2025 m. gegužės 16 d. penktadienis, 22:40:54
Reklama  |  facebook

Robotizacijos šuolis: kaip greitai prekes Lietuvos sandėliuose kraus ne žmonės, o robotai?

2018-12-06 11:00
Robotų darbas šiuo metu – nebe mokslinė fantastika, o neišvengiamas pasirinkimas įmonėms, susiduriančioms su darbuotojų trūkumu. Filipas Ružanskis, Lietuvoje besilankantis vieno didžiausių pasaulyje krautuvų gamintojo „Linde“ robotikos padalinio vadovas Rytų ir Pietryčių Europai teigia, kad logistikos srityje robotizuoti krautuvai gali atlikti vis daugiau funkcijų, o per artimiausius trejus metus industrinių robotų skaičius visame pasaulyje išaugs dvigubai.
nuotrauka
Robotizuoti krautuvai. „Alwark“ iliustr.


Minimos įmonės
Alwark, UAB

Kaip atrodo šiuolaikiniai logistikos sandėliai?

Vos per dešimt paskutinių metų logistikos sritis smarkiai pasikeitė. Didžiausius pokyčius sukėlė elektroninės prekybos atsiradimas: sandėliai dabar turi ne tik gabenti krovinius ir paletes į pardavimo vietas, bet ir pristatyti galutiniam klientui vienintelę jo išsirinktą prekę tiesiai iš didžiulio sandėlio.

Nuotraukoje – Filipas Ružanskis

Kartu patobulėjo ir technologijos – atsirado išmanios valdymo sistemos, kiti įrankiai, pavyzdžiui skaneriai. Sandėlių darbuotojai rinkdami prekes dabar naudoja ir tokius įrenginius, kaip specialūs akiniai su integruotais skaneriais – užtenka pažiūrėti į prekę, ir ji nuskenuojama, prekės taip pat renkamos balsu, operatoriui naudojant specialias ausines, per kurias darbuotojas girdi, ką jam reikia sudėti.

Iš kitos pusės, kyla žmogiškųjų išteklių problema – prekybos apimtys pasaulyje sparčiai auga, parduodama ir perkama kaip niekada daug, tačiau logistikos srityje trūksta darbuotojų, nes tai pakankamai monotoniški darbai.

Dėl to atsirado nauja tendencija – automatikos technologijų vystymas, kitaip sakant – sandėliuose pradeda dirbti robotai. Šiuo metu tai tikras megatrend (liet. esminis pokytis), turbūt svarbiausia kryptis, kuria vystosi krautuvų ir visa logistikos industrija. Visos šiandien kuriamos technologijos yra prijungtos prie interneto, ne išimtis ir logistika: stebimas įrangos darbas, analizuojami rodikliai.

Ar galima nusiteikti, kad greitu metu visose įmonėse dirbs robotai?

Tarptautinės robotikos federacijos skaičiavimai rodo, kad per artimiausius tris metus visame pasaulyje dirbs daugiau nei pusė milijono industrinių robotų – mūsų laukia didžiulis robotizacijos šuolis.

Kadaise robotai dirbo daugiausiai automobilių pramonėje, nes jiems lengviausia atlikti preciziškus, tiksliai nustatytus darbus, tačiau dabar robotai tampa vis pigesni ir lankstesni: jų sukonfigūravimas dabar trunka savaites, o ne mėnesius, galima nesunkiai keisti darbo užduotis, pridėti naujų. Robotus šiandien taip pat paprasčiau naudoti vartotojui. Sakyčiau, šiuo metu iš esmės bet kuri įmonė, naudojanti krautuvus, gali nesunkiai juos pakeisti robotizuotais krautuvais.

Dėl saugumo reikalavimų robotizuoti krautuvai kol kas gali dirbti tik uždarose patalpose, nes robotams būtina labai gerai orientuotis aplinkoje, o lauke yra pernelyg daug nekontroliuojamų oro sąlygų ir temperatūros faktorių. Tačiau yra didžiulė paklausa, todėl galima manyti, kad ateityje robotai taip pat dirbs ir lauke.

Ar robotų darbą gali naudoti ir mažesnės įmonės, ar tai aktualu tik didžiausioms?

Robotų pritaikymas nėra susijęs su įmonės dydžiu – jis priklauso nuo to, kokiems darbams jų reikia. Greičiausiai robotai atsiperka įmonėms, kuriose dirbama trimis pamainomis (ryto, dienos, naktine) – įsivaizduokite, kad toks įrenginys gali dirbti be sustojimo visą parą, ir, skirtingai nei žmogus, nepavargsta, neturi išeiti atostogų.

Be to, robotų darbas įmonėms naudingas ne tik pakeičiant žmones, bet ir dėl kruopštesnio darbo atlikimo. Jei pasiteirautumėte žmonių, atsakingų už ūkio dalį logistikos įmonėse, visi jie pasakytų, kad tikrai labai daug lėšų skiriama remontui: keičiant sugadintas duris, lentynas, paletes. Sandėliuose žmonės dirba labai greitai, taip dažnai sugadinama įranga ir pačios prekės. Tuo tarpu robotai dirba naudodami sensorius, labai tiksliai ir atsargiai.

Kokios technologinės kliūtys robotizacijos srityje dar nėra išspręstos?

Žinoma, 100 proc. darbo patikėti robotams vis dar nėra įmanoma. Robotai geriausiai atlieka monotoniškas, standartizuotas, pasikartojančias užduotis, gali gabenti krovinius ilgesnes distancijas, didžiausias jų privalumas – saugesnis ir nepertraukiamas darbo procesas. Tačiau jiems gana problemiška krovinius perkelti į gamybos liniją, sujungti kelias skirtingas detales – robotai gali jas atpažinti, tačiau bent jau kol kas žmonės šį darbą daro greičiau.

Kalbame apie žmonių darbo pakeitimą robotais – ar čia kyla kokių nors etinių klausimų?

Be abejo. Po technologinių klausimų, tai yra didžiausias suvaržymas. Aš visuomet akcentuoju, kad tai nėra žmonių pakeitimo robotais klausimas – robotai padeda žmonėms, ir šiems tiesiog galima skirti kitokias užduotis, nes žmonių darbo poreikis nemažėja.

robotizuoti krautuvaiKompanijos dažnai daro klaidą nešviesdamos savo darbuotojų – tiesiog atveža naują įrenginį, instaliuoja ir pradeda dirbti. Natūralu, kad kai kurie darbuotojai pajunta nerimą: jie nežino, ar saugu dirbti su robotu, ar jie patys po kelių savaičių nepraras darbo, nes robotas atlieka panašias funkcijas. Mes visada stengiamės susitikti su visais įmonės darbuotojais, paaiškinti, kaip veikia technologija, kaip ji palengvina darbą.

Dabartinę situaciją galima palyginti su laiku, kai spausdinimo mašinėles pakeitė kompiuteriai – juk žmonės vis tiek turėjo darbo.

Kuo robotų įdarbinimo srityje domisi Lietuvos įmonės ir kas šiuo metu yra lyderiai pasaulyje?

Lyderiai, be abejo, yra Vokietija ir Prancūzija, nes ten investicijos į robotus atsiperka daug greičiau. Tačiau Rytų Europos regionas technologijų pritaikymu šias šalis labai sparčiai vejasi.

Kiek teko kalbėti, Lietuvos įmonės robotizacija domisi dėl darbo jėgos trūkumo, kaštų taupymo, taip pat saugumo, norint išvengti avarijų ir kitų nuostolių. Tačiau Lietuvoje robotizacija logistikoje dar nėra labai paplitusi.

Vengrijoje, Slovakijoje, Lenkijoje taip pat turime realizuotų, sėkmingai veikiančių projektų. Įmonės investavo spręsdamos panašias problemas, su kokiomis susiduriama Lietuvoje: žmogiškųjų išteklių stygius, kylantis darbo užmokestis, žmogaus padaromos klaidos sandėliuose.
Kai kurioms įmonėms investicijos į robotizuotus krautuvus yra ir svarbi įvaizdžio dalis – jos nori prisistatyti kaip inovatyvios ir šiuolaikiškos.

Kokios pagrindinės tendencijos laukia ateityje?

Nors pirmasis robotizuotas krautuvas atsirado jau 1950 m., jų potencialas pradėtas išnaudoti vos prieš dešimt metų, taigi, šiuo metu vyksta labai spartus technologinis vystymas. Manau, robotai galės atlikti vis sudėtingesnius veiksmus, juos programuoti taps lengviau, jie atpigs ir bus naudojami vis daugiau sričių. Nesinorėtų pateikti pernelyg nerealistiškų prognozių, tačiau atrodo, kad kitas žingsnis bus dirbtinio intelekto diegimas į industrinius robotus – robotai galės mokytis ir taps vis labiau savarankiškais.

Reklama. Krovinių gabenimas 

 „Alwark“ iliustr.

Statybunaujienos.lt



Automatika, pramonės inžinerija

nuotrauka
2025-05-08 11:22
Vis dažniau kalbame apie robotizaciją, technologinį proveržį Lietuvoje, tačiau statistika liūdinanti. „Deja, nuo Europos vidurkio atsiliekame tris kartus, Pasaulinė robotų asociacija skelbia, jog šiuo metu Lietuvoje 53 pramoninių robotų tenka 10 tūkstančių pramonės darbuotojų, kai pasaulio vidurkis ...
nuotrauka
2025-05-06 09:12
Nuo gegužės 6 d. Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) kviečia šilumos energijos gamintojus kreiptis dėl paramos vidutinių kurą deginančių įrenginių išmetamų dujų valymo ar kitų su taršos mažinimu susijusių technologijų diegimui ar esamų technologijų modernizavimui. Iš valstybės biudžeto šiam kv...
nuotrauka
2025-03-21 12:45
Kasmet dirbant su krautuvais ar veikiančiais mechanizmais įvyksta nemažai mirtinų ir sunkių nelaimingų atsitikimų darbe. 2024 m. dirbant su krautuvais žuvo 4 ir buvo sunkiai sužaloti 6 darbuotojai, 11 darbuotojų patyrė sunkius ir 2 darbuotojai mirtinus sužalojimus dėl veikiančių įrenginių. 2025 m. p...
nuotrauka
2025-02-26 08:33
Vilniuje oficialiai atidarytas naujasis „Ecoservice“ rūšiavimo centras, iškilęs vietoje ankstesniojo, kurį 2023 m. suniokojo gaisras. 18 mln. eurų kainavęs rūšiavimo centras yra vienas moderniausių Baltijos šalyse ir, planuojama, leis darbo efektyvumą padidinti pusantro karto.
nuotrauka
2025-02-14 09:47
Vilniaus regiono buitines ir maisto atliekas tvarkanti UAB „Energesman" pradėjo musių lervų auginimo bandymus. Nyderlanduose pagaminta musių lervų įranga kainavo 1 mln. Eur ir yra pirmoji tokia pasaulyje, pritaikyta gyventojų maisto atliekų apdorojimui. Dar 1,1 mln. Eur UAB „VAATC" investavo į auto...
nuotrauka
2025-01-28 15:01
„Ecoservice“ pakuočių atliekų ir antrinių žaliavų rūšiavimo centras Vilniuje, kuris modernius rūšiavimo įrenginius pradės naudoti jau šį vasarį, žymi svarbų žingsnį į priekį siekiant plėtoti žiedinę ekonomiką Lietuvoje. Naudojant pažangiausias technologijas, čia pakuočių atliekos bus paverčiamos pak...
nuotrauka
2025-01-24 09:24
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN), spartindama dirbtinio intelekto (DI) plėtrą Lietuvoje, papildomai finansuos 12 startuolių projektų, kuriais bus kuriami dirbtinio intelekto, blokų grandinės technologijų, robotikos procesų automatizavimo produktai ir sprendimai.
nuotrauka
2025-01-20 09:30
Europos Sąjungos ir Lietuvos teisėsauga atlieka itin stambaus masto tyrimą dėl labai didelės vertės sukčiavimo įgyjant Europos Sąjungos (ES) lėšas. Įtariama, kad apgaulės būdu organizuota grupė per kelerių metų (2018-2024) laikotarpį sistemiškai klaidino VšĮ „Inovacijų agentūra“ bei įgijo beveik 6 m...
nuotrauka
2025-01-03 09:29
Inžinerijos bei technologijų pramonė ir 2024-aisiais išliko Lietuvos ekonomikos ir progreso varikliu bei vienu pagrindinių visos mūsų šalies pramonės lokomotyvų. LINPRA prognozuoja, kad per visus 2024 m. Lietuvos inžinerinės pramonės produkcijos gamybos apimtys (to meto kainomis) sudarys 7,25 mlrd. ...
nuotrauka
2024-11-20 15:12
Šiandien, lapkričio 20 d., Vyriausybė pritarė Finansų ministerijos nutarimo projektui, kuriuo 11,16 mln. eurų investuojami AB Giraitės ginkluotės gamyklos įstatinio kapitalo didinimui ir gamybos pajėgumų plėtrai. Šios lėšos nukreipiamos iš 2024 m. Finansų ministerijos asignavimų.
nuotrauka
2024-11-19 11:11
„Klaipėdos vanduo“ 1-oje vandenvietėje įdiegė pažangią oro valymo technologiją ozonu. Ji padeda pašalinti vandens gavybos bei ruošimo metu atsirandančius kvapus ir taip užtikrinti kokybiškesnį orą šalia vandenvietės teritorijos gyvenantiems klaipėdiečiams.
nuotrauka
2024-11-06 15:10
Tris dešimtmečius rinkoje veikianti įmonė „PakMarkas“ įgyvendino stambų – daugiau nei pusės milijono eurų vertės – projektą. Pasinaudojusi Norvegijos finansinio mechanizmo „Norway Grants“ finansavimu, pakavimo ir ženklinimo paslaugas siūlanti bendrovė įsigijo 9 naujos kartos gamybos įrenginius, taip...
nuotrauka
2024-10-23 09:23
Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamyklos operatorius „Energesman" paleido naują stiklo rūšiavimo liniją, kuri iš mišrių komunalinių atliekų atskirs 10 mm ir net dar mažesnes stiklo duženas. Naujoji linija per metus galės išrūšiuoti ir išsaugoti apie 13 tūkst. tonų stiklo – tiek stiklo reikia paga...
nuotrauka
2024-10-10 09:39
Finansų ministerija didina krašto apsaugai reikalingų priemonių gamybos potencialą, dar šiemet ketindama investuoti į AB Giraitės ginkluotės gamyklą 11,2 mln. eurų. Tai leis anksčiau pradėti naujos gamybos linijos įrengimo darbus, padvigubinsiančius esamus bendrovės gamybos pajėgumus.
nuotrauka
2024-10-01 10:23
Savo prekių tiekimą optimizuoti siekiančios bendrovės nuo šiol galės pasitelkti robotizuotus sandėlius, pritaikytus ir šaldytų produktų saugojimui bei paruošimui užsakymams. Pirmąjį tokį sandėlį pasaulyje, palaikantį skirtingus temperatūrų režimus, Norvegijoje įrengė prekybos technologijų bendrovė „...
nuotrauka
2024-07-22 10:15
KTU eksperimentinių ir prototipavimo laboratorijų centrui „M-Lab" bendradarbiaujant su įmone „Nando droid", universiteto studentai konstruoja FPV (angl. first person view) savadarbius dronus „kamikadzes", kurie yra siunčiami į Ukrainą ir naudojami karo lauke. Prie šių dronų pritvirtinami sprogmenys,...
nuotrauka
2024-07-19 09:43
Tarptautinė investicinė VMG grupė Akmenės laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ) veikiančiose medienos perdirbimo ir baldų gamyklose bei didžiausiame Baltijos šalyse pramonės inovacijų parke Klaipėdos rajone iki metų pabaigos planuoja įdarbinti dar beveik 200 įvairių sričių darbuotojų.
nuotrauka
2024-07-18 14:25
Šių metų liepos pradžioje VĮ Ignalinos atominė elektrinė (toliau – IAE) sudarė 32,4 mln. eurų rangos sutartį su „Westinghouse Electric Sweden AB“ (vedantysis partneris) ir „Westinghouse Electric Spain, S.A.U“ dėl abejose atominės elektrinės energijos blokuose esančių technologinių įrenginių – garo ...
nuotrauka
2024-05-06 09:01
Išmanūs namai – tai pastatas ar butas, suprantantis savininko poreikius. Jame visos valdymo sistemos bendrauja tarpusavyje, o pats valdymas yra labai paprastas. Ar daugiau komforto suteikianti bei sutaupyti leidžianti moderni namų valdymo sistema yra tokia pat patikima ir saugi?
nuotrauka
2024-04-24 08:09
Seniausia alaus darykla Lietuvoje aktyviai atsinaujina. Prieš porą metų „Gubernijos" darykloje modernizuota pagrindinė gamybos linija, kurioje gėrimai pilstomi į skardines. Dabar atėjo laikas modernizuoti kitas dvi linijas, kuriose produkcija pilstoma į PET plastiko butelius ir KEG statines. Kartu s...

Statybunaujienos.lt » Automatika, pramonės inžinerija