Baigta pirmoji Baltijos šalyse kelio atkarpa, kurios sudėtyje – plastiko atliekos
„Plastiko atliekos aplinkoje yra didelė problema, o didesniu ar mažesniu mastu – visas pasaulis ieško sprendimo šiai problemai spręsti. Plastikinių atliekų naudojimas kelių tiesimui yra labai protingas sprendimas, nes ir neyrantis plastikas, ir bitumas – svarbus asfalto mišinio komponentas, gaminami iš tos pačios žaliavos – naftos“, – sako V. Veskimaesas.
Inovatyvią technologiją sukūrė Škotijos įmonė „MacRebur“, specialiomis technologijomis plastiko atliekas perdirbanti į granules, kurios leidžia sumažinti asfalte naudojamo bitumo kiekį. Plastiko atliekų granulės yra išlydomos asfalto mišinyje pakankamai aukštoje temperatūroje, kad plastikas galėtų tolygiai ištirpti ir neatsirastų mikroplastiko. Pasibaigus asfalto naudojimo laikui, kelio danga gali būti perdirbta ir vėl naudojama kelių tiesimui.
Pasak V. Veskimaeso, daugybė atliktų bandymų patvirtino, kad plastikinių granulių naudojimas asfalto mišiniuose padeda pagerinti kelio dangos kokybę.
„Kitur pasaulyje keliai, nutiesti naudojant tą pačią technologiją, jau sulaukė daug teigiamų atsiliepimų ir mes manome, kad naudoti tokio tipo kelią Estijoje yra puiki galimybė. Tikimės, jog nuo šiol Estijos privačiame ir viešajame sektoriuose rasime vis daugiau klientų, norinčių prisidėti prie plastiko atliekų problemos sprendimo tiesiant kelius ir klojant aikštes“, – cituojamas V. Veskimaesas.
Bendrovės „MacRebur“ įkūrėjas Gordonas Reidas taip pat dalyvavo Taline klojant naująjį plastikinį kelią. Jis tikisi, kad naujai nutiesta kelio atkarpa suteiks galimybę išbandyti inovatyvias technologijas vietinėmis sąlygomis ir jog tai bus pirmas žingsnis link „MacRebur“ gamyklos atidarymo Estijoje.
„Mes tikime, kad vietiniame klimate, kuris yra drėgnas, o temperatūra gali svyruoti nuo +30 laipsnių vasarą iki –30 laipsnių žiemą, mūsų technologijos savybės gali puikiai atsiskleisti. Asfaltas, kurio sudėtyje yra plastiko, yra lankstesnis, be to, jis geriau toleruoja susitraukimą ar plėtrą, vykstančius dėl besikeičiančių oro sąlygų, todėl tokiame asfalte atsiranda mažiau įtrūkimų ir duobių. Ilgainiui tikimės Estijoje nutiesti ir pirmąjį plastikinį greitkelį. Manome, kad ši šalis yra tinkama vieta naujos gamyklos statybai. Iš čia būtų galima tiekti plastiko granules asfalto gamintojams Baltijos ir Šiaurės šalyse“, – aiškino G. Reidas.
Talino savivaldybės inžinerinių paslaugų departamento vadovas Ainas Valdmannas pripažįsta, kad statybų bendrovės siūloma asfalto gamybos technologija, pagrįsta plastiko atliekų naudojimu, iš pradžių kėlė daug klausimų. Visgi, bendrų diskusijų metu buvo atsakyta į visus tokius klausimus. Bandomosios kelio atkarpos tikslas – parodyti, kaip naujoji technologija veikia Estijos sąlygomis.
„Talino miestas ką tik pateikė paraišką Europos žaliosios sostinės apdovanojimui, kuris skiriamas aplinkosaugos srityje pirmaujančiam miestui. Apdovanojimo tikslas – pripažinti miestų pastangas gerinti aplinkosauginius aspektus ir gyvenimo kokybę. Jei vietinės plastiko atliekos gali būti perdirbtos ir pritaikytos kelių tiesimui, o tokių kelių kokybė bus tinkama mūsų klimatui, tai yra tikimybė, kad ateityje miestas šia galimybe galėtų naudotis plačiau“, – sako A. Valdmann.
Įdomūs faktai:
Kiekviename plastikinio kelio, nutiesto naudojantis „MacRebur“ produkcija, kilometre esančio plastiko kiekis atitinka 684,000 plastikinius butelius arba 1.8 milijono vienkartinių plastikinių maišelių.Talino centre nutiesta 75 metrų ilgio ir 3 metrų pločio kelio atkarpoje esančio plastiko kiekis atitinka 5000 plastikinius butelius arba 13 000 plastikinių maišelių.
MacRebur Ltd. yra Škotijos startuolis, įkurtas 2016 m.; Jo įkūrėjai yra Toby McCartney, Gordonas Reidas ir Nickas Burnettas. Tais pačiais metais įmonė dalyvavo britų milijardieriaus Ričardo Bransono organizuotame startuolių konkurse „Virgin Voom“, kuriame laimėjo pagrindinį apdovanojimą. Įmonės gamykla veikia Škotijoje. Nuo 2016 m. keliai, nutiesti naudojant „MacRebur“ technologiją, atsirado Anglijoje, Airijoje, Slovakijoje, Šveicarijoje, Kanadoje, JAV, Naujojoje Zelandijoje, Australijoje, Bahreine, Saudo Arabijoje, Kuveite, Pietų Afrikoje, Turkijoje ir Čilėje. Šiuo metu pirmosios kelių atkarpos taip pat tiesiamos Norvegijoje ir keliose Afrikos šalyse.