Vilniuje pradės veikti „HRX Lietuva“ cross-dock tipo logistikos greito krovinių perkrovimo centras
Lietuvoje cross-dock – dar naujas pastatų tipas
Cross-dock – tai paskirstymo procesas, kai priimtos prekės ne dedamos į saugyklą ar saugojimo zonas, o iškart paruošiamos gabenti užsakovams ar į kitus sandėlius. Tokio tipo centras leidžia išlaikyti aukštą paslaugų kokybę, greitesnį pristatymą ir efektyvesnį veiklos organizavimą bei sudaro sąlygas stiprinti savo pozicijas, konkuruojant rinkoje.
Įmonės ARCHITEKTŲ GILDIJA vizualizac.
Lietuvoje cross-dock tipo pastatai – gana naujas pastatų tipas. Todėl, kaip pastebi HRX logistikos centrą projektavusios įmonės ARCHITEKTŲ GILDIJA vadovas architektas Rokas Mazuronis, specialistai dar neturi didelės praktikos. Tokio tipo pastatai sujungia Lietuvoje įprastų logistikos centrų su administracinėmis patalpomis funkcijas, tačiau cross-dock tipo pastatams būdinga greitesnė judėjimo funkcija, mažesnis mastelis – sprendiniai orientuoti į intensyvų naudojimą, maksimalų efektyvumą.
Vilniuje, Vilties gatvėje, įgyvendintas projektas sujungia tarptautinės įmonės prekės ženklo elementus su būtinomis pastato funkcijomis, dėl to pastatas ne tik atrodo dailiai, bet ir siejasi su įmonės stilistika, yra gerai atpažįstamas, įsilieja į teritorijos kontekstą.
Santykinai nedidelis, bet intensyvių funkcijų pastatas
Generalinis rangovas įmonė STATMAX pastatė logistikos centrą, kurio bendras plotas 3740,92 kv. m, iš jo administracinės paskirties patalpos – 535,47 kv. m, sandėliavimo paskirties patalpos – 3205,45 kv. m. Kaip sakė architektas R.Mazuronis, HRX centras yra apie 40 proc. mažesnis, nei šiame sklype buvo kitų savininkų suprojektuotas analogiškas pastatas, bet tuo pat metu jo funkcijos yra kus kas intensyvesnės.
Sandėliavimo patalpos įrengtos vieno aukšto dalyje, o administracinės paskirties – vieno aukšto su antresole dalyje.
Įmonės STATMAX nuotr.
Pagrindinis centro laikantysis karkasas įrengtas iš polinių pamatų, sujungtų gelžbetoniniu rostverku. Pastato statybai naudotos gelžbetoninės kolonos, sienos pastatytos iš silikatinių plytų/blokelių, perdangoms naudotos surenkamosios gelžbetoninės konstrukcijos, įrengtos plieninės denginio konstrukcijos, stogas dengtas PVC danga. Lauko sienų apdailai panaudotos daugiasluoksnės plokštės, sumontuoti langai su PVC rėmais bei aliumininės, metalinės durys.
Sandėlio patalpose STATMAX įrengė 20 pakrovimo rampų, skirtų stambiagabaričiam sunkiasvoriui transportui, 14 rampų mikroautobusams, o viena rampa skirta negabaritiniams kroviniams priimti, perskirstyti ir išvežti.Centro sprendiniai orientuoti į tvarumą
Suomiško kapitalo įmonė visus sprendinius vertino tvarumo kontekste. Pastatą ARCHITEKTŲ GILDIJA suprojektavo maksimaliai efektyvų – be perteklinės erdvės, tūrio, funkciškai pagrįstais atstumais, išgryninant elementus, kurie užtikrina žmonių saugumą, komfortą, darbo veiklos efektyvumą.
Pastatas atitinka A++ energinę klasę. Logistikos centrui šildyti įdiegta oras/oras sistema. Dalis pastato – sandėliavimo patalpos – nešildomos, esant poreikiui, jose bus palaikoma ne aukštesnė kaip 9 °C temperatūra. Administracinei pastato daliai vėdinti įrengtas rekuperatorius, kuris paima orą iš lauko, o šalina sandėlio zonoje, taip taupant energetinius resursus ir pakeliant sandėlio vidaus temperatūrą. Tolygią sandėlio temperatūrą užtikrina ventiliatoriai, priversdami šiltą orą cirkuliuoti.
Įmonės ARCHITEKTŲ GILDIJA vizualizac.
Logistikos centre sumontuota gaisrinė signalizacija ir stotis, kuri aprūpinama vandeniu iš sumontuoto požeminio rezervuaro. Dingus elektrai, sistemų darbas užtikrinamas dyzeliniu generatoriumi. Ant pastato stogo sumontuota saulės elektrinė, o elektromobiliams įkrauti įrengtos 9 elektromobilių stotelės.
„Nuo pat pradžių atsisakėme dujinio šildymo ir pasirinkome saulės baterijas, kurios aprūpins pastatą elektros energija. Įrengėme įkrovimo stoteles elektromobiliams ir, siekdami sumažinti anglies dioksido emisijas bei prisidėti prie aplinkos apsaugos, terminale naudosime vien elektrinius krautuvus“, – sakė HRX vadovė R.Saulė.
Naujajame logistikos centre integruoti modernūs technologiniai sprendimai, leidžiantys automatizuoti ir optimizuoti krovinių valdymo procesus. Tai apima pažangias krovinių sekimo sistemas, kurios užtikrina aukštą operacijų tikslumą ir skaidrumą.
Projektas įgyvendintas anksčiau sutarto termino
Cross-dock tipo logistikos centras pastatytas per 11 mėnesių. „Statybos darbus vykdė patikimas rangovas STATMAX, kuris užtikrino spartesnę statybų eigą, sutrumpino terminą vienu mėnesiu, o statyba užbaigta laikantis aiškiai sutarto biudžeto“, – sakė HRX vadovė R.Saulė.
Įmonės STATMAX nuotr.
Objekto statybos terminų laikymasis, kokybės užtikrinimas ir finansų valdymas, pasak STATMAX vadovo Juozo Valužio, labiausiai priklauso nuo tinkamo pasirengimo ir planavimo, kvalifikuotos generalinio rangovo komandos bei tinkamai pasitelktų partnerių. Tarp faktorių, lemiančių darbų spartą ir kokybę, – savalaikis medžiagų užsakymas bei tiekimas ir rizikų suvaldymas, nes statyboje nuolatos yra daug kintamųjų.
Naujasis objektas, kurį pastatė STATMAX, užsakovui leido įdiegti pažangiausias technologijas, sudarė sąlygas optimizuoti krovinių valdymą ir sumažinti operacines sąnaudas. Išskirtinis dėmesys skirtas darbuotojams: sukurtos erdvios ir patogios darbo zonos. Beje, nepamiršti ir vairuotojai – jiems patalpos suprojektuotos taip, kad jose būtų patogu miegoti ir ilsėtis. Tai ne tik pagerina vairuotojų darbo sąlygas, bet ir prisideda prie saugumo kelyje, nes užtikrina, kad vairuotojai būtų tinkamai pailsėję.
„O tai, kad įgyvendinamas projektas buvo cross-dock tipo, ypatingų sunkumų statybos metu nesukėlė – mums, kaip generaliniam rangovui, buvo svarbu objektą statyti pagal patvirtintą projektą, tinkamai, kokybiškai ir laiku“, – konstatavo STATMAX vadovas J.Valužis.