2025 m. kovo 28 d. penktadienis, 5:36:38
Reklama  |  facebook

Elektromobilio įkrovimas – jei ne kieme, tai prekybos centro aikštelėje

2025-02-14 13:38
Tankiai gyvenamuose rajonuose įsikūrę prekybos centrai su stovėjimo aikštelėmis gali tapti strategine grandimi, padedančia Lietuvai siekti ambicingo tikslo – 230 tūkst. elektromobilių iki 2030 metų. Jie jau dabar pradeda spręsti vieną didžiausių potencialių elektromobilių savininkų problemą – ribotas galimybes įsikrauti neturint nuosavo elektros įvado.
nuotrauka
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos nuotr.


Minimos įmonės
In Balance grid, UAB
LAIEK (Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija),
Žiedinė ekonomika, VŠĮ
Prieš trejus metus Seimas patvirtino elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtros planą, numatydamas iki 2030 m. įrengti 6 tūkst. viešųjų ar pusiau viešųjų įkrovimo taškų. Šis skaičius yra būtinas ne tik norint užtikrinti patogų įkrovimą gyventojams, neturintiems savo elektros įvado, bet ir įgyvendinant ES CO2 emisijų mažinimo įsipareigojimus.

Didelę dalį įkrovimo poreikių žmonės patenkina nuosavuose namuose, kur įsirengti įkrovimo stotelę yra gana paprasta. Tačiau kyla klausimas – o kaip į elektromobilius persėsti miestų daugiabučių gyventojams, kurie šios galimybės neturi? Juk sovietmečiu statytų daugiabučių kiemai ir jų prieigos nebuvo pritaikytos nei automobilių statymui, nei, juo labiau, šiuolaikinėms įkrovimo stotelėms.

Nors šią miestų planavimo problemą būtų galima išspręsti brangiomis pertvarkomis, prekybos centrai, turintys erdvias stovėjimo aikšteles, gali tapti bei jau tampa pigesne ir greitesne alternatyva. Tai ypač aktualu nakties metu, kai šios aikštelės lieka beveik tuščios ir galėtų būti efektyviai panaudojamos elektromobilių įkrovimui.

SoliportElektromobilių įkrovos stotelės.
„Soliport“ nuotr.
 
Stovėjimo aikštelės naktimis – neišnaudota galimybė

Kasdienis elektromobilių įkrovimas dažniausiai vyksta arčiau namų, o 70 proc. ES vairuotojų krauna savo elektromobilius ten, kur praleidžia daugiausiai laiko – namuose, prie biurų, šalia prekybos centrų. Erdvios, gerai apšviestos ir stebimos stovėjimo aikštelės naktį galėtų būti efektyviai naudojamos elektromobilių įkrovimui, jungiant parkavimo ir įkrovimo funkcijas.

Prekybos centrų integracija į elektromobilių infrastruktūrą jau sėkmingai vyksta įvairiose Europos šalyse, nes tai daryti įpareigoja ES direktyvos. Lietuvoje taip pat egzistuoja praktika naujai statomuose ar renovuojamose stovėjimo aikštelėse dalį vietų skirti elektromobiliams, tačiau ši taisyklė neišsprendžia pagrindinės problemos – jau egzistuojančių stovėjimo aikštelių, kurių šalyje yra gausu, neišnaudoto potencialo.

Tuo tarpu Prancūzija demonstruoja daug pažangesnį pavyzdį. Nuo 2025 m. sausio 1 d., pagal Mobilumo orientavimo įstatymą (LOM), kiekviena stovėjimo aikštelė su daugiau nei 20 vietų privalo turėti bent 5 proc. vietų, skirtų elektromobilių įkrovimui. Šis sprendimas jau skatina didžiuosius prekybos tinklus, tokius kaip „Carrefour“ ir „Lidl“, aktyviai diegti įkrovimo infrastruktūrą ir integruoti šią paslaugą į savo veiklą, taip pritraukiant daugiau klientų.

Inbalance grid
Simonas Stankus.
Bendrovės 
„Inbalance grid“ nuotr.

Toks modelis galėtų pasiteisinti ir Lietuvoje, nes čia sąlyginai mažame plote prekybos tinklai valdo apie 900 parduotuvių, iš kurių dauguma turi stovėjimo aikšteles. Jei kiekvienoje būtų įrengta bent po keturis įkrovimo taškus, šalyje atsirastų apie 3600 naujų viešųjų įkrovimo vietų strategiškai svarbiose lokacijose.

Lietuvos įkrovimo technologijų kūrėja ir viena didžiausių tinklo operatorių „Inbalance grid“ viename didžiųjų prekybos tinklų jau įdiegė panašų sprendimą, kuris galėtų tapti pavyzdžiu ir kitiems verslams. Jis leidžia elektromobilių savininkams nemokamai parkuotis įkrovimo metu – tiek dieną, tiek naktį. Taip suteikiama galimybė įmonėms ne tik pritraukti naujų klientų, bet ir suteikti alternatyvą gyventojams, kurių daugiabučių kiemuose nėra įkrovimo vietų. 

„Mes kalbame apie aikšteles, kurios naktį tuščios, ir puikiai gali spręsti sovietmečiu suprojektuotų rajonų problemas. Skirtingai nei Vakarų Europoje ar Skandinavijoje, mes turime prekybos centrų visur, net ir šalia centrinių miesto erdvių – kai kur po tris šalia vienas kito. Manau, įkrautasis parkavimas – galimybė nemokamai parkuotis įkrovimo metu – gali tapti svarbiu katalizatoriumi siekiant paskatinti elektromobilumą. Tai skatintų ir tvarią praktiką apsipirkti arčiau namų“, – sako pranešime cituojamas „Inbalance grid“ direktorius Simonas Stankus.

Martynas NagevičiusMartynas Nagevičius.
LAIEK nuotr.
 
Ekspertai sutinka, kad įkrovimo tinklo plėtra prie prekybos centrų yra svarbus žingsnis, tačiau pabrėžia, jog būtina užtikrinti ir prieinamą įkrovimo kainą. Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) pirmininkas Martynas Nagevičius teigia, kad tai galima padaryti dar šiemet – tereikia nelaukti 2026-ųjų vasaros ir į Lietuvos teisę perkelti ES elektros rinkos reformos nuostatas dėl subapskaitos. Šios taisyklės leistų įkrovimo operatoriams sudaryti atskiras sutartis su elektros tiekėjais ir balansavimo paslaugų telkėjais, už elektrą atsiskaitant pagal rinkos kainą, kuri naktį dažniausiai yra mažesnė.

„Galima pasiekti, kad elektra naktį tokiose aikštelėse kainuotų net mažiau nei šiuo metu moka butų gyventojai“, – teigia pranešime cituojamas M. Nagevičius.

Iniciatyva – ir iš privataus verslo

Nors daugiabučių prieigos dažnai kelia tiek techninių, tiek biurokratinių iššūkių, Lietuvoje jau yra sėkmingų pavyzdžių, kai gyventojai patys susikuria įkrovimo infrastruktūrą ir ja sėkmingai naudojasi. Todėl dėmesys turėtų būti skiriamas ne tik prekybos centrams, bet ir daugiabučiams, skatinant bendrijų iniciatyvas ir ieškant sprendimų šiai problemai spręsti.

Domantas Tracevičius, Žiedinė ekonomikaDomantas Tracevičius.
VšĮ „Žiedinė ekonomika“ nuotr.
 
„Be privačių iniciatyvų su įkrovimo tinklais, infrastruktūra būtų labai skurdi. Čia aš matyčiau, kad privatūs krovimo prieigų vystytojai ieškotų galimybių ne tik su prekybos centrais, bet ir su namų bendrijomis – ieškotų bendradarbiavimo modelių, kad daugiabučių kiemai galėtų užsipildyti įkrovimo prieigomis, kuriomis būtų galima dalintis ir krautis už prieinamą kainą“, – sako pranešime pacituotas Domantas Tracevičius, VšĮ „Žiedinė ekonomika“ vadovas.

Bendruomenės valdomos elektromobilių įkrovimo stotelės – tai modelis, kai kelios kaimynystėje gyvenančios šeimos bendrai įsigyja ir naudoja įkrovimo infrastruktūrą. Pasak D. Tracevičiaus, šis principas jau taikomas kai kuriose Europos šalyse, siekiant padidinti elektromobilių įkrovimo prieinamumą miestuose ir sumažinti atskirų naudotojų išlaidas.

Jungtinėje Karalystėje veikianti iniciatyva „Co-Charger“ leidžia gyventojams dalytis savo privačiomis įkrovimo stotelėmis su kaimynais, ypač tais, kurie neturi galimybės įsirengti nuosavų taškų. Naudotojai per programėlę gali rezervuoti įkrovimo laiką ir atsiskaityti tiesiogiai, o šeimininkai gauna papildomų pajamų už naudojamą įrangą. Tai sprendžia infrastruktūros trūkumo problemą ir padeda plėsti elektromobilių prieinamumą gyvenamuosiuose rajonuose.

Pavyzdžių yra ir daugiau, tad įkvėpimo populiarinant elektromobilius netrūksta. Tačiau tam reikalinga politinė valia, didesnis verslo įsitraukimas ir aktyvi bendruomenių motyvacija. Simono Stankaus teigimu, daugelis savivaldybių juda per lėtai, stabdydamos elektromobilių plėtrą. Dėl šios priežasties privatus sektorius turėtų perimti lyderystę.

„Mes neturime prabangos laukti, kol savivaldybės imsis veiksmų. Įkraunamų vietų infrastruktūra daugiabučių kiemuose yra sudėtingas projektas, kuriam reikia pradžios jau dabar. Kol viešasis sektorius delsia, privatus verslas, ypač prekybos centrai su savo stovėjimo aikštelėmis, gali pasiūlyti realius sprendimus,“ – pabrėžė S. Stankus. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-03-27 10:57
Įlūžus pralaidai, Gargžduose, Pramonės g., įvesti laikini eismo ribojimai – eismas vyksta viena kelio puse, maksimalus leistinas važiavimo greitis – 30 km/ val.
nuotrauka
2025-03-27 10:51
„Via Lietuva“ skelbia, jog dar šiemet turėtų prasidėti kelio Lapiakalnis-Abromiškės-Žebertonys rekonstrukcijos darbai. Elektrėnų vicemeras Marius Urvakis džiaugėsi, jog projektas, kuris sujungs Elektrėnus ir Vievį asfaltuotu keliu bei pėsčiųjų ir dviračių taku, didins teritorijos patrauklumą tiek gy...
nuotrauka
2025-03-26 09:46
Šiandien, kovo 26 d. Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija uždarame posėdyje (komisijos nariams pageidaujant, posėdis vėliau gali būti transliuojamas visuomenei) svarstys „Curonian Nord“ jūrinio vėjo elektrinių parko projekto įgyvendinimo eigą, atliktus darbus ir investicijų panaudojimą. Pos...
nuotrauka
2025-03-26 09:38
Lietuvoje daugėjant mažos galios saulės ir vėjo jėgainių, svarbu, kad piko metu pagaminta perteklinė elektra nebūtų prarasta. Valstybė nuosekliai skatina atsinaujinančios energetikos plėtrą, taip pat siekia sparčiau didinti bendrus nacionalinius elektros energijos kaupimo įrenginių pajėgumus. Todėl ...
nuotrauka
2025-03-25 09:31
Greito elektromobilių įkrovimo tinklas „Ignitis ON“ praneša pradedantis atnaujinimo darbus Palangoje. Greito elektromobilių įkrovimo parke adresu Taikos g. 2 šiuo metu esančios įkrovimo stotelės per artimiausią mėnesį bus pakeistos naujomis, dar galingesnėmis įkrovimo stotelėmis. Pirmieji demontavim...
nuotrauka
2025-03-24 12:58
Minint pasaulinę Vandens dieną, galime pasidžiaugti, jog Lietuvoje nestokojame švaraus ir geriamojo vandens. Lietuva yra viena turtingiausių gėlo vandens išteklių pasaulyje: visoms reikmėms – nuo pramonės iki namų ūkio – mes naudojame gėlą vandenį. Tačiau, Jungtinių tautų organizacijos (JTO) duomeni...
nuotrauka
2025-03-24 09:00
Su parama saulės elektrines įsirengę gaminantys vartotojai turi galimybę pasikeisti įtampos keitiklį ir prie savo elektrinės prijungti elektros energijos kaupimo įrenginį. Tai galima daryti savo lėšomis, įsigyjant hibridinį keitiklį net nesulaukus penkerių metų laikotarpio, kuris buvo nurodytas anks...
nuotrauka
2025-03-21 11:33
Vilniaus miestas ruošiasi svarbiam infrastruktūros projektui – planuojamas Liubarto tilto remontas. Remonto darbus dar šiemet pradės UAB „Gevalda". Žvėryne esantis tiltas nebuvo remontuotas nuo 1987 m. kai buvo pastatytas, o tik kosmetiškai tvarkytas prieš 10 metų. Šiais metais, vykdant kapitalinį ...
nuotrauka
2025-03-21 09:47
Savivaldybėms sudaromos palankesnės sąlygos įsirengti saulės ar vėjo elektrinę – energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas patvirtino finansavimo sąlygų pakeitimus, kurie savivaldybėms, ketinančioms savo poreikiams įsirengti tokias elektrines, leidžia gauti finansavimą prievolių įvykdymo užtikrinim...
nuotrauka
2025-03-21 08:51
Lietuvos apeliacinis teismas patvirtino, kad nėra pagrindo naikinti tarp Muitinės departamento ir konkurso laimėtoja pripažintos UAB „Fima“ sudarytos sutarties dėl eismo kontrolės sistemos Šalčininkų pasienio kontrolės punkte sukūrimo ir įrengimo, kadangi šios bendrovės pasiūlytas lazerinis jutiklis...
nuotrauka
2025-03-20 12:00
„Lietuvos karstinis regionas išskirtinis tuo, kad gipsas yra palyginti arti paviršiaus (3-10 m gylyje), todėl smegduobės formuojasi įvairiais ir nenuspėjamais scenarijais – netikėtose vietose gali staiga įkristi grunto sluoksniai arba lėtai suslūgti, kaip ir po to staiga ir giliai baigti formuotis. ...
nuotrauka
2025-03-20 09:13
Vyriausybė patvirtino Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo lėšų panaudojimo sąmatą, pagal kurią šiemet keliams skiriama 583,2 mln. eurų, iš šios sumos po 20 mln. eurų numatyta magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena rekonstrukcijai bei žvyrkelių asfaltavimui.
nuotrauka
2025-03-19 12:23
Susisiekimo ministerija pristatė tris naujoves, kurios elektromobilių naudotojams leis plačiau ir patogiau naudotis viešai prieinama elektromobilių įkrovimo infrastruktūra.
nuotrauka
2025-03-19 12:16
Pirmadienį, kovo 17 dieną, atnaujintas darbų keliuose sezonas. Tęsiami intensyvūs Kauno ir Kaišiadorių rajonuose esančio Krunos tilto rekonstrukcijos darbai. Renginyje prie Krunos tilto visuomenei buvo pristatyti tiek šio tilto rekonstrukcijos, tiek kiti didžiausi šiemet suplanuoti įgyvendinti proje...
nuotrauka
2025-03-19 09:33
Pasibaigus technologinei pertraukai ir gerėjant oro sąlygoms, Klaipėdos miesto šiaurinėje miesto dalyje prasideda automobilių stovėjimo aikštelių atnaujinimo ir plėtros darbai. Siekiama projektais prisidėti prie infrastruktūros gerinimo bei suteikti gyventojams patogesnes automobilių statymo galimyb...
nuotrauka
2025-03-18 14:50
Praėjusią savaitę vidutinė didmeninė elektros energijos kaina visose Baltijos šalyse buvo dvigubai didesnė – Latvijoje ir Lietuvoje siekė 112,46 EUR/MWh, Estijoje – 111,67 EUR/MWh. Palyginimui, didmeninės elektros kainos vidurkis Vokietijoje siekė – 110,62 Eur/MWh, o Lenkijoje – 112,94 Eur/MWh.
nuotrauka
2025-03-17 10:13
Kaune esančio Sargėnų viaduko remonto darbus planuojama atnaujinti jau balandžio mėnesį, o juos užbaigti dar per šiuos metus. Žiemos laikotarpiu Sargėnų viaduko kapitalinis remontas bei reikalingi papildomi sijų galų remonto darbai buvo sustabdyti dėl technologinės darbų keliuose pertraukos.
nuotrauka
2025-03-17 10:05
Susisiekimas per Lietuvos-Lenkijos sieną taps dar sklandesnis – praėjusią savaitę pasirašyta INTERREG programos finansavimo sutartis, kuri leis atnaujinti dar vieną, 11,33 km siekiančią atkarpą tarp kaimyninių šalių. Stiprinant tarpvalstybinę kelių infrastruktūrą šįkart bus gerinamas susisiekimas ta...
nuotrauka
2025-03-14 11:51
„European Energy“ pasirašė sutartį su „Energix Group" dėl vėjo ir saulės jėgainių parko projekto pardavimo Lietuvoje.
nuotrauka
2025-03-14 09:15
Energetikos ministerija patvirtino atnaujintą energijos kaupimo įrenginių įsirengimo skatinimo tvarką viešiesiems juridiniams asmenims, verslo įmonėms ir ūkininkams. Naujoje tvarkoje plečiamas pareiškėjų ratas, ilginamas tinkamų finansuoti išlaidų laikotarpis, o pretenduojantys į paramą galės įsiren...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra