2025 m. liepos 12 d. šeštadienis, 10:07:39
Reklama  |  facebook

Vilniuje planuotas pramoninis uostas tarpukariu taip ir neiškilo: kokios Neries galimybės šiandien?

2024-12-30 13:16
Retas vilnietis žino, kad II Pasaulinio karo metais Vilkpėdėje buvo pradėtas statyti šiuo metu miestui neįprastai skambėti galintis infrastruktūros objektas: krovininis upinis uostas, turėjęs padėti žemyn Nerimi ir Nemunu plukdyti Vilniaus pramonės įmonių produkciją bei parsigabenti žaliavas. Nors šiandien iš Vilkpėdės uosto neliko nė pėdsako, vien tokie užmojai liudija apie strateginę Neries reikšmę miestui.
nuotrauka
Tikėtina Vilkpėdės uosto vieta. Kosto Baubino nuotr.


Minimos įmonės
Vilniaus m. savivaldybė,

Apie Neries ir jos krantinių (ne)įveiklinimą mieste diskutuojama nuolat, tačiau vienas tarpukario užmojis pasitelkti upę laikytinas išties grandioziniu.

Vilniaus tyrinėtojas, profesionalus gidas, iniciatyvos „Gatvės gyvos“ įkūrėjas Albertas Kazlauskas savo knygoje „Vilniaus gatvės gyvos. Atgal į periferiją“ rašo, kad pirmoji sovietinė valdžia 1940 m. vasarą statė upinį uostą. To meto spaudoje buvo teigiama, kad per visą Neries ilgį Vilniuje – nuo Turniškių iki Panerių – nėra tinkamesnės vietos uosto statybai negu ties dabartine Vilniaus šilumine elektrine (VE-2). Čia tuo metu buvo visiškai neužstatytas žemas 60 ha sklypas, o pati teritorija įsikūrusi netoli geležinkelio ir Neries tėkmę lėtinančių upės posūkių.

AlbertasAlbertas Kazlauskas.
Agnės Kertenytės nuotr.

Knygoje svarstoma, kad tikslią upinio uosto statybų vietą lokalizuoti sudėtinga, tačiau greičiausiai darbai buvo pradėti šiek tiek šiauriau nuo dabartinės elektrinės, Neries ir jau tik kolektoriais betekančio Vilkpėdės upelio santakoje, kur tarpukariu dar veikė vienintelis mieste krovininis keltas. Kita vertus, patys statybų pradžios mastai buvo milžiniški: spaudoje rašyta, kad bendras vienu metu ties projektu dirbančiųjų skaičius svyravo tarp 400 ir 700 žmonių, į statybas buvo siunčiami bedarbiai.

Projektą sužlugdė karas

Vieta upiniam uostui pasirinkta neatsitiktinai dar ir dėl to, kad Vilkpėdė nuo seno buvo daugiau naudojama pramonei: kirstas miškas, ne vieną amžių rajone veikė plytinės, stovėjo malūnas, odų dirbtuvė, nedidelis tekstilės fabrikas. Tad vos pradėjusi valdyti miestą, sovietinė administracija paskelbė, kad į Vilkpėdę ir iš dalies Naujamiestį bus koncentruojama nauja pramonės plėtra. Tiesa, to meto laikraštyje „Vilniaus balsas“ buvo visgi minima, kad įspūdingų miškų, erozinių kalvų ir upės apsupta Vilkpėdė „praeityje labiau traukė sentimentalistus ir gamtos mėgėjus, o ne darbo žmogų“.

Laikraščio „Prawda Wilenska“
straipsnio ištrauka, 1940-ieji.
Alberto Kazlausko nuotr.
 
Nepaisant pradinės energijos, Vilniaus upinis uostas visgi nebuvo įgyvendintas, apie jį išliko gana nedaug informacijos, straipsnių ar nuotraukų. Kelis kadrus galima rasti 1940 m. laikraštyje „Prawda Wilenska“. Čia minima apie „milžiniškus“ upinio uosto statybos darbus, „krovinių ir keleivių“ srautą, „stovinčią“ uosto komendantūrą bei prekių sandėlius ir kt.

Savo knygoje A. Kazlauskas vertina ir šio projekto žlugimo priežastis. Visų pirma, tai nulėmė karo ir pokario poreikiai: buvo sunaikintas kone visas Vilniaus energetikos ūkis, o nepaisant sąlyginai sėkmingų pastangų jį atkurti, dalis upiniam uostui numatyto sklypo dar 1945 m. buvo paskirta naujai, iki šiol veikiančiai elektrinei. Ši vieta naujai elektrinei buvo logiška dar ir dėl to, kad Vilkpėdės pramonės plėtros planai nebuvo „atšaukti“, tad stambios naujos gamybos įmonės taptų šalia pat pagamintos elektros vartotojomis. Pačios VE-2 jėgainės statybos buvo pradėtos 1948 m. ir per kelis etapus baigtos 1958 m. Šalia elektrinės darbuotojams buvo pastatyti gyvenamieji namai, valgykla, parduotuvė, biblioteka, paštas, vaikų darželis, garažai ir kiti statiniai.

Šiandien A. Kazlauskas svarsto, kad atšauktą uosto projektą galėjo lemti ir daugiau priežasčių: už Vilniaus centro ribų Neris yra sudėtinga stambesnei laivybai, tad būtų reikalingi milžiniški vagos gilinimo ar riedulių šalinimo darbai. Nors tai, kad Kauno laivų statykla sovietmečiu pagamino ir į Vilnių atplukdė 5 pramoginius laivus, reguliariais reisais kursavusius iki Valakampių, rodo, kad apskritai laivyba Nerimi įmanoma iki pat Kuršių marių, ji po karo valdžiai, ko gero, nebeatrodė praktiška. Entuziazmą dėl Vilniaus upinio uosto galėjo slopinti ir vystomas automobilių kelių tinklas, o praktiškai visos stambiosios Vilkpėdės įmonės miesto bėgiais buvo sujungtos su magistraliniu geležinkeliu.

Kosto Baubino nuotr.Tikėtina planuoto 
Vilkpėdės uosto vieta.
Kosto Baubino nuotr.
 
Neatrakintas potencialas

Istoriškai laivyba Nerimi Vilniuje nebuvo svetima – tai sufleruoja ir senieji miesto herbai, kuriuose šalia kūdikėlį nešančio Kristoforo matomi burlaiviai. Jų burės tarsi išduoda, kad nuo Vilniaus aktyviai laivuojama galėjo būti net iki Kuršių marių ar Baltijos.

Visgi šiuo metu laivyba sostinėje nėra itin gausi: be šiltuoju metų laiku reguliariai kursuoti nuo Gedimino pilies papėdės bandančio laivo „Ryga“, upėje dar galima sutikti keletą didesnių ar mažesnių užsakomaisiais reisais plukdančių laivelių, taip pat baidarių ir vandens motociklų.

Kita vertus, pastaraisiais metais sunku nepastebėti pamažu tvarkomų ir gyvinamų Neries krantinių centrinėje Vilniaus dalyje, kur gyventojams daugėja kokybiškų vietų atsikvėpti, užkąsti ar pasportuoti.

Artimiausiais metais Neryje laukiama dar daugiau veiksmo ir įvairovės: prie Karaliaus Mindaugo tilto jau prisišvartavo ir netrukus paslaugas teikti planuoja pirmasis šalyje plaukiojantis viešbutis ant vandens. Kone laivybos revoliuciją vasarą pristatė Vilniaus miesto savivaldybė, jau 2025 m. vasarą planuojanti reguliarų elektrinį viešąjį vandens transportą tarp Žirmūnų ir Vingio parko. Upės pakrantes galėtų toliau aktyvinti ir miesto numatyti nauji tiltai – šalia „Litexpo“ bei Seimo.

Dr. Simon Bell.
Asmeninio archyvo nuotr.

Šiokie tokie pokyčiai jau įvyko ir minėto Vilkpėdės uosto apylinkėse – iš centrinės miesto dalies netrukus planuojanti išsikelti „Grinda“ prieš kelis metus čia įrengė apžvalgos terasą, pradėjo vystyti pėsčiųjų taką palei Nerį link Vingio parko. Ateityje dabartinę „Grindos“ Vilkpėdės teritoriją svarstoma pritaikyti kultūriniam, socialiniam gyvenimui bei vilniečių poilsiui. 

Beje, į Neries ir konkrečiai upės pramoninėje Vilkpėdėje potencialą atkreipė dėmesį ir praėjusį mėnesį Vilniuje viešėjęs Edinburgo (JK) universiteto kraštovaizdžio ir gerbūvio profesorius Simon Bell, Nacionalinėje dailės galerijoje su architektais, urbanistais ir kitais bendraminčiais viešame renginyje diskutavęs apie vandens telkinių įtaką miestiečių sveikatai.

Profesoriaus teigimu, Neris Vilniuje savaime yra vertybė, o jos, kaip ir bet kurio kito vandens telkinio miestuose, prieigų sutvarkymas, įveiklinimas bei atvėrimas gyventojams yra daug efektyviau nei pavienių žaliųjų taškų plėtra.

„Žinau apie Vilniaus planus Vilkpėdę daryti labiau gyvenamąja teritorija, o čia Neriai galėtų tekti puikus vaidmuo sujungiant rajoną su Vingio parku ar centru. Vilkpėdė upė jau dabar turi žalias, medžiais apaugusias, su miškais sujungtas pakrantes, tad jas padaryti kviečiančiomis bei įtraukiančiomis būtų gana nesudėtinga. Vilnius ir ypač Vilkpėdė jau dabar turi gerą žaliąją ir mėlynąją struktūrą – jos nereikėtų griauti ar labai keisti, bet gana nedideli prieigų patobulinimai visa tai galėtų paversti kokybiška jungtimi tarp daugybės kitų puikių Vilniaus vietų“, – kalbėjo S. Bell.
Statybunaujienos.lt



Savivaldybėse

nuotrauka
2025-07-11 15:06
Klaipėdos miesto centre esanti Atgimimo aikštė – viena svarbiausių viešųjų erdvių, kurioje jau keliolika metų planuojama didelė rekonstrukcija. Šiandien projektas pagaliau įgyvendinamas – aikštėje įrengta statybvietė, pradėti intensyvūs parengiamieji darbai, tarp jų ir teritorijos išminavimas bei ar...
nuotrauka
2025-07-11 14:52
Š. m. liepos 9 d. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) padėjo tašką ilgai trukusioje byloje dėl Visagine esančios Tarybų gatvės pavadinimo. Teismas atmetė Visagino savivaldybės tarybos apeliacinį skundą, kuriuo buvo ginčijamas Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centr...
nuotrauka
2025-07-11 10:23
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN), rašoma ministerijos pranešime, parengė ir pateikė derinti Vyriausybei nutarimo projektą, kuriuo siūloma tikslinti reikalavimus gyvenamosioms vietovėms, siekiančioms gauti kurorto ar kurortinės teritorijos statusą. Pakeitimais siekiama sumažinti pertekline...
nuotrauka
2025-07-10 13:06
Nuo šių metų pradžios Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) pradėjo aktyviai konsultuoti savivaldybių specialistus, siekdama užtikrinti sklandų valstybinės žemės valdymą. Šių pastangų rezultatai jau matomi – per mėnesį nustatomų pažeidimų skaičius žemės sandoriuose sumažėjo 7 proc.
nuotrauka
2025-07-10 07:44
Kaunas keičia pagalvės mokesčio taisykles. Iki šiol prievolė mokėti pagalvės mokestį galiojo viešbučiams, moteliams, svečių namams, sanatorijoms, sveikatingumo kompleksams ar fiziniams asmenims, teikiantiems apgyvendinimo paslaugas. Naujoji tvarka įpareigoja pagalvės mokestį taikyti ir asmenims, užs...
nuotrauka
2025-07-10 07:18
Vilniaus Markučių rajone esantis lopšelis-darželis sulauks pokyčių – Vilniaus vystymo kompanija skelbia atvirą jo rekonstrukcijos architektūrinio projekto konkursą. Konkursu siekiama išrinkti 1966 m. statyto darželio rekonstrukcijai geriausią architektūrinį pasiūlymą, pagal kurį būtų visiškai atnauj...
nuotrauka
2025-07-09 09:26
Jau visai netrukus pietrytinėje Klaipėdos miesto dalyje bus kuriama nauja žalioji erdvė – viešasis parkas palei Šilutės plentą, tarp Smiltelės gatvės ir Jūrininkų prospekto. Rangos sutartis jau pasirašyta, o pirmuosius darbus planuojama pradėti rugpjūčio mėnesį. Naujasis parkas taps puikia vieta gyv...
nuotrauka
2025-07-04 10:36
Atsižvelgiant į vis didėjančias vasaros kaitras, Kaune išplėstas atsivėsinimo vietų skaičius. Šiemet kauniečius ir miesto svečius džiugins keturios vandens dulksnų stotelės, įrengtos viešosiose miesto erdvėse, kuriose vyksta aktyviausias miestiečių judėjimas.
nuotrauka
2025-07-03 15:45
Aplinkos ministerija parengė ir derinimui teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektą „Dėl Valstybinėje žemėje esančių ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotų statinių ir (ar) įrenginių, kurie turi būti griaunami vadovaujantis teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais, išpirkimo...
nuotrauka
2025-07-03 09:22
„Luminor“ bankas Vilniaus miesto savivaldybei skolina 70 mln. eurų. Finansavimas bus skirtas prioritetiniams infrastruktūros projektams sostinėje įgyvendinti.
nuotrauka
2025-07-01 16:27
Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) įvertino, kaip 2025 m. Lietuvoje vyksta savivaldybių pirkimų centralizacija. Iki šių metų birželio veikė 91 centrinė perkančioji organizacija (CPO), iš jų 85 – įsteigtos savivaldybių tarybų. Jos aptarnauja per 2,5 tūkst. pavaldžių įstaigų.
nuotrauka
2025-06-27 14:46
Klaipėdos centrinio pašto pastate, kur numatoma įkurti F. W. Argelanderio mokslo ir meno centrą – pažintis su navigacijos, astronomijos, pašto istorijos ekspozicijomis, pačiu Argelanderiu bei Prūsijos karališkąja šeima, interaktyvūs sprendimai, erdvės mokslui, menui, bendruomenėms. Jau išnagrinėtos ...
nuotrauka
2025-06-27 06:21
Nors iki šildymo sezono dar liko laiko, Vilniaus rajono savivaldybės komunalinės įmonės jau aktyviai ruošiasi artėjančiam šaltajam sezonui. Įmonės stiprina bendradarbiavimą su gyventojais ir inicijuoja šilumos punktų modernizavimą, kuris yra svarbus žingsnis siekiant efektyvesnės, patogesnės ir taup...
nuotrauka
2025-06-26 16:31
Atgimimo aikštėje jau prasidėjo parengiamieji darbai – teritorija ruošiama išminavimo darbams. Paruošiamuosius darbus Atgimimo aikštėje atliks rangovas UAB „Vaidva“. Jie pradės nuo teritorijos paruošimo išminavimo darbams – išveš nereikalingą gruntą ir statybines atliekas. Pasak specialistų, tik tok...
nuotrauka
2025-06-26 14:36
Lietuvos oro uostai (LTOU) skelbia, kad jau sudaryta geriausių architektūrinių idėjų naujam Vilniaus oro uosto atvykimo terminalui pasiūlymų eilė. Tarptautinė komisija, kuri buvo sudaryta iš oro uostų atstovų ir gerai žinomų Lietuvos bei užsienio architektų, įvardino penkias geriausias idėjas, o pir...
nuotrauka
2025-06-25 09:36
Klaipėdos gyventojai ir miesto svečiai jau džiaugiasi pokyčiais take, vedančiame į Girulių paplūdimį. Prieigose jau panaikintos senosios, prastos būklės betoninės sienelės. Vietoj jų suformuotos stilizuotos sienelės iš akmenų, atgabentų iš karjerų, kurių bendras svoris siekia net 332 tonas. Tarp nau...
nuotrauka
2025-06-20 16:31
Istorija be mitų: ekspertų žvilgsnis į Atgimimo aikštę – į taip pavadintą diskusiją archeologus, istorikus, kitų sričių ekspertus bei visuomenę pakvietė Klaipėdos savivaldybė. Prieš tęsiant projekto įgyvendinimą, dar kartą siekta išgirsti įžvalgas apie aikštės istorinį kontekstą bei šiandieninius mi...
nuotrauka
2025-06-19 12:05
Kauno miesto savivaldybė patvirtino detalųjį planą, kuriuo oficialiai įtvirtinama, kaip artimiausiais metais keisis teritorija Nemuno pakrantėje. Nuo 2023 m. „SBA Urban“ rengtas „Nemunaičių“ rajono planas buvo derinamas su Kultūros paveldo departamentu bei infrastruktūros ir ryšių įmonėmis. Planuoja...
nuotrauka
2025-06-19 11:38
Zarasų rajono savivaldybė kviečia Zarasų miesto gyventojus dalyvauti gyvenamųjų ir negyvenamųjų medinių pastatų fasadų atnaujinimo programoje. Programos tikslas – pagerinti miesto estetinį vaizdą, skatinti gyventojų iniciatyvą, privačias investicijas į nekilnojamąjį turtą ir kurti patrauklią gyvenam...
nuotrauka
2025-06-18 15:43
Vyriausybė trečiadienį pritarė Finansų ministerijos siūlymui perskolinti Prienų rajono savivaldybei iki 264 502,55 euro iš Europos investicijų banko (EIB) gautos 300 mln. eurų paskolos. Suteikus šią paskolą, pagerės sąlygos efektyviau ir operatyviau panaudoti Europos Sąjungos (ES) fondų lėšas bei sp...

Statybunaujienos.lt » Savivaldybėse