2024 gruodžio 2 d. pirmadienis, 12:58
Reklama  |  facebook

Nuo temperatūros svyravimų kenčia keliai: ką siūlo mokslininkai?

2021-07-26 10:28
Ne tik liūtys, bet ir dideli karščiai padaro miestams nemažai žalos. Ypač kenčia keliai. Oro temperatūrai pakilus iki daugiau nei 30 laipsnių karščio, „plaukiantis“ bitumas bei provėžuota kelio danga – viena iš itin dažnų problemų.
nuotrauka
VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius prof. dr. Audrius Vaitkus. Vilnius Tech nuotr.


Minimos įmonės
VILNIUS TECH / Vilniaus Gedimino technikos universitetas,
Naujasis kalcitas, AB
VILNIUS TECH Aplinkos inžinerijos fakultetas,
VILNIUS TECH Kelių tyrimo institutas,

Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimo instituto direktoriaus prof. dr. Audriaus Vaitkaus, cituojamo pranešime, specialistų tokie incidentai nestebina. „Klimato kaita netrukus gali pateikti ir daugiau staigmenų, tad norint išlaikyti aukštą kelių kokybę mokslininkams tenka ieškoti naujų sprendimų – eksperimentuoti su naujos kartos dangomis, tirti ir tobulinti jų sudedamąsias dalis“, – sako jis. Kaip tik tuo užsiima VILNIUS TECH mokslininkai.

VILNIUS TECH mokslininkai ieško geriausių sprendimų

Mineraliniai milteliai asfalto mišinyje atlieka reikšmingą vaidmenį nepaisant sąlyginai mažo jų kiekio. Nuo jų priklauso mišinio tankis, stabilumas, standumas, jautrumas oksidacijai ir kitos savybės.

„Moksliniai tyrimai rodo, kad asfalto mišinio funkcionavimą apsprendžia ne tik mineralinių miltelių kiekis, bet ir jų padermė (klinčių, granito, dolomito), dalelių forma, tekstūra ir kt. Siekiant įvertinti skirtingų mineralinių miltelių poveikį asfalto mišinių savybėms AB „Naujasis kalcitas“ iniciatyva VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkai atliko penkių Lietuvos rinkoje dažniausiai naudojamų mineralinių miltelių tyrimą“, – cituojamas A. Vaitkus.

Tyrimas apėmė klinčių, aktyvintų klinčių, granito ir dviejų skirtingų gamintojų dolomito mineralinius miltelius. Jo metu akredituotoje VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto Automobilių kelių mokslo laboratorijoje nustatytos mineralinių miltelių ir bitumo mastikos šlyties charakteristikos, įvertintos jų fizikinės savybės ir minkštėjimo temperatūra.

Kas paaiškėjo tyrimo metu?

Pasak VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktoriaus, mokslininkų grupės atliktas tyrimas parodė, kad skirtingos padermės ir apdirbimo mineraliniai milteliai vienodai veikia asfalto mišinių fizikines savybes, tačiau skirtingas poveikis išryškėja analizuojant mechanines savybes.

„Visų tipų mineraliniai milteliai užtikrina bendrąsias reikalaujamų savybių vertes, tačiau derinant mineralinių miltelių rūšį su kitais asfalto mišinio komponentais pasiekiamos geresnės mišinio savybės“, – sako jis.

Mineraliniai milteliai

Asfalto mišinio funkcionavimą apsprendžia ne tik mineralinių miltelių kiekis, bet ir jų padermė (klinčių, granito, dolomito), dalelių forma, tekstūra ir kt.

kelio danga per karščius

Tyrimo metu asfalto mišiniai su aktyvintais mineraliniais milteliais pasižymėjo didžiausiu skeliamuoju stipriu ir mažiausiu jautrumu vandeniui. Asfalto sluoksnio didžiausią atsparumą nuovargiui lėmė klinčių mineraliniai milteliai. Mokslininkai pabrėžia, kad tai grindžia aktyvintų mineralinių miltelių taikymo tikslingumą gaminant asfalto mišinius viršutiniam asfalto dangos sluoksniui.

Pasak A. Vaitkaus, pastaraisiais metais klinčių aktyvinti mineraliniai milteliai praktiškai nebenaudojami. „Siekiant sumažinti asfalto mišinių gamybos kaštus gamintojai masiškai perėjo prie neaktyvintų mineralinių miltelių naudojimo. Tačiau kelių ir gatvių turto valdytojai turėtų įvertinti vienodų sprendinių tvarumą ilgalaikėje perspektyvoje kuomet asfalto sluoksnių įrengimui naudojami aktyvinti ir neaktyvinti mineraliniai milteliai“, – cituojamas VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.

Tyrimo metu gauti rezultatai patvirtina, kad aktyvintų mineralinių miltelių naudojimas skaldos ir mastikos asfalto mišinių gamybai yra pranašesnis, kadangi tuo pačiu mineralinių miltelių kiekiu pasiekiamas aukštesnis asfalto dangos funkcinių savybių lygmuo.

Ar visos rinkoje esančios medžiagos atitinka standartus?

Mineraliniams milteliams yra keliami standartų reikalavimai. Ar tai reiškia, kad ne visi į rinką tiekiami mineraliniai milteliai atitinka standarto reikalavimus? Pasak A. Vaitkaus, tikrai ne. „Atitikimas standartui reiškia, kad medžiaga tenkina bendrą minimalių reikalaujamų savybių lygį, tačiau naudojant skirtingų rūšių mineralinius miltelius, priklausomai nuo kitų asfalto komponentų, galima pasiekti ekonominį efektą sumažinant mineralinių miltelių kiekį arba naudojant tą patį kiekį prailginant asfalto dangos eksploatacinį laiką“, – pasakoja prof. dr. A. Vaitkus.

„Šis tyrimas buvo orientuotas į vieno tipo asfalto mišinį SMA 8 S. Todėl ateityje numatyta atlikti didesnės apimties tyrimus, kurių metu būtų įvertintas mineralinių miltelių rūšies ir jų kiekio poveikis lengvųjų apkrovų bei ypatingųjų apkrovų poveikio zonoms“, – teigia VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.

Tolesniame etape numatoma tirti kitų rūšių asfalto mišinius, t. y. asfalto apatinių ir asfalto pagrindo sluoksnių. Be to, ketiname inicijuoti kelių ruožų, kuriuose asfalto dangos su aktyvintais ir neaktyvintais mineraliniais milteliais, ilgalaikio stebėjimo tyrimus dangų eksploatacinio laiko skirtumams nustatyti. 

 Vilnius Tech nuotr. 

Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2024-12-02 09:33
Susisiekimo ministras ir Aplinkos ministras patvirtino teisės aktų pakeitimus, kuriais vadovaujantis, inžinerinius tinklus kelio juostoje bus galima tiesti, įgyvendinant Valstybei svarbaus projekto statusą turinčius projektus. Kelių techninio reglamento (KTR) pakeitimai pritaikyti ir Valstybės valdo...
nuotrauka
2024-12-02 09:08
Dvejus metus trukusios grandiozinės statybos automagistralėje ties Kaunu jau baigiasi. „Via Lietuva" informuoja, jog baigus antrojo A. Meškinio (Kleboniškio) tilto statybas, gruodžio 3 d. atidaromas eismas abiem naujai pastatytais tiltais per Nerį Kaune. A. Meškinio tiltų statybos ir rekonstravimo d...
nuotrauka
2024-11-30 08:38
Susisiekimo ministras ir Aplinkos ministras lapkričio 29 d. patvirtino teisės aktų pakeitimus, kuriais vadovaujantis, inžinerinius tinklus kelio juostoje bus galima tiesti, įgyvendinant Valstybei svarbaus projekto statusą turinčius projektus. Kelių techninio reglamento (KTR) pakeitimai pritaikyti ir...
nuotrauka
2024-11-29 09:35
Klaipėdos savivaldybė planuoja pokyčius vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių – projektas apims ruožą nuo Smiltelės gatvės, tęsis Taikos prospektu, Herkaus Manto, Liepojos gatvėmis iki pat Vasaros estrados. Šį ruožą numatoma sutvarkyti kompleksiškai – modernizuoti eismo valdymo sistemą, rekonstru...
nuotrauka
2024-11-29 09:29
Eismui atidaryta atnaujinta blogiausios būklės kelio Vilnius-Utena atkarpa nuo Molėtų iki Utenos. 30 km ilgio ruože intensyvūs kelio tvarkymo darbai vyko nuo š. m. kovo vidurio: betono plokštės išardytos ir naujas kelias nutiestas vos per 9 mėn.
nuotrauka
2024-11-27 13:09
Panevėžio miesto savivaldybė, siekdama mažinti oro taršą ir gerinti aplinkos kokybę, tęsia ekologiško transporto infrastruktūros plėtrą. Lapkričio 22 d. pasirašyta finansavimo sutartis su VšĮ Centrine projektų valdymo agentūra atveria kelią pradėti projekto „Dviračių tako nuo Vakarinės g. link Berči...
nuotrauka
2024-11-25 09:24
„Energy cells" energijos kaupimo sistemos projektas pelnė pripažinimą ketvirtadienį Londone vykusiuose prestižiniuose Europos ir Jungtinės Karalystės „Energy Storage Awards" apdovanojimuose, laimėdamas vienoje svarbiausių – geriausio didesnio nei 100 MW galios Europos projekto kategorijoje. Taip pat...
nuotrauka
2024-11-22 14:54
Vilniaus miesto savivaldybė išdavė statybas leidžiantį dokumentą susisiekimo infrastruktūros gerinimo projektui Eigulių g., kuris bus įgyvendinamas šalia sostinės Vilkpėdės rajone planuojamo daugiafunkcio komplekso „Akropolis Vingis“. Projektas apima sprendinius, kurie bus įgyvendinti Eigulių g. atk...
nuotrauka
2024-11-22 09:01
Didelį dėmesį dviračių infrastruktūros plėtrai ir šios transporto rūšies skatinimui skirianti Susisiekimo ministerija, įvertinusi esamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pateikė siūlymą Finansų ministerijai perskirstyti esamą sektoriaus dekarbonizac...
nuotrauka
2024-11-21 09:22
Už valstybinės reikšmės kelių plėtrą atsakinga įmonė „Via Lietuva" suorganizavo su „Teltonika" statomo TECH parko projektuotojais „Holo projects" susitikimą, kad aptartų tolesnius veiksmus dėl greitesnių projekto techninių sprendinių įgyvendinimo galimybių. Iškart, kai bendrovės veiksmus riboję teis...
nuotrauka
2024-11-21 09:15
„Via Lietuva" pasirašė sutartį dėl Tarandės tunelio, esančio magistraliniame kelyje Vilnius-Panevėžys, statybos darbų. Bendrovė inicijuoti šio projekto įgyvendinimą nusprendė tuomet, kai Susisiekimo ministerija, pritarus Finansų ministerijai, atsižvelgdama į eismo saugos ir patogaus susisiekimo šioj...
nuotrauka
2024-11-18 10:09
Spalio mėnesį „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prie tinklo prijungė 2127 naujus gaminančius vartotojus, kurie saulės elektrines įsirengė tame pačiame arba gretimame sklype. Dar 346 gyventojai bei verslai tapo nutolusių saulės parkų klientais. Vidutiniškai šiemet prie tinklo per mėnesį buvo pr...
nuotrauka
2024-11-15 09:30
Klaipėdos uoste jau dirba Suomijos bendrovės „Terramare Oy“ žemkasė. Pradedami gilinimo iki 12 metrų darbai pietinėje uosto dalyje. Šis gilinimo projektas – infrastruktūros, būtinos vėjo jėgainių parkui jūroje, dalis.
nuotrauka
2024-11-11 11:04
Ekonomikos ir inovacijų ministerija Lietuvos regionų infrastruktūros projektams vystyti papildomai skyrė 2,1 mln. eurų finansavimą. Iš viso šiais metais skirtas 12,8 mln. eurų finansavimas atvers galimybes 14-ai savivaldybių įrengti ir tobulinti laisvosiose ekonominėse zonose (LEZ), pramonės parkuos...
nuotrauka
2024-11-08 09:38
Europos klimato, infrastruktūros ir aplinkos vykdomoji įstaiga (CINEA) ir trijų Baltijos šalių susisiekimo ministerijų įgaliota bendra įmonė „RB Rail AS“ pasirašė papildomą finansavimo sutartį dėl šią vasarą „Rail Baltica“ projektui paskirtos Europos infrastruktūros tinklų priemonės (CEF) dotacijos.
nuotrauka
2024-11-07 14:28
Lietuvai planuojant Baltijos jūroje išvystyti vėjo elektrinių parkus, Energetikos ministerijos užsakymu atliktas papildomas beveik 6,5 km ilgio povandeninio objekto tyrimas. VšĮ Pajūrio tyrimų ir planavimo instituto ekspertai nustatė, kad objektas gali būti nukirsto kabelio ar troso dalis.
nuotrauka
2024-11-07 10:15
Ar galite įsivaizduoti, kaip triukšminga jūsų gyvenamojo rajono gatvė tampa žalesnė, tylesnė, o oras prie jos – švaresnis? Vilniaus Vėtrungių gatvės gyventojai galės pajusti šį pokytį – planuojama gatvę gausiai želdinti, o lapkričio 16-17 d. bus ribojamas eismas, kurio metu bus įvertinamas oro taršo...
nuotrauka
2024-11-05 10:55
Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių ilgis – daugiau nei 21 tūkstantis kilometrų. Už šių kelių atkūrimą, priežiūrą ir plėtrą atsakinga akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija). 2021-2023 m. iš valstybės ir savivaldybių biudžetų valstybinės reikšmės kelių atkūrimui,...
nuotrauka
2024-11-05 10:33
Atsinaujinančios energetikos UAB „Elektra man", dirbanti su prekių ženklu „GreenUp", baigė įrengti 480 kW galios saulės parką greitojo maisto restoranų tinklui „Jammi“. Tinklą valdanti UAB „Kulverstukai" parke pasigamins daugiau nei pusę restoranams reikalingos elektros energijos.
nuotrauka
2024-11-04 13:43
Vilniuje prie Energetikos ir technikos muziejaus atidengtas laikmatis, skaičiuojantis dienas iki 2025 m. vasario 8 d., kai Baltijos šalių elektros sistemos pirmą kartą pradės veikti savarankiškai ir nepriklausomai, o atlikus izoliuoto darbo bandymą sinchronizuosis su kontinentinės Europos elektros s...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra