M. Švaikauskas: užsukus europinės paramos čiaupą, vandentvarkai teks ieškoti kitų išgyvenimo receptų
2022-08-02 13:51
Narystė Europos Sąjungoje (ES) Lietuvos vandentvarkos sektoriui leido pasinaudoti daugiau kaip 1 mlrd. eurų finansavimu, sustiprinusiu geriamojo vandens tiekimo bei nuotekų tvarkymo pajėgumus. Europos Komisija (EK) sako, kad investicijos yra pakankamos tam, kad imtume tvarkytis savarankiškai, bet kai pusė šalies vandentvarkos įmonių yra nuostolingos ir kreditorių apeinamos ratu, teks ieškoti išeičių, kaip surasti naują veikimo receptą.

Marius ŠVAIKAUSKAS, tvarios veiklos vystymo ekspertas
Smulki Lietuvos dėlionė
Šalyje tradiciškai veikia daug nedidelių, savivaldos institucijų valdomų vandentvarkos įmonių, aptarnaujančių jų regione esančius klientus. Tai reiškia, kad jų veikla yra apribota administracinėmis ribomis, o dalis regionų pralaimi kovą ir su gyventojų skaičiaus mažėjimu ir su jų gyvenimo lygio kėlimu. Kuo mažiau žmonių aptarnauja vandentvarkos įmonė, tuo jai sunkiau užsitikrinti rentabilumą.
Eurostato duomenimis, 2019 metais Lietuvoje didelėse vandentvarkos įmonėse dirbo mažiausias dalis šiame sektoriuje užimtų žmonių: 23 proc. Tuo tarpu smulkiausioms šalies vandentvarkos įmonėms priklausė 25 proc. sektoriaus darbo vietų, o vidutinio dydžio bendrovėse darbavosi 52 proc. srities darbuotojų.
Tai išties pakankamai tiksliai atspindi mūsų šalies realijas. Didžiausios ir finansiškai pajėgiausios vandentvarkos įmonės veikia didmiesčiuose, kai kuriais atvejais – ir šalia jų esančiose teritorijose. Likusi sektoriaus dalis yra nedidelio dydžio įmonės, kurios paprastai ir susiduria su didžiausiais sunkumais prižiūrint bei modernizuojant tinklus.
Kas pasakė „stop“?
Jei Aplinkos ministerijos inicijuojama vandentvarkos, arba įmonių stambinimo reforma kelia klausimų, kas už to stovi ir kam tai naudinga, prisiminkime, kas pasakė „stop“.
Ankstesniais finansiniais laikotarpiais vandentvarkos sektorius iš ES gavo apie 1,3 mlrd. eurų investicijų. Šios lėšos panaudotos infrastruktūrai gerinti ir jų jau turi pakakti tam, jog vandentvarkos įmonės galėtų veikti iš esmės savarankiškai.
Vis dėlto, investuotas milijardas neleidžia atsikvėpti, nes, Aplinkos ministerijos vertinimu, 48 proc. šalies vandentvarkos įmonių dirba nuostolingai ir neturi skolinimosi galimybių, neinvestuoja į infrastruktūros išlaikymą ir plėtrą, veiklos efektyvumo didinimą.
Kitaip tariant, kas antra Lietuvos vandentvarkos įmonė toliau jaučia investicijų poreikį, bet nėra finansiškai pajėgi jį gauti, tuo tarpu pats intensyviausias europinių lėšų skyrimo etapas jau baigtas. EK atstovai nedviprasmiškai pasakė, kad investuota pakankamai ir pats laikas stotis ant savo kojų.
Vienintelė išeitis – persitvarkyti
Europinių investicijų piką palikusios Lietuvos vandentvarkos įmonės yra skirtingai pasiruošusios: nuo bendradarbiavimo su tarptautiniais finansiniais partneriais iki bandymo išgyventi. Ypač didelę strateginę reikšmę šaliai turinti vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūra ypač imli investicijoms. Tai puikiai iliustruoja Vilniaus pavyzdys, kur investuojama daug ir keičiamasi labai sparčiai, tačiau vis tiek beveik du trečdaliai vamzdžių Vilniaus mieste ir rajone yra daugiau kaip 30 metų senumo.
Nepaisant dydžio, Lietuvos vandens tiekimo įmonės stengiasi investuoti, modernizuoti infrastruktūrą, atsižvelgiant į galimybes diegti modernius, tvarius sprendimus, tarp jų ir žaliosios elektros gamybos. Tačiau beveik užtikrintai galima pasakyti, kad vidutiniu ir ypač ilguoju laikotarpiu to nepakaks sklandžiai ir šiuolaikinius poreikius atitinkančiai veiklai užtikrinti.
Kad netektų mokėti už kaimyno vonią
Finansinės paramos laikui praėjus liko įgyvendinti struktūrines reformas, išlaikant ir ekonominę logiką, ir teisingumą. Neverta slėpti, kad geriamojo vandens kainos šalyje skiriasi kartais ir už efektyvumą jau susimokėję vartotojai už ne tokius sėkmingus sprendimus nenorės mokėti dar kartą.
Pigiausiai už vandenį mokančių trejetuke – Kaunas, Vilnius ir Pasvalys. Šių miestų gyventojai už kubinį metrą geriamo vandens be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) atitinkamai moka 1,19, 1,20 ir 1,31 euro. Tačiau Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) duomenimis, Anykščiuose gyventojai moka net 3,75, Prienuose – 3,61, o Molėtuose – 3,52 euro už kubinį metrą.
Aklai prie didesnių ir sėkmingiau dirbančių regiono įmonių prijungus mažesnes, pirmosioms tektų investuoti į prijungiamų įmonių modernizavimą, tinklų atnaujinimą, tai neišvengiamai atsilieptų ir vandens tarifui. Kitaip tariant, įgyvendinus šį scenarijų, pigiausiai už vandenį mokančių miestų gyventojams tektų susimokėti ne tik už savo, bet ir už kitame mieste gyvenančio kaimyno vonią.
Prieš imantis vandentvarkos reformų, pirmiausiai būtina sudėti aiškius saugiklius ir imtis ne aklo geografinio ar priverstinio stambinimo, o skatinti vandentvarkos įmonių jungimąsi panaudojant Vandentvarkos fondą. Būtina numatyti pereinamuosius laikotarpius, padėsiančius įmonėms prisitaikyti skirtingais reformos įgyvendinimo etapais, numatyti vandens tarifo diferencijavimą (laikinai), kai tarkime gyventojai į kurių ūkį daugiausia investuojama ir vandentvarkos įmonė tam ūkiui kelti patiria daugiausiai sąnaudų, mokėtų už vandenį daugiausiai.
Ir žinoma, reformai įgavus realius kontūrus, nepamiršti, pagrindinis jos tiksla tikslas turėtų būti kokybiškų ir prieinamų geriamojo vandens tiekimo bei nuotekų tvarkymo paslaugų užtikrinimas vartotojui.
Šalyje tradiciškai veikia daug nedidelių, savivaldos institucijų valdomų vandentvarkos įmonių, aptarnaujančių jų regione esančius klientus. Tai reiškia, kad jų veikla yra apribota administracinėmis ribomis, o dalis regionų pralaimi kovą ir su gyventojų skaičiaus mažėjimu ir su jų gyvenimo lygio kėlimu. Kuo mažiau žmonių aptarnauja vandentvarkos įmonė, tuo jai sunkiau užsitikrinti rentabilumą.
Eurostato duomenimis, 2019 metais Lietuvoje didelėse vandentvarkos įmonėse dirbo mažiausias dalis šiame sektoriuje užimtų žmonių: 23 proc. Tuo tarpu smulkiausioms šalies vandentvarkos įmonėms priklausė 25 proc. sektoriaus darbo vietų, o vidutinio dydžio bendrovėse darbavosi 52 proc. srities darbuotojų.
Tai išties pakankamai tiksliai atspindi mūsų šalies realijas. Didžiausios ir finansiškai pajėgiausios vandentvarkos įmonės veikia didmiesčiuose, kai kuriais atvejais – ir šalia jų esančiose teritorijose. Likusi sektoriaus dalis yra nedidelio dydžio įmonės, kurios paprastai ir susiduria su didžiausiais sunkumais prižiūrint bei modernizuojant tinklus.
Kas pasakė „stop“?
Jei Aplinkos ministerijos inicijuojama vandentvarkos, arba įmonių stambinimo reforma kelia klausimų, kas už to stovi ir kam tai naudinga, prisiminkime, kas pasakė „stop“.
Ankstesniais finansiniais laikotarpiais vandentvarkos sektorius iš ES gavo apie 1,3 mlrd. eurų investicijų. Šios lėšos panaudotos infrastruktūrai gerinti ir jų jau turi pakakti tam, jog vandentvarkos įmonės galėtų veikti iš esmės savarankiškai.
Vis dėlto, investuotas milijardas neleidžia atsikvėpti, nes, Aplinkos ministerijos vertinimu, 48 proc. šalies vandentvarkos įmonių dirba nuostolingai ir neturi skolinimosi galimybių, neinvestuoja į infrastruktūros išlaikymą ir plėtrą, veiklos efektyvumo didinimą.
Kitaip tariant, kas antra Lietuvos vandentvarkos įmonė toliau jaučia investicijų poreikį, bet nėra finansiškai pajėgi jį gauti, tuo tarpu pats intensyviausias europinių lėšų skyrimo etapas jau baigtas. EK atstovai nedviprasmiškai pasakė, kad investuota pakankamai ir pats laikas stotis ant savo kojų.
Vienintelė išeitis – persitvarkyti
Europinių investicijų piką palikusios Lietuvos vandentvarkos įmonės yra skirtingai pasiruošusios: nuo bendradarbiavimo su tarptautiniais finansiniais partneriais iki bandymo išgyventi. Ypač didelę strateginę reikšmę šaliai turinti vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūra ypač imli investicijoms. Tai puikiai iliustruoja Vilniaus pavyzdys, kur investuojama daug ir keičiamasi labai sparčiai, tačiau vis tiek beveik du trečdaliai vamzdžių Vilniaus mieste ir rajone yra daugiau kaip 30 metų senumo.
Nepaisant dydžio, Lietuvos vandens tiekimo įmonės stengiasi investuoti, modernizuoti infrastruktūrą, atsižvelgiant į galimybes diegti modernius, tvarius sprendimus, tarp jų ir žaliosios elektros gamybos. Tačiau beveik užtikrintai galima pasakyti, kad vidutiniu ir ypač ilguoju laikotarpiu to nepakaks sklandžiai ir šiuolaikinius poreikius atitinkančiai veiklai užtikrinti.
Kad netektų mokėti už kaimyno vonią
Finansinės paramos laikui praėjus liko įgyvendinti struktūrines reformas, išlaikant ir ekonominę logiką, ir teisingumą. Neverta slėpti, kad geriamojo vandens kainos šalyje skiriasi kartais ir už efektyvumą jau susimokėję vartotojai už ne tokius sėkmingus sprendimus nenorės mokėti dar kartą.
Pigiausiai už vandenį mokančių trejetuke – Kaunas, Vilnius ir Pasvalys. Šių miestų gyventojai už kubinį metrą geriamo vandens be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) atitinkamai moka 1,19, 1,20 ir 1,31 euro. Tačiau Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) duomenimis, Anykščiuose gyventojai moka net 3,75, Prienuose – 3,61, o Molėtuose – 3,52 euro už kubinį metrą.
Aklai prie didesnių ir sėkmingiau dirbančių regiono įmonių prijungus mažesnes, pirmosioms tektų investuoti į prijungiamų įmonių modernizavimą, tinklų atnaujinimą, tai neišvengiamai atsilieptų ir vandens tarifui. Kitaip tariant, įgyvendinus šį scenarijų, pigiausiai už vandenį mokančių miestų gyventojams tektų susimokėti ne tik už savo, bet ir už kitame mieste gyvenančio kaimyno vonią.
Prieš imantis vandentvarkos reformų, pirmiausiai būtina sudėti aiškius saugiklius ir imtis ne aklo geografinio ar priverstinio stambinimo, o skatinti vandentvarkos įmonių jungimąsi panaudojant Vandentvarkos fondą. Būtina numatyti pereinamuosius laikotarpius, padėsiančius įmonėms prisitaikyti skirtingais reformos įgyvendinimo etapais, numatyti vandens tarifo diferencijavimą (laikinai), kai tarkime gyventojai į kurių ūkį daugiausia investuojama ir vandentvarkos įmonė tam ūkiui kelti patiria daugiausiai sąnaudų, mokėtų už vandenį daugiausiai.
Ir žinoma, reformai įgavus realius kontūrus, nepamiršti, pagrindinis jos tiksla tikslas turėtų būti kokybiškų ir prieinamų geriamojo vandens tiekimo bei nuotekų tvarkymo paslaugų užtikrinimas vartotojui.
Žymės Vandens tiekimas
Infrastruktūra
2025-02-14 13:38
Tankiai gyvenamuose rajonuose įsikūrę prekybos centrai su stovėjimo aikštelėmis gali tapti strategine grandimi, padedančia Lietuvai siekti ambicingo tikslo – 230 tūkst. elektromobilių iki 2030 metų. Jie jau dabar pradeda spręsti vieną didžiausių potencialių elektromobilių savininkų problemą – ribota...
2025-02-14 13:16
Miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ užbaigė pagrindinės šalies kelių transporto arterijos – A1 magistralės Vilnius-Kaunas-Klaipėda – ruožo nuo 70,9 km iki 80,5 km dešinės pusės kapitalinio remonto darbus. Rekonstrukcijos darbų vertė siekė daugiau kaip 9 mln. eurų, o juos atlieka...
2025-02-13 10:19
Saulės energiją naudojančių vartotojų skaičius Lietuvoje sparčiai auga – praeitų metų pabaigoje jis perkopė 124 tūkst. O tai yra 40 proc. daugiau nei 2023 metais, rodo „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) duomenys.
2025-02-12 09:39
Valstybinės reikšmės keliuose Lietuvoje beveik 13 proc. tiltų yra blogos būklės, likusi tiltų dalis siekia 50-60 metų amžių, todėl artimiausiu metu ir jų būklė gali sparčiai blogėti. Siekdama prailginti tiltų, kurių būklė dar yra patenkinama, tačiau nesiimant veiksmų gali sparčiai degraduoti, eksplo...
2025-02-11 09:17
Valstybinių miškų urėdija per 2024 m. atliko miško kelių priežiūrą, remontą ir statybą už 9,4 mln. Eur, iš viso rekonstruota ir sutaisyta 1046 km miško kelių, nutiesta 6,4 km naujų kelių, prižiūrėta daugiau nei 13,7 tūkst. km kelių, investuojama į naują miško kelių priežiūros ir remonto techniką, mi...
2025-02-10 16:45
Praėjusiais metais už valstybinės reikšmės kelių plėtrą atsakinga įmonė „Via Lietuva“ parengė naują žvyrkelių programą, į kurią iš viso įtraukta 750 km kelių su žvyro danga. Naujai Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai žvyrkelių programai skyrus papildomą ir tikslinį finansavimą, jos įgyvendinimui...
2025-02-10 15:49
Šeštadienį, vasario 9 d. Baltijos šalys sėkmingai sinchronizavo savo elektros energetikos sistemas su kontinentinės Europos sinchronine zona. Tai – istorinės ir praktinės svarbos įvykis Baltijos šalims ir Europai, stiprinantis viso regiono energetinę nepriklausomybę ir atsparumą. Visos elektros ener...
2025-02-07 08:29
Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) nuo vasario 7 d. teiks paramą įmonėms didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginiams įsirengti, siekiant subalansuoti elektros energetikos sistemą. Energetikos ministerijos inicijuotam kvietimui skirta 102 mln. eurų suma.
2025-02-06 08:50
Praėjusiais metais Europos energetikos sektorius išgyveno reikšmingą lūžį, o vis reikšmingesnę vietą šioje transformacijoje užima jūrinio vėjo elektrinių parkai, padedantys ne tik kovoti su klimato kaita, bet ir užtikrinantys energetinį saugumą bei mažinantys priklausomybę nuo iškastinio kuro.
2025-02-05 08:34
Europos Komisija paskelbė apie skirtą finansavimą tarpvalstybiniams energetikos infrastruktūros projektams iš Europos infrastruktūros tinklų priemonės („Connecting Europe Facility“, CEF). Tarp finansavimą gavusių projektų – 6,8 mln. Eur dotacija Šiaurės-Baltijos vandenilio koridoriui ir daugiau kaip...
2025-02-04 10:10
Vasario 4 d., antradienio rytą Vilniaus oro uoste iškilmingai atidarytas naujasis keleivių išvykimo terminalas, atveriantis naujas galimybes aptarnauti augančius keliautojų srautus ir gerinti mūsų šalies pasiekiamumą. Atidarymas žymi moderniomis technologijomis pagrįstą Lietuvos oro uostų (LTOU) pro...
2025-01-31 07:58
„Via Lietuva“ praėjusiais metais dėmesį skyrė ne tik kelių infrastruktūros plėtros darbams, bet ir aplinkosauginiams sprendimams. Praėjusį rudenį ant triukšmą mažinančių užtvarų netoli Vilniaus pradėjo veikti pirmieji saulės moduliai, kurių pagaminta žalioji energija jau naudojama pagrindinės šalies...
2025-01-30 08:33
Energetikos ministerija informuoja, kad įsigaliojo atnaujintos finansavimo sąlygos gyventojams, norintiems įsirengti saulės elektrines namų ūkių reikmėms, padidinti anksčiau įrengtų saulės elektrinių įrengtąją galią arba įsigyti saulės elektrines iš nutolusių saulės elektrinių parkų.
2025-01-29 15:32
Vyriausybė pritarė Energetikos ministerijos siūlymui laikinai stabdyti 2024 m. lapkričio 18 d. paskelbtą jūros vėjo elektrinių parko konkursą ir peržiūrėti konkurso sąlygas.
2025-01-29 14:59
Veiklos diversifikaciją į Vakarus tęsianti LTG grupės krovinių pervežimo geležinkeliais bendrovė „LTG Cargo“ sėkmingai atliko pirmąjį bandomąjį važiavimą per Baltijos šalis iki Mugos uosto Estijoje taikydama ES geležinkelių sektoriaus standartą – be duomenų keitimosi ir sąsajų su rusiškomis Geležink...
2025-01-29 09:01
Nepriklausomiems ekspertams galutinai patvirtinus, kad strateginis Lietuvą ir Lenkiją 2021 m. sujungęs GIPL dujotiekis yra saugus ir gali veikti toliau, energetikos profesionalus vienijanti asociacija kreipėsi į premjerą ir valdančiosios daugumos lyderį Gintautą Palucką, prašydama atšaukti tebegalio...
2025-01-24 14:24
Vis daugiau Lietuvos gyventojų kasdieniam susisiekimui renkasi elektromobilius, o tai turi įtakos ir būsto pirkėjų prioritetams. Miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovės „YIT Lietuva“ iniciatyva KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų instituto atlikto Tvarumo barometro tyrimo duomenys rodo, kad d...
2025-01-23 14:07
2025 metais AB „Panevėžio energija“ planuoja rekonstruoti beveik 7 km šilumos tiekimo tinklų. Bendrovės investicijos į centralizuoto šilumos tiekimo tinklą sieks apie 4,4 mln. eurų. Skaičiuojama, kad atnaujinus vamzdynus, per metus bus sutaupoma apie 1715 MWh šilumos, kurios pakaktų daugiau nei ketu...
2025-01-23 13:14
Kadangi dalis valstybinių kelių kerta miestus ir miestelius, 2024 metais „Via Lietuva“ ypatingą dėmesį skyrė pėsčiųjų perėjų rekonstravimui ir modernizavimui.
2025-01-23 09:21
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pasirašė Pervažų įrengimo ir naudojimo taisyklių pakeitimus, kuriais numatoma paprastesnė pervažų įrengimo tvarka. Keičiasi perėjų su garso ir šviesoforų signalizacija įrengimo sąlygos, taip pat atsisakoma policijai priskiriamų funkcijų.