2025 m. birželio 25 d. trečiadienis, 20:24:50
Reklama  |  facebook

KTU docentas G. Svinkūnas: Lietuvoje perėjimas prie atsinaujinančių šaltinių vyksta tyliai, bet užtikrintai

2021-06-21 15:39
Norėdami gyventi patogiai, naudojame, nors ir ekonomiškesnių, bet daugiau elektros prietaisų. Šiuo metu elektrai išgauti dažniausiai yra deginamas iškastinis kuras. Visgi, situacija keičiasi – siekiant užtikrinti tvarią žmonijos ateitį, vis intensyviau ieškoma sprendimų, padedančių pereiti prie švarios elektros energijos gamybos.
nuotrauka
Pixabay.com nuotr.


Minimos įmonės
KTU Elektros ir elektronikos fakultetas,

Pasak KTU Elektros ir elektronikos fakulteto (EEF) docento Gyčio Svinkūno, Lietuva šiandien išgyvena žaliosios energetikos „aukso amžių“ – ji sparčiai plečiasi ir vystosi. Tiesa, šis augimas turi ribas.

„Vėjo elektrinių parkai atsiperka gamindami elektrą už 5-7cnt/kWh, kas yra vidutiniška didmeninė elektros kaina rinkoje. Taigi tokios technologijos turi perspektyvą augti be kažkokių dotacijų ar valdžios pastangų. Mažos saulės elektrinės, įrengtos individualiuose namuose atsiperka generuodamos energiją už 12- 14cnt/kWh, tad jų skaičius taip pat palaipsniui auga. Sąlygos vystytis atsinaujinančiai energetikai tikrai yra“, – pranešime cituojamas G. Svinkūnas, Kauno technologijos universiteto (KTU) docentas.

Prietaisai sunaudoja vis mažiau energijos

Skaičiuojama, kad šiuo metu pasauliui reikia apie 3 trilijonų vatų elektros, o 2050 m. šis skaičius išaugs net 80 proc. Tačiau G. Svinkūnas atkreipia dėmesį, kad ilgalaikės prognozės yra abejotinos.

Nuotraukoje – 
KTU Elektros ir elektronikos fakulteto
docentas Gytis Svinkūnas

„Mano kabinete stovi gražiai parašyta ir 1984 m. išleista knyga, kurioje energetikos ateitis yra neabejotinai piešiama kaip branduolinė. Be to, joje argumentuotai rašoma, kad iš vėjo ir saulės energetikos nebus nieko gero. Matome, kad ne visos prognozės pildosi“, – šypsosi pašnekovas, dirbantis mokslo srityse, susijusiose su elektros energijos kokybe.

Laikui bėgant, kuriami vis mažiau elektros naudojantys imtuvai, todėl atrodo, kad elektros sunaudojimas turėtų mažėti. Tačiau anot eksperto, elektros vartojimo prietaisų namuose daugėja, todėl sunaudojimas auga, nepriklausomai nuo to, kad prietaisai jos sunaudoja mažiau.

Jis neabejoja, kad elektros sąnaudos augs – tai labai patogi energijos vartojimo forma, o dėl technologinės pažangos bei pakitusių vartotojų poreikių elektros inžinerijos specialistų poreikis darbo rinkoje bus juntamas vis labiau.

„Prieš kelis dešimtmečius nemažas energijos rijikas namuose buvo lempinis televizorius. Tobulėjant technikai, televizoriai pasidarė daug kartų ekonomiškesni. Tačiau atsirado personalinis kompiuteris, kuriam taip pat reikia nemažai elektros. Taigi elektros taip lengvai nesutaupysi – juk norisi gyventi patogiai. Tokių prietaisų gamybai bei kokybės užtikrinimui reikalingi kvalifikuoti specialistai“, – teigia KTU Elektros inžinerijos programos dėstytojas G. Svinkūnas.

Lietuvos gerieji pavyzdžiai

Lietuvoje apie 70 proc. elektros yra importuojama iš užsienio, todėl didžioji dalis elektros gamybos metu išmetamų teršalų lieka kitose šalyse ir Lietuva tam įtakos neturi.

„Jeigu daugiau elektros gamintume Lietuvoje, tada CO2 problema išryškėtų. Apskritai elektrą gaminti yra sudėtinga, todėl elektros inžinieriai susiduria su nemažai iššūkių. KTU studentams bandau įdiegti požiūrį nuolat užduoti klausimą: kodėl energetika yra būtent tokia, kokią mes turime?“ – sako G. Svinkūnas.

Kurą deginančios elektrinės, kaip rašoma KTU pranešime, turi žemą naudingumo koeficientą – tik apie 30 proc. Tad daugybė energijos yra išvaistoma ir kartu išskiriama daug CO2. Europoje yra nemažai pigia anglimi kūrenamų elektrinių, kurios yra pagrindinis kritikos taikinys. Tačiau, anot KTU docento, lengviausia pasakyti, kad jas reikia uždaryti, o ką daryti toliau – sunkiai išsprendžiamas klausimas.

„Lietuvoje anglimi kūrenamų elektrinių nėra. Kurą deginančios elektrinės dėl brangaus importinio kuro dirba neekonomiškai, todėl paleidžiamos tik kartais. Užtat plečiasi vėjo elektrinių parkai, saulės energetika – tokia situacija atsinaujinančiai energetikai yra palanki. CO2 išmetimą Lietuvoje daugiau veikia kiti veiksniai, pavyzdžiui transportas“, – pasakoja jis.

Tyrimai rodo, dalijasi KTU, kad 2019 m. Lietuvoje į atmosferą buvo išmesta 20,4 mln. tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų – apie 1 proc. daugiau nei 2017 m. Tačiau G. Svinkūnas teigia, kad kai kuriuose srityse Lietuva atrodo itin gerai – apie 70 proc. centralizuotam šildymui sunaudojamos energijos išgaunama deginant biokurą.

„Šią situaciją galima vadinti tyliąja revoliucija. Krito iškastinio kuro naudojimas, sumažėjo priklausomybė nuo kitų valstybių. Be to, sumažėjo ir šildymo kainos. Prieš 10 metų vis kildavo skandalai, kai daugiabutyje vienas butas norėdavo atsisakyti centralizuoto šildymo, nes buvo pigiau naudoti kitokį šildymo būdą. Dabar tokių skandalų negirdėti. Priežastis – dėl biokuro ir būstų renovacijos atpigo šildymas“, – paaiškina KTU EEF docentas.

Kita sėkminga sritis – elektros tinklo jungtys su kitomis valstybėmis. Per pastarąjį dešimtmetį pastatytos jungtys su vakarais leidžia tiek eksportuoti, tiek importuoti elektros energiją be didesnių problemų. Jungtys taip pat reikalingos tinklo stabilumui užtikrinti. Anot KTU docento, plečiant atsinaujinančią energetiką, tarpusavio ryšiai yra labai aktualūs.

Reikės spręsti energijos kaupimo problemą

„Visi elektros šaltiniai prijungti prie vieningo tinklo, jų energija gali pasiekti bet kurį šalies kampelį, tad nesvarbu, kur elektra bus gaminama, ji visada ras vartotoją. Tačiau tada kai nėra saulės ir vėjo, prasidės didžiosios atsinaujinančios energetikos problemos“, – sako G. Svinkūnas.

Pasak KTU docento, šiuo metu atsinaujinanti energetika išgyvena „aukso amžių“ – plečiasi, vystosi, jos diegimas yra skatinamas ir giriamas. Vis dėlto, tai gali pasibaigti iki tam tikros ribos išaugus atsinaujinančių išteklių galiai. Šuo metu Lietuvoje yra apie 580 MW vėjo galios ir 170 – saulės. Problemos kils kai šis galingumas viršys Lietuvos poreikį – 2000 MW.

„Tuomet atsiras dienų kada visa šalis dirbs vien tik iš vėjo ar saulės energijos. Pagal vėjuotumo statistiką, Lietuva pasigamins apie 30 proc. metinio sunaudojamo elektros energijos kiekio iš atsinaujinančių šaltinių. Tada atsiras problema – ką daryti toliau? Jeigu dar didinsime energijos galią, iškils problema, kaip akumuliuoti tą papildomą elektrą ir ją panaudoti kai nėra saulės ar vėjo. Tiktai – kaip? Nėra pigių metodų kaip akumuliuoti didžiulius kiekius elektros“, – aiškina G. Svinkūnas.

Viena iš išeičių – hidroakumuliacinės elektrinės, kurios gali sukaupti perteklinę elektros energiją, tačiau Lietuvoje turime tik vieną. Tokių elektrinių statyba – labai brangi.

„Paskaičiavus, kad tokia elektrinė statoma komerciniais pagrindais ir superka, akumuliuoja bei vėliau parduoda elektros energiją, galutinė paslaugos kaina butų daug kartų didesnė už pirminę 5cnt/kWh, taigi komercine prasme statyti tokius akumuliatorius neapsimoka“, – teigia jis.

Siekiant švaresnės elektros Lietuvai reikia mainų su kitomis šalimis

Kalbant apie atsinaujinančių energijos šaltinių pagaminamos energijos ribą – 30 proc. – G. Svinkūnas svarsto, kad ateityje galbūt atpigs kitokių rūšių akumuliavimas ir padės energijos mainai su kitomis šalimis, kada Lietuvoje nėra vėjo, tačiau kitose valstybėse – yra, nes problemos prasidės viršijus tą ribą.

Šiuo metu pasaulyje lyderiauja Danija – apie 50 proc. elektros pagamina vėjo jėgainėse. 30 proc. ribos problemą valstybė išsprendė susikooperavusi su Norvegija.

„Norvegija turi daug hidroelektrinių, kai Danijoje pučia vėjas, norvegai pristabdo savo elektines, kaupia vandenį ir naudoja danišką elektrą. Kai vėjas Danijoje nurimsta – norvegai danams gražina elektros energiją sukauptą hidroelektrinių baseinuose“, – paaiškina pašnekovas.

Tuo tarpu Lietuvos energetikos strategija nusibrėžė tikslą iki 2050 metų Lietuvą 100 proc. aprūpinti atsinaujinančia energija.
„Kaip seksis – pagyvensim pamatysim. Klausimas apskritai yra toks, kiek brangiai kainuos bei kiek galimas didesnis atsinaujinančios energijos procentas. Vis dėlto, gal ir neverta pasiekti 100 proc., pigiau elektros energija tikrai nekainuos. O gal ir mums reikia prie Norvegijos prisijungti?“ – svarsto pranešime cituojamas KTU docentas. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-06-25 09:31
Vykdant magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena ruožo nuo 64,332 iki 93,726 km kapitalinį remontą, po gausesnių kritulių kelyje A14 Vilnius-Utena, ruože nuo Molėtų iki Utenos, šlaituose susidarė išplovos.
nuotrauka
2025-06-23 13:12
Atsinaujinančios energijos gamyba Lietuvoje sparčiai auga, tačiau kartu daugėja ir neišspręstų klausimų – kaip efektyviai paskirstyti elektros srautus, kaip išnaudoti energijos perteklių, kaip reaguoti į rinkos svyravimus be žmogaus įsikišimo. Šiuos iššūkius spręsti ėmėsi panevėžietis Paulius Leonav...
nuotrauka
2025-06-20 09:53
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentas perdavė teismui baudžiamąją bylą su kaltinamuoju aktu, kuriame vienos Lenkijos Respublikos akcinės bendrovės atstovas kaltinamas davęs kyšį valstybės tarnautojui prilygintam asmeniui – UAB „Enefit Green“ projektų vad...
nuotrauka
2025-06-19 09:23
Lietuvoje vystant kelių infrastruktūrą vis daugiau dėmesio skiriama ne tik darbų mastui, bet ir jų kokybei bei iššūkiams, su kuriais susiduria rangovai ir projektuotojai. Kelių remontas, rekonstravimas, naujų tiesimas – tai sudėtingas inžinerinis procesas, kuriame kiekvienas etapas turi įtakos galut...
nuotrauka
2025-06-18 11:55
Vilniuje tęsiami gatvių atnaujinimo darbai, apimantys dešimtis skirtingų miesto gatvių bei kelių ruožų. Per šiuos metus planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti daugiau nei pusšimtį sostinės gatvių kilometrų. Dalį projektų įgyvendina tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“. Da...
nuotrauka
2025-06-18 09:50
Birželio 17 d. baigėsi juridinių asmenų paraiškų teikimas didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginių, skirtų teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui, įrengimui. Priemonei buvo skirta 102 mln. eurų.
nuotrauka
2025-06-18 09:37
AB „Via Lietuva“ toliau vykdo darnaus judumo infrastruktūros plėtrą šalyje. Dar šiais metais planuojama pradėti ir iki 2026 m. vidurio įrengti ar sutvarkyti apie 16 pėsčiųjų ir dviračių takų ruožų, kurių bendras ilgis – kiek daugiau nei 50 km.
nuotrauka
2025-06-17 09:11
Dalyje Lietuvos kariuomenės karinių vienetų, strategiškai svarbiausiose vietovėse, jau veikia neseniai įrengtos naujos degalinės. Kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose vyksta arba netrukus prasidės degalinių ir kuro saugyklų statybos, kurios leis užtikrinti kuro atsargų tiekimą taikos, krizės ar k...
nuotrauka
2025-06-16 14:34
Viena svarbiausių uostamiesčio jungčių tarp Šilutės plento ir Taikos prospekto netrukus pasikeis neatpažįstamai – tvarkoma ne tik važiuojamoji dalis, bet ir pėsčiųjų bei dviračių takai. Šiandien, birželio 16 d., Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus lankėsi Paryžiaus Komunos gatvėje, kur intensyviai atlie...
nuotrauka
2025-06-13 10:58
Panevėžio apygardos teismas atmetė bendrovės „Proit“ prašymą taikyti laikinąsias apsaugos priemones, kuriomis buvo siekiama sustabdyti AB „Via Lietuva“ vykdomą elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) sistemos nuomos (EKRIS) konkursą. Tai jau antrasis „Proit“ inicijuotas teisminis bandymas per past...
nuotrauka
2025-06-13 10:54
Atvertas eismas rekonstruotu tiltu per Dubysą Ariogaloje, Raseinių rajono savivaldybėje. Tiltas eismo dalyviams atveriamas net keliais mėnesiais anksčiau nei planuota, o visi statybos darbai turėtų būti baigti liepos pabaigoje.
nuotrauka
2025-06-11 13:58
Šį mėnesį planuojama pradėti Kareivių gatvės atkarpos nuo Verkių g. iki Žirmūnų g. rekonstrukciją. Itin didelius eismo srautus patiriančioje sostinės gatvėje bus siekiama pagerinti situaciją visiems eismo dalyviams – automobilių vairuotojams, dviratininkams ir pėstiesiems, taip pat viešojo transport...
nuotrauka
2025-06-10 11:51
Kauno geležinkelio stotis ir jos prieigos – vartai į miestą, matomi atvykstantiems svečiams ir turistams. Siekiant šią teritoriją padaryti patrauklesnę keliaujantiems, teritorijoje tarp M. K. Čiurlionio gatvės ir stoties pastato pradedami rekonstrukcijos darbai. Čia bus įrengtos patogios „Kiss and R...
nuotrauka
2025-06-10 09:45
Maždaug pusės senesnės statybos Vilniaus daugiabučių namų vidaus vamzdynų būklė yra kritinė. Šių gyvenamųjų objektų inžinerinių tinklų nusidėvėjimas pasiekė tokią ribą, kad ignoruoti padėtį darosi pavojinga. Tai liudija ir kasmet tūkstančiais fiksuojamos avarijos. Specialistai atviri – be gyventojų ...
nuotrauka
2025-06-10 09:20
Elektromobilių įkrovimo tinklo operatorė „Inbalance grid“ pradėjo vasaros plėtros sezoną – startavo nuo Kryžkalnio „Orlen“ degalinių, kur įjungti 8 nauji greitojo įkrovimo taškai A1 kelyje į pajūrį ir iš jo. Iš viso šiais metais „Inbalance grid“ įrengs 54 didelės galios įkrovimo prieigas.
nuotrauka
2025-06-09 13:18
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) finansuos įvairiose Lietuvos savivaldybėse esančių kelių, vedančių į teritorijas, kuriose kuriamos darbo vietos, tvarkymą: 7 projektams įgyvendinti skirta 5 mln. eurų.
nuotrauka
2025-06-09 09:37
Krašto apsaugos ministerija skelbia Kairių karinio miestelio infrastruktūros sukūrimo ir priežiūros paslaugų pirkimą viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) būdu. Naujasis karinis miestelis Klaipėdos rajone užtikrins nuolatinę infrastruktūrą Lietuvos kariuomenės motorizuotosios pėstininkų ...
nuotrauka
2025-06-09 09:09
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) šiandien atnaujino Jūrinio vėjo parko plėtros konkursą. Tai antrasis konkursas, skirtas išrinkti 700 megavatų jūrinio vėjo parko vystytojus. Sprendimą dėl šio konkurso datos praėjusią savaitę priėmė Lietuvos Vyriausybė. Konkurso dalyvių paraiškų pri...
nuotrauka
2025-06-06 13:31
AB „Via Lietuva“ praneša, kad birželį planuojama pradėti valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 2505 Leipalingis-Kapčiamiestis-Kauknoris 10 km ilgio ruožo nuo Kapčiamiesčio iki Kauknorio fizinius remonto darbus, taip pat sutvarkyti jame esančius tiltus per Niedą ir Kalvį.
nuotrauka
2025-06-06 09:52
Klaipėdos miesto savivaldybė siekia, kad kiekvienas miestietis judėdamas gatvėmis jaustųsi saugiai ir patogiai, todėl toliau kryptingai investuoja į infrastruktūros dviratininkams ir pėstiesiems gerinimą. Šiuo metu baigiami darbai Sausio 15-osios gatvėje – čia klojama nauja asfalto danga, o liepą nu...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra