2025 vasario 8 d. šeštadienis, 16:09
Reklama  |  facebook

Kaip senos elektromobilių baterijos bus pakartotinai naudojamos ir perdirbamos?

2019-02-20 11:00
Elektra varomų transporto priemonių nauda yra neabejotina – jos neteršia atmosferos anglies dioksidu ir kitais teršalais bei kelia mažiau triukšmo miestuose. Auganti paklausa mažina baterijų kainas ir elektromobilius vis labiau įperka vidutines bei mažesnes pajamas gaunantys vartotojai, šalių vyriausybės įgyvendina skatinimo naudotis elektromobiliais politiką. Kaip elektromobilių baterijos bus dar kartą panaudojamos ir perdirbamos?
nuotrauka
Elektromobilis. Aplinkos apsaugos instituto iliustr.


Minimos įmonės
Aplinkos apsaugos institutas, VŠĮ
GIA (Gamintojų ir importuotojų asociacija),
Dažnai elektrinės transporto priemonės sulaukia liaupsių dėl jų tvarumo, tačiau aplinkosaugos problemos nelieka nuošalyje, ypač, kai kalbama apie gamtos išteklių naudojimą baterijų gamybai. Ir nors pasaulinė elektrinių transporto priemonių rinka dar yra ganėtinai nauja (prieš dešimtmetį šių transporto priemonių beveik nebuvo), ličio jono baterijų perdirbimo klausimas tampa vis svarbesnis.

Ankstyvųjų modelių elektromobilių baterijas netrukus reikės keisti, o ir patys elektromobiliai, kaip, pavyzdžiui, 2010 metų „Nissan Leaf“ išeina į „pensiją“ ir transporto priemonės keičiamos į naujesnius modelius. Tai reiškia, kad ankstesnių modelių ličio jonų baterijas jau reikia perdirbti. Paprastai baterijos turi būti keičiamos po 7-10 metų naudojimo mažesnėms elektrinėms transporto priemonėms bei po maždaug 3 ar 4 metų didesnėms elektra varomoms transporto priemonėms, kaip autobusams ir furgonams.

„Nors elektra varomų automobilių akumuliatoriai nebetinka naudojimui, jie vis dar turi apie 70 proc. pajėgumo, kai išeina į „pensiją“. Dėl to ieškoma vis naujų būdų, kaip elektromobilio akumuliatorius pakartotinai naudoti ir perdirbti, nes tai mažintų papildomų išteklių gavybos poreikį ir padėtų išvengti didelio atliekų kiekio bei saugotų gamtą“, – sako Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektriniam transportui skirtą svetainę www.elv.lt, vadovas Alfredas Skinulis.

Elektromobiliams nebetinkamos ličio jonų baterijos panaudojamos įvairioms reikmėms, pavyzdžiui, elektros energijos saugojimui iš saulės kolektorių ir vėjo turbinų arba energijos kaupimui iš įprastų tinklo jungčių, kai kainos yra mažos. Yra sukurta technologijų, kurios gali paversti baterijas į namų elektros energijos kaupimo įrenginius, elektrines dviračių baterijas ir kitas naudingas priemones. Elektromobilio „Nissan Leaf“ baterijos netrukus padės apšviesti Japonijos pakrantės miestelio Namie, nukentėjusio 2011 metais dėl netoliese esančios Fukušimos Daiichi atominės elektrinės sprogimo, gatves.

„Tai tik keletas pavyzdžių, kaip pamažu kaistant elektrinių transporto priemonių rinkai, ieškoma geriausių baterijų perdirbimo ir pakartotinio naudojimo praktikos. Ar pasitvirtins prognozės (jas skelbia naujienų agentūra Bloomberg), kad iki 2025 metų apie tris ketvirtadalius į rinką išleistų elektromobilių baterijų turėtų būti pakartotinai panaudotos ir perdirbtos į žaliavas, parodys tik ateitis“, – išplatin tame pranešime cituojamas A. Skinulis.

Šiuo metu pasaulyje yra perdirbama tik apie 5 proc. ličio jonų baterijų, montuojamų į įvairią elektroniką ir kitą įrangą (skaitmeninius fotoaparatus, išmaniuosius telefonus, nuotolinio valdymo žaislus ir kt.). Toliau populiarėjant elektrinėms transporto priemonėms, kaupsis ir ličio jono baterijų, montuojamų į šiuos automobilius, atliekos. Apskaičiuota, kad iki 2030 metų pasaulyje gali susidaryti 11 mln. tonų panaudotų ličio jonų baterijų.

„Bloomberg New Energy Finance“ prognozuoja, kad iki 2040 metų keliuose bus 559 mln. elektra varomų transporto priemonių arba apie trečdalį visų automobilių. Augant transporto skaičiui, didės ir metalų bei kitų medžiagų (vario, aliuminio, grafito, nikelio, kobalto, ličio, mangano) paklausa – ji išaugs iki 7 mln. tonų 2030 metais, o baterijų sudedamųjų dalių (elektrodų, elektrolitų) paklausa padidės nuo 0,7 mln. tonų 2018-iaisiais iki daugiau nei 10 mln. tonų 2030 metais.

Ličio jono baterijų gamyboje naudojami kai kurie retieji metalai vežami itin dideliu atstumu, tai gali turėti poveikį aplinkai. Pavyzdžiui, naujų elektrinių transporto priemonių baterijų gamybai reikalingas kobaltas kasamas Kongo Demokratinėje Respublikoje, šalyje, kurioje vyksta pilietinis karas. Taigi, yra daug priežasčių, kodėl baterijų perdirbėjai nuolat kuria naujas technologijas, kaip išgauti medžiagas antriniam elektrinių automobilių akumuliatorių panaudojimui ir tokiu būdu taupyti gamtos išteklius, pažymi A. Skinulis.

Pasak Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovės Veronikos Masalienės, bendradarbiaujant su bendrove „Atliekų tvarkymo centras“ jau dabar Lietuvoje yra sukurta infrastruktūra elektromobilių ir jų akumuliatorių atliekoms surinkti ir tvarkyti (perdirbti).
Statybunaujienos.lt



Objektai. Technologijos. Verslas

nuotrauka
2025-02-07 08:00
Kai 2019 m. bendrovė NARESTA minėjo veiklos 25-metį, vienas iš įmonės akcininkų ir generalinis direktorius Arūnas Šlenys sau pažadėjo per artimiausius penkerius metus atsitraukti nuo operatyvaus vadovavimo. Tai nebuvo spontaniškas sprendimas – jis kilo iš ilgamečio darbo patirties ir suvokimo, kad a...
nuotrauka
2025-02-06 16:12
Metų pradžia Lietuvos didmiesčiuose pasižymėjo išaugusiu būsto pirkėjų aktyvumu, o vienais populiariausių gyvenamųjų namų projektų išliko bendrovės „YIT Lietuva“ vystomi daugiabučių kvartalai – per sausio mėnesį parduoti 52 butai. Lyginant su praėjusių metų sausiu, šiemet pardavimų skaičius išaugo t...
nuotrauka
2025-02-05 17:37
Lietuvos klimatas pasižymi šaltomis žiemomis, kurios dažniausiai bent trims mėnesiams sustabdo statybų darbus. Tačiau šie metai parodė, kad situacija keičiasi, o tuo pačiu, ir požiūris į statybas šaltuoju sezonu. Ekspertas įspėja, kad nesilaikant esminių taisyklių ir medžiagų gamintojų rekomendacijų...
nuotrauka
2025-02-05 07:32
SOUDAL Group, turinti daugiau nei 50 metų patirtį, gamina platų aukštos kokybės aerozolių asortimentą, skirtą profesionaliam ir buitiniam naudojimui. Naujosios gamybos technologijos užtikrina efektyvius ir inovatyvius sprendimus, kurie leidžia lengvai valyti, tepti ir apsaugoti įvairius paviršius be...
nuotrauka
2025-02-04 17:23
Verslo bankas „OP Corporate Bank“ ir nekilnojamojo turto plėtros UAB „Merko būstas“ susitarė dėl 30 mln. Eur paskolos. Lėšos bus skirtos finansuoti šešių daugiabučių kvartalo „Šnipiškių URBAN" statybas Vilniaus Šnipiškių mikrorajone.
nuotrauka
2025-02-03 09:34
Nekilnojamojo turto projektų valdymo bendrovė bendrovė „EIKA Development", birželį paskelbusi apie planus bendrovės „Translinija" užsakymu statyti viešbutį su restoranu, konferencijų centru bei nedidele SPA zona Utenoje, šiuo metu pabaigė projektavimo valdymo darbus bei gavo statybų leidimą.
nuotrauka
2025-01-31 07:56
UAB „Domasta“ – viena sparčiausiai augančių statybos bendrovių Lietuvoje – seniai užsitikrino tvirtą reputaciją dėl profesionalumo, kokybės ir gebėjimo įgyvendinti sudėtingus projektus. Įmonė specializuojasi vykdydama komercinių ir gyvenamųjų pastatų statybą, atlikdama vidaus apdailos darbus, įrengd...
nuotrauka
2025-01-30 09:30
Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (angl. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD) suteiks 18 mln. eurų paskolą „EIKA“ grupės plėtojamam „Jasinskio 2“ verslo centrui.
nuotrauka
2025-01-29 15:24
Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Darnu Group“ šiemet į NT projektus planuoja investuoti 18 proc. daugiau nei pernai – 94 mln. eurų. Didesnė dalis investicijų – apie 48 mln. eurų – bus skirta gyvenamosios paskirties projektų vystymui – Neries pakrantėje statomiems „Sakams“ bei didžiausio neprikl...
nuotrauka
2025-01-29 15:13
Daugumai įmonių elektroninis paštas yra esminė komunikacijos priemonė, leidžianti greitai dalintis informacija ir bendradarbiauti. Visgi dėl savo plačiai paplitusio naudojimo tai taip pat tampa pagrindiniu kibernetinių atakų taikiniu, keliančiu rimtą grėsmę tiek duomenų saugumui, tiek organizacijų v...
nuotrauka
2025-01-29 08:21
Vilniaus Lazdynų baseinas jau vasaros pabaigoje turės savo poilsio ir sveikatingumo zoną (SPA), kurią įrengs statybų bendrovė „Vilmstata“. Ji laimėjo viešąjį konkursą, kurį skelbė Vilniaus m. savivaldybės užsakymu projektą plėtojanti Vilniaus vystymo kompanija.
nuotrauka
2025-01-28 17:02
2024-ieji nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovei „Realco" buvo darbingi: pradėti pardavimai prestižinės klasės „Algirdo 3" ir vidutinės klasės „Baltupis" gyvenamojo būsto projektai Vilniuje, sparčiai kilo naujas sostinės verslo centras „Hero", Juozapavičiaus gatvėje – įsigytas 2 ha žemės sklypas...
nuotrauka
2025-01-28 09:23
Statybų bendrovei „EIKOS statyba“ 2024-ieji buvo įspūdingų projektų metai: baigtas statyti ir atidarymo laukia Vilniaus oro uosto išvykimo terminalas, nuo rugpjūčio jau veikia bendrovės statytas modernus Vilniaus universiteto medicinos mokslo centras, užbaigti Tauro kalno teritorijos tvarkymo darbai...
nuotrauka
2025-01-27 13:31
PAROC atnaujino CAD brėžinius ir katalogą „Statau šiltą namą 2025“ ir papildė renovuojamų pastatų atitvarų šiltinimo sprendimais.
nuotrauka
2025-01-24 13:14
Nuo sausio 24 d. dėl atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) paskolų juridiniams asmenims  į ILTE gali kreiptis saulės ir vėjo parkų, skirtų gaminantiems vartotojams, vystytojai. Jiems skirta iki 100 mln eurų priemonės lėšų. Pakeitus priemonės sąlygas, padidinta ir maksimali paskolos trukmė, kai pa...
nuotrauka
2025-01-24 09:33
AB Panevėžio statybos trestas (PST) įmonių grupei priklausanti bendrovė „Skydmedis“, gaminanti skydinius namus, pakeitė pavadinimą ir tapo „Stadus“. Nuo 1999 m. veikianti bendrovė pagal skandinavišką technologiją gaminamus namus eksportuoja į 11 užsienio rinkų.
nuotrauka
2025-01-23 10:03
Šiandien jau darosi sunku išvengti diskusijų apie dirbtinio intelekto (DI) taikymą bet kurioje srityje – nuo išpopuliarėjimo šuolio 2023 m., kasmet jo naudojimas tik auga. Vieniems DI praverčia, kai reikia greitai atlikti asmenines užduotis, pavyzdžiui, susiplanuoti kelionę, kiti stengiasi šią techn...
nuotrauka
2025-01-21 15:31
„Švyturys UP | Urban Park" – tai urbanistinis šuolis, kokio dar iki šiol uostamiestyje nebuvo. Multifunkciniame, 16.000 m² dydžio centre veiks bendradarbystės erdvė, jau įrenginėjami loftai su įspūdingomis terasomis ant stogo, įsikurs žinomi restoranai, sporto klubas, vienas geriausių padelio aikšty...
nuotrauka
2025-01-21 15:06
„Mercure“, populiarusis „Accor grupės“ prekės ženklas, praneša apie naujo viešbučio „Mercure Palanga Vanagupe Resort“ atidarymą. Puikiai žinomas Palangos viešbutis po 1,5 metų trukusios renovacijos jau laukia svečių.
nuotrauka
2025-01-21 10:46
Panevėžyje toliau vykdomi strateginiai investiciniai projektai. Vienas svarbiausių – tarptautinius standartus atitiksiančio daugiafunkcio sporto ir sveikatingumo centro „Aukštaitija“ rekonstravimas.

Statybunaujienos.lt » Objektai. Technologijos. Verslas