LSA: kai valstybė siekia momentinės naudos, žalą patiria ir pati valstybė, ir statybos rangovai

Rangovus siūlo rinktis ne pagal mažiausią kainą, o pagal siūlomą kokybę
„Racionalus valstybės lėšų naudojimo principas savaime nereiškia pareigos pirkti už mažiausią kainą. Už mokesčių mokėtojų ir ES lėšas turime pirkti ne tai, kas pigiausia, o tai, kas yra reikalingiausia ir geriausia. Tačiau šiandien valstybė siekia momentinės naudos – dabar pigiai perkame, o kas bus po to – nebeaktualu. Viešųjų pirkimų praktika yra orientuota tik į trumpalaikę naudą ir valstybė, užsakydama pigiausią produktą, vis dar neįvertina, kokios pasekmės gali laukti rytoj", - sako Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) prezidentas Dalius Gedvilas.

Nuotraukoje – LSA prezidentas Dalius Gedvilas
LSA vadovo nuomone, perkančiosios organizacijos rangovus turėtų rinktis ne tik pagal kainą, bet ir pagal siūlomą kokybę, taip vertinimą šiems kriterijams paskirstant per pusę.
„Lietuvos statybininkų asociacija siūlo sukurti tiekėjų kvalifikacinių reikalavimų ir ekonominio naudingumo kriterijų katalogą viešuosiuose pirkimuose, nes pačios įstaigos, deja, ne visada turi kompetencijų juos įvardinti“, - sako D. Gedvilas.
LSA yra pateikusi siūlymą, kuriame nurodyta, kad ypatingojo statinio statybos rangovas privalo turėti vykdomo darbo srities darbuotojų kompetencijas patvirtinančius dokumentus ar korteles. Toks pokytis padėtų išvengti nekokybiškai atliktų statybos darbų ir teisminių ginčų, nes rangovas privalėtų įrodyti, jog bendrovė yra pajėgi atlikti siūlomą darbą. Šį pokytį įgalintų atlikti Statybininko (STATREG) kortelių privalomas naudojimas statybvietėse. Statybininko (STATREG) kortelės yra LSA vystomo statybos sektoriaus darbuotojų kompetencijų ir kvalifikacijų registro (STATREG) dalis.
Privaloma darbo laiko apskaita statybvietėse taip pat turėtų būti viena iš priemonių, padedančių spręsti minėtas problemas ir užtikrinančių tinkamas darbo atlygio sąlygas, nes visos statybvietės privalėtų vykdyti darbo laiko apskaitą, kuri leistų suskaičiuoti tiek dirbančius rangoje, tiek subrangoje. Tokiu būdu darbuotojams būtų užtikrinama skaidrus ir sąžiningas atlyginimas.
CreditInfo duomenimis, per praėjusius metus bankrutavo beveik 300 statybos įmonių, dalis jų - turinčios ilgametę veiklos istoriją ir laimėjusios ne vieną viešųjų pirkimų konkursą, nes didžioji dalis valstybinių užsakymų buvo užsitikrinti itin mažomis kainomis.
Kaunas nutarukia statybos rangos sutartį su Turkijos įmone
Turkijos bendrovei vakar, sausio 10 d., Kauno m. savivaldybė oficialiai pranešė apie pradedamas sutarties nutraukimo procedūras. Vienas iš motyvų – darbų grafiko nesilaikymas. Akivaizdu, pažymi savivaldybė, kad iki savo pasiūlyto termino, šių metų balandžio–gegužės mėn., rangovai statybų neužbaigs.
Rangovas iš Turkijos taip pat buvo įsipareigojęs atvežti 400 savo šalies darbininkų ir didžiąją dalį statybinės technikos, tačiau tokių statybininkų pajėgų iki šiol nėra buvę, o ir statybų aikštelės technika – nuomota iš Lietuvoje veikiančių subrangovų.
Maža to, aiškėja statybų bendrovės įsiskolinimai įvairioms įmonėms. Kauno miesto savivaldybę pasiekė turkams adresuotos kreditorių pretenzijos dėl neatsiskaitymų už statybines medžiagas, projektavimo darbus bei kitas paslaugas. Nesumokėta net už darbininkams tiekiamą maistą, rašoma Kauno m. savivaldybės pranešime.
Su dauguma subrangovų pagal trišales sutartis tiesiogiai atsiskaitinėja pati Kauno savivaldybė. Turkijos įmonei už visus iki šiol atliktus ir užsakovui priduotus darbus taip pat pilnai sumokėta.
Kauno miesto savivaldybė išieškos 2 mln. eurų siekiantį garantą už esminių sutarties sąlygų nesilaikymą.