EIKOS STATYBA. Modernios technologijos keičia tradicinės statybos sampratą
Prioritetas – generalinė ranga ir projekto valdymas „nuo iki“
Viena stipriausių Lietuvos statybos bendrovių „Eikos statyba“ priklauso įmonių grupei „Eika“, kuri teikia paslaugas nuo bendrastatybinių darbų, fasadų šiltinimo, betonavimo iki elektros instaliacijos ir kt. darbų. Skaičiuojama, kad nuo 1992 m. „Eika“ pastatė daugiau nei 4 tūkst. butų, daugiau nei 350 tūkst. kv. metrų ploto pastatų.
UAB „Eikos statyba“ direktorius Almantas Čebanauskas. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.„Eikos statyba“ kaip savarankiška įmonė veikia nuo 2002 m., orientuodamasi ne vien į įprastus statybos darbus, bet ir į viso projekto valdymą – nuo pradžių iki pabaigos. Didžiąją dalį darbų bendrovė atlieka savo jėgomis, specialiesiems darbams pasitelkdama subrangovus, bet neišleisdama iš rankų viso projekto koordinavimo.
Turint savo rankose visą projektą, pastebi įmonės direktorius Almantas Čebanauskas, didėja ne tik atsakomybės, bet ir galimybės teikti paslaugas, kurios atitiktų aukščiausius kokybės standartus, galimybės valdyti terminus, atiduoti objektą, kuris viršytų užsakovų lūkesčius.
Tarp pastaraisiais metais įmonės įgyvendintų projektų yra tokie, kaip, verslo centras „135“, vienas iš didžiausių kompanijos projektų – kartu su trimis daugiabučiais komplekso plotas siekia 15 tūkst. kv. metrų. Verslo centre, kuriame didelę dalį darbų atliko, „Eikos statyba“, įrengta 7,3 tūkst. kv. m modernių biurų ploto, 200 vietų automobilių stovėjimo aikštelė, elektromobilių įkrovos vietos, 150 vietų dviračių saugykla, dviračių remonto punktas. Biurų pastatas „135“ buvo projektuojamas ir statomas pagal pasaulinio tvarumo sertifikato BREEAM reikalavimus.
Šiuo metu bendrovė kaip generalinė rangovė stato daugiabutį gyvenamąjį namą Perkūnkiemio g., prekybos centrą ,,LIDL“ Šiauliuose, prekybos ir paslaugų centrą „ŽALI“ Vilniuje bei specialiosios paskirties objektą – regioninį skrydžių valdymo centrą. Abu pastarieji objektai buvo suprojektuoti ir statomi naudojant 3D technologiją (BIM). Jeigu BIM projektai Lietuvoje nebėra naujiena, tai BIM kaip brėžinys statyboms – tikras iššūkis, reikalaujantis ir naujų statybvietėje dirbančių žmonių kompetencijų.
Taip pat šiais metais planuojama pastatyti tris daugiabučius namus Pilaitėje, Karaliaučiaus g. ir du daugiabučius namus Tuskulėnų g. Vilniuje.
Sudėtingi objektai reikalauja modernių technologijų
„Šių metų balandį kaip generaliniai rangovai pradėjome statyti Regioninį skrydžių valdymo centrą Vilniuje. Tai mums ne tik įdomus objektas, bet ir didelis iššūkis“, – sako bendrovės „Eikos statyba“ direktorius A. Čebanauskas.
Projektas „Oro navigacija“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
Daugiau nei 6 tūkst. kv. metrų ploto pastatų kompleksas – vienas iš moderniausių Europoje Skrydžių valdymo centrų – bus baigtas 2018 m. – statybai skirta 12 mėnesių. Netoli Vilniaus oro uosto kylančiame pastatų komplekse įsikurs ir modernus Regiono skrydžių valdymo centras, ir VĮ „Oro navigacija“ administracija bei Mokymo centras. Statybos darbai bus atliekami trimis etapais – pirmiausia bus pastatytas inžinerinis korpusas, tada – Regiono skrydžių valdymo korpusas, o paskutinis – įmonės administracinis korpusas. Sutarties kaina – arti 9 mln. eurų be PVM.
Projektas „Oro navigacija“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
„Regioninis skrydžių valdymo centras suprojektuotas BIM aplinkoje. Tokie projektai nebėra retas dalykas, tačiau statybos darbai, atliekami naudojantis BIM metodu, Lietuvoje yra nauja praktika, – sako A. Čebanauskas. – Manau, kad kaip tik BIM panaudojimas šiuo atveju leidžia efektyviai dirbti, nes ir pati pastato konfigūracija sudėtinga, ir jame įrenginėjama daug inžinerinių sistemų – koordinuojant veiksmus su užsakovų nurodytais subrangovais. Taigi specifinis objektas reikalauja didelio atidumo, dėmesio, o terminas, kaip paprastai, yra labai trumpas, nes didelę laiko dalį atima viešųjų pirkimų procedūros, projektavimas.“
Statybinius brėžinius pakeitė erdvinis modelis
Kitas įmonės, pasirinkusios dirbti pagal generalinės rangos valdymo principą, tobulėjimui svarbus objektas yra prekybos ir paslaugų centras „ŽALI“, statomas Vilniuje, Balsiuose. Jo užsakovas – bendrovė „Baltisches haus“, objektą projektavo bendrovė „Baltic engineers“. Lietuvoje tai bus pirmasis komercinės paskirties projektas, kuris turi būti įgyvendintas visiškai atitinkant ES direktyvas, reglamentuojančias žaliąją architektūrą.
Projektas „ŽALI“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
„Tai išties labai inovatyvus projektas – didžiausia naujovė ta, kad erdvinis pastato modelis arba BIM kaip platforma naudojamas ne tik architektūriniam ir techniniam projektui, bet ir statybai, jos valdymui bei organizavimui, tiekimui ir logistikai“, – sako A. Čebanauskas, akcentuodamas, kad virtualus modelis bus naudojamas ir pastato eksploatacijai bei priežiūrai – iki pat jo nugriovimo. Erdvinis 3D pastato modelis funkcionuoja kaip realus pastato klonas, kuris leis valdyti šildymą, vėdinimą, apšvietimą, vandens tiekimą, ryšius.
Vienas iš pranašumų, statant pagal BIM modelį, suvaldyti statybinių medžiagų kiekiai, nekaupiant nereikalingų atsargų bei atkritusi būtinybė tikslinti matmenis. BIM leidžia realiu laiku tiksliai žinoti, kiek kokių medžiagų bus sunaudojama kiekvieną dieną.
Projektas „ŽALI“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
„BIM mums leidžia kontroliuoti ir valdyti patį statybos procesą: sekti, kas jau yra pastatyta, kurios operacijos įpusėjo, kas nepadaryta, kaip vyksta darbai kiekvieną dieną“, – pasakoja „Eikos statyba“ direktorius A. Čebanauskas.
Šiame objekte statybvietė yra įrengta pagal BREEAM statybvietės standartą, tad įmonė objekte dirba, kaip to reikalauja BREEAM, siekdama darnios statybvietės ir kaimynystės, o prie statybvietės įrengtas informacijos centras, kur galima susipažinti su projektu.
Statybvietė išsiskiria ženklinimo gausa, projekto koordinavimo tikslumu ir informacijos sklaidos sparta. Statybvietės planai nuolat atnaujinami, siekiant užtikrinti maksimalų saugumą ir darną. Atliekos statybvietėje nuolat griežtai rūšiuojamos. Įrengtos poilsio zonos darbuotojams, speciali svečių automobilių stovėjimo aikštelė. Darbas pagal BREEAM, kaip pastebi įmonės vadovas, aukščiau kilsteli ir darbo kultūrą, nes priverčiama paisyti aplinkinių interesų, daryti visa, kad statybvietėje vykstantys procesai kuo mažiau kenktų gamtai.
Projektas „ŽALI“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
Modernizuoja statybos procesus ir jų valdymą
Kad bendrovė galėtų efektyviai naudotis naujausių technologijų galimybėmis, „Eikos statybos“ žmonėms teko sustiprinti kompetenciją. Pagrindinis iššūkis buvo suderinti kalendorinį statybų grafiką ir statybų projekto finansinius srautus realiu laiku. Naudodamiesi BIM modeliu, darbuotojai išmoko planuoti statybų laiko grafikus, medžiagų poreikį ir jų užsakymo kiekius, numatyti srautus, taupyti vidinius resursus. Pradėtos naudoti BIM sistemos gelbsti net ir atliekant pastato administravimo darbus.
Įmonėje įdiegta ir nauja dokumentų valdymo sistema, padedanti taupyti laiką, išteklius ir tausoti gamtą.
„Sistemoje galime atlikti veiksmus, kuriems iki tol prireikė didelių laiko bei materialinių išteklių. Dabar vienu pelės klavišo paspaudimu suderiname sutartis, patvirtiname dokumentus, pasirašome sąskaitas“, – dalijasi pokyčiais A. Čebanauskas.
„Eikos statyba“ per pastaruosius kelerius metus ne tik smarkiai pakeitė savo veiklos kryptį ir persiorientavo į generalinės rangos valdymo principą, bet ir nė per žingsnį neatsilieka nuo šiuolaikinio statybų sektoriaus technologijų ritmo, aktyviai atnaujina darbinės aplinkos sistemas, apmoko darbuotojus jomis naudotis, pretenduodama tapti rinkos lydere. Esminiu pokyčiu bendrovė laiko BIM sistemų ir pagalbinių programų įdiegimą, nes tai atnaujina požiūrį į statybą ir ją modernizuoja.
Projektas „Oro navigacija“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
Kaip susikalbėti proceso dalyviams?
Naudoti pažangiausias rinkos technologijas efektyviausia tuomet, kai jomis naudojasi ir kiti rinkos dalyviai, įžvalgiai pastebi „Eikos statybos“ direktorius A. Čebanauskas.
„Statyboje didžiausias problemas pagimdo prasta komunikacija – tiek vidinė, tiek tarp partnerių, – sako jis. – Užsakovas turi aiškiai iškomunikuoti savo lūkesčius, projektuotojas pagal juos parengti projektą, o projektas turi būti parengtas taip, kad rangovui būtų visiškai aišku, ką ir kaip reikia statyti.“
Tačiau paprastai, prasidėjus projekto įgyvendinimui, prasideda klaidų taisymas, pakeitimai, kurie neišvengiamai atneša nuostolių, gaištamas laikas. Tradiciškai statyba neatsiejama nuo vėlavimų, nuo laiku neužsakytų medžiagų, – kai viena problema kyla iš kitos, įnešdama trinties tarp statybos dalyvių ir užsakovų.
Projektas „Oro navigacija“. Bendrovės „Eikos statyba“ nuotr.
„Užsakovas nori laiku gauti kokybiškai įgyvendintą projektą, tad statybos proceso dalyviai turi turėti galimybę komunikuoti aiškiai, komunikuoti „čia ir dabar“, – kalba A. Čebanauskas, aiškindamas, kodėl prieš gerą pusmetį „Eikos statyba“ ėmėsi technologinių pokyčių. – Šiuo laikmečiu svarbu yra ne tik turėti būtinus duomenis, bet ir juos gauti laiku, tinkamu formatu, keistis su proceso dalyviais ir partneriais, nes tik taip įmanoma efektyviai valdyti projektą – darbus, kokybę, terminus, biudžetą.“