2021 kovo 1 d. pirmadienis, 21:57
Reklama  |  facebook

Paneigė mitą apie nepasiruošusius kelininkus – sniego valymo sparta priklauso nuo priemonių visumos

2021-02-11 09:28
Esant stipriam snygiui, vis dažniau visuomenėje pasigirsta, kad keliai valomi prastai, labai retai. Tačiau ar žinojote, kad sniego valymo, barstymo eiga ir sparta priklauso nuo kelio ar gatvės reikšmės? Kuo kelias aukštesnės kategorijos, tuo priežiūros darbai vykdomi greičiau, reikalavimai atliekamiems darbams aukštesni. Pavyzdžiui, aukštos kategorijos keliuose sniegas turi būti valomas, barstomos slidumą mažinančios medžiagos tol, kol nustoja snigti. Tad kokiomis medžiagos keliai barstomi Lietuvoje?
nuotrauka
Sauliaus Žiūros nuotr.


Minimos įmonės
Vilniaus Gedimino technikos universitetas (Vilnius Tech),
Grinda, UAB
Kelių priežiūra, AB
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Kelių tyrimo instituto ekspertai teikia nuolatines rekomendacijas dėl kelių priežiūros žiemą, gerinimo. Pagrindiniai elementai, į kuriuos rekomenduojama koncentruotis: efektyvi aplinkos sąlygų, kritulių ir reiškinių prognozė, prevencinė priežiūra – dangos paruošimas reiškiniui, savalaikis reagavimas reiškinio pasekmių šalinimui, visų pirma sniego ir besiformuojančio ledo pašalinimui, esamoms sąlygoms tinkamų sniego ir ledo tirpdymo medžiagų pasirinkimas, maršrutų planavimas ir procesinis optimizavimas, sniegą ir ledą tirpdančių medžiagų talpyklų įrengimas priežiūros maršrutuose, tokiu būdu eliminuojant poreikį grįžti į bazę medžiagų pasipildymui.

Ar keliams barstyti naudojamos efektyvios medžiagos?

Pasak VILNIUS TECH Kelių tyrimų instituto direktoriaus prof. dr. Audriaus Vaitkaus, cituojamo VILNIUS TECH pranešime, Lietuvoje aukščiausios kategorijos keliai ir gatvės barstomi šlapiomis natrio arba kalcio chlorido druskomis, o pastaruoju metu vis dažniau šių druskų vandeniniu tirpalu. Žemo priežiūros lygio keliuose, dažnai taikomos frikcinės medžiagos: smėlis, sumaišytas su skirtingo druskingumo tirpalu, druska. Žemiausios kategorijos keliai tik valomi ir „šukuojami“.

„Moksliniais ir ekspertiniais tyrimais įrodyta, kad natrio chloridas – ekonomiškai efektyviausia medžiaga. Kalcio ir magnio chloridai naudojami žemesnėse nei 7 laipsnių, neigiamose temperatūrose. Pagrindinis veiksnys, ribojantis alternatyvių medžiagų naudojimą slidumo keliuose ir gatvėse mažinti – medžiagų kaina. Lyginant su natrio chloridu, ji skiriasi iki dvidešimties ir daugiau kartų“, – cituojamas prof. A. Vaitkus.

Pastaruoju metu vykdoma vis daugiau tyrimų, kuriuose naudojamos alternatyvios kelių slidumą mažinančios medžiagos: kalcio ir magnio acetatai (CMA), natrio ir kalio acetatai, formiatai. Šiais metais VILNIUS TECH Kelių tyrimo institutas vykdo mokslinius tyrimus, kurių metų bus įvertintas tradicinių ir alternatyvių medžiagų, tokių, kaip CMA efektyvumas. Tyrimo pabaigoje bus sukurta slidumą mažinančios medžiagos parinkimo metodika priklausomai nuo aplinkos sąlygų.

VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto specialistai taip pat pateikė rekomendacijas Vilniaus miesto savivaldybės administracijai. Jose patariama atsisakyti gatvių barstymo smulkiu smėliu. Vietoje jo rekomenduojama naudoti rupesnį, smėlio ir žvirgždo mišinį.

„Tokiu būdu pavasarį, atšilus orams, būtų ženkliai sumažinama oro tarša kietosiomis dalelėmis. Pavasarį kelio ar gatvės savininkas privalo pasirūpinti, kad visos šaltuoju laikotarpiu išbertos frikcinės medžiagos būtų sušluotos ir išvežtos pakartotiniam naudojimui“, – teigia profesorius.

Medžiagų aktyvumas ir žala aplinkai

Medžiagų, kuriomis žiemos sezono metu barstomi keliai, aktyvumas priklauso nuo oro sąlygų, kiek ilgai sninga ir pusto Taip pat – nuo eismo intensyvumo, barstomų medžiagų sudėties, struktūros, granuliometrijos ir pan. Reikšmingiausias veiksnys – aplinkos ir dangos temperatūra bei sniego kritulių kiekis.

Prižiūrint kelius žiemą, barstomi ir purškiami ne tik slidūs keliai, bet ir keliai ar jų ruožai, kurie už valandos ar poros taps slidūs. Tokiu būdu vykdoma prevencinė slidumo mažinimo priežiūra, kuri leidžia sumažinti sunaudojamų druskų ir jos tirpalų kiekį, pagerinti eismo sąlygas besiformuojant slidumui.

„Jeigu keliuose ar gatvėse taikoma prevencija, kurios metu slidumą mažinančios cheminės medžiagos naudojamos prieš snygį ar ledo susiformavimą, tokiu būdu užkertant kelią sniegui prilipti prie dangos, ji gali būti veiksminga net iki keletos dienų“, – cituojamas Kelių tyrimo instituto direktorius.

Anot prof. A. Vaitkaus, nėra vienintelės medžiagos ar technologijos, kuri užtikrintų efektyvią ir draugišką aplinkai kelių priežiūrą žiemos metu. Tik subalansuotas priemonių ir medžiagų rinkinys, racionalus priežiūros lygių nustatymas ir jų nuolatinis užtikrinimas „be siurprizų“ leistų pasiekti didžiausią naudą kelių ir takų naudotojams.

Neigiamą druskos poveikį aplinkai, dažnu atveju augalams, galima reikšmingai sumažinti papildomai juos laistant pavasarį. Gausūs krituliai arba papildomas laistymas praktiškai iki minimumo išplauna chlorido jonus iš grunto.

Technika skirta sniego valymui

Prižiūrint kelius, labai svarbu turėti kuo tikslesnius duomenų šaltinius: skaitmeninę orų prognozę, kelių oro sąlygų stočių duomenis, atliekamų darbų duomenis, mobilių kelio būklės matuoklių bei automobilių srauto duomenis. Su Kelių būklės informacine sistema (KBIS) visa tai įgyvendinama, ji nuolat tobulinama.

„Lietuvos, valstybinės reikšmės keliuose, kuriuos prižiūri AB „Kelių priežiūra“, dirba skirtingų tipų ir galingumo valytuvai-barstytuvai. Šios priemonės, pradedant nuo 2020 m., prieš kiekvieną žiemą patikrinamos, kalibruojamas druskos išbėrimo mechanizmas. Pastaruoju metu didžiausias dėmesys sutelktas į prevenciją, todėl nepertraukiamai stebima Lietuvos meteorologinė prognozė ir kelių dangos būklė“, – pasakoja VILNIUS TECH profesorius.

Gatvių priežiūros žiemą pokyčiai


Profesorius A. Vaitkus pažymi, kad pastaruoju metu pastebi gatvių priežiūrą žiemą atliekančių įmonių darbo pokyčius.

Vilniaus miesto gatves prižiūrinti savivaldybės įmonė „Grinda“ nuolat analizuoja orų prognozes, gerokai iš anksto įspėja vilniečius apie numatomus orų ir eismo sąlygų permainas. Kelių tyrimo instituto direktorius pastebi, kad atsižvelgdama į sinoptikų prognozes įmonė naudoja platų priemonių spektrą – nuo apledėjimo prevencijai skirto gatvių laistymo koncentruotu druskos tirpalu ar išankstinio gatvių barstymo iki budėjimo sudėtingesniuose gatvių ruožuose. Optimizuodama procesus ir naudodama modernią įrangą, „Grinda“ sugebėjo ženkliai sumažinti į gatvių priežiūrai naudojamo natrio chlorido apimtis.

„Niekada negali žinoti, kokių siurprizų yra paruošusi žiema, todėl visada ruošiamės blogiausiam scenarijui – kasdien atidžiai sekame sinoptikų prognozes, stebime eismo sąlygas gatvėse. Kad vilniečiai kasdien galėtų saugiai pasiekti kelionės tikslą – darbovietę, darželį, prekybos centrą ar polikliniką – itin atsakingai planuojame darbus, kūrybiškai panaudojame turimą techniką, diegiame inovatyvius sprendimus. Pavyzdžiui, į siauras sostinės Senamiesčio ir Žvėryno gatveles siunčiame tam pritaikytą mažąją techniką, o jos naudojamų medžiagų papildymui įrengėme mobiliuosius punktus, kurie leidžia gerokai sutrumpinti kelionės druskų papildymui laiką. Tokie ir panašūs sprendimai ženkliai padidina miesto valymo efektyvumą“, – cituojamas Vilniaus mieste sniegą valančios bendrovės „Grinda“ vadovas Kęstutis Vaicekiūtis. 
Statybunaujienos.lt




Statybinė ir kelių technika

nuotrauka
2021-02-19 07:16
Vilniuje įsikūrusios įmonės „Trantera“ veikla yra susijusi su transporto priemonėmis. Todėl įmonės vadovas Aleksandr Lavrinovič įsitikinęs: verslo sėkmei ypač svarbu, kad mechanizmai ir transporto priemonės būtų ne tik patikimos, efektyvios, bet ir stiprintų įmonės įvaizdį. Neatsitiktinai jau beveik...
nuotrauka
2021-02-15 07:49
Idealu, kad būsimam šaltukui galima būtų pasirengti iš anksto. Tai ypač svarbu vairuotojams, kurie slidžiais keliais išbandomi kiekvieną žiemą, ir kelius prižiūrinčioms tarnyboms, kurios vis kaltinamos, kad „vėl nespėjo pasirengti“.
nuotrauka
2020-10-01 08:00
Ekskavatorinis krautuvas – bene populiariausia mašina, atliekant įvairius žemės kasimo, krovimo, pervežimo ir kitus darbus. Ši technika sėkmingai dirba statybose – pirmoji atvyksta, paskutinė išvyksta.
nuotrauka
2020-09-30 09:16
Vienas iš civilizacijos rodiklių – rankų darbo keitimas mašinomis, mechanizmais. Ir ne tik. Pandemija rodo, kad mašinos yra nepakeičiamos mažinant užsikrėtimo koronavirusu grėsmes.
nuotrauka
2020-03-25 08:00
Vilniaus Pilaitės rajone pastatytas automatizuotos įrankių nuomos terminalas. Moduliniame statinyje su 200 užrakinamų dėžių galima nuomotis įrankius visą parą – naudojantis specialia kurts programėle. Išmanus bekontaktis nuomos būdas arti namų pasirodė esąs įžvalgus sprendimas.
nuotrauka
2019-08-26 09:38
Nauji „Cat“ mini ekskavatoriai nuo didžiųjų ekskavatorių skiriasi dydžiu ir svoriu, tačiau išmanumu mažai kuo nusileidžia didžiosioms kasimo mašinoms. Tai universali ir nepamainoma smulkioji statybinė technika, kuri dabar dar efektyvesnė, taupesnė ir patogesnė nei bet kada.
nuotrauka
2019-07-10 14:00,      papildyta 2019-07-10 14:57, papildyta nuotraukomis ir video
Š. m. gegužės mėn. vyko statybinės technikos šventė „Caterpillar Roadshow“, kurios metu visiems besidomintiems statybinės technikos naujovėmis buvo pademonstruotos pažangiausios „Cat“ prekės ženklo mašinos. Renginio organizatorius – UAB „Avesco Lithuania“, oficialus „Cat“ technikos atstovas Lietuvoj...
nuotrauka
2019-04-18 10:00
Darbo įrankis turi būti malonus akiai ir rankai, patogus paimti, galintis efektyvinti darbą ir ilgai patikimai tarnauti. Šiuolaikinės technologijos, medžiagos ir gamintojų ambicingumas sudaro galimybę įgyvendinti visus šiuos vartotojo poreikius ir lūkesčius. Daugiau kaip 90 metų rinkoje veikianti „C...
nuotrauka
2019-02-18 10:09
Per didelė drėgmė patalpose – kur kas rimtesnė problema nei daugelis galvoja. Būtina ją naikinti tiek jau gyvenant naujai įrengtose patalpose, tiek ruošiant jas rekonstrukcijai, kadangi nepanaikinus drėgmės pertekliaus rizikuojama ne tik nemaloniais pojūčiais, tačiau ir greičiau susigadinamu interje...
nuotrauka
2018-09-24 15:13,      papildyta 2018-09-25 08:30, Papildyta nuotraukomis
45, 25 ir 15 proc. Tai yra trys skaitmenys, kuriems neliko abejingi Žemaitijos verslininkai, dalyvavę naujos kartos „Caterpillar“ mašinų – 20 tonų klasės ekskavatorių „Cat“ 320 GC, 320 ir 323 – pristatyme Palangoje.
nuotrauka
2018-03-28 07:29
Darbo efektyvumą, kalbant apie sunkiąją techniką, lemia ir techninės charakteristikos, ir ja dirbantis specialistas. Kompanija „Hyundai“, išleisdama į rinką naujus modelius, juos tobulina abiem šiomis kryptimis. Technikos teikiamą naudą, kaip pastebi įmonės HML direktorius Martynas Slovikas, nemaža ...
nuotrauka
2017-11-03 14:20
Seimo narys Algirdas Butkevičius kreipėsi į Premjerą Saulių Skvernelį dėl jo vadovaujamos vyriausybės ketinimų naikinti viešąją įstaigą Technikos priežiūros tarnyba.
nuotrauka
2017-09-28 08:00
Frazė „verslas yra priverstas konkuruoti su valstybine įmone“ laisvos rinkos sąlygomis skamba labai nepalankiai tokiai valstybinei VšĮ, kokia yra Technikos priežiūros tarnyba. Tačiau tarnybos direktorius Algirdas Mizaras sako, kad atskaitos tašku reikėtų laikyti valstybės siekį užtikrinti potenciali...
nuotrauka
2016-09-27 12:00,      papildyta 2016-10-07 14:50, papildyta informacija
Projektuotojai nuo šiol gali ramiau miegoti naktimis – jei statant daugiabutį netikėtai paaiškės, jog ten, kur plyti betono siena, reikia durų, jos bus išpjautos per porą valandų. Jei tilto atramos pasirodys per aukštos pačiam tiltui – diena kita, ir keliasdešimt centimetrų lygiausiai bus nuriekti i...
nuotrauka
2016-02-03 14:35
Technikos – pradedant nuo statybinės iki kelių tiesimo ir miško kirtimo, – naudotojai aiškiai žino, kokios technikos jiems reikia, ir tiksliai įvardina, ko laukia iš pardavėjo. Kai jie randa, ko reikia, grįžta. Bendrovės „Konekesko Lietuva“ atvejis yra kaip tik toks.
nuotrauka
2015-09-14 14:47
Pažaislio vienuolyno pašonėje pristatyta pasaulyje lyderiaujančio statybinės technikos gamintojo „Caterpillar“ nauja ekskavatorinių krautuvų karta.
nuotrauka
2015-07-24 11:29
Žemės ūkio lyderių pozicijų nenorintys užleisti Lietuvos ūkiai renkasi vis galingesnius traktorius. Kauno rajone Vandžiogalos seniūnijoje įsikūrusi bendrovė „Jonio agroservisas“ neseniai įsigijo vieną galingiausių pasaulyje „Case IH Quadtrac 620“ traktorių ir pirmą tokio galingumo traktorių Baltijos...
nuotrauka
2015-06-30 10:37
Technologijų bendrovė „Siemens“ Švedijoje įrengs dviejų kilometrų greitkelio ruožą, skirtą elektriniams hibridiniams sunkvežimiams. E-greitkelio projektas „Elväg-Gävle“ bus įgyvendinamas Gavleborgo rajone, esančiame į šiaurę nuo Stokholmo, ir taps pirmuoju tokio pobūdžio projektu visoje Europoje. Ta...
nuotrauka
2015-05-11 09:32
Japonijos įmonių „Kobelco“ ir „Kubota“ gaminami ekskavatoriai itin vertinami dėl pažangių technologijų bei už novatorišką nuo triukšmo ir dulkių saugančią sistemą Taip pat už pažangią hidraulinę sistemą, sklandų valdymą ir degalų ekonomiją.
nuotrauka
2015-04-27 11:46
Oro temperatūrai kopiant į viršų šią savaitę į Kauno gatves sugrįžo „Remix“ asfalto klojimo mašina. Pirma 48 tonas sveriančios mašinos stotelė - Kleboniškio gatvės atkarpa nuo Jonavos gatvės iki nuovažos nuo magistralinio kelio A1.

Statybunaujienos.lt » Statybinė ir kelių technika