2025 sausio 18 d. šeštadienis, 19:01
Reklama  |  facebook

Įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje pralenkė laiką – kol kas nėra tiek elektromobilių

2025-01-07 12:07
Elektros įkrovos infrastruktūrą vystantiems verslams šie metai buvo itin derlingi – beveik padvigubinę viešų krovimo stotelių skaičių jie smarkiai pralenkė laiką. Vis dėlto sektorius kol kas vystosi „avansu", nes elektromobilių skaičiaus augimas šlubuoja, o investicijos vykdomos žvalgantis į ateitį ir prisiimant nemenką riziką.
nuotrauka
Energetikos ministerijos nuotr.


Minimos įmonės
In Balance grid, UAB
LIEPA (Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacija),
LAIEK (Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija),
Kurana, UAB
Lietuvoje šiuo metu jau veikia apie 2 tūkst. viešų elektromobilių įkrovos taškų, kai 2030 metams valstybės keliamas tikslas – pasiekti 6 tūkst. viešųjų įkrovimo prieigų skaičių.

Nors įkrovimo prieigų skaičiaus plėtros tempai lenkia laiką, to negalima pasakyti apie elektromobilių pirkimą. 2024 m. gruodžio mėn „Regitros" duomenimis, šalyje iš viso buvo užregistruoti 16178 grynieji elektromobiliai. Nors elektromobilių šalyje kas mėnesį daugėja, jų skaičiaus augimo tempas kur kas mažesnis už valstybės keliamus tikslus – 2030 m. turėti net 230 tūkst. elektromobilių. Tai reiškia, kad per ateinančius penkerius metus šių transporto priemonių skaičius turėtų augti daugiau nei 14 kartų.

Simonas Stankus, išmanius elektromobilių įkrovimo sprendimus kuriančios įmonės „Inbalance grid" vadovas, pabrėžia itin greitą elektros įkrovos stotelių tinklo plėtrą, tačiau kelia klausimą, ar jos bus pakankamai apkrautos.

„Mano prognozės yra optimistiškos – tokiu tempu Lietuva tikrai pasieks užsibrėžtą tikslą turėti 6 tūkst. viešųjų įkrovimo taškų iki 2030 metų. Šiuo metu kalbėti apie infrastruktūros trūkumą nėra pagrindo", – teigia pranešime cituojamas S. Stankus. Dabar, anot jo, opi kita problema – diskusijų centre atsidūrė klausimas, ar iki dešimtmečio pabaigos pavyks pasiekti tikslą turėti 230 tūkst. elektra varomų automobilių. „Juk galutinis uždavinys – iki 2030 metų turėti ne tik 60 tūkst. viešųjų ir privačių įkrovimo taškų, bet ir užtikrinti, kad jie būtų pilnai apkrauti", – kalba S. Stankus.

iStock nuotr.

Vilčių teikia antrinė rinka ir subsidijos

Vis dėlto jis svarsto, kad elektromobilių prieinamumas turėtų pradėti didėti, mat aiškiai pastebimas antrinės jų rinkos augimas.

„2024-aisiais pirmą kartą registruota dvigubai daugiau naudotų elektromobilių nei naujų, o tai jau sudaro sąlygas didesniam įperkamumui. Manau, kad per artimiausius penkerius metus naujų elektromobilių kaina taip pat kris dėl mažėjančių gamybos kaštų, tačiau svarbu, kad ir valstybė aktyviai reguliuotų ir skatintų šį procesą, jei nori įvykdyti ES įsipareigojimus dėl CO2 emisijų mažinimo", – dėsto bendrovės vadovas.

Jo manymu, valstybei reikėtų rimtai persvarstyti elektromobilumo skatinimo programas, nes dabartinė 5 tūkst. eurų parama įsigyjantiems elektromobilį yra nepakankama.

Kaip pavyzdį, kai dosnios subsidijos gali paskatinti gyventojus greičiau pereiti prie elektromobilių naudojimo, jis pateikia Rumuniją. Šalies vyriausybės skirta 10 tūkst. eurų subsidija davė vaisių iš karto – per kelis metus naujų elektromobilių registracija Rumunijoje išaugo 5 kartus.

Elektromobilių įkrovimo parkas.
Bendrovės
„Elinta Charge“ nuotr.
 
Nepaisant to, kad 2024-aisiais rumunai paramą sumažino perpus, šios šalies gyventojai ir toliau registravo kur kas daugiau naujų elektromobilių. Subsidija suveikė kaip stiprus elektromobilumo skatinimo katalizatorius, prijaukinęs visuomenę prie šios transporto priemonės.

Vystytojai prisiima milžinišką riziką

Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijai (LIEPA) priklausančios įmonės, plėtojančios elektros įkrovos infrastruktūrą, skaičiuoja, kad atsižvelgiant į dabartinius plėtros tempus, įkrovos stotelių artimiausius kelerius metus šalyje bus pakankamai net ir tokiu atveju, jei elektromobilių skaičiaus augimas paspartėtų.

„Elektros įkrovos sistemos vystytojai investuoja milijonus į infrastruktūrą, stato modernius elektros įkrovos stotelių parkus. Tačiau elektromobilių yra vis dar per mažai ir tai milžiniška verslo rizika – kas išlaikys infrastruktūrą, jei investuotos sumos neatsipirks" – sako pranešime cituojama Kristina Čeredničenkaitė, LIEPA prezidentė.

LIEPA narių skaičiavimais, investicijos į elektromobilių įkroviklį verslui gali atsieiti nuo kelių iki kelių šimtų tūkstančių eurų. Pavyzdžiui, greitam įkrovimui skirtas kroviklis kainuoja apie 150 tūkst. eurų, tačiau vystytojas dar moka už elektros tinklo galios didinimą, mėnesinį rezervinės galios mokestį ir t.t. Viską sudėjus vystomos dešimtis milijonų eurų siekiančios investicijos, kurių atsipirkimo laukiama tik po 10-15 metų.

Heidelberg MaterialsElektra įkraunamas betonvežis.
Bendrovės
„Heidelberg Materials Lietuva“
nuotr.
 
Vien subsidijų nepakanka

Martynas Nagevičius, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) prezidentas, svarstydamas, kas galėtų paskatinti gyventojus pirkti elektromobilius, sako manantis, kad vien subsidijomis situacijos iš esmės pakeisti nepavyks, nors jų didinimas ir duotų nemenką impulsą.

„Be abejo, subsidijos yra geras dalykas, žmonės mėgsta jas gauti ir jos iš tiesų padidina elektromobilių skaičių. Tai rodo ir kitų šalių pavyzdžiai. Tačiau subsidijavimas nėra labai tvarus būdas, amžinai jis tęstis negali. Tokiu būdu juk nepakeisi pusės automobilių parko, reiktų milžiniškų sumų", – dėsto pranešime pacituotas M. Nagevičius.

Anot jo, yra ir kitų, tik kiek sudėtingesnių būdų padidinti elektromobilių prieinamumą ir patrauklumą pirkėjams. Pavyzdžiui, degalų̨ iš atsinaujinančių̨ energijos šaltinių̨ (DAEI) apskaitos vienetų sistema, kai naftos degalų pardavėjai perka DAEI iš elektros įkrovos infrastruktūros plėtotojų.

„Infrastruktūros vystytojai uždirbtų ne tik parduodami elektrą, bet ir iš parduotų DAEI vienetų. Įkrovimo bendrovės taip galėtų pasidengti savo kaštus ir sumažinti įkrovimo kainą. Be abejo, tai paskatintų žmones pirkti elektromobilius", – mano energetikos ekspertas.

Be to, pasak jo, įkrovos infrastruktūra galėtų būti pritaikyta taip, kad veiktų tik tuo metu, kai netrūksta elektros tinklo pajėgumo ir atleidžiant verslą nuo ESO mokamo galios mokesčio. Tai taip pat leistų sumažinti įkrovimo kainą.

Soliport

Saulės energija varomos įkrovos stotelės. Bendrovės „Soliport“ nuotr.

M. Nagevičiaus teigimu, šiandien pirkdami automobilį žmonės nesunkiai gali paskaičiuoti, kiek kainuos važiuoti naudojant elektrą, o kiek dyzeliną, ar atsipirks palyginti didelė investicija į elektromobilį. Deja, svarstyklės dažnai nusvyra iškastinio kuro naudai.

„Yra dalis žmonių, kurie nori būti žali, tvarūs arba madingi, jie gali šiek tiek daugiau už tai sumokėti, gali sau leisti lėtesnį atsipirkimą. Visgi ribos vistiek yra - mažai kas gali gelbėti pasaulį pinigais, kurie skirti išlaikyti šeimą", – priduria pašnekovas.

KuranaBendrovės „Kurana“ 
nuotr.
 
Biometano sektoriuje situacija panaši

Analogiška situacija šiuo metu susiformavusi ir biometano – iki gamtinių dujų kokybės išgrynintų biodujų – sektoriuje. Šių netaršių degalų Lietuvoje pagaminama užtektinai, daugėja ir jo užpylimo stotelių. Deja, skaičiuojama, kad Lietuvos keliuose šiandien šiuo kuru varomo transporto beveik nėra, tik kelios dešimtys vilkikų.

Tiesa, nuo liepos mėnesio biodujos, tad ir biometanas, Lietuvoje bus atleistos nuo akcizo – toks sprendimas priimtas siekiant prisidėti prie kovos su klimato kaita ir paskatinti šios alternatyvios energijos rūšies paklausą šalies rinkoje.

„Vis dėlto nors valstybė ir duoda signalus, kad biometano vartojimas yra skatinamas, kad šis kuras yra tvarus ir atitinka šalies kryptį mažinti iškastinio kuro naudojimą, vis dar matome situacijų, kai skelbiami konkursai tvariam viešajam transportui pirkti, į kuriuos biometanu varomi autobusai neįtraukiami. Praėjusiais metais tokį atvejį matėme Vilniuje.

Turime didelį biometano gamybos potencialą Lietuvoje, tačiau jo vartojimo vietinėje rinkoje trūksta ir gamintojai priversti ieškoti rinkų užsienyje", – sako pranešime cituojamas Jurgis Polujanskas, bioetanolio ir biodujų gamintojos „Kurana", kuri biometano gamybą vysto su bendrove „Tube Green", vadovas.

Kol biometano vartotojų vietinėje rinkoje stinga, jis eksportuojamas į kitas ES šalis, mat kai kur šiuo kuru varoma didelė dalis krovininio transporto. Tarp jų ir Skandinavijos šalys, Italija, Vokietija. Skaičiuojama, kad kurui naudojamas biometanas į aplinką išskiria 80-90 proc. mažiau anglies dvideginio nei dyzelinis kuras. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-01-17 14:53
Ketvirtadienį Alytaus sinchroninio kompensatoriaus stotyje pradėjo veikti antrasis iš trijų Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ įrengiamų sinchroninių kompensatorių. Sinchroninių kompensatorių įjungimas yra esminis žingsnis, siekiant užtikrinti Lietuvos energetinę nepriklausomy...
nuotrauka
2025-01-16 09:29
Bendrovė „Via Lietuva“ pasidalino kelio Molėtai-Utena projektavimo užkulisiais: kodėl ir kokie sprendimai priimti, kokių pokyčių gali tikėtis vairuotojai prasčiausiu vadintame Lietuvos kelyje.
nuotrauka
2025-01-10 15:01
Per pastaruosius 7 metus Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) vykdomos paramos priemonės besivystančiose šalyse, diegiant atsinaujinančių energijos išteklių sprendimus, jau užtikrino daugiau nei 11 tūkst. KW įrengtosios galios. Saulės elektrinės įrengtos Ukrainoje, Sakartvele, Armėnijoje, Mold...
nuotrauka
2025-01-10 14:35
Vyriausybė pritarė Prezidento inicijuotiems Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo ir Kelių įstatymo pakeitimams, kuriais numatoma perduoti savivaldybėms rajoninius kelius miestų ir miestelių teritorijose. Taip pat numatoma didesnė savivaldybėms tenkanti Kelių priežiūros ir plėt...
nuotrauka
2025-01-08 08:43
Praėjusią savaitę vidutinė didmeninė elektros energijos kaina mažėjo visose Baltijos šalyse: Lietuvoje – 18 proc. iki 63,95 Eur/MWh, Latvijoje – 6 proc., iki 73,92 Eur/MWh, o Estijoje – 5 proc., iki 74,48 Eur/MWh.
nuotrauka
2025-01-08 08:34
Lietuvoje jau yra daugiau kaip 124 tūkst. gaminančių vartotojų, didžioji dalis jų – saulės elektrines ant savo namų stogų įsirengę gyventojai. Kiekvieną mėnesį „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prie tinklo prijungia apie 3 tūkst. naujų gaminančių vartotojų, tačiau ne visi elektrines ant stogų ...
nuotrauka
2025-01-07 11:24
Finansų ministerija Europos Komisijai pranešė, kad atrinko dar vieną 2021-2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programos strateginės svarbos projektą – numatoma rekonstruoti ilgesnį nei 12 km valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai ruožą nuo 85 iki 97,06 km.
nuotrauka
2025-01-03 17:30
Investuodamas į atsinaujinančių energijos išteklių tinklą Turto bankas per šiuos metus jau pagamino daugiau nei 2,8 mln. kWh elektros energijos. Turto banko objektuose naudojama saulės energija jau padėjo sutaupyti maždaug ketvirtį milijono eurų.
nuotrauka
2024-12-31 10:36
Statant europinio standarto greitojo geležinkelio – vieno svarbiausių strateginių projektų Lietuvoje ir Baltijos šalyse – „Rail Baltica“ liniją, daug dėmesio skiriama aplinkosaugai, bioįvairovės išsaugojimui, įskaitant buveinių atkūrimą bei žaliųjų koridorių suformavimą.
nuotrauka
2024-12-23 13:30
Danijos bendrovė „European Energy“ užsitikrino valstybės paramą elektros energijos kaupiklių statyboms Lietuvoje. 12 MW galios kaupiklių projektas bus vystomas netoli Telšių.
nuotrauka
2024-12-20 14:36
Panevėžio miesto savivaldybė pradeda įgyvendinti infrastruktūros projektą „Klaipėdos-Nemuno g. rekonstravimas, užtikrinant eismo saugumą ir pašalinant juodąją dėmę“. Praėjusią savaitę su VšĮ Centrine projektų valdymo agentūra pasirašyta finansavimo sutartis, o šiuo metu rengiamas techninis projektas...
nuotrauka
2024-12-18 09:47
Klaipėdos uosto krantinių rekonstrukcijos, krantinių statybos ir akvatorijos gilinimo darbai turėtų pajudėti artimiausiu metu – Lietuvos apeliacinis teismas patvirtino, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) tarptautinį konkursą teisėtai laimėjo viena didžiausių Lietuvos susisiekimo...
nuotrauka
2024-12-18 09:18
Baigti kelyje nuo Vilniaus į Trakus esančio viaduko tvarkymo darbai. Kapitaliai suremontuotu Trakų viaduku eismas bus atnaujintas nuo gruodžio 18 d. popietės, o iki metų pabaigos planuojama atlikti ir visus baigiamuosius viaduko atnaujinimo darbus.
nuotrauka
2024-12-17 10:23
Atsinaujinanti energija sparčiai keičia mūsų gyvenimą, o saulės moduliai tapo vienu iš pagrindinių šios revoliucijos simbolių. Ilgą laiką jie buvo matomi kaip grynai techninis sprendimas, kuris yra skirtas energijai gaminti, tačiau šiandien jie vis dažniau integruojami į šiuolaikinę architektūrą kai...
nuotrauka
2024-12-17 10:02
Lietuvos Respublikos Seimas svarstys įstatymų pakeitimus, kurie sudarytų sąlygas Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorei „Litgrid“ po sinchroninio susijungimo su kontinentinės Europos tinklais, kuris planuojamas 2025 m. vasario 9 d., ribotą laikotarpį įsigyti nedidelę dalį elektros perdavimo...
nuotrauka
2024-12-17 09:35
Energetikos sektorius šiuo metu išgyvena reikšmingą transformacijų etapą, kurio pagrindiniai veiksniai – technologinės inovacijos ir išmanūs sprendimai atsinaujinančių energijos šaltinių plėtrai, efektyvesniam energijos vartojimui ir priklausomybės nuo iškastinio kuro mažinimui. Kauno technologijos...
nuotrauka
2024-12-13 09:24
Nuo gruodžio 19 d. juridiniai asmenys vėl galės teikti paraiškas saulės elektrinėms iki 500 kW įsirengti. Parama galės pasinaudoti dar daugiau įmonių – tiek privačios didelės įmonės, tiek labai mažos, mažos, vidutinės įmonės, taip pat ūkininkai, atsinaujinančių išteklių energijos ir piliečių energet...
nuotrauka
2024-12-11 09:37
Siekdama didinti šilumos energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos šaltinių dalį, sumažinti iškastinio kuro vartojimą ir neigiamą poveikį aplinkai, AB „Šiaulių energija" inicijavo „Iki 20 MW galios biokuro katilinės projektavimas ir statyba Šiauliuose, Pramonės g. 10" projektą. 2023 m. pradžio...
nuotrauka
2024-12-11 09:14
Europos energetikos infrastruktūros projektų vystymo bendrovė „MT Group" ir Lietuvos dujų perdavimo sistemos operatorius „Amber Grid" pasirašė reikšmingos vertės sutartį dėl Elektrėnų dujų skirstymo stoties rekonstrukcijos. Šis projektas yra svarbus žingsnis, siekiant užtikrinti stabilų ir patikimą ...
nuotrauka
2024-12-09 10:40
Estijoje jau komplektuojama įranga, kuria laivams uoste nuo kranto bus tiekiama elektra. Visų pirma, bus elektrifikuotos tos uosto krantinės, prie kurių švartuojami keltai. Įrangą tieks, montuos ir visus paleidimo bei derinimo darbus atliks įmonė „Aktsiaselts BLRT ERA“ Klaipėdos filialas.

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra