2024 lapkričio 10 d. sekmadienis, 13:21
Reklama  |  facebook

Vilniečių judėjimo virtualus žemėlapis: naujas įrankis nustato didžiausio srauto gatves

2024-02-28 15:51
Prieš dvejus metus Vilniuje buvo pradėtas kurti virtualus miesto judumo žemėlapis, kuris padės dar tiksliau stebėti miesto pulsą ir atlikus duomenų analizes, spręsti miesto infrastruktūros problemas. Visomis sistemos galimybėmis Vilniaus miesto planuotojai ir viešojo transporto administratoriai pradės naudotis jau šiemet, o visuomenei žemėlapis bus atvertas vėlesniuose projekto vystymo etapuose.
nuotrauka
„ID Vilnius“ nuotr.


Minimos įmonės
ID Vilnius (iki 2023 m. lapkričio – Vilniaus planas), UAB
Susisiekimo paslaugos / JUDU, SĮ,
Šio virtualaus žemėlapio sistema veikia mobilaus ryšio operatorių surenkamų duomenų pagrindu. Gauti nuasmeninti duomenys yra apdorojami bendrovės „ID Vilnius“ specialistų ir pateikiami virtualiame žemėlapyje: jame matomos lengvųjų automobilių, viešojo transporto, dviračių, pėsčiųjų judėjimo trajektorijos ir didžiausi susibūrimo centrai.

Pasak žemėlapį kūrusios bendrovės „ID Vilnius“ duomenų valdymo grupės vadovo Stasio Savilionio, tai analogijų Europoje neturintis projektas. „Stebint Vilniaus gyventojų judumo įpročius, bus galima efektyviau planuoti miesto eismą. Žemėlapis unikalus tuo, kad įvairios valstybės institucijos, matydamos, kokie miestiečių keliavimo įpročiai, galės tiksliau planuoti tiek eismo reguliavimo ir viešojo transporto pokyčius, tiek dviračių ar pėsčiųjų takų poreikius“, – pasakojo pranešime cituojamas S. Savilionis.

Analizei, o ne draudimams

Sukurtas žemėlapis gali parodyti, iš kur ir kaip žmonės atvyksta į švietimo įstaigas, kaip keičiasi eismo judėjimas švenčių laikotarpiu, kur formuojasi didžiausios spūstys, dažniausiai ištinka avarijos, atsiskleidžia infrastruktūros problemos. Sistema geba daryti palyginamąją analizę pagal pasirinktą dieną, savaitę ar mėnesį.

„Duomenys atkeliauja ne tik iš sostinės, bet ir iš aplinkinių teritorijų, tokių kaip Trakų, Vilniaus rajonai. Pasirinkta platesnė teritorija tam, kad būtų galima geriau suprasti, kiek žmonių atvažiuoja į Vilnių naudotis švietimo ar sveikatos apsaugos paslaugomis. Taip pat galima stebėti, kiek gyvenančiųjų priemiestyje atvyksta į miestą dirbti ir kartu naudojasi viešuoju transportu ar kelių infrastruktūra.

Svarbu pabrėžti, kad sistema skirta tik miesto judumo planavimui ir jo gerinimui, o ne kažkokių draudimų įvedimui“ , – akcentavo S. Savilionis.

ID Vilnius

„ID Vilnius“ nuotr.

Kaip veikia sistema?

Vilniaus miesto judumo žemėlapis – tai darbinis įrankis miesto susisiekimo planuotojams ir eismo organizavimo specialistams. Pati sistema neturi analogų nei Baltijos šalyse, nei Europoje. Ji veikia mobilaus ryšio operatorių surenkamų duomenų pagrindu.

„Žemėlapis sukurtas apjungiant visus įmanomus duomenų šaltinius: tai ir eismo davikliai, ir dronų pagalba atlikti skaičiavimai, ir, žinoma, nuasmeninti iš mobilaus ryšio operatorių gauti duomenys. Pastarųjų dėka galima prognozuoti net mažiausių gatvelių eismo srautą pasirinktu metu“ , – pasakojo S. Savilionis.

Padeda gatvių tvarkytojams

Judumo žemėlapis susideda iš keturių dalių: gatvės analitika, palyginimas, pasiekiamumas ir žemėlapis, leidžiantis greitai suprasti, kurios gatvės yra intensyviausios ir kurios mažiau intensyvios.

„Gatvės analitikos įrankis praverčia gatvių intensyvumo analizei. Štai kelių tvarkymo darbai vykdomi kiek įmanoma mažiausiai intensyviu laiku konkrečioje gatvėje dienos metu, kad sukeltų kuo mažiau nepatogumų gyventojams.

Įrankis taip pat leidžia palyginti tų pačių gatvių eismo intensyvumą skirtingais laikotarpiais – tarkim, vasaros ir rudens mėnesiais. Antai viena intensyviausių T. Narbuto gatvė rugsėjį turi atlaikyti bene dvigubai didesnį automobilių srautą nei rugpjūtį, nes visi grįžta po atostogų, vaikai vežami į mokyklas“, – teigė S. Savilionis.

Sistemoje galima stebėti ne tik automobilių, bet ir viešojo transporto, dviračių, pėsčiųjų srautus bei jų pokyčius. Pagal gautus duomenis derinamas ir šviesoforų veikimas. Nuo srautų dydžio taip pat priklauso gatvių apšvietimas, valymo dažnumas ar šaligatvių infrastruktūra: turint dabartinę sistemą, tarnyboms nebereikia pačioms papildomai skaičiuoti srautų.

Signalizuoja viešojo transporto poreikius

Žemėlapyje ypač svarbi pasiekiamumo dalis, leidžianti suprasti, kaip Vilniaus ir jo priemiesčių gyventojai juda. Būtent šie duomenys padeda viešojo transporto maršrutų ir grafikų planuotojams. Galima stebėti, kokiu metu tam tikrose miesto zonose būna susibūrę daugiausiai žmonių. Dienos metu dažniausiai tai būna verslo centrai ar ugdymo įstaigos.

ID Vilnius„ID Vilnius“ nuotr.

„Mums, kaip miesto planuotojams, svarbiausia, kad švietimo, gydymo įstaigos būtų pasiekiamos kiek įmanoma patogiau. Pavyzdžiui, jei matome, kad į švietimo įstaigą iš tam tikros gatvės atvyksta bent 30 žmonių, stebime, ar tinkamas ir patogus viešojo transporto maršrutas.

Galbūt daug jaunų šeimų su vaikais įsikūrė naujai pastatytoje gyvenvietėje, tačiau viešojo transporto struktūros ten nėra, vadinasi, neišvengiamai padidės automobilių srautas. Tokie duomenys leidžia planuoti gyventojams reikalingus pokyčius“ , – aiškino „ID Vilnius“ specialistas.

Nebereikės vartotojų apklausų

Pasak „Susisiekimo paslaugų“ vyriausiojo planavimo specialisto Mariaus Berulio, nors sistema ir žemėlapis dar tobulinami, duomenimis naudojamasi jau dabar.

„Analizuojame sistemos duomenis norėdami sužinoti, kas vyksta mieste tam tikru paros metu, iš kur bei į kur juda didžiausi transporto srautai. Informaciją lyginame su savo turimais duomenimis ir pagal nustatytą poreikį atliekame viešojo transporto grafikų ar maršrutų pakeitimus“, – teigė pranešime pacituotas M. Berulis.

Pasak jo, JUDU sistemos netrukus taip pat bus integruotos į žemėlapį, tad platforma leis gyvai stebėti miestą esamu momentu. Greitai tai taps pagrindiniu miesto planavimo ir elgsenos stebėjimo įrankiu.

„Norėdami išsiaiškinti, iš kokios seniūnijos į kurią dažniausiai keliaujama, kasmet apklausdavome apie 3000 vartotojų. Dabar interaktyvus žemėlapis leis duomenis gauti akimirksniu. Matydami kiekvienos dienos ir net valandos elgseną, galėsime greičiau ir efektyviau atliepti miestiečių poreikius“, – sakė „Susisiekimo paslaugų“ specialistas.

Pasak M. Berulio, pokyčių planavimui tai ypač naudinga, nes galima matyti, kaip tam tikru savaitės ar paros metu elgiasi gyventojai. Štai kad ir rytinės kelionės į ugdymo įstaigas: dabar daug aiškiau, kur iš kokių vietovių vykstama, todėl galima operatyviau planuoti viešojo transporto maršrutų ar dažnumo pokyčius.

ID Vilnius

„ID Vilnius“ nuotr.

Judriausias metų mėnuo – lapkritis

Vilnius pirmadienio rytais ir penktadieniais į darbo pabaigą skęsta kamščiuose. Tačiau ar tikrai tai pats sudėtingiausias laikas sostinės gatvėms? Į šį klausimą atsako „ID Vilnius“ sukaupti praėjusių metų duomenys.

„Pats intensyviausias eismas sostinėje pernai buvo lapkričio mėnesį, o pati intensyviausia diena – lapkričio 10-oji. Ypač intensyvus eismas buvo tarp 16-17 val. Sistema leidžia išskirti ir pačią intensyviausią metų valandą – tai buvo Savanorių pr. žiedas rugpjūčio 16 d. tarp 23 val. ir vidurnakčio – būtent tą vakarą Vilniaus Vingio parke vyko „Imagine Dragons“ koncertas“, – duomenimis dalijosi S. Savilionis.

Anot eksperto, ramiausias metų mėnuo gatvėse buvo vasaris, o pati ramiausia metų diena buvo balandžio 15-oji, pirmas šeštadienis po Velykų.

Nustatytos ir labiausiai užimtos miesto gatvių atkarpos. 2022 m. tai buvo Ukmergės g. atkarpa netoli Geležinio Vilko g. ir Konstitucijos pr. žiedo. O štai pernai judriausiu ruožu pripažinta Žirmūnų g. prie Šilo tilto. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2024-11-08 09:38
Europos klimato, infrastruktūros ir aplinkos vykdomoji įstaiga (CINEA) ir trijų Baltijos šalių susisiekimo ministerijų įgaliota bendra įmonė „RB Rail AS“ pasirašė papildomą finansavimo sutartį dėl šią vasarą „Rail Baltica“ projektui paskirtos Europos infrastruktūros tinklų priemonės (CEF) dotacijos.
nuotrauka
2024-11-07 14:28
Lietuvai planuojant Baltijos jūroje išvystyti vėjo elektrinių parkus, Energetikos ministerijos užsakymu atliktas papildomas beveik 6,5 km ilgio povandeninio objekto tyrimas. VšĮ Pajūrio tyrimų ir planavimo instituto ekspertai nustatė, kad objektas gali būti nukirsto kabelio ar troso dalis.
nuotrauka
2024-11-07 10:15
Ar galite įsivaizduoti, kaip triukšminga jūsų gyvenamojo rajono gatvė tampa žalesnė, tylesnė, o oras prie jos – švaresnis? Vilniaus Vėtrungių gatvės gyventojai galės pajusti šį pokytį – planuojama gatvę gausiai želdinti, o lapkričio 16-17 d. bus ribojamas eismas, kurio metu bus įvertinamas oro taršo...
nuotrauka
2024-11-05 10:55
Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių ilgis – daugiau nei 21 tūkstantis kilometrų. Už šių kelių atkūrimą, priežiūrą ir plėtrą atsakinga akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija). 2021-2023 m. iš valstybės ir savivaldybių biudžetų valstybinės reikšmės kelių atkūrimui,...
nuotrauka
2024-11-05 10:33
Atsinaujinančios energetikos UAB „Elektra man", dirbanti su prekių ženklu „GreenUp", baigė įrengti 480 kW galios saulės parką greitojo maisto restoranų tinklui „Jammi“. Tinklą valdanti UAB „Kulverstukai" parke pasigamins daugiau nei pusę restoranams reikalingos elektros energijos.
nuotrauka
2024-11-04 13:43
Vilniuje prie Energetikos ir technikos muziejaus atidengtas laikmatis, skaičiuojantis dienas iki 2025 m. vasario 8 d., kai Baltijos šalių elektros sistemos pirmą kartą pradės veikti savarankiškai ir nepriklausomai, o atlikus izoliuoto darbo bandymą sinchronizuosis su kontinentinės Europos elektros s...
nuotrauka
2024-11-04 09:17
Eismui atidaryta jau paskutinė baigta ir ilgiausia suremontuota šio kelio atkarpa. Planuota, kad remonto darbai automagistralėje bus vykdomi iki rudens pabaigos, tačiau įvertinus lapkričio pirmosiomis dienomis išaugantį eismo intensyvumą bei poreikį užtikrinti didesnį eismo dalyvių saugumą bei trans...
nuotrauka
2024-10-30 16:08
Šiandien Vyriausybė pritarė Finansų ministerijos teiktam nutarimo projektui, kuriuo siūloma dar šiemet skirti papildomų lėšų karinio mobilumo transporto infrastruktūrai. Krašto apsaugos ministerijai (KAM) iš skolintų lėšų bus skiriama 10 mln. eurų – šios lėšos bus nukreiptos Kėdainių tilto per Nemun...
nuotrauka
2024-10-30 09:28
Šiaulių savivaldybė ir 16 jai priklausančių įstaigų įsteigė pirmąją Lietuvoje energetinę bendriją, kuri savarankiškai apsirūpins elektra iš 4 MW galios nuosavos saulės elektrinės ir mažiausiai 30 proc. elektros nemokamai perduos energetinį nepriteklių patiriantiems žmonėms. Tokių, Šiaulių miesto sav...
nuotrauka
2024-10-29 15:00
Vyriausybė patvirtino regioninių stočių vystymo specialųjį planą „Rail Baltica“ ruože nuo Kauno iki Lietuvos ir Latvijos valstybių sienos – numatė galimybę sujungti pagrindinę „Rail Baltica“ geležinkelio liniją su regionais.
nuotrauka
2024-10-28 15:58
Telšių transformatorių pastotėje pradėjo veikti pirmasis iš trijų Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ įrengiamų sinchroninių kompensatorių. Sinchroninių kompensatorių paleidimas yra svarbiausias žingsnis, siekiant kitų metų vasarį užtvirtinti Lietuvos energetinę nepriklausomybę...
nuotrauka
2024-10-21 14:26
„Latvenergo“ grupė, kuriai priklauso ir Lietuvoje veikianti bendrovė „Elektrum Lietuva“, įkasė simbolinę kapsulę skelbdama statybų pradžią Telšių vėjo jėgainių parke. Didžiausias „Latvenergo“ vėjo parkas Lietuvoje veikti pradės 2026 m. pirmąjį ketvirtį, o jo galia sieks 124 megavatus (MW).
nuotrauka
2024-10-21 14:07
Varėnos rajono savivaldybės administracija jau išdavė leidimą pėsčiųjų ir dviratininkų tiltui per Merkio upę tarp Merkinės miestelio ir Česukų kaimo statyti.
nuotrauka
2024-10-16 11:49
Siekdami mažinti poveikį aplinkai ir sutaupyti, vis daugiau namus įsirenginėjančių gyventojų ieško išmanių sprendimų. Ant stogo įrengta saulės elektrinė, šilumos siurbliai ar mažesnes elektros kainas užtikrinantys energijos kaupikliai – šiandien prie poreikių prisitaikantys ir energijos vartojimą op...
nuotrauka
2024-10-15 17:10
Europos Komisija patvirtino 180 mln. eurų Lietuvos schemą, skirtą elektros energijos kaupimo įrenginiams remti. Schemos tikslas – remti investicijas į naujus elektros energijos kaupimo įrenginių pajėgumus, siekiant užtikrinti sklandų elektros gamybos iš atsinaujinančių šaltinių integravimą į sistemą...
nuotrauka
2024-10-11 16:44
Šiandien, spalio 11 d., eismui atidaryta dar viena automagistralės „Via Baltica“ atkarpa – 16-os kilometrų ilgio kelio dalis nuo Marijampolės iki Lenkijos sienos. Šiai progai skirtame renginyje dalyvavusi Ministrė Pirmininkė Ingrida Šimonytė pažymėjo, jog per itin trumpą laiką baigta viena iš techni...
nuotrauka
2024-10-09 11:11
Juda Klaipėdos pietinio aplinkkelio projektas: Susisiekimo ministerija patvirtino šio valstybei svarbaus projekto inžinerinės infrastruktūros vystymo planavimo darbų programą. Ja siekiama parengti efektyviausius susisiekimo sprendimus planuojamam aplinkkeliui.
nuotrauka
2024-10-08 15:56
„Rail Baltica“ sankasos, inžinerinių statinių ir vietinės reikšmės kelių statybos pratęstos nauju 17,1 km ruožu. Europinės vėžės geležinkelio projekto įgyvendinimą Lietuvoje koordinuojanti įmonė „LTG Infra“ pasirašė ruožo Šėta-Ramygala pirmosios dalies rangos darbų sutartį. Juos už beveik 98 mln. Eu...
nuotrauka
2024-10-08 09:18
Integruota atsinaujinančios energijos bendrovė „Ignitis grupė“ skyrė 4 milijonų eurų finansinę humanitarinę pagalbą „Ukraine Energy Support Fund“, už kurią bus įgyta įranga leisianti sukurti papildomus 120 MW galios elektros gamybos pajėgumus karo niokojamoje šalyje. Jėgainėje bendrai pagamintos ele...
nuotrauka
2024-10-04 10:18
Tūkstančiai kvadratinių metrų stiklo ir daugiasluoksnių plokščių netrukus gerokai atnaujins Kauno oro uosto keleivių terminalo vaizdą. Spalio mėnesį pradedami montuoti terminalo abiejų naujųjų dalių fasadai. Įsibėgėjant terminalo plėtros projektui, esamas erdves išplės priestatai, kurie Kaune atver...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra