Užstrigote lifte? Pagalbos telefoną 112 pamirškite
Apie užstrigusį liftą pavyko pranešti tik skambinant 10 minučių
Pro stiklines lifto duris buvo matyti, kad garbaus amžiaus žmonės sujungė visus lifte buvusius mygtukus, bet liftas nejudėjo. Praeiviai bandė skambinti telefonu, nurodytu ant lifto. Tik iš šešto karto – po 10 minučių pavyko prisiskambinti telefonu 8 700 55 966. Tai yra įmonės „Mano būstas“ skambučių centras. Kaip paaiškino įmonės atstovas spaudai Paulius Ugianskis, „Mano Būstas“ neprižiūri liftų, tai įmonės „Baltijos liftai“, kuriai jie teikia tik skambučių centro paslaugas, reikalas.
„Žinoma, kad apgailestaujame dėl tokios situacijos, tiesiog tuo metu buvo itin didelis skambinusiųjų srautas. Nuoširdžiai atsiprašome“, – portalui Statybunaujienos.lt atsakė P. Ugianskis, aiškindamas, kodėl tik po 10 minučių pavyko prisiskambinti į skambučių centrą.Kodėl nepagelbėjo Skubiosios (Bendrosios) pagalbos centras
Po pirmųjų nesėkmingų bandymų susisiekti „Mano būstas“ skambučių centro telefonu, praeiviai surinko Bendrojo pagalbos centro numerį 112. Tik sulaukė atsakymo, kad Bendrasis pagalbos centras niekuo negali padėti, kad tai ne jų funkcijos. Praeiviai siūlėsi padiktuoti „Mano būsto“ skambučių centro numerį – gal policijai pavyktų greičiau prisiskambinti ir išgelbėti įstrigusius senukus. Tačiau atsakymas buvo tas pats – ne jų funkcijos.
„Mes pagalbą teikiame ne visais atvejais, o tik skubiais, t. y., kai iškyla reali grėsmė gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar turtui. Ir informaciją mes galime perduoti tik 4 tarnyboms: ugniagesiams gelbėtojams, greitosios pagalbos medikams, policininkams ir aplinkosaugininkams, – paaiškino Bendrojo pagalbos centro atstovė viešiesiems ryšiams Vilma Juozevičiūtė. – Jei lifte įstrigusių žmonių gyvybei ar sveikatai kiltų grėsmė, reaguojant į pagalbos prašymą gali būti siunčiami ugniagesiai gelbėtojai, kurie avariniu būdu, t. y. sulaužydami lifto duris, gali išvaduoti užstrigusius žmones. Jei realios grėsmės nėra ir galima išvengti turto gadinimo, reiktų sulaukti liftų avarinės tarnybos.“
V. Juozevičiūtė pripažino, kad žmones klaidina pavadinimas – Bendrasis pagalbos centras. Nuo liepos 1 d. telefono numeris 112 arba Bendrasis pagalbos telefono numeris 112 pervadintas į Skubiosios pagalbos tarnybų telefono numerį 112.
Numerį pervadino, problemos liko
Anot V. Juozevičiūtės, Bendrojo pagalbos centro atstovės viešiesiems ryšiams, vienintelis teisingas sprendimas buvo informuoti apie incidentą liftą prižiūrinčią bendrovę.
„Bendrojo pagalbos centro operatoriai tokiu atveju niekuo negali padėti, jie neturi gaišti laiko bandydami prisiskambinti ne skubiosios pagalbos, o avarinėms tarnyboms – juk gali susidaryti situacija, kad nebus kam atsiliepti į skambutį, kai skambinančiajam tikrai reikės skubios pagalbos. Be to, ir Lietuvos Respublikos Bendrojo pagalbos centro įstatymu yra įtvirtinta teisė nepriimti prašymų, kurie nėra susiję su skubiosios pagalbos tarnybų kompetencija, ir nutraukti pokalbį“, – atsakė V. Juozevičiūtė, aiškindama, kodėl nebuvo suteikta pagalba.
Bendrasis pagalbos centras skambučius numeriu 112 pradėjo priiminėti prieš 15 metų, tačiau, kaip pripažįsta tarnybos atstovė, „didelę jų dalį iki šiol sudaro ne skubiosios pagalbos tarnybų kompetencijai priskiriami pagalbos prašymai, o netiksliniai ir trukdantys skambučiai. Jie ne tik užima linijas ir trukdo prisiskambinti žmonėms, kuriems tuo metu iš tiesų reikia pagalbos – į netikslinius skambučius atsiliepę operatoriai ir toliau gaišta laiką, bandydami išaiškinti žmonėms, kur reikėtų kreiptis dėl jiems rūpimų klausimų. Be to, dažnai nepagrįstų lūkesčių turintys žmonės, reikalaudami paslaugų, kurių Bendrasis pagalbos centras neteikia (pavyzdžiui, iškviesti avarinę tarnybą, pranešti apie neveikiantį šviesoforą, žiemą nenuvalytus kelius ir panašiai), pradeda konfliktuoti, tokiu būdu dar labiau padidindami ir taip operatorių patiriamą įtampą ir neigiamą psichologinį krūvį.“
Kaip rašoma atsakyme portalui Statybunaujieno.lt, „tikimasi, kad visuomenė ilgainiui įsidėmės, jog numeris yra skirtas tik tiems atvejams, kai reikalinga skubi policininkų, ugniagesių gelbėtojų, greitosios medicinos pagalbos darbuotojų ar aplinkosaugininkų pagalba įvykio vietoje“.
Kodėl valstybė „turi bėgti pirm kumelio“
Per 15 metų skambučiai Bendrosios pagalbos numeriu aiškiai parodė piliečių poreikį turėti tarnybą, kuri iš tiesų suteiktų pagalbą – nukreipdama, paaiškindamas, – ką daryti kritinėmis gyvenimo situacijomis. Piliečiai, logiškai galvojant, visai neturėtų aiškintis, kokią pagalbą – skubiąją ar bendrąją – gali gauti paskambinę 112. Svarbiausias žodis turėtų būti ir yra bendroji pagalba.
Tiek pastatuose, tiek viešosiose erdvėse, bendrojo naudojimo statiniuose ir pastatuose daugėja modernios įrangos, tad daugėja ir gedimų, avarijų arba tiesiog negebėjimo naudotis modernia įranga. Visuomenė sensta – daugėja vyresnio amžiaus žmonių, kurių suvokimas mažėja. Visa tai siunčia aiškius signalus, kad valstybė turi tenkinti visuomenės poreikius – ir net ne bėgdama iš paskos, o iš anksto tam pasirengdama. Ir šiuo atveju Bendrojo pagalbos telefono pervadinimas į Skubios pagalbos situacijos nesprendžia. Ne žmonių reikalas, kad valstybė neranda būdo, kaip skirstyti skambučius, kad būtų operatyviai suteikta ir skubi, ir bendrojo pobūdžio pagalba.
Mokslininkai įspėja, kad technologinė aplinka vystosi gerokai greičiau nei smegenys.
Avariniams iškvietimams numatyta atskira linija
Liftą prižiūri įmonė „Baltijos liftai“. Kaip sakė jos direktorius Mantas Romaška, gedimas minimame lifte buvo užregistruotas po 6 minučių nuo pranešimo, o dar po 26 minučių žmonės buvo išvaduoti iš įrenginio.
„Technikas, patikrinęs keltuvo sistemas, nustatė, kad keltuvas sustojo dėl suveikusio saugos mazgo. Saugos mazgų funkcija yra užtikrinti keleivių saugumą. Jokių techninių gedimų nebuvo užfiksuota ir po žmonių išlaisvinimo keltuvas paliktas pilnai veikiantis“, – paaiškino M. Romaška.
Įmonė „Baltijos liftai“ skambučių centro paslaugas perka iš UAB „Mano būstas“ ir naudojasi ta pačia avarinės tarnybos iškvietimo linija. Kaip sakė M. Romaška, šio centro darbuotojai jam paaiškino, kad dėl didelio skambučių srauto operatorės fiziškai nespėjo atsiliepti į visus skambučius.
„Norėdami kuo efektyviau išspręsti šį klausimą, nusprendėme UAB „Baltijos liftai“ avarinės tarnybos iškvietimui naudoti atskirą telefono liniją +370 700 50029, – sakė „Baltijos liftų“ vadovas M. Romaška. Siekiant išvengti panašių situacijų, artimiausiu metu naujasis UAB „Baltijos liftai“ avarinės tarnybos telefono numeris bus paskelbtas visiems klientams ir visuose įrenginiuose bus pakeisti informaciniai pranešimai.
Kitoje publikacijoje – išsamiau apie keltuvų ir liftų gedimus, jų įrengimo specifiką