2017 spalio 20 d. penktadienis, 12:12
Reklama  |  El. paštas  |  facebook  google plus  twitter  linkendin

Transporto sektoriaus ateitis: nuo elektra varomų iki savivaldžių automobilių

2017-08-16 08:52
Technologijų tobulėjimas, aplinkai draugiškesnių bei žmonėms saugesnių alternatyvų paieška lemia, kad transporto sektorius šiuo metu išgyvena didžiules permainas. Kas laukia netolimoje ateityje: vairuosime elektromobilius? o gal biodegalais, vandeniliu ar gamtinėmis dujomis varomas transporto priemones? už vairo sėdėsime patys ar vietą užleisime savivaldžiams automobiliams?
nuotrauka
VGTU nuotr.


Minimos įmonės
Vilniaus Gedimino technikos universitetas,

Apie dabartinį transporto sektorių, vykstančius ir laukiančius jo pokyčius bei specialistus, kurių reikės besikeičiančioje transporto srityje kalbamės su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros vedėju doc. dr. Saugirdu Pukalsku.

Kokie yra didžiausi transporto sistemos iššūkiai besikeičiančioje šių dienų aplinkoje? Kurie aktualiausi Lietuvai?

Tarp didžiausių šiandienos transporto sistemos iššūkių reikėtų įvardyti eismo spūstis, aplinkos taršą ir triukšmą, priklausomybę nuo naftos bei brangstančius degalus. Lietuvai aktualūs visi išvardinti iššūkiai, bet kaip didžiausią problemą būtų galima išskirti priklausomybę nuo naftos ir jos produktų. Lietuvoje didžioji dauguma eksploatuojamų automobilių, lokomotyvų naudoja dyzeliną ar benziną, kai kurie iš jų pritaikyti naudoti suskystintas naftos dujas SND. Alternatyviąja energija, tokia kaip elektra, gamtinės dujos (SGD) ar biodegalai varomas transportas Lietuvoje sudaro itin mažą dalį.

Kaip Lietuvoje bandoma įveikti šiuos kylančius iššūkius?

Siekiant keisti susidariusią situaciją Lietuvoje kuriamos įvairios strategijos, tokios kaip „Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija“, „Nacionalinė susisiekimo plėtros strategija“ ir pan., kuriose ateityje numatoma pereiti prie tvarių energijos šaltinių.

Prieš keletą metų Lietuva įgyvendino ne vienai ES valstybei sunkiai pakeliamą uždavinį – įsigijo suskystintų gamtinių dujų saugyklą – SGD terminalą. Tai buvo daugeliui kaimyninių šalių netikėtas įvykis ir rimtas žingsnis energetinės nepriklausomybės link.

Lietuvoje nuosekliai skatinamas ir elektromobilių naudojimas: jiems suteikiama teisė važiuoti autobusų juostomis, taikomas mažesnis parkavimo mokestis, plečiamas įkrovimo stotelių tinklas ir t.t.

Ką reikėtų daryti, kad Lietuvoje vyktų spartesnė alternatyviojo transporto plėtra?

Lietuvoje trūksta sistemingo požiūrio į alternatyviąją energiją, pavyzdžiui, vystant elektromobilių plėtrą nepagalvojama, kad Lietuva didžiąją dalį elektros energijos importuoja iš kaimyninių šalių. O kodėl negalėtume vystyti gamtinėmis dujomis varomo transporto? Juk turime unikalų SGD terminalą. Plečiant jo pajėgumus būtų galima atpiginti gamtines dujas visiems vartotojams ir Lietuva iš to laimėtų daug daugiau.

Be to, Lietuvoje veikia kelios įmonės, gaminančios skystuosius biodegalus. Reikėtų skatinti ir šių degalų naudojimą, nes tai taip pat atneštų Lietuvai daug daugiau ekonominės naudos, nei naftos importas.

Pagalvokime apie transporto sektoriaus ateitį: kokias permainas galima pastebėti, nuspėti?

Žvelgiant į transporto vystymosi tendencijas, galima teigti, kad ateitis priklauso savivaldžiams alternatyviąja, žaliąja, energija varomoms transporto priemonėms. Šiandien jau tikriausiai niekas neabejoja, kad anksčiau ar vėliau savivaldžiai automobiliai pradės dominuoti pasaulio keliuose. Kuo jie bus varomi? Labiausiai tikėtina, kad tam bus panaudotos dvi energijos rūšys – elektra ir vandenilis.

Informuojama, kad elektrinių automobilių technologija dabar yra pakankamai gerai išvystyta. Didžiausias elektromobilių plėtros iššūkis – automobilių baterijų įkrovimas. Kol kas tai yra pakankamai ilgai trunkantis procesas, o įkrovimo stotelių dar vis nepakanka ne tik Lietuvoje, bet ir kitose pasaulio šalyse. Didžiausia problema – viena įkrovimo stotelė per parą gali įkrauti tik keletą elektromobilių, kai tuo tarpu įprasta degalinė gali užpilti degalų net keliems šimtams įprastų automobilių. Todėl kaip alternatyva elektromobiliams sparčiai vystosi vandeniliniai automobiliai, tobulėja jų technologijos. Tokiame automobilyje vandenilis paverčiamas elektros energija ir ratai varomi taip pat, kaip ir elektromobilyje – elektriniu varikliu. Skirtumas toks, kad vandenilio degalinėje automobilio bakus galima užpildyti per tokį patį laiką, kaip pildant įprasto automobilio baką. Tokius gaminius jau gali pasiūlyti ne vienas gamintojas – Toyota Mirai, Honda Clarity, Hyundai ix35 Fuel Cell ir kt.

Transporto sektorius sparčiai ir iš esmės kinta. Kokių transporto inžinerijos specialistų reikės, kad jie galėtų dirbti su naujos kartos transportu?

Pranešama, kad ateityje transporto inžinerijos srityje dirbs įvairesnių sričių specialistai. Visų pirma, reikės transporto inžinerijos specialistų, kurie rūpinsis automobilių projektavimu, gamyba ir priežiūra. Suprantama, jie turės turėti daugiau žinių, susijusių su alternatyviomis energijomis varomu transportu. Jau dabar VGTU mokydami būsimus transporto inžinierius suteikiame jiems nemažai tokių žinių.

Kai atsiras gamtinėmis dujomis varomas transportas, be transporto inžinerijos specialistų reikės energetikų, išmanančių aukšto slėgio sistemų naudojimą. Paplitus elektromobiliams reikės elektros įrangą suprantančių specialistų. Kuomet pradėsime važinėti vandeniliniais automobiliais – reikės ir energetikų, ir elektros srities specialistų. O kai vairuotojai savo vietas užleis savivaldžiams automobiliams – ir IT specialistų. 

Statybunaujienos.lt



Rašyti komentarą:
Vardas:

Tekstas:

Komentarai šalinami, jeigu juose naudojami necenzūriniai žodžiai, skatinamas smurtas, grasinama.


Darni plėtra. Ekologija

nuotrauka
2017-10-13 09:32
Esant dabartinėms tendencijoms, iki 2100 m. vidutinė oro temperatūra Lietuvoje šoktelės 1,5-5,1 laipsniu, daugės kritulių, o Baltijos jūros lygis pakils iki 90 cm. Tokie grėsmingi faktai paskelbti ketvirtadienį Raudondvaryje vykusioje tarptautinėje konferencijoje klimato kaitos klausimais.
nuotrauka
2017-10-03 12:09
Lietuvoje susidarančių atliekų kiekiai turėtų mažėti, rodo UAB „Ekokonsultacijos“ atlikta studija. Jei šios prognozės pasitvirtins, o Lietuva seks Europos Sąjungos (ES) žiedinės ekonomikos rekomendacijomis ir daugiau atliekų perdirbs, šalyje statomos deginimo jėgainės ateityje gali susidurti su liet...
nuotrauka
2017-09-28 11:39
Šiandien (rugsėjo 28 d.) Vilniuje vykstančioje pirmojoje Baltijos šalyse infrastruktūros konferencijoje „BaltCap Infrastructure Fund“ (BInF) pasirašė rangos sutartį su „Axis Technologies“. Sutartis uždega žalią šviesą pirmajam BInF finansuojamam infrastruktūros projektui – 16 mln. eurų vertės biokur...
nuotrauka
2017-09-28 11:33
Nors kai kurie gamintojai jau pristatė trečią ar netgi ketvirtą elektros ir vidaus degimo variklius turinčių mašinų kartą, nors Žemės rutulio paviršiumi jų važinėja mažiausiai keliolika milijonų, kai kurie mitai apie hibridines transporto priemones vis dar labai gyvybingi. Kokios populiarios „tiesos...
nuotrauka
2017-09-27 09:38
Lietuvoje griežtinami oro taršos reikalavimai vidutiniams kurą deginantiems įrenginiams. Tai numato praėjusį penktadienį, rugsėjo 22 d., įsigaliojusios aplinkos ministro Kęstučio Navicko patvirtintos Išmetamų teršalų iš vidutinių kurą deginančių įrenginių normos. Jos bus taikomos tokiems įrenginiams...
nuotrauka
2017-09-26 07:15
Šalia buitinių atliekų konteinerių savavališkai paliekamų didelių gabaritų atliekų krūva Vilniuje šiemet jau svertų maždaug 5000 tonų, jei jų nepašalintų atliekų išvežimo įmonės. Nuo metų pradžios sostinės kiemuose gyventojai senų baldų, technikos ir statybinių atliekų paliko tiek, kiek pernai per v...
nuotrauka
2017-09-14 09:22
Dar dvi savaites, iki spalio 6 d. 12 val., įmonės ir kiti juridiniai asmenys gali teikti paraiškas Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondui (LAAIF) projektams, susijusiems su vandenų, aplinkos oro taršos ir atliekų mažinimu bei prevencija, finansuoti pagal šio fondo 2017 m. lėšų naudojimo krypt...
nuotrauka
2017-09-07 08:25
KTU Informatikos fakulteto (IF) absolventas Deividas Pranevičius sukūrė atsinaujinančios energetikos jėgainių pajėgumo testavimo sistemą, kurią jau šiandien gali įsidiegti tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys.
nuotrauka
2017-08-31 08:22
Labai mažos, mažos ir vidutinės įmonės (MVĮ) turi puikią galimybę diegti aplinką tausojančias technologines ekoinovacijas. Ūkio ministerija skelbia antrąjį kvietimą pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos (ES) investicijų priemonę „Eco-inovacijos LT+“. Pagal šį kvietimą MVĮ numatoma skirti iki 35 mln....
nuotrauka
2017-08-30 15:37
Panevėžio miesto savivaldybė deda didžiules pastangas užtikrinti miesto gyventojų sveikatą, harmoningą plėtrą, jaukią ir kokybišką estetinę aplinką. Esame įsitikinę, kad miestui reikalingas medis. Kuo daugiau tikrų želdynų, tuo sveikesni mes patys. Šiuo metu tarsi liga po Lietuvą plinta medžių naiki...
nuotrauka
2017-08-30 10:03
Vis daugiau įmonių Lietuvoje renkasi naudoti žaliąją energiją ir ant savo patalpų stogų įsirengia saulės energijos jėgaines. Rugpjūtį užbaigti trys nauji saulės energetikos projektai, kurių bendro jėgainių ploto pakaktų padengti beveik 15 krepšinio aikštelių, o jų galia siekia 460 kW.
nuotrauka
2017-08-24 13:22
Daugiau nei 100 startuolių susidomėjo ir išreiškė norą dalyvauti tvariosios energetikos inovacijų konkurse PowerUp!, kurį organizuoja „InnoEnergy“ kartu su partneriais Lietuvoje – Kauno technologijos universitetu. PowerUp! – didžiausias startuolių, siekiančių spręsti energetikos problemas, konkursas...
nuotrauka
2017-08-22 12:13
„Siemens“ koncernas pasirašė susitarimą dėl pirmos greitkelio atkarpos elektrifikavimo Vokietijoje, kuri bus skirta krovininiam transportui. Numatoma elektrifikuoti 10 km ilgio federalinio greitkelio A5 atkarpą, vedančią nuo Frankfurto oro uosto į Darmštatą. Planuojama, kad hibridinės krovininio tra...
nuotrauka
2017-08-18 10:11
Rugpjūčio 16 dieną, Koncernui „Achemos grupė“ priklausanti UAB „Renerga-1“ Anykščių rajone atidarė naują 7,5 megavatų (MW) vėjo elektrinių parką. Pagal vietovę „Kunigiškių“ vardu pavadintame vėjo elektrinių parke pastatytos trys šiuo metu aukščiausios vėjo elektrinės Lietuvoje, kurių bokšto ir sparn...
nuotrauka
2017-08-17 08:34
Vilnius artimiausiems šešeriems metams pasitvirtino Aplinkos monitoringo programą, kuri padės gerinti aplinkos būklės stebėseną, kad kuo mažiau būtų teršiamas oras, būtų saugoma natūrali Vilniaus aplinka, biologinė įvairovė, kraštovaizdis, tinkamai tvarkomos atliekos.
nuotrauka
2017-08-16 11:06
Baigėsi žaliųjų technologijų (angl. cleantech) konkurso „Climate Launchpad“ nacionalinis etapas Lietuvoje. Aštuonios komandos iš Vilniaus, Kauno ir Alytaus varžėsi dėl geriausių TOP-3 idėjų titulo ir galimybės dalyvauti Europos tvariųjų idėjų konkurso finale Kipre. Ar lietuvių idėjos vėl bus įvertin...
nuotrauka
2017-08-14 08:14
Rugpjūčio 11 d. pradėta Energetikos ministerijos ir „Kurk Lietuvai“ iniciatyva, skatinsianti darbuotojui taupiai ir racionaliai naudoti elektros energiją.
nuotrauka
2017-08-03 08:11
Vyriausybė pagaliau patvirtino, kad aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės funkcijas ateityje vykdys viena institucija – Aplinkos apsaugos departamentas. Sujungiant 8 šiuo metu veikiančius regionų aplinkos apsaugos departamentus siekiama efektyvesnės šio sektoriaus kontrolės, taip pat mažinamas biu...
nuotrauka
2017-08-01 13:27
Neįprastas liūčių pasekmes didžiuosiuose šalies miestuose, ypač Vilniuje, patiriame dėl sistemingo požiūrio į miestų plėtrą stokos, teigia specialistai. Klimatologai antrina, jog klimato sąlygos per kelis dešimtmečius nepakito – ir anksčiau vasaromis turėdavome vėsius bei lietingus periodus, tik pas...
nuotrauka
2017-07-31 13:25
Aplinkos ministerija kviečia šalies įmones, įstaigas, organizacijas teikti dvišalių vystomojo bendradarbiavimo projektų paraiškas klimato kaitos švelninimo bei prisitaikymo prie klimato kaitos srityse. Parama orientuota į technologijų diegimo, darbų vykdymo projektus, o patirties perdavimo, viešinim...

Statybunaujienos.lt » Darni plėtra. Ekologija

nuotrauka

Biožidiniai Ruby Fires – maksimalus komfortas ir saugumas bei minimalios kuro sąnaudos

UAB DASFA ir Ko yra oficialus biožidinių gamintojo „Ruby Fires“ (Olandija) atstovas Lietuvoje.
nuotrauka

A klasė – aukštos kokybės MAGE sistema šiltam ir sandariam namui

Nuo 2017 metų sausio 1 d. galioja naujas statybos techninis reglamentas, pagal kurį naujai projektuojami ir statomi namai privalo atitikti A energinę klasę. A energinės klasės reikalavimai –...
nuotrauka

Dažai „Argentum 20“ – ypač aukštų higienos normų reikalaujančioms patalpoms

Ar kada susimąstėte, kiek mikrobų gali kauptis ant medicinos įstaigų sienų ir lubų? Ligoninių darbo specifika reikalauja specialių antimikrobiniu poveikiu pasižyminčių dažų bei apgalvotų spa...