2025 m. balandžio 26 d. šeštadienis, 14:44:24
Reklama  |  facebook

Aplinkosauga statant RAIL BALTICA geležinkelį: nuo žaliųjų tiltų iki naujų lizdaviečių įrengimo

2024-12-31 10:36
Statant europinio standarto greitojo geležinkelio – vieno svarbiausių strateginių projektų Lietuvoje ir Baltijos šalyse – „Rail Baltica“ liniją, daug dėmesio skiriama aplinkosaugai, bioįvairovės išsaugojimui, įskaitant buveinių atkūrimą bei žaliųjų koridorių suformavimą.
nuotrauka
Žaliasis tiltas virš geležinkelio vėžės. Bendrovės „LTG Infra“ vizualizacija


Minimos įmonės
LTG Infra (Lietuvos geležinkelių infrastruktūra), AB
Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos,
Kaip teigia „Rail Baltica“ įgyvendinančios „LTG Infra“ vyriausiasis projektų vadovas aplinkosaugos klausimais Tadas Varpučinskas, kiekviename projekto vystymo etape „LTG Infra“ bendradarbiauja su už aplinkos apsaugą atsakingomis institucijomis, dėmesingai vertina geležinkelio ir susijusios infrastruktūros poveikį aplinkai, konsultuojasi su visuomene ir ekologais.

„Su inžinieriais ir gamtosaugininkais ieškome kompromisinių sprendimų kiekviename žingsnyje – nuo pasekmių aplinkai ir poveikio aplinkai vertinimo ataskaitų parengimo iki aplinkosaugos priemonių detalių išgryninimo techniniame darbo projekte, atidžios statybos darbų priežiūros bei tolimesnio daugiamečio stebėsenos plano realizavimo, priemonių taisymo, papildymo“, – sakė pranešime pacituotas T. Varpučinskas.

Pasak pranešime cituojamos Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos direktorės dr. Agnės Jasinavičiūtės, analizuojant „Rail Baltica“ projektus siekta, kad poveikis gamtinei aplinkai būtų kuo mažesnis: „Džiaugiamės, kad efektyviai bendradarbiaudami su „LTG Infra“ randame darnius sprendimus, kurie padeda išvengti neigiamo poveikio biologinei įvairovei, natūralioms ekosistemoms, o infrastruktūra maksimaliai priderinama prie vietos kraštovaizdžio ypatumų“.

LTG InfraTilto per Nerį statybos.
Bendrovės „LTG Infra“
nuotr.
 
Ieško geriausių sprendimų gamtai ir transportui

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos įvertino atliktą poveikio aplinkai vertinimą ruože Kaunas (Jiesia)-Lietuvos ir Lenkijos siena, kaip „Rail Baltica“ vykdytojai atsižvelgia į europinius aplinkosaugos standartus.

„Planuojant trasą Kaunas-Lenkija ieškota įvairiausių technologinių ir aplinkosauginių sprendimų, nes dideliam greičiui užtikrinti reikia išvengti posūkių, kartu apsaugant gamtinius elementus. Strateginio poveikio aplinkai vertinimo metu ieškota ir rasta alternatyvų, leidžiančių tai išspręsti“, – sakė pranešime cituojamas Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos Biologinės įvairovės skyriaus vyr. specialistas Remigijus Uzdras.

Vienas iš uždavinių buvo rasti optimalius sprendimus, kad trasa būtų kuo tiesesnė, ekonomiškesnė ir kad nebūtų pakenkta, pavyzdžiui, buveinėms ar saugomoms rūšims.

„Renkant trasos alternatyvą svarbu ne tik gamtinės vertybės, bet ir reljefas, kraštovaizdis, poveikis gyventojams ir jų turtui, kultūros paveldo vertybėms, sankirtos su esama infrastruktūra. Įvertinus visą kontekstą, rasta geriausia vieta apie 100 m pločio susisiekimo infrastruktūros koridoriui, o tada imtasi numatyti gamtosaugos priemones pagal saugomų teritorijų apsaugos tikslus ir konkrečių gyvūnų rūšių poreikius. Tam tikruose geležinkelio ruožuose numatytas atskirų individų išgelbėjimas, pavyzdžiui, perkeliant varliagyvius“, – pasakojo R. Uzdras.

LTG Infra

Planuojama nauja 1,3 km ilgio geležinkelio linija ir tiltas (kairėje) Jiesios kraštovaizdžio draustinyje. Dešinėje – esama geležinkelio linija. „LTG Infra“ vizualizacija
 
Strategijoje – dėmesys pievoms ir pelkėms

2022 m. Europos Komisija pateikė Reglamento dėl gamtos atkūrimo pasiūlymą, kuriuo siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos Biologinės įvairovės strategijos tikslus iki 2030 m.

Pagal šią strategiją, vertinant ūkinės veiklos poveikį gamtai, didelis dėmesys skiriamas natūralių pievų ir ganyklų, pelkių ir šaltinynų apsaugai dėl jų svarbos klimatui, drėgmės režimui, smulkiajai faunai ir florai.

Robertas. Lietuvosupes.lt
Sanžilė.
Puslapio lietuvosupes.lt 
nuotr.

Specialistų teigimu, vienas iš aplinkos apsaugos sprendinių gali būti kompensacinis mechanizmas. „Vietose, kur trasa kerta Kalvarijos biosferos poligoną, pavyzdžiui, kūdras ir natūralias pievas, numatytas kompensacinis mechanizmas – dvigubai didesniame plote atkurti pievas, buveines, šlapynes, kuriose galės veistis varliagyviai, griežlės ir kiti gyvūnai“, – pabrėžė R. Uzdras.

Gamtinių aspektų, į kuriuos reikėjo atsižvelgti, buvo ir daugiau: „Spręstas ir lizdaviečių klausimas. Kaip kompensacinė priemonė numatytas naujų lizdų iškėlimas juodiesiems gandrams ir mažiesiems ereliams rėksniams“.

Panevėžio mazge, ties Sanžilės kanalu, geležinkelis kirs natūralią pievą ir ganyklą. „Pasitarus su Saugomų teritorijų tarnyba sutarta, kad Sanžilės kraštovaizdžio draustinio teritorijoje infrastruktūros statiniams nereikalingoje natūralios pievos teritorijoje turi būti atliktas dalinis mechaniškai suardytos pievos atkūrimas, taikant atsėjimą prieš suardymą augusių vietinių augalų sėklomis. Tokiu būdu natūralios pievos plotas bus padidintas dukart ir darnoje su geležinkeliu galės gyvuoti įvairūs laukiniai plėviasparniai (bitės, vapsvos, kamanės, skruzdėlės), drugiai bei kiti bestuburiai“, – vardijo T. Varpučinskas.

Plečia saugomas teritorijas

Sudėtingas galvosūkis aplinkosaugininkams buvo geležinkelio trasos planavimas Kauno mazge per išraiškingą Jiesios kraštovaizdžio draustinį.

Siekiant patenkinti specifines „Rail Baltica“ projekto technines sąlygas dėl pakankamo greičio ir dviejų lygių susikirtimų, naują geležinkelio liniją teko planuoti per „Natura 2000“ teritoriją „Jiesios upė ir jos slėniai“, kurioje tarpsta prioritetinės griovių ir šlaitų miškų buveinės. Buveinėse gyvena į Lietuvos raudonąją knygą įrašytas purpurinis plokščiavabalis, kuris yra svarbus miškų ekosistemai. Iš Vakarų pusės su trasa buveinių nebuvo įmanoma aplenkti dėl esamų gyvenamųjų teritorijų, o Pietų pusėje įsikūręs Rokų karinis poligonas.

Jiesia. VikipedijaJiesia.
Vikipedijos nuotr.
 
Norint gauti Aplinkos apsaugos agentūros leidimą planuoti trasą per buveines, specialistams teko pirmąkart konsultuotis su Europos Komisija. 2024 m. gegužę ji patvirtino, kad „Rail Baltica“ projekto poveikis „Jiesios upei ir jos slėniams“ yra pateisinamas dėl įpareigojančių svarbesnio viešojo intereso priežasčių, susijusių su projekto socioekonomine ir saugumo svarba, poveikio klimatui mažinimu.

„Natura 2000“ teritorijoje numatyta įgyvendinti poveikio švelninimo ir kompensacines priemones: suformuoti žemės sklypus ir praplėsti esamas „Natura 2000“ teritorijas Karmėlavos ir Jonavos apylinkėse, atlikti gamtotvarkinius darbus Jiesios kraštovaizdžio draustinyje bei 5 metus po statybos darbų atlikimo vykdyti monitoringą, teikti ataskaitas atsakingoms institucijoms Lietuvoje, Europos Komisijoje ir visuomenei.

Žalieji tiltai


Kaip mini specialistai, ne ką mažiau svarbus ir migracijos klausimas: „Migracijos užtikrinimas – viena iš gyvybinių reikmių ropliams, žinduoliams ir paukščiams. Geležinkelio ruožas dėl greičio ir saugumo reikalavimų bus aptvertas 2,2-2,8 m aukščio tvora, kad žmonės ir gyvūnai išvengtų nelaimių. O užtvėrus per tris šalis besitęsiančią greitojo geležinkelio liniją, sutrikdoma natūrali faunos veikla“, – komentavo T. Varpučinskas.

Anot R. Uzdro, migracijos vertinimui poveikio aplinkai ataskaitose skiriama nemaža dalis: „Vienas iš esminių sprendimų – žalieji tiltai, požeminiai praėjimai, specialios pralaidos, pritaikytos gyvūnų migracijai“.

Šiuo metu statomame europinio geležinkelio „Rail Baltica“ ruože projektuojama 19 žaliųjų tiltų. Be to, ruože nuo Kauno iki Latvijos numatoma pastatyti 30 požeminių praėjimų smulkiems ir vidutiniams gyvūnams, 6 upių tiltus pritaikyti gyvūnų migracijai, planuojamos 4 kūdros varliagyviams. Nuo Kauno (Jiesios) iki Lenkijos planuojami 23, atkarpoje Kaunas-Vilnius – 40 požeminių praėjimų įvairių dydžių ir rūšių žvėrims.

Kaunas-Vilnius ruože ties Miško Būda voverėms, kiaunėms, miegapelėms saugiai praeiti virš geležinkelio yra numatytos iki šiol Lietuvoje netaikytos 3 perėjos tarp medžių viršūnių.

Aukštapelkė žiemą. Aplinkos ministerijos nuotr.

Stebėsena – ilgalaikė

Geležinkelio statybų ir eksploatacijos metu bus stebima, kaip kinta aplinkos komponentų rodikliai ir kaip veikia numatytos aplinkosaugos priemonės. Pavyzdžiui, statant 1,51 km ilgio tiltą per Nerį, kur upė priskirta „Natura 2000“ teritorijai, numatytas atlikti paviršinio vandens monitoringas, taip pat bus vertinamas poveikis lašišos nerštavietėms, pleištinei skėtei (laumžirgiui), ūdrai, stebima, ar nevyksta upės šlaitų ir krantų erozija.

Paleidus traukinių eismą, automatizuotomis priemonėmis bus registruojama, kaip gausiai žvėrys naudojasi antžeminiais ir požeminiais praėjimais, vertinama pasodintų medžių ir krūmų būklė, invazinių augalų išplitimas, fiksuojamas upių vandens drumstumas, naftos gaudyklių efektyvumas ir kita. Numatomi triukšmo ir vibracijos matavimai gyvenamuosiuose namuose, siekiant įsitikinti, kad įdiegtos antivibracijos priemonės bei garso slopinimo sienelės yra paveikios.

Stebėsenos duomenys bus analizuojami, o ataskaitos teikiamos aplinkosaugos institucijoms. Tuo atveju, jei atlikti tyrimai rodys, kad kompensaciniai mechanizmai veikia per mažai, jie būtų peržiūrimi ir su ekspertais vėl būtų ieškoma papildomų inžinerinių sprendimų, kurie atitiktų aukštus aplinkosauginius europinius reikalavimus, taikomus šiuolaikinio geležinkelio transportui. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-04-25 10:01
Šilumos ir karšto vandens tiekėjas AB Vilniaus šilumos tinklai (VŠT), valdantis ilgiausią Lietuvoje šilumos tiekimo tinklą, pradėjo plataus masto vamzdynų atnaujinimo darbus. Įvairiose sostinės vietose iki šildymo sezono pradžios bus pakeista kiek daugiau nei 10 km vamzdynų, kuriais į klientų namus ...
nuotrauka
2025-04-24 07:50
„Rail Baltica“ – tai vienas didžiausių ir ambicingiausių infrastruktūros projektų visame Baltijos regione, kuriuo siekiama sukurti modernią geležinkelio jungtį nuo Talino iki Varšuvos. Per visą trasą bus nutiesta apie 870 kilometrų europinės vėžės geležinkelio, iš kurių net 392 kilometrai drieksis p...
nuotrauka
2025-04-23 13:41
2025-uosius metus Lietuva pasitiko vienu reikšmingiausiu energetikos istorijos mūsų šalyje įvykiu – sinchronizacija su kontinentinės Europos tinklais. Šis įvykis žymėjo, jog vienas svarbiausių atnaujintos Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos tikslų – įgyvendintas. Tačiau, kur Lietuv...
nuotrauka
2025-04-23 11:45
AB „Via Lietuva“ informuoja, jog netrukus prasidės Vinco Kudirkos tilto, esančio valstybinės reikšmės krašto kelyje Nr. 138 Vilkaviškis-Kudirkos Naumiestis-Šakiai, rekonstravimo darbai. Juos vykdant, numatyta nugriauti esamą – dar tarpukariu statytą – tiltą ir pastatyti naują.
nuotrauka
2025-04-23 10:55
Gyventojai iki gegužės 5 d. kviečiami kreiptis į Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA) ir susigrąžinti dalį į nutolusius saulės elektrinių parkus padarytų investicijų. Kovo pradžioje paskelbta parama jau susidomėjo arti 3 tūkst. žmonių, tačiau lėšų likutis dar tikrai nemažas. APVA primena, kas g...
nuotrauka
2025-04-22 09:46
Greito elektromobilių įkrovimo tinklas „Ignitis ON" atnaujino elektromobilių įkrovimo parką Palangoje. Šiuo metu parke veikia 10 itin greito įkrovimo stotelių, kurių galia po 200 kW. Vienu metu čia įsikrauti gali 20 elektromobilių, nes kiekviena stotelė turi po dvi įkrovimo prieigas. Išgirdęs poreik...
nuotrauka
2025-04-18 12:08
AB „Via Lietuva“ eismo dalyviams primena, jog valstybinės reikšmės keliuose intensyviai vykdomi kelių bei tiltų remontai. Dėl to, prieš leidžiantis į keliones per Velykas, vairuotojai raginami atsižvelgti, jog tam tikruose kelių ruožuose gali formuotis spūstys, ir atsakingai planuoti keliones, laik...
nuotrauka
2025-04-16 08:14
Naujo būsto pirkimas – jaudinanti ir džiugi patirtis, tačiau už jos slypi ir daugybė praktinių klausimų, į kuriuos reikia atsakyti, kad gyvenimas būtų kuo patogesnis. Vienas tokių – elektros tiekimas ir energijos valdymo sprendimai. Elektra – neatsiejama ir bene būtiniausia kiekvieno būsto dalis, yp...
nuotrauka
2025-04-15 18:23
Vilniaus miesto savivaldybėje balandžio 16 d. baigiamas 2024-2025 metų šildymo sezonas. Šilumos tiekimą Vilniaus gyvenamuosiuose daugiabučiuose namuose ir administraciniuose pastatuose namų administratoriai arba bendrijos išjungs nuo balandžio 16 d. Gyventojai, kurių daugiabučiuose namuose yra moder...
nuotrauka
2025-04-15 09:43
Nors automagistralėje „Via Baltica“ žaliasis tiltas gyvūnams pastatytas tik 2023-ųjų pabaigoje, jis jau prisideda prie biologinės įvairovės išsaugojimo – vos prieš mėnesį sumontuota vaizdo stebėjimo kamera spėjo užfiksuoti, kad tiltu aktyviai naudojasi gyvūnai – lapės, stirnos, pilkieji kiškiai bei ...
nuotrauka
2025-04-10 09:59
Ambicingi Kauno projektai netolimoje ateityje žymiai pagerins susisiekimą tarp mikrorajonų ir nukreips transporto srautus nuo centrinių miesto gatvių. Keturių eismo juostų tilto kontūrai ties Santaka jau ryškėja. Neatsilieka ir pirmosios pėsčiųjų ir dviratininkų jungties statybos iš Nemuno salos į Ž...
nuotrauka
2025-04-09 14:36
Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas balandžio 9 d. dalyvavo Kopenhagoje, Danijoje, vykusioje Europos vėjo energetikos asociacijos kasmetinėje konferencijoje (angl. Wind Europe 2025). Jos metu energetikos ministras Ž. Vaičiūnas susitiko su Latvijos klimato ir energetikos ministru Kaspars Melni...
nuotrauka
2025-04-08 13:08
AB „Via Lietuva“ tęsia darbus blogiausiu Lietuvos keliu tituluojamoje magistralėje Vilnius–Utena. Likusius beveik 43 km kelio planuojama baigti tvarkyti 2026 m. Rangovai jau pradėjo darbus – ardoma senoji betoninių plokščių danga, formuojama sankasa. Eismas rekonstruojamose atkarpose reguliuojamas š...
nuotrauka
2025-04-07 14:48
„Via Lietuva“ informuoja, kad šiandien, balandžio 7 d., pradedami fiziniai Tarandės tunelio statybos darbai – bus pradėta rengti apylanka, kurią planuojama pabaigti po dviejų savaičių. Įrengus apylanką, ties automagistralės Vilnius-Panevėžys 10-tu kilometru keisis eismo organizavimo tvarka.
nuotrauka
2025-04-07 09:29
Aplinkos ministerija skiria daugiau nei 4,6 mln. eurų paramos iš Klimato kaitos programos saulės elektrinėms su elektros energijos kaupikliais įrengti Ukrainos gydymo įstaigose. Ši parama bus skirta pagal vystomojo bendradarbiavimo priemonę, kurios tikslas – prisidėti prie šiltnamio efektą sukelianč...
nuotrauka
2025-04-04 15:27
„Via Lietuva" tęsia darbus blogiausiu Lietuvos keliu tituluojamoje magistralėje Vilnius-Utena. Likęs nerekonstruotas kelias su betoninių blokų danga greitai taps tik prisiminimu, tačiau tuomet, kai bus atliekami darbai, teks susidurti su nepatogumais. Visus eismo dalyvius raginame atkreipti dėmesį i...
nuotrauka
2025-04-04 13:41
Seimo Audito komitetas pakartotinai svarstė klausimą dėl Baltijos jūroje planuojamo statyti antrojo jūros vėjo elektrinių parko ekonominio pagrįstumo. Komitetas dar 2025 m. sausio 15 d. posėdyje rekomendavo Energetikos ministerijai laikinai sustabdyti paskelbto konkurso procedūras, iki kol bus paren...
nuotrauka
2025-04-04 09:20
Atsinaujinančios energetikos bendrovė „Green Genius" oficialiai pradėjo tiekti žaliąją elektros energiją alaus ir vaisvandenių gamintojui „Švyturys-Utenos alus" iš užbaigto 7,5 MW galios saulės elektrinių ir 6 MWh kaupiklių parko. Didžiausiai alaus daryklai tai leido dekarbonizuoti energijos vartoj...
nuotrauka
2025-04-03 07:02
Klaipėdos miesto savivaldybė sulaukė žinios – miestui bus skirta 7,440 mln. eurų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Tai 1 mln. eurų daugiau nei pernai, kai buvo gauta 6,524 mln. eurų. Šis finansavimas leis įgyvendinti svarbius kelių infrastruktūros projektus ir dar labiau gerinti susisie...
nuotrauka
2025-04-02 13:35
Kilus diskusijai dėl Neries pritaikymo laivybai, Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) pabrėžia: šiuo metu nėra suplanuota jokia veikla Neryje tarp Vilniaus ir Kauno. Apie konkrečius sprendimus būtų galima kalbėti nebent ateityje. Tai būtų daroma išklausius suinteresuotas puses bei atlikus detalią a...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra