2025 m. rugpjūčio 21 d. ketvirtadienis, 18:04:49
Reklama  |  facebook

KTU docentas G. Svinkūnas: Lietuvoje perėjimas prie atsinaujinančių šaltinių vyksta tyliai, bet užtikrintai

2021-06-21 15:39
Norėdami gyventi patogiai, naudojame, nors ir ekonomiškesnių, bet daugiau elektros prietaisų. Šiuo metu elektrai išgauti dažniausiai yra deginamas iškastinis kuras. Visgi, situacija keičiasi – siekiant užtikrinti tvarią žmonijos ateitį, vis intensyviau ieškoma sprendimų, padedančių pereiti prie švarios elektros energijos gamybos.
nuotrauka
Pixabay.com nuotr.


Minimos įmonės
KTU Elektros ir elektronikos fakultetas,

Pasak KTU Elektros ir elektronikos fakulteto (EEF) docento Gyčio Svinkūno, Lietuva šiandien išgyvena žaliosios energetikos „aukso amžių“ – ji sparčiai plečiasi ir vystosi. Tiesa, šis augimas turi ribas.

„Vėjo elektrinių parkai atsiperka gamindami elektrą už 5-7cnt/kWh, kas yra vidutiniška didmeninė elektros kaina rinkoje. Taigi tokios technologijos turi perspektyvą augti be kažkokių dotacijų ar valdžios pastangų. Mažos saulės elektrinės, įrengtos individualiuose namuose atsiperka generuodamos energiją už 12- 14cnt/kWh, tad jų skaičius taip pat palaipsniui auga. Sąlygos vystytis atsinaujinančiai energetikai tikrai yra“, – pranešime cituojamas G. Svinkūnas, Kauno technologijos universiteto (KTU) docentas.

Prietaisai sunaudoja vis mažiau energijos

Skaičiuojama, kad šiuo metu pasauliui reikia apie 3 trilijonų vatų elektros, o 2050 m. šis skaičius išaugs net 80 proc. Tačiau G. Svinkūnas atkreipia dėmesį, kad ilgalaikės prognozės yra abejotinos.

Nuotraukoje – 
KTU Elektros ir elektronikos fakulteto
docentas Gytis Svinkūnas

„Mano kabinete stovi gražiai parašyta ir 1984 m. išleista knyga, kurioje energetikos ateitis yra neabejotinai piešiama kaip branduolinė. Be to, joje argumentuotai rašoma, kad iš vėjo ir saulės energetikos nebus nieko gero. Matome, kad ne visos prognozės pildosi“, – šypsosi pašnekovas, dirbantis mokslo srityse, susijusiose su elektros energijos kokybe.

Laikui bėgant, kuriami vis mažiau elektros naudojantys imtuvai, todėl atrodo, kad elektros sunaudojimas turėtų mažėti. Tačiau anot eksperto, elektros vartojimo prietaisų namuose daugėja, todėl sunaudojimas auga, nepriklausomai nuo to, kad prietaisai jos sunaudoja mažiau.

Jis neabejoja, kad elektros sąnaudos augs – tai labai patogi energijos vartojimo forma, o dėl technologinės pažangos bei pakitusių vartotojų poreikių elektros inžinerijos specialistų poreikis darbo rinkoje bus juntamas vis labiau.

„Prieš kelis dešimtmečius nemažas energijos rijikas namuose buvo lempinis televizorius. Tobulėjant technikai, televizoriai pasidarė daug kartų ekonomiškesni. Tačiau atsirado personalinis kompiuteris, kuriam taip pat reikia nemažai elektros. Taigi elektros taip lengvai nesutaupysi – juk norisi gyventi patogiai. Tokių prietaisų gamybai bei kokybės užtikrinimui reikalingi kvalifikuoti specialistai“, – teigia KTU Elektros inžinerijos programos dėstytojas G. Svinkūnas.

Lietuvos gerieji pavyzdžiai

Lietuvoje apie 70 proc. elektros yra importuojama iš užsienio, todėl didžioji dalis elektros gamybos metu išmetamų teršalų lieka kitose šalyse ir Lietuva tam įtakos neturi.

„Jeigu daugiau elektros gamintume Lietuvoje, tada CO2 problema išryškėtų. Apskritai elektrą gaminti yra sudėtinga, todėl elektros inžinieriai susiduria su nemažai iššūkių. KTU studentams bandau įdiegti požiūrį nuolat užduoti klausimą: kodėl energetika yra būtent tokia, kokią mes turime?“ – sako G. Svinkūnas.

Kurą deginančios elektrinės, kaip rašoma KTU pranešime, turi žemą naudingumo koeficientą – tik apie 30 proc. Tad daugybė energijos yra išvaistoma ir kartu išskiriama daug CO2. Europoje yra nemažai pigia anglimi kūrenamų elektrinių, kurios yra pagrindinis kritikos taikinys. Tačiau, anot KTU docento, lengviausia pasakyti, kad jas reikia uždaryti, o ką daryti toliau – sunkiai išsprendžiamas klausimas.

„Lietuvoje anglimi kūrenamų elektrinių nėra. Kurą deginančios elektrinės dėl brangaus importinio kuro dirba neekonomiškai, todėl paleidžiamos tik kartais. Užtat plečiasi vėjo elektrinių parkai, saulės energetika – tokia situacija atsinaujinančiai energetikai yra palanki. CO2 išmetimą Lietuvoje daugiau veikia kiti veiksniai, pavyzdžiui transportas“, – pasakoja jis.

Tyrimai rodo, dalijasi KTU, kad 2019 m. Lietuvoje į atmosferą buvo išmesta 20,4 mln. tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų – apie 1 proc. daugiau nei 2017 m. Tačiau G. Svinkūnas teigia, kad kai kuriuose srityse Lietuva atrodo itin gerai – apie 70 proc. centralizuotam šildymui sunaudojamos energijos išgaunama deginant biokurą.

„Šią situaciją galima vadinti tyliąja revoliucija. Krito iškastinio kuro naudojimas, sumažėjo priklausomybė nuo kitų valstybių. Be to, sumažėjo ir šildymo kainos. Prieš 10 metų vis kildavo skandalai, kai daugiabutyje vienas butas norėdavo atsisakyti centralizuoto šildymo, nes buvo pigiau naudoti kitokį šildymo būdą. Dabar tokių skandalų negirdėti. Priežastis – dėl biokuro ir būstų renovacijos atpigo šildymas“, – paaiškina KTU EEF docentas.

Kita sėkminga sritis – elektros tinklo jungtys su kitomis valstybėmis. Per pastarąjį dešimtmetį pastatytos jungtys su vakarais leidžia tiek eksportuoti, tiek importuoti elektros energiją be didesnių problemų. Jungtys taip pat reikalingos tinklo stabilumui užtikrinti. Anot KTU docento, plečiant atsinaujinančią energetiką, tarpusavio ryšiai yra labai aktualūs.

Reikės spręsti energijos kaupimo problemą

„Visi elektros šaltiniai prijungti prie vieningo tinklo, jų energija gali pasiekti bet kurį šalies kampelį, tad nesvarbu, kur elektra bus gaminama, ji visada ras vartotoją. Tačiau tada kai nėra saulės ir vėjo, prasidės didžiosios atsinaujinančios energetikos problemos“, – sako G. Svinkūnas.

Pasak KTU docento, šiuo metu atsinaujinanti energetika išgyvena „aukso amžių“ – plečiasi, vystosi, jos diegimas yra skatinamas ir giriamas. Vis dėlto, tai gali pasibaigti iki tam tikros ribos išaugus atsinaujinančių išteklių galiai. Šuo metu Lietuvoje yra apie 580 MW vėjo galios ir 170 – saulės. Problemos kils kai šis galingumas viršys Lietuvos poreikį – 2000 MW.

„Tuomet atsiras dienų kada visa šalis dirbs vien tik iš vėjo ar saulės energijos. Pagal vėjuotumo statistiką, Lietuva pasigamins apie 30 proc. metinio sunaudojamo elektros energijos kiekio iš atsinaujinančių šaltinių. Tada atsiras problema – ką daryti toliau? Jeigu dar didinsime energijos galią, iškils problema, kaip akumuliuoti tą papildomą elektrą ir ją panaudoti kai nėra saulės ar vėjo. Tiktai – kaip? Nėra pigių metodų kaip akumuliuoti didžiulius kiekius elektros“, – aiškina G. Svinkūnas.

Viena iš išeičių – hidroakumuliacinės elektrinės, kurios gali sukaupti perteklinę elektros energiją, tačiau Lietuvoje turime tik vieną. Tokių elektrinių statyba – labai brangi.

„Paskaičiavus, kad tokia elektrinė statoma komerciniais pagrindais ir superka, akumuliuoja bei vėliau parduoda elektros energiją, galutinė paslaugos kaina butų daug kartų didesnė už pirminę 5cnt/kWh, taigi komercine prasme statyti tokius akumuliatorius neapsimoka“, – teigia jis.

Siekiant švaresnės elektros Lietuvai reikia mainų su kitomis šalimis

Kalbant apie atsinaujinančių energijos šaltinių pagaminamos energijos ribą – 30 proc. – G. Svinkūnas svarsto, kad ateityje galbūt atpigs kitokių rūšių akumuliavimas ir padės energijos mainai su kitomis šalimis, kada Lietuvoje nėra vėjo, tačiau kitose valstybėse – yra, nes problemos prasidės viršijus tą ribą.

Šiuo metu pasaulyje lyderiauja Danija – apie 50 proc. elektros pagamina vėjo jėgainėse. 30 proc. ribos problemą valstybė išsprendė susikooperavusi su Norvegija.

„Norvegija turi daug hidroelektrinių, kai Danijoje pučia vėjas, norvegai pristabdo savo elektines, kaupia vandenį ir naudoja danišką elektrą. Kai vėjas Danijoje nurimsta – norvegai danams gražina elektros energiją sukauptą hidroelektrinių baseinuose“, – paaiškina pašnekovas.

Tuo tarpu Lietuvos energetikos strategija nusibrėžė tikslą iki 2050 metų Lietuvą 100 proc. aprūpinti atsinaujinančia energija.
„Kaip seksis – pagyvensim pamatysim. Klausimas apskritai yra toks, kiek brangiai kainuos bei kiek galimas didesnis atsinaujinančios energijos procentas. Vis dėlto, gal ir neverta pasiekti 100 proc., pigiau elektros energija tikrai nekainuos. O gal ir mums reikia prie Norvegijos prisijungti?“ – svarsto pranešime cituojamas KTU docentas. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-08-21 15:47
Rugpjūčio pradžioje apribojus eismą A1 magistralės atkarpoje, ties Ašigalio gatve, per naktį paklotos gelžbetoninės sijos paspartino čia statomo viaduko tempą. Rangovai skaičiuoja atlikę beveik pusę visų numatytų darbų: plika akimi matomos ne tik pagrindinės statinio laikančiosios konstrukcijos, bet...
nuotrauka
2025-08-20 11:30
Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 64-ajame kilometre, Marijampolės savivaldybėje, įrengta pirmoji Lietuvoje sertifikuota poilsio ir automobilių stovėjimo aikštelė, atitinkanti visus Europos Sąjungos reikalavimus. Aikštelė įkurta šalia kelių sankirtos – kur susij...
nuotrauka
2025-08-19 11:25
Stambaus daugiabučių ir kotedžų kvartalo „Horizontai“ Simono Grunau g. gyventojų bendrija kartu su bankrutavusio vystytojo turtą perėmusiais kreditoriais šią vasarą užbaigė vietos bendruomenę 7 metus kamavusį prisijungimo prie miesto nuotekų ir geriamojo vandens tinklų projektą. Išspręsta problema u...
nuotrauka
2025-08-19 10:52
„Via Lietuva“ tęsia automagistralių ir magistralinių kelių atnaujinimą – prasideda paprastojo remonto darbai automagistralėje A2 Vilnius-Panevėžys. Šią savaitę bus pradėti remontuoti du kelio ruožai dešinėje kelio pusėje (važiuojant Panevėžio kryptimi): nuo 42,3 iki 45,2 km (nuo Rimučių iki Užušilių...
nuotrauka
2025-08-18 10:19
Lietuva įgyvendina ambicingus infrastruktūros projektus, kurie padės užtikrinti greitą ir efektyvų sąjungininkų pajėgų judėjimą. Laikinai susisiekimo ministro pareigas einantis Eugenijus Sabutis susitiko su Vokietijos brigados Lietuvoje vadu pulkininku Christophu Huberiu ir aptarė strateginės reikšm...
nuotrauka
2025-08-18 09:27
Įsibėgėjus Vilniaus gatvių atnaujinimo darbų sezonui, didžiąją dalį asfaltavimų, kaip įprastai, stengiamasi užbaigti dar prieš prasidedant naujiems mokslo metams. Transporto srautams mieste vėl suintensyvėjus, darbai toliau vyks tvarkant pėsčiųjų zonas, šalia gatvių esančią aplinką. Visgi planuojama...
nuotrauka
2025-08-14 14:05
Naktį iš sekmadienio į pirmadienį (rugpjūčio 18 d.), bus pradėti kelio dangos atnaujinimo darbai vienoje iš intensyviausio eismo sankryžų – Dubysos g. ir Taikos pr. sankirtoje. Darbus planuojama užbaigti dar iki rugsėjo 1-osios.
nuotrauka
2025-08-13 09:55
Pradedamas vienos judriausių Klaipėdos gatvių – Šilutės plento – paprastasis remontas. Gatvės atnaujinimu siekiama ne tik užtikrinti dangos vientisumą, bet ir padidinti klaipėdiečių kelionių patogumą bei eismo saugumą.
nuotrauka
2025-08-13 09:51
Netrukus prasidės J. Basanavičiaus gatvės atkarpos tarp Mindaugo g. ir Pylimo g. rekonstrukcija. Jos metu bus įrengtas naujas lietaus nuotekų tinklas, paklotos naujos važiuojamosios dalies ir šaligatvių dangos, atnaujinti apšvietimo tinklai. Važiuojamoji dalis bus išklota juodos spalvos tašyto bazal...
nuotrauka
2025-08-13 09:45
Energetikos ministerijos iniciatyva š. m. rugpjūčio 19 d. bus skelbiamas papildomas 5,7 mln. eurų kvietimas gyventojų energijos kaupimo įrenginiams finansuoti. Kvietimą administruos Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA), projektų finansavimo sąlygos yra analogiškos ankstesnio kvietimo finansavim...
nuotrauka
2025-08-12 15:57
Naujojo pėsčiųjų ir dviratininkų tilto per Nerį statybos prasidės jau netrukus – Vilniaus miesto savivaldybė pasirašė susitarimą su UAB „Tilsta“ dėl projekto įgyvendinimo. Planuojama, kad A. Goštauto ir Upės gatves sujungsiantis tiltas bus užbaigtas iki 2027 m.
nuotrauka
2025-08-12 12:11
Po beveik ketverių metų baigėsi ginčai su tiekėjais dėl elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) projekto. Pažangios rinkliavos sistemos įdiegimą Lietuvoje stabdę ginčai buvo užbaigti taikos susitarimu, leidžiant visą dėmesį sutelkti į šiuo metu vykstantį viešojo pirkimo procedūrų vykdymą.
nuotrauka
2025-08-12 12:06
2022 m. prasidėjus karui Ukrainoje, užpultose teritorijose mobilaus ryšio kokybė suprastėjo net 59-74 proc. Ši statistika primena, kad ekstremaliomis ar karo sąlygomis daugybė žmonių netenka galimybės susisiekti su artimaisiais ir gauti svarbią informaciją. KTU studentas Lietuvoje diegia sistemą, sk...
nuotrauka
2025-08-12 09:26
Beveik 100 km ilgio „Rail Baltica“ ruožą nuo Lietuvos ir Lenkijos valstybių sienos iki Kauno (Jiesios) projektuos Vokietijos „Deutsche Bahn“ įmonių grupės įmonė „Deutsche Bahn Engineering & Consulting“, šiandien pasirašiusi sutartį su bendra trijų Baltijos šalių įmone „RB Rail AS“ ir projektą Lietuv...
nuotrauka
2025-08-12 09:18
Modernizuojant vieną svarbiausių šalies kelių – „Via Baltica“ atkarpą nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos sienos – jau atlikta daugiau nei 80 proc. suplanuotų darbų. Visi kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai paskutiniojo 12 km ruožo (nuo 85 iki 97,06 km) darbai turėtų būti baigti iki šių metų pab...
nuotrauka
2025-08-11 13:22
Tęsdama aktyvią plėtrą, elektromobilių įkrovimo tinklą valdanti bendrovė „Inbalance grid“ kartu su „Orlen“ degalinėmis pristato naujas itin didelės galios (DC) įkrovimo stoteles trijuose Lietuvos miestuose – Vilniuje, Panevėžyje ir Marijampolėje. Šis plėtros etapas atliepia augantį vairuotojų poreik...
nuotrauka
2025-08-11 10:18
Bendruomeninės organizacijos, kurių kaimynystėje sukasi vėjo jėgainės ar veikia kitos atsinaujinančių išteklių elektrinės, jau gali gauti finansavimą savo projektams įgyvendinti. Šiais metais bendruomenių projektai pirmą kartą sulauks finansinės paramos iš naujojo gamybos įmokos modelio. Kvietimus f...
nuotrauka
2025-08-11 09:49
Lietuvoje šiuo metu veikia daugiau kaip 2,5 tūkst. viešų ir pusiau viešų elektromobilių įkrovimo prieigų. Planuojama, kad per artimiausius penkerius metus skaičius turėtų ūgtelėti iki 6 tūkst. taškų. „Elektrum Lietuva“ taip pat planuoja investuoti apie 5,1 mln. eurų į elektromobilių įkrovimo infrast...
nuotrauka
2025-08-07 14:13
„Via Lietuva“ nuosekliai įgyvendina tarptautinės magistralės „Via Baltica“ rekonstrukcijos planus ir pradeda pasirengimą likusių, nerekonstruotų ruožų modernizavimui. Artimiausiu metu darbai bus planuojami valstybinės reikšmės magistraliniuose keliuose A8 Panevėžys-Aristava-Sitkūnai, A10 Panevėžys-P...
nuotrauka
2025-08-07 13:39
Bendrovė „Klaipėdos vanduo" sėkmingai užbaigė net tris reikšmingus investicinius projektus Klaipėdos mieste ir rajone. Du iš jų skirti tvariam paviršinių (lietaus) nuotekų valymui, o vienas – buitinių nuotekų infrastruktūros modernizavimui. Bendra projektų vertė siekia daugiau nei 2 mln. eurų be PVM...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra