Konkurencijos taryba nustatė, kad Palangos savivaldybė pažeidė Konkurencijos įstatymą

Palangos savivaldybė, kaip praneša Konkurencijos taryba, įpareigota sumokėti 33 750 Eur baudą ir per 3 mėn. pašalinti Konkurencijos įstatymo pažeidimą.
Savivaldybė rėmėsi vidaus sandorio, numatyto Viešųjų pirkimų įstatyme, išimtimi
Tyrimą atlikusi Konkurencijos taryba nustatė, kad 2018 m. gruodžio 31 d. savivaldybė su „Palangos komunaliniu ūkiu“ sudarė sutartį ir savo įmonei pavedė teikti įvairias paslaugas. Sudarydama sutartį savivaldybė rėmėsi vidaus sandorio, numatyto Viešųjų pirkimų įstatyme, išimtimi. Visgi, pagal minėtą sutartį savivaldybė įsigijo ir kitas, į vidaus sandorio išimtį nepatenkančias pastatų administravimo, statybos darbų ir statinio projektavimo paslaugas. Tokiais veiksmais savivaldybė ribojo konkurenciją, nes privilegijavo savo įmonę ir nesudarė galimybių kitoms bendrovėms konkuruoti su „Palangos komunaliniu ūkiu“ dėl minėtų paslaugų teikimo, pranešė Konkurencijos taryba.
Pagal Viešųjų pirkimų įstatymą vietos savivaldos institucijos gali tam tikras viešąsias paslaugas pavesti teikti savo valdomoms įmonėms, neorganizuodamos konkurencingos atrankos procedūros. Visgi, vidaus sandoris yra išimtis, kuria savivaldybės turi naudotis tik išskirtiniais atvejais ir tik dėl Vietos savivaldos įstatyme nurodytų paslaugų: vandens, šilumos tiekimo, nuotekų ir atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros, maitinimo paslaugų ugdymo, globos ar sveikatos priežiūros įstaigose teikimo.„Vidaus sandorio išimtis leidžia savivaldybėms neorganizuoti konkurencingos procedūros tik griežtai pagal Viešųjų pirkimų įstatyme numatytas sąlygas. Konkurencijos taryba principingai vertins bet kokius konkurencijos ribojimus, kurie atsiranda bandant per plačiai naudotis minėta išimtimi“, – cituojamas Konkurencijos tarybos pirmininkas Šarūnas Keserauskas.
Palangos miesto savivaldybė įpareigota per 3 mėn. nutraukti pažeidimą ir organizuoti konkurencingą atrankos procedūrą minėtų paslaugų, jeigu šios vis dar būtų reikalingos, teikėjui atrinkti.
Nutarimas per vieną mėnesį nuo jo paskelbimo Konkurencijos tarybos interneto svetainėje dienos gali būti skundžiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
Palangos savivalybė: „Kurortą ir toliau prižiūrės ne privatininkai, o miestui priklausanti įmonė „Palangos komunalinis ūkis“
Po Konkurencijos tarybos pranešimo, Palangos miesto savivaldybė, išplatino pranešimą, kuriame nurodė, jog „pavesdama miesto tvarkymo darbus savo kontroliuojamai bendrovei „Palangos komunalinis ūkis“, absoliučia dauguma atvejų buvo teisi“. Tai, anot pranešimo, konstatavo pati Konkurencijos taryba, atlikusi tyrimą po gauto privataus juridinio asmens pareiškimo apie galimai pažeistą Konkurencijos įstatymą. Taisytinas, kaip rašoma savivaldybės pranešime, tik vienas iš 15 pareiškime nurodytų punktų.
„Šis Konkurencijos tarybos sprendimas reiškia, kad iki šiol kurortą prižiūrėję Palangos komunalininkai ir toliau galės atlikti jiems Savivaldybės pavestus miesto tvarkymo darbus bei operatyviai reaguoti į kasdien besikeičiančią situaciją kurorte, – skelbiama pranešime. – Palangos miesto savivaldybė, kurios pareiga – užtikrinti švarą ir tvarką mieste, visuomet laikėsi nuomonės, geriausiai miesto tvarkymo paslaugas gali teikti ne pelno siekianti privati, o būtent Savivaldybės kontroliuojama įmonė. Palangos kurortas yra specifinis, kuris iš 18 tūkst. gyventojų turinčio miesto, priklausomai nuo metų laiko ar oro sąlygų, per vieną dieną gali virsti šimtatūkstantiniu miestu. Tad miesto tvarkymo darbų apimtys yra kasdien kintančios, priklausomai nuo tuo metu kurorte viešinčių poilsiautojų skaičiaus. Prognozuoti, kiek kartų per dieną rytoj reikės, pavyzdžiui, išvežti atliekas iš paplūdimių, yra neįmanoma, tad išankstinės darbų apimčių sutartys (kokios sudaromos su privačiomis miesto tvarkymo paslaugas teikiančiomis įmonėmis) grėstų chaosu.“
Savivaldybė dar 2018 m. pabaigoje „Palangos komunaliniam ūkiui“ perdavė Palangos miesto ir teritorijos tvarkymo paslaugas – iš viso sutartyje nurodyta 15 punktų. Tačiau dėl to privatus juridinis asmuo, įžvelgęs galimus konkurencingumo pažeidimus, kreipėsi į Konkurencijos tarybą.
Vis dėlto Konkurencijos tarybai atlikus tyrimą (tyrimas tęsėsi daugiau nei dvejus metus) buvo konstatuota, kad absoliuti dauguma (14 iš 15) sutartyje nurodytų teiktinų paslaugų Vietos savivaldos įstatyme numatytos kaip savivaldybės savarankiškosios funkcijos, ir jos galėjo būti pavestos atlikti „Palangos komunaliniam ūkiui“, aiškina savivaldybė.
Taisytini tik 3 paslaugų įkainiai, paminėti viename iš 15 sutartyje nurodytų punktų – „kitos paslaugos“, prie kurių buvo priskirtos ir Savivaldybei nuosavybės teise priklausančių pastatų administravimo ir inžinerinių sistemų priežiūros paslaugos, mažos apimties statinio projektavimo paslaugos, būtini neatidėliotini remonto ar tvarkymo darbai bei smulkūs, skubūs taip pat nedidelės apimties pastatų, inžinerinių statinių, lokalizavimo, atstatymo, remonto, griovimo darbai.
Šį punktą Savivaldybė į sutartį buvo įtraukusi atsižvelgdama į tai, kad Palanga yra specifinis kurortas su nenuspėjamais poilsiautojų ir turistų srautais, kai neprognozuotai kyla poreikis skubioms paslaugoms ir darbams. Būtent todėl „Palangos komunaliniam ūkiui“ esą ir buvo pavestos teikti išimtinai tik Savivaldybei nuosavybės teise priklausančių pastatų administravimo ir inžinerinių sistemų priežiūros paslaugos, mažos apimties statinio projektavimo paslaugos, būtinų neatidėliotinų remonto ar tvarkymo darbų atlikimas bei smulkūs, skubūs taip pat nedidelės apimties pastatų, inžinerinių statinių, lokalizavimo, atstatymo, remonto, griovimo darbai, kurie bendroje perduotų teikti paslaugų ir darbų apimtyje sudaro labai nereikšmingą dalį.
„Siekiant užtikrinti, kad minėtos paslaugos nebūtų teikiamos aukštesnėmis nei rinkos kainomis, jų įkainiai buvo sumažinti 20 procentų, palyginti su įkainiais, nurodytais Juridinių asmenų, fizinių asmenų ir mokslo įstaigų parengtose rekomendacijose dėl statinių statybos skaičiuojamųjų kainų nustatymo“, – praneša palangos savivaldybė.