2025 m. liepos 14 d. pirmadienis, 22:46:21
Reklama  |  facebook

Aplinkosauga statant RAIL BALTICA geležinkelį: nuo žaliųjų tiltų iki naujų lizdaviečių įrengimo

2024-12-31 10:36
Statant europinio standarto greitojo geležinkelio – vieno svarbiausių strateginių projektų Lietuvoje ir Baltijos šalyse – „Rail Baltica“ liniją, daug dėmesio skiriama aplinkosaugai, bioįvairovės išsaugojimui, įskaitant buveinių atkūrimą bei žaliųjų koridorių suformavimą.
nuotrauka
Žaliasis tiltas virš geležinkelio vėžės. Bendrovės „LTG Infra“ vizualizacija


Minimos įmonės
LTG Infra (Lietuvos geležinkelių infrastruktūra), AB
Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos,
Kaip teigia „Rail Baltica“ įgyvendinančios „LTG Infra“ vyriausiasis projektų vadovas aplinkosaugos klausimais Tadas Varpučinskas, kiekviename projekto vystymo etape „LTG Infra“ bendradarbiauja su už aplinkos apsaugą atsakingomis institucijomis, dėmesingai vertina geležinkelio ir susijusios infrastruktūros poveikį aplinkai, konsultuojasi su visuomene ir ekologais.

„Su inžinieriais ir gamtosaugininkais ieškome kompromisinių sprendimų kiekviename žingsnyje – nuo pasekmių aplinkai ir poveikio aplinkai vertinimo ataskaitų parengimo iki aplinkosaugos priemonių detalių išgryninimo techniniame darbo projekte, atidžios statybos darbų priežiūros bei tolimesnio daugiamečio stebėsenos plano realizavimo, priemonių taisymo, papildymo“, – sakė pranešime pacituotas T. Varpučinskas.

Pasak pranešime cituojamos Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos direktorės dr. Agnės Jasinavičiūtės, analizuojant „Rail Baltica“ projektus siekta, kad poveikis gamtinei aplinkai būtų kuo mažesnis: „Džiaugiamės, kad efektyviai bendradarbiaudami su „LTG Infra“ randame darnius sprendimus, kurie padeda išvengti neigiamo poveikio biologinei įvairovei, natūralioms ekosistemoms, o infrastruktūra maksimaliai priderinama prie vietos kraštovaizdžio ypatumų“.

LTG InfraTilto per Nerį statybos.
Bendrovės „LTG Infra“
nuotr.
 
Ieško geriausių sprendimų gamtai ir transportui

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos įvertino atliktą poveikio aplinkai vertinimą ruože Kaunas (Jiesia)-Lietuvos ir Lenkijos siena, kaip „Rail Baltica“ vykdytojai atsižvelgia į europinius aplinkosaugos standartus.

„Planuojant trasą Kaunas-Lenkija ieškota įvairiausių technologinių ir aplinkosauginių sprendimų, nes dideliam greičiui užtikrinti reikia išvengti posūkių, kartu apsaugant gamtinius elementus. Strateginio poveikio aplinkai vertinimo metu ieškota ir rasta alternatyvų, leidžiančių tai išspręsti“, – sakė pranešime cituojamas Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos Biologinės įvairovės skyriaus vyr. specialistas Remigijus Uzdras.

Vienas iš uždavinių buvo rasti optimalius sprendimus, kad trasa būtų kuo tiesesnė, ekonomiškesnė ir kad nebūtų pakenkta, pavyzdžiui, buveinėms ar saugomoms rūšims.

„Renkant trasos alternatyvą svarbu ne tik gamtinės vertybės, bet ir reljefas, kraštovaizdis, poveikis gyventojams ir jų turtui, kultūros paveldo vertybėms, sankirtos su esama infrastruktūra. Įvertinus visą kontekstą, rasta geriausia vieta apie 100 m pločio susisiekimo infrastruktūros koridoriui, o tada imtasi numatyti gamtosaugos priemones pagal saugomų teritorijų apsaugos tikslus ir konkrečių gyvūnų rūšių poreikius. Tam tikruose geležinkelio ruožuose numatytas atskirų individų išgelbėjimas, pavyzdžiui, perkeliant varliagyvius“, – pasakojo R. Uzdras.

LTG Infra

Planuojama nauja 1,3 km ilgio geležinkelio linija ir tiltas (kairėje) Jiesios kraštovaizdžio draustinyje. Dešinėje – esama geležinkelio linija. „LTG Infra“ vizualizacija
 
Strategijoje – dėmesys pievoms ir pelkėms

2022 m. Europos Komisija pateikė Reglamento dėl gamtos atkūrimo pasiūlymą, kuriuo siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos Biologinės įvairovės strategijos tikslus iki 2030 m.

Pagal šią strategiją, vertinant ūkinės veiklos poveikį gamtai, didelis dėmesys skiriamas natūralių pievų ir ganyklų, pelkių ir šaltinynų apsaugai dėl jų svarbos klimatui, drėgmės režimui, smulkiajai faunai ir florai.

Robertas. Lietuvosupes.lt
Sanžilė.
Puslapio lietuvosupes.lt 
nuotr.

Specialistų teigimu, vienas iš aplinkos apsaugos sprendinių gali būti kompensacinis mechanizmas. „Vietose, kur trasa kerta Kalvarijos biosferos poligoną, pavyzdžiui, kūdras ir natūralias pievas, numatytas kompensacinis mechanizmas – dvigubai didesniame plote atkurti pievas, buveines, šlapynes, kuriose galės veistis varliagyviai, griežlės ir kiti gyvūnai“, – pabrėžė R. Uzdras.

Gamtinių aspektų, į kuriuos reikėjo atsižvelgti, buvo ir daugiau: „Spręstas ir lizdaviečių klausimas. Kaip kompensacinė priemonė numatytas naujų lizdų iškėlimas juodiesiems gandrams ir mažiesiems ereliams rėksniams“.

Panevėžio mazge, ties Sanžilės kanalu, geležinkelis kirs natūralią pievą ir ganyklą. „Pasitarus su Saugomų teritorijų tarnyba sutarta, kad Sanžilės kraštovaizdžio draustinio teritorijoje infrastruktūros statiniams nereikalingoje natūralios pievos teritorijoje turi būti atliktas dalinis mechaniškai suardytos pievos atkūrimas, taikant atsėjimą prieš suardymą augusių vietinių augalų sėklomis. Tokiu būdu natūralios pievos plotas bus padidintas dukart ir darnoje su geležinkeliu galės gyvuoti įvairūs laukiniai plėviasparniai (bitės, vapsvos, kamanės, skruzdėlės), drugiai bei kiti bestuburiai“, – vardijo T. Varpučinskas.

Plečia saugomas teritorijas

Sudėtingas galvosūkis aplinkosaugininkams buvo geležinkelio trasos planavimas Kauno mazge per išraiškingą Jiesios kraštovaizdžio draustinį.

Siekiant patenkinti specifines „Rail Baltica“ projekto technines sąlygas dėl pakankamo greičio ir dviejų lygių susikirtimų, naują geležinkelio liniją teko planuoti per „Natura 2000“ teritoriją „Jiesios upė ir jos slėniai“, kurioje tarpsta prioritetinės griovių ir šlaitų miškų buveinės. Buveinėse gyvena į Lietuvos raudonąją knygą įrašytas purpurinis plokščiavabalis, kuris yra svarbus miškų ekosistemai. Iš Vakarų pusės su trasa buveinių nebuvo įmanoma aplenkti dėl esamų gyvenamųjų teritorijų, o Pietų pusėje įsikūręs Rokų karinis poligonas.

Jiesia. VikipedijaJiesia.
Vikipedijos nuotr.
 
Norint gauti Aplinkos apsaugos agentūros leidimą planuoti trasą per buveines, specialistams teko pirmąkart konsultuotis su Europos Komisija. 2024 m. gegužę ji patvirtino, kad „Rail Baltica“ projekto poveikis „Jiesios upei ir jos slėniams“ yra pateisinamas dėl įpareigojančių svarbesnio viešojo intereso priežasčių, susijusių su projekto socioekonomine ir saugumo svarba, poveikio klimatui mažinimu.

„Natura 2000“ teritorijoje numatyta įgyvendinti poveikio švelninimo ir kompensacines priemones: suformuoti žemės sklypus ir praplėsti esamas „Natura 2000“ teritorijas Karmėlavos ir Jonavos apylinkėse, atlikti gamtotvarkinius darbus Jiesios kraštovaizdžio draustinyje bei 5 metus po statybos darbų atlikimo vykdyti monitoringą, teikti ataskaitas atsakingoms institucijoms Lietuvoje, Europos Komisijoje ir visuomenei.

Žalieji tiltai


Kaip mini specialistai, ne ką mažiau svarbus ir migracijos klausimas: „Migracijos užtikrinimas – viena iš gyvybinių reikmių ropliams, žinduoliams ir paukščiams. Geležinkelio ruožas dėl greičio ir saugumo reikalavimų bus aptvertas 2,2-2,8 m aukščio tvora, kad žmonės ir gyvūnai išvengtų nelaimių. O užtvėrus per tris šalis besitęsiančią greitojo geležinkelio liniją, sutrikdoma natūrali faunos veikla“, – komentavo T. Varpučinskas.

Anot R. Uzdro, migracijos vertinimui poveikio aplinkai ataskaitose skiriama nemaža dalis: „Vienas iš esminių sprendimų – žalieji tiltai, požeminiai praėjimai, specialios pralaidos, pritaikytos gyvūnų migracijai“.

Šiuo metu statomame europinio geležinkelio „Rail Baltica“ ruože projektuojama 19 žaliųjų tiltų. Be to, ruože nuo Kauno iki Latvijos numatoma pastatyti 30 požeminių praėjimų smulkiems ir vidutiniams gyvūnams, 6 upių tiltus pritaikyti gyvūnų migracijai, planuojamos 4 kūdros varliagyviams. Nuo Kauno (Jiesios) iki Lenkijos planuojami 23, atkarpoje Kaunas-Vilnius – 40 požeminių praėjimų įvairių dydžių ir rūšių žvėrims.

Kaunas-Vilnius ruože ties Miško Būda voverėms, kiaunėms, miegapelėms saugiai praeiti virš geležinkelio yra numatytos iki šiol Lietuvoje netaikytos 3 perėjos tarp medžių viršūnių.

Aukštapelkė žiemą. Aplinkos ministerijos nuotr.

Stebėsena – ilgalaikė

Geležinkelio statybų ir eksploatacijos metu bus stebima, kaip kinta aplinkos komponentų rodikliai ir kaip veikia numatytos aplinkosaugos priemonės. Pavyzdžiui, statant 1,51 km ilgio tiltą per Nerį, kur upė priskirta „Natura 2000“ teritorijai, numatytas atlikti paviršinio vandens monitoringas, taip pat bus vertinamas poveikis lašišos nerštavietėms, pleištinei skėtei (laumžirgiui), ūdrai, stebima, ar nevyksta upės šlaitų ir krantų erozija.

Paleidus traukinių eismą, automatizuotomis priemonėmis bus registruojama, kaip gausiai žvėrys naudojasi antžeminiais ir požeminiais praėjimais, vertinama pasodintų medžių ir krūmų būklė, invazinių augalų išplitimas, fiksuojamas upių vandens drumstumas, naftos gaudyklių efektyvumas ir kita. Numatomi triukšmo ir vibracijos matavimai gyvenamuosiuose namuose, siekiant įsitikinti, kad įdiegtos antivibracijos priemonės bei garso slopinimo sienelės yra paveikios.

Stebėsenos duomenys bus analizuojami, o ataskaitos teikiamos aplinkosaugos institucijoms. Tuo atveju, jei atlikti tyrimai rodys, kad kompensaciniai mechanizmai veikia per mažai, jie būtų peržiūrimi ir su ekspertais vėl būtų ieškoma papildomų inžinerinių sprendimų, kurie atitiktų aukštus aplinkosauginius europinius reikalavimus, taikomus šiuolaikinio geležinkelio transportui. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-07-14 14:18
„Rail Baltica“ įgyvendinanti LTG grupės infrastruktūros bendrovė „LTG Infra“ paskelbė konkurso laimėtoją – atrinktas naujas rangovas, nutiesiantis 12,1 km geležinkelio sankasos ruožą Šėta–Ramygala (II dalis). Šiuos darbus už 83,36 mln. Eur (be PVM) atliks Panevėžio bendrovė „HISK“.
nuotrauka
2025-07-14 10:03
PS „MB.MS" – jungtinės veiklos įmonė, įsteigta UAB Merko statyba ir SIA Merko Būve (AS Merko Ehitus grupės dukterinių įmonių) bei SIA WPR 2, – pasirašė rangos sutartį dėl vėjo jėgainių parko statybos Latvijoje, Smiltenės rajone. Sutarties vertė – daugiau kaip 30 mln. eurų.
nuotrauka
2025-07-14 09:49
Vykdant projektą „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A11 Šiauliai-Palanga ruožo nuo 137,092 iki 141,794 km kapitalinis remontas įrengiant pėsčiųjų ir dviračių taką“, viename iš tako ruožų (nuo 138,8 iki 139,03 km), pelkėtoje ir žemoje vietoje, buvo užfiksuotas visos tako konstrukcijos prasėdim...
nuotrauka
2025-07-11 15:34
Liepos 4 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) priėmė nutartį civilinėje byloje, kurioje išaiškino, kad buitinių nuotekų tinklų skersmeniui padidėjus nuo 160 mm iki 250 mm, naujas statybos leidimas nereikalingas, nors toks pokytis ir lėmė statinio kategorijos pasikeitimą – iš nesudėtingojo į neyp...
nuotrauka
2025-07-11 06:44
Europos Komisijai pradėjus viešąsias konsultacijas dėl karinio mobilumo paketo, Lietuva aktyviai sieks daugiau Europos Sąjungos (ES) investicijų strateginiams projektams, gerinantiems Baltijos šalių regiono susisiekimą ir karinio mobilumo jungtis su Europa.
nuotrauka
2025-07-10 12:36
Magistralė Vilnius–Utena (A14) keičiasi iš pagrindų – prasidėję rekonstrukcijos darbai sparčiai juda į priekį. Vykdant vieną didžiausių kelių infrastruktūros projektų Lietuvoje, modernizuojamas daugiau nei 42 kilometrų ruožas. Šiandien kelio atkarpose jau klojami pirmieji asfalto sluoksniai.
nuotrauka
2025-07-08 13:04
AB „Kelių priežiūra“ atveria duomenis apie žvyrkelių nuolatinės priežiūros darbus. Nuo šiol gyventojai kviečiami naudotis interaktyviu vasaros darbų žemėlapiu, kuriame galima matyti, kokiuose keliuose su žvyro danga yra suplanuoti arba jau atlikti nuolatinės priežiūros darbai.
nuotrauka
2025-07-07 13:35
Nuo š.m. liepos 1 d. įsigaliojo Energetikos ministerijos inicijuoti pokyčiai, kuriais siekiama skatinti gyventojus ir verslus efektyviau išnaudoti ESO technines sąlygas, skirtas saulės elektrinių įrengimui bei energijos kaupimo sprendimams. Nuo šiol gaminantys vartotojai, įsirengę elektrinę ar kitus...
nuotrauka
2025-07-03 08:55
„Via Lietuva“, siekdama kokybiškai prižiūrėti valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą, diegia inovacijas, padėsiančias efektyviau valdyti procesus. Pasitelkiant inovatyvius sprendimus – specialiai dangos būklei vertinti sukurtą mobilią aplikaciją – planuojama per keletą metų įvertinti visą pėsčiųj...
nuotrauka
2025-07-02 12:55
AB „Via Lietuva“ tęsia darnaus judumo infrastruktūros plėtrą prie valstybinės reikšmės kelių – pasirašytos dvi sutartys dėl pėsčiųjų ir dviračių takų, kurių bendras ilgis apie 4,3 km, įrengimo Palangoje. Planuojama, kad naujai įrengta infrastruktūra palangiškiai ir kurorto svečiai galės naudotis jau...
nuotrauka
2025-07-01 15:27
Atsinaujinančios energetikos bendrovė „Ignitis grupė" pradeda elektros energijos kaupiklių sistemų (EEKS) parkų projektų įgyvendinimą Lietuvoje. Energijos kaupiklių parkai bus įrengti Kelmės, Mažeikių ir Kruonio apylinkėse. Projektų bendra galia sieks 291 megavatus (MW), o talpa – 582 megavatalandes...
nuotrauka
2025-06-26 10:07
AB „Via Lietuva“ praneša, kad modernizuojant „Via Baltica“ atkarpą nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos sienos jau atlikta daugiau nei 50 proc. visų suplanuotų darbų. Visus paskutinio 12 km kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai ruožo (nuo 85 iki 97,06 km) darbus numatyta pabaigti iki metų pabaigos,...
nuotrauka
2025-06-25 09:31
Vykdant magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena ruožo nuo 64,332 iki 93,726 km kapitalinį remontą, po gausesnių kritulių kelyje A14 Vilnius-Utena, ruože nuo Molėtų iki Utenos, šlaituose susidarė išplovos.
nuotrauka
2025-06-23 13:12
Atsinaujinančios energijos gamyba Lietuvoje sparčiai auga, tačiau kartu daugėja ir neišspręstų klausimų – kaip efektyviai paskirstyti elektros srautus, kaip išnaudoti energijos perteklių, kaip reaguoti į rinkos svyravimus be žmogaus įsikišimo. Šiuos iššūkius spręsti ėmėsi panevėžietis Paulius Leonav...
nuotrauka
2025-06-20 09:53
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentas perdavė teismui baudžiamąją bylą su kaltinamuoju aktu, kuriame vienos Lenkijos Respublikos akcinės bendrovės atstovas kaltinamas davęs kyšį valstybės tarnautojui prilygintam asmeniui – UAB „Enefit Green“ projektų vad...
nuotrauka
2025-06-19 09:23
Lietuvoje vystant kelių infrastruktūrą vis daugiau dėmesio skiriama ne tik darbų mastui, bet ir jų kokybei bei iššūkiams, su kuriais susiduria rangovai ir projektuotojai. Kelių remontas, rekonstravimas, naujų tiesimas – tai sudėtingas inžinerinis procesas, kuriame kiekvienas etapas turi įtakos galut...
nuotrauka
2025-06-18 11:55
Vilniuje tęsiami gatvių atnaujinimo darbai, apimantys dešimtis skirtingų miesto gatvių bei kelių ruožų. Per šiuos metus planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti daugiau nei pusšimtį sostinės gatvių kilometrų. Dalį projektų įgyvendina tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“. Da...
nuotrauka
2025-06-18 09:50
Birželio 17 d. baigėsi juridinių asmenų paraiškų teikimas didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginių, skirtų teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui, įrengimui. Priemonei buvo skirta 102 mln. eurų.
nuotrauka
2025-06-18 09:37
AB „Via Lietuva“ toliau vykdo darnaus judumo infrastruktūros plėtrą šalyje. Dar šiais metais planuojama pradėti ir iki 2026 m. vidurio įrengti ar sutvarkyti apie 16 pėsčiųjų ir dviračių takų ruožų, kurių bendras ilgis – kiek daugiau nei 50 km.
nuotrauka
2025-06-17 09:11
Dalyje Lietuvos kariuomenės karinių vienetų, strategiškai svarbiausiose vietovėse, jau veikia neseniai įrengtos naujos degalinės. Kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose vyksta arba netrukus prasidės degalinių ir kuro saugyklų statybos, kurios leis užtikrinti kuro atsargų tiekimą taikos, krizės ar k...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra