2025 m. lapkričio 7 d. penktadienis, 23:16:21
Reklama  |  facebook

Mokslininkai: Lietuvai per daug dviejų kogeneracinių jėgainių

2018-02-05 07:07
Mokslininkams jau kurį laiką kelia nerimą Lietuvos užmojis turėti dvi kogeneracines jėgaines. Kaip pastebi Vilniaus Universiteto Chemijos ir geomokslų fakulteto (VU CHGF) Geomokslų instituto doktorantas Justinas Kilpys, turėdama dvi atliekų deginimo gamyklas, mūsų šalis, norėdama patenkinti atliekų poreikį, turės neberūšiuoti šiukšlių. Toks sprendimas prieštarauja Europos komisijos kovos su klimato kaita strategijai ir žiedinės ekonomikos skatinimui.
nuotrauka
Turėdama dvi atliekų deginimo gamyklas, mūsų šalis, norėdama patenkinti atliekų poreikį, turės neberūšiuoti šiukšlių. Asociatyvi pexel.com nuotr.


Žiedinė ekonomika – atsinaujinanti sistema, kurioje neturėtų likti atliekų. Pasak J. Kilpio, privalome skatinti rūšiavimą tam, kad vėliau būtų galimybė medžiagas perdirbti. Tai reiškia, kad viskas, ką naudojame, turi būti kuriama taip, kad tarnautų kuo ilgiau, vėliau išardoma arba taisoma, perdirbama ir vėl naudojama.

Visos pasaulio šalys, išskyrus JAV, pasirašė Paryžiaus klimato kaitos susitarimą, kuris valstybes įpareigoja mažinti atmosferos taršą ir užtikrinti, kad temperatūra Žemėje nepakiltų daugiau 2 °C lyginant su priešindustriniu laikotarpiu. Europos Sąjunga (ES) turi sudariusi savo klimato kaitos švelninimo strategiją ir yra išsikėlusi tikslą iki 2030 m. sumažinti CO2 emisijas 40 proc.

Sausio viduryje vykusio balsavimo metu ES taryba nusprendė, kad taršos mažinimas galėtų prasidėti nuo 2019 metų gegužės, o ne nuo 2021 metų, kaip buvo planuota anksčiau. Lietuva ir Malta buvo vienintelės šalys, kurios vetavo šį pasiūlymą. Lietuvos atstovai tokį savo sprendimą motyvavo augančia tarša žemės ūkio ir transporto sektoriuose bei papildomų taršos kvotų poreikiu.

„Mes turime sumažinti taršą bent 40 proc. iki 2030 m. Tačiau atspirties data, nuo kurios skaičiuojama šio rodiklio procentinė išraiška yra 1990-ieji. Prisiminkime, kad 1990–1992 metais sugriuvo ypač tarši Sovietų Sąjungos sukurta pramonė Lietuvoje. Todėl Lietuvoje taršos rodikliai tais metais sumažėjo beveik 60 proc. Taigi, mes savo klimato kaitos tikslus jau įgyvendinome 1992 metais. Ką darysime toliau?“, – klausia ekspertas.

Kiek pasiekėme kovoje su klimato kaita

Klimatas per 4 milijardus metų nuolat keitėsi dėl žemės orbitos parametrų kaitos ciklų, geologinių procesų, bet pokyčiai vykdavo tūkstantmečiais. Ledynmečiai ir po jų ateidavę šiltesni laikotarpiai neatsirasdavo staiga – procesai užtrukdavo tūkstančius metų.

„97 proc. mokslininkų teigia, kad šiuo metu klimatas keičiasi dėl žmonių veiklos. Mes kalbame apie pokyčius, kurie įvyko vos per 200 metų. Pati ryškiausia kaita vyko po Antrojo pasaulinio karo. Per visą Žemės geologinį laikotarpį nėra buvę, kad planetos vidutinė metinė temperatūra pasikeistų vienu laipsniu vos per du šimtmečius. Kokią įtaką 1 laipsnio pokytis daro planetai? Įsivaizduokime, ką reiškia vienas laipsnis žmogui, kurio kūno temperatūra staiga nuo 36,6 °C pakilo iki 37,6 °C“, – pastebi J. Kilpys.

Nors temperatūros pokytis neatrodo didelis, Žemė yra jautri sistema ir ji greitai keičiasi, todėl kiekvienam teks prisitaikyti ir gyventi jau kitokioje planetoje. Tačiau kaip sako J. Kilpys, kova su šia problema atveria ne tik naujus iššūkius, bet ir naujas galimybes.

Rūpindamiesi savimi, pasirūpinsite ir aplinka

Paryžiaus klimato kaitos susitarime numatytas tikslas sustabdyti atmosferos taršą taip, kad temperatūra nepakiltų daugiau nei dviem laipsniais. Tačiau planetos mastu dviejų laipsnių pokytis lems daug pasikeitimų, prie kurių teks prisitaikyti kiekvienam. Temperatūros kaita sukelia negrįžtamus procesus, gamtos reiškinius, dėl kurių augalai, gyvūnai ir visa aplinka bando prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų.

Atliekų rūšiavimo ir ekologijos lyderiais laikomos Skandinavijos šalys. Pasak J. Kilpio, skandinavai labai intuityviai jaučia aplinką. Rūpinimasis gamta, rūšiavimas ir šiukšlių perdirbimas, važinėjimas dviračiais, dyzelinių automobilių keitimas elektromobiliais yra visiškai natūralūs sprendimai. Kita vertus, tai vertinga ir finansiškai. Jie pamatė nišą, kurios Rytų ir Pietų Europos šalys dar nelaiko ekonomiškai pelninga. Priimant šiuos sprendimus, nereikia investuoti milijonų į atliekų perdirbimo jėgainių statybas, o efektas dažnai būna dar didesnis.

Lietuvių mokamų mokesčių už komunalinių atliekų tvarkymą suma tiesiogiai priklauso nuo to, ar žmonės rūšiuoja, ar ne, nes rūšiuojant mažėja atliekų tvarkymo sąnaudos. Tai tampa proga užsidirbti, pavyzdžiui, į atliekų tvarkymo aikšteles pristačius kilogramą kartono, žmogus gali gauti 10 centų, už baltą popierių – 8 centus, ir pan.

Pasak J. Kilpio, atliekų rūšiavimas nėra vienintelis būdas sumažinti neigiamą poveikį aplinkai – yra ir kitų priemonių. Svarbu suvokti savo veiksmų pasekmes aplinkai, žinoti klimato kaitos pėdsaką ir išsiugdyti teigiamus įpročius, kurie gali būti labai naudingi sveikatai: dažniau važinėti dviračiu, riboti mėsos vartojimo kiekį, rinktis ekologiškus kūno higienos ir namų priežiūros produktus. Naudodami mažiau aplinkai pavojingų medžiagų, rūpinsimės ir savimi, ir gamta. 

Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-11-05 11:44
Kopenhagos priemiestyje Glostrup užbaigtas didžiausias šalyje stoge integruotos saulės elektrinės (BIPV) projektas. Ant verslo centro „Stationsparken“ pastatų komplekso sumontuota 7,5 MW galios saulės elektrinė, kurios moduliai sukurti ir pagaminti Lietuvoje – Alytuje įsikūrusioje gamykloje „Metsola...
nuotrauka
2025-11-04 15:35
„Urban HUB“ tęsia tvarios plėtros kryptį – ant Vilniuje įsikūrusio prekybos ir verslo miestelio stogo įrengta moderni, beveik 500 kW galios saulės elektrinė, kurios pagaminta energija padės mažinti iš elektros tinklų perkamos elektros kiekį ir prisidės prie išmetamo anglies dvideginio kiekio mažinim...
nuotrauka
2025-11-03 13:40
Spalio 30 d. baigėsi Energetikos ministerijos inicijuota paramos priemonė juridiniams asmenims įsirengti didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginius, kurie skirti teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui. Priemonei buvo skirta 45 mln. eurų.
nuotrauka
2025-10-31 16:28
„Via Lietuva“ pasirašė sutartis dėl valstybinės reikšmės rajoninio kelio Klaipėda–Radailiai– Kretinga kapitalinio remonto – bus tvarkomas apie 6,7 km ilgio kelio ruožas Klaipėdos r., Sendvario seniūnijoje. Kapitaliai tvarkant ruožą, bus įrengta patogi ir saugi infrastruktūra – pėsčiųjų ir dviračių t...
nuotrauka
2025-10-31 10:37
Vilijampolę ir Šilainius jungianti vadinamoji Milikonių įkalnė jau spalio 31-ąją, vakare, pasitiks pirmuosius eismo srautus. Mažiau nei pusmečiui uždaryta Linkuvos gatvės atkarpa suremontuota iš pagrindų: sutvarkytos požeminės komunikacijos, paklota nauja asfalto danga, įrengta papildoma juosta, pat...
nuotrauka
2025-10-30 13:53
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ atlieka svarbų vaidmenį įgyvendinant strateginės reikšmės projektą „Lietuvos-Lenkijos pasienio jungtys“, kuris įgyvendinamas pagal Interreg VI-A Lietuvos-Lenkijos programą. Projektas, orientuotas į transporto infrastruktūros modernizavimą Lietuvos-Lenkijos pasienyje, yr...
nuotrauka
2025-10-30 10:00
Vienas svarbiausių Lietuvos kelių infrastruktūros projektų – magistralės A14 Vilnius-Utena rekonstravimas – įgauna vis didesnį pagreitį. „Via Lietuva“ praneša, kad nuo pavasario intensyviai vykstantys darbai jau davė apčiuopiamų rezultatų: remontuojamuose ruožuose baigtas senosios cementbetonio dang...
nuotrauka
2025-10-29 12:38
Statybų bendrovė „YIT Lietuva“ netrukus pradės svarbaus infrastruktūros projekto darbus Klaipėdoje – Danės gatvės nuo Laivų skersgatvio iki Artojo gatvės ir Artojo gatvės ruožo nuo Danės iki Liepų gatvės bei šių gatvių sankryžos rekonstrukciją. Kartu numatyta įrengti naują pėsčiųjų ir dviračių taką ...
nuotrauka
2025-10-28 09:07
Atliktas Biržos tilto pakėlimo patikrinimas, kurio tikslas – išsiaiškinti priežastis, dėl kurių sutrinka tilto dalies pakėlimas nuo Naujamiesčio pusės. Patikrinimo metu tiltą pavyko sėkmingai pakelti ir nuleisti. Nuodugniai apžiūrėjus konstrukciją, nustatyta pagrindinė problema – reduktoriaus gedima...
nuotrauka
2025-10-27 13:28
„Via Lietuva“, įgyvendindama žvyrkelių asfaltavimo programą, Prienų rajone pradeda valstybinės reikšmės rajoninio kelio Balbieriškis-Jiestrakis-Plutiškės (Nr. 3304) ruožo nuo 21,2 iki 24,6 km asfaltavimo darbus. Planuojama, kad šis beveik 3,4 km ilgio ruožas bus išasfaltuotas kitų metų rudenį.
nuotrauka
2025-10-24 17:10
Energetinės transformacijos projektas Vilniuje žengia į naują etapą – gautas statybų leidimas vienai pirmųjų Lietuvoje žaliojo vandenilio gamyklai. Statybos darbai prasidės artimiausiu metu, o gamyklos veiklos pradžia numatoma 2026 m. pirmą pusmetį.
nuotrauka
2025-10-22 09:16
Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) kartu su Susisiekimo ministerija, LTG grupės įmone „LTG Infra“, VĮ „Registrų centru“ ir paslaugų teikėjais aktyviai vykdo žemės paėmimą visuomenės poreikiams, reikalingą didžiausiam strateginiam Baltijos šalių geležinkelių infrastruktūros projektui „Rail Baltica“, užt...
nuotrauka
2025-10-21 08:15
Pirmadienį, spalio 20 d., simbolinio renginio metu oficialiai pažymėtas „Via Baltica“ kelio tarp Lietuvos ir Lenkijos sujungimas. Magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai atkarpoje nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos valstybių sienos 12 kilometrų ruože nuo 85 iki 97,06 kilometro atnauji...
nuotrauka
2025-10-20 15:41
„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) kartu su viena didžiausių pasaulyje vėjo turbinų gamintojų, Danijos bendrove „Vestas“, nuo Klaipėdos iki Latvijos sienos sukūrė „koridorių“, kuriuo stambūs kroviniai galės būti gabenami neatjungiant elektros tiekimo.ESO kelius kertančias oro linijas, kurios st...
nuotrauka
2025-10-20 14:29
Šakių rajone pradedamas svarbus kelių infrastruktūros projektas – valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 3807 Kiduliai-Gelgaudiškis-Gerdžiūnai ruožo nuo 2,6 iki 14,2 kilometro kapitalinis remontas. Bendra tvarkomo kelio atkarpa siekia daugiau nei 11 kilometrų.
nuotrauka
2025-10-17 06:43
Valstybinės reikšmės kelių valdytoja „Via Lietuva“ kartu su projektavimo įmone „Tyrens“ Kauno miesto ir rajono savivaldybių atstovams pristatė magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai (nuo ruožo pradžios iki 16,45 km) rekonstrukcijos galimybių studiją ir priešprojektinius sprendinius. Paga...
nuotrauka
2025-10-16 10:01
Europos investicijų bankas (EIB) suteikė didžiausiai Lietuvoje vandentvarkos bendrovei „Vilniaus vandenys“ 50 mln. eurų vertės paskolą, kuri prisidės stiprinant infrastruktūrą šalies sostinėje ir regione. Suteiktas finansavimas bus panaudotas modernizuoti, skaitmenizuoti ir plėsti vandens tiekimo ir...
nuotrauka
2025-10-13 16:45
Gargžduose užbaigtas projektas „Paviršinių nuotekų valymo įrenginių – išlaikymo tvenkinio su pakartotiniu vandens naudojimu nauja statyba“. Tai – vienas pažangiausių ir pirmasis tokio tipo gamta grįstas sprendimas Klaipėdos rajone, įgyvendintas pagal tarptautinį Interreg Baltijos jūros regiono proje...
nuotrauka
2025-10-13 14:46
Vilniaus r. Zujūnų seniūnijoje „Via Lietuva“ įgyvendina bendruomenei svarbų kelio infrastruktūros projektą – pradedamas tvarkyti apie 2 km ilgio kelio, einančio per Buivydiškių ir Zujūnų gyvenvietes, ruožas. Iki kitų metų rudens kelio infrastruktūra šiose gyvenvietėse bus atnaujinta iš esmės – įreng...
nuotrauka
2025-10-13 11:10
Lietuvoje žengiamas dar vienas žingsnis tvaresnių kelių link – pradėti klimatui neutralių dangų bandymai realiomis eismo sąlygomis.

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra