Statybos įstatyme nėra numatytas privalomas rangovo civilinės atsakomybės draudimas?
2017 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos statybos įstatymo pakeitimas, kuriuo buvo įtvirtintas naujas statinio statybos, rekonstravimo, remonto, atnaujinimo (modernizavimo), griovimo ar kultūros paveldo statinio tvarkomųjų statybos darbų ir civilinės atsakomybės privalomasis draudimas (statybos darbų ir CA privalomasis draudimas). Šis draudimas pakeitė iki 2017 m. galiojusį rangovo civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą (RCA privalomasis draudimas), išplėsdamas prievolę rangovui (kai jam tenka pareiga sudaryti draudimo sutartį) drausti ne tik savo civilinę atsakomybę, bet ir statybos darbus (su tam tikromis išimtimis).
Privalomasis draudimas Statybos įstatyme nebėra numatytas
Nepaisant to, kad RCA privalomasis draudimas Statybos įstatyme nebėra numatytas, vis dar pasitaiko atvejų, kai viešųjų rangos darbų pirkimų taisyklėse (pirkimo sąlygose) nurodomas reikalavimas rangos darbus atliekančiam subjektui pateikti būtent tokį draudimą. Norime atkreipti dėmesį į tai, jog, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, nuo 2017 m. išduoti RCA privalomojo draudimo liudijimo draudimo įmonės nebegali. Todėl šis reikalavimas turėtų būti koreguojamas, numatant prievolę pateikti ne RCA privalomojo draudimo, o statybos darbų ir CA privalomojo draudimo liudijimą.
Taip pat viešųjų rangos darbų pirkimų taisyklėse (pirkimo sąlygose) dažnai reikalaujama pateikti privalomojo draudimo liudijimą paprastojo remonto ar nesudėtingų statinių statybos atvejais. Pažymime, kad galiojančio Statybos įstatymo 42 str. 10 d. teigiama, jog, statant nesudėtinguosius statinius ir atliekant visų statinių paprastąjį remontą, išskyrus atvejus, kai paprastojo remonto darbais statiniai atnaujinami (modernizuojami), draustis statybos darbų ir CA privalomuoju draudimu nebūtina. Todėl prievolės tokiais atvejais pateikti privalomojo draudimo liudijimą nustatymas prieštarauja teisės aktams.
Kitas svarbus šio reikalavimo aspektas – prašymas pateikti metinės apyvartos privalomojo draudimo liudijimą. Statybos įstatymo 46 str. 4 d. numato, kad „Draudėjas statinio statybos, rekonstravimo, remonto, atnaujinimo (modernizavimo), griovimo ar kultūros paveldo statinio tvarkomuosius statybos darbus ir civilinę atsakomybę turi apdrausti atskirai dėl kiekvieno statomo statinio.“. Remiantis šia nuostata, draudimo įmonės neturi galimybės išduoti statybos darbų ir CA privalomojo draudimo liudijimo metinei rangovo darbų apimčiai, nes kiekvienas statinys privalo būti apdraustas atskirai.
Esant poreikiui, prievolė rangovui draustis, vykdant paprastojo remonto darbus ar statant nesudėtingus statinius, taip pat sąlyga, jog turi būti pateiktas metinės darbų apimties draudimo liudijimas, galėtų būti numatyta viešųjų rangos darbų pirkimo taisyklėse (pirkimo sąlygose), tačiau neturėtų būti nurodytas privalomojo draudimo reikalavimas, nes pagal teisės aktus išduoti statybos darbų ir CA privalomojo draudimo liudijimo tokiomis sąlygomis draudimo įmonės negali. Reikalaujamomis sąlygomis draudimo įmonės gali išduoti tik savanorišką statybos darbų ir CA draudimą.
Reikalauja pateikti draudimo liudijimą iki statybos leidimo išdavimo
Be to, viešųjų rangos darbų pirkimų taisyklėse privalomojo draudimo liudijimo yra reikalaujama sutarties su rangovu pradžioje, kai dar nėra išduotas statybos leidimas. Statybos leidime konkrečiai nurodoma, kokie objektai bus statomi, t. y. aiškiai apibrėžiama statybos darbų apimtis. Nesant statybos leidimo ir patvirtintos statybos darbų apimties, draudimo įmonės negali įvertinti rizikos, kurią teks prisiimti, išduodant draudimo liudijimą, o tai apsunkina paslaugos įsigijimą klientui. Vertinant tai, statybos darbų ir CA privalomojo draudimo liudijimo iš rangovo turėtų būti reikalaujama, tik gavus statybos leidimą.
Visos išvardintos netinkamos viešųjų rangos darbų pirkimų taisyklių sąlygos trukdo sklandžiam viešųjų pirkimų procesui. Pavyzdžiui, rangovui kreipiantis į draudimo įmonę su prašymu išduoti RCA privalomojo draudimo liudijimą, nes toks reikalavimas yra numatytas viešųjų pirkimų taisyklėse (pirkimo sąlygose), draudimo įmonė tokios paslaugos suteikti negali, nes minimas produktas pagal teisės aktus nebeegzistuoja. Tokiu atveju rangovas turi kreiptis dėl taisyklių (pirkimo) sąlygų pakeitimo. Kadangi visos šios procedūros, ypač laiko prasme, nėra paprastos, konkretaus viešojo pirkimo procesas nevyksta sklandžiai. “
Viešųjų pirkimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad vadovaujantis Tiekėjo kvalifikacijos reikalavimų nustatymo metodikos 8.6. p., nustatomas reikalavimas rangovui civilinės atsakomybės draudimu apdrausti atskirai kiekvieną objektą, dėl kurio sudaroma pirkimo sutartis, turi būti keliamas kaip sutarties sąlyga, o ne kaip pirkimo dokumentų kvalifikacinis reikalavimas. Toks reikalavimas turi būti įtraukiamas į pirkimo sutarties projekto nuostatas, o jei pirkimo sutarties projektas nerengiamas – į pagrindines pirkimo sutarties sąlygas, nustatomas pirkimo dokumentuose.