2023 rugsėjo 26 d. antradienis, 22:37
Reklama  |  facebook

Neatsinaujinantys energijos šaltiniai greitai taps tiesiog per brangūs

2015-11-20 10:05
Vėjo jėgainės pakelėse šiandien jau nieko nebestebina. Kaip ir saulės baterijos ant pastatų stogų. Atsinaujinantys energijos šaltiniai užima vis didesnę rinkos dalį ir verčia sunerimti elektrinių, gaminančių elektrą gamtinėmis dujomis ar anglimi, savininkus. Žinoma, skeptikai turi paprastą argumentą: senojo tipo energiją gamina greičiau ir didesniais kiekiais. Tačiau ar taip bus dar ilgai? Panašu, kad ne.
nuotrauka
Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Danijoje vėjo jėgainių pagaminta energija jau dabar yra pati pigiausia rinkoje. Asociatyvi morguefile.com nuotr.


Kodėl neatsinaujinantys energijos šaltiniai vis dar dominuoja?

Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Danijoje vėjo jėgainių pagaminta energija yra pati pigiausia rinkoje. Visos trys šalys tokį rezultatą pasiekė net ir be Vyriausybės subsidijų. Vietinėse rinkose vėjo elektrinės jau yra visiškai konkurencingos be išorinės pagalbos.

Būtina atkreipti dėmesį į tai, kad Vokietija ir Jungtinė Karalystė – tai pakankamai didelės šalys, su gerai išvystyta pramone, todėl ir energijos poreikiai jose dideli. Tai, kad vėjo energija čia užima vis didesnę rinkos dalį (abiejose šalyse vien vėjo energija patenkina apie dešimtadalį viso poreikio), nuteikia labai optimistiškai. Tačiau panašu, jog tai tik pradžia.

Kalbant apie elektros energijos gamybą labai svarbi yra „talpos koeficiento“ sąvoka. Talpos koeficientas matuoja, kokią dalį savo gamybinių pajėgumų išnaudoja viena ar kita jėgainė. Pavyzdžiui labai saulėtą dieną saulės baterija gali pagaminti 100 megavatų energijos. Tačiau metuose tokių saulėtų dienų pasitaiko ne tiek ir daug. Juk keičiasi debesuotumas, metų laikai. Todėl tokio pajėgumo baterija per dieną pagamina vidutiniškai 20 megavatų energijos, o tai reiškia, kad jos talpos koeficientas yra 20 proc.

Sutikime, tai nėra labai didelis skaičius. Iki šiol tai būdavo pagrindinis skeptikų argumentas. Senojo tipo jėgainės yra daug efektyvesnės. Gamtinėmis dujomis kūrenama jėgainė paprastai turi apie 70 proc. talpos koeficientą, anglimi – apie 85 proc. Tačiau pamažu tai ima keistis.

Stebimas lūžis

Pastaraisiais metais stebimas atsinaujinančių energijos šaltinių varomų jėgainių talpos koeficiento didėjimas ir senųjų mažėjimas. Prasidėjęs procesas labai natūralus ir nuolatas smarkėjantis. Atsinaujinančių energijos šaltinių jėgainės yra geros tuo, kad jas pastačius, jos praktiškai nebereikalauja papildomų investicijų. Vėjas ir saulės šviesa juk nieko nekainuoja. Lieka tik priežiūros išlaidos. Tuo tarpu gamtinės dujos bei anglis turi būti nuolat perkami, taigi kiekvieno vato pagaminimas kainuoja pinigus.

Kitaip tariant atsinaujinanti energija yra tiesiog pigesnė. Natūralu, kad vartotojai pasirenka pigesnį variantą. Tada senojo tipo elektrinės turi šiek tiek sumažinti savo pajėgumus. Tai dar šiek tiek pakelia jų gamybos savikainą. Dėl to dar daugiau vartotojų renkasi pigesnį variantą. Augant poreikiui, atsiranda palankesnės sąlygos statyti dar daugiau vėjo bei saulės jėgainių ir tt. Procesas atrodo tiesiog nesustabdomas.

Labai svarbu ir tai, kad mažėjantis poreikis mažina senojo tipo jėgainių talpos koeficientą. Pavyzdžiui, JAV gamtinėmis dujomis kūrenamų jėgainių talpos koeficientas nukrito nuo 70 proc. iki 62 proc. Tuo tarpu saulės ir vėjo jėgainių talpos koeficientas tik nuolatos auga.

Žinoma, senojo tipo jėgainės vis dar užima didžiąją rinkos dalį. Tačiau atotrūkis nuolatos mažėja. Panašu, kad jau labai greitai atsinaujinantys energijos šaltiniai taps nebe alternatyva, o lygiaverčiu konkurentu.

Parengta pagal Bloomberg informaciją. Vertė Povilas Sabaliauskas

Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2023-09-26 13:40
AB Lietuvos automobilių kelių direkcija su rangovu pasirašė rangos darbų sutartį, pagal kurią planuojama nutiesti arti penkių km ilgio taką nuo Kretingos iki Vydmantų gyvenvietės, t. y. pusiaukelės tarp Kretingos ir Palangos. Naujasis takas susijungs su Vydmantuose jau esančia trasa, vedančia į didž...
nuotrauka
2023-09-25 16:27
Elektromobilių įkrovimo tinklo vystytoja „Eleport“ gavo 13,8 mln. eurų finansavimą viešosios europinio TEN-T kelių tinklo įkrovimo infrastruktūros plėtrai. Įgyvendindama pagal Europos infrastruktūros tinklų priemonę (EITP) finansuojamą projektą Estijos įmonė šalia svarbiausių transporto arterijų Bal...
nuotrauka
2023-09-21 07:47
Klaipėdoje vieši 20-ies Nyderlandų įmonių delegacija, suinteresuota Lietuvos jūrinių jėgainių parko statyba. Vizito tikslas - susipažinti su vietos verslais, pasiūlyti savo ekspertizę, bendradarbiavimą būsimiems jūrinio vėjo parko vystytojams ir susijusioms įmonėms.
nuotrauka
2023-09-20 13:51
Jau šį ketvirtadienį sostinėje bus žengtas dar vienas reikšmingas žingsnis tvarios energijos pritaikymo link. AB Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) rugsėjo 21 d., 10 val. Vilniuje, Elektrinės g. 2 kviečia tapti istorinio įvykio liudininkais – ketvirtadienį galingiausio Baltijos šalyse absorbcinio šilumo...
nuotrauka
2023-09-20 12:41
Šią savaitę Lietuvos automobilių kelių direkcija pasirašė sutartį dėl magistralinio kelio Vilnius–Utena ruožo, esančio Utenos mieste, rekonstravimo darbų. Darbus kelio atkarpoje planuojama pradėti artimiausiu metu, baigti – kitų metų liepą.
nuotrauka
2023-09-20 11:51
Rugsėjį į Vilniaus gatves grįžusios transporto spūstys primena liūdną statistiką, kad vidutiniškai vilniečiai kamščiuose praleidžia maždaug 35 minutes per dieną arba 136 valandas per metus. Ekspertai įvardija dvi pagrindines to priežastis – infrastruktūros silpnybės ir gyventojų įpročiai.
nuotrauka
2023-09-19 14:42
Jau atlikta daugiau nei du trečdaliai suplanuotų dviejų (II ir III) kelio ruožų modernizavimo darbų įgyvendinant didžiausią nepriklausomos Lietuvos kelių infrastruktūros projektą, „Via Baltica" Kaunas–Marijampolė–Suvalkai kelio rekonstrukciją. Taip pat sparčiai įsibėgėja ir ilgiausio, beveik 16 km i...
nuotrauka
2023-09-18 16:04
Pasvalio rajone pradėjo veikti „Tube Green“ biometano gamykla, kuri per metus pagamins 100 tūkst. megavatvalandžių (MWh) biometano. Tokio kiekio užtektų visus metus dujomis aprūpinti 110 tūkst. Lietuvos gyventojų arba pilnai patenkinti 26 proc. dujomis šalyje varomo transporto poreikio. Pagal gamybo...
nuotrauka
2023-09-18 15:39
AB „Panevėžio energija“ atstovai pristatė planuojamą Panevėžio elektrinės rekonstrukcijos, pritaikant naudoti atsinaujinančius energijos išteklius, projektą – rekonstruoti termofikacinę elektrinę ir dujinę kogeneraciją pakeisti biokuro kogeneracija.
nuotrauka
2023-09-18 11:48
Prasideda priėjimo prie Gulbino ežero atvėrimo darbai. Vilniečiai galės patogiai ateiti prie ežero, esančio šalia Gulbinų kvartalo, iš šiaurinės ir pietinės pusių. Planuojamas įrengti apie 250 m ilgio medinis takas, ežero pakrantėje taip pat bus kuriama poilsiavietė, įrengiamos grilio vietos su suol...
nuotrauka
2023-09-15 15:08
Rugpjūčio pabaigoje pabaigtas trejų metų trukmės projektas - modernizuotas laivybos kelias Nemunu. Šios upės 200 km ilgio ruožas nuo Kauno iki Kuršių marių tapo tinkamas keleivinei, krovininei ir pramoginei laivybai visu laivybos sezonu.
nuotrauka
2023-09-13 16:03
Šiais metais Vilniaus miesto gatvės vėl bus skenuojamos siekiant įvertinti asfalto dangos nusidėvėjimą. Remiantis gautais duomenimis bus sudėlioti gatvių remonto prioritetai – tai leidžia ir kasmet sutaupyti apie 5 proc. gatvių remontui skiriamų lėšų.
nuotrauka
2023-09-11 12:28
Generolo Silvestro Žukausko poligone Pabradėje pristatytas NATO itin aukštos parengties greitojo reagavimo pajėgų poreikiams skirtos infrastruktūros vystymo projektas.
nuotrauka
2023-09-07 09:54
Avaringumu garsėjantis Vakarų Lietuvoje esantis krašto kelias Plungė-Vėžaičiai netrukus bus sutvarkytas. Tvarių miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ pradeda atkarpos remonto darbus, taip užtikrindama kelio saugumą ir kokybę. Per penkis mėnesius planuojamo įgyvendinti projekto ver...
nuotrauka
2023-09-06 09:43
Nuo Čekijos širdies Prahos iki Suomijos sostinės Helsinkio – Europos šalis sujungsiantis transeuropinio tinklo kelias E67 ypač reikšmingas Lietuvai. Čia, nuo Marijampolės iki Lietuvos ir Lenkijos sienos, įgyvendinamas vienas didžiausių pastaraisiais dešimtmečiais projektų – magistralinio kelio „Via ...
nuotrauka
2023-09-05 14:22
Baigėsi kvietimas investicinei paramai biometano dujų gamybai bei biodujų valymo įrenginiams įrengti. Gautas rekordinis skaičius paraiškų – net 22 paraiškos už 67,75 mln. eurų.
nuotrauka
2023-08-30 14:12
Dar iki liepos pradžioje sostinėje vykusio NATO viršūnių susitikimo atnaujinus dalį Vilniaus gatvių, tvarių miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ imasi antrojo šio projekto etapo. Jo metu bus sutvarkytos Vilniaus vakarinės dalies gatvių, kiemų, pėsčiųjų ir dviračių takų dangos. Pe...
nuotrauka
2023-08-30 06:05
Tarptautinė žaliosios energetikos bendrovė „Ignitis renewables“ Tauragės rajone pradėjo saulės elektrinės statybas prie jau veikiančio vėjo elektrinių parko, taip sukuriant pirmąjį bendrovės hibridinį saulės ir vėjo elektrinių parką ir atveriant didesnes galimybes efektyviau išnaudoiti valdomą infra...
nuotrauka
2023-08-30 05:57
Po istorinės krovinio kelionės įvertinta Klaipėdos miesto gatvių būklė. Iš Klaipėdos uosto į bendrovės „Orlen Lietuva“ gamyklą Mažeikiuose vežtas krovinys Klaipėdos gatvėmis judėjo rugpjūčio 6-osios ir 7-osios naktimis.
nuotrauka
2023-08-25 08:10
Šiemet AB Lietuvos automobilių kelių direkcija planuoja skirti 13,5 mln. eurų inžinerinių saugaus eismo priemonių įrengimui, o tai dvigubai daugiau nei praėjusiais metais. 2022 m. inžinerinių saugaus eismo priemonių plėtrai panaudota kiek daugiau nei 6 mln.

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra