2024 gruodžio 13 d. penktadienis, 23:18
Reklama  |  facebook

Ateitis be degalinių – ar bus toks žaliosios transformacijos rezultatas?

2022-02-21 11:16
Net viena trečioji Europos Sąjungoje (ES) sunaudojamos energijos atitenka transporto sektoriui. Automobiliai, sunkvežimiai ir autobusai sukuria apie 70 proc. transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio, likusią dalį – aviacija ir laivyba.
nuotrauka
VĖJO PROJEKTŲ video stop kadras


Minimos įmonės
LPK (Lietuvos pramonininkų konfederacija),
Vėjo projektai, UAB
Lietuvos energetikos institutas (LEI),
LPK prezidento Vidmanto Janulevičiaus teigimu, transporto sistemos transformacija bus pati brangiausia ir ilgiausiai trunkanti modernizacija. Lietuvoje galime gaminti saulės elementus, greitai pradėsime gaminti pažangius akumuliatorius, Klaipėdoje jau gaminami elektriniai autobusai, todėl V. Janulevičius sako, kad ateitis bus elektriniame ir vandeniliu varomame transporte.

„Tad kodėl šio dešimtmečio neišnaudojus ne tik tam, kad apsirūpintume vietoje gaminama elektra ir išplėtotume perdirbimo pramonę, kuri leistų apsirūpinti žaliavomis iš jau panaudotos įrangos ar produktų, tokių kaip elektromobiliai, bet ir tam, kad kartu Lietuvoje sukurtume aplinką, palankią augti verslams, susijusiems su elektrinio transporto gamyba? Taip kitą dešimtmetį galėtume pasitikti tokiu pat sparčiu ir Lietuvai naudingu spurtu elektromobilių srityje, kokį šiame dešimtmetyje turime įgyvendinti elektros energijos gamybos srityje“, – pranešime cituojamas LPK prezidentas.

Ambicingi politiniai tikslai

ES kelia ambicingus tikslus – iki 2050 m. tapti neutraliu klimatui žemynu, o iki 2030 m. sumažinti anglies dioksido ir kitų klimatui kenčiančių dujų kiekį bent 55 proc. Įvertinus, kad transportas suvartoja ženklią ES energijos pyrago dalį, akivaizdu, kad reikalingi sprendimai, kurie padėtų sumažinti sektoriaus įtaką aplinkai.

Politikai ES lygiu bando reguliuoti sektoriaus poveikį aplinkai. Viena iš tokių iniciatyvų: kuro kokybės direktyva, kuri nustato reikalavimus kuro tiekėjams sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį savo gaminiuose. Kuriami mechanizmai, kurie seka, kokį progresą sektorius pasiekia per tam tikrą laikotarpį, apskaičiuojamas poveikis aplinkai, keliautojams pateikiamos rekomendacijos, kaip keliauti sukuriant mažiau anglies pėdsako žemėje.

2021 m. liepos 14 d. Europos Komisija paskelbė pasiūlymus Europos Sąjungos Atsinaujinančių išteklių energijos direktyvos. Pakeitimais siekiama pritaikyti dabartines nuostatas prie naujų energetikos ir klimato tikslų, nustatytų Europos žaliuoju kursu, visų pirma, prie naujojo šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo sumažinimo tikslo. Lietuvai, kaip ir kitoms ES narėms, yra labai svarbu, kad direktyvoje numatant itin ambicingus tikslus transporto sektoriuje, turi būti prieinami ir instrumentai tuos tikslus pasiekti.

Eurostato duomenys, kuriais dalijasi LPK, rodo, kad vidutinė energijos, pagamintos iš atsinaujinančių šaltinių, dalis transporto sektoriuje padidėjo nuo 1,6 % 2004 m. iki 10,2 % 2020 m. Atsinaujinančių išteklių naudojimo transporte lyderė buvo Švedija (31,9 proc.), trečia – Suomija (13,4 proc.), Nyderlandai ir Liuksemburgas (abi – 12,6 proc.). Priešingai, Graikija (5,3 proc.) ir Lietuva (5,5 proc.) užregistravo mažiausiai atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimą transporte.

Elektrinis autobusas mieste – realybė, o ne ateitis

Vienas pagrindinių elektromobilių skeptikų argumentų – gerokai didesnė aplinkos tarša ir CO2 emisijos, kylančios gaminant elektra važiuojančius automobilius bei jiems būtiną energiją, nei įprastas transporto priemones su vidaus degimo varikliais. Viena didžiausių problemų ne kartą buvo įvardyta ir senų, panaudotų, baterijų utilizacija. Tačiau čia atsakymas jau yra: pakankamai efektyvūs utilizacijos sprendimai jau sukurti, o vienu elektromobilių akumuliatorių „reinkarnacijos“ centrų pačiu artimiausiu metu pretenduoja tapti ir Lietuva.

Mašinų gamintojai kuria elektrinį transportą. Tokių pavyzdžių yra ir Lietuvoje: Klaipėdoje veikianti UAB „Vėjo projektai“, valdanti prekės ženklą „Dancer Bus“ jau sėkmingai kuria elektrinius miesto autobusus, kurie savo kelionėmis nesukelia jokio poveikio aplinkai. Be to, jau nuo 2020 m. Klaipėdoje šie autobusai vykdo reguliarius viešojo transporto maršrutus.

Vidutinė baterijų įkrovimo trukmė yra vos 8 minutės, todėl galinėje autobuso stotelėje autobusas įkraunamas per tą laiką, kuris skirtas vairuotojo poilsiui tarp maršrutų.

„Vėjo projektų“ generalinis direktorius Alvydas Naujėkas sako, kad lyginant su iškastinį kurą naudojančiomis transporto priemonėmis, elektrinių autobusų naudojimas yra gerokai taupesnis.

„Elektrinio autobuso energijos sąnaudos vidutiniškai sudaro 0,72 kWh vienam nuvažiuotam kilometrui, todėl tam pačiam nuvažiuojamam atstumui iškastiniu kuru varomi autobusai sunaudoja degalų už kelis kartus didesnę kainą. Be to, tai ne tik transporto operatorių finansinių kaštų taupymas, bet ir galimybė pagerinti miesto oro kokybę. Kiekvienas elektrinis „Dancer“ autobusas per metus nuvažiuodamas 60 tūkst. kilometrų, sutaupo daugiau kaip 68 tonas CO2“, – cituojamas A. Naujėkas.

Taip pat priimti technologiniai sprendimai leidžia stebėti įvairius autobuso techninius duomenis, netgi vairavimo ypatumus. Įdiegta sistema darbuotojams leidžia stebėti autobusų duomenis aptarnaujant reguliarius maršrutus ir operatyviai pastebėti neatitikimus, kas užtikrina autobuso gedimų prevenciją ir nuolatinę autobuso parengtį darbui.

„Atsižvelgiant į ambicingus Europos Sąjungos Žaliojo kurso strateginius siekius mažinti transporto sukeliamą oro taršą, tikėtina, kad elektriniai ar kiti pažangių technologijų autobusai per ateinančius porą dešimtmečių pakeis visas įprastas iškastiniu kuru varomas viešojo transporto priemones. Todėl tikime, kad klimato apsaugos tikslus įmanoma pasiekti tik atnaujinus visą viešojo transporto sistemą, t.y. ne tik inicijuojant autobusų pakeitimą naujais, bet ir diegiant naujus principus viešojo transporto funkcijas miestuose“, – mano „Vėjo projektų“ generalinis direktorius.

Įmonė siūlo sprendimą, kuris apima naujas, elektrines transporto priemones, jų aptarnavimą, internetinę monitoringo sistemą, nuolatinę parengtį darbui, reikalingą įkrovos infrastruktūrą bei žalios energijos tiekimą.

„Šis naujas kompleksinis sprendimas, kaip inovatyvus ir pasaulyje analogų neturintis produktas gali tapti unikaliu vertės pasiūlymu visai Europos Sąjungai, siekiančiai transformuoti viešąjį transportą, užtikrinant kuo mažesnę jo įtaką aplinkos taršai bei efektyviai panaudojant finansinius resursus“, – įsitikinęs A. Naujėkas.

Vandenilis gali pakeisti naftą

Verslas ir mokslas drauge ieško sprendimų kuriant alternatyvias kuro rūšis, kaip, pvz., vandenilį. Vandenilis yra neparastai efektyvus kuras – norint nuvažiuoti 500 km, lengvasis automobilis sunaudoja apie 5 kg vandenilio.

Žaliasis vandenilis, kuriamas iš atsinaujinančių energijos išteklių, galėtų visiškai pakeisti tradicines dujas ir naftą, tačiau šios rūšies vandenilio kilogramas šiuo metu geriausiu atveju kainuoja apie 5 eurus. Tam, kad vandenilio kaina kristų, reikia gerinti infrastruktūrą ir gamybinius sprendimus.

„Siekiant sumažinti sparčiai vykstančius klimato pokyčius, manoma, kad žaliasis vandenilis, kurio gamybos ir panaudojimo metu klimato kaitą sukeliančių dujų emisija yra nykstamai maža, gali sėkmingai tapti vienu iš dabartinio kuro alternatyvų jau artimiausioje ateityje. Deja, norint pagaminti 1 kg žaliojo vandenilio reikia apie 50 kWh žaliosios elektros energijos ir apie 10 litrų pramoniniu būdu išvalyto vandens. Taigi žaliasis vandenilis taps konkurencingu, kai žaliosios elektros kaina taps mažesnė nei 2 cnt/kWh“, – sako Lietuvos energetikos instituto Vandenilio energetikos technologijų centro vadovas dr. Darius Milčius.

Jo teigimu, žaliasis vandenilis suteikia daug galimybių, pavyzdžiui, gali padėti ne tik iš esmės dekarbonizuoti transporto sektorių, bet ir padėti „perkelti“ pagamintą saulės elektros energiją iš dienos į naktį, iš vasaros į žiemos sezonus.

Tiesa, Lietuvoje dar tik pradėtos rengti nacionalinės vandenilio technologijos plėtros Lietuvoje gairės. Atlikus išsamią analizę, nepriklausomi užsienio ekspertai, dirbdami kartu su Lietuvos institucijomis ir įmonėmis, pateiks galimus vandenilio sektoriaus vertės grandinės sprendimus.

„Vandenilio technologijų plėtra labai priklausys nuo pirmųjų sektorių pasirinkimo. Svarbu, kad būtų gerai subalansuota žaliojo vandenilio gamyba ir ekonomiškai prasmingas, nenutrūkstamas vandenilio sunaudojimas. Reikalingas sisteminis požiūris į paramos mechanizmus, vandenilio technologijų specialistų rengimą ir jų kompetencijų kėlimą. Verslui ir pramonei turi būti sudarytos sąlygos susipažinti su vandenilio technologijomis, atlikti prieš investicinius tyrimus, parengti specialistus. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į šių technologijų priimtinumo visuomenei skatinimą, kuriant demonstracinius centrus ir edukacines programas apimančias visą Lietuvos visuomenę“, – cituojamas D. Milčius.

Vietoje skrydžio – į Berlyną traukiniu

Mažiausią anglies pėdsaką iš visų transporto rūšių kuria geležinkeliai: todėl platus greitųjų traukinių, varomų elektra, tinklo plėtimas, gali tapti puikia kelionių alternatyva. Lietuva jau greitai bus sujungta „Rail Baltica“ bėgiais su kitomis Europos šalimis, todėl kelionė traukiniu gali pakeisti įprastus skrydžius.

„Rail Baltica“ yra vienas Europos transporto tinklo infrastruktūros kertinių projektų, kuris tiesiogiai prisideda prie ES aplinkosaugos strategijos bei „Žaliojo kurso“ politikos tikslų. Kompanijos „Ernst & Young Baltic“ dar 2017 m. atliktoje geležinkelių infrastruktūros bei projekto „Rail Baltica“ sąnaudų ir naudos analizėje įvertinta, kad visose trijose Baltijos valstybėse „Rail Baltica“ eksploatacija leis sumažinti anglies dvideginio emisijų išmetimų kiekius, kurių skaičiuojama nauda prilygs 3 mlrd. eurų. Dar beveik 3,3 mlrd. naudos bus dėl kitų orą taršą lemiančių kenksmingų medžiagų kiekio sumažinimo.

Užbaigus projektą, Lietuvos geležinkelių tinklo elektrifikavimo lygis dar labiau padidės. Skaičiuojama, kad jis turėtų pasiekti apie 40 proc. Dar nesieksime ES vidurkio, kuris lygis šiai dienai yra maždaug 54 proc., tačiau Lietuvos geležinkeliai siekia, kad visi Lietuvos teritorijoje važiuojantys elektriniai traukiniai bus varomi žaliosios energijos.

Žvelgiant iš kelionės laiko taupymo perspektyvos, palyginti su automobiliais ir autobusais, „Rail Baltica“ suteikia reikšmingą pranašumą (sutaupoma iki 3–5 valandų) keliaujant tarp tolimiausių Baltijos šalių sostinių, o kelionės geležinkeliu laiko efektyvumas keliaujant Baltijos šalyse dėl aviacijos srities ypatybių yra toks pat kaip ir skrydžių. Taupomas laikas reiškia išlaidų taupymą. Be to, sumažinus kelionės laiką, daugiau laiko galima praleisti kelionės paskirties vietoje.
Statybunaujienos.lt



Statybinė ir kelių technika, įrankiai

nuotrauka
2024-10-23 07:00
DEVELON (naujas DOOSAN vardas) pristatė naujausią griovimo ekskavatorių asortimento papildymą – DX140RDM-7. Kaip ir trys didesni modeliai nuo 31 iki 61 tonos, naujasis 22,5 tonos griovimo ekskavatorius DX140RDM-7 siūlo daugybę konfigūracijų, suteikdamas klientui įvairius sprendimus, priklausomai nuo...
nuotrauka
2024-10-08 07:44
Šiuolaikinė visuomenė neįsivaizduojama be tikslių matavimo priemonių, kurios yra būtinos įvairiuose pramonės sektoriuose. Matavimo įrankiai tapo neatsiejama kasdienio gyvenimo dalimi, ypač geodezijoje, statybose, pramonėje ir žemės ūkyje. Viena iš pirmaujančių kompanijų, siūlančių inovatyvias matavi...
nuotrauka
2024-07-03 07:55
Liepos 3-ąją CEDIMA – kaip įmonė, pradėjusi eksportuoti mašinas ir įrankius į užsienio rinkas, – mini 40 metų veiklos sukaktį ir siūlo klientams specialią programą. Sukakties išvakarėse Baltijos šalių rinką taip pat pasiekė daugiafunkcės, visiškai hidraulinės CEDIMA mašinos profesionaliems betono ap...
nuotrauka
2024-01-25 11:09
Akumuliatoriniai darbo įrankiai populiarūs, nes jie ne tik patogūs naudoti, be ir puikiai pritaikomi tiek profesionalams, tiek mėgėjams. Šios rūšies įrankio veikimas tiesiogiai priklauso nuo akumuliatoriaus galingumo, jo dydžio ir talpos. Jei nesinori darbo nutraukti todėl, kad išseko baterija, nau...
nuotrauka
2024-01-19 10:23
Pietų Korėjos statybinės technikos gamintoja DEVELON (naujas DOOSAN vardas) 2024 metus pradeda geromis naujienomis. Klientai, kurie pirks šios kompanijos mini ekskavatorius DX17Z ir DX19 sausio-kovo mėnesiais, galės pasinaudoti ne tik labai patraukliomis finansavimo sąlygomis (finansavimo palūkanos ...
nuotrauka
2023-12-04 13:10
Nuo šiol „INTRAC Lietuva“ gali pasiūlyti DEVELON buldozerius, kurie yra galingi ir lengvai valdomi. DEVELON buldozeriai turi efektyvią hidrostatinę pavarą, 2D sistemos reguliuojamus stūmimo peilius (verstuves), paprastą valdymą, ypač patogią operatoriaus kabiną ir puikų matomumą, kuris dar labiau pa...
nuotrauka
2023-11-21 10:26
DEVELON statybinės technikos asortimentą papildo gamykloje modifikuoti ekskavatoriai, kurie pritaikyti specifinių pramonės sričių poreikiams. Specialios paskirties ekskavatoriai gamykliškai pritaikyti įvairių medžiagų tvarkymo ir krovos darbams, yra ir specialūs modeliai, skirti griovimo darbams atl...
nuotrauka
2023-11-16 12:13
Nuo plaktuko, atsuktuvo ir replių iki skirtingų rūšių grąžtų bei suktuvų – kiekvieno meistro įrankių dėžėje galima sutikti pačius įvairiausius įrankius. Nors namų remonto ar kiti statybos darbai neįsivaizduojami be elektrinių įrankių, savo patvarumu ir funkcionalumu gali nustebinti ir šiuolaikiški a...
nuotrauka
2023-09-13 16:03
Šiais metais Vilniaus miesto gatvės vėl bus skenuojamos siekiant įvertinti asfalto dangos nusidėvėjimą. Remiantis gautais duomenimis bus sudėlioti gatvių remonto prioritetai – tai leidžia ir kasmet sutaupyti apie 5 proc. gatvių remontui skiriamų lėšų.
nuotrauka
2023-09-01 07:52
Vokietijos CEDIMA GmbH, pasaulyje gerai žinomas deimantinių įrankių ir mašinų betonui apdirbti tiekėjas, pristato betono apdirbimo naujienas ir atnaujintas mašinas, kurios darbą daro efektyvesnį, nes, nepriklausomai nuo betono tipo, mašinos galingumo ar kitų savybių, leidžia greitai surasti optimalų...
nuotrauka
2023-07-21 06:50
Antrąjį šių metų ketvirtį elektroninių aukcionų ir varžytynių dalyviai tradiciškai pirko įvairų nekilnojamąjį turtą patraukliose šalies vietovėse, bet kartu pastebimai išaugo susidomėjimas įvairia kelių technika bei transporto priemonėmis, skelbia elektroninių varžytynių ir aukcionų portalą evarzyty...
nuotrauka
2023-06-15 12:51
MANITOU krovos technika puikiai darbuojasi statybų sektoriuje. Montuojant plieno konstrukcijas, karkasines konstrukcijas, atliekant apdailos ir mūrijimo darbus, visur, kur reikia pakelti sunkius krovinius į didelį aukštį ir padėti juos tiksliai į numatytą vietą. Visiems šiems darbams MANITOU turi sp...
nuotrauka
2023-06-09 07:30
Šalinant bet kokio tipo dangą, ypač nuo betoninių ir metalinių paviršių, svarbu yra tai atlikti kokybiškai, sparčiai ir patogiai dirbančiam žmogui. HUSQVARNA CONSTRUCTION atliepia šiuos poreikius, rinkai pasiūlydama ilgaamžes, tvarias grindų grandymo, frezavimo, skutimo, šlifavimo mašinas bei šratas...
nuotrauka
2023-04-24 07:51
Betono dažai, skiedinio likučiai ant fasadų, klojinių ar statybinių mašinų gali tapti rimtu iššūkiu, norint juos nuvalyti nepažeidžiant konstrukcijos ar sudėtingo pasiekiamumo. KARCHER siūlo sprendimą – 12 naujų šalto vandens aukšto slėgio plovimo įrenginių superklasės segmente.
nuotrauka
2023-04-05 07:23
Įmonė RANDVEL į rinką tiekia žinomų pasaulyje prekinių ženklų statybų techniką – kokybišką ir įgijusią rinkos pasitikėjimą. Papildomos vertės šiai technikai suteikia tai, kad įmonės meistrai ją puikiai išmano ir geba remontuoti, o gamintojai į įmonės sandėlius tiekia atsargines detales. Tai yra fakt...
nuotrauka
2023-03-27 07:53
Kompanija „Doosan Infracore“ (HDI) paskelbė, kad keičia statybinės technikos DOOSAN prekės ženklą ir pristato naująjį prekės ženklą – DEVELON.
nuotrauka
2023-02-10 07:31
Vokietijos CEDIMA GmbH – jau šimtmetį pasaulyje gerai žinomas kaip deimantinių įrankių ir mašinų, skirtų betonui apdirbti, tiekėjas. Praėjusių metų pabaigoje Vokietijoje, Miunhene, įvykusioje tarptautinėje statybos parodoje „Bauma“ CEDIMA GmbH pristatė pagrindines technikos naujienas.
nuotrauka
2022-12-15 07:24
Ancenis (Prancūzija), 2022 m. gruodžio 6 d. „MANITOU Group“, pasaulinė statybų, pramonės ir žemės ūkio sektoriams skirtos krovos technikos, kėlimo platformų gamintoja, pristatė vandenilinių mašinų tyrimų ir plėtros planą bei pirmąjį teleskopinio krautuvo prototipą, kuris veikia, naudodamas žaliąjį v...
nuotrauka
2022-12-02 11:41
Atliekant skirtingus apdailos darbus, reikalingi specifiniai statybiniai įrankiai skirti šlifavimui, dažymui, pjovimui ar sienų matavimui. Nors dažnas skuba pirkti statybinius įrankius, tačiau tai nėra vienintelis sprendimo būdas. Būtent tokiais atvejais vertėtų apsvarstyti galimybę pasinaudoti įran...
nuotrauka
2022-11-04 06:27
Parodoje „Bauma 2022“, kuri vyko Miunchene (Vokietija) spalio 24–30 dienomis, DOOSAN pristatė pramonėje pirmaujančią naujų pažangiausių mašinų ir skaitmeninių technologijų ekspoziciją. UAB „INTRAC Lietuva“ – DOOSAN statybinės technikos atstovas Lietuvoje.

Statybunaujienos.lt » Statybinė ir kelių technika, įrankiai

nuotrauka

Svarbus žingsnis tvaresnės aplinkos link: Šiaulių rajone pastatytas pažangus maisto ir virtuvės atliekų perdirbimo cechas

Šiaulių rajone rugsėjo 24 d. oficialiai atidarytas modernus maisto ir virtuvės atliekų perdirbimo cechas, kurio tikslas – efektyviai mažinti atliekų kiekį sąvartynuose bei sumažinti šiltnami...