Žvilgsnis pro rakto skylutę: kaip buvo projektuojamas kelias Vilnius-Utena?

Ruože nuo Molėtų iki Utenos vidutinis eismo intensyvumas yra beveik du kartus mažesnis, lyginant šio kelio atkarpą nuo Maišiagalos iki Molėtų, lyginant su jau anksčiau rekonstruota kelio atkarpa nuo Vilniaus iki Maišiagalos sankryžos – eismo intensyvumas yra mažesnis daugiau nei 3 kartus (Molėtai-Utena eismo intensyvumas siekia 4,5 tūkst. transporto priemonių per parą, o ruože nuo Maišiagalos sankryžos iki Molėtų – daugiau nei 7 tūkst. transporto priemonių per parą, anksčiau rekonstruotoje kelio atkarpoje nuo Vilniaus iki Nemenčinės-Maišiagalos sankryžos, kurioje šiuo metu įrengtos 2+2 kelio juostos, vidutinis eismo intensyvumas yra 15 tūkst. transporto priemonių per parą).

Vardan saugumo įrengs kelio atitvarus
Atsižvelgiant į esamą ir prognozuojamą kelio intensyvumą, kelio atkarpos nuo Molėtų iki Utenos kapitalinio remonto projektui buvo parinktas eismo saugos, ekonominiu ir technologiniu požiūriu tinkamiausias sprendimas – visus kelio ir kelio infrastruktūros sprendinius rengti esamos kelio juostos (žemės sklypo) ribose.
Kapitaliai suremontavus kelio Vilnius-Utena ruožą nuo Molėtų iki Utenos, ši atkarpa turi dvi eismo juostas (po vieną į vieną pusę), važiuojamosios dalies plotis siekia 7 m, vienos eismo juostos plotis – 3,5 m, kraštinių saugos juostų plotis – 1 m, kelkraščiai – 1,5 m. Atnaujintas kelias nuo Molėtų iki Utenos atitinka visus magistralinių kelių II kategorijai keliamus reikalavimus.
Rekonstravus kelią, eismo sauga ir važiavimo sąlygos pagerintos visiems eismo dalyviams. Pvz., ties autobusų sustojimais, siekiant maksimaliai užtikrinti pėsčiųjų saugumą, įrengti pėsčiųjų takai su asfalto danga. Taip pat, vertinant galimas laukinių gyvūnų migracijos rizikas eismo dalyviams, rekonstruotame kelyje įrengtos ir apsaugos sistemos nuo laukinių gyvūnų, dalyje kelio yra sumontuoti ir kelio atitvarai (ne visame ruože, tik dalyje, kurios ilgis iki 19 km). Kelio atitvarų praktika yra plačiai naudojama ir kitose Europos šalyse (Švedija, Lenkija, Norvegija ir t. t.).
Taip pat šiame kelyje, vietose, kur kelio atitvarų nėra – išlaikytos ir nuvažiavimo nuo kelio vietos (nuovažos., jų skaičius siekia daugiau nei 100 vnt.), kuriose, reikalui esant (automobiliui sugedus, pasijutus blogai ar pan.) – transporto priemonių vairuotojai gali sustoti neapsunkinant eismo kitiems transporto priemonių vairuotojams.
Įvertintos lenkimo galimybėsVažiuojamosios dalies ir kiekvienos eismo juostos plotis atitinka valstybinės reikšmės magistralinių kelių II-os kategorijos reikalavimus (2X1m), pagal kuriuos, jei to neriboja kelio ženklai ir ženklinimas, aplenkti lėčiau važiuojančias eismo priemones yra galima bei saugu (vertinant tiek lengvųjų automobilių, tiek sunkvežimių gabaritus). Jei eismo juostas skiria ištisinė linija, vadinasi lenkimas yra nesaugus, todėl lenkti transporto priemones šiuose ruožuose yra draudžiama.
Lietuvoje yra ir daugiau magistralinės reikšmės II-os kategorijos kelių, įrengtų remiantis tokiais pat standartais (pvz.: Panevėžio aplinkkelis, magistralinis kelias Šiauliai-Tauragė), šiuose keliuose yra panašios lenkimo galimybės.
Parengti du techniniai projektai
Kelio ruožą nuo Molėtų iki Utenos projektavo UAB „SRP projektas“. Buvo rengiami 2 techniniai darbo projektai (nuo 64,332 iki 79,510 km (I ruožas) ir nuo 79,510 iki 93,726 km (II ruožas).

Kelių saugumo auditą atliko VILNIUS TECH APF Kelių tyrimo institutas. I ruožo auditas atliktas dar pernai, gegužės viduryje; II ruožo – 2023 m. balandį.
Vertinant kelią saugos požiūriu, buvo atliktas transporto srautų tyrimas ir eismo modeliavimas. Jį 2023 m. balandžio mėn. atliko MB „Eismo inžinerija“.Kiek kilometrų atitvarų, koks ištisinės linijos ilgis, kiek nuovažų yra ruože?
Nuovažos (vietos, kuriose galima saugiai ir neapsunkinant eismo kitiems eismo dalyviams sustoti. Sugedus transporto priemonei ar vairuotojui pasijutus blogai ir pan.) – 108 vnt.
Autobusų stotelės, ties kuriomis užtikrintas saugus pėsčiųjų eismas (atitvarai, ištisinės linijos) – 16 vnt.Ištisinių linijų ilgis, kur pagal KET draudžiamas lenkimas, šiose vietose privalo būti užtikrintas didesnis vairuotojų dėmesys išlaikant tinkamas eismo saugumo sąlygas – 12 km.
Atitvarų ilgis kelyje (vietose, kuriose šlaitai yra aukščiausiame lygyje, užtikrinant saugumą eismo dalyvių saugumą) – kairėje kelio pusėje – 6 km, dešinėje kelio pusėje – 10 km.