2025 m. liepos 13 d. sekmadienis, 19:24:41
Reklama  |  facebook

Tiesiant kelius padeda modernios technologijos, bet klimato kaitos reiškiniai trukdo vis dažniau

2025-06-19 09:23
Lietuvoje vystant kelių infrastruktūrą vis daugiau dėmesio skiriama ne tik darbų mastui, bet ir jų kokybei bei iššūkiams, su kuriais susiduria rangovai ir projektuotojai. Kelių remontas, rekonstravimas, naujų tiesimas – tai sudėtingas inžinerinis procesas, kuriame kiekvienas etapas turi įtakos galutinei rezultatų kokybei ir ilgaamžiškumui.
nuotrauka
„Via Lietuva“ nuotr.


Minimos įmonės
Via Lietuva (iki 2024 m. Lietuvos automobilių kelių direkcija), AB

AB „Via Lietuva“ l. e. p. Infrastruktūros ir palaikymo grupės vadovas Justas Norbutas akcentuoja, kad net ir turint pažangias technologijas, patyrusius specialistus bei iš anksto suplanuotus sprendinius, statybų metu neišvengiamai iškyla nenumatytų aplinkybių.

Kelių statyboje vis dažniau susiduriama su klimato kaitos reiškiniais

„Kelių tiesimas yra sudėtingas inžinerinis procesas, kuriame kiekviena detalė – nuo grunto paruošimo iki eismo organizavimo – gali turėti ilgalaikių pasekmių. Nors technologijos kasmet tobulėja, reikia nepamiršti, jog stichiniai gamtos reiškiniai, silpni ir nestabilūs gruntai, nenumatyti archeologiniai radiniai ar projekto eigoje atsirandantys pakeitimai gali reikalauti papildomų sprendimų bei laiko įgyvendinant projektą. Mūsų tikslas – ne tik nutiesti kelią, bet ir užtikrinti, kad jis būtų saugus, ilgaamžis ir atitiktų tiek šiandienos, tiek rytojaus poreikius“, – sako pranešime cituojamas J. Norbutas.

Viena svarbiausių, tačiau plačiajai visuomenei dažnai nepastebimų darbo dalių, – kelio sankasos (pagrindo) paruošimas ir įrengimas.

Nepaisant šiuolaikinių technologinių galimybių, kelių konstrukcijų deformacijos rizika išlieka. Netinkamai paruošta kelio sankasa (gruntas) gali lemti kelio dangos nelygumus ar įtrūkimus, kurie tampa ne tik diskomfortu vairuotojams, bet ir didina priežiūros kaštus bei gali kelti pavojų eismo saugai.

Didelį iššūkį kelia ir natūralios gamtinės sąlygos. Intensyvios liūtys, staigūs temperatūros pokyčiai ar neplanuotai rastas nestabilus gruntas, pavyzdžiui, durpynuose, reikalauja specifinių inžinerinių sprendimų: drenažo sistemų, geosintetinių medžiagų naudojimo ar grunto keitimo. Kelių statybos projektai vis dažniau susiduria su klimato kaitos sukeltais reiškiniais – dažnesniais potvyniais ar sausromis.

Klaipėdos m. savivaldybė

Klaipėdos m. savivaldybės nuotr.

Kelias taip pat turi garantinį laikotarpį: kas jame svarbiausia?

VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius dr. Ovidijus Šernas priduria, kad garantinio laikotarpio metu labai svarbu užtikrinti, kad kelio statinys (kelias, viadukas, tiltas ar kiti inžineriniai kelio statiniai) būtų tinkamai prižiūrimas ir atitiktų visus kokybės, saugos bei techninius reikalavimus.

„Šis laikotarpis yra skirtas tam, kad būtų galima įvertinti, ar statybos darbai buvo atlikti tinkamai, ar neatsirado defektų, kurie galėjo kilti dėl netinkamo projektavimo, medžiagų ar darbų atlikimo. To siekiant, būtina periodiškai apžiūrėti statinio būklę, tikrinti kelio dangą, atramas, ženklinimą, paviršinio vandens nuvedimo sistemas, deformacijų siūles ir kitus konstrukcinius elementus“, – komentuoja pranešime pacituotas O. Šernas.

Via Lietuva„Via Lietuva“ nuotr.

Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas nustato aiškius garantinius terminus. Pagal CK 6.698 straipsnį, rangovas atsako už darbų trūkumus, paaiškėjusius per garantinį laikotarpį. Bendrai taikomas minimalus garantinis terminas statiniams – 5 metai. Tuo tarpu paslėptiems statinio elementams taikomas 10 metų garantinis terminas, o specialiai paslėptiems – 20 metų.Garantinio laikotarpio pradžia laikoma statinio perdavimo-priėmimo data.

„Garantiniu laikotarpiu visi atsiradę defektai turi būti fiksuojami ir šalinami rangovo sąskaita. Užsakovas, pavyzdžiui, valstybinė ar savivaldybės institucija, turi teisę reikalauti defektų šalinimo nedelsiant, ypač jei tai daro įtaką eismo saugumui. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas dangos lygumui, provėžų atsiradimui, atitvarų ir ženklinimo būklei. Tokie defektai ne tik pažeidžia techninius reikalavimus, bet ir gali kelti realią grėsmę eismo dalyviams. Pagal nustatytas procedūras, garantinio termino pabaigoje, siekiant įvertinti įrengtos dangos atitiktį reikalavimams, yra atliekamos objektų apžiūros bei daromi matavimai. Nustačius defektus, jie taip pat turi būti šalinami“, – priduria VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.

Be to, garantiniu laikotarpiu būtina tvarkyti visą su priežiūra susijusią dokumentaciją – apžiūrų žurnalus, defektų registrus, atliktų darbų ataskaitas. Tai padeda užtikrinti atskaitomybę ir leidžia efektyviai valdyti garantinius įsipareigojimus. Tinkama garantinė priežiūra užtikrina ne tik statinio ilgaamžiškumą, bet ir optimalias eksploatacijos sąlygas bei saugumą viso laikotarpio metu.

Technologijos padeda, administraciniai procesai – stabdo

Statybų eigai įtakos turi ir logistiniai trikdžiai bei iššūkiai darbo rinkoje konkuruojant dėl darbuotojų. Pastaraisiais metais statybų sektoriaus veiksmingumą ribojo žaliavų tiekimo sutrikimai, geopolitinė įtampa ir žaliavų kainų svyravimai. Laiku negavus reikalingų medžiagų, kyla rizika, kad projektai nebus įgyvendinti pagal numatytą grafiką.

Via Lietuva„Via Lietuva“ nuotr.

Nepaisant pažangos technologijose, kelių tiesimo projektų įgyvendinimą vis dar stabdo ir biurokratinės procedūros.

„Technologijos padeda mums greičiau ir tiksliau įgyvendinti projektus, tačiau ilgai trunkantys viešieji pirkimai, teisiniai ginčai ar besikeičiantys reikalavimai gali keliems mėnesiams sustabdyti darbus dar nepradėjus jų fiziškai. Toks delsimas daro tiesioginę įtaką ne tik statybų eigai, bet ir regionų plėtros bei susisiekimo gerinimo planams. Tam, kad realiai judėtume į priekį, reikalingas efektyvesnis procesų valdymas ir glaudesnis institucijų bendradarbiavimas“, – pridūrė J. Norbutas.

Didelio kruopštumo reikalauja ir eismo organizavimas statybų metu. Daugelis projektų vykdomi intensyvaus eismo zonose, todėl rangovai privalo užtikrinti, kad darbai būtų atliekami kuo mažiau trikdant transporto srautus. Tam darbai dažnai planuojami etapais, pavyzdžiui, tiltų ar viadukų griovimai vykdomi naktimis ar savaitgaliais. Vis dėlto laikinų nepatogumų – spūsčių ar pasikeitusio maršruto – išvengti dažnai nepavyksta.

Via Lietuva„Via Lietuva“ nuotr.

Tam, kad eismo dalyviai patirtų kuo mažiau nepatogumų, Lietuvoje pasitelkiami ir nauji sprendiniai. Pavyzdžiui, įgyvendinant Krunos tilto rekonstrukcijos darbus, projekto vykdymo metu Lietuvoje naudojamas iki šiol didžiausias istorijoje – 128 metrų modulinis laikinasis tiltas.

Kelių statytojai susiduria ir su vis griežtėjančiais aplinkosaugos reikalavimais. Projektuojant naujus kelius būtina užtikrinti, kad būtų išvengta poveikio saugomoms teritorijoms, natūralioms buveinėms ar laukinių gyvūnų migracijos keliams. Dėl to statomi žalieji gyvūnų tiltai, taip pat įrengiamos lietaus vandens surinkimo bei filtravimo sistemos. Tokie sprendiniai padeda sukurti tvarią, ilgaamžę infrastruktūrą, atitinkančią ne tik techninius, bet ir ekologinius reikalavimus.

Apibendrinant, kelių tiesimas – daugiasluoksnis ir dinamiškas procesas, kuriame nuolat derinamos inžinerinės žinios, technologinės naujovės ir praktinė patirtis. Tačiau net ir moderniausia technika negali visiškai eliminuoti gamtinių ar žmogiškųjų rizikų. Todėl, pasak „Via Lietuva“ atstovų, kelių tiesybos sektorius turi išlikti lankstus ir nuolat tobulėjantis – nuo tyrinėjimų ir projektavimo iki eksploatacijos stebėsenos bei medžiagų.
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-07-11 15:34
Liepos 4 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) priėmė nutartį civilinėje byloje, kurioje išaiškino, kad buitinių nuotekų tinklų skersmeniui padidėjus nuo 160 mm iki 250 mm, naujas statybos leidimas nereikalingas, nors toks pokytis ir lėmė statinio kategorijos pasikeitimą – iš nesudėtingojo į neyp...
nuotrauka
2025-07-11 06:44
Europos Komisijai pradėjus viešąsias konsultacijas dėl karinio mobilumo paketo, Lietuva aktyviai sieks daugiau Europos Sąjungos (ES) investicijų strateginiams projektams, gerinantiems Baltijos šalių regiono susisiekimą ir karinio mobilumo jungtis su Europa.
nuotrauka
2025-07-10 12:36
Magistralė Vilnius–Utena (A14) keičiasi iš pagrindų – prasidėję rekonstrukcijos darbai sparčiai juda į priekį. Vykdant vieną didžiausių kelių infrastruktūros projektų Lietuvoje, modernizuojamas daugiau nei 42 kilometrų ruožas. Šiandien kelio atkarpose jau klojami pirmieji asfalto sluoksniai.
nuotrauka
2025-07-08 13:04
AB „Kelių priežiūra“ atveria duomenis apie žvyrkelių nuolatinės priežiūros darbus. Nuo šiol gyventojai kviečiami naudotis interaktyviu vasaros darbų žemėlapiu, kuriame galima matyti, kokiuose keliuose su žvyro danga yra suplanuoti arba jau atlikti nuolatinės priežiūros darbai.
nuotrauka
2025-07-07 13:35
Nuo š.m. liepos 1 d. įsigaliojo Energetikos ministerijos inicijuoti pokyčiai, kuriais siekiama skatinti gyventojus ir verslus efektyviau išnaudoti ESO technines sąlygas, skirtas saulės elektrinių įrengimui bei energijos kaupimo sprendimams. Nuo šiol gaminantys vartotojai, įsirengę elektrinę ar kitus...
nuotrauka
2025-07-03 08:55
„Via Lietuva“, siekdama kokybiškai prižiūrėti valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą, diegia inovacijas, padėsiančias efektyviau valdyti procesus. Pasitelkiant inovatyvius sprendimus – specialiai dangos būklei vertinti sukurtą mobilią aplikaciją – planuojama per keletą metų įvertinti visą pėsčiųj...
nuotrauka
2025-07-02 12:55
AB „Via Lietuva“ tęsia darnaus judumo infrastruktūros plėtrą prie valstybinės reikšmės kelių – pasirašytos dvi sutartys dėl pėsčiųjų ir dviračių takų, kurių bendras ilgis apie 4,3 km, įrengimo Palangoje. Planuojama, kad naujai įrengta infrastruktūra palangiškiai ir kurorto svečiai galės naudotis jau...
nuotrauka
2025-07-01 15:27
Atsinaujinančios energetikos bendrovė „Ignitis grupė" pradeda elektros energijos kaupiklių sistemų (EEKS) parkų projektų įgyvendinimą Lietuvoje. Energijos kaupiklių parkai bus įrengti Kelmės, Mažeikių ir Kruonio apylinkėse. Projektų bendra galia sieks 291 megavatus (MW), o talpa – 582 megavatalandes...
nuotrauka
2025-06-26 10:07
AB „Via Lietuva“ praneša, kad modernizuojant „Via Baltica“ atkarpą nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos sienos jau atlikta daugiau nei 50 proc. visų suplanuotų darbų. Visus paskutinio 12 km kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai ruožo (nuo 85 iki 97,06 km) darbus numatyta pabaigti iki metų pabaigos,...
nuotrauka
2025-06-25 09:31
Vykdant magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena ruožo nuo 64,332 iki 93,726 km kapitalinį remontą, po gausesnių kritulių kelyje A14 Vilnius-Utena, ruože nuo Molėtų iki Utenos, šlaituose susidarė išplovos.
nuotrauka
2025-06-23 13:12
Atsinaujinančios energijos gamyba Lietuvoje sparčiai auga, tačiau kartu daugėja ir neišspręstų klausimų – kaip efektyviai paskirstyti elektros srautus, kaip išnaudoti energijos perteklių, kaip reaguoti į rinkos svyravimus be žmogaus įsikišimo. Šiuos iššūkius spręsti ėmėsi panevėžietis Paulius Leonav...
nuotrauka
2025-06-20 09:53
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentas perdavė teismui baudžiamąją bylą su kaltinamuoju aktu, kuriame vienos Lenkijos Respublikos akcinės bendrovės atstovas kaltinamas davęs kyšį valstybės tarnautojui prilygintam asmeniui – UAB „Enefit Green“ projektų vad...
nuotrauka
2025-06-18 11:55
Vilniuje tęsiami gatvių atnaujinimo darbai, apimantys dešimtis skirtingų miesto gatvių bei kelių ruožų. Per šiuos metus planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti daugiau nei pusšimtį sostinės gatvių kilometrų. Dalį projektų įgyvendina tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“. Da...
nuotrauka
2025-06-18 09:50
Birželio 17 d. baigėsi juridinių asmenų paraiškų teikimas didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginių, skirtų teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui, įrengimui. Priemonei buvo skirta 102 mln. eurų.
nuotrauka
2025-06-18 09:37
AB „Via Lietuva“ toliau vykdo darnaus judumo infrastruktūros plėtrą šalyje. Dar šiais metais planuojama pradėti ir iki 2026 m. vidurio įrengti ar sutvarkyti apie 16 pėsčiųjų ir dviračių takų ruožų, kurių bendras ilgis – kiek daugiau nei 50 km.
nuotrauka
2025-06-17 09:11
Dalyje Lietuvos kariuomenės karinių vienetų, strategiškai svarbiausiose vietovėse, jau veikia neseniai įrengtos naujos degalinės. Kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose vyksta arba netrukus prasidės degalinių ir kuro saugyklų statybos, kurios leis užtikrinti kuro atsargų tiekimą taikos, krizės ar k...
nuotrauka
2025-06-16 14:34
Viena svarbiausių uostamiesčio jungčių tarp Šilutės plento ir Taikos prospekto netrukus pasikeis neatpažįstamai – tvarkoma ne tik važiuojamoji dalis, bet ir pėsčiųjų bei dviračių takai. Šiandien, birželio 16 d., Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus lankėsi Paryžiaus Komunos gatvėje, kur intensyviai atlie...
nuotrauka
2025-06-13 10:58
Panevėžio apygardos teismas atmetė bendrovės „Proit“ prašymą taikyti laikinąsias apsaugos priemones, kuriomis buvo siekiama sustabdyti AB „Via Lietuva“ vykdomą elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) sistemos nuomos (EKRIS) konkursą. Tai jau antrasis „Proit“ inicijuotas teisminis bandymas per past...
nuotrauka
2025-06-13 10:54
Atvertas eismas rekonstruotu tiltu per Dubysą Ariogaloje, Raseinių rajono savivaldybėje. Tiltas eismo dalyviams atveriamas net keliais mėnesiais anksčiau nei planuota, o visi statybos darbai turėtų būti baigti liepos pabaigoje.
nuotrauka
2025-06-11 13:58
Šį mėnesį planuojama pradėti Kareivių gatvės atkarpos nuo Verkių g. iki Žirmūnų g. rekonstrukciją. Itin didelius eismo srautus patiriančioje sostinės gatvėje bus siekiama pagerinti situaciją visiems eismo dalyviams – automobilių vairuotojams, dviratininkams ir pėstiesiems, taip pat viešojo transport...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra