Kaip keisis pasaulis vykstant 4.0 pramonės revoliucijai?
Rintis fizinį darbą – rizikinga
Pasaulis išgyvena jau ne pirmą pramonės revoliuciją, kurios metu vienas sistemas ir mašinas keičia kitos. Žinoma, tai ne tik suteikia milžiniškas galimybes kurti ir augti, bet ir atneša iššūkius prisitaikyti prie naujo gyvenimo, būtinybę ugdyti naujus įgūdžius, kurti naujus produktus ir dar prieš kelis metus net teoriškai neegzistavusius verslus.
Lietuvos inžinerinės pramonės asociacijos (LINPRA) prezidiumo nario ir UAB „Baltec CNC Technologies“ valdybos pirmininko dr. Gintaro Rimšos teigimu, vis daugiau prarandama fizinio darbo ir vis labiau reikia technologinių gebėjimų, o rinka prie to neprisitaiko.„Didžiausias iššūkis ir problema šiandien, jei apsiribotume savo regionu – ne visada spėjama žmonėms suteikti visą informaciją, kuri jau gali būti pasiekiama: kas jau yra sukurta, ką ir kur galima naudoti, kaip naudoti, kaip adaptuoti, pritaikyti, įtvirtinti produktų ar paslaugų kūrimo linijoje. Yra kompanijos, kurios jaučia tą pulsą, rinkos poreikį, specialistų trūkumą, kvalifikacinių reikalavimų būtinybę. Jos turėtų artimiau bendradarbiauti su švietimo sistemos atstovais ir pasakyti, o švietimo sistemos atstovai įsiklausyti, ko žmogui reikės, kokių gebėjimų mokytis, kad rastų darbą bet kuriame pasaulio kampelyje“, - sako jis. Dr. G. Rimšos pastebėjimu, tendencija aiški – fizinio darbo poreikis mažėja.
Darbo mažės krovikams, pakuotojams, kasininkus jau dabar Lietuvoje keičia savitarnos kasos.
Statybų sektorius šiek tiek kitoks, jame yra specifinių darbų, kuriuos turi atlikti žmogus. Nors jau ir dabar robotai patys stato namus, mašina, valdoma vieno operatoriaus, tiesia kelius – anksčiau tam reikėjo bent 20 žmonių komandos.
Didžiausias proveržis yra inžinerijos pramonėje, kur metalas susijungė su internetinėmis technologijomis ir kitais mechanizmais. Nors kasdien atsiranda naujų galimybių, jų panaudojimas kol kas atsilieka.
Šios dienos raktiniais žodžiais, anot LINPRA atstovo, yra skaitmeninės technologijos, debesijos sprendimai, dirbtinis intelektas, kibernetinis saugumas.
Galimybė išsiskirti individams
Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) rektoriaus prof. Juozo Augučio manymu, labiau tiktų naudoti ne revoliucijos, o fazės kaitos sąvoką ir ši kaita atneš daugiau galimybių išsiskirti kūrybiškiems žmonėms.
„Vykstant revoliucijai, senoji dalis yra sulaužoma, sunaikinama ir vietoje jos yra statomas kažkas naujo. Šiuo atveju, manau, kad labiau tiktų kaitos terminas, nes niekas nieko nedegins ir nelaužys. Ši kaita žmonėms, gyvenantiems jos metu, atneša labai patrauklų gyvenimą. Anksčiau visi planinėje, konvejerinėje ekonomikoje žmonės buvo tik maži sistemos sraigteliai. Dabar pasaulis ir inžinerinės studijos eina link to, kad kiekvienas tampa įgalus dalyvauti ir kurti tai, ką prieš tai galėjo daryti, pavyzdžiui, tik specializuoti mokslininkai, turintys ypatingas laboratorijas ir techniką. Šiandien daugelis mūsų gali su programine įranga susiprojektuoti namą ar atlikti kitus reikiamus darbus. Aišku, yra tam tikrų specifinių detalių, bet kryptis yra aiški – kiekvienas galime tapti svarbiu ir būti kūrėju“, - pokyčių viziją pristato VDU rektorius.
Visgi jaunam žmogui reikės ir naujų gebėjimų. O kur juos įgyti – Lietuvoje ar užsienio aukštosiose mokyklose? Kauno technikos kolegijos (KTK) direktoriaus ir Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos (LKDK) prezidento Nerijaus Varno nuomone, kiekvienas jaunas žmogus turi sau atsakyti į klausimą, ne kur jis nori studijuoti, o kuo būti.
„Jaunas žmogus turėtų galvoti ne apie šalį, o pirmiausia – kuo jis nori būti. Jei jis galvoja apie inžineriją ir jo gebėjimai atitinka Masačusetso technologijos instituto (MIT) lygį – tai, žinoma, reikia pabandyti. Talentų Lietuvoje tikrai yra, tačiau ne tiek daug, kad visi galėtų rinktis elitines mokyklas. Lietuvos kolegijų ir universitetų kokybė nepelnytai yra nuvertinama mūsų visuomenėje ir žiniasklaidoje. Studijų kokybė yra išties pakankamai aukšta, turime geras laboratorijas, modernius praktinių įgūdžių ugdymo centrus, dirba patyrę dėstytojai. Studentai, ypač inžinerijos, darbdavių yra vertinami. Dažna problema yra ne jų kokybė, o per mažas studijas pasirinkusiųjų studijuoti skaičius, kuris negali patenkinti rinkos poreikio. Tai ypač jaučiama kalbant apie tas specialybes, kurios susiję su pramone. Taip pat svarbu, kad žmogus niekada nenustotų investuoti į save. Šiandien labai svarbūs ir minkštieji absolventų gebėjimai. Inžinierius privalo būti ne tik geras savo srities specialistas, bet ir mokėti užsienio kalbas, dirbti komandoje, būti komunikabiliu, kūrybišku. Rinkai reikia tokių žmonių, kurie ketvirtosios pramonės revoliucijos kontekste, įmonėje ar organizacijoje gali numatyti problemas ir išspręsti jas realiu laiku“, - sako KTK direktorius.
Keičiasi ne tik pramonė, bet ir aukštosios mokyklos
LKDK prezidentui pritaria ir Kauno technologijos universiteto (KTU) atstovas doc. dr. Gintaras Dervinis, kurio teigimu keičiasi ne tik pramonė, verslas, technologijos, bet ir pačios aukštosios mokyklos, studijų programos ir dėstymo principai.
„Mes lygiai taip pat evoliucionuojame kaip ir visas pasaulis aplink mus. Suprantame, kad riba nesustoja ties žyma mokyti, mes pradedame ir patys mokytis. Nebėra taip, kad studentas atlieka laboratorinį darbą, padaro tam tikrus žingsnius ir viskas. Orientuojamės į kritišką mąstymą, problema grįstą sprendimą. Didėjantis studentų skaičius rodo ir mūsų studijų kokybę. Turime studentų iš viso pasaulio: Indijos, Turkijos, Vokietijos, Anglijos, Prancūzijos ar Ispanijos. Taip pat galiu pastebėti, kad mūsų studentai jaučiasi stipresniais nei atvykę kiti studentai iš vakarų Europos šalių. Mes turime fantastiškai geras laboratorijas, kurias finansuoja mūsų socialiniai partneriai, o jiems reikia aukščiausios kokybės specialistų. Tad savo baze tikrai nenusileidžiame, o kartais net ir lenkiame daugelį Europos universitetų“, - tvirtina G. Dervinis.
Būtinybę keistis ir niekada nesustoti mokytis pabrėžia ir VDU rektorius.
„Aukštoji mokykla turi įdiegti studentams tam tikrus gebėjimus, tačiau ir gebėjimą nuolatos mokytis. Reikia suprasti, kad mokslai nesibaigia uždarius aukštosios mokyklos duris. Tai nėra baigtinis procesas. Reikia ugdyti kūrybiškumą, nes jauni žmonės ne tik eis dirbti į dabartines kompanijas, jie turės sukurti savo kompanijas ir verslus, kurie tenkins rinkos poreikį, kurio dabar nėra ir jo dar net neįsivaizduojame. To taip pat turi išmokyti aukštosios mokyklos“, - savo požiūrį atskleidžia prof. J. Augutis.
Dr. Vytauto Jokužio, „Elinta“ įmonių grupės įkūrėjo nuomone, jaunas žmogus turi žiūrėti toli į perspektyvą ir galvoti, ką jis gali duoti pasauliui po 30 metų.
„Jaunam žmogui patarčiau žiūrėti 5—10 metų į priekį ir pagalvoti, kas aš būsiu po 30 metų, ką būsiu sukūręs, kas atsiras naujo. Dabar jau aišku, kad galimybės yra milžiniškos, o informacinis tinklas per kelias sekundes gali suteikti visą reikalingą informaciją. Žmonės gali pasinaudoti skaičiavimo ir gamybos pajėgumais. Ką anksčiau galėjo tik didelė įmonė, šiandien gali kelių žmonių grupė. Tačiau norint kažko pasiekti reikia degančių akių. Mūsų įmonių grupės įmonės stipriai dirba su kolegijomis ir universitetais, dalyvaujame baigiamųjų darbų gynimo komisijose, dirbame tiesiogiai, esu KTK Tarybos nariu. Vien šiandien turime 16 praktikos vietų. O dar įdomiau tai, kad kai kurie studentai atlieka praktiką, kuri jiems šiuo metu nenumatyta. Pas mane savarankiškai iš kolegijos atėjo studentas, kuris paprašė atlikti praktiką, nors šiuo metu jos nėra, nes jis nori sužinoti, kaip vyksta procesai gamyboje. Tokie studentai yra labai motyvuoti, jie knygose mato jau ne tik skaičius ar paveikslus, bet procesus ir žino, kaip tai veikia. Tai labai puikus bendradarbiavimo ir specialistų ugdymo modelis“, - sako dr. V. Jokužis.