2025 m. liepos 16 d. trečiadienis, 1:43:49
Reklama  |  facebook

Ar bendradarbiavimas su privačiu sektoriumi išgelbės strateginį projektą RAIL BALTICA?

2025-04-24 07:50
„Rail Baltica“ – tai vienas didžiausių ir ambicingiausių infrastruktūros projektų visame Baltijos regione, kuriuo siekiama sukurti modernią geležinkelio jungtį nuo Talino iki Varšuvos. Per visą trasą bus nutiesta apie 870 kilometrų europinės vėžės geležinkelio, iš kurių net 392 kilometrai drieksis per Lietuvą. Šis projektas ne tik sujungs didžiuosius Baltijos šalių miestus – Taliną, Rygą, Panevėžį, Kauną ir Vilnių – bet ir taps stipriu regioniniu ekonominiu bei saugumo ramščiu. Juo siekiama ne tik pagerinti keleivių ir krovinių judėjimą, bet ir skatinti investicijas, plėtoti logistikos sritis, kurti darbo vietas bei stiprinti integraciją su likusia Europos Sąjunga.
nuotrauka
Rokas VENSLAUSKAS, advokatų profesinės bendrijos įkūrėjas


Minimos įmonės
LAWCORPUS VENSLAUSKAS, advokatų profesinė bendrija,
LTG (Lietuvos geležinkeliai), AB
Pirmieji ruožai turėtų pradėti veikti 2028 m., o visas projektas baigtas 2030 m., tačiau didėjančių kaštų ir geopolitinio spaudimo fone kyla klausimas, kaip užtikrinti spartesnį ir efektyvesnį įgyvendinimą. Pasak advokatų teisinės bendrijos LAWCORPUS vadovaujančiojo partnerio, advokato Roko Venslausko, vienas iš atsakymų gali būti viešosios ir privačios partnerystės (VPSP) modelis.

Didėjanti projekto kaina ir neaiški ateitis

Per pastaruosius kelerius metus „Rail Baltica" projekto sąmata gerokai išaugo, o augančios statybų kainos, infliacija bei geopolitiniai iššūkiai dar labiau apsunkina situaciją. ES lėšų tam neužtenka, o nacionaliniai biudžetai susiduria su ribotomis galimybėmis padengti visą likusią reikalingą sumą. Tuo pačiu metu stringa dalies trasos atkarpų įgyvendinimas, kyla klausimų dėl krovinių srautų planavimo ir infrastruktūros prieinamumo privatiems operatoriams. Tokios aplinkybės verčia ieškoti papildomų būdų, kaip spartinti projektą, užtikrinti efektyvesnį valdymą ir sumažinti naštą valstybės finansams.

Vienas realiausių ir vis dažniau svarstomų sprendimų – viešojo ir privataus sektorių partnerystės modelis. Tai bendradarbiavimo forma, kai valstybė ir privatus sektorius kartu planuoja, finansuoja, stato ir valdo viešosios paskirties objektus. Taip valstybė pasinaudoja verslo patirtimi, technologijomis ir investicijomis, o verslas dalyvauja reikšminguose visuomenės interesų projektuose. Skirtingai nei tiesioginis viešasis pirkimas, VPSP dažniausiai apima ilgalaikę partnerystę, kurioje privatus sektorius prisiima atsakomybę už visą projektą – nuo projektavimo ir statybos iki eksploatacijos.

„VPSP modelis nėra tik finansinis instrumentas. Tai ir galimybė pasitelkti efektyvesnį valdymą bei inovatyvius sprendimus, kurių viešasis sektorius vienas pats ne visada gali greitai įgyvendinti. Šis modelis leistų ne tik sumažinti valstybės išlaidas, bet ir spartinti visą projektą, užtikrinant aukštą kokybę ir ilgaamžiškumą", – pabrėžia R. Venslauskas.

LTG Cargo„LTG Cargo“ nuotr.

Krovinių rinka ir konkurencijos trūkumas

Kitas „Rail Baltica" iššūkis – ribotas privataus sektoriaus įsitraukimas į krovinių pervežimą. Šiuo metu Lietuvos geležinkelių infrastruktūroje dominuoja valstybinė įmonė „LTG Cargo", o privatūs vežėjai turi labai ribotas galimybes naudotis esama sistema. Nors „Rail Baltica" diegia europinę 1435 mm vėžę, leidžiančią jungtis prie visos Europos geležinkelių, kol kas nėra aišku, kaip privatus sektorius galės naudotis šia infrastruktūra. Trūksta skaidrių ir nediskriminuojančių prieigos taisyklių, kurios leistų naujiems vežėjams realiai konkuruoti rinkoje.

„Remiantis prognozėmis, „Rail Baltica" iki 2046 metų galėtų pervežti daugiau nei 10 milijonų tonų krovinių. Tačiau tam, kad šis potencialas taptų realybe, būtina užtikrinti, kad infrastruktūra būtų prieinama visiems rinkos dalyviams, o ne tik vienai valstybinei įmonei. VPSP galėtų padėti užtikrinti šį atvirumą, nes privačių operatorių dalyvavimas padidintų konkurenciją, efektyvumą ir pasiūlytų lankstesnes paslaugas rinkai", – pasakoja advokatas.

Intermodaliniai terminalai – galimybė veikti kartu

Vienas iš akivaizdžiausių VPSP taikymo objektų – intermodaliniai terminalai. Tai strateginiai logistikos mazgai, kur kroviniai pereina iš geležinkelio į kelių transportą ir atvirkščiai. „Rail Baltica" plane numatyti tokie terminalai Kaune, Estijos Mūgoje ir Latvijos Salaspilyje. Kauno intermodalinis terminalas jau veikia, tačiau dar didesnis potencialas slypi kituose potencialiuose intermodaliniuose terminaluose greta Kauno. Jie galėtų būti sujungti tiek su rytų (1520 mm), tiek su europine (1435 mm) vėže, taip pat su šalia Kauno einančia „Via Baltica" magistrale.

LTG Cargo„LTG Cargo“ nuotr.

R. Venslauskas pažymi, kad greta Kauno pastatyti potencialūs intermodaliniai terminalai galėtų tapti vienais svarbiausių logistikos centrų visame regione, tačiau tam reikia privataus kapitalo ir efektyvaus valdymo modelio. VPSP šiuo atveju galėtų būti puikus sprendimas: privatus partneris prisidėtų prie terminalo statybų, eksploatacijos ir paslaugų vystymo, o valstybė užtikrintų teisinę bazę ir infrastruktūros priežiūrą. Tokia partnerystė leistų greičiau realizuoti projektą, sukurti darbo vietas ir generuoti papildomas pajamas.

Žingsniai efektyviam VPSP taikymui

Pasak LAWCORPUS advokato, norint, kad VPSP modelis būtų sėkmingai pritaikytas „Rail Baltica" projekte, Lietuvos institucijos turi aiškiai identifikuoti, kuriose projekto dalyse toks modelis būtų naudingiausias. Ypač tai aktualu logistikos infrastruktūrai – terminalams, prieigoms, valdymo sistemoms. Būtina parengti aiškias galimybių studijas, supaprastinti VPSP procedūras ir užtikrinti teisinį skaidrumą.

Pastaruoju metu priimti teisės aktų pakeitimai – pavyzdžiui, reikalavimas viešuosius pirkimus pradėti per 120 dienų nuo projekto patvirtinimo – rodo, kad valstybė jau žengia žingsnius VPSP plėtros link. Tačiau tik nuo realių veiksmų ir politinės valios priklausys, ar „Rail Baltica" taps pavyzdžiu, kaip valstybė ir verslas gali sėkmingai bendradarbiauti.

„Tam, kad VPSP būtų naudinga abiem pusėms, būtina iš anksto aiškiai apibrėžti atsakomybes, rizikas ir naudos paskirstymą. Tik taip galime tikėtis ilgalaikio, tvaraus ir visuomenei naudingo rezultato", – sako R. Venslauskas. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-07-14 14:18
„Rail Baltica“ įgyvendinanti LTG grupės infrastruktūros bendrovė „LTG Infra“ paskelbė konkurso laimėtoją – atrinktas naujas rangovas, nutiesiantis 12,1 km geležinkelio sankasos ruožą Šėta–Ramygala (II dalis). Šiuos darbus už 83,36 mln. Eur (be PVM) atliks Panevėžio bendrovė „HISK“.
nuotrauka
2025-07-14 10:03
PS „MB.MS" – jungtinės veiklos įmonė, įsteigta UAB Merko statyba ir SIA Merko Būve (AS Merko Ehitus grupės dukterinių įmonių) bei SIA WPR 2, – pasirašė rangos sutartį dėl vėjo jėgainių parko statybos Latvijoje, Smiltenės rajone. Sutarties vertė – daugiau kaip 30 mln. eurų.
nuotrauka
2025-07-14 09:49
Vykdant projektą „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A11 Šiauliai-Palanga ruožo nuo 137,092 iki 141,794 km kapitalinis remontas įrengiant pėsčiųjų ir dviračių taką“, viename iš tako ruožų (nuo 138,8 iki 139,03 km), pelkėtoje ir žemoje vietoje, buvo užfiksuotas visos tako konstrukcijos prasėdim...
nuotrauka
2025-07-11 15:34
Liepos 4 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) priėmė nutartį civilinėje byloje, kurioje išaiškino, kad buitinių nuotekų tinklų skersmeniui padidėjus nuo 160 mm iki 250 mm, naujas statybos leidimas nereikalingas, nors toks pokytis ir lėmė statinio kategorijos pasikeitimą – iš nesudėtingojo į neyp...
nuotrauka
2025-07-11 06:44
Europos Komisijai pradėjus viešąsias konsultacijas dėl karinio mobilumo paketo, Lietuva aktyviai sieks daugiau Europos Sąjungos (ES) investicijų strateginiams projektams, gerinantiems Baltijos šalių regiono susisiekimą ir karinio mobilumo jungtis su Europa.
nuotrauka
2025-07-10 12:36
Magistralė Vilnius–Utena (A14) keičiasi iš pagrindų – prasidėję rekonstrukcijos darbai sparčiai juda į priekį. Vykdant vieną didžiausių kelių infrastruktūros projektų Lietuvoje, modernizuojamas daugiau nei 42 kilometrų ruožas. Šiandien kelio atkarpose jau klojami pirmieji asfalto sluoksniai.
nuotrauka
2025-07-08 13:04
AB „Kelių priežiūra“ atveria duomenis apie žvyrkelių nuolatinės priežiūros darbus. Nuo šiol gyventojai kviečiami naudotis interaktyviu vasaros darbų žemėlapiu, kuriame galima matyti, kokiuose keliuose su žvyro danga yra suplanuoti arba jau atlikti nuolatinės priežiūros darbai.
nuotrauka
2025-07-07 13:35
Nuo š.m. liepos 1 d. įsigaliojo Energetikos ministerijos inicijuoti pokyčiai, kuriais siekiama skatinti gyventojus ir verslus efektyviau išnaudoti ESO technines sąlygas, skirtas saulės elektrinių įrengimui bei energijos kaupimo sprendimams. Nuo šiol gaminantys vartotojai, įsirengę elektrinę ar kitus...
nuotrauka
2025-07-03 08:55
„Via Lietuva“, siekdama kokybiškai prižiūrėti valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą, diegia inovacijas, padėsiančias efektyviau valdyti procesus. Pasitelkiant inovatyvius sprendimus – specialiai dangos būklei vertinti sukurtą mobilią aplikaciją – planuojama per keletą metų įvertinti visą pėsčiųj...
nuotrauka
2025-07-02 12:55
AB „Via Lietuva“ tęsia darnaus judumo infrastruktūros plėtrą prie valstybinės reikšmės kelių – pasirašytos dvi sutartys dėl pėsčiųjų ir dviračių takų, kurių bendras ilgis apie 4,3 km, įrengimo Palangoje. Planuojama, kad naujai įrengta infrastruktūra palangiškiai ir kurorto svečiai galės naudotis jau...
nuotrauka
2025-07-01 15:27
Atsinaujinančios energetikos bendrovė „Ignitis grupė" pradeda elektros energijos kaupiklių sistemų (EEKS) parkų projektų įgyvendinimą Lietuvoje. Energijos kaupiklių parkai bus įrengti Kelmės, Mažeikių ir Kruonio apylinkėse. Projektų bendra galia sieks 291 megavatus (MW), o talpa – 582 megavatalandes...
nuotrauka
2025-06-26 10:07
AB „Via Lietuva“ praneša, kad modernizuojant „Via Baltica“ atkarpą nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos sienos jau atlikta daugiau nei 50 proc. visų suplanuotų darbų. Visus paskutinio 12 km kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai ruožo (nuo 85 iki 97,06 km) darbus numatyta pabaigti iki metų pabaigos,...
nuotrauka
2025-06-25 09:31
Vykdant magistralinio kelio A14 Vilnius-Utena ruožo nuo 64,332 iki 93,726 km kapitalinį remontą, po gausesnių kritulių kelyje A14 Vilnius-Utena, ruože nuo Molėtų iki Utenos, šlaituose susidarė išplovos.
nuotrauka
2025-06-23 13:12
Atsinaujinančios energijos gamyba Lietuvoje sparčiai auga, tačiau kartu daugėja ir neišspręstų klausimų – kaip efektyviai paskirstyti elektros srautus, kaip išnaudoti energijos perteklių, kaip reaguoti į rinkos svyravimus be žmogaus įsikišimo. Šiuos iššūkius spręsti ėmėsi panevėžietis Paulius Leonav...
nuotrauka
2025-06-20 09:53
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamentas perdavė teismui baudžiamąją bylą su kaltinamuoju aktu, kuriame vienos Lenkijos Respublikos akcinės bendrovės atstovas kaltinamas davęs kyšį valstybės tarnautojui prilygintam asmeniui – UAB „Enefit Green“ projektų vad...
nuotrauka
2025-06-19 09:23
Lietuvoje vystant kelių infrastruktūrą vis daugiau dėmesio skiriama ne tik darbų mastui, bet ir jų kokybei bei iššūkiams, su kuriais susiduria rangovai ir projektuotojai. Kelių remontas, rekonstravimas, naujų tiesimas – tai sudėtingas inžinerinis procesas, kuriame kiekvienas etapas turi įtakos galut...
nuotrauka
2025-06-18 11:55
Vilniuje tęsiami gatvių atnaujinimo darbai, apimantys dešimtis skirtingų miesto gatvių bei kelių ruožų. Per šiuos metus planuojama ištisiniu būdu išasfaltuoti daugiau nei pusšimtį sostinės gatvių kilometrų. Dalį projektų įgyvendina tvarios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovė „YIT Lietuva“. Da...
nuotrauka
2025-06-18 09:50
Birželio 17 d. baigėsi juridinių asmenų paraiškų teikimas didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginių, skirtų teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui, įrengimui. Priemonei buvo skirta 102 mln. eurų.
nuotrauka
2025-06-18 09:37
AB „Via Lietuva“ toliau vykdo darnaus judumo infrastruktūros plėtrą šalyje. Dar šiais metais planuojama pradėti ir iki 2026 m. vidurio įrengti ar sutvarkyti apie 16 pėsčiųjų ir dviračių takų ruožų, kurių bendras ilgis – kiek daugiau nei 50 km.
nuotrauka
2025-06-17 09:11
Dalyje Lietuvos kariuomenės karinių vienetų, strategiškai svarbiausiose vietovėse, jau veikia neseniai įrengtos naujos degalinės. Kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose vyksta arba netrukus prasidės degalinių ir kuro saugyklų statybos, kurios leis užtikrinti kuro atsargų tiekimą taikos, krizės ar k...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra