Ką būtina žinoti prieš perkant būstą

Nusprendėte įsigyti būstą – atlikite „namų darbus“
„Jeigu suradote Jums patinkantį būstą, pasidomėkite, kas yra statytojas arba projekto plėtotojas, kokia jo patirtis, paieškokite apie jį atsiliepimų. Jeigu statytojas samdo statybos rangovus – pasidomėkite ir jais, – sako bendrovės „Kiwa Inspecta“ generalinis direktorius Mantas Andriuškevičius. – Geriau nerizikuoti pirkti iš nekilnojamojo turto vystytojo, kuris sukurtas vienam projektui, nes tokios įmonės, vos tik bus pastatytas pastatas, gali tiesiog nebelikti, ji gali paskelbti bankrotą. Tokiu atveju įsigysite ne tik būstą, bet ir „galvos skausmą“, nes ištikus problemoms nebebus į ką kreiptis dėl garantinių įsipareigojimų.“
Bendrovės „Kiwa Inspecta“ generalinis direktorius Mantas Andriuškevičius
Problemos gali ištikti ir ilgai dirbančią įmonę, bet šiuo atveju rizika bus mažesnė, negu turint reikalų su vieno projekto įmone. Tad šiuo atveju svarbiausia – mažinti rizikas.
Kitas klausimas, į kurį pataria atkreipti dėmesį specialistai, – ar pastatas ir perkamos patalpos yra gyvenamosios paskirties.
„Jeigu vietoj gyvenamųjų patalpų įsigysite komercines ar poilsiui skirtas patalpas, pateksite į kitą mokestinę aplinką. Komercinės paskirties patalpos (pvz., kūrybinės dirbtuvės) apmokestinamos nekilnojamo turto mokesčiu nuo visos turto vertės, – sako M. Andriuškevičius, atkreipdamas dėmesį, kad pastarojo laiko praktika rodo, jog pakeisti patalpų paskirtį gali būti labai sudėtinga arba visiškai neįmanoma. – Jeigu nusipirksite patalpas negyvenamosios paskirties pastate, tai greičiausiai neturėsite vaikų žaidimų aikštelių, galbūt nebus pakankamai vietų automobiliams statyti.“
Specialistai taip pat pataria nepirkti būsto iki to laiko, kol pastatas nebus visiškai užbaigtas, t. y. nebus gautas statybos užbaigimo aktas. Priešingu atveju, negalite būti tikri, kad neįšaldote pinigų arba jų neprarasite, nes statyba gali būti neužbaigta ilgą laiką dėl įvairių priežasčių, taip pat ir statytojo bankroto. Kita vertus, kai sumoki pinigus, mažiau lieka svertų ir derantis dėl kokybės.
„Nereikėtų pamiršti ir to, kad didelis pirkėjų srautas, dar neužbaigus statybų, užsakovui atriša rankas daryti kaip galima pigiau, taip pat ir kokybės sąskaita“, – pastebi bendrovės „Kiwa Inspecta“ vadovas.
Vertinant būsto kokybę – reikalingos specialios kompetencijos. Tad nenorintiems rizikuoti reikėtų kreiptis į statybos ekspertus, techninius prižiūrėtojus, kurie gali suteikti profesionalią konsultaciją. Paprastai pirkėjai stengiasi sutaupyti ir rizikuoja pirkti tai, ką mato. Labai keista, kad perkant būstą nesistengiama patikrinti jo kokybės, o prieš perkant automobilį, nors jo vertė dažnai nepalyginamai mažesnė, pirmiausia važiuojama į servisą pasitarti su specialistais.
Bendrovės „Kiwa Inspecta“ ekspertai sako, kad specialisto reikia ir tam, kad pardavėjai neapgaudinėtų. Ne tokie jau ir reti atvejai, kai pardavėjai tikina, jog defektai, kuriuos pastebi pirkėjas, esą normalūs dalykai. Vienas iš paskutinių tokių atvejų, kuriuos užfiksavo „Kiwa Inspecta“, – pusiau į grindis įbetonuotas vamzdis, nors jo neturėjo matytis, o lubose įrengti rekuperacinės sistemos ortakiai žemiau langų angos. Statybininkai gi pirkėjui tikino, kad „taip turi būti“.
Apie garantinius įsipareigojimus arba išvirkščioji kokybės pusė
Bendrovės „Kiwa Inspecta“ plėtros direktorius Valdas Kuckailis
Įsigyjamas būstas turi būti pastatytas kokybiškai. Tačiau ne visa galima pamatyti, o kai kurie defektai arba netgi tyčinis brokas gali tapti matomu tik po kelerių metų. Todėl pardavėjui yra privalomi garantiniai įsipareigojimai, kuriems, pagal nekokybiško darbo pobūdį, vietą, numatyti skirtingi terminai.
„Pagrindiniams darbams numatytas penkerių metų garantinis laikotarpis; įrangai taikomos jos gamintojų suteiktos garantijos, – primena bendrovės „Kiwa Inspecta“ plėtros direktorius Valdas Kuckailis. – Paslėptiems statybos darbams, – tai yra vėliau sumontuotomis kitomis konstrukcijomis ar viršutiniu apdailos sluoksniu paslėptoms konstrukcijoms, – taikomas ilgesnis garantinis laikotarpis – dešimt metų. Jeigu yra pastebimas tyčinis brokas, jam taikomas 20 metų laikotarpis.“
V. Kuckailis atkreipia dėmesį, kad į statybos objektą gali būti atvežtos tinkamos medžiagos, įranga, tačiau jos gali būti sugadintos netinkamai laikant, montuojant. Pirkėjas, kaip sako specialistas, negali žinoti, kad, pavyzdžiui, jo namas apšiltintas sulyta mineraline vata, o pamatai įrengti netinkamai, nes šis brokas problemų sukels tik ilgesnį laiką pagyvenus įsigytame bute.
Kuo gali būti naudingas antstolis
Pirkėjas negali aklai pasitikėti faktu, kad statybą stebėjo techninis prižiūrėtojas, o komisija pripažino statinį tinkamu naudoti. Verčiau pačiam atidžiai pasidairyti, ar nesimato defektų ir nepasitikėti pardavėjų ar statybininkų žodiniais paaiškinimais.
„Garantiniu laikotarpiu į statytoją privalu kreiptis raštu. Jeigu ginčą spręsite teisme, tai teismas irgi garantinį terminą sies su prašymo data, – sako „Kiwa Inspecta“ Produktų ir procesų sertifikavimo grupės vadovas, teismo ekspertas Vladimiras Ravnialičevas. – Prašyme, kuris gali būti pateiktas ir elektroniniu paštu, svarbu, užfiksuoti problemą, pavyzdžiui, prateka vanduo, nusilupo apdaila. Siųsdami prašymą ištaisyti broką registruotu laišku, pasirašykite, nurodykite datą.“
Įmonės „Kiwa Inspecta“ Produktų ir procesų sertifikavimo grupės vadovas, teismo ekspertas Vladimiras Ravnialičevas
Prasčiausias variantas, pastebi V. Ravnialičevas, kai nepavyksta susitarti su statytoju ir tenka kreiptis į teismą. Šiuo atveju specialistas pirmiausia pataria susirasti ekspertą – techninės priežiūros specialistą, statybos darbų vadovą ar kitą atestuotą specialistą, – kuris užfiksuotų broką ir pateiktų savo išvadas. Tokios išvados, pateiktos su ieškiniu, teisme pravers. Jos bus veiksmingos net tuo atveju, jeigu kita pusė pateiks savo eksperto išvadas. Tada teismas skirs teismo ekspertizę, bet net teismo eksperto ekspertizės aktas teismui nėra privalomas – teismas, kaip rodo V. Ravnialičevo patirtis, sprendžia pagal savo supratimą, įsitikinimus. Teisminiai ginčai paprastai tęsiasi kelerius metus.
„Kiwa Inspecta“ specialistai pataria pasinaudoti ir antstoliu, kuris gali užfiksuoti broką, prieš imantis jį šalinti pačiam pirkėjui, nes ne visada galima laukti, kol statytojas imsis veiksmų. Šiuo atveju statytojas negalės užginčyti broko fakto. Antstolio įtraukimas į procesą prieš šalinant broką bus naudingas ir tuo atveju, jeigu pirkėjo netenkins statytojo veiksmai šalinant netinkamo darbo padarinius.
Broką ištaisė dvejiems metams
„Net jeigu statytojas turi gerą reputaciją, ilgą bendrovės istoriją, negalima „paleisti vadžių“. Visi tikimės, kad defektai daugiausiai tikėtini ekonominės klasės butuose. Tačiau į mus kreipiasi žmonės, įsigiję miesto centre pastatytą prabangų būstą. Neretai juose užfiksuojame ne mažiau defektų, negu ekonominės klasės bute“, – perspėja bendrovės „Kiwa Inspecta“ generalinis direktorius M. Andriuškevičius.
Jis taip pat pataria ekspertus kviesti prieš statytojui šalinant broką. Gali būti, kad defektai bus ištaisyti taip, jog netrukus vėl kils problemų. Todėl geriau iš anksto pasiteirauti specialistą, kaip toks brokas turi būti ištaisytas.
„Sakykim, dėl netinkamo montavimo pro lango kampus pučia vėjas. Statybininkas užpurškė skylę putomis, kurios per dvejus ar trejus metus sudūlėjo. Vėl turite problemą“, – dalijasi M. Andriuškevičius, akcentuodamas, kad visada geriau bendrauti su specialistais, kurie suteiks profesionalią konsultaciją, taip padėdami sutaupyti laiko, pinigų ir mažindami stresą.
Taigi, perkant būstą patariama:
- Susirinkti informaciją apie statytoją ir statybos rangovą.
Išsiaiškinti, kokia yra pastato ir perkamų patalpų paskirtis.
- Nepirkti būsto, kol namas neturi statybos užbaigimo ir pripažinimo tinkamu naudoti akto.
- Prieš įsigydami automobilį, važiuojate į servisą. Kodėl nepasikvietus eksperto, kai perkate kur kas brangesnę prekę – būstą?
- Pastebėję broką, į statytoją kreipkitės raštu.
- Prieš šalindami broką patys ar laukdami statytojo, prašykite, kad defektą užfiksuotų antstolis.