5000 km dulkių: Lietuvoje išbandomos žvyrkelių dulkėjimą mažinančios technologijos2025-10-07 15:19 AB „Kelių priežiūra“ pradėjo vykdyti bandomąjį projektą, kuriuo sistemingai vertinami skirtingi žvyrkelių dulkėjimo mažinimo tirpalai realiomis eismo sąlygomis. Nors žvyrkelių laistymas dažnai suvokiamas kaip laikina priemonė nuo dulkių, kelių priežiūros specialistai siekia įvertinti, ar šios priemonės gali atlikti ne tik vizualinę, bet ir konstrukcinę funkciją. Bendrovės „Kelių priežiūra“ nuotr. Bandymų metu vertinama, kiek tokia technologija realiai gali padėti dangai ilgiau išlaikyti rišlumą, mažinti byrėjimą ir rečiau reikalauti greideriavimo.
Pasak „Kelių priežiūros“ generalinio direktoriaus dr. Audriaus Vaitkaus, dulkėjimas žvyrkeliuose – ne tik diskomfortas gyventojams, bet ir tiesioginis kelio konstrukcijos degradavimo požymis. „Visiems yra žinoma, kad kiekvienas pravažiuojantis automobilis sukelia smulkių dalelių sūkurį, o tai reiškia, kad nuo kelio paviršiaus tiesiogine prasme nuolat „išnešamas“ žvyras. Tai virsta ne tik dulkių debesimis, bet ir metų eigoje prarandama 50-100 m³ medžiagos iš 1 km ilgio kelio“, – sako pranešime cituojamas dr. A. Vaitkus.
Vilniaus rajono keliuose testuoja 4 skirtingus tirpalus
Žvyrkelių dulkėjimo mažinimo testavimui parinktos keturios skirtingos medžiagos: dviejų skirtingų gamintojų lignosulfonatai, gaminami iš medienos perdirbimo proceso likučių, tradicinis kalcio chlorido (druskos) tirpalas ir vadinamasis kambro vanduo – druskingas skystis, susidarantis gilesniuose uolienų sluoksniuose. Tokia medžiaga naftos gavyboje susidaro kaip antrinis produktas. Nors minėtų medžiagų cheminė sudėtis skiriasi, visų veikimo principas panašus – sudrėkintas paviršius išlieka stabilesnis, todėl pravažiuojančios transporto priemonės ne taip lengvai kelia dulkes, o danga ilgiau nepraranda struktūrinio vientisumo. Lignosulfonatai padengia paviršių ir suriša dulkes į didesnes daleles, o kalcio chloridas veikia higroskopiškai – sugeria drėgmę iš oro ir palaiko dangą drėgną, todėl dulkės neprilimpa prie transporto priemonių ratų ir nekyla į orą.

Nedrėkintas žvyrkelis. „Kelių priežiūros“ nuotr.
„Kelių priežiūros“ bandymuose dulkėjimo mažinimo tirpalai naudojami ne gryna forma. Visi mišiniai ruošiami tik pagal technines rekomendacijas ir galiojančius aplinkosaugos reikalavimus. Tokiu būdu gaunama koncentracija prilygsta natūraliam druskingumui. Lietuvos klimato sąlygomis ji greitai susimaišo su viršutiniu dirvožemio sluoksniu ir nesukelia neigiamo poveikio augmenijai ar gyvūnijai. Dėl šios priežasties panašios sudėties tirpalai plačiai taikomi įvairiose Europos šalyse miestų gatvėse, pramoninėse aikštelėse ar net žemės ūkyje.
Šiuo metu tirpalai išbandomi keliuose atrinktuose valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožuose Vilniaus rajone. Ruožai skiriasi eismo intensyvumu ir reljefo savybėmis, tad bus galima įvertinti efektą įvairiomis eksploatacinėmis sąlygomis. Bandymų metu pastebėta ir teigiama vietos gyventojų reakcija – dalis žmonių tiesiogiai išreiškė palaikymą, džiaugdamiesi sumažėjusiu dulkių kiekiu.
„Kelių priežiūros“
nuotr.
„Žvyrkelių laistymas dažnai vertinamas kaip trumpalaikė priemonė nuo dulkių. Kelių priežiūros praktika rodo, kad drėgmės palaikymas yra viena iš esminių konstrukcinės dangos ilgaamžiškumo sąlygų. Išsausėjusi danga praranda rišlumą, pradeda byrėti, todėl tenka dažniau greideriuoti ir papildomai vežti žvyro. Vertindami įvairius dulkėjimo mažinimo tirpalus, žiūrime ne tik į jų poveikį kelio dangai, bet ir į galimą ilgalaikį efektą priežiūros sąnaudoms. Sprendimai turi būti grindžiami ne įspūdžiu, o duomenimis – praktikoje turi būti taikoma tik tai, kas veikia Lietuvos klimato sąlygomis“, – sako dr. A. Vaitkus.
Kol žvyrkelius išasfaltuos, ieško būdo sumažinti gyventojų diskomfortą
„Kelių priežiūros“ technologinių bandymų tikslas – pateikti objektyviais stebėjimais grįstas rekomendacijas bei kitų metų sezonui atsirinkti efektyviausią medžiagą Lietuvos sąlygomis. Pirminiais skaičiavimais atrinktų ruožų apdorojimas dulkėjimą mažinančiomis medžiagomis kainuotų nuo 2000 iki 6000 Eur vienam žvyrkelio kilometrui per metus, kai tuo tarpu tokio pačio ilgio pilna žvyrkelio rekonstrukcija įrengiant asfalto dangą gali kainuoti nuo 200 000 eurų. Pagal nustatytus kriterijus efektyviai naudojant dulkėjimo mažinimo priemones apgyvendintose teritorijose sumažėtų neigiamas poveikis aplinkai ir diskomfortas gyventojams iki tol, kol žvyrkelis bus išasfaltuotas.
Minėtų ruožų stebėsena tęsiama tol, kol tai leidžia oro sąlygos. Sukaupta informacija naudojama pirminiams rezultatams apibendrinti ir kuriant aiškesnį dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo modelį.
Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra per 5000 km rajoninių kelių su žvyro danga, kurie reikalauja nuolatinės priežiūros. Infrastruktūra2025-11-17 09:55 Valstybės kontrolė baigė Seimo pavestą auditą „Pirmojo jūrinio vėjo elektrinių parko „Curonian Nord“ Baltijos jūroje projekto įgyvendinimas“. Išvados griežtos: projektas vėluoja, rizikos auga, o galimybė 2030 m. pradėti elektros gamybą – vis labiau tolsta. Auditoriai pabrėžia, kad tam būtina nebeati... 2025-11-14 09:50 Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) paskirstė papildomus 2,4 mln. eurų savivaldybių infrastruktūros plėtros projektams. Finansavimas skirtas savivaldybėms, kurios plėtoja inžinerinę infrastruktūrą investicinėse teritorijose, pramonės parkuose ir laisvosiose ekonominėse zonose (LEZ), siekiant... 2025-11-13 13:37 Ties įvažiavimu į Vilnių automagistralėje Vilnius-Panevėžys prasidėjo antrasis Tarandės tunelio statybų etapas. Užtikrinti saugų įvažiavimą į Tarandės mikrorajoną ir panaikinti spūstis sostinės prieigose padėsiantis infrastruktūros projektas išsiskiria savo sudėtingumu, o „Via Lietuva“ užsakymu darb... 2025-11-12 15:14 Šiaulių mieste mokslininkai atliko išsamų gatvių būklės vertinimą. Rezultatai rodo, kad dangų kokybė nuosekliai gerinama, o gauti duomenys leis nustatyti aiškius gatvių remonto prioritetus. 2025-11-11 09:46 „Via Lietuva“ tęsia Islandijos plento ties Kaunu rekonstravimą – pasirašyta sutartis dėl viaduko per Jonavos gatvę (kryptimi Vilnius-Klaipėda, kairėje kelio pusėje) ir ketvirtojo, paskutinio, tilto per Nerį kapitalinio remonto darbų atlikimo. Taip pat jau pradėti rengti automagistralės Vilnius–Kauna... 2025-11-05 11:44 Kopenhagos priemiestyje Glostrup užbaigtas didžiausias šalyje stoge integruotos saulės elektrinės (BIPV) projektas. Ant verslo centro „Stationsparken“ pastatų komplekso sumontuota 7,5 MW galios saulės elektrinė, kurios moduliai sukurti ir pagaminti Lietuvoje – Alytuje įsikūrusioje gamykloje „Metsola... 2025-11-04 15:35 „Urban HUB“ tęsia tvarios plėtros kryptį – ant Vilniuje įsikūrusio prekybos ir verslo miestelio stogo įrengta moderni, beveik 500 kW galios saulės elektrinė, kurios pagaminta energija padės mažinti iš elektros tinklų perkamos elektros kiekį ir prisidės prie išmetamo anglies dvideginio kiekio mažinim... 2025-11-03 13:40 Spalio 30 d. baigėsi Energetikos ministerijos inicijuota paramos priemonė juridiniams asmenims įsirengti didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginius, kurie skirti teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui. Priemonei buvo skirta 45 mln. eurų. 2025-10-31 16:28 „Via Lietuva“ pasirašė sutartis dėl valstybinės reikšmės rajoninio kelio Klaipėda–Radailiai– Kretinga kapitalinio remonto – bus tvarkomas apie 6,7 km ilgio kelio ruožas Klaipėdos r., Sendvario seniūnijoje. Kapitaliai tvarkant ruožą, bus įrengta patogi ir saugi infrastruktūra – pėsčiųjų ir dviračių t... 2025-10-31 10:37 Vilijampolę ir Šilainius jungianti vadinamoji Milikonių įkalnė jau spalio 31-ąją, vakare, pasitiks pirmuosius eismo srautus. Mažiau nei pusmečiui uždaryta Linkuvos gatvės atkarpa suremontuota iš pagrindų: sutvarkytos požeminės komunikacijos, paklota nauja asfalto danga, įrengta papildoma juosta, pat... 2025-10-30 13:53 Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ atlieka svarbų vaidmenį įgyvendinant strateginės reikšmės projektą „Lietuvos-Lenkijos pasienio jungtys“, kuris įgyvendinamas pagal Interreg VI-A Lietuvos-Lenkijos programą. Projektas, orientuotas į transporto infrastruktūros modernizavimą Lietuvos-Lenkijos pasienyje, yr... 2025-10-30 10:00 Vienas svarbiausių Lietuvos kelių infrastruktūros projektų – magistralės A14 Vilnius-Utena rekonstravimas – įgauna vis didesnį pagreitį. „Via Lietuva“ praneša, kad nuo pavasario intensyviai vykstantys darbai jau davė apčiuopiamų rezultatų: remontuojamuose ruožuose baigtas senosios cementbetonio dang... 2025-10-29 12:38 Statybų bendrovė „YIT Lietuva“ netrukus pradės svarbaus infrastruktūros projekto darbus Klaipėdoje – Danės gatvės nuo Laivų skersgatvio iki Artojo gatvės ir Artojo gatvės ruožo nuo Danės iki Liepų gatvės bei šių gatvių sankryžos rekonstrukciją. Kartu numatyta įrengti naują pėsčiųjų ir dviračių taką ... 2025-10-28 09:07 Atliktas Biržos tilto pakėlimo patikrinimas, kurio tikslas – išsiaiškinti priežastis, dėl kurių sutrinka tilto dalies pakėlimas nuo Naujamiesčio pusės. Patikrinimo metu tiltą pavyko sėkmingai pakelti ir nuleisti. Nuodugniai apžiūrėjus konstrukciją, nustatyta pagrindinė problema – reduktoriaus gedima... 2025-10-27 13:28 „Via Lietuva“, įgyvendindama žvyrkelių asfaltavimo programą, Prienų rajone pradeda valstybinės reikšmės rajoninio kelio Balbieriškis-Jiestrakis-Plutiškės (Nr. 3304) ruožo nuo 21,2 iki 24,6 km asfaltavimo darbus. Planuojama, kad šis beveik 3,4 km ilgio ruožas bus išasfaltuotas kitų metų rudenį. 2025-10-24 17:10 Energetinės transformacijos projektas Vilniuje žengia į naują etapą – gautas statybų leidimas vienai pirmųjų Lietuvoje žaliojo vandenilio gamyklai. Statybos darbai prasidės artimiausiu metu, o gamyklos veiklos pradžia numatoma 2026 m. pirmą pusmetį. 2025-10-22 09:16 Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) kartu su Susisiekimo ministerija, LTG grupės įmone „LTG Infra“, VĮ „Registrų centru“ ir paslaugų teikėjais aktyviai vykdo žemės paėmimą visuomenės poreikiams, reikalingą didžiausiam strateginiam Baltijos šalių geležinkelių infrastruktūros projektui „Rail Baltica“, užt... 2025-10-21 08:15 Pirmadienį, spalio 20 d., simbolinio renginio metu oficialiai pažymėtas „Via Baltica“ kelio tarp Lietuvos ir Lenkijos sujungimas. Magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai atkarpoje nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos valstybių sienos 12 kilometrų ruože nuo 85 iki 97,06 kilometro atnauji... 2025-10-20 15:41 „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) kartu su viena didžiausių pasaulyje vėjo turbinų gamintojų, Danijos bendrove „Vestas“, nuo Klaipėdos iki Latvijos sienos sukūrė „koridorių“, kuriuo stambūs kroviniai galės būti gabenami neatjungiant elektros tiekimo.ESO kelius kertančias oro linijas, kurios st... 2025-10-20 14:29 Šakių rajone pradedamas svarbus kelių infrastruktūros projektas – valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 3807 Kiduliai-Gelgaudiškis-Gerdžiūnai ruožo nuo 2,6 iki 14,2 kilometro kapitalinis remontas. Bendra tvarkomo kelio atkarpa siekia daugiau nei 11 kilometrų.
|