2021 spalio 20 d. trečiadienis, 7:05
Reklama  |  facebook

Paneigė mitą apie nepasiruošusius kelininkus – sniego valymo sparta priklauso nuo priemonių visumos

2021-02-11 09:28
Esant stipriam snygiui, vis dažniau visuomenėje pasigirsta, kad keliai valomi prastai, labai retai. Tačiau ar žinojote, kad sniego valymo, barstymo eiga ir sparta priklauso nuo kelio ar gatvės reikšmės? Kuo kelias aukštesnės kategorijos, tuo priežiūros darbai vykdomi greičiau, reikalavimai atliekamiems darbams aukštesni. Pavyzdžiui, aukštos kategorijos keliuose sniegas turi būti valomas, barstomos slidumą mažinančios medžiagos tol, kol nustoja snigti. Tad kokiomis medžiagos keliai barstomi Lietuvoje?
nuotrauka
Sauliaus Žiūros nuotr.


Minimos įmonės
Vilnius Tech / Vilniaus Gedimino technikos universitetas,
Grinda, UAB
Kelių priežiūra, AB
Vilnius Tech Kelių tyrimo institutas,
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimo instituto ekspertai teikia nuolatines rekomendacijas dėl kelių priežiūros žiemą, gerinimo. Pagrindiniai elementai, į kuriuos rekomenduojama koncentruotis: efektyvi aplinkos sąlygų, kritulių ir reiškinių prognozė, prevencinė priežiūra – dangos paruošimas reiškiniui, savalaikis reagavimas reiškinio pasekmių šalinimui, visų pirma sniego ir besiformuojančio ledo pašalinimui, esamoms sąlygoms tinkamų sniego ir ledo tirpdymo medžiagų pasirinkimas, maršrutų planavimas ir procesinis optimizavimas, sniegą ir ledą tirpdančių medžiagų talpyklų įrengimas priežiūros maršrutuose, tokiu būdu eliminuojant poreikį grįžti į bazę medžiagų pasipildymui.

Ar keliams barstyti naudojamos efektyvios medžiagos?

Pasak VILNIUS TECH Kelių tyrimų instituto direktoriaus prof. dr. Audriaus Vaitkaus, cituojamo VILNIUS TECH pranešime, Lietuvoje aukščiausios kategorijos keliai ir gatvės barstomi šlapiomis natrio arba kalcio chlorido druskomis, o pastaruoju metu vis dažniau šių druskų vandeniniu tirpalu. Žemo priežiūros lygio keliuose, dažnai taikomos frikcinės medžiagos: smėlis, sumaišytas su skirtingo druskingumo tirpalu, druska. Žemiausios kategorijos keliai tik valomi ir „šukuojami“.

„Moksliniais ir ekspertiniais tyrimais įrodyta, kad natrio chloridas – ekonomiškai efektyviausia medžiaga. Kalcio ir magnio chloridai naudojami žemesnėse nei 7 laipsnių, neigiamose temperatūrose. Pagrindinis veiksnys, ribojantis alternatyvių medžiagų naudojimą slidumo keliuose ir gatvėse mažinti – medžiagų kaina. Lyginant su natrio chloridu, ji skiriasi iki dvidešimties ir daugiau kartų“, – cituojamas prof. A. Vaitkus.

Pastaruoju metu vykdoma vis daugiau tyrimų, kuriuose naudojamos alternatyvios kelių slidumą mažinančios medžiagos: kalcio ir magnio acetatai (CMA), natrio ir kalio acetatai, formiatai. Šiais metais VILNIUS TECH Kelių tyrimo institutas vykdo mokslinius tyrimus, kurių metų bus įvertintas tradicinių ir alternatyvių medžiagų, tokių, kaip CMA efektyvumas. Tyrimo pabaigoje bus sukurta slidumą mažinančios medžiagos parinkimo metodika priklausomai nuo aplinkos sąlygų.

VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto specialistai taip pat pateikė rekomendacijas Vilniaus miesto savivaldybės administracijai. Jose patariama atsisakyti gatvių barstymo smulkiu smėliu. Vietoje jo rekomenduojama naudoti rupesnį, smėlio ir žvirgždo mišinį.

„Tokiu būdu pavasarį, atšilus orams, būtų ženkliai sumažinama oro tarša kietosiomis dalelėmis. Pavasarį kelio ar gatvės savininkas privalo pasirūpinti, kad visos šaltuoju laikotarpiu išbertos frikcinės medžiagos būtų sušluotos ir išvežtos pakartotiniam naudojimui“, – teigia profesorius.

Medžiagų aktyvumas ir žala aplinkai

Medžiagų, kuriomis žiemos sezono metu barstomi keliai, aktyvumas priklauso nuo oro sąlygų, kiek ilgai sninga ir pusto Taip pat – nuo eismo intensyvumo, barstomų medžiagų sudėties, struktūros, granuliometrijos ir pan. Reikšmingiausias veiksnys – aplinkos ir dangos temperatūra bei sniego kritulių kiekis.

Prižiūrint kelius žiemą, barstomi ir purškiami ne tik slidūs keliai, bet ir keliai ar jų ruožai, kurie už valandos ar poros taps slidūs. Tokiu būdu vykdoma prevencinė slidumo mažinimo priežiūra, kuri leidžia sumažinti sunaudojamų druskų ir jos tirpalų kiekį, pagerinti eismo sąlygas besiformuojant slidumui.

„Jeigu keliuose ar gatvėse taikoma prevencija, kurios metu slidumą mažinančios cheminės medžiagos naudojamos prieš snygį ar ledo susiformavimą, tokiu būdu užkertant kelią sniegui prilipti prie dangos, ji gali būti veiksminga net iki keletos dienų“, – cituojamas Kelių tyrimo instituto direktorius.

Anot prof. A. Vaitkaus, nėra vienintelės medžiagos ar technologijos, kuri užtikrintų efektyvią ir draugišką aplinkai kelių priežiūrą žiemos metu. Tik subalansuotas priemonių ir medžiagų rinkinys, racionalus priežiūros lygių nustatymas ir jų nuolatinis užtikrinimas „be siurprizų“ leistų pasiekti didžiausią naudą kelių ir takų naudotojams.

Neigiamą druskos poveikį aplinkai, dažnu atveju augalams, galima reikšmingai sumažinti papildomai juos laistant pavasarį. Gausūs krituliai arba papildomas laistymas praktiškai iki minimumo išplauna chlorido jonus iš grunto.

Technika skirta sniego valymui

Prižiūrint kelius, labai svarbu turėti kuo tikslesnius duomenų šaltinius: skaitmeninę orų prognozę, kelių oro sąlygų stočių duomenis, atliekamų darbų duomenis, mobilių kelio būklės matuoklių bei automobilių srauto duomenis. Su Kelių būklės informacine sistema (KBIS) visa tai įgyvendinama, ji nuolat tobulinama.

„Lietuvos, valstybinės reikšmės keliuose, kuriuos prižiūri AB „Kelių priežiūra“, dirba skirtingų tipų ir galingumo valytuvai-barstytuvai. Šios priemonės, pradedant nuo 2020 m., prieš kiekvieną žiemą patikrinamos, kalibruojamas druskos išbėrimo mechanizmas. Pastaruoju metu didžiausias dėmesys sutelktas į prevenciją, todėl nepertraukiamai stebima Lietuvos meteorologinė prognozė ir kelių dangos būklė“, – pasakoja VILNIUS TECH profesorius.

Gatvių priežiūros žiemą pokyčiai


Profesorius A. Vaitkus pažymi, kad pastaruoju metu pastebi gatvių priežiūrą žiemą atliekančių įmonių darbo pokyčius.

Vilniaus miesto gatves prižiūrinti savivaldybės įmonė „Grinda“ nuolat analizuoja orų prognozes, gerokai iš anksto įspėja vilniečius apie numatomus orų ir eismo sąlygų permainas. Kelių tyrimo instituto direktorius pastebi, kad atsižvelgdama į sinoptikų prognozes įmonė naudoja platų priemonių spektrą – nuo apledėjimo prevencijai skirto gatvių laistymo koncentruotu druskos tirpalu ar išankstinio gatvių barstymo iki budėjimo sudėtingesniuose gatvių ruožuose. Optimizuodama procesus ir naudodama modernią įrangą, „Grinda“ sugebėjo ženkliai sumažinti į gatvių priežiūrai naudojamo natrio chlorido apimtis.

„Niekada negali žinoti, kokių siurprizų yra paruošusi žiema, todėl visada ruošiamės blogiausiam scenarijui – kasdien atidžiai sekame sinoptikų prognozes, stebime eismo sąlygas gatvėse. Kad vilniečiai kasdien galėtų saugiai pasiekti kelionės tikslą – darbovietę, darželį, prekybos centrą ar polikliniką – itin atsakingai planuojame darbus, kūrybiškai panaudojame turimą techniką, diegiame inovatyvius sprendimus. Pavyzdžiui, į siauras sostinės Senamiesčio ir Žvėryno gatveles siunčiame tam pritaikytą mažąją techniką, o jos naudojamų medžiagų papildymui įrengėme mobiliuosius punktus, kurie leidžia gerokai sutrumpinti kelionės druskų papildymui laiką. Tokie ir panašūs sprendimai ženkliai padidina miesto valymo efektyvumą“, – cituojamas Vilniaus mieste sniegą valančios bendrovės „Grinda“ vadovas Kęstutis Vaicekiūtis. 
Statybunaujienos.lt




Statybinė ir kelių technika

nuotrauka
2021-09-29 07:16
Vokietijos CEDIMA GmbH jau šimtmetį deimantus „augina“ laboratorijose, kontroliuodama jų stiprumą, išmatavimus ir savybes, kokių reikia gaminant instrumentus ir specialias mašinas, paprastai naudojamas pjauti, gręžti ar atlikti panašius darbus.
nuotrauka
2021-09-22 06:25
Kiekvienas Europos ir Lietuvos keliais riedantis vilkikas jo savininkui yra didžiulė investicija. Visgi kartais vadovaujamasi klaidinga prielaida, jog kol transporto priemonė važiuoja – viskas gerai, ir per mažai dėmesio skiriama reguliariai jos priežiūrai.
nuotrauka
2021-08-30 07:30
Naujieji „Cat“ mini ekskavatorių modeliai 302.7 CR, 303 CR ir 303.5 CR – tai išties unikalios 2,7–3,5 t klasės kasimo mašinos, žymiai našesnės už ankstesnės kartos modelius. Minėti modeliai kuria papildomą pridėtinę vertę verslui – tiesioginę ir netiesioginę.
nuotrauka
2021-07-29 07:41
Statybos verslas sukasi kokybės ir terminų karuselėje, nes šie faktoriai lemia užsakymų portfelį ir pelną. Vienu iš itin svarbių faktorių, kurie gali garantuoti našumą arba lemti nemenkus nuostolius, tampa įrangos, technikos patikimumas. Ką daryti, kad technika taptų efektyvia pagalbininke, o ne gal...
nuotrauka
2021-05-04 07:05
Kad statybinė technika atlieptų konkurencinės rinkos iššūkius, ji turi būti ne tik efektyvi, bet taip pat ir patraukli ja dirbantiems žmonėms, nes visuotinai žinomos problemos dėl darbuotojų trūkumo. Todėl 125 metų patirtis, kurią sukaupė „Doosan Infracore Europe“ – Pietų Korėjos konglomeratui „Doos...
nuotrauka
2021-02-19 07:16
Vilniuje įsikūrusios įmonės „Trantera“ veikla yra susijusi su transporto priemonėmis. Todėl įmonės vadovas Aleksandr Lavrinovič įsitikinęs: verslo sėkmei ypač svarbu, kad mechanizmai ir transporto priemonės būtų ne tik patikimos, efektyvios, bet ir stiprintų įmonės įvaizdį. Neatsitiktinai jau beveik...
nuotrauka
2021-02-15 07:49
Idealu, kad būsimam šaltukui galima būtų pasirengti iš anksto. Tai ypač svarbu vairuotojams, kurie slidžiais keliais išbandomi kiekvieną žiemą, ir kelius prižiūrinčioms tarnyboms, kurios vis kaltinamos, kad „vėl nespėjo pasirengti“.
nuotrauka
2020-10-01 08:00
Ekskavatorinis krautuvas – bene populiariausia mašina, atliekant įvairius žemės kasimo, krovimo, pervežimo ir kitus darbus. Ši technika sėkmingai dirba statybose – pirmoji atvyksta, paskutinė išvyksta.
nuotrauka
2020-09-30 09:16
Vienas iš civilizacijos rodiklių – rankų darbo keitimas mašinomis, mechanizmais. Ir ne tik. Pandemija rodo, kad mašinos yra nepakeičiamos mažinant užsikrėtimo koronavirusu grėsmes.
nuotrauka
2020-03-25 08:00
Vilniaus Pilaitės rajone pastatytas automatizuotos įrankių nuomos terminalas. Moduliniame statinyje su 200 užrakinamų dėžių galima nuomotis įrankius visą parą – naudojantis specialia kurts programėle. Išmanus bekontaktis nuomos būdas arti namų pasirodė esąs įžvalgus sprendimas.
nuotrauka
2019-08-26 09:38
Nauji „Cat“ mini ekskavatoriai nuo didžiųjų ekskavatorių skiriasi dydžiu ir svoriu, tačiau išmanumu mažai kuo nusileidžia didžiosioms kasimo mašinoms. Tai universali ir nepamainoma smulkioji statybinė technika, kuri dabar dar efektyvesnė, taupesnė ir patogesnė nei bet kada.
nuotrauka
2019-08-14 14:36
Palangos paplūdimiuose triūsia nauja ir moderni smėlio valymo mašina „BeachTech Marina“. Ekonomiškai ir tyliai dirbanti savaeigė technika kol kas neturi analogo Baltijos jūros regione.
nuotrauka
2019-08-09 11:08
Atliekų tvarkymo įmonė „Ekonovus“ pirmoji šalyje pradeda dirbti su dujinėmis šiukšliavežėmis, kurios ne tik mažiau terš orą, bet ir veiks kur kas tyliau nei dyzelinės jų „kolegės“.
nuotrauka
2019-07-10 14:00,      papildyta 2019-07-10 14:57, papildyta nuotraukomis ir video
Š. m. gegužės mėn. vyko statybinės technikos šventė „Caterpillar Roadshow“, kurios metu visiems besidomintiems statybinės technikos naujovėmis buvo pademonstruotos pažangiausios „Cat“ prekės ženklo mašinos. Renginio organizatorius – UAB „Avesco Lithuania“, oficialus „Cat“ technikos atstovas Lietuvoj...
nuotrauka
2019-04-18 10:00
Darbo įrankis turi būti malonus akiai ir rankai, patogus paimti, galintis efektyvinti darbą ir ilgai patikimai tarnauti. Šiuolaikinės technologijos, medžiagos ir gamintojų ambicingumas sudaro galimybę įgyvendinti visus šiuos vartotojo poreikius ir lūkesčius. Daugiau kaip 90 metų rinkoje veikianti „C...
nuotrauka
2019-02-18 10:09
Per didelė drėgmė patalpose – kur kas rimtesnė problema nei daugelis galvoja. Būtina ją naikinti tiek jau gyvenant naujai įrengtose patalpose, tiek ruošiant jas rekonstrukcijai, kadangi nepanaikinus drėgmės pertekliaus rizikuojama ne tik nemaloniais pojūčiais, tačiau ir greičiau susigadinamu interje...
nuotrauka
2019-02-05 13:33
Eismo sąlygos, sauga ir transporto priemonės per keletą metų labai pasikeitė ir dėl technologijų plėtros toliau sparčiai kinta. Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) viešėjęs Švedijos transporto administracijos vyresnysis patarėjas Larsas Ekmanas pastebėjo, kad ne visada plėtra vyksta toki...
nuotrauka
2018-09-24 15:13,      papildyta 2018-09-25 08:30, Papildyta nuotraukomis
45, 25 ir 15 proc. Tai yra trys skaitmenys, kuriems neliko abejingi Žemaitijos verslininkai, dalyvavę naujos kartos „Caterpillar“ mašinų – 20 tonų klasės ekskavatorių „Cat“ 320 GC, 320 ir 323 – pristatyme Palangoje.
nuotrauka
2018-03-28 07:29
Darbo efektyvumą, kalbant apie sunkiąją techniką, lemia ir techninės charakteristikos, ir ja dirbantis specialistas. Kompanija „Hyundai“, išleisdama į rinką naujus modelius, juos tobulina abiem šiomis kryptimis. Technikos teikiamą naudą, kaip pastebi įmonės HML direktorius Martynas Slovikas, nemaža ...
nuotrauka
2017-11-03 14:20
Seimo narys Algirdas Butkevičius kreipėsi į Premjerą Saulių Skvernelį dėl jo vadovaujamos vyriausybės ketinimų naikinti viešąją įstaigą Technikos priežiūros tarnyba.

Statybunaujienos.lt » Statybinė ir kelių technika