2025 m. gegužės 21 d. trečiadienis, 4:17:32
Reklama  |  facebook

Ar bendradarbiavimas su privačiu sektoriumi išgelbės strateginį projektą RAIL BALTICA?

2025-04-24 07:50
„Rail Baltica“ – tai vienas didžiausių ir ambicingiausių infrastruktūros projektų visame Baltijos regione, kuriuo siekiama sukurti modernią geležinkelio jungtį nuo Talino iki Varšuvos. Per visą trasą bus nutiesta apie 870 kilometrų europinės vėžės geležinkelio, iš kurių net 392 kilometrai drieksis per Lietuvą. Šis projektas ne tik sujungs didžiuosius Baltijos šalių miestus – Taliną, Rygą, Panevėžį, Kauną ir Vilnių – bet ir taps stipriu regioniniu ekonominiu bei saugumo ramščiu. Juo siekiama ne tik pagerinti keleivių ir krovinių judėjimą, bet ir skatinti investicijas, plėtoti logistikos sritis, kurti darbo vietas bei stiprinti integraciją su likusia Europos Sąjunga.
nuotrauka
Rokas VENSLAUSKAS, advokatų profesinės bendrijos įkūrėjas


Minimos įmonės
LAWCORPUS VENSLAUSKAS, advokatų profesinė bendrija,
LTG (Lietuvos geležinkeliai), AB
Pirmieji ruožai turėtų pradėti veikti 2028 m., o visas projektas baigtas 2030 m., tačiau didėjančių kaštų ir geopolitinio spaudimo fone kyla klausimas, kaip užtikrinti spartesnį ir efektyvesnį įgyvendinimą. Pasak advokatų teisinės bendrijos LAWCORPUS vadovaujančiojo partnerio, advokato Roko Venslausko, vienas iš atsakymų gali būti viešosios ir privačios partnerystės (VPSP) modelis.

Didėjanti projekto kaina ir neaiški ateitis

Per pastaruosius kelerius metus „Rail Baltica" projekto sąmata gerokai išaugo, o augančios statybų kainos, infliacija bei geopolitiniai iššūkiai dar labiau apsunkina situaciją. ES lėšų tam neužtenka, o nacionaliniai biudžetai susiduria su ribotomis galimybėmis padengti visą likusią reikalingą sumą. Tuo pačiu metu stringa dalies trasos atkarpų įgyvendinimas, kyla klausimų dėl krovinių srautų planavimo ir infrastruktūros prieinamumo privatiems operatoriams. Tokios aplinkybės verčia ieškoti papildomų būdų, kaip spartinti projektą, užtikrinti efektyvesnį valdymą ir sumažinti naštą valstybės finansams.

Vienas realiausių ir vis dažniau svarstomų sprendimų – viešojo ir privataus sektorių partnerystės modelis. Tai bendradarbiavimo forma, kai valstybė ir privatus sektorius kartu planuoja, finansuoja, stato ir valdo viešosios paskirties objektus. Taip valstybė pasinaudoja verslo patirtimi, technologijomis ir investicijomis, o verslas dalyvauja reikšminguose visuomenės interesų projektuose. Skirtingai nei tiesioginis viešasis pirkimas, VPSP dažniausiai apima ilgalaikę partnerystę, kurioje privatus sektorius prisiima atsakomybę už visą projektą – nuo projektavimo ir statybos iki eksploatacijos.

„VPSP modelis nėra tik finansinis instrumentas. Tai ir galimybė pasitelkti efektyvesnį valdymą bei inovatyvius sprendimus, kurių viešasis sektorius vienas pats ne visada gali greitai įgyvendinti. Šis modelis leistų ne tik sumažinti valstybės išlaidas, bet ir spartinti visą projektą, užtikrinant aukštą kokybę ir ilgaamžiškumą", – pabrėžia R. Venslauskas.

LTG Cargo„LTG Cargo“ nuotr.

Krovinių rinka ir konkurencijos trūkumas

Kitas „Rail Baltica" iššūkis – ribotas privataus sektoriaus įsitraukimas į krovinių pervežimą. Šiuo metu Lietuvos geležinkelių infrastruktūroje dominuoja valstybinė įmonė „LTG Cargo", o privatūs vežėjai turi labai ribotas galimybes naudotis esama sistema. Nors „Rail Baltica" diegia europinę 1435 mm vėžę, leidžiančią jungtis prie visos Europos geležinkelių, kol kas nėra aišku, kaip privatus sektorius galės naudotis šia infrastruktūra. Trūksta skaidrių ir nediskriminuojančių prieigos taisyklių, kurios leistų naujiems vežėjams realiai konkuruoti rinkoje.

„Remiantis prognozėmis, „Rail Baltica" iki 2046 metų galėtų pervežti daugiau nei 10 milijonų tonų krovinių. Tačiau tam, kad šis potencialas taptų realybe, būtina užtikrinti, kad infrastruktūra būtų prieinama visiems rinkos dalyviams, o ne tik vienai valstybinei įmonei. VPSP galėtų padėti užtikrinti šį atvirumą, nes privačių operatorių dalyvavimas padidintų konkurenciją, efektyvumą ir pasiūlytų lankstesnes paslaugas rinkai", – pasakoja advokatas.

Intermodaliniai terminalai – galimybė veikti kartu

Vienas iš akivaizdžiausių VPSP taikymo objektų – intermodaliniai terminalai. Tai strateginiai logistikos mazgai, kur kroviniai pereina iš geležinkelio į kelių transportą ir atvirkščiai. „Rail Baltica" plane numatyti tokie terminalai Kaune, Estijos Mūgoje ir Latvijos Salaspilyje. Kauno intermodalinis terminalas jau veikia, tačiau dar didesnis potencialas slypi kituose potencialiuose intermodaliniuose terminaluose greta Kauno. Jie galėtų būti sujungti tiek su rytų (1520 mm), tiek su europine (1435 mm) vėže, taip pat su šalia Kauno einančia „Via Baltica" magistrale.

LTG Cargo„LTG Cargo“ nuotr.

R. Venslauskas pažymi, kad greta Kauno pastatyti potencialūs intermodaliniai terminalai galėtų tapti vienais svarbiausių logistikos centrų visame regione, tačiau tam reikia privataus kapitalo ir efektyvaus valdymo modelio. VPSP šiuo atveju galėtų būti puikus sprendimas: privatus partneris prisidėtų prie terminalo statybų, eksploatacijos ir paslaugų vystymo, o valstybė užtikrintų teisinę bazę ir infrastruktūros priežiūrą. Tokia partnerystė leistų greičiau realizuoti projektą, sukurti darbo vietas ir generuoti papildomas pajamas.

Žingsniai efektyviam VPSP taikymui

Pasak LAWCORPUS advokato, norint, kad VPSP modelis būtų sėkmingai pritaikytas „Rail Baltica" projekte, Lietuvos institucijos turi aiškiai identifikuoti, kuriose projekto dalyse toks modelis būtų naudingiausias. Ypač tai aktualu logistikos infrastruktūrai – terminalams, prieigoms, valdymo sistemoms. Būtina parengti aiškias galimybių studijas, supaprastinti VPSP procedūras ir užtikrinti teisinį skaidrumą.

Pastaruoju metu priimti teisės aktų pakeitimai – pavyzdžiui, reikalavimas viešuosius pirkimus pradėti per 120 dienų nuo projekto patvirtinimo – rodo, kad valstybė jau žengia žingsnius VPSP plėtros link. Tačiau tik nuo realių veiksmų ir politinės valios priklausys, ar „Rail Baltica" taps pavyzdžiu, kaip valstybė ir verslas gali sėkmingai bendradarbiauti.

„Tam, kad VPSP būtų naudinga abiem pusėms, būtina iš anksto aiškiai apibrėžti atsakomybes, rizikas ir naudos paskirstymą. Tik taip galime tikėtis ilgalaikio, tvaraus ir visuomenei naudingo rezultato", – sako R. Venslauskas. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-05-20 16:22
Vilniaus miesto savivaldybė pasirašė sutartį dėl Vokiečių gatvės rekonstrukcijos darbų. Vieną pagrindinių sostinės senamiesčio gatvių atnaujins rangos konkursą laimėjusi UAB „KRS".
nuotrauka
2025-05-20 09:51
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis ir LTG grupės generalinis direktorius Egidijus Lazauskas apžiūrėjo „Rail Baltica“ statybų aikšteles Jonavos rajone, kur 46,3 km ruožuose statybų darbus atlieka 5 rangovai iš Lietuvos ir Italijos. Būsimo ilgiausio geležinkelio tilto Baltijos šalyse statybose ja...
nuotrauka
2025-05-20 09:34
Už valstybinės reikšmės kelių plėtrą ir priežiūrą atsakinga bendrovė „Via Lietuva“ praneša, kad šiuo metu Lietuvoje tvarkoma daugiau nei 90 km magistralinių, krašto bei rajoninių kelių. Be to, dabar vykdomi arba netrukus prasidės viešieji pirkimai bei rangos darbai dėl daugiau nei 130 km kelių – įsk...
nuotrauka
2025-05-19 11:00
Vilniuje prasideda Valakampių tilto kapitalinio remonto darbai. Jų metu bus stiprinamos perdangos sijų sienutės, tvarkomi plyšiai, šalitilčiai, turėklai, apšvietimo atramos, važiuojamoji dalis ir įrengiama paviršinio vandens surinkimo sistema.
nuotrauka
2025-05-19 09:21
LTG grupės infrastruktūros įmonė „LTG Infra“, 2025 m. suplanavusi greitojo geležinkelio „Rail Baltica“ statybas pratęsti iki 114 km, skelbia naują viešąjį pirkimą atkarpos Berčiūnai-Joniškėlis sankasos ir inžinerinių statinių statybai. Viso šiuo metu vyksta 43 km sankasos ir 10 km viršutinės kelio k...
nuotrauka
2025-05-16 13:49
Pasvalio rajone atsinaujinančios energetikos įmonių grupė „E energija“ pradėjo trijų saulės ir vėjo hibridinių parkų statybą.
nuotrauka
2025-05-16 10:56
Šiaulių miestas žengia pirmuosius žingsnius bendruomeninės energetikos plėtros link – pasirašyta sutartis tarp Nacionalinio plėtros banko ILTE ir asociacijos „Saulės dominija“ dėl dotacijos techninei pagalbai steigiant energetikos bendriją.
nuotrauka
2025-05-14 15:06
Rekordinį 2024-ųjų metų infrastruktūros projektų lietų Lietuvoje keičia rekordinė projektų sausra – viena didžiausių Lietuvos susisiekimo infrastruktūros grupių „Fegda grupė“ prognozuoja, kad po rekordiškai sėkmingų praėjusių metų grupės veiklos apimtys šiemet trauksis mažiausiai 30 proc., o pesimis...
nuotrauka
2025-05-14 11:27
Klaipėdiečiai netrukus sulauks reikšmingų permainų – planuojamas Šilutės plento atkarpos nuo Rimkų geležinkelio iki Smiltelės g. kapitalinis remontas. Šiuo metu baigiami rengti dokumentai, būtini rangos darbų pirkimo procedūros pradžiai.
nuotrauka
2025-05-13 10:15
Vilniaus miesto savivaldybė išdavė statybos leidimą naujam pėsčiųjų ir dviratininkų tiltui per Nerį. Tiltas sujungs A. Goštauto ir Upės gatves bei taps svarbia grandimi darnaus judumo infrastruktūroje. Planuojama, kad tiltas bus baigtas iki 2027 m.
nuotrauka
2025-05-13 10:07
AB „Via Lietuva“ praneša, kad šiuo metu tiek didesnio, tiek mažesnio intensyvumo valstybinės reikšmės keliuose tvarkoma 13 tiltų, iš kurių didžioji dauguma yra kritinės būklės. Dar 11 tiltų remonto darbai yra viešųjų pirkimų procedūrų etape, todėl, sėkmingai pasirašius sutartis, darbai prasidėtų dar...
nuotrauka
2025-05-12 09:24
Nacionalinis plėtros bankas ILTE ir tarptautinė atsinaujinančios energetikos bendrovė „Green Genius“ sutarė dėl 10 nutolusių saulės parkų visoje Lietuvoje finansavimo. Projektams, kurių bendra galia sieks net 89,67 MW, skirtų paskolų vertė siekia 48,9 mln. eurų.
nuotrauka
2025-05-09 11:21
Klaipėdos centrinėje dalyje esančios Danės gatvės laukia dideli pokyčiai. Gatvės atkarpa nuo Laivų skersgatvio bus rekonstruota ir pratęsta iki pat Artojo gatvės. Darbai prasidės jau šiais metais – pradedamos procedūros rangovui parinkti.
nuotrauka
2025-05-09 10:17
Tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“ pradeda dar vieną krašto apsaugai svarbų kelių remonto projektą. Bendrovei patikėta išasfaltuoti į Kairių karinį poligoną vedančią Marių gatvę Klaipėdos rajone. 1,8 km žvyrkelio rekonstrukcijos darbų vertė pagal su Klaipėdos rajono adm...
nuotrauka
2025-05-06 11:19
„Via Lietuva“ šią savaitę planuoja skelbti viešąjį pirkimą dėl elektroninės kelių rinkliavos (e-tolling) sistemos nuomos. Šis modelis leidžia greičiau ir efektyviau įdiegti sistemą, pasitelkiant tarptautinę praktiką. Tokiu būdu siekiama užtikrinti skaidrų, modernų ir aukštus kibernetinio saugumo rei...
nuotrauka
2025-05-05 13:02
Balandžio mėnesį net 99 proc. suvartotos elektros pasigaminome Lietuvoje. Bendra vietinė elektros gamyba patenkino rekordinę dalį elektros energijos vartojimo poreikio, o daugiausia jos pagamino vėjo, saulės ir šiluminės elektrinės. Tai didžiausias nacionalinės generacijos mėnesio rodiklis nuo Ignal...
nuotrauka
2025-05-05 09:10
Gyventojai, įsigiję saulės elektrines iš nutolusių saulės elektrinių parkų, vis dar gali pasinaudoti valstybės parama – kovo 4 d. paskelbtas kvietimas teikti prašymus paramai gauti pratęsiamas nuo gegužės 5 d. iki rugpjūčio 29 d.
nuotrauka
2025-05-02 13:49
Didžiausias Palangos savivaldybės įgyvendinamas infrastruktūros projektas įgauna pagreitį – architektūros ir inžinerinių konsultacijų bendrovė „Sweco Lietuva“ parengė Šventosios valstybinio jūrų uosto statybos ir akvatorijos gilinimo projektinius pasiūlymus. Specialistai parengė projekto vizualizaci...
nuotrauka
2025-05-02 13:11
Panevėžio regione iki 2030-ųjų bus įgyvendinti mažiausiai 20 karinės infrastruktūros projektų, kurių vertė – apie 110 mln. eurų. Krašto apsaugos ministerija didelę dalį investicijų skyrė Lietuvos kariuomenės Karaliaus Mindaugo husarų bataliono ir Pajuosčio karinio aerodromo infrastruktūros plėtrai.
nuotrauka
2025-04-30 11:47
Energetikos ministerija kartu su didžiausiomis šalies energetikos įmonėmis imasi aktyvių veiksmų stiprinant šalies kritinės energetikos infrastruktūros objektų fizinę saugą. Pasitelkus Lietuvos kariuomenės paramą, Gaižiūnų poligone sėkmingai išbandytos specialios konstrukcijos, skirtos apsaugoti str...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra