2019 balandžio 23 d. antradienis, 19:39
Reklama  |  El. paštas  |  facebook

Robotizacijos šuolis: kaip greitai prekes Lietuvos sandėliuose kraus ne žmonės, o robotai?

2018-12-06 11:00
Robotų darbas šiuo metu – nebe mokslinė fantastika, o neišvengiamas pasirinkimas įmonėms, susiduriančioms su darbuotojų trūkumu. Filipas Ružanskis, Lietuvoje besilankantis vieno didžiausių pasaulyje krautuvų gamintojo „Linde“ robotikos padalinio vadovas Rytų ir Pietryčių Europai teigia, kad logistikos srityje robotizuoti krautuvai gali atlikti vis daugiau funkcijų, o per artimiausius trejus metus industrinių robotų skaičius visame pasaulyje išaugs dvigubai.
nuotrauka
Robotizuoti krautuvai. „Alwark“ iliustr.


Minimos įmonės
Alwark, UAB

Kaip atrodo šiuolaikiniai logistikos sandėliai?

Vos per dešimt paskutinių metų logistikos sritis smarkiai pasikeitė. Didžiausius pokyčius sukėlė elektroninės prekybos atsiradimas: sandėliai dabar turi ne tik gabenti krovinius ir paletes į pardavimo vietas, bet ir pristatyti galutiniam klientui vienintelę jo išsirinktą prekę tiesiai iš didžiulio sandėlio.

Nuotraukoje – Filipas Ružanskis

Kartu patobulėjo ir technologijos – atsirado išmanios valdymo sistemos, kiti įrankiai, pavyzdžiui skaneriai. Sandėlių darbuotojai rinkdami prekes dabar naudoja ir tokius įrenginius, kaip specialūs akiniai su integruotais skaneriais – užtenka pažiūrėti į prekę, ir ji nuskenuojama, prekės taip pat renkamos balsu, operatoriui naudojant specialias ausines, per kurias darbuotojas girdi, ką jam reikia sudėti.

Iš kitos pusės, kyla žmogiškųjų išteklių problema – prekybos apimtys pasaulyje sparčiai auga, parduodama ir perkama kaip niekada daug, tačiau logistikos srityje trūksta darbuotojų, nes tai pakankamai monotoniški darbai.

Dėl to atsirado nauja tendencija – automatikos technologijų vystymas, kitaip sakant – sandėliuose pradeda dirbti robotai. Šiuo metu tai tikras megatrend (liet. esminis pokytis), turbūt svarbiausia kryptis, kuria vystosi krautuvų ir visa logistikos industrija. Visos šiandien kuriamos technologijos yra prijungtos prie interneto, ne išimtis ir logistika: stebimas įrangos darbas, analizuojami rodikliai.

Ar galima nusiteikti, kad greitu metu visose įmonėse dirbs robotai?

Tarptautinės robotikos federacijos skaičiavimai rodo, kad per artimiausius tris metus visame pasaulyje dirbs daugiau nei pusė milijono industrinių robotų – mūsų laukia didžiulis robotizacijos šuolis.

Kadaise robotai dirbo daugiausiai automobilių pramonėje, nes jiems lengviausia atlikti preciziškus, tiksliai nustatytus darbus, tačiau dabar robotai tampa vis pigesni ir lankstesni: jų sukonfigūravimas dabar trunka savaites, o ne mėnesius, galima nesunkiai keisti darbo užduotis, pridėti naujų. Robotus šiandien taip pat paprasčiau naudoti vartotojui. Sakyčiau, šiuo metu iš esmės bet kuri įmonė, naudojanti krautuvus, gali nesunkiai juos pakeisti robotizuotais krautuvais.

Dėl saugumo reikalavimų robotizuoti krautuvai kol kas gali dirbti tik uždarose patalpose, nes robotams būtina labai gerai orientuotis aplinkoje, o lauke yra pernelyg daug nekontroliuojamų oro sąlygų ir temperatūros faktorių. Tačiau yra didžiulė paklausa, todėl galima manyti, kad ateityje robotai taip pat dirbs ir lauke.

Ar robotų darbą gali naudoti ir mažesnės įmonės, ar tai aktualu tik didžiausioms?

Robotų pritaikymas nėra susijęs su įmonės dydžiu – jis priklauso nuo to, kokiems darbams jų reikia. Greičiausiai robotai atsiperka įmonėms, kuriose dirbama trimis pamainomis (ryto, dienos, naktine) – įsivaizduokite, kad toks įrenginys gali dirbti be sustojimo visą parą, ir, skirtingai nei žmogus, nepavargsta, neturi išeiti atostogų.

Be to, robotų darbas įmonėms naudingas ne tik pakeičiant žmones, bet ir dėl kruopštesnio darbo atlikimo. Jei pasiteirautumėte žmonių, atsakingų už ūkio dalį logistikos įmonėse, visi jie pasakytų, kad tikrai labai daug lėšų skiriama remontui: keičiant sugadintas duris, lentynas, paletes. Sandėliuose žmonės dirba labai greitai, taip dažnai sugadinama įranga ir pačios prekės. Tuo tarpu robotai dirba naudodami sensorius, labai tiksliai ir atsargiai.

Kokios technologinės kliūtys robotizacijos srityje dar nėra išspręstos?

Žinoma, 100 proc. darbo patikėti robotams vis dar nėra įmanoma. Robotai geriausiai atlieka monotoniškas, standartizuotas, pasikartojančias užduotis, gali gabenti krovinius ilgesnes distancijas, didžiausias jų privalumas – saugesnis ir nepertraukiamas darbo procesas. Tačiau jiems gana problemiška krovinius perkelti į gamybos liniją, sujungti kelias skirtingas detales – robotai gali jas atpažinti, tačiau bent jau kol kas žmonės šį darbą daro greičiau.

Kalbame apie žmonių darbo pakeitimą robotais – ar čia kyla kokių nors etinių klausimų?

Be abejo. Po technologinių klausimų, tai yra didžiausias suvaržymas. Aš visuomet akcentuoju, kad tai nėra žmonių pakeitimo robotais klausimas – robotai padeda žmonėms, ir šiems tiesiog galima skirti kitokias užduotis, nes žmonių darbo poreikis nemažėja.

robotizuoti krautuvaiKompanijos dažnai daro klaidą nešviesdamos savo darbuotojų – tiesiog atveža naują įrenginį, instaliuoja ir pradeda dirbti. Natūralu, kad kai kurie darbuotojai pajunta nerimą: jie nežino, ar saugu dirbti su robotu, ar jie patys po kelių savaičių nepraras darbo, nes robotas atlieka panašias funkcijas. Mes visada stengiamės susitikti su visais įmonės darbuotojais, paaiškinti, kaip veikia technologija, kaip ji palengvina darbą.

Dabartinę situaciją galima palyginti su laiku, kai spausdinimo mašinėles pakeitė kompiuteriai – juk žmonės vis tiek turėjo darbo.

Kuo robotų įdarbinimo srityje domisi Lietuvos įmonės ir kas šiuo metu yra lyderiai pasaulyje?

Lyderiai, be abejo, yra Vokietija ir Prancūzija, nes ten investicijos į robotus atsiperka daug greičiau. Tačiau Rytų Europos regionas technologijų pritaikymu šias šalis labai sparčiai vejasi.

Kiek teko kalbėti, Lietuvos įmonės robotizacija domisi dėl darbo jėgos trūkumo, kaštų taupymo, taip pat saugumo, norint išvengti avarijų ir kitų nuostolių. Tačiau Lietuvoje robotizacija logistikoje dar nėra labai paplitusi.

Vengrijoje, Slovakijoje, Lenkijoje taip pat turime realizuotų, sėkmingai veikiančių projektų. Įmonės investavo spręsdamos panašias problemas, su kokiomis susiduriama Lietuvoje: žmogiškųjų išteklių stygius, kylantis darbo užmokestis, žmogaus padaromos klaidos sandėliuose.
Kai kurioms įmonėms investicijos į robotizuotus krautuvus yra ir svarbi įvaizdžio dalis – jos nori prisistatyti kaip inovatyvios ir šiuolaikiškos.

Kokios pagrindinės tendencijos laukia ateityje?

Nors pirmasis robotizuotas krautuvas atsirado jau 1950 m., jų potencialas pradėtas išnaudoti vos prieš dešimt metų, taigi, šiuo metu vyksta labai spartus technologinis vystymas. Manau, robotai galės atlikti vis sudėtingesnius veiksmus, juos programuoti taps lengviau, jie atpigs ir bus naudojami vis daugiau sričių. Nesinorėtų pateikti pernelyg nerealistiškų prognozių, tačiau atrodo, kad kitas žingsnis bus dirbtinio intelekto diegimas į industrinius robotus – robotai galės mokytis ir taps vis labiau savarankiškais.

 „Alwark“ iliustr.

Statybunaujienos.lt



Rašyti komentarą:
Vardas:

Tekstas:

Komentarai šalinami, jeigu juose naudojami necenzūriniai žodžiai, skatinamas smurtas, grasinama.


Inžinerinė pramonė

nuotrauka
2019-04-02 11:07
Ieškodami būdų, kaip užtikrinti aukščiausio lygio studijas, atitinkančias verslo poreikius, bei prisidėti prie regiono patrauklumo didinimo, Šiaulių ir Daugpilio universitetai ėmėsi pokyčių. Siekiant rengti aukšto lygio specialistus, inžinierius, dirbsiančius pramonės įmonėse, jau padaryta nemažai. ...
nuotrauka
2019-03-25 10:12
Klientų rizika ir jos vertinimas yra neatsiejama verslo kasdienybės dalis. Tačiau smulkus ir vidutinis verslas (SVV) lengvai prieinamų galimybių valdyti su klientų reputacija, mokumu, mokesčių vengimu susijusių rizikų, deja, neturi, kadangi individualūs sprendimai yra brangūs.
nuotrauka
2019-03-21 09:07
Ketvirtoji pramonės revoliucija lemia sparčius pokyčius kasdienėje įmonių veikloje. Tai parodė pirmą kartą Lietuvoje surengti daugiausia gamybos procesų skaitmeninimo srityje pasiekusio verslo apdovanojimai „Pramonė 4.0 žvaigždė 2019“. Pažangiausias įmones rinkusi komisija bei visuomenė įvertino ne ...
nuotrauka
2019-03-07 12:10
Nors inžinerinės pramonės specialistai vidutiniškai uždirba beveik 50% daugiau už šalies vidurkį, tik penktadalis baigusių šias studijas įsidarbina pagal specialybę. Tiesioginių užsienio investicijų plėtros agentūros „Investuok Lietuvoje“ kartu su Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centru (MOS...
nuotrauka
2019-03-01 09:37
Susisiekimo ministerijos pavaldžios įmonės ir įstaigos skaičiuoja investicijų į pažangius sprendimus grąžą ir yra pasirengusios dar aktyviau investuoti į inovacijas. Taip planuojama didinti susisiekimo sektoriaus konkurencinį pranašumą ir siekti lyderystės regione. 2019 metais susisiekimo sektoriaus...
nuotrauka
2019-02-18 11:44
Specialistų teigimu, Lietuva jau tapo šalimi, kurioje inžinerinės pramonės rinkai drąsiai siūlomos kaimyninių šalių gamybininkams dar neprieinamos naujovės. Žymiausi šalies inovatoriai taip pat gali pasigirti išrastomis technologijomis įvairiausiose srityje – nuo medicinos iki transporto.
nuotrauka
2019-02-14 10:50
Apie pramonės revoliuciją 4.0 kasdien girdime vis garsiau ir daugiau, tačiau kaip tai paveiks Lietuvos darbo rinką? Kokios profesijos išnyks, o kurių specialistų poreikis augs? Apie būsimus karjeros sprendimus ir pramonės industrijos iššūkius diskutavo Lietuvos pramonės ir švietimo sistemos atstovai...
nuotrauka
2019-02-08 13:43
Lietuva dažnai apibūdinama kaip palyginti maža šalis, panašūs teiginiai gali būti naudojami ir kalbant apie čia veikiančias gamybos įmones. Nors toks apibūdinimas gali skambėti kaip rimtas minusas, iš tiesų tai – atvirumo pokyčiams, greičio ir lankstumo ženklas. Apie tai kalba tiek tarptautinės orga...
nuotrauka
2019-02-07 14:45
Šveicarų automatizavimo sprendimų bendrovės „Mikron Group“ padalinys „Mikron Automation“ paskelbė atidarantis gamybos įmonę Kauno rajone. Pagrindinė šios įmonės veiklos kryptis bus pramonės automatizavimo modulių gamyba, kurie daugiausiai skirti automobilių pramonei. Per kelis ateinančius metus „Mik...
nuotrauka
2019-01-18 15:00
Robotas gali parduoti nuo 4 iki 10 kartų daugiau prekių nei įprasti pardavimų aparatai, o žmonės robotui paaukoja lėšų labdarai keliskart daugiau pinigų nei kitiems žmonėms. Taip tvirtina SEB Inovacijų centre Vilniuje įsikūręs robotikos startuolis „MIO Robots“, kurio kuriamais ir nuomojamais robotai...
nuotrauka
2018-12-10 07:20
Robotikos ir skaitmenizacijos aktualijoms Lietuvoje skirtoje spaudos konferencijoje „Inovatyvi Lietuva: mokslo-verslo sprendimai ir žvilgsnis į 2019-uosius" pristatyti naujausi Lietuvos verslo ir mokslo vystomi ir jau taikomi inovatyvūs produktai bei sprendimai. Joje gausiai dalyvavo verslo ir moksl...
nuotrauka
2018-12-04 14:31
Pramonės įmonių veiklos rezultatai turi lemiamos įtakos Panevėžio regiono progresui ir gyventojų gerovei. Inovatyvios ir progresyvios pramonės kūrimas galėtų būti atsakas į ekonominius ir demografinius iššūkius, su kuriais susiduria Panevėžys ir kiti apskrities miestai. Bet ar regionas pasiruošęs to...
nuotrauka
2018-10-23 11:50
Apie gamyklos statybų pradžią Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) daugiau nei 40 tūkst. darbuotojų turinti, 35 šalyse ir 125 vietose veikianti „HELLA“ paskelbė prieš metus. Šį rudenį „HELLA“ gamykla Kaune oficialiai pradėjo veiklą, o „HELLA Lithuania“ komandą jau sudaro daugiau nei 70 žmonių i...
nuotrauka
2018-09-17 10:42
Pramonės produkcija siekia net 80 proc. Lietuvos ir Europos Sąjungos eksporto, panašų procentą sudaro ir pramonės įmonių investicijos į mokslinius tyrimus bei eksperimentinę plėtrą (MTEP). Todėl nenuostabu, kad mažėjantis ES šalių indėlis į pramonės įmonių sukuriamą pridėtinę vertę pasaulyje verčia ...
nuotrauka
2018-09-07 14:00
Su Lietuvos statybininkų asociacija (LSA) Statybos fakultetą sieja seni ir glaudūs ryšiai. Beveik nuo pat LSA įkūrimo VGTU Statybos fakultetas yra šios Asociacijos nariu, prezidiumo, o vėliau – ir tarybos nariu. Prasmingas bendradarbiavimas prasidėjo tuometinių LSA prezidento A. Šeštakausko ir Staty...
nuotrauka
2018-09-05 11:35
Per ateinančius metus bendrovė „Vilniaus vandenys“ planuoja pakeisti nuotekų linijos atkarpą Vilniuje, Žvėryno rajone. Projektui numatyta skirti 1,95 mln. EUR bendrovės lėšų.
nuotrauka
2018-09-05 10:52
Darbą pradėjo Kauno technologijos universiteto (KTU) naujoji rektoriaus prof. Eugenijaus Valatkos komanda – Mokslo ir inovacijų bei Studijų prorektoriai. Juos, rektoriaus teikimu, paskyrė Universiteto taryba.
nuotrauka
2018-07-30 08:10
Fantazija ir žinios, kūryba bei azartas – inžinerijos varomoji jėga, teigia Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) absolventas Ričardas Leščinskas, vadovaujantis VGTU „LinkMenų fabriko“ elektronikos cechui ir įgyvendinantis unikaliausias idėjas. Taigi, kuo žavi inžinerija?
nuotrauka
2018-07-20 10:23
Mokslinių tyrimų laivas „Mintis“ jau gerai žinomas tarptautiniu mastu. Ypač toms verslo įmonėms, kurios susijusios su jūrinių vėjo elektrinių statyba, povandeninių kabelių, vamzdynų tiesimu ar inžineriniais darbais uostuose, vėjo elektrinių parkuose. Nuolat sulaukiama paklausimų dėl įvairių tyrimų B...
nuotrauka
2018-07-10 14:16
„Be žmogaus technika nieko verta, nes protingai dirba ne įrenginiai, o juos sukūrę žmonės“, – įsitikinęs dr. Vytautas Jokužis ir tvirtinantis, kad dirbant su aukštosiomis technologijomis, svarbiausias elementas yra žmogus ir jo kūrybiškumas.

Statybunaujienos.lt » Inžinerinė pramonė

nuotrauka

Su CAT patogesnis darbas ir buitis

Darbo įrankis turi būti malonus akiai ir rankai, patogus paimti, galintis efektyvinti darbą ir ilgai patikimai tarnauti. Šiuolaikinės technologijos, medžiagos ir gamintojų ambicingumas sudar...
nuotrauka

„Resta 2019“: kokias naujienas rasite JUNG stende?

Tarptautinėje statybų parodoje „RESTA 2019“ balandžio 24–27 d. parodų ir kongresų centre „Litexpo“ rasite visas jungiklių ir išmanių namų centro „JUNG Vilnius“ naujienas.