2025 m. liepos 1 d. antradienis, 7:35:49
Reklama  |  facebook

Septyniasdešimtmetis krano mašinistas ruošėsi padirbėti į Vokietiją

Rasa ČERGELIENĖ      2014-07-04 07:23
Septyniasdešimt vienerių metų automobilinio krano mašinistas Juozas Želvys jau kelinti metai dirba be atostogų. „Darbas žmogaus negadina“ – mėgstamiausias mažeikiškio posakis. Dalyvavo ir praėjusių metų pabaigoje atidaryto „Rimi Hypermarket“ prekybos centro Mažeikiuose statybose. Kiek anksčiau statė prekybos kompleksą prie didžiojo Mažeikių turgaus. Pastaruoju metu daugeliui Mažeikiuose pažįstamas vyras vairuoja 14 tonų keliamosios galios teleskopinį, hidraulinį „MAZ“ markės automobilinį kraną.
nuotrauka
Juozas Želvys prie pirmojo automobilinio krano, ką tik baigęs krano mašinisto kursus Taline. Pašnekovo asmeninio albumo nuotrauka


Griauti nemėgsta

Patyrę vyresnio amžiaus kranų mašinistai paklausos nepraranda. Pernai Juozas Želvys vos neišvyko padirbėti į Vokietiją. Sulaikė tik žmona: ir amžius ne tas esą, ir kalbos nemokąs, ir maisto neįpratęs pats pasigaminti.

Didžiąją gyvenimo dalį J. Želvys statė gyvenamuosius ir gamybinius pastatus. Teko statyti ir naftos perdirbimo gamyklą Mažeikių rajone. Sovietmečio laikų Mažeikių rajono fermos jam pažįstamos itin gerai – dirbęs daugumos jų statybose. Kai kurios jų buvo privatizuotos ir tebeveikia, dalis sugriuvusios ar sugriautos.

Fermas ir gamyklas stačiusiam, gerą nuotaiką retai prarandančiam J. Želviui labiausiai skauda širdį, kai mato ardomus namus. Dar blogiau, kai pagal užsakymą tenka griauti dar tvirtus pastatus pačiam.

„Griovėme keturių aukštų gražų, plytinį namą. Man, pašaliniui, buvo gaila. Pagalvojus – negerai. Kažkas ten juk dirbo“, – sakė jis liepos pirmosiomis dienomis grįžęs iš Latvijos. Vis dėlto nepatinka jam ir centrinėje Mažeikių gatvėje apleistas, apžėlęs buvusios parduotuvės pastatas.

Šiuo metu Juozas kartu su žmona ir sūnumi gyvena puikiai įrengtame name, gražiai sutvarkytas kiemas traukia akį. Patyrė ir blogesnių laikų. Vaikystę J. Želvys prisimena su grauduliu – buvęs beprotiškai sunkus metas. Tėvą paėmus į karinę tarnybą, motina liko su trimis vaikais. Negana to, juos iš namų išvarė motinos pamotė – teko glaustis pas svetimus.

Juozas – jauniausias vaikas. Septynias klases Juozas baigė Skuodo rajone, Gėsaluose. Dirbąs nuo keturiolikos metų. Iki šiandien jam teikia džiaugsmo įvairiausi statybos ir medžio darbai.

Kraną vairuoti išmoko kariuomenėje

Būdamas paauglys pradėjo dirbti kolūkyje – kito kelio nebuvę. Pilnametį karinis komisariatas išsiuntė į vairuotojų kursus. Padirbęs vairuotoju, buvo paimtas į karinę tarnybą. Armijoje jam sekęsi gerai. Buvo reikalingas žmogus – pūtė triūbą. Dar prieš armiją daug vestuvių buvo nugrojęs, ne vienerias laidotuves. Pulke papuolė į tokių pat savamokslių orkestrą.

Karinės tarnybos metu jis įsigijo automobilinio krano mašinisto kvalifikaciją. „Mokiausi pusę metų pas labai gerą instruktorių. Jis mane išdresiravo kaip reikiant. Labai puikus žmogus“, – geru žodžiu rusą specialybės mokytoją iki šiol mini J. Želvys. Pirmasis mažeikiškio kranas – trijų tonų keliamosios galios „Zil 164“.

Pirmasis jo darbas buvęs pakrauti torpedas į povandeninius laivus. Paskui papuolė į darbo dalinį. Su šiuo daliniu Estijoje, prie Suomijos įlankos, netoli Talino jis dalyvavo pirmosiose tikrose savo gyvenime statybose – statė atominių povandeninių laivų reaktorių pakrovimo bazę.

Statybose dirbo kelios dešimtys tūkstančių kruopščiai patikrintų žmonių. Teritorija buvo itin griežtai kontroliuojama. Ten jam užtekę darbo visą tarnybos laiką – pradedant 1963-aisiais, baigiant 1965-aisiais. Dargi buvo prašomas pasilikti, nes krano mašinistų labai trūko. Kadangi darbininkai uždirbdavę gerai, ne vienas norėjęs į šią zoną papulti, tačiau ne visus leisdavo.

„Pusę atlyginimo dėdavau į taupomąją kasą, kitą pusę siųsdavau broliui ir seseriai, kurie mokėsi. Sunku patikėti, kad, būdamas kareivis, galėjau taip. Parėjęs iš kariuomenės nusipirkau naują motociklą – tai buvo tikra prabanga tais laikais“, – juokėsi J. Želvys.

Fermas statė laisvadieniais

Grįžęs iš armijos jis vežiojęs kolūkio pirmininką, vairavo kombainą, dargi išsiveržė į pirmaujančių kombainininkų gretas. Netrukus susituokė – paėmė į žmonas aukštaitę.

Vėliau dirbo Latvijos miškuose ties Priekule – automobiliniu kranu kraudavo medieną. Tai buvo metai, kai pajūryje siautėjęs uraganas išguldė didžiausius miškų plotus. Medžius kirto iš Krymo atvykę ukrainiečiai, tad mediena buvo kraunama į vagonus.

„Užsidirbau pinigo – galėjau dvi trobas pastatyti, o dar medienos. Vieną mėnesį esu gavęs tūkstantį šimtą rublių į rankas. Kolūkyje tais laikais tekdavo dirbti už 100 rublių per mėnesį“, – prisiminė krano mašinistas.

Galbūt dėl to jis taip lengvai pasidavė jaunos žmonos raginimams kurtis mieste. Mažeikiuose jam davė sklypą kuriamos Pievų gatvės molynuose. Iškeitęs kaimą į miestą net su kolūkio pirmininku buvo susipykęs. Vėliau susitaikė. Kadangi trūko krano mašinistų, laisvadieniais važiuodavęs po kaimus. Statė vieną fermą po kitos Mažeikių ir Skuodo rajono kolūkiuose. Vairuodavęs „Zil“ markės kraną su paprasta strėle – tuo metu apie teleskopinę buvo galima tik pasvajoti.

Statybinės medžiagos – iš Latvijos

Sutaupyti pinigai J. Želviui padėję lengvai, vos per vienerius metus pasistatyti namą. Didžiosios statybos vykę 1967-aisiais. Kartu su kylančiais namais gražėjo ir gatvė – ją susitvarkė čia besikuriantys vairuotojai.

Sunkiausia buvę gauti statybinių medžiagų. Mažeikiuose buvo statoma labai daug – pramonė nespėdavusi tiek prigaminti. Ne visada padėdavusios ir anuomet medžiagoms įsigyti suteikiamos paskyros. Tekdavę kai kurių medžiagų vežtis ne tik iš Naujosios Akmenės, Ventos, bet ir iš Latvijos. Kaimyninėje šalyje J. Želvys turėjęs daug pažinčių. Šiferio gavęs iš kolūkio. Pats paklojęs pamatus, pasistatė perdangą, stogą, susidėjo grindų parketą.

„Jokia čia paslaptis – kas kaip sugebėjo, taip ir kombinavo. Statybos vyko didžiulės, buvo ir vagysčių. Tačiau neturint dokumentų buvo galima įkliūti. Bijojome“, – prisiminė J. Želvys.

Po gatvę vaikštinėdavo ir po statybas dairydavęsis visų pažįstamas saugumietis, dairydavosi nelegaliai dirbančių mūrininkų. Iš tolo pamatę kontrolierių, statybininkai slėpdavosi kur papuolę. Pričiupti teisindavosi talkininkaują draugiškai, nemokamai. Priduodant namą suruošta rimčiausia valstybinė komisija – teko įrodyti statybinių medžiagų kilmę ir legalius kelius.

Statė elektrotechnikos gamyklą

Padirbęs autoūkyje, gavo automobilinio krano mašinisto darbą statomoje Mažeikių elektrotechnikos gamykloje. Vairavęs ten automobilinį kraną apie dvidešimt metų – iki laiko, kada gamykla pradėjo griūti. Siunčiamas į tolimuosius reisus pavažinėjęs ir po plačiąją sovietų sąjungą. Ano meto Maskvos gatves pažino ne blogiau nei Mažeikių. Pasibaigus statyboms, krano paslaugos buvo teikiamos kitoms organizacijoms. Nenutrūko ir su kolūkiais sieję saitai. Statęs ir privatininkams.

Darboviečių kaitalioti nemėgęs vyras palikdavo įmonę tik jos veiklai sužlugus. Pažintys jam padėdavę iš naujo įsidarbinti jau kitą dieną.
Per 57 nepertraukto darbo stažo metus J. Želvys išvengė nelaimingų atsitikimų, nors matyti tokių teko. „Instruktorius man įkalė į galvą: technikos, metalo buvo ir bus, bet tik saugok žmogų. Dirbdamas kranu žmogų gali sužeisti ar pražudyti per akimirką. Dirbdamas žmogaus nematai – gali suspausti jį kaip muselę. Dirbant tokį darbą reikia šaltakraujiškumo, tenka neskubėti, viską gerai įvertinti“, – pasakojo J. Želvys.
Krano mašinistas gerai žino, kas galėtų trukdyti darbui. Jei žinodavęs, kad kitą dieną reikės vairuoti kraną, vakare guldavęsis blaivas. Vaišindavęsis protingai. Progų išgerti ieškančių ir darbo vengiančių įpročiai jam svetimi.

„Oi, kokių dabar puikių jaunų žmonių yra! Bet labai mažai. Dauguma nori greitai ir daug. Bet taip nebūna – gali ieškoti to „greitai ir daug“, kur tik nori – negausi“, – juokėsi J. Želvys.

Darbštumas ir draugiškumas jam leidęs gyvenime turėti beveik visko, ko tik širdis geidžia. Kaip juoką prisimena anų dienų vargus, bandant įsigyti automobilį. Paežerėje vasarodamas susipažinęs su karo metų blokados dalyviu – gavęs paskyrą šis jam parūpinęs naują „Moskvičių“. Ne taip lengva buvo automobilį Lietuvoje legalizuoti – po metų tekę važiuoti į Leningradą, dabartinį Peterburgą, pardavėjui jau sumokėtus pinigus prasukti per notarą.

Padeda kurtis sūnui

Atostogas J. Želvys su šeima praleisdavęs žmonos tėviškėje Zarasų rajone. Poilsį dažnai atstodavę kaimiški darbai. Džiaugsmo teikdavo žvejyba, uogos ir grybai. Pastaruosius keletą metų nebeatostogaująs – nėra kas pakeičia darbe. Tiesa ta, kad poilsiauti ne taip labai ir mėgstąs.

Namuose darbų prasimano nuolat. Pats pasidirbo medžio obliavimo stakles, susimūrijo lauko židinį, pasistatė šiltnamį, mažai vietos užimantį garažą priekabai, prie gatvės – žemaitiškai kryptis ir atstumus iki įvairių Lietuvos ir Latvijos miestų rodantį stulpą su vėjarode. Kilometrus nustatęs kompiuteriu.

„Kad vietos nėra. Jei turėčiau bent 20 arų – visko prisistatyčiau“, – paaiškino.

Sveikata skųstis nepratęs. Šiek tiek pasistiprino širdį, įsitaisė akinius skaityti. Vairuojant kraną akinių jam dažniausiai neprireikia. Gydytojams jo sveikata irgi nekliūva.

Pastaruoju metu per parą užtenka keturių valandų miego. Dėl to gali nemažai nuveikti. „Turiu vieną blogybę – rūkau“, – skundė save vairuotojas. Rūkyti pradėjo grįžęs iš armijos. Dabar tai kartais padeda nusiraminti. Išlieti pykčio nepratęs. Jei ir pykstąs, tai tik viduje, tyliai.
Laisvadieniais padeda sodyboje kurtis sūnui Virgilijui. Rėmė ir užsienyje studijuojančią anūkę. Laisvą minutę garaže paslapčia kuria skulptūrą. „Nepatinka daryti tai, kas jau matyta“, – prisipažino J. Želvys.

Autorės ir J. Želvio asmeninio albumo nuotraukos

Statybunaujienos.lt
Žymės  Statybininkai



Asmenybės. Sėkmės istorijos

nuotrauka
2025-03-28 12:37
Kovo 27 d. mirė pirmasis Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) prezidentas Adakras Vincentas Šeštakauskas, kurio gyvenimo ir profesinis indėlis paliko ryškų pėdsaką Lietuvos statybos sektoriuje.
nuotrauka
2025-02-17 09:33
Valstybės atkūrimo dienos proga Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda įteikė valstybės apdovanojimus už nuopelnus Lietuvai ir už jos vardo garsinimą pasaulyje.
nuotrauka
2025-02-07 08:00
Kai 2019 m. bendrovė NARESTA minėjo veiklos 25-metį, vienas iš įmonės akcininkų ir generalinis direktorius Arūnas Šlenys sau pažadėjo per artimiausius penkerius metus atsitraukti nuo operatyvaus vadovavimo. Tai nebuvo spontaniškas sprendimas – jis kilo iš ilgamečio darbo patirties ir suvokimo, kad a...
nuotrauka
2025-01-06 13:58
Architektas, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas Algirdas Žebrauskas šiandien pažymi 70-metį.
nuotrauka
2024-09-06 17:02
Profesinės šventės proga tradiciškai pagerbiami geriausieji statybos sektoriaus darbuotojai.
nuotrauka
2024-09-06 07:09
Statybos ir projektavimo įmonė ARCHIS birželį pelnė TOP Lietuvos šeimos verslo vardą. Versle, kurį 1991-aisiais pradėjo Jonas Urbonas, jau darbuojasi ir du jo sūnūs – Rokas ir Vilius Urbonai. Antrosios kartos atstovai tikisi, kad į verslą įsijungs ir trečioji karta: brolių šeimose auga 6 vaikai.
nuotrauka
2024-08-30 10:48,      papildyta 2024-08-30 13:48, Papildyta nuotraukomis
Statybininkų dienos išvakarėse Aplinkos ministerijoje buvo pristatyta šiemet išleista knyga KELIAS Į LYDERYSTĘ. ADAKRO VINCENTO ŠEŠTAKAUSKO ISTORIJA.
nuotrauka
2024-05-01 10:24
Balandžio 30 d. mirė Antanas Butkus (78 metų), inžinierius, ilgametis tuomet YIT KAUSTA (dabar – YIT LIETUVA) vadovas, buvęs Lietuvos statybininkų asociacijos viceprezidentas.
nuotrauka
2024-04-12 16:21
Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) nariams buvo pristatyta knyga apie Lietuvos statybininkų asociacijos (LSA) Garbės prezidentą Adakrą Vincentą Šeštakauską.
nuotrauka
2024-02-29 06:43,      papildyta 2024-03-06 10:15, papildyta nuotraukomis
Vasario 29 d. Julius Laiconas, Lietuvos statybininkų asociacijos vadovų klubo prezidentas, šventė 80-ties metų jubiliejų.
nuotrauka
2023-11-22 09:48
Mirė Lietuvos statybininkų asociacijos Tarybos narys, buvęs AB „Panevėžio statybos trestas“ generalinis direktorius Egidijus Urbonas.
nuotrauka
2023-10-24 11:00
Sekmadienį, spalio 22-ąją, eidamas 78-uosius metus, mirė statybos inžinierius Algimantas Nekrašius.
nuotrauka
2023-10-06 07:27
Būsimiesiems specialistams, kai jie ima rinktis profesiją ar konkrečią mokymo įstaigą, svarbiausia, kad įgytų reikalingų žinių ir praktinių įgūdžių palankiausioje aplinkoje, kad dar mokydamiesi užsitikrintų galimybę sėkmingai įsidarbinti ir siekti karjeros pasirinktoje srityje.
nuotrauka
2023-09-29 07:51
Karjerą pradėjęs kaip darbininkas, Valerijus Iziumovas jau 14 metų yra įmonės YIT LIETUVA statybos direktorius. Bendrovėje jis dirba keturiasdešimt antrus metus: tai jo pirmoji ir, kaip pats sako, tikriausiai ir paskutinė darbovietė.
nuotrauka
2023-09-22 07:39
Įveikęs pirmąjį rimtą karjeros iššūkį, konstruktorius Andrius Gudelis jautėsi geriausiu. Po 10 metų geriausiu jį pripažino ir statybos inžinierių bendruomenė: Lietuvos statybos inžinierių sąjungos (LSIS) apdovanojimuose Andrius Gudelis šiemet buvo išrinktas Metų statybos inžinieriumi-projektuotoju.
nuotrauka
2022-08-02 16:25
Eidamas 90-uosius metus mirė Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) emeritas, habilituotas daktaras, profesorius Jonas Gediminas Marčiukaitis.
nuotrauka
2022-04-25 07:43
Penktadienį, balandžio 22 d., Viktoras Voroncovas, LAYHER BALTIC vadovas, buvo apdovanotas Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) auksiniu pasižymėjimo ženklu.
nuotrauka
2022-04-12 07:29
Pirmadienį, balandžio 11–ąją, mirė žymus Lietuvos architektas, redaktorius, aktyvus visuomenės veikėjas Leonardas Vaitys, pranešė Lietuvos architektų sąjunga (LAS).
nuotrauka
2022-01-03 15:00
Apie nekilnojamo turto agentūros „Centro kubas“ įkūrėjo ir ilgamečio vadovo Arūno Strolio mirtį šiandien, sausio 3 d., pranešta socialiniame tinkle „Facebook“.
nuotrauka
2021-12-20 06:55
Pasitinkant didžiąsias metų šventes, Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) sukvietė verslo bendruomenę, visuomenės, politikos ir mokslo lyderius į kalėdinį LPK vakarą.

Statybunaujienos.lt » Asmenybės. Sėkmės istorijos