2021 birželio 25 d. penktadienis, 15:13
Reklama  |  facebook

Robotizacijos šuolis: kaip greitai prekes Lietuvos sandėliuose kraus ne žmonės, o robotai?

2018-12-06 11:00
Robotų darbas šiuo metu – nebe mokslinė fantastika, o neišvengiamas pasirinkimas įmonėms, susiduriančioms su darbuotojų trūkumu. Filipas Ružanskis, Lietuvoje besilankantis vieno didžiausių pasaulyje krautuvų gamintojo „Linde“ robotikos padalinio vadovas Rytų ir Pietryčių Europai teigia, kad logistikos srityje robotizuoti krautuvai gali atlikti vis daugiau funkcijų, o per artimiausius trejus metus industrinių robotų skaičius visame pasaulyje išaugs dvigubai.
nuotrauka
Robotizuoti krautuvai. „Alwark“ iliustr.


Minimos įmonės
Alwark, UAB

Kaip atrodo šiuolaikiniai logistikos sandėliai?

Vos per dešimt paskutinių metų logistikos sritis smarkiai pasikeitė. Didžiausius pokyčius sukėlė elektroninės prekybos atsiradimas: sandėliai dabar turi ne tik gabenti krovinius ir paletes į pardavimo vietas, bet ir pristatyti galutiniam klientui vienintelę jo išsirinktą prekę tiesiai iš didžiulio sandėlio.

Nuotraukoje – Filipas Ružanskis

Kartu patobulėjo ir technologijos – atsirado išmanios valdymo sistemos, kiti įrankiai, pavyzdžiui skaneriai. Sandėlių darbuotojai rinkdami prekes dabar naudoja ir tokius įrenginius, kaip specialūs akiniai su integruotais skaneriais – užtenka pažiūrėti į prekę, ir ji nuskenuojama, prekės taip pat renkamos balsu, operatoriui naudojant specialias ausines, per kurias darbuotojas girdi, ką jam reikia sudėti.

Iš kitos pusės, kyla žmogiškųjų išteklių problema – prekybos apimtys pasaulyje sparčiai auga, parduodama ir perkama kaip niekada daug, tačiau logistikos srityje trūksta darbuotojų, nes tai pakankamai monotoniški darbai.

Dėl to atsirado nauja tendencija – automatikos technologijų vystymas, kitaip sakant – sandėliuose pradeda dirbti robotai. Šiuo metu tai tikras megatrend (liet. esminis pokytis), turbūt svarbiausia kryptis, kuria vystosi krautuvų ir visa logistikos industrija. Visos šiandien kuriamos technologijos yra prijungtos prie interneto, ne išimtis ir logistika: stebimas įrangos darbas, analizuojami rodikliai.

Ar galima nusiteikti, kad greitu metu visose įmonėse dirbs robotai?

Tarptautinės robotikos federacijos skaičiavimai rodo, kad per artimiausius tris metus visame pasaulyje dirbs daugiau nei pusė milijono industrinių robotų – mūsų laukia didžiulis robotizacijos šuolis.

Kadaise robotai dirbo daugiausiai automobilių pramonėje, nes jiems lengviausia atlikti preciziškus, tiksliai nustatytus darbus, tačiau dabar robotai tampa vis pigesni ir lankstesni: jų sukonfigūravimas dabar trunka savaites, o ne mėnesius, galima nesunkiai keisti darbo užduotis, pridėti naujų. Robotus šiandien taip pat paprasčiau naudoti vartotojui. Sakyčiau, šiuo metu iš esmės bet kuri įmonė, naudojanti krautuvus, gali nesunkiai juos pakeisti robotizuotais krautuvais.

Dėl saugumo reikalavimų robotizuoti krautuvai kol kas gali dirbti tik uždarose patalpose, nes robotams būtina labai gerai orientuotis aplinkoje, o lauke yra pernelyg daug nekontroliuojamų oro sąlygų ir temperatūros faktorių. Tačiau yra didžiulė paklausa, todėl galima manyti, kad ateityje robotai taip pat dirbs ir lauke.

Ar robotų darbą gali naudoti ir mažesnės įmonės, ar tai aktualu tik didžiausioms?

Robotų pritaikymas nėra susijęs su įmonės dydžiu – jis priklauso nuo to, kokiems darbams jų reikia. Greičiausiai robotai atsiperka įmonėms, kuriose dirbama trimis pamainomis (ryto, dienos, naktine) – įsivaizduokite, kad toks įrenginys gali dirbti be sustojimo visą parą, ir, skirtingai nei žmogus, nepavargsta, neturi išeiti atostogų.

Be to, robotų darbas įmonėms naudingas ne tik pakeičiant žmones, bet ir dėl kruopštesnio darbo atlikimo. Jei pasiteirautumėte žmonių, atsakingų už ūkio dalį logistikos įmonėse, visi jie pasakytų, kad tikrai labai daug lėšų skiriama remontui: keičiant sugadintas duris, lentynas, paletes. Sandėliuose žmonės dirba labai greitai, taip dažnai sugadinama įranga ir pačios prekės. Tuo tarpu robotai dirba naudodami sensorius, labai tiksliai ir atsargiai.

Kokios technologinės kliūtys robotizacijos srityje dar nėra išspręstos?

Žinoma, 100 proc. darbo patikėti robotams vis dar nėra įmanoma. Robotai geriausiai atlieka monotoniškas, standartizuotas, pasikartojančias užduotis, gali gabenti krovinius ilgesnes distancijas, didžiausias jų privalumas – saugesnis ir nepertraukiamas darbo procesas. Tačiau jiems gana problemiška krovinius perkelti į gamybos liniją, sujungti kelias skirtingas detales – robotai gali jas atpažinti, tačiau bent jau kol kas žmonės šį darbą daro greičiau.

Kalbame apie žmonių darbo pakeitimą robotais – ar čia kyla kokių nors etinių klausimų?

Be abejo. Po technologinių klausimų, tai yra didžiausias suvaržymas. Aš visuomet akcentuoju, kad tai nėra žmonių pakeitimo robotais klausimas – robotai padeda žmonėms, ir šiems tiesiog galima skirti kitokias užduotis, nes žmonių darbo poreikis nemažėja.

robotizuoti krautuvaiKompanijos dažnai daro klaidą nešviesdamos savo darbuotojų – tiesiog atveža naują įrenginį, instaliuoja ir pradeda dirbti. Natūralu, kad kai kurie darbuotojai pajunta nerimą: jie nežino, ar saugu dirbti su robotu, ar jie patys po kelių savaičių nepraras darbo, nes robotas atlieka panašias funkcijas. Mes visada stengiamės susitikti su visais įmonės darbuotojais, paaiškinti, kaip veikia technologija, kaip ji palengvina darbą.

Dabartinę situaciją galima palyginti su laiku, kai spausdinimo mašinėles pakeitė kompiuteriai – juk žmonės vis tiek turėjo darbo.

Kuo robotų įdarbinimo srityje domisi Lietuvos įmonės ir kas šiuo metu yra lyderiai pasaulyje?

Lyderiai, be abejo, yra Vokietija ir Prancūzija, nes ten investicijos į robotus atsiperka daug greičiau. Tačiau Rytų Europos regionas technologijų pritaikymu šias šalis labai sparčiai vejasi.

Kiek teko kalbėti, Lietuvos įmonės robotizacija domisi dėl darbo jėgos trūkumo, kaštų taupymo, taip pat saugumo, norint išvengti avarijų ir kitų nuostolių. Tačiau Lietuvoje robotizacija logistikoje dar nėra labai paplitusi.

Vengrijoje, Slovakijoje, Lenkijoje taip pat turime realizuotų, sėkmingai veikiančių projektų. Įmonės investavo spręsdamos panašias problemas, su kokiomis susiduriama Lietuvoje: žmogiškųjų išteklių stygius, kylantis darbo užmokestis, žmogaus padaromos klaidos sandėliuose.
Kai kurioms įmonėms investicijos į robotizuotus krautuvus yra ir svarbi įvaizdžio dalis – jos nori prisistatyti kaip inovatyvios ir šiuolaikiškos.

Kokios pagrindinės tendencijos laukia ateityje?

Nors pirmasis robotizuotas krautuvas atsirado jau 1950 m., jų potencialas pradėtas išnaudoti vos prieš dešimt metų, taigi, šiuo metu vyksta labai spartus technologinis vystymas. Manau, robotai galės atlikti vis sudėtingesnius veiksmus, juos programuoti taps lengviau, jie atpigs ir bus naudojami vis daugiau sričių. Nesinorėtų pateikti pernelyg nerealistiškų prognozių, tačiau atrodo, kad kitas žingsnis bus dirbtinio intelekto diegimas į industrinius robotus – robotai galės mokytis ir taps vis labiau savarankiškais.

Reklama. Krovinių gabenimas 

 „Alwark“ iliustr.

Statybunaujienos.lt




Automatika, pramonės inžinerija

nuotrauka
2021-05-31 08:56
„Caverion Lietuva‟ ir „Technopolis Lietuva‟ tęsia bendradarbiavimą naujame „Technopolio Beta“ pastato atnaujinimo projekte. „Caverion Lietuva‟ 10-ies aukštų ir 22,7 tūkst. kv. m ploto pastato rekonstrukcijos projekte organizuoja statybinės bei inžinerinės dalies atnaujinimą.
nuotrauka
2021-05-28 10:48
Lietuvos inžinerinės pramonės asociacijos (LINPRA) nariai pritarė siūlymui atsižvelgti į tarptautinę praktiką bei didėjančią technologijų reikšmę narių veikloje ir papildė asociacijos pavadinimą. Auganti bendruomenė taip pat sutarė laikytis aukštų profesinių standartų, kuriuos įtvirtino Etikos kodek...
nuotrauka
2021-05-21 10:50
Siekdama populiarinti studijas technologijos ir inžinerijos mokslų kryptyse, „Teltonika“ įmonių grupė įsteigė 90 tūkst. eurų stipendijų fondą būsimiems KTU pirmakursiams, pasirinkusiems šias studijas.
nuotrauka
2021-05-13 16:27
Vilniuje, Lvovo g. 37 duris jau atvėrė vienas inovatyviausių verslo centrų Lietuvoje. Šiuolaikiškiems A+ energinės klasės pastato reikalavimams, užsakovo bei nuomininkų poreikiams ir lūkesčiams atliepti, „Caverion Lietuva“ 8 aukštų, 23.000 kv. m bendro ploto pastate įrengė didelės apimties ateities ...
nuotrauka
2021-04-27 14:40
Išaugus Covid-19 pandemijai valdyti skirtų gaminių paklausai, Lietuvos ir visos Europos gamintojai fiksuoja kylančias plastiko gaminių kainas. Pandemijos sąlygomis dėl logistikos konteinerių trūkumo ir sulėtėjusios JAV plastiko sektoriaus gamybos kainas dar labiau kelia žaliavų trūkumas.
nuotrauka
2021-03-23 10:09
Elektronikos inžinieriai – žmonės, gebantys kurti, gaminti, diegti, tirti, tobulinti ir aptarnauti modernias elektronines sistemas. Šiandien jie ypač pageidaujami darbo rinkoje, nes prisideda prie spartesnio technologijų vystymosi, naujų produktų kūrimo.
nuotrauka
2021-03-18 12:26
Lietuva pernai pademonstravo antrą geriausią ES ekonomikos rezultatą, o mūsų šalies pramonė ne tik paaugo, bet ir ryškiai pranoko Vokietijos ar Lenkijos rodiklius.
nuotrauka
2021-03-08 09:38
Pasauliui pamažu atsigaunant po šoko, kurį ekonomikos ir sveikatos sektoriams sukėlė pandemija, imama vis aiškiau įžvelgti ir kitus šios neeilinės situacijos aspektus, kurie gali katalizuoti ilgalaikius pokyčius. Vienas tokių – pasaulinės sveikatos krizės išryškintas robotizacijos potencialas. Tyrim...
nuotrauka
2021-02-23 13:43
Pandemija tapo verslo skaitmeninimosi akseleratoriumi, įsitikinę šalies ekspertai. Nors greitai pasikeitęs pasaulis parodė skaitmeninių technologijų svarbą ir naudą, Lietuvos pramonėje vis dar dominuoja žemos pridėtinės vertės gamyba. Siekdami paspartinti pokyčius pramonėje, technologijų kūrėjai ir ...
nuotrauka
2021-02-15 08:21
Skaitmeninių statybos technologijų įmonė UAB „AGA CAD“ prisijungė prie Europos statybos ir gamybos skaitmeninės transformacijos lyderės - Prancūzijos įmonių grupės „GROUPE MONNOYEUR“. 100 proc. „AGA CAD“ akcijų įsigijo antrinė šios grupės įmonė „ARKANCE“. Dėl to Vilniuje įsikūręs „AGA CAD“ specializ...
nuotrauka
2021-01-25 11:41
Mažos gamybos įmonės, startuoliai, technologijų kūrėjai ir tyrėjai vykdyti gamybą, kurti skaitmenines inovacijas ir prototipus, testuoti inovatyvias savo idėjas galės Vilniuje kuriamame Gamybos inovacijų slėnyje. Čia bus tinkama patalpų infrastruktūra, veiks gamybai skirta įranga, bus teikiamos apie...
nuotrauka
2020-08-26 11:01
Pasirinkę technologinės pakraipos studijas jaunuoliai yra laukiami įvairiausiose gyvenimo srityse, net ir kosmines technologijas kuriančiose kompanijose arba kosminių tyrimų centruose tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
nuotrauka
2020-08-26 07:05
„Caverion Lietuva“ baigė 2019 m. Kaune atidarytos „Hollister Lietuva“ gamyklos įrengimo projektą. „Hollister Incorporated“ priklausančios gamyklos veikla, susijusi su sveikatos priežiūros produktų gamyba, reikšminga visoje Europoje, todėl ir inžineriniai sprendimai, kuriais rūpinosi „Caverion Lietuv...
nuotrauka
2020-07-17 12:02
„Continental Automotive Lithuania“ ir Visagino technologijos ir verslo profesinio mokymo centro atstovai pasirašė tarpusavio bendradarbiavimo sutartį ir pradeda pameistrystės modelio mokymo programą mechatronikos srityje. Tai viena pirmųjų tokio tipo mokymo programų Lietuvoje.
nuotrauka
2020-07-15 09:24
Medžiagų inžinerija, fotoninės, lazerinės, lanksčios gamybos technologijos – į ateitį orientuotos sritys, į kurias investuojančios įmonės pasižymi lyderyste. Pagal Lietuvos verslo paramos agentūros (LVPA) administruotas priemones „Intelektas. Bendri mokslo-verslo projektai“ ir „Eksperimentas“ šioms ...
nuotrauka
2020-07-13 10:47
Visuomenėje dažnai diskutuojama apie specialiųjų poreikių turinčius moksleivius ir studentus: apie jų geresnį integravimą, specialiai pritaikytas programas ir sąlygas. Tačiau ar kada susimąstome, kad ypač talentingi jaunuoliai ar tie, kurie vis neatranda savęs – taip pat turi specialiųjų poreikių, k...
nuotrauka
2020-07-09 11:15
Reaguodama į miesto pasirinktą – pramonės – kryptį, sparčiai išaugusį robotikos mokymų šuolį ugdymo įstaigose, STEAM projekto populiarumą ir vis labiau juntamą technologijos specialybių darbuotojų trūkumą Panevėžio regione, Panevėžio kolegija stiprina savo mokymų bazę.
nuotrauka
2020-05-18 07:57
Šiaulių miesto meras Artūras Visockas susitiko su UAB „Metso Lithuania“ gamybos padalinio vadovu Ričardu Šalkausku. Suomijos bendrovė „Metso“ plečia pasaulinę apdirbamosios pramonės veiklą – Lietuvoje steigiama nauja gamykla. UAB „Metso Lithuania“ savo veiklai pasirinko Šiaulius ir čia sėkmingai kur...
nuotrauka
2020-04-21 13:44
Europos Sąjunga puikiai supranta, kad norint, jog gamintojai pereitų prie gamtą labiau tausojančių technologijų ar produktų, būtina ne vien juos spausti teisinėmis priemonėmis ar šviesti vartotojus. Būtina skatinti ir skiriant dideles investicijas į priemones, užtikrinančias žiedinės ekonomikos, tva...
nuotrauka
2020-04-07 10:06
Lietuvos verslas ir pramonė žengia skaitmenizavimo keliu. Valstybė skiria didelį dėmesį šiam procesui skatinti, o Ekonomikos ir inovacijų ministerija yra numačiusi reikšmingas ES investicijas. Siekiant paskatinti pramonės įmones diegti skaitmeninius sprendimus gamyboje šiuo metu paskelbtas kvietimas...

Statybunaujienos.lt » Automatika, pramonės inžinerija