Daugiabučių namų administravimo tvarka kelia gyventojų nepasitenkinimą

Diskusijoje pagrindinis dėmesys buvo skirtas priemonėms, kurios padėtų apsaugoti gyventojų interesus ir užtikrintų skaidrų daugiabučių namų naudojimo objektų administravimą.
Aplinkos ministerijos atliktos savivaldybių apklausos duomenimis, per metus bendrijų valdymo organai padaro vidutiniškai 1800 pažeidimų. Tarp jų dažniausiai pasitaikantys yra netinkamas namo techninės priežiūros organizavimas ir vykdymas, gyventojams neteikiama informacija apie įvykusius bendrijų susirinkimus, balsavimus raštu, vykdytus pirkimus, nesilaikoma valdymo organų perrinkimo tvarkos.
Daugiabučių namų administratorių veikloje taip pat randama daug pažeidimų – per 1400 kasmet. Administratoriai „pamiršta“ gyventojams suteikti visą informaciją, nevykdo jų teisėtų rekalavimų, netvirtina ilgalaikų ir metinių planų, kaupiamas lėšas naudoja ne pagal paskirtį.
Kaip pažymėjo diskusijos dalyviai, būtina griežčiau reglamentuoti daugiabučių namų administratorių, bendrijų valdymo organų priežiūrą bei jų atsakomybę ir atskaitomybę.
Kaip teigiama LR Seimo išplatintame pranešime, analizuojant valdytojų veiklos priežiūros rezultatus, jiems taikytas administracines poveikio priemones, jų mastą bei santykį su nustatytais pažeidimais, pastebimas nebaudžiamumas šioje srityje, lemiantis valdytojų, kaip stipriosios pusės, dominavimą, butų ir kitų patalpų savininkų teisėtų interesų ir lūkesčių nepaisymą. Todėl diskusijose pasiūlyta reglamentuoti teisinę bazę taip, kad daugiabučių namų administratoriams, bendrijų pirmininkams būtų keliami kvalifikacijos, nepriekaištingos reputacijos reikalavimai. Tokiu būdu būtų užtikrinama teikiamų paslaugų kokybė ir vartotojų, kaip silpnesniosios pusės, interesai.Diskusijos metu atkreiptas dėmesys į tai, kad kartais administratoriai, organizuodami su administruojamu namu susijusių paslaugų ir namo bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo darbų pirkimus bei sudarydami sutartis, tai atlieka neskaidriai, užsiima saviveikla. Todėl būtina įvesti papildomus saugiklius, padėsiančius išvengti galimo interesų konflikto perkant paslaugas iš įmonių, o tam reikia aiškesnio reglamentavimo
Viena bendrija – vieno namo valdytoja
Siekiant išvengti bendrijų valdymo chaotiškumo ir jį padaryti aiškesnį bei paprastesnį negu yra šiuo metu – diskusijoje pasiūlyta mažinti bendrijas, nustatant, kad viena bendrija galėtų vienyti tik vieną namą. Toks reglamentavimas sudarytų sąlygas paprastesniam butų ir kitų patalpų savininkų sprendimų priėmimui dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir disponavimo. Tai neretai tampa tikru išbandymu sprendžiant klausimus bendrijose, vienijančiose du ir daugiau namų. Pagrindinis pasiūlymo tikslas – viena bendrija, vieno namo valdytoja. Bendrijoms išliks teisė sudaryti sutartis dėl paslaugų pirkimo (pavyzdžiui, teritorijos priežiūros), todėl siūlomas reguliavimas ne tik kad neturėtų padidinti bendrojo naudojimo objektų administravimo kaštų, tačiau savininkai patys spręs, kokias paslaugas jiems reikia pirkti ir už kiek.
Neretais atvejais susirūpinimą kelią administratorių kišimasis, informacijos neteikimas ar kitoks trukdymas savininkų iniciatyvai steigti bendrijas, o jas įsteigus, administratoriaus veiksmai stabdant/neperduodant su namu susijusius dokumentus, sukauptas lėšas ir ataskaitas, susijusias su jų panaudojimu. Todėl svarbu užtikrinti sklandų bendrijų steigimą, parengiant pavyzdinius dokumentus, priėmimo ir perdavimo aktų formas, apibrėžti informacijos pateikimo ir dokumentų perdavimo tikslius terminus bei numatyti atitinkamas poveikio priemones trukdantiems administratoriams.Inicijuojama nauja tvarka
Būtini esminiai pakeitimai – skaidresnė ir aiškesnė daugiabučių namų administravimo, priežiūros ir remonto darbų organizavimo tvarka, valdytojų kvalifikacijos reglamentavimas, konkurencijos skatinimas, aiškus atskaitomybės ir atsakomybės apibrėžimas, valdytojų veiklos ir priežiūros kontrolės stiprinimas, gyventojų informuotumo didinimas. Tai pagrindinės problemos, į kurias šiandien, diskusijos dalyvių nuomone, būtina sutelkti dėmesį.
Šiuo metu Aplinkos ministerija rengia naują Bendrosios nuosavybės valdymo įstatymo projektą, kuriuo numatoma kompleksiškai spręsti šias problemas.
Taip pat parengtos pavyzdinių valdytojų veiklos priežiūros taisyklių pataisos, pagal kurias būtų įvedami planiniai valdytojų veiklos patikrinimai, kurių tikslas – surinkti ir įvertinti informaciją apie valdytojo veiklą, teikiant bendrojo naudojimo objektų administravimo paslaugas, ir suteikti jam metodinę pagalbą. Šių pakeitimų tikslas – skaidresnė ir efektyvesnė valdytojų kontrolė.Aplinkos ministerijos iniciatyva, jau dabar pakeista techninės priežiūros organizavimo tvarka bei patvirtinta techninės priežiūros tarifo skaičiavimo metodika. Vienas esminių pakeitimų – atskirti namo būklės stebėjimo ir smulkių defektų šalinimo darbai. Pagal naująją tvarką, priešingai nei buvo anksčiau, remonto darbai bus atliekami pagal poreikį ir apskaitomi pagal faktines sąnaudas, apie tai informuojant konkretaus namo butų savininkus.
Diskusijos dalyviai sutarė, kad būtina nuolat šviesti, mokyti daugiabučių namų savininkus, juos informuoti apie jų teises. Gyventojų informuotumui didinti reikėtų nuolat, bent kelis kartus per metus rengti mokymus ar kursus, kuriuose būtų aptariamos naujausios tendencijos, pokyčiai įstatymuose ir kt. Siūloma išleisti atmintines ar metodines knygeles, kurios būtų dalinamos daugiabučių namų savininkams, kad jie gautų visą reikiamą ir aktualią informaciją.