2022 sausio 20 d. ketvirtadienis, 1:09
Reklama  |  facebook

Nuo temperatūros svyravimų kenčia keliai: ką siūlo mokslininkai?

2021-07-26 10:28
Ne tik liūtys, bet ir dideli karščiai padaro miestams nemažai žalos. Ypač kenčia keliai. Oro temperatūrai pakilus iki daugiau nei 30 laipsnių karščio, „plaukiantis“ bitumas bei provėžuota kelio danga – viena iš itin dažnų problemų.
nuotrauka
VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius prof. dr. Audrius Vaitkus. Vilnius Tech nuotr.


Minimos įmonės
Vilnius Tech / Vilniaus Gedimino technikos universitetas,
Naujasis kalcitas, AB
Vilnius Tech Aplinkos inžinerijos fakultetas,
Vilnius Tech Kelių tyrimo institutas,

Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimo instituto direktoriaus prof. dr. Audriaus Vaitkaus, cituojamo pranešime, specialistų tokie incidentai nestebina. „Klimato kaita netrukus gali pateikti ir daugiau staigmenų, tad norint išlaikyti aukštą kelių kokybę mokslininkams tenka ieškoti naujų sprendimų – eksperimentuoti su naujos kartos dangomis, tirti ir tobulinti jų sudedamąsias dalis“, – sako jis. Kaip tik tuo užsiima VILNIUS TECH mokslininkai.

VILNIUS TECH mokslininkai ieško geriausių sprendimų

Mineraliniai milteliai asfalto mišinyje atlieka reikšmingą vaidmenį nepaisant sąlyginai mažo jų kiekio. Nuo jų priklauso mišinio tankis, stabilumas, standumas, jautrumas oksidacijai ir kitos savybės.

„Moksliniai tyrimai rodo, kad asfalto mišinio funkcionavimą apsprendžia ne tik mineralinių miltelių kiekis, bet ir jų padermė (klinčių, granito, dolomito), dalelių forma, tekstūra ir kt. Siekiant įvertinti skirtingų mineralinių miltelių poveikį asfalto mišinių savybėms AB „Naujasis kalcitas“ iniciatyva VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkai atliko penkių Lietuvos rinkoje dažniausiai naudojamų mineralinių miltelių tyrimą“, – cituojamas A. Vaitkus.

Tyrimas apėmė klinčių, aktyvintų klinčių, granito ir dviejų skirtingų gamintojų dolomito mineralinius miltelius. Jo metu akredituotoje VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto Automobilių kelių mokslo laboratorijoje nustatytos mineralinių miltelių ir bitumo mastikos šlyties charakteristikos, įvertintos jų fizikinės savybės ir minkštėjimo temperatūra.

Kas paaiškėjo tyrimo metu?

Pasak VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktoriaus, mokslininkų grupės atliktas tyrimas parodė, kad skirtingos padermės ir apdirbimo mineraliniai milteliai vienodai veikia asfalto mišinių fizikines savybes, tačiau skirtingas poveikis išryškėja analizuojant mechanines savybes.

„Visų tipų mineraliniai milteliai užtikrina bendrąsias reikalaujamų savybių vertes, tačiau derinant mineralinių miltelių rūšį su kitais asfalto mišinio komponentais pasiekiamos geresnės mišinio savybės“, – sako jis.

Mineraliniai milteliai

Asfalto mišinio funkcionavimą apsprendžia ne tik mineralinių miltelių kiekis, bet ir jų padermė (klinčių, granito, dolomito), dalelių forma, tekstūra ir kt.

kelio danga per karščius

Tyrimo metu asfalto mišiniai su aktyvintais mineraliniais milteliais pasižymėjo didžiausiu skeliamuoju stipriu ir mažiausiu jautrumu vandeniui. Asfalto sluoksnio didžiausią atsparumą nuovargiui lėmė klinčių mineraliniai milteliai. Mokslininkai pabrėžia, kad tai grindžia aktyvintų mineralinių miltelių taikymo tikslingumą gaminant asfalto mišinius viršutiniam asfalto dangos sluoksniui.

Pasak A. Vaitkaus, pastaraisiais metais klinčių aktyvinti mineraliniai milteliai praktiškai nebenaudojami. „Siekiant sumažinti asfalto mišinių gamybos kaštus gamintojai masiškai perėjo prie neaktyvintų mineralinių miltelių naudojimo. Tačiau kelių ir gatvių turto valdytojai turėtų įvertinti vienodų sprendinių tvarumą ilgalaikėje perspektyvoje kuomet asfalto sluoksnių įrengimui naudojami aktyvinti ir neaktyvinti mineraliniai milteliai“, – cituojamas VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.

Tyrimo metu gauti rezultatai patvirtina, kad aktyvintų mineralinių miltelių naudojimas skaldos ir mastikos asfalto mišinių gamybai yra pranašesnis, kadangi tuo pačiu mineralinių miltelių kiekiu pasiekiamas aukštesnis asfalto dangos funkcinių savybių lygmuo.

Ar visos rinkoje esančios medžiagos atitinka standartus?

Mineraliniams milteliams yra keliami standartų reikalavimai. Ar tai reiškia, kad ne visi į rinką tiekiami mineraliniai milteliai atitinka standarto reikalavimus? Pasak A. Vaitkaus, tikrai ne. „Atitikimas standartui reiškia, kad medžiaga tenkina bendrą minimalių reikalaujamų savybių lygį, tačiau naudojant skirtingų rūšių mineralinius miltelius, priklausomai nuo kitų asfalto komponentų, galima pasiekti ekonominį efektą sumažinant mineralinių miltelių kiekį arba naudojant tą patį kiekį prailginant asfalto dangos eksploatacinį laiką“, – pasakoja prof. dr. A. Vaitkus.

„Šis tyrimas buvo orientuotas į vieno tipo asfalto mišinį SMA 8 S. Todėl ateityje numatyta atlikti didesnės apimties tyrimus, kurių metu būtų įvertintas mineralinių miltelių rūšies ir jų kiekio poveikis lengvųjų apkrovų bei ypatingųjų apkrovų poveikio zonoms“, – teigia VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto direktorius.

Tolesniame etape numatoma tirti kitų rūšių asfalto mišinius, t. y. asfalto apatinių ir asfalto pagrindo sluoksnių. Be to, ketiname inicijuoti kelių ruožų, kuriuose asfalto dangos su aktyvintais ir neaktyvintais mineraliniais milteliais, ilgalaikio stebėjimo tyrimus dangų eksploatacinio laiko skirtumams nustatyti. 

 Vilnius Tech nuotr. 

Statybunaujienos.lt




Infrastruktūra

nuotrauka
2022-01-14 07:44
Pastaraisiais metais Aplinkos apsaugos agentūra (AAA) leido sausumoje statyti 328 vėjo elektrines, kurių bendra galia sudaro 1,81 GW – tai yra viršija dabartinės Vyriausybės programoje užsibrėžtą tikslą iki 2025 m. įrengti iki 1,2 GW galios vėjo elektrinių.
nuotrauka
2022-01-10 08:02
Valstybės ar savivaldybių institucijos ir įstaigos, tradicinės religinės bendruomenės, bendrijos ar centrai bei privatūs juridiniai asmenys aktyviai naudojosi galimybe gauti subsidiją atsinaujinantiems energijos ištekliams diegti. Gautos 48 paraiškos, prašoma paramos suma siekia beveik 2,5 mln. eurų...
nuotrauka
2022-01-07 12:51
Už „Rail Baltica” projekto Lietuvoje vykdymą atsakinga „LTG Infra” paskelbė dar vieną rangos darbų konkursą. Pastarojo nugalėtojas įrengs beveik 18 km ilgio naujo geležinkelio sankasą dvikeliui bei pastatys inžinerinius statinius Jonavos rajone, konkrečiai – atkarpoje tarp Žeimių ir Šėtos.
nuotrauka
2022-01-07 10:45
Dvejus metus, nuo 2020 m. sausio vykę tarptautinio dujotiekio, jungiančio Lietuvą ir Lenkiją GIPL statybos darbai užbaigti. Tai patvirtino 2021 m. gruodžio 31 d. gautas paskutinis GIPL projekto statybos užbaigimo aktas. Visas 165 km ilgio dujotiekis iki Lenkijos sienos užpildytas dujomis.
nuotrauka
2022-01-06 14:02
Energetikos ministerija praneša, kad jau pirmadienį, sausio 10 d., fiziniams asmenims vėl atveriama galimybė gauti finansavimą saulės elektrinių įsirengimui ar įsigijimui ir tapti gaminančiu vartotoju.
nuotrauka
2022-01-06 10:00
Bendrovė „Elektrum Lietuva“ šiemet pajūryje, netoli Gargždų statys didžiausią Lietuvoje saulės parką, kurio galingumas sieks 13 megavatų (MW). Bendrovė šio parko statybai jau turi preliminarius leidimus, pradeda projektavimo darbus ir planuoja investuoti apie 8 mln. eurų.
nuotrauka
2022-01-03 10:17
Švenčių išvakarėse bendrovė „Kauno vandenys“ paskelbė apie Kauno senamiesčio, Vilniaus gatvės, požeminių tinklų rekonstrukcija pabaigą. Per 5 mėnesius rekonstruota 800 metrų vandentiekio tinklų, 600 m – buitinių nuotekų ir paklota 1,7 km naujų paviršinių lietaus nuotekų surinkimo tinklų. Seniausioje...
nuotrauka
2022-01-03 10:07
Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklą valdanti įmonė „LTG Infra“ aktyviai įgyvendina triukšmo mažinimo programą. Joje numatyti 9 projektai – po dvi triukšmą sugeriančias sienutes Šiauliuose ir Klaipėdoje, po vieną – Kretingoje, Mažeikiuose, Lentvaryje, Kaišiadoryse ir Radviliškyje.
nuotrauka
2022-01-03 10:02
Ruošiantis sostinės Vokiečių gatvės rekonstrukcijai 2021 m. buvo atlikti archeologiniai, dendrologiniai ir gamtiniai ekologiniai jos tyrimai. Pagal visų atliktų tyrimų rezultatus architektai renkasi gatvės pertvarkymo sprendinius.
nuotrauka
2021-12-31 09:03
Susisiekimo ministerija patvirtino optimalią alternatyvą, kur turėtų būti tiesiama nauja „Rail Balticos“ geležinkelio linija nuo Kauno iki Vilniaus. Po intensyvių diskusijų su Vilniaus, Kauno ir aplinkinių regionų gyventojais bei bendruomenėmis, taip pat atsižvelgus į europinei greitojo traukinio ge...
nuotrauka
2021-12-30 15:22
Tarptautinė investicinė VMG grupė per mažiau nei metus Akmenės laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) įrengė 5000 saulės elektros modulių elektrinę, kuri sumontuota medienos drožlių plokštės gamykloje. Tai šiuo metu yra viena galingiausių šalyje saulės elektrinė, įrengta ant pastato stogo.
nuotrauka
2021-12-23 07:59
Medžio apdirbimo įmonėje „ASAJA“ įrengtos 2 saulės elektrinės po 100 kW galios. Viena iš EST LT įrengtų elektrinių turi saulės sekimo sistemą, kuri per metus papildomai sugeneruoja 36 tūkst. kilovatvalandžių.
nuotrauka
2021-12-21 09:16
Norėdami užtikrinti maksimalų saugumą keliuose, kelininkai kasmet atlieka daugybę infrastruktūros patikrinimų, padedančių nustatyti įvairius defektus. Siekiant paversti šį procesą efektyvesniu ir tvaresniu, lietuvių startuolis „Thrust“ ir šalies technologijų bendrovė „Agmis“, kartu su šalies kelius ...
nuotrauka
2021-12-16 14:56
Nors „Žaliasis kursas“ kai kam vis dar atrodo tolima perspektyva, inovacijas kuriantys bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) specialistai teigia, kad tai jau yra realybė. Pavyzdžiui, hibridinė generacija, kuomet saulės ir vėjo jėgainės dirba suderintu režimu, ir gali pakeisti viena kitą ...
nuotrauka
2021-12-16 09:46
Darnios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ pasirašė dvi sutartis su Vilniaus miesto savivaldybe. Bendrovei patikėti rytinės bei pietinės sostinės dalies gatvių remonto ir priežiūros darbai. Maksimali jų vertė sieks 20 mln. eurų be PVM.
nuotrauka
2021-12-15 06:58
Kitąmet Susisiekimo ministerija daugiausia dėmesio planuoja skirti strateginių geležinkelių ir kelių transporto jungčių plėtrai, žaliajai transporto transformacijai, skaitmenizacijai ir transporto inovacijoms skatinti. 2022 metais susisiekimo sektoriui numatoma apie 949 mln. eurų iš valstybės biudže...
nuotrauka
2021-12-08 13:51
„Eika“ įmonių grupė ir „Eternia Solar“ pasirašė susitarimą dėl 5 MW bendros galios saulės elektrinių parko statybos ir eksploatacinės priežiūros. Šiuo susitarimu „Eika“ užtikrintai kreipia veiklą tvarumo kryptimi – nuo 2023 m. ši elektrinė patenkins 85 proc. „Eika“ įmonių grupės dabartinio energijos...
nuotrauka
2021-12-08 12:10
Lietuvos ir Lenkijos elektros perdavimo sistemų operatorės „Litgrid“ ir PSE atliko išskirtinį bandymą, kurio metu dalis Lietuvos elektros energijos sistemos pirmą kartą istorijoje dirbo sinchroniškai su Lenkijos sistema, o kartu – ir su kontinentinės Europos sinchronine zona.
nuotrauka
2021-12-06 16:09
Nepatogūs ir nesaugūs dviračių takai, nutrūkstantys ties miestų ribomis, sunkiai dviračiais pasiekiami traukos centrai ar darbovietės – tik dalis dviratininkų problemų, kurios netrukus turėtų pasibaigti. Tą žada Susisiekimo ministerijos pristatytas Nacionalinis dviračių takų plėtros planas.
nuotrauka
2021-12-06 16:02
Greta kelio A1 Vilnius-Kaunas įrengta daugiau nei pusės kilometro Logistikos gatvės atkarpa leis sklandžiau ir saugiau privažiuoti prie krovimo sandėlių jūrinius konteinerius gabenančiam transportui.

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra