2024 balandžio 24 d. trečiadienis, 8:27
Reklama  |  facebook

5 sąlygos, kad Lietuvos tiltai stovėtų

2023-02-21 10:07
Vyriausybė patvirtino Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo lėšų sąmatą 2023–2025 m. Pagal ją šiemet keliams, jų statybai, remontui ir priežiūrai, įskaitant tiltus, numatyta 543,2 mln. eurų. Tiek pat kaip ir pernai, o realybėje maždaug penktadaliu mažiau dėl infliacijos. Akivaizdu, kad šie metai, deja, nebus tas momentas, kai šalies kelių infrastruktūra iš degradacijos pasuka geresniu keliu. Ko reikia, kad taip atsitiktų?
nuotrauka
Šarūnas FROLENKO, asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas, lobistas


Minimos įmonės
Lietuvos keliai, asociacija,
Via Lietuva (iki 2024 m. Lietuvos automobilių kelių direkcija), AB
Nuo 2015 m. atstumas, kurį galima nutiesti už 1 mln. eurų, sutrumpėjo trečdaliu ir šiuo metu siekia apie 2,34 km. Tad jokios mistikos ieškoti neverta, nes čia veikia elementarioji fizika. Mažiau išteklių – mažiau ir remonto bei statybos darbų. Siekiant tikslumo reikia paminėti, kad prie dabartinės prastos daugiau kaip septynių dešimčių tiltų būklės prisidėjo ne vien fizika, bet ir politika. Vienu metu šalies žvyrkeliams buvo surengta tikra asfaltavimo fiesta, o kita kelių infrastruktūra tuomet turėjo kantriai laukti kamputyje.

Įvertinus tai, kad penktadalis šalies magistralinių kelių, 40 proc. valstybinės reikšmės krašto kelių ir net 60 proc. rajoninių kelių būklė šiandien nebeatitinka nustatytų kokybės normų, metinis finansavimo trūkumas yra apie 300 mln. eurų. Beje, tai, kad KPPP sąmata antrą kartą yra trimetė, yra didelis pranašumas, nes galime aiškiai matyti, kad šimtamilijoninis deficitas išliks ir 2024, ir 2025 m.

Būdų, kaip užsitikrinti trūkstamas lėšas, yra ne vienas, tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad už kelių infrastruktūrą jų vartotojai kasdien susimoka pildamiesi degalus. 2023 m. iš jų akcizo planuojama surinkti apie 1,2 mlrd. eurų, tačiau tik mažiau nei pusė šios sumos bus skirta keliams! Reikia priminti, kad taip buvo ne visada. Idėja iš automobilių degalų akcizo pinigų finansuoti ne tik kelius, bet ir kitus valstybės poreikius kilo per 2008–2009 m. krizę. Vėliau ekonomika atsigavo, bet finansavimas keliams išliko „krizinis“ iki šių dienų: nuo akcizo skiriamas dydis keliams iki šiol neatstatytas. Rezultatas – kritinė situacija šiandieniuose keliuose.

Sveikintinas yra Susisiekimo ministerijos siekis, kad dalis trūkstamo finansavimo būtų užtikrinama skolintomis lėšomis. Tai įprasta praktika daug geresniais keliais važinėjančioje Vakarų Europoje, kur valstybiniai kelių administratoriai į infrastruktūrinių projektų finansavimą pritraukia privačių investuotojų lėšų. Teigiama, kad, Lietuvos automobilių kelių direkcijai tapus akcine bendrove, šiai bus atrištos rankos skolintis. Deja, kol kas tai tik siekiai ir lūkesčiai, o ne konkretūs įgyvendinti planai.

Geresniems keliams ir stipresniems tiltams reikia ir politinio veiksmo, nes vien „geros“ politinės valios, kaip matome, nepakanka. 2022 m. liepą Susisiekimo ministerija patvirtino Valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros 2022–2035 metų strategines gaires. Jose, atsižvelgiant į dokumente numatytus strateginius tikslus ir veiksmus, apskaičiuota, kad preliminarus lėšų poreikis numatytiems tikslams pasiekti ir projektams įgyvendinti per minėtą laikotarpį yra apie 7,91 mlrd. eurų. Sveikinant ministerijos siekį strategiškai žvelgti į ilgąjį laikotarpį, tenka atkreipti dėmesį į vieną detalę. Jau pristatant strategiją kainų lygis (dėl karo Ukrainoje ir infliacijos šoko) buvo pakilęs maždaug penktadaliu. Tad gal vertėtų iš naujo peržiūrėti šį išsamų dokumentą ir visus finansinius skaičiavimus atlikti iš naujo?

Dirbantys kelių sektoriuje kalbasi, kad kelius gadina ne tik didelis eismo intensyvumas, nusekęs jų finansavimas, bet ir dar vienas nematomas priešas. Neslėpkime, dabar yra dvi stovyklos, kurios ir negali viena be kitos, bet ir tarsi stengiasi viena kitą įveikti. Vienoje barikadų pusėje stovi valstybiniai sistemos dalyviai – jų galios šaltinis yra realus disponavimas valstybės kelių infrastruktūra, biudžetu bei procesu. Jie mūsų šalyje yra ir kone vieninteliai kelių statybos užsakovai. Kitoje pusėje yra privatus sektorius – kelių statybos ir remonto bendrovės. Užsakovo ir tiekėjo santykiai, ne paslaptis, šiandien nėra konstruktyvūs, o fronte naudojama amunicija – perteklinė biurokratija. Deja, labiausiai šiame „kare“ nukenčia visuomenė, kuri dėl lėto ir neefektyvaus proceso priversta ilgiau laukti naujo, saugesnio ir patogesnio kelio. Tad dar viena sąlyga, kad šalies tiltai stovėtų tvirčiau – skirtingų sistemos dalyvių susitarimas dėl bendro tikslo – laiku ir kokybiškai įgyvendintų projektų už tinkamą kainą. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2024-04-24 07:59
Valstybinio kelių tinklo plėtrai svarstoma pasitelkti viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) modelį. AB „Via Lietuva“ pradeda parengiamuosius darbus ir konsultacijas su rinkos dalyviais dėl galimybės įgyvendinti kelių infrastruktūros projektus pasitelkiant šią finansinę priemonę.
nuotrauka
2024-04-23 10:56
Žalia šviesa laivų šliuzo per Nemuną projektui: pasirašyta sutartis dėl projektinių pasiūlymų ir poveikio aplinkai vertinimo.
nuotrauka
2024-04-23 10:25
Į Kultūros paveldą įrašytas Vilniaus pakraštyje esantis Kazbėjų tiltas, kurio rekonstrukcijos ilgai laukė vietos bendruomenė bei sostinės vairuotojai, pagaliau bus sutvarkytas. Jo kapitalinio remonto darbų imasi tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva", laimėjusi Vilniaus mie...
nuotrauka
2024-04-22 13:57
Balandžio viduryje visiškai pabaigti vienu ambicingiausių per pastarąjį dešimtmetį vadinto projekto Klaipėdoje – Baltijos pr., Šilutės pl. ir Vilniaus pl. žiedinės sankryžos rekonstrukcijos – darbai. Šiuo metu rengiama techninė dokumentacija objektą atiduoti vertinti Valstybinei statybos inspekcijai...
nuotrauka
2024-04-22 13:47
Praėję metai atsinaujinančios energetikos bendrovei „Smartecon“ buvo ryškūs ir pilni svarbių įvykių. Įmonė tapo platesnio masto rangovu ir pradėjusi dirbti su didelių saulės energetikos parkų vystytojais ėmė augti dar sparčiau, taip pat plėtėsi Skandinavijoje, pasiūlė inovatyvius sprendimus namų ūki...
nuotrauka
2024-04-22 09:49
Šiandien, balandžio 22 d., startuoja kvietimas Lietuvos verslui ir įstaigoms teikti paraiškas paramai investicijoms į žaliojo vandenilio gamybos pajėgumų sukūrimą gauti. Energetikos ministerijos inicijuotam kvietimui numatyta skirti virš 23 mln. eurų. Tikimasi, kad šios investicijos Lietuvoje leis s...
nuotrauka
2024-04-22 08:04
INSTITA įgyvendino dar vieną lietaus nuotekų kolektoriaus rekonstravimo ir lietaus nuotekų valymo įrenginių statybos projektą – vykdė II etapo darbus. Tai itin reikšminga veikla, kuri, užsakovo GRINDOS duomenimis, viršnorminę lietaus nuotekų taršą, lyginant su 2021-aisiais, sumažino net 60 proc. ir ...
nuotrauka
2024-04-16 18:27
Žemės gelmėse slypi neišnaudotas potencialas, kurį galima paversti energijos šaltiniu. Bendradarbiaujant su tarptautinėmis įmonėmis, KTU „M-Lab“ įsikūręs „Geoenergy Lab“ paramos būdu gavo beveik 3 mln. eurų vertės programinę įrangą, leidžiančią efektyviai modeliuoti žemės gelmių reiškinius. Tai svar...
nuotrauka
2024-04-12 13:47
Tarptautinė žaliosios energetikos bendrovė „Ignitis renewables" veikla rodo ryžtą tausoti aplinką. Prisijungusi prie ekspedicijos „Išsaugokime Baltiją", įmonė savo aplinkosauginių iniciatyvų sąrašą papildė dar viena svarbia priemone. Pasak įmonės atstovų, šis žingsnis taps dar vienu būdu užtikrinti,...
nuotrauka
2024-04-12 10:00
Klaipėdoje atnaujinta dar viena viešoji infrastruktūra – baigti šaligatvio nuo Sausio 15-osios g. iki Tiltų g. remonto darbai. Suremontuoto šaligatvio ruožas yra reprezentacinėje miesto vietoje, kultūros paveldo teritorijoje, prie vienos pagrindinių uostamiesčio gatvių – Taikos prospekto rytinėje pu...
nuotrauka
2024-04-10 12:56
Kovo pradžioje „Via Lietuva“ inicijuoti blogiausios šalyje kokybės magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena rekonstrukcijos darbai įgauna pagreitį. Per mėnesį netoli 30 km siekiančioje atnaujinamo kelio atkarpoje jau atlikta 70 proc. visų paruošiamųjų darbų, išardyta 10 km ilgio betoninio kelio atkarpa...
nuotrauka
2024-04-08 10:44
Nepastovių orų lydima pavasario pradžia vis dar sunkina kelių su žvyro danga būklę. Nepaisant to, AB „Kelių priežiūra“ mechanizmai vien per šių metų kovo mėnesį jau sugreideriavo daugiau kaip 7 tūkst. kilometrų žvyrkelių. Kai kuriuose ypač sudėtinguose ruožuose darbai buvo kartojami kelis kartus. Be...
nuotrauka
2024-04-05 09:39
Turto bankas atidarė saulės parkus, kurie elektra aprūpina įmonės valdomus visuomeninės paskirties pastatus. Skaičiuojama, kad 2,21 MW suminės galios saulės parkai per 25 metų eksploatacijos laikotarpį CO2 emisiją sumažins kone 7 tūkst. tonų ir padengs didžiąją dalį elektros energijos poreikio pasta...
nuotrauka
2024-04-04 17:04
Pavasarį uostamiestyje skelbia intensyvėjantys miesto gatvių ir šaligatvių dangų atnaujinimo darbai. Kai kurios dangos nebuvo remontuotos jau kelis dešimtmečius – nuo tada, kai buvo paklotos. Atnaujintos dangos ne tik saugesnės pėstiesiems bei kitiems eismo dalyviams, bet ir atrodo estetiškiau.
nuotrauka
2024-04-03 13:11
Panevėžyje iki rudens planuojama pabaigti su europine magistrale „Via Baltica“ besijungiančios Smėlynės gatvės kapitalinio remonto darbus. Šiems darbams, kaip valstybei svarbiam vietinės reikšmės kelių projektui, 2024 m. skirta 722 tūkst. eurų Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšų.
nuotrauka
2024-04-03 09:39
Atlikus kasmetę A. Goštauto g. estakados virš Geležinio Vilko g. apžiūrą, specialistai nustatė, jog reikia atlikti tilto sujungimo siūlių ir lietaus nuvedimo tinklo remontą. Kol kas remonto apimtys ir trukmė nėra žinomi, tam būtina atlikti detalesnį konstrukcijų vertinimą.
nuotrauka
2024-03-29 15:29
Kauno oro uostui ilgalaikiame Lietuvos oro uostų tinklo plėtros plane (angl. master plan) iki 2052 m. numatytas svarbus vaidmuo. Oro uosto plėtra ir diegiamos inovacijos leis žengti svarbius žingsnius plėtojant konkurencingą Lietuvos oro uostų modelį ir gerinant efektyvumą. Kauno oro uosto plėtra tu...
nuotrauka
2024-03-29 10:05
„Ignitis", valdanti didžiausią greito elektromobilių įkrovimo tinklą Lietuvoje „Ignitis ON", neapleidžia lyderio pozicijų elektromobilių įkrovimo tinklo plėtros srityje – sudarė sutartį su „Baltic Shopping Centers", valdančia Kaune įsikūrusį prekybos ir laisvalaikio centrą „Mega", dėl iš viso 20 ele...
nuotrauka
2024-03-28 14:43
Šiauliuose po žiemos sezono startavo darbai tranzitinėse miesto gatvėse – kapitalinio remonto darbai prasidėjo intensyvioje Pramonės gatvėje, toliau rekonstruojama ir modernizuojama Aukštabalio gatvė. Abu šie valstybei svarbūs vietinės reikšmės kelių projektai iš dalies finansuojami Kelių priežiūro...
nuotrauka
2024-03-27 17:02
Penkios Armėnijoje įsikūrusios įstaigos, įskaitant vaikų darželius, kultūrinį centrą ir nacionalinį politechnikos universitetą, netrukus naudosis lietuvių įrengtos saulės jėgainės elektros energija. Elektrinę įrengs Lietuvos saulės energetikos bendrovė „Solet".

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra

nuotrauka

INSTITA dalyvavo infrastruktūros projekte, kuris keičia sostinės nekilnojamojo turto vystymo kryptis ir mažina taršą

INSTITA įgyvendino dar vieną lietaus nuotekų kolektoriaus rekonstravimo ir lietaus nuotekų valymo įrenginių statybos projektą – vykdė II etapo darbus. Tai itin reikšminga veikla, kuri, užsak...