RESTA. Visko daug, gražu, o ką įmonė pristato? Komisija pasiūlė vieną naudingą idėją
Portalas Statybunaujienos.lt ir Lietuvos parodų ir kongresų centras LITEXPO jau šeštą kartą statybos verslo parodos RESTA metu surengė konkursą „Įspūdingiausios RESTA ekspozicijos“. Didysis šio konkurso tikslas ir yra padėti dalyviams suvokti, kaip būti parodoje taip, kad tai sukurtų pridėtinę vertę.
Vertinimo komisijoje dirbo: portalo Statybunaujienos.lt vyr. redaktorė Genė Drungilienė, LITEXPO Infrastruktūros aptarnavimo grupės vadovas Janas Klimas, UAB „Baltic digital building developer“ architektas Domantas Lukšėnas, UAB „Architektūros linija“ architektas Faustas Lasys, Andželikos Keršytės pardavimų akademijos įkūrėja Andželika Keršytė.
Didelis ir mažas – kaip būti pastebėtam, nepriklausomai nuo ekspozicijos dydžio
Didžiausių vertintojų komplimentų sulaukė šeimos įmonės DOLETA ekspozicija (kūrė kartu su ARCHILAB) su 6x6 m stiklo konstrukcija. Nors ekspozicija buvo įkurdinta salės pakraštyje (nes pavėlavo užsakyti plotą), sunku buvo jos nepastebėti, ji aiškiai komunikavo: mes esame ir mes galime. Jeigu smalsuolius stebino konstrukcijos gabaritai, tai vertinimo komisijoje dirbę architektai Faustas Lasys ir Domantas Lukšėnas šią konstrukciją vertino ir iš profesionaliosios pusės. Jų pastebėjimu, konstrukcija kalba pati už save – ji iškalbingesnė už šimtą žodžių ir ji kelia pasididžiavimą Lietuvos gamintojais, kuriuos žino ne viena pasaulio šalis. Kaip dalinosi F.Lasys, įgyvendinant vieną iš projektų JAV, jis užsiminė, kad Lietuvoje yra tokia įmonė DOLETA, kuri gali pagaminti dideles stiklo konstrukcijas. Amerikiečiai atsakė, kad gerai žino šią įmonę.
LITEXPO nuotraukosD.Lukšėno žodžiais, neretai architektai išgirsta, kad vienokios ar kitokios berėmės stiklo konstrukcijos neįmanoma pagaminti, DOLETA įrodė, kad galima padaryti daug ir įstabiai.
„Juozai, statyk nestatęs namus, vis tiek čia atsigulsi“, – tai buvo frazė, kurią komisijos nariai nugirdo prie ROMO PAMINKLŲ ekspozicijos. Ši nedidelė ekspozicija nepateko į įspūdingiausių ekspozicijų penketuką, bet buvo minima kaip „kitoks buvimas kitokioje erdvėje“. J.Klimo žodžiais, reikėjo drąsos įmonei, besiverčiančiai į kapines orientuotomis paslaugoms bei gaminiais, įsikurti statybos verslui skirtoje parodoje. Netikėtai kitokia ji tapo itin ryškiai matoma, nors įsikūrė mažame ekspoziciniame plote.Pasiūlė idėją – kooperuotis ir sukurti laiminčią sinergiją
Lauko ekspozicijoje paprastai nemažai vietos užima statybinė technika ir augalai. Tiek vienus, tiek kitus eksponuoti nėra paprastas uždavinys. Jei vieni numoja ranka, tai kiti ieško ir suranda išskirtinių dalykų, kurie neleidžia praeiti pro ekspoziciją, net jeigu nei technikos, nei sodinuko nereikia. HEGVITA AGRO parodoje demonstravo techniką, taip pat ir medžių kelmams rauti. Technikos nesuprantantis žmogus tiesiog praeitų, jeigu ne šviežios medienos kvapas, kuris vertė bent stabtelėti ir įkvėpti specifinio kvapo, taigi pamatyti ir patį eksponatą. Kaip ir LAISTYMAS.LT automobilis, ant kurio buvo pastatyti keli kibirai su narcizų puokštėmis. GARLIAVOS MEDELYNAS sukūrė žalią oazę iš savo augalų. Komisijos pastebėjimu, įspūdingai atrodytų, pvz., namukų ir augalų kooperacija – laimėtų abeji, o lankytojai pamatytų gyvą vizualizaciją, kaip gali atrodyti namas ir jo aplinka.
EDJUSTA efektyviai savo ekspozicijai išnaudojo laiptus; nepastebėta neliko ir VIESSMAN ekspozicija – erdvi, aiškiai struktūruota ir turinti pakankamai žmonių bendrauti su lankytojais.
Diskusijų sukėlė lauke, ant trečiojo paviljono sienos, įrengta SKYDINERENOVACIJA.LT ekspozicija. Ji buvo įspūdingų matmenų, tačiau sunkiai identifikuojama: jei lankytojas nepataikė tuo momentu, kai vyko prezentacija, beliko spėlioti: tai reklaminis stendas ar gyva ekspozicija.
VIRI TECHNOLOGIJA surado gerą sprendimą blogam orui: sumontavo karkasą, kurį aptraukė skaidriu plastiku. Savo gaminius panaudojo įrengti ekspoziciją, į kurią būtų lengva užeiti – praktiškas, funkcionalus sprendimas.
F.Lasys turėjo progą patikrinti, kaip realizuotas universalaus dizaino arba patogu visiems principas. Komisijos narys, stumdamas vaikišką vežimėlį, ne prie kiekvienos ekspozicijos galėjo patekti patogiai arba kai kurių turėjo atsisakyti kaip tik dėl to, kad negalėjo į jas patekti, kaip ir parodą lankę judėjimo negalių turintys žmonės.
Ekspozicija ir šou. Kaip suvaldyti?
Parodoje laimi idėja ir šou elementai. BALDAMS IR DIZAINO SPRENDIMAMS skirtoje parodos erdvėje įsikūrė vadinamosios minkštosios ekspozicijos. Viena iš nugalėtojų penketuko buvo BRASTA GLASS, kuri kvietė į konsultaciją – ne tik informuojančiu apie tai užrašu, bet ir įspūdingai sukurta ekspozicine erdve iš spalvoto stiklo ir šviesų žaismo. Ekspoziciją kūrė pati įmonė kartu su Dovu Serapinu.
Nepastebėtas neliko ir pianinas iš muzikos salono TAMSTA. Bet ne visiems buvo aišku – čia vyks koncertas ar pianinas yra eksponatas. Kaip pastebėjo vertintojai, gal būtų pakakę, pvz., aiškiai matomo QR kodo. Idėja ir šou elementai yra geidžiami, bet juos reikia tinkamai suvaldyti, kad būtų aišku, kas lankytojui „parduodama“.
Pirmojoje salėje dėmesį pritraukė ETNO DESIGN šviestuvai, eksponuojami tamsiame fone. Jeigu kai kuriose ekspozicijose šviesa akino lankytojus, tai šioje pavyko ją suvaldyti ir panaudoti lankytojų pritraukimui.
F.Lasio pastebėjimu, pagaliau Lietuva nebesitenkina vien pardavimu – ir parodoje buvo aiškus konsultacijų, „know how“ dėmuo.
„Parodoje – didžiulė pasiūla, sutrinki nuo gausos. Todėl parodos dalyviai turi ieškoti, kaip atkreipti dėmesį ir parduoti tai grupei žmonių, kuriems jų gaminio ar paslaugos reikia“, – sako A.Keršytė ir akcentuoja tinkamą ekspozicijoje dirbančių žmonių komunikaciją su lankytojais. Ji turi būti ne tik pramoginė, bet ir profesionali, nes nemaža dalis lankytojų yra specialistai, kurie į parodą ateina kaip į darbą: eina per ekspozicijas, ieško naujų pažinčių, technologinių sprendimų, naujovių.Kodėl naudingi dalykai lieka nepastebėti
Trečiojoje salėje buvo du favoritai – JUNG VILNIUS (ekspoziciją sukūrė kompanija JUNG) ir KONTESTA (ekspoziciją kūrė pati įmonė).
JUNG VILNIUS pasirinko ekspoziciją, vizualiai primenančią jų gaminius – jungiklius. Komisija šią ekspoziciją išskyrė kaip švarią, neperkrautą, aiškią, kai gerai supranti, kur atėjai ir ką pamatysi. Šiai ekspozicijos konstrukcijai tinkamai buvo parinkta ir vieta – salės centre, iš visų pusių matoma ir lengvai apeinama. Tačiau vertintojai atkreipė dėmesį į laiptelį, kuris gali būti kliuviniu, žengiant į ekspozicijos vidų.
KONTESTA panašią kompoziciją demonstravo ir pernai, tačiau šiemet suvaldė elementus, kurie leido aiškiai identifikuoti eksponuojamą gaminį – automobiliams skirtą pastogę su saulės elementais. D.Lukšėno siūlymu, verta būtų tokioje ekspozicijoje pademonstruoti ir kitas ekspozicijos galimybes. Pvz., leisti lankytojams įsikrauti mobilųjį telefoną ar nešiojamą kompiuterį – taip ekspozicija taptų dar interaktyvesnė ir pritrauktų daugiau lankytojų. A.Keršytės pastebėjimu, tai ypač aktualus, ekonomiškas sprendimas, kurį verta jei ne tuoj realizuoti, tai pasidėti į idėjų banką.
Buvo įmonių, kurios atvežė į parodą naudingų, aktualių naujovių, tačiau jų nepadarė akivaizdžiomis, aiškiai matomomis. ELINTA, pvz., stende naudojo energiją, išgaunamą nuo baterijos, tačiau šis pranašumas nebuvo niekaip vizualizuotas.
Nemažai diskusijų kėlė STRUCTUM PROJEKTAI ekspozicija – kaip nepasikartoti ir neiškristi iš salės tematikos. F.Lasys pasidalino Londono „Serpentine“ paviljono idėja, kai sukurti ekspoziciją kasmet kviečiami vis nauji architektai. Gi A.Keršytė priminė, kad į parodą kasmet ateina ir vis naujų žmonių, tad pasikartojančios detalės vieniems yra nauja kitiems. Jei jos panaudojamos sumaniai. Viena iš tokių detalių – Merilin Monro įvaizdis. Jis vykusiai buvo panaudotas prieš keletą metų eksponuojant įrankius su deimantinėmis detalėmis. Pernai šis įvaizdis pritraukė dėmesį, vėdinimo sistemų reklamai panaudojus garsųjį aktorės sijono plevenimą. Tačiau šiemet tas pats, bet „apkarpytas“ įvaizdis sukėlė priešingą reakciją.
Apdailininkų konkursas – naujos galimybės įmonėms
Ekspozicija PASTATŲ SISTEMOS (ekspozicijos kūrėjai iš ARFIX) taip pat pateko į įspūdingiausiųjų penketuką. Ekspozicija buvo apeinama ir aiškiai matoma iš visų pusių. Nors ekspozicijoje buvo nemažai spalvų ir šviesų, bet jos buvo ne pačios sau, o akcentuojančios ir padedančios išryškinti eksponatus. Aišku, tvarkinga, informatyvu ir estetiška – toks buvo komisijos verdiktas. Vertintojai taip pat atkreipė dėmesį į ekspozicijoje dirbančius žmones: panašu, kad kiekvienas jų turėjo savo erdvę, prie kurios stabtelėjus lankytojui jį užkalbindavo – neįkyriai kviečiantys ir subtiliai pasitraukiantys, sulaukę neigiamo atsakymo.
Vertintojų komplimentų sulaukė ir VĖDINIMO EKSPERTAI (IDV group), SOLDAS, BRASTA – ekspozicijos aiškios, matoma, kas pristatoma, kam atstovauja.
Netikėtai gyvasties į 4-ąją salę įnešė iš balkono erdvės perkeltas Apdailininkų konkursas, kurio stenduose vyko darbas. Ir suteikė pridėtinės vertės šio konkurso rėmėjams, kurie šioje erdvėje įsirengė reklaminius stendus.
Būtina nepamiršti, kodėl įmonė dalyvauja parodoje
Šioje parodoje jau nemažai įmonių į savo ekspozicijas įnešė demonstracijų elementų ir tai suveikė: prie jų būriavosi lankytojai. TEGRA STATE žengė dar toliau: ne tik demonstravo pristatomų priemonių galimybes, bet ir tapo aiškiai matomai, visoje parodoje iškabindami reklaminius plakatus. LDK PLYTINĖS ekspozicijoje nepastebėti neliko joje dirbantys žmonės: ne tik vienodai apsirengę, bet ir vienodomis šukuosenomis. MINEX ekspozicijoje buvo puikiai panaudota blizgi balta grindų danga: pajunti šviesą ir pamatai gaminius. Komisija taip pat šioje salėje, kuri parodoje buvo vizualiai patraukliausia, išskyrė ekspozicijas: GRALBET, LANAMA, TENAPORS (SIA TENAX), ZYLE FENSTER.
„Parodos ekspozicijoje turi kas nors vykti, kas patrauktų dėmesį, turi būti komunikuojama su lankytojais, tačiau įvertinant, ar lankytojas to nori, nes, pvz., jaunoji karta mieliau informaciją skaito, skenuoja QR kodus“, – sakė A.Keršytė.
Komisija rekomenduoja įvertinti kuo daugiau aspektų, kurie traukia, atstumia arba ekspozicijas daro nematomomis. Todėl svarbus vizualumas, gebėjimas pritraukti kvapais, garsais, svarbus demonstravimas/šou elementai, svarbu, kad lankytojai laisvai galėtų patekti į ekspoziciją.
Ir viso to centre – būtina atsiminti, kodėl įmonė dalyvauja parodoje, ką pristato, kokius ir kaip pranašumus demonstruoja. Reikia, J.Klimo žodžiais, supurtymo gerąja to žodžio prasme.
Konkurso ĮSPŪDINGIAUSIOS RESTA EKSPOZICIJOS nugalėtojai:
• DOLETA ir ekspozicijos kūrėjai iš ARCHILAB
• KONTESTA, ekspoziciją kūrė pati įmonė
• JUNG VILNIUS, ekspoziciją kūrė kompanija JUNG
• PASTATŲ SISTEMOS ir ekspozicijos kūrėjai iš ARFIX
• BRASTA GLASS ir ekspozicijos bendraautorius DOVAS SERAPINAS