2019 gruodžio 13 d. penktadienis, 3:51
Reklama  |  El. paštas  |  facebook

Transportas ateities miestuose: 3 svarbūs pokyčiai, kurių galime sulaukti jau netrukus

2019-02-05 13:33
Eismo sąlygos, sauga ir transporto priemonės per keletą metų labai pasikeitė ir dėl technologijų plėtros toliau sparčiai kinta. Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) viešėjęs Švedijos transporto administracijos vyresnysis patarėjas Larsas Ekmanas pastebėjo, kad ne visada plėtra vyksta tokia kryptimi, kaip tikimasi iš pradžių.
nuotrauka
Švedijos transporto administracijos vyresnysis patarėjas Larsas Ekmanas. VGTU nuotr.


Minimos įmonės
Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU),

„Tai, ką turime šiandien, ilgą laiką buvo siekiamybė – platūs keliai, daug transporto priemonių, greitai judantis jų srautas. Šiuos tikslus pasiekėme, bet šiandien jau galvojame apie tvarumą, saugumą ir tokią aplinką, kur labiausiai pažeidžiami eismo dalyviai – pėstieji, dviratininkai – taptų svarbiausi“, – VGTU išplatintame pranešime cituojamas Švedijos transporto administracijos vyresnysis patarėjas Larsas Ekmanas.

Kalbėdamas apie ateities miestus ir kaip juose galėtų atrodyti eismo sąlygos Švedijos transporto administracijos atstovas išskiria galimus pokyčius trijose srityse.

1. Moderni danga

Visų pirma transporto ekspertas atkreipia dėmesį į kelių ir šaligatvių dangą – anot jo, statistika rodo, kad didelė dalis eismo dalyvių patiria sužeidimus nukritę ant kieto pagrindo. „Tradiciškai mes įpratę prie kietos kelio ar šaligatvio dangos. O kas būtų, jei ateityje ją pakeistume į tokią, kuri naudojama vaikų žaidimų aikštelėse? Net mažytis pokytis šiuo atveju gali lemti dideles permainas. Šiuo metu naujų kelio, šaligatvio ir kitų paviršių dangų tyrimams skiriame daug dėmesio“, – pasakoja L. Ekmanas.

Šiaurės šalims, kaip kad Švedijai, o kartu ir Lietuvai, būdingos problemos, kurias žiemą sukelia sniegas ir ledas. „Dabar įprasta slidžią dangą barstyti žvyru ar druska, bet kai sniegas nutirpsta, šios medžiagos lieka ir vis tiek trukdo, pavyzdžiui, dviratininkams. Apšalusių takų problemą spręsti padėtų šildoma danga“, – sako L. Ekmanas. Jis pasakoja, kad Švedijoje kai kuriuose miestuose tokia danga jau yra įrengta ir tyrimai rodo puikius rezultatus – pavienės pėsčiųjų patiriamos traumos beveik visai išnyko. Anot transporto eksperto, snieguotomis žiemomis galinčiose pasigirti šalyse ši technologija ateityje turėtų labai išpopuliarėti.

2. Technologinės transporto priemonių inovacijos

Technologijos kinta labai sparčiai. „Dar visai neseniai buvo sunku įsivaizduoti automobilius, kurie patys sustotų pėsčiajam įžengus į kelią. Dabar tai tampa realybe. Šiuo metu su automobilių gamintojais dirbame išvien, nes saugumo užtikrinimas tampa visų prioritetu“, – pasakoja Švedijos transporto administracijos atstovas.

Jis atkreipia dėmesį, kad ateityje duomenų rinkimas ir jų panaudojimas naujos kartos transportui bus dar labiau neatsiejami dalykai. Duomenys bus pasitelkiami technologijai, vadinamai „geografine aptvarine zona“ (angl. geo-fencing). „Naudojant GPS transporto priemonės vietai nustatyti, minėta technologija galės automatiškai sumažinti transporto priemonės greitį, jeigu ji patektų į pėsčiųjų zoną arba iš viso neleisti įvažiuoti į tam tikras zonas, kurios bus atviros tik aplinkos neteršiančioms transporto priemonėms ar elektromobiliams“, – pasakoja VGTU viešėjęs L. Ekmanas.

3. Erdvės ir greičio apribojimai

Transporto ekspertas atkreipia dėmesį, kad turima miesto erdvė bei erdvė tarp gyvenamųjų namų ateityje vargiai prasiplės. Priešingai – mums teks išmokti ją išnaudoti efektyviai. „Egzistuojančios erdvės tarp statinių pasidalinimas tarp pėsčiųjų, dviratininkų bei automobilių turės keistis. Nebebus siekiamas jas visas atskirti, priešingai, laukia jų visų integracija ir tarpusavio sąveika. O kad tai būtų įmanoma, turės pasikeisti požiūris į greitį ir kelyje užtrunkamą laiką“, – akcentuoja Švedijos transporto administracijos vyresnysis patarėjas.

Nors dabar įprasta visur skubėti pasitelkiant didesnį transporto priemonės greitį, anot jo, ne lėtesnis važiavimas yra priežastis, kodėl prarandamas laikas, o stovėjimas nejudančiose transporto spūstyse. „Turėtų pasikeisti mūsų greičio mieste samprata: jei norime būti mieste, čia gyventi, mes neprivalome visur nuvykti taip greitai, kaip įmanoma. Norint tinkamai dalyvauti eisme kartu su kitomis transporto priemonėmis bei pėsčiaisiais, greitis visų pirma turės užtikrinti saugumą visiems eismo dalyviams“, – akcentuoja transporto ekspertas.

Ateities vizija – 0 žuvusių keliuose

Anot transporto specialisto, ateities miestuose turėsime atrasti balansą tarp geros infrastruktūros, transporto priemonių bei teisingo elgesio keliuose, o viso to branduolys – „Vizija 0“ (angl. Vision Zero) programa. Jos tikslas – žuvusiųjų keliuose skaičių sumažinti iki 0. Šios programos idėja, gimusi daugiau nei prieš 20 metų Švedijoje, šiandien jau džiugina puikiais rezultatais – vertinant vienam milijonui gyventojų per metus tenkantį žuvusiųjų keliuose skaičių, eismo saugos atžvilgiu Švedija yra saugiausia Europos Sąjungos valstybė. Praėjusiais metais šio rodiklio reikšmė Švedijoje siekė 25, palyginimui, Lietuvoje – 67.

Lietuva prisideda prie šios vizijos ir siekiant, kad šalies keliai ir gatvės būtų saugesni, iki 2020 m. pabaigos čia numatoma įdiegti daugiau nei 1000 saugaus eismo priemonių: bus rekonstruojamos pavojingos perėjos, įrengiamos pėsčiųjų saugos salelės, greičio mažinimo kalneliai gyvenvietėse, tiesiami pėsčiųjų ir dviračių takai, diegiamos kitos saugumo priemonės. „Vizija 0“ naudoms ir galimybėms aptarti VGTU vyko tarptautinė konferencija „Vision Zero for Sustainable Road Safety in Baltic Sea Region“, organizuota drauge su Lietuvoje įsikūrusia Lietuvos ir Švedijos akademija. Pasidalinti patirtimi į tarptautinę konferenciją susirinko transporto srities ekspertai iš 12 šalių. Šios konferencijos sėkmė bei aktuali tema paskatino jos tęstinumą, todėl konferenciją numatyta rengti kasmet vis kitoje Baltijos valstybėje. Taigi, 2019-ųjų pabaigoje jau planuojamas eismo saugumo ekspertų susitikimas Estijoje.  

Parengta pagal VGTU inf. 

Statybunaujienos.lt



Rašyti komentarą:
Vardas:

Tekstas:

Komentarai šalinami, jeigu juose naudojami necenzūriniai žodžiai, skatinamas smurtas, grasinama.


Universalus dizainas

nuotrauka
2019-09-24 13:11
Per paskutinius šimtą metų sugebėjome sukontroliuoti didžiąją dalį virusinių ligų, padidinome gyvenimo komforto lygį, turime galimybę gyventi technologiškai pažangiuose namuose, bet visi šie patogumai sukūrė naujų problemų. Patogus ir pasyvus gyvenimo būdas sumažino fizinį aktyvumą, mažiau dėmesio s...
nuotrauka
2019-08-23 10:27
Šiuo metu Lietuvoje veikia apie 70 grupinio gyvenimo namų. Planuojama, kad iki 2022-ųjų Lietuvoje jų bus daugiau nei šimtas. Plungės mieste per 2020–2021 metus planuojama pastatyti tris tokius namus. Tam jau numatyti Birutės g. 6, Mendeno g. 21, Rasytės g. 6. esantys sklypai.
nuotrauka
2019-08-07 15:50
Viena populiariausių vasaros poilsio ir pramogų vietų – Balžio ežeras – jau kitąmet vilniečius ir miesto svečius pasitiks atsinaujinęs. Šiuo metu savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“ projektuoja naują paplūdimį, kuris bus pritaikytas ir neįgaliųjų poilsiui bei patogumui. Tai bus pirmoji tokia poilsi...
nuotrauka
2019-07-23 11:13
2019 m. vaikų su sunkia negalia būsto ir gyvenamosios aplinkos pritaikymui bei techninių priemonių finansavimui numatyta 436 tūkst. eurų. Šios lėšos buvo paskirstytos savivaldybėms, atsižvelgiant į savivaldybėse gyvenančių vaikų su sunkia negalia skaičių.
nuotrauka
2019-07-23 10:51
Šalia Vilniaus oro uosto teritorijos šiais metais iškils visuomenei skirta lėktuvų stebėjimo (angl. „planespotting“) aikštelė. Statybos darbų rangos sutartis pasirašyta su kompanija „Ginstata“, kuri dar iki šių metų spalio vidurio užbaigs darbus oro uosto sklype ir įrengs išskirtinį objektą.
nuotrauka
2019-06-20 12:52
Didelė natūralios šviesos sklaida, grynas oras, bendrosios poilsios erdvės, augalų gausa, atpalaiduojantis vaizdas pro langą. Tokias šiuolaikinių darbo erdvių interjero dizaino tendencijas išskiria specialistai.
nuotrauka
2019-06-11 10:12
Praėjusią savaitę Klaipėdos rajono savivaldybės mero pavaduotoja Audronė Balnionienė kartu su Kretingalės seniūnijos seniūnu Žigintu Normantu lankėsi Kukuliškiu kaime, kur ties vaikų poilsio stovykla „Pasaka“ bei „Memel Nord“ baterija įrengtas naujas per kopas link jūros vedantis takas.
nuotrauka
2019-02-21 12:53
Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis pasirašė įsakymą, kuriuo patvirtinamos lengvesnės taisyklės neįgaliųjų būstų pritaikymui pasinaudojant valstybės ir savivaldybės parama. 2019 metams neįgaliųjų būsto pritaikymui skirta 1,5 mln. eurų. Ši lėšų suma sudarys sąlygas pagerinti gyven...
nuotrauka
2019-01-17 10:21
Nuo projekto „Socialinio būsto fondo plėtra Kėdainiuose“ įgyvendinimo pradžios, t. y. nuo 2016 m. rugpjūčio mėn., Kėdainių rajono savivaldybė įsigijo 40 socialinių būstų ir sumažino būsto laukiančiųjų eiles. Visi šie būstai nupirkti Kėdainių mieste – įvairiose miesto vietose, vengiant koncentruotos ...
nuotrauka
2018-10-05 13:56
Viename Koventrio rajone, D. Britanijoje, suprojektuotas gyvenamųjų ir komercinių pastatų kvartalas, kuriame daugiausiai gyvena jaunos šeimos. Čia vyrauja siauros gatvės ir universaliai pritaikyta aplinka: žemi pandusai, patogūs įėjimai į pastatus, gyvenamųjų namų kvartalo centre suprojektuota aikšt...
nuotrauka
2018-09-25 13:47
Vilniaus savivaldybė norėdama palengvinti neįgaliųjų judėjimą, tėvelių su vežimėliais ir senyvo amžiaus vilniečių keliones perėjomis sutvarkė 6 keltuvus požeminėse miesto perėjose. Keturi keltuvai jau veikia prie prekybos centro „Panorama" Saltoniškių ir T. Narbuto gatvių sankryžoje ir du prie preky...
nuotrauka
2018-09-14 12:16
Portalo Statybunaujienos.lt redakcijai parašęs skaitytojas Romualdas klausia, ar jo daugiabučio (adresas redakcijai žinomas) kieme teisėtai įrengta stovėjimo aikštelė neįgaliųjų automobiliams. Atsakyti paklausėjui ir pristatyti infrastruktūros projektus, skirtus neįgaliųjų integracijai į visuomenę ...
nuotrauka
2018-09-14 09:50
Minint Tarptautinę Programuotojų dieną, Vilnius priminė visuomenei, kad gyvename skaitmeniniame pasaulyje ir išskyrė naują eismo dalyvių rūšį – pėsčiuosius, kurie vaikšto įnikę į telefonus. Kartu su JAV programavimo paslaugų įmone „Devbridge Group“ Vilnius miestui pristatė 300 metrų dvipusio eismo j...
nuotrauka
2018-09-11 13:00
Nuo birželio vilniečius ir miesto svečius džiuginantis ir gaivinantis sostinės valdžios iniciatyva įrengtas Lukiškių aikštės pagrindinis akcentas – fontanas, pateikia dar vieną interaktyvią staigmeną. Į judesius reaguojantis ir pasaulyje analogų neturintis interaktyvusis fontanas, kuriam galima diri...
nuotrauka
2018-09-10 11:00
Vilniaus dviračių takų žemėlapyje atsiranda taip reikalingos pagrindinės takų jungtys, kurių iki tol ilgus metus taip trūko: Justiniškių naujasis takas – jungtis su Laisvės prospektu – įsilies į bendrą takų sistemą, susijungs su baigiamu projektuoti nauju T. Narbuto gatvės taku, kuris bus nutiestas ...
nuotrauka
2018-09-06 10:51
Mokslo metų pradžia – sudėtingas metas ne tik į mokyklą eiti pradedantiems vaikams, bet ir jų tėvams. Juk reikia pasirūpinti, kad atžala turėtų viską, ko reikės mokslams bei sukurtii mokymuisi tinkamą atmosferą namuose.Pastatų automatikos specialistai dalijasi šiuolaikinių technologijų galimybėmis –...
nuotrauka
2018-08-31 09:00
Sostinės savivaldybė pastatė naują, saugų viaduką pėstiesiems ir dviratininkams ant Narbuto kalno, ties viešojo transporto stotelėmis. Perimdamas gerąją Švedijos statymo patirtį, rangovas „Kauno tiltai“ pastatė pirmąjį ir vienintelį tokios konstrukcijos viaduką Lietuvoje.
nuotrauka
2018-08-28 14:12
Jau seniai žinoma, jog atviros erdvės vargina bei mažina produktyvumą, neskatina bendravimo. Harvardo universiteto tyrimas atskleidė, kad dirbant bendroje erdvėje daugiau bendraujama elektroniniu būdu.
nuotrauka
2018-08-28 11:11
„Interjeras neatsiranda savaime. Prireikia pastangų sugalvoti idėją, vėliau tenka skirti laiko ir lėšų jos įgyvendinimui. Jeigu visa tai yra daroma, galima teigti, kad interjeras atspindi jį sukūrusio žmogaus pasaulėžiūrą“, – neabejoja A. Kuzmickaitė.
nuotrauka
2018-08-27 16:26
Vienas iš svarbiausių Vilniaus oro uosto aplinkosauginių tikslų – triukšmo zonų mažinimas. Tam pasitelkiamos įvairios priemonės, tokios kaip triukšmo monitoringo sistema, kuri dar šiemet bus atnaujinta ir leis efektyviai valdyti orlaivių sukeliamo triukšmo lygį.

Statybunaujienos.lt » Universalus dizainas