Transporto sektoriaus ateitis: nuo elektra varomų iki savivaldžių automobilių2017-08-16 08:52 Technologijų tobulėjimas, aplinkai draugiškesnių bei žmonėms saugesnių alternatyvų paieška lemia, kad transporto sektorius šiuo metu išgyvena didžiules permainas. Kas laukia netolimoje ateityje: vairuosime elektromobilius? o gal biodegalais, vandeniliu ar gamtinėmis dujomis varomas transporto priemones? už vairo sėdėsime patys ar vietą užleisime savivaldžiams automobiliams? VGTU nuotr. Minimos įmonės
VILNIUS TECH / Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Apie dabartinį transporto sektorių, vykstančius ir laukiančius jo pokyčius bei specialistus, kurių reikės besikeičiančioje transporto srityje kalbamės su Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros vedėju doc. dr. Saugirdu Pukalsku.
Kokie yra didžiausi transporto sistemos iššūkiai besikeičiančioje šių dienų aplinkoje? Kurie aktualiausi Lietuvai?
Tarp didžiausių šiandienos transporto sistemos iššūkių reikėtų įvardyti eismo spūstis, aplinkos taršą ir triukšmą, priklausomybę nuo naftos bei brangstančius degalus. Lietuvai aktualūs visi išvardinti iššūkiai, bet kaip didžiausią problemą būtų galima išskirti priklausomybę nuo naftos ir jos produktų. Lietuvoje didžioji dauguma eksploatuojamų automobilių, lokomotyvų naudoja dyzeliną ar benziną, kai kurie iš jų pritaikyti naudoti suskystintas naftos dujas SND. Alternatyviąja energija, tokia kaip elektra, gamtinės dujos (SGD) ar biodegalai varomas transportas Lietuvoje sudaro itin mažą dalį.
Kaip Lietuvoje bandoma įveikti šiuos kylančius iššūkius?
Siekiant keisti susidariusią situaciją Lietuvoje kuriamos įvairios strategijos, tokios kaip „Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija“, „Nacionalinė susisiekimo plėtros strategija“ ir pan., kuriose ateityje numatoma pereiti prie tvarių energijos šaltinių.
Prieš keletą metų Lietuva įgyvendino ne vienai ES valstybei sunkiai pakeliamą uždavinį – įsigijo suskystintų gamtinių dujų saugyklą – SGD terminalą. Tai buvo daugeliui kaimyninių šalių netikėtas įvykis ir rimtas žingsnis energetinės nepriklausomybės link.
Lietuvoje nuosekliai skatinamas ir elektromobilių naudojimas: jiems suteikiama teisė važiuoti autobusų juostomis, taikomas mažesnis parkavimo mokestis, plečiamas įkrovimo stotelių tinklas ir t.t.
Ką reikėtų daryti, kad Lietuvoje vyktų spartesnė alternatyviojo transporto plėtra?
Lietuvoje trūksta sistemingo požiūrio į alternatyviąją energiją, pavyzdžiui, vystant elektromobilių plėtrą nepagalvojama, kad Lietuva didžiąją dalį elektros energijos importuoja iš kaimyninių šalių. O kodėl negalėtume vystyti gamtinėmis dujomis varomo transporto? Juk turime unikalų SGD terminalą. Plečiant jo pajėgumus būtų galima atpiginti gamtines dujas visiems vartotojams ir Lietuva iš to laimėtų daug daugiau.
Be to, Lietuvoje veikia kelios įmonės, gaminančios skystuosius biodegalus. Reikėtų skatinti ir šių degalų naudojimą, nes tai taip pat atneštų Lietuvai daug daugiau ekonominės naudos, nei naftos importas.
Pagalvokime apie transporto sektoriaus ateitį: kokias permainas galima pastebėti, nuspėti?
Žvelgiant į transporto vystymosi tendencijas, galima teigti, kad ateitis priklauso savivaldžiams alternatyviąja, žaliąja, energija varomoms transporto priemonėms. Šiandien jau tikriausiai niekas neabejoja, kad anksčiau ar vėliau savivaldžiai automobiliai pradės dominuoti pasaulio keliuose. Kuo jie bus varomi? Labiausiai tikėtina, kad tam bus panaudotos dvi energijos rūšys – elektra ir vandenilis.
Informuojama, kad elektrinių automobilių technologija dabar yra pakankamai gerai išvystyta. Didžiausias elektromobilių plėtros iššūkis – automobilių baterijų įkrovimas. Kol kas tai yra pakankamai ilgai trunkantis procesas, o įkrovimo stotelių dar vis nepakanka ne tik Lietuvoje, bet ir kitose pasaulio šalyse. Didžiausia problema – viena įkrovimo stotelė per parą gali įkrauti tik keletą elektromobilių, kai tuo tarpu įprasta degalinė gali užpilti degalų net keliems šimtams įprastų automobilių. Todėl kaip alternatyva elektromobiliams sparčiai vystosi vandeniliniai automobiliai, tobulėja jų technologijos. Tokiame automobilyje vandenilis paverčiamas elektros energija ir ratai varomi taip pat, kaip ir elektromobilyje – elektriniu varikliu. Skirtumas toks, kad vandenilio degalinėje automobilio bakus galima užpildyti per tokį patį laiką, kaip pildant įprasto automobilio baką. Tokius gaminius jau gali pasiūlyti ne vienas gamintojas – Toyota Mirai, Honda Clarity, Hyundai ix35 Fuel Cell ir kt.
Transporto sektorius sparčiai ir iš esmės kinta. Kokių transporto inžinerijos specialistų reikės, kad jie galėtų dirbti su naujos kartos transportu?
Pranešama, kad ateityje transporto inžinerijos srityje dirbs įvairesnių sričių specialistai. Visų pirma, reikės transporto inžinerijos specialistų, kurie rūpinsis automobilių projektavimu, gamyba ir priežiūra. Suprantama, jie turės turėti daugiau žinių, susijusių su alternatyviomis energijomis varomu transportu. Jau dabar VGTU mokydami būsimus transporto inžinierius suteikiame jiems nemažai tokių žinių.
Kai atsiras gamtinėmis dujomis varomas transportas, be transporto inžinerijos specialistų reikės energetikų, išmanančių aukšto slėgio sistemų naudojimą. Paplitus elektromobiliams reikės elektros įrangą suprantančių specialistų. Kuomet pradėsime važinėti vandeniliniais automobiliais – reikės ir energetikų, ir elektros srities specialistų. O kai vairuotojai savo vietas užleis savivaldžiams automobiliams – ir IT specialistų. Statybinė ir kelių technika, įrankiai2024-10-23 07:00 DEVELON (naujas DOOSAN vardas) pristatė naujausią griovimo ekskavatorių asortimento papildymą – DX140RDM-7. Kaip ir trys didesni modeliai nuo 31 iki 61 tonos, naujasis 22,5 tonos griovimo ekskavatorius DX140RDM-7 siūlo daugybę konfigūracijų, suteikdamas klientui įvairius sprendimus, priklausomai nuo... 2024-10-08 07:44 Šiuolaikinė visuomenė neįsivaizduojama be tikslių matavimo priemonių, kurios yra būtinos įvairiuose pramonės sektoriuose. Matavimo įrankiai tapo neatsiejama kasdienio gyvenimo dalimi, ypač geodezijoje, statybose, pramonėje ir žemės ūkyje. Viena iš pirmaujančių kompanijų, siūlančių inovatyvias matavi... 2024-07-03 07:55 Liepos 3-ąją CEDIMA – kaip įmonė, pradėjusi eksportuoti mašinas ir įrankius į užsienio rinkas, – mini 40 metų veiklos sukaktį ir siūlo klientams specialią programą. Sukakties išvakarėse Baltijos šalių rinką taip pat pasiekė daugiafunkcės, visiškai hidraulinės CEDIMA mašinos profesionaliems betono ap... 2024-01-25 11:09 Akumuliatoriniai darbo įrankiai populiarūs, nes jie ne tik patogūs naudoti, be ir puikiai pritaikomi tiek profesionalams, tiek mėgėjams. Šios rūšies įrankio veikimas tiesiogiai priklauso nuo akumuliatoriaus galingumo, jo dydžio ir talpos. Jei nesinori darbo nutraukti todėl, kad išseko baterija, nau... 2024-01-19 10:23 Pietų Korėjos statybinės technikos gamintoja DEVELON (naujas DOOSAN vardas) 2024 metus pradeda geromis naujienomis. Klientai, kurie pirks šios kompanijos mini ekskavatorius DX17Z ir DX19 sausio-kovo mėnesiais, galės pasinaudoti ne tik labai patraukliomis finansavimo sąlygomis (finansavimo palūkanos ... 2023-12-04 13:10 Nuo šiol „INTRAC Lietuva“ gali pasiūlyti DEVELON buldozerius, kurie yra galingi ir lengvai valdomi. DEVELON buldozeriai turi efektyvią hidrostatinę pavarą, 2D sistemos reguliuojamus stūmimo peilius (verstuves), paprastą valdymą, ypač patogią operatoriaus kabiną ir puikų matomumą, kuris dar labiau pa... 2023-11-21 10:26 DEVELON statybinės technikos asortimentą papildo gamykloje modifikuoti ekskavatoriai, kurie pritaikyti specifinių pramonės sričių poreikiams. Specialios paskirties ekskavatoriai gamykliškai pritaikyti įvairių medžiagų tvarkymo ir krovos darbams, yra ir specialūs modeliai, skirti griovimo darbams atl... 2023-11-16 12:13 Nuo plaktuko, atsuktuvo ir replių iki skirtingų rūšių grąžtų bei suktuvų – kiekvieno meistro įrankių dėžėje galima sutikti pačius įvairiausius įrankius. Nors namų remonto ar kiti statybos darbai neįsivaizduojami be elektrinių įrankių, savo patvarumu ir funkcionalumu gali nustebinti ir šiuolaikiški a... 2023-09-13 16:03 Šiais metais Vilniaus miesto gatvės vėl bus skenuojamos siekiant įvertinti asfalto dangos nusidėvėjimą. Remiantis gautais duomenimis bus sudėlioti gatvių remonto prioritetai – tai leidžia ir kasmet sutaupyti apie 5 proc. gatvių remontui skiriamų lėšų. 2023-09-01 07:52 Vokietijos CEDIMA GmbH, pasaulyje gerai žinomas deimantinių įrankių ir mašinų betonui apdirbti tiekėjas, pristato betono apdirbimo naujienas ir atnaujintas mašinas, kurios darbą daro efektyvesnį, nes, nepriklausomai nuo betono tipo, mašinos galingumo ar kitų savybių, leidžia greitai surasti optimalų... 2023-07-21 06:50 Antrąjį šių metų ketvirtį elektroninių aukcionų ir varžytynių dalyviai tradiciškai pirko įvairų nekilnojamąjį turtą patraukliose šalies vietovėse, bet kartu pastebimai išaugo susidomėjimas įvairia kelių technika bei transporto priemonėmis, skelbia elektroninių varžytynių ir aukcionų portalą evarzyty... 2023-06-15 12:51 MANITOU krovos technika puikiai darbuojasi statybų sektoriuje. Montuojant plieno konstrukcijas, karkasines konstrukcijas, atliekant apdailos ir mūrijimo darbus, visur, kur reikia pakelti sunkius krovinius į didelį aukštį ir padėti juos tiksliai į numatytą vietą. Visiems šiems darbams MANITOU turi sp... 2023-06-09 07:30 Šalinant bet kokio tipo dangą, ypač nuo betoninių ir metalinių paviršių, svarbu yra tai atlikti kokybiškai, sparčiai ir patogiai dirbančiam žmogui. HUSQVARNA CONSTRUCTION atliepia šiuos poreikius, rinkai pasiūlydama ilgaamžes, tvarias grindų grandymo, frezavimo, skutimo, šlifavimo mašinas bei šratas... 2023-04-24 07:51 Betono dažai, skiedinio likučiai ant fasadų, klojinių ar statybinių mašinų gali tapti rimtu iššūkiu, norint juos nuvalyti nepažeidžiant konstrukcijos ar sudėtingo pasiekiamumo. KARCHER siūlo sprendimą – 12 naujų šalto vandens aukšto slėgio plovimo įrenginių superklasės segmente. 2023-04-05 07:23 Įmonė RANDVEL į rinką tiekia žinomų pasaulyje prekinių ženklų statybų techniką – kokybišką ir įgijusią rinkos pasitikėjimą. Papildomos vertės šiai technikai suteikia tai, kad įmonės meistrai ją puikiai išmano ir geba remontuoti, o gamintojai į įmonės sandėlius tiekia atsargines detales. Tai yra fakt... 2023-03-27 07:53 Kompanija „Doosan Infracore“ (HDI) paskelbė, kad keičia statybinės technikos DOOSAN prekės ženklą ir pristato naująjį prekės ženklą – DEVELON. 2023-02-10 07:31 Vokietijos CEDIMA GmbH – jau šimtmetį pasaulyje gerai žinomas kaip deimantinių įrankių ir mašinų, skirtų betonui apdirbti, tiekėjas. Praėjusių metų pabaigoje Vokietijoje, Miunhene, įvykusioje tarptautinėje statybos parodoje „Bauma“ CEDIMA GmbH pristatė pagrindines technikos naujienas. 2022-12-15 07:24 Ancenis (Prancūzija), 2022 m. gruodžio 6 d. „MANITOU Group“, pasaulinė statybų, pramonės ir žemės ūkio sektoriams skirtos krovos technikos, kėlimo platformų gamintoja, pristatė vandenilinių mašinų tyrimų ir plėtros planą bei pirmąjį teleskopinio krautuvo prototipą, kuris veikia, naudodamas žaliąjį v... 2022-12-02 11:41 Atliekant skirtingus apdailos darbus, reikalingi specifiniai statybiniai įrankiai skirti šlifavimui, dažymui, pjovimui ar sienų matavimui. Nors dažnas skuba pirkti statybinius įrankius, tačiau tai nėra vienintelis sprendimo būdas. Būtent tokiais atvejais vertėtų apsvarstyti galimybę pasinaudoti įran... 2022-11-04 06:27 Parodoje „Bauma 2022“, kuri vyko Miunchene (Vokietija) spalio 24–30 dienomis, DOOSAN pristatė pramonėje pirmaujančią naujų pažangiausių mašinų ir skaitmeninių technologijų ekspoziciją. UAB „INTRAC Lietuva“ – DOOSAN statybinės technikos atstovas Lietuvoje.
|