. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tai neįpareigojantis, nerūpestingas reginys.
nuotrauka
2025-01-09 16:05
Mažėjančios palūkanų normos vis labiau skatina gyventojus skolintis ir derėtis dėl geresnių turimų paskolų maržų. Didėja tiek naujų būsto paskolų skaičius, tiek ir paskolų srautai, o mėnesinė naujų vartojimo paskolų apimtis pasiekė istoriškai aukštą lygį.
nuotrauka
2025-01-09 09:11
Lietuvoje įstatymai reglamentuoja, kada ir kaip dividendai gali būti skirstomi, užtikrinant, kad būtų išlaikomas įmonės mokumas ir akcininkų teisės.
nuotrauka
2025-01-08 09:35
Darbo taryba – tai įmonės ar institucijos darbuotojų išrinkti atstovai, atstovaujantys darbuotojų interesams, ginantys darbuotojų profesines, darbo, ekonomines, socialines teises. Ši taryba privalo būti sudaryta darbdavio iniciatyva, kai darbuotojų skaičius viršija 20, išskyrus Darbo kodekse numatyt...
nuotrauka
2025-01-06 14:08
Lietuva laiku neįgyvendino 2020 m. Europos Sąjungos (ES) priimtų PVM direktyvos pakeitimų, kurie buvo skirti smulkaus verslo schemos (SVS) taikymui ir virtualiai teikiamų paslaugų apmokestinimo vietos nustatymui. Šie pakeitimai, kuriuos visos ES valstybės narės turėjo įtraukti į savo nacionalinę tei...
nuotrauka
2024-12-31 14:02
Ateinantys 2025-ieji metai bus ir vėl labai karšti metai, tiesa, kiek vėsesni nei buvę 2023-ieji ir 2024-ieji. Čia klimato prognozė. Tačiau taip pat labai norėtųsi, kad pasaulyje ir Lietuvoje pradėtų vėsti ir politinės, geopolitinės, tarptautinės prekybos nesutarimų „temperatūros“. Vis dėlto panašu,...
nuotrauka
2024-12-30 12:55
Valstybinė darbo inspekcija (VDI) informuoja apie reikšmingus Darbo kodekso (DK) pakeitimus, kurie įsigalioja nuo 2025 m. sausio 1 d. Šie pokyčiai apima tiek darbuotojų teisių apsaugos stiprinimą, tiek darbo santykių skaidrumo užtikrinimą.
nuotrauka
2024-12-27 11:56
2024 m. lapkričio 25 d. rytą Vilniuje, netoli oro uosto, šalia gyvenamojo namo nukritus ir sudužus Ispanijos oro bendrovės „Swift Air" lėktuvui „Boeing 737-476 (SF)", buvo padaryta žala ne tik lėktuvu gabentiems kroviniams ir paštui, tačiau ir trečiosioms šalims. Nukentėję gyventojai, kiti tretieji ...
nuotrauka
2024-12-17 16:27
Palaipsniui mažėjanti „Euribor" palūkanų norma, gerėjančios galimybės pasiskolinti didesnę sumą ir kiti faktoriai skatina Lietuvos gyventojus į sprendimą įsigyti nuosavą būstą žiūrėti vis pozityviau. Pasiruošę svarbiam žingsniui, gyventojai vis dažniau renkasi būsto paskolos reikalus tvarkyti nuotol...
nuotrauka
2024-12-17 16:14
Valstybinė darbo inspekcija (VDI) informuoja, kad darbo ginčų komisijos (DGK) dažnai sulaukia darbuotojų prašymų pripažinti atleidimą iš darbo neteisėtu, kai darbdavys, remdamasis nepatenkinamais išbandymo rezultatais, nutraukia darbo sutartį.
nuotrauka
2024-12-16 09:11
Valstybinė darbo inspekcija (VDI) dažnai sulaukia darbdavių klausimų dėl svarbiausių darbo santykių aspektų. Štai trys aktualiausios temos, padedančios užtikrinti tinkamą darbo santykių administravimą ir laikytis teisės aktų reikalavimų.
nuotrauka
2024-12-14 06:08
Kalėdiniams renginiams okupuojant darbo kalendorius, advokatų kontoros „TGS Baltic“ partnerė, Darbo teisės specializacijos grupės vadovė dr. Ieva Povilaitienė primena – šventiniai įmonės renginiai yra ne tik smagaus laiko praleidimo, bet ir potencialių teisės pažeidimų vieta.
nuotrauka
2024-12-10 15:37
Gruodis – metas, kai verta prisiminti svarbius finansinius įsipareigojimus. Vienas tokių – nekilnojamojo turto mokestis. Artėjant gruodžio 16-ajai, paskutinei mokesčio sumokėjimo dienai, naudinga pasitikrinti, ar turite prievolę šį mokestį mokėti, ar esate atleidžiami nuo jo pagal taikomas lengvatas...
nuotrauka
2024-12-09 13:35
Toliau mažėjant EURIBOR ir rinkoms tikintis tolesnio jos mažėjimo 2025 m., toliau traukiasi namų ūkių būsto ir įmonių tikrųjų naujų paskolų palūkanų normos. Pingant skolinimuisi, gyventojams vis aktyviau teikiami kreditai – tiek būsto, tiek vartojimo. Įmonių skolinimasis auga nuosaikiau. Mažėjant pa...
nuotrauka
2024-12-05 16:10
Artėjant švenčių maratonui, verta prisiminti dar šį rudenį priimtus Darbo kodekso pakeitimus. Darbo kodekse įtvirtinta galimybė netrumpinti darbuotojui prieššventinės dienos, apmokant kaip už viršvalandinį darbą, darbo organizavimą švenčių laikotarpiu padarė lankstesnį ir aiškesnį tiek darbuotojams,...
nuotrauka
2024-12-05 09:42
Diskusijos apie keturių darbo dienų savaitę Lietuvoje bei pasaulyje vis atsinaujina. O tai dažniausiai kyla iš visuomenėje didėjančio poreikio lanksčiau derinti darbą ir asmeninį gyvenimą. Natūralu, vieni ekspertai pasisako „už" šios idėjos įgyvendinimą, o kiti – „prieš". Politinių partijų nariai ne...
nuotrauka
2024-12-05 08:07
Valstybinė darbo inspekcija (VDI) primena, kad kasmetinės atostogos yra darbuotojo teisė, tačiau ši teisė nėra amžina. Jei sukauptų atostogų neišnaudojate per tam tikrą laikotarpį, teisė į jas gali būti prarasta. Taigi svarbu žinoti, kaip veikia atostogų kaupimo ir „nusirašymo“ taisyklės ir kokios a...
nuotrauka
2024-12-05 06:56
Nuo šių metų lapkričio pirmosios įsigaliojo teisės aktai, kuriais pakeistos statybą leidžiančių dokumentų išdavimo procedūros. Statybų reglamentavimo pakeitimai apima ir patalpų paskirčių esminiai pakeitimai, kurie turi įtakos ne tik projektuojamiems bei vystomiems projektams, bet ir jau pastatytiem...
nuotrauka
2024-12-04 15:57
Darbo organizavimo pokyčiai yra neišvengiama šiuolaikinio verslo realybė. Ekonominės krizės, technologijų pažanga ar įmonės veiklos krypties pasikeitimai lemia situacijas, kai tam tikros darbuotojų atliekamos darbo funkcijos darbdaviui tampa perteklinės. Tokiais atvejais Darbo kodeksas (toliau – DK)...
nuotrauka
2024-12-02 17:37
Išankstiniais kūrybiškų NT projektų ir vietokūros kompanijos „Citus" analitikų duomenimis, per lapkritį Vilniaus pirminėje būsto rinkoje sudaryti 387, Kaune – 46, Klaipėdoje – 10 sandorių. Prieš metus, 2023 m. lapkritį sostinėje rinka buvo gerokai mažiau aktyvi – buvo fiksuoti 219 naujų būstų (butų ...

Statybunaujienos.lt » Komentaras