2018 vasario 22 d. ketvirtadienis, 20:22
Reklama  |  El. paštas  |  facebook  google plus  twitter  linkendin

Transporto sektoriaus ateitis: nuo elektra varomų iki savivaldžių automobilių

2017-08-16 08:52
Technologijų tobulėjimas, aplinkai draugiškesnių bei žmonėms saugesnių alternatyvų paieška lemia, kad transporto sektorius šiuo metu išgyvena didžiules permainas. Kas laukia netolimoje ateityje: vairuosime elektromobilius? o gal biodegalais, vandeniliu ar gamtinėmis dujomis varomas transporto priemones? už vairo sėdėsime patys ar vietą užleisime savivaldžiams automobiliams?
nuotrauka
VGTU nuotr.


Minimos įmonės
Vilniaus Gedimino technikos universitetas,

Apie dabartinį transporto sektorių, vykstančius ir laukiančius jo pokyčius bei specialistus, kurių reikės besikeičiančioje transporto srityje kalbamės su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros vedėju doc. dr. Saugirdu Pukalsku.

Kokie yra didžiausi transporto sistemos iššūkiai besikeičiančioje šių dienų aplinkoje? Kurie aktualiausi Lietuvai?

Tarp didžiausių šiandienos transporto sistemos iššūkių reikėtų įvardyti eismo spūstis, aplinkos taršą ir triukšmą, priklausomybę nuo naftos bei brangstančius degalus. Lietuvai aktualūs visi išvardinti iššūkiai, bet kaip didžiausią problemą būtų galima išskirti priklausomybę nuo naftos ir jos produktų. Lietuvoje didžioji dauguma eksploatuojamų automobilių, lokomotyvų naudoja dyzeliną ar benziną, kai kurie iš jų pritaikyti naudoti suskystintas naftos dujas SND. Alternatyviąja energija, tokia kaip elektra, gamtinės dujos (SGD) ar biodegalai varomas transportas Lietuvoje sudaro itin mažą dalį.

Kaip Lietuvoje bandoma įveikti šiuos kylančius iššūkius?

Siekiant keisti susidariusią situaciją Lietuvoje kuriamos įvairios strategijos, tokios kaip „Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija“, „Nacionalinė susisiekimo plėtros strategija“ ir pan., kuriose ateityje numatoma pereiti prie tvarių energijos šaltinių.

Prieš keletą metų Lietuva įgyvendino ne vienai ES valstybei sunkiai pakeliamą uždavinį – įsigijo suskystintų gamtinių dujų saugyklą – SGD terminalą. Tai buvo daugeliui kaimyninių šalių netikėtas įvykis ir rimtas žingsnis energetinės nepriklausomybės link.

Lietuvoje nuosekliai skatinamas ir elektromobilių naudojimas: jiems suteikiama teisė važiuoti autobusų juostomis, taikomas mažesnis parkavimo mokestis, plečiamas įkrovimo stotelių tinklas ir t.t.

Ką reikėtų daryti, kad Lietuvoje vyktų spartesnė alternatyviojo transporto plėtra?

Lietuvoje trūksta sistemingo požiūrio į alternatyviąją energiją, pavyzdžiui, vystant elektromobilių plėtrą nepagalvojama, kad Lietuva didžiąją dalį elektros energijos importuoja iš kaimyninių šalių. O kodėl negalėtume vystyti gamtinėmis dujomis varomo transporto? Juk turime unikalų SGD terminalą. Plečiant jo pajėgumus būtų galima atpiginti gamtines dujas visiems vartotojams ir Lietuva iš to laimėtų daug daugiau.

Be to, Lietuvoje veikia kelios įmonės, gaminančios skystuosius biodegalus. Reikėtų skatinti ir šių degalų naudojimą, nes tai taip pat atneštų Lietuvai daug daugiau ekonominės naudos, nei naftos importas.

Pagalvokime apie transporto sektoriaus ateitį: kokias permainas galima pastebėti, nuspėti?

Žvelgiant į transporto vystymosi tendencijas, galima teigti, kad ateitis priklauso savivaldžiams alternatyviąja, žaliąja, energija varomoms transporto priemonėms. Šiandien jau tikriausiai niekas neabejoja, kad anksčiau ar vėliau savivaldžiai automobiliai pradės dominuoti pasaulio keliuose. Kuo jie bus varomi? Labiausiai tikėtina, kad tam bus panaudotos dvi energijos rūšys – elektra ir vandenilis.

Informuojama, kad elektrinių automobilių technologija dabar yra pakankamai gerai išvystyta. Didžiausias elektromobilių plėtros iššūkis – automobilių baterijų įkrovimas. Kol kas tai yra pakankamai ilgai trunkantis procesas, o įkrovimo stotelių dar vis nepakanka ne tik Lietuvoje, bet ir kitose pasaulio šalyse. Didžiausia problema – viena įkrovimo stotelė per parą gali įkrauti tik keletą elektromobilių, kai tuo tarpu įprasta degalinė gali užpilti degalų net keliems šimtams įprastų automobilių. Todėl kaip alternatyva elektromobiliams sparčiai vystosi vandeniliniai automobiliai, tobulėja jų technologijos. Tokiame automobilyje vandenilis paverčiamas elektros energija ir ratai varomi taip pat, kaip ir elektromobilyje – elektriniu varikliu. Skirtumas toks, kad vandenilio degalinėje automobilio bakus galima užpildyti per tokį patį laiką, kaip pildant įprasto automobilio baką. Tokius gaminius jau gali pasiūlyti ne vienas gamintojas – Toyota Mirai, Honda Clarity, Hyundai ix35 Fuel Cell ir kt.

Transporto sektorius sparčiai ir iš esmės kinta. Kokių transporto inžinerijos specialistų reikės, kad jie galėtų dirbti su naujos kartos transportu?

Pranešama, kad ateityje transporto inžinerijos srityje dirbs įvairesnių sričių specialistai. Visų pirma, reikės transporto inžinerijos specialistų, kurie rūpinsis automobilių projektavimu, gamyba ir priežiūra. Suprantama, jie turės turėti daugiau žinių, susijusių su alternatyviomis energijomis varomu transportu. Jau dabar VGTU mokydami būsimus transporto inžinierius suteikiame jiems nemažai tokių žinių.

Kai atsiras gamtinėmis dujomis varomas transportas, be transporto inžinerijos specialistų reikės energetikų, išmanančių aukšto slėgio sistemų naudojimą. Paplitus elektromobiliams reikės elektros įrangą suprantančių specialistų. Kuomet pradėsime važinėti vandeniliniais automobiliais – reikės ir energetikų, ir elektros srities specialistų. O kai vairuotojai savo vietas užleis savivaldžiams automobiliams – ir IT specialistų. 

Statybunaujienos.lt



Rašyti komentarą:
Vardas:

Tekstas:

Komentarai šalinami, jeigu juose naudojami necenzūriniai žodžiai, skatinamas smurtas, grasinama.


Darni plėtra. Ekologija

nuotrauka
2018-02-22 11:33
2 metai ir 2 savaitės – tiek laiko prireikė šalies gyventojams, kad surinktų ir Užstato sistemos administratoriui (USAD) perduotų 1 mlrd. užstato sistemoje dalyvaujančių plastikinių, stiklinių bei skardinių pakuočių.
nuotrauka
2018-02-14 06:54
Ukmergės rajono agentūros aplinkos apsaugos pareigūnai Kopūstėlių kaime aptiko didelį kiekį nelegaliai tvarkomų pavojingų atliekų medienos apdirbimu užsiimančios įmonės teritorijoje. Pirminiais duomenimis, rasta iki 100 tonų pavojingų atliekų, kurios buvo sukrautos angaruose ir atviroje įmonės terit...
nuotrauka
2018-02-13 12:55
Profesorius G. Staugaitis įspėja, kad dėl vandens nutekėjimo beveik penktadalyje Lietuvos vyksta intensyvi dirvožemio erozija. Labiausiai ji pasireiškia Vakarų ir Pietryčių Lietuvoje, o didžiausią įtaką jai daro statūs šlaitai, iškrintančių kritulių kiekis ir jų intensyvumas, praneša Lietuvos agrari...
nuotrauka
2018-02-12 09:00
Užterštas oras, kenksmingos medžiagos, su maistu patenkančios į organizmą, dėl klimato kaitos dažnėjančios stichinės nelaimės – šių problemų nepavyks išspręsti tol, kol nesumažinsime aplinkos užtaršos. Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkai prof. habil. dr. Pranas Baltrėnas ir prof. d...
nuotrauka
2018-02-06 09:54
Nuogąstavimai, kad po 30 metų pasaulio vandenynuose gali būti daugiau plastiko atliekų negu žuvų, nėra laužti iš piršto. Augant vartojimui, nuolat gausėja šių aplinką teršiančių atliekų. Ir tai kelia vis daugiau problemų. Šioms problemoms spręsti Europos Sąjungos mastu parengta nauja, pagal žiedinės...
nuotrauka
2018-02-05 07:07
Mokslininkams jau kurį laiką kelia nerimą Lietuvos užmojis turėti dvi kogeneracines jėgaines. Kaip pastebi Vilniaus Universiteto Chemijos ir geomokslų fakulteto (VU CHGF) Geomokslų instituto doktorantas Justinas Kilpys, turėdama dvi atliekų deginimo gamyklas, mūsų šalis, norėdama patenkinti atliekų ...
nuotrauka
2018-01-31 13:33
Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos kviečia aktyviai naudotis sukurtomis e. paslaugomis – leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidimus gaminti elektros energiją užsakyti Elektroniniuose valdžios vartuose.
nuotrauka
2018-01-31 10:00
Elektra varomos transporto priemonės privalumus būtų galima vardyti kone be sustojimo: pigios kelionės, tyla salone, ekologija, nuolaidos keliuose ir t. t. Tokius aspektus dažniausiai minėjo apklausos apie elektromobilius respondentai. O ką apie tokių transporto priemonių privalumus ar trūkumus mano...
nuotrauka
2018-01-26 10:19
Sausio 24 dieną, trečiadienį, Plungės rajono savivaldybės meras Audrius Klišonis ir Savivaldybės administracijos atstovai, susitiko su Vokietijos įmonės „Notus Energy“ atstovais aptarti galimybių dėl vėjo jėgainių statymo Plungės rajone.
nuotrauka
2018-01-08 14:16
Ką daryti, jeigu namas pastatytas iš medinių geležinkelio pabėgių? Ar tai kenkia namo gyventojų sveikatai? – klausia portalo Statybunaujienos.lt skaitytoja.
nuotrauka
2018-01-04 06:01
Ar žinote, kad nupuošta eglutė gali virsti jūsų namų šiluma? Viskas ko reikia – per šventes jus džiuginusias žaliaskares palikti specialiai tam skirtose vietose. Nupuošti medžiai įvairiuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose šiemet bus renkami 5 – 15 dienomis.
nuotrauka
2018-01-02 13:56
Nors Aplinkos ministerija šiomis dienomis pranešė, kad atliekų apskaitos informacinė sistema įsigalios be pereinamojo laikotarpio, aiškėja, kad bus rastas kompromisas – iki 2018 m. birželio 30 d. faktinė atliekų srautų kontrolė turėtų būti vykdoma pagal senąją tvarką.
nuotrauka
2017-12-28 09:40
Dešimt naujų elektromobilių įkrovimo prieigų, įrengtų kelių A1 Vilnius – Kaunas – Klaipėda ir A2 Vilnius – Panevėžys poilsio aikštelėse, jau veikia. Vairuotojai nemokamai gali jose įsikrauti elektromobilius bei iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius.
nuotrauka
2017-12-22 09:31
Ketvirtadienį (gruodžio 21 d.) jau buvo gautos 59 paraiškos, pagal kurias įmonės atsinaujinančių energijos išteklių diegimui pramonėje prašo gauti 14,32 mln. eurų finansavimą.
nuotrauka
2017-12-21 05:50
Klaipėdos viešojo transporto parką atnaujins 17 ekologiškų autobusų, kuriuos įsigyti leis skiriamos Europos Sąjungos fondų investicijos. Susisiekimo ministro Roko Masiulio įsakymu uostamiesčio savivaldybei šiam tikslui skirta 4,26 mln. eurų ES sanglaudos fondo lėšų, dar 0,75 mln. eurų skirs pati sav...
nuotrauka
2017-12-18 10:27
Didėjanti oro temperatūra, kintantis kritulių pobūdis, tirpstantys ledynai ir sniegas, visame pasaulyje kylantis vidutinis jūros lygis. Šie ir panašūs reiškiniai jau seniai neleidžia abejoti su klimato kaita susijusių problemų aktualumu. Ženkliai padažnėję lietūs ir jau pamirštos baltos žiemos – tai...
nuotrauka
2017-12-13 10:47
Vandeniu nuplauti nešvarumai nuo mūsų rankų, drabužių, indų, grindų, sienų, plytelių, kartu su plovikliais, tirpikliais, skalbimo miteliais, šveitikliais ir kita buitine chemija keliauja tiesiai į nuotekų tvarkymo sistemą. Vėliau šis vanduo atsiduria mūsų upėse. Tiesa, prieš tai jis dar išvalomas nu...
nuotrauka
2017-12-12 09:38
Ūkio ministerija kviečia labai mažas, mažas ir vidutines įmones (MVĮ) teikti paraiškas pagal 2014–2020 m. Europos Sąjungos (ES) fondų investicijų veiksmų programos priemonę „Eco konsultantas LT“. Šiuo pirmuoju kvietimu planuojama paskirstyti iki 1,448 mln. eurų ES investicijų.
nuotrauka
2017-12-01 15:32
Artėjant žiemos šventėms ne tik Lietuvos miestai ima rungtyniauti puošdami gatves, aikštes ir parkus Kalėdų dekoracijomis. Štai 2017-ųjų Kalėdų sezonui Londono Oksfordo gatvę papuošė 750 tūkstančių LED lempučių. Daugelyje Didžiosios Britanijos miestų Kalėdų šviesų įžiebimo šventė vyksta dar lapkriči...
nuotrauka
2017-11-30 09:29
Aplinkos ministerijos baigiama diegti Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema (GPAIS) pradės veikti 2018 m. sausio 1 d. ir bus privaloma visam verslui – gamintojams ir importuotojams, jų organizacijoms, atliekų tvarkytojams, darytojams ir kitiems atliekų sektoriaus dalyvi...

Statybunaujienos.lt » Darni plėtra. Ekologija

nuotrauka

TERIVA LIGHT – perdanga A+ ir A++ klasės namams

Nuo 2018 m. Lietuvoje galima statyti tik A+ klasės energinius reikalavimus atitinkančius gyvenamuosius namus. Statybinių medžiagų gamintojai pritaiko savo produktus naujiems poreikiams bei r...
nuotrauka

UAB DASFA ir Ko siūlo itin kokybišką ir ilgaamžę stogų ir fasadų medžiagą – akmens skalūną

Mes oficialiai atstovaujame vokiečių gamintojui „Theis-Boeger“ GmbH, pristatome medžiagas tiesiai iš gamyklos Vokietijoje.