2020 rugsėjo 23 d. trečiadienis, 9:21
Reklama  |  El. paštas  |  facebook

Vladas Lašas: inžinerinių specialybių studentams atsiveria kosminės perspektyvos

2020-08-26 11:01
Pasirinkę technologinės pakraipos studijas jaunuoliai yra laukiami įvairiausiose gyvenimo srityse, net ir kosmines technologijas kuriančiose kompanijose arba kosminių tyrimų centruose tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
Vladas Lašas. KTU nuotr.

Minimos įmonės
Kauno technologijos universitetas (KTU),
Elinta, UAB

Šiuolaikiniame pasaulyje ir nedidelės „svajonių komandos“ – vadinami startuoliai (angl. Startups) gali įgyvendinti svaiginančius savo užmojais projektus. Vieną tokią, svarbią Europos ir britų kosminių programų dalyvę globoja ir Vladas Lašas, buvęs Kauno technologijos universiteto studentas, doktorantas ir dėstytojas, logistikos kompanijai „UPS“ Lietuvoje atstovaujančios įmonės „Skubios siuntos“ bendraįkūrėjas, technologijų kompanijų grupės „Elinta“ bendrasavininkas, Lietuvos verslo angelų tinklo (LitBAN) valdybos pirmininkas ir kitų organizacijų narys.

Papasakokite apie projektą, kurį šiuo metu globojate kaip verslo angelas.

Startuolis „Orbex.Space“ yra privati mažųjų palydovų (iki 200 kg) paleidimo į orbitą kompanija, vienas iš Europos ir Didžiosios Britanijos kosminių programų lyderių. Prieš 5 metus kaip verslo angelas prisijungiau prie labai ambicingo kosminio projekto – su bendraminčiais iš Didžiosios Britanijos, Vokietijos ir Danijos įkūrėme kompaniją „Orbex Space“.

Pradėjome nuo kuklių sumų, o dabar jau turime virš 40 mln. eurų investicijų. Pernai atidarėme technologijų centrą ir raketų gamyklą Škotijoje, kartu su kita kompanija „Lockheed Martin“ britų vyriausybės esame paskirti vystyti kosmodromą Škotijoje – neseniai Škotijos vyriausybė projektą patvirtino ir suteikė leidimą kosmodromui.

Didžioji Britanija turi daug įdirbio ir beveik visą kosminių technologijų ekosistemą, dideles ambicijas ir viziją ateičiai – bet trūksta tik galimybės paleisti palydovus į kosmosą su britų kompanijos raketa iš kosmodromo Didžiosios Britanijos teritorijoje. Mes ėmėmės spręsti šią problemą ir planuojame pirmąjį skrydį jau kitais metais.

Kadangi šioje britų kompanijoje yra ir „lašas“ lietuviškumo, tikiuosi ne tik pats dalyvauti, bet ir pakviesti į kelionę stebėti startą ką nors iš KTU studentų, užsidegusių kosminėmis technologijomis. Juk taip ir kuriasi „svajonių komandos“: pirmieji studentai iš Lietuvos išvažiavę stažuotei į NASA – Vytenis Buzas ir Laurynas Mačiulis – grįžę Lietuvoje įkūrė kosminių technologijų kompaniją „Nanoavionics“, dabar kuriančią mažuosius palydovus užsakovams visame pasaulyje.

Ar tai gali būti naudinga ir mūsų inžinieriams?

Tikrai taip – talentingi inžinieriai, kuriantys kosmines technologijas, gali duoti puikų postūmį ir Lietuvos ekonomikai. Juk matome, kaip sparčiai kyla susidomėjimas kosmosu ir kiek naujų technologinių projektų vystoma? Ar matėte „Starlink“ palydovų „traukinuką“ danguje? Juk ši kompanija gali radikaliai pagerinti interneto prienamumą visame pasaulyje – net ir nuošaliausiose vietose ryšys taps greitas, nebrangus ir patikimas. Mums patiems reikia dalyvauti tokiuose projektuose – ir rasti nišas, kuriose ir mes galime sukurti labai įdomius vertingus produktus ir paslaugas.

Dabar ypač daug perspektyvų atsiveria įvairių technologinių krypčių studentams. Jau dešimtys KTU studentų yra buvę stažuotėse NASA ir ESA (Europos kosminės agentūra). Inžinieriai grįžę po stažuočių turi puikios patirties ir ryšių, kad galėtų kurti ir savo startuolio komandą, ieškoti verslo angelų, pritraukti investicijų. Valstybių sienų tam nėra, jei tik turi gerą komanda ir idėjų.

Mano dukra Dalia Lašaitė vadovauja startuoliui „CGtrader“, kuris tapo didžiausia pasaulyje 3D modelių prekybos platforma, subūrusia dizainerius, architektus ir kitus kūrėjus. Jie pirmieji Baltijos šalyse pritraukė investiciją iš kompanijos „Intel Capital“. Net ir yra darbų susijusių su kosmosu – jei būdamas moksleivis negali dalyvauti kuriant „Starship“ erdvėlaivį – su „TinkerCAD“ ar kita programa gali sukurti „SpaceX“ ar savo erdvėlaivio 3D modelį ir, patalpinęs į CGTrader.com, užsidirbti parduodamas jį virtualios realybės ir žaidimų kūrėjams.

Kodėl tapote verslo angelu?

Verslo angelai yra pirmieji patarėjai, mentoriai ir investuotojai. Tai ne tik labai įdomus dalykas, jis ir prasmingas, ir labai pelningas: juk Silicio slėnio sėkmės istorija ir sukauptas turtas atsirado pirmiausia iš verslo angelų investicijų, vėliau išaugusių į didžiules rizikos kapitalo bendroves.

Tiesa, reikia turėti kantrybės, laiko ir sugebėti susitaikyti su rizika, nes ne visiems startuoliams pasiseka. Tačiau gauni labai daug: gali iš arti stebėti, kaip kuriamos inovacijos, dalyvauti jas kuriant, teikti patarimus, pats mokytis. Jautiesi amžinas studentas. Džiugu, kad jau turime išaugusią verslo angelų tinklą, įkūrėme asociaciją, esu jos valdybos pirmininku. Lietuvoje daugėja tiek startuolių, tiek verslo angelų. Dabar Lietuvos „Junior Achievement“ moksleivius skatina ir moko sukurti savo startuolį mokykloje – tai labai vertinga patirtis kiekvienam jaunam žmogui – nepriklausomai nuo to, ką toliau jis pasirinktų studijuoti ir dirbti.

O iš kur trauka kosmosui?

Prieš 50 metų atostogaujant Anykščiuose pas senelius pamenu vaizdo transliaciją apie pirmą žmonių išsilaipinimą Mėnulyje. Iki šiol turiu knygą, kurią gavau gimtadienio proga „Kelionė į kitas planetas“.

Ten vaizdžiai parodyta, kaip veikia raketos, ko reikia tolimiems skrydžiams kosminėje erdvėje. Ta knyga tapo viena mėgstamiausių. Kosminės technologijos bendrai skatina smalsumą, norą tyrinėti, pasiekti daugiau, būti dalimi naujausių atradimų. Anksčiau buvo atrandamos naujos žemės, dabar ribos išsiplėtė į kosmosą.

Pažiūrėkime, kiek žmonių – net ir visai nesusijusių su kosminėmis technologijomis – stebi ir žavisi „SpaceX“ ir kitų kosmoso technologijų kompanijų pasiekimais ir užmojais. Juk jau netoli ta diena, kai žmonės turės pastovią bazę Mėnulyje, kada skrydis į kosmosą bus panašus į skrydį lėktuvu.

Ar mes ten dalyvausime tik kaip keleiviai ir turistai, ar būsime tarp kūrėjų – priklauso tik nuo mūsų: kiek būsime smalsūs ir veiklūs, kiek norėsime patys mokytis – ne tik technologijų – bet ir daugelio kitų, kiekvienam išsilavinusiam žmogui reikalingų dalykų.

Domėjimasis kosmosu greičiausiai atvedė ir inžinerines studijas?

Kosmosas labai skatina domėtis technologijomis. Aš nuo mažens buvau elektronikos mėgėjas ir anksti atradau pašaukimą. Daug išmokau iš tėčio, kuris buvo elektronikos inžinierius ir dėstytojas. Kartu garaže taisėme automobilius, kuriuose yra labai daug inžinerinės minties. Bandžiau naujus dalykus, mokiausi „žaisdamas“: kai dar būdamas moksleiviu durų skambučio mygtuką pakeičiau dabar visiems įprastu priliečiamu sensoriumi, visi svečiai nesuprasdavo, kaip paskambinti.

Inžinerinis mąstymas praverčia ir kitose srityse. Štai mano su draugais įkurtas skubių siuntų gabenimo verslas nėra tiesiogiai susijęs su elektronika, bet technologijų studijos, o vėliau akademinė patirtis padėjo priimti daug racionalių, ir logikos, ir kūrybiškumo reikalaujančių sprendimų.

Ar Lietuvoje matote daug galimybių plėtoti kosminius tyrimus?

Mums tik reikia pakeisti nuomonę, kad esame per maži, silpni tapti kosmine valstybe. Bet tas žvilgsnis aukštyn, tolyn, siekimas tolimesnių tikslų padeda daugiau nuveikti kitose srityse. Šiuo metu jau tikima, kad galima sukurti įdomių dalykų ir Lietuvoje.

Svarbus mokslo įvykis šalyje buvo dviejų lietuviškų nanopalydovų sukūrimas ir paleidimas. Tai buvo entuziastingų KTU ir Vilniaus universiteto studentų ir dėstytojų projektai bendradarbiaujant su NASA, kuris įrodė, kad galime būti kosmine valstybe. Mes sugebėjome pakviesti įtakingų svečių iš JAV Nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijos (NASA). Su vienu iš NASA vadovų Pete Worden bendraujame iki šiol. Visa tai paskatino valstybę persvarstyti prioritetus. Lietuva pasirašė sutartis, leidžiančias dalyvauti ir pradėti stojimo procesus į Europos kosmoso agentūrą, neseniai įsteigtas Lietuvos kosmoso biuras.

Lietuvos bankas išleido lietuviškų palydovų paleidimo 5 metų jubiliejaus monetą. Dabar pas mus jau kuriami komerciniai palydovai, Lietuvos mokslininkai atlieka daug su kosmosu susijusių tyrimų, glaudžiai bendradarbiauja su NASA, Europos kosmoso agentūra. Esu tikras, kad technologinių krypčių studentams atsiveria išties kosminės galimybės.

Šaltinis – KTU

Statybunaujienos.lt

Rašyti komentarą:
Vardas:

Tekstas:

Komentarai šalinami, jeigu juose naudojami necenzūriniai žodžiai, skatinamas smurtas, grasinama.

Asmenybės

2020-09-17 08:58
Nuo mažens esame pratinami laiką leisti komandoje: žaidimų aikštelėje žaidžiame su bendraamžiais, mokyklos suole sėdime su klasės draugu, o laisvalaikį mieliau leidžiame draugų ir artimųjų kompanijoje. Įvairius darbus taip pat dažnai norime atlikti ne po vieną, o kartu su kitais.
2020-09-16 07:30
Jevgenij Kleinov yra įmonės „Naresta“ projektų vadovas, statybos inžinierius. Tačiau 36-erių vyras sako, kad sėkmingas projektų vadovo darbas yra susijęs ne tik su kompetencijomis, bet ir su gebėjimu bendrauti su užsakovais, partneriais. „Diplomatija, derybiniai įgūdžiai mano darbe labai svarbūs, ne...
2020-03-04 12:25
„Reikia atkakliai siekti tikslo, ieškoti būdų įgyvendinti idėją, kuria tiki ir nebijoti“, – sėkmingo verslo paslaptimis dalijasi teisės, buhalterijos, verslo, mokesčių konsultacijų paslaugų įmonės „Justicija“ vadovas Vaidas Šalaševičius. Be darbo savo įmonėje jis įsteigė ne vieną verslininkus vienij...
2019-12-26 08:57
Saulius Bekampis nuolat segi Lietuvos statybos inžinierių sąjungos (LSIS) ženkliuką. Jį įsisegė gerokai anksčiau, negu baigiantis 2019 m. tapo LSIS prezidentu. „Segėdamas šį ženkliuką, išreiškiu didžiulę pagarbą savo profesijai – esu statybos inžinierius, tokiu laikau save ir iš prigimties. O ženkli...
2019-11-13 13:27
Lapkritį aplinkosaugos veteranui, Aplinkos ministerijos įsteigtos VšĮ „Grunto valymo technologijos“ direktoriui Rapolui Liužinui sukanka 80 metų. Jį pažįsta dauguma aplinkosaugininkų bendruomenės narių. Vieniems jis buvo mokytojas, globėjas, kitiems – vadovas, bendramintis ir bendražygis.
2019-11-05 10:16
Dienraščio „Verslo žinios“ jau devintus metus rengiamuose Verslo lyderių apdovanojimuose Jaunojo Metų CEO titulą pelnė Kauno technologijos universiteto (KTU) alumnas Mantas Makulavičius, granito ir dolomito skalda prekiaujančios UAB „Milsa“ vadovas. Jo įsitikinimu, dabar yra Lietuvos aukso amžius, k...
2019-10-21 15:46
Buvusiam ilgamečiam Palangos miesto vyriausiajam architektui Leonui Laimučiui Mardosui spalio 19 d. suėjo 90.
2019-07-22 11:11
Iš Madrido kilęs 27 metų ispanas Villalon Fornes Ignacio bene trečdalį savo gyvenimo jau spėjo praleisti Lietuvoje. Ir laiką čia leidžia ne veltui – šiuo metu jis siekia daktaro laipsnio Kauno technologijos universiteto Statybos ir architektūros fakultete (KTU SAF). Vaikinas ieško būdų, kaip išgauti...
2019-05-21 12:16
Kiekvieną darbo rytą ji kopėtėlėmis kyla į 30 m aukštį. Ne tam, kad nuolat gėrėtųsi sostinės Antakalnio panorama. Violeta Janovič jau 11 metų dirba bokštinio krano operatore.
2019-04-08 11:13
„50 metų – tiek reikia, kad atsirastų istorinė perspektyva ir galėtumėme pastatus nagrinėti istorišku požiūriu“, – įsitikinęs Kauno technologijos universiteto (KTU) Statybos ir architektūros fakulteto (SAF) dėstytojas, architektūrologas Vaidas Petrulis. Su aktyviu Kauno modernizmo stiliaus puoselėto...
2019-03-19 11:30
Grupė Kauno technologijos universiteto (KTU) chemikų drauge su Berlyno „Helmholtz-Zentrum“ mokslinių tyrimų instituto fizikais pasiūlė naują požiūrį į perovskitinius saulės elementus. Mokslininkų pasiūlyta nauja sluoksnių formavimo technologija šiuose saulės elementuose gali ne tik sumažinti jų gamy...
2019-02-05 10:29
Kiekvienas pastatas prasideda nuo minties architekto galvoje, kurią reikia perteikti ir kitiems. Šiuolaikinės technologijos siūlo tai daryti skaitmenizuotai, tačiau norintys būti architektais privalo išlaikyti ir piešimo ranka stojamąjį egzaminą. Kodėl piešimas ranka nepraranda savo aktualumo?
2019-01-24 10:09
„Tai sudėtinga, bet iš principo fantastinė profesija. Tai pastovus kūrybinis gyvenimas: tu visą laiką gyveni iliuzijose ir tas iliuzijas perduodi žmonėms“, – taip apie savo pasirinktą karjeros kelią architektūroje kalba garsus Kauno paveldo specialistas Gintaras Prikockis. Daugiausiai dėl paveldo ob...
2019-01-18 10:48
2017 metais Kauno technologijos universitete (KTU) disertaciją apgynusią Gintarę Kručaitę, drauge ir dar devynis 2017-aisiais geriausiomis pripažintų disertacijų autorius, šią savaitę apdovanojo Prezidentė Dalia Grybauskaitė. Jaunoji mokslininkė ne tik susintetino elektroaktyvias medžiagas, kurios p...
2019-01-14 17:02
Penki dešimtmečiai – tiek Lietuvos mokslo padangėje skaičiuoja Kauno technologijos universiteto (KTU) profesorius, habilituotas technologijos mokslų daktaras Rymantas Jonas Kažys, savo gyvenimą susiejęs su ultragarso tyrinėjimais. Mokslininko įdirbis – daugiau kaip 100 išradimų. Kai kurie jų patentu...
2018-12-03 11:24
Šeštadienį, gruodžio 1 d., LSA Garbės prezidentui, nusipelniusiam Lietuvos inžinieriui Adakrui Šeštakauskui suėjo 80 metų. Jo kolegoms tai yra žmogus, kuris per du dešimtmečius (1993–2013 m.) „Lietuvos statybininkų asociacijos vaidmenį iškėlė į valstybinį lygmenį“.
2018-10-24 09:48
Benas Berkmonas, nustebinęs artimųjų ratą, į aukštesniąją mokyklą pasuko po 9 klasių. Nors buvo daug įvairių nuomonių, tačiau šiandien vyras džiaugiasi baigęs ją, vėliau aukštąjį mokslą, pats dėsto ir yra vienos iš didžiausių Lietuvos kelių projektavimo įmonių Lietuvos ir Švedijos regiono vadovas. K...
2018-10-16 11:48
Niekas nepasiginčys su tuo, kad taisyklingas ir apgalvotas sportas – sveikatos šaltinis. Tačiau sportas naudingas ne vien tik fiziniais aspektais. „Sportas kartu stiprina asmenybės charakterį, lavina analitinio mąstymo, vadovavimo, planavimo, tikslo siekimo gebėjimus. Taip pat stiprinama disciplina,...
2018-10-03 10:20
Inžinerijos specialistų trūkumas, noras lygiuotis į pažangų užsienį ir lenktynės su technologiniu progresu – tai ne tik šiuolaikinių Lietuvos universitetų galvosūkiai. Lietuvos tarpukario visuomenė taip pat sprendė nepatogius aukštųjų mokyklų tinklo klausimus, piktinosi darbo rinkos poreikių neatiti...
2018-07-28 10:39
Liepos 27 dieną mirė architektas Algimantas Nasvytis.

Statybunaujienos.lt » Asmenybės