Technologijos Vilniaus vamzdynuose: į šulinius pirmiausia įleidžia robotą
2024-01-26 11:35
Didžiausia šalyje vandentvarkos bendrovė „Vilniaus vandenys" valdo 3,3 tūkst. km ilgio vamzdyną, kuris atitinka atstumą nuo Vilniaus iki Madrido. Skaičiuojama, kad pasitelkus naujausias technologijas, vykdyti avarijų ir gedimų likvidavimo darbai praėjusiais metais vyko beveik 20 proc. greičiau. Pasak „Vilniaus vandenų" Klientų aptarnavimo tarnybos vadovo Martyno Augaičio, per pastaruosius metus įmonės taikomi robotų sprendimai nustatant ir lokalizuojant infrastruktūros gedimus, atsipirko.
Diagnostinis robotas. „Vilniaus vandenų“ nuotr.
Minimos įmonės
Vilniaus vandenys, UAB
Po Vilniumi besidriekiantis vamzdynas prižiūrimas 24 valandas per parą ir 7 dienas per savaitę, kad sostinės gyventojai savo namuose turėtų nenutrūkstamą kokybiško vandens tiekimą bei nuotekų surinkimo sistemą. Vienas svarbiausių procesų organizacijos veikloje – operatyvus avarijų likvidavimas. Siekiant kuo mažesnės įtakos paslaugų tiekimui, avarijos lokalizuojamos vidutiniškai per 2 valandas nuo pranešimo apie jas gavimo. Jei avarijoms likviduoti reikalingi žemės kasimo su sunkiąja technika darbai – vidutiniškai per 9 valandas. Vamzdynų gedimai sutvarkomi vidutiniškai per 2 valandas.
Procesų efektyvinimas, išmanios programos ir robotai „Vilniaus vandenims" padeda infrastruktūroje užfiksuotas avarijas likviduoti greičiau. Toks būdas yra kur kas palankesnis ir miesto infrastruktūrai, kai nustatoma tiksli avarijos vieta ar taikomos betranšėjės technologijos. Šie būdai padeda išvengti kelių ar šaligatvių ardymo – taigi taupomos lėšos ir laikas bei tausojama aplinka.
„Išmaniosios technologijos palengvina kasdienį darbuotojų darbą ir padeda juos apsaugoti, nes jiems fiziškai nebereikia atlikinėti daugybės sudėtingų užduočių – tai už juos padaro robotai ir kiti technologiniai sprendimai", – pasakoja pranešime cituojamas „Vilniaus vandenų" Klientų aptarnavimo tarnybos vadovas Martynas Augaitis.
Per pastarąjį penkmetį į šių technologijų diegimą avarijų likvidavimo procesuose investuota beveik 500 tūkst. eurų.
Pasak M. Augaičio, per pastaruosius metus įmonės taikomi robotų sprendimai nustatant ir lokalizuojant infrastruktūros gedimus pasiteisino. Todėl technologijų diegimas bus tęsiamas toliau: šiemet bendrovė planuoja įsigyti 3D šulinių skenavimo įrangą, kuri leis nesileidžiant darbuotojams į šulinį, sudaryti jo 3D modelį, o šį panaudoti skaitmenizuojant tinklą, vertinant šulinių būklę.
Į šulinius pirmiausia leidžiasi robotai
„Vilniaus vandenys" investavo apie 150 tūkst. eurų į mobilią TV diagnostikos įrangą, kuri naudojama vamzdynų stebėsenai. Taigi, į vamzdžius specialistai pirmiausia įleidžia robotą ir, valdydami jį nuotoliniu būdu, gali apžiūrėti situaciją vamzdyne. Taip užtikrinamas ne tik darbų greitis, bet ir darbuotojų saugumas.
Mobili TV diagnostikos įranga. „Vilniaus vandenų“ nuotr.„Mūsų naudojami robotai turi 360 laipsnių aukštos kokybės vaizdo kamerą, kuri leidžia robotui judant vamzdynu tiksliai nustatyti pažeidimo vietą ir mastą. Šulinių techninės būklės nustatymui bei įgriuvų atsiradimų priežasties nustatymui naudojame teleskopinę vaizdo kamerą.
Tinkluose vykstančios avarijos ir gedimai yra iš karto atvaizduojami interaktyviame avarijų, gedimų ir planinių darbų žemėlapyje mūsų svetainėje. Jame gyventojai gali stebėti ir avarijų likvidavimo greitį", – sako M. Augaitis.
Siekdami laiku pastebėti eksploatuojamų įrenginių gedimus ar avarijas „Vilniaus vandenys" naudoja priežiūros kontrolės ir duomenų gavimo programą SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition).
Ši programa stebi 37 vandenvietes, kuriose yra 326 gręžiniai, 157 vandentiekio siurblines ir 217 nuotekų siurblinių. Programa surenka apie 12,5 tūkst. signalų, kurie identifikuoja technologinius stebėjimo ir valdymo parametrus. Pagal tai vertinama tinklo būklė ir fiksuojamos avarijos. Į jas nedelsiant reaguojama.Mažiau avarijų ir spartesnis likvidavimas
2023 m. „Vilniaus vandenys" sulaukė apie 13 tūkst. pranešimų apie avarijas ir gedimus – 13 proc. mažiau nei 2022 metais. 2023 m. bendrovė likvidavo 325 avarijas ir 5285 gedimus, kurių vidutinė likvidavimo trukmė siekė 240 min. – 19 proc. greičiau nei 2022 m. 2022 m. „Vilniaus vandenys" likvidavo 595 avarijas ir 5857 gedimus bendrovės infrastruktūroje, kurių vidutinė likvidavimo trukmė buvo 286 minutės.
„Jei likviduodami didelės apimties ir sudėtingas avarijas matome, kad jų priežasčių pašalinimas ir darbai užsitęs, proaktyviai pasirūpiname alternatyviu vandens tiekimu. Tokiais atvejais mes naudojame vandenvežes, o ugdymo, mokymo, gydymo įstaigoms, senjorams, neįgaliesiems ir kitoms jautrioms socialinėms grupėms pagal poreikį pristatome tyrą vandenį smulkioje taroje. Vandens tiekimu į namus rūpinamės, kol vandentiekio gedimai būna visiškai pašalinti", – pasakoja M. Augaitis.
Prie avarijų aptikimo prisideda ir gyventojai
Avarijos tinkluose įvyksta dėl kelių priežasčių. Viena iš dažnesnių, kai atliekant statybos darbus nesilaikoma privalomų reikalavimų tokių darbų vykdymui: neišlaikomas saugus atstumas nuo vandentiekio ar nuotekų tinklo apsaugos zonų ir pažeidžiami vamzdynai.
Taip pat infrastruktūros gedimus lemia jos nusidėvėjimas – vamzdžių korozija ar lūžiai dėl išorės grunto svyravimo. Šios avarijų priežastys eliminuojamos „Vilniaus vandenims" nuosekliai didinant investicijas į eksploatuojamų tinklų atnaujinimą bei modernizavimą.
„Apie vizualiai matomus nutekėjimus iš po žemių arba besiformuojančias įgriuvas ties šuliniais, dažniausiai praneša miesto gyventojai. Už tai esame jiems labai dėkingi. Kitais atvejais, apie nutekėjimus mūsų vandentiekio infrastruktūroje, pirmiausiai sužino mūsų darbuotojai, kurie sistemose mato pralaidumo (debito) pasikeitimus", – pasakoja Martynas Augaitis.
Savivaldybėse
2024-09-12 09:19
Vilniaus miesto savivaldybė pirmoji Lietuvoje projektuotojams siūlo pasitikrinti, kokį poveikį aplinkai turės suprojektuotas pastatas ar viešoji erdvė ir kiek tvarūs numatyti aplinkos sutvarkymo sprendimai. Žalumo indekso skaičiuoklė leidžia įsivertinti projekto ekologinį efektyvumą esamame sklype, ...
2024-09-11 17:09
Šių metų pradžioje Druskininkų savivaldybės meras Ričardas Malinauskas ir AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius Vladimiras Vinokurovas pasirašė sutartį dėl vandens kelio (17,7 km) paruošimo, pritaikymo laivybai Nemuno upės atkarpoje ties Druskininkais, o praėjusią savaitę ties M...
2024-09-11 16:52
Šią savaitę baigtas kelio ties Lazdijų pasienio punktu kapitalinis remontas. Kitąmet suplanuota pradėti ir dar vienos, 10 km ilgio atkarpos prie Lietuvos-Lenkijos sienos fizinius atnaujinimo darbus, kurie po ilgos pertraukos bus finansuojami INTERREG programos lėšomis.
2024-09-10 14:02
Šią savaitę „Via Lietuva“ paskelbė viešojo pirkimo konkursą dėl Tarandės tunelio, esančio magistraliniame kelyje Vilnius-Panevėžys, statybos darbų atlikimo.
2024-09-06 13:19
Šiemet Klaipėdoje startavusi senamiesčio fasadų tvarkymo programa džiugina rezultatais: 9 pastatų fasadai jau sutvarkyti, 14-oje objektų darbai vyksta arba bus pradėti artimiausiu metu.
2024-09-06 10:19
Vilniaus Jeruzalės rajone planuojamo naujo darželio projektuotojais pretenduoja tapti 12 projektavimo įmonių, kurios atsiliepė į Vilniaus vystymo kompanijos skelbtą atvirą architektūrinio projekto konkursą. Gyventojai kviečiami susipažinti su architektūrinėmis idėjomis, kaip turėtų atrodyti naujasis...
2024-09-05 10:29
Rugsėjo 1-ąją duris atvėrė atsinaujinusi Tauragės Meno mokykla. Į naujus mokslo metus žengiančiuosius čia pasitiko moderni koncertų salė, garso įrašų studija ir didesnės bei patogesnės mokymosi erdvės. Pritaikius pastatą žmonių su negalia poreikiams, jis tapo prieinamas visiems, todėl meno mokyklos ...
2024-09-03 16:17
Prasidėjus kalendoriniam rudeniui Vilniaus miesto gyventojai jau gali kreiptis dėl būsto šildymo išlaidų kompensacijos gavimo. Kreipiantis nuo rugsėjo 1 d. iki šildymo sezono pabaigos, kompensacija yra skiriama visam šildymo sezonui. Norint gauti kompensacijas 2024-2025 metų šildymo sezonui, prašymą...
2024-09-03 15:52
Statybvietėje tarp Nemuno salos bei Žemosios Fredos įkasta simbolinė statybų pradžios kapsulė. Greta būsimo M. K. Čiurlionio koncertų centro statoma 258 metrų ilgio ir bemaž 6 m pločio jungtis pėstiesiems ir dviratininkams. Pasak rangovų, tilto statybai prireiks apie 6,5 tūkst. tonų betono.
2024-09-02 15:45
Tauralaukyje, Senvagės gatvėje, duris atvėrė visiškai nauja mokykla. Tai pirmoji nauja mokykla, pastatyta Klaipėdoje per nepriklausomybės laikotarpį. Mokyklos projektuotojas – UAB „A405“, rangovas – UAB „Versina“. Mokyklos statybos kainavo 19,5 mln. Eur.
2024-09-02 09:55
Vilniuje jau antrą sezoną iš eilės vykdomi gatvių remonto darbai – šiemet planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti net 120 kilometrų gatvių. Prasidedant naujiems mokslo metams, kai transporto srautai mieste ženkliai suintensyvėja, darbus stengiamasi užbaigti visose svarbiausiose sostinės susisiekimo a...
2024-08-30 13:59
Dviejose Vilniaus miesto savivaldybės valdomose įmonėse pradėti organizaciniai pokyčiai, kuriais siekiama dar efektyvesnės šių bendrovių veiklos. Viešosios infrastruktūros valdymu ir vystymu užsiimanti „Vilniaus vystymo kompanija" iki šių metų pabaigos perims teritorijų planavimo bei projektavimo fu...
2024-08-30 13:12
Klaipėdoje toliau gerinama infrastruktūra pėstiesiems ir dviratininkams. Darbai neseniai baigti Šilutės plente, ties bendrovės „Klaipėdos energija“ teritorija, taip pat – Dubysos gatvėje. Šilutės plente įrengta daugiau nei pusė kilometro naujų takų, Dubysos gatvėje – daugiau nei 300 metrų. Abiejuose...
2024-08-30 09:45
Lietuvos apeliacinis teismas, pripažinęs nuteistuosius kaltais dėl nusikalstamų veikų padarymo, skyrė griežtesnes bausmes dviem Mažeikių rajono savivaldybės atstovams, neskaidriai organizavusiems viešuosius pirkimus. Šioje byloje kaltais dėl kyšininkavimo pripažinti: buvęs Mažeikių rajono savivaldyb...
2024-08-29 11:48
Vilniaus miesto savivaldybės Taryba pritarė, kad būtų pradėta šalia Gariūnų sankryžos esančio Gariūnų g. 48 sklypo paėmimo visuomenėms poreikiams procedūra. Nors teritorija nedidelė (5,5 aro), ji svarbi siekiant pradėti Gariūnų sankryžos rekonstrukcijos antrąjį etapą ir įrengti viaduką per Gariūnų g...
2024-08-29 09:50
Taryba pritarė naujos aplinkai draugiškos transporto rūšies – elektrinio vandens transporto – integravimui į Vilniaus viešojo transporto sistemą. Planuojama vandens transportą integruoti trimis etapais, pirmuoju sukuriant susisiekimo jungtį tarp sostinės centro ir Žirmūnų. Tikimasi, kad naują susisi...
2024-08-28 15:29
Vilniaus miesto taryba patvirtino naujus pavadinimus Salomėjos Nėries ir Liudo Giros gatvėms. Salomėjos Nėries gatvė nuo šiol vadinsis Vėtrungių, o Liudo Giros – Liongino Baliukevičiaus-Dzūko vardu. Pavadinimus gatvėms siūlė ir išrinko gyventojai.
2024-08-28 09:49
Sutartis dėl sporto salės statybos tarp Plungės rajono savivaldybės administracijos ir rangovų UAB „VA statyba“ pasirašyta 2024 metų spalio 10 dieną. Darbų trukmė – 24 mėn. Sutarties galiojimo terminas – 36 mėn. Sutarties vertė – 9 083 347,49 Eur (su PVM). Rangovo atstovai įsitikinę, kad į terminą t...
2024-08-28 09:38
Vilniuje ant Tauro kalno, kuris dabar kompleksiškai tvarkomas, netrukus bus pradėtos ir Nacionalinės koncertų salės statybos. Šiuo metu projektą pagal Vilniaus m. savivaldybės administracijos užsakymą vykdanti Vilniaus vystymo kompanija baigė derybas su rangos paslaugų viešajame pirkime dalyvavusiai...
2024-08-27 09:28
Klasicistinio architektūros stiliaus pavyzdys, Vilniaus miesto politinį, visuomeninį ir kultūrinį gyvenimą reprezentuojanti Vilniaus rotušė jau netrukus bus remontuojama. Planuojama tvarkyti jos fasadą, rūsio patalpas, restauruoti vertinguosius fasado elementus, langus, duris ir atlikti kitus būtinu...