2025 sausio 18 d. šeštadienis, 18:37
Reklama  |  facebook

Inžineriniai tinklai iškeliami iš kelio juostos: kam teks kaštai, o kam – nauda?

2024-12-02 09:33
Susisiekimo ministras ir Aplinkos ministras patvirtino teisės aktų pakeitimus, kuriais vadovaujantis, inžinerinius tinklus kelio juostoje bus galima tiesti, įgyvendinant Valstybei svarbaus projekto statusą turinčius projektus. Kelių techninio reglamento (KTR) pakeitimai pritaikyti ir Valstybės valdomų įmonių – „Litgrid“ bei ESO projektams, kurie skirti viešajam interesui užtikrinti.
nuotrauka
„Via Lietuva“ nuotr.


Minimos įmonės
Via Lietuva (iki 2024 m. Lietuvos automobilių kelių direkcija), AB
STT (Specialiųjų tyrimų tarnyba),
Litgrid, AB
Teltonikos įmonių grupė,
Atsakingoms ministerijoms patvirtinus KTR pokyčius, Valstybei svarbūs projektai ir nauji Valstybės valdomų energetikos įmonių inžinerinių tinklų tiesimo keliuose projektai, bus suderinti nepažeidžiant teisės aktų. Tai turėtų pagreitinti ir palengvinti projektų derinimo procesus tiek kelininkams, tiek energetikams.

Vis tik, atlikus būtiniausius KTR pakeitimus, kol kas lieka neatliepti kitų verslų – saulės, vėjo elektrinių vystytojų, vandentvarkos, telekomunikacijų įmonių, norinčių inžinerinius tinklus tiesti kelių infrastruktūroje, lūkesčiai. Lieka neišspręstas ir senų inžinerinių tinklų iškėlimo iš kelių infrastruktūros finansavimo klausimas – visų senų tinklų iškėlimas iš kelio juostos ir toliau bus kompensuojamas mokesčių mokėtojų pinigais.

„Džiaugiuosi, kad atlikus būtinus teisės aktų pakeitimus uždegta žalia šviesa svarbių Valstybei projektų įgyvendinimui kelių infrastruktūroje, o „Via Lietuva“ – bus įgalinta Valstybei svarbius projektus derinti, nenusižengiant įstatymams. Kad tai svarbu, šiandien savo išvadose pasakė ir STT, atsisakiusi pradėti ikiteisminį tyrimą, nenustačius korupcinės veiklos požymių ir kaip esminį trikdį įvardinusi – tarpinstitucinio koordinavimo trūkumą Valstybės mastu. Vis tik, reikia suprasti, kad šiuo Kelių techninio reglamento pakeitimu, suteikus išimtinę teisę derinti valstybės valdomų energetikos įmonių projektus, kelių infrastruktūra vis dar lieka neįveiklinta ir uždara visam kitam verslui, o finansinė našta už senų tinklų iškėlimą lieka tik Valstybei“, – sako pranešime cituojamas „Via Lietuva“ vadovas Marius Švaikauskas. Pasak jo, būtina neatidėliojant prie šių klausimų sugrįžti ir juos spręsti.

Via LietuvaNaujo tilto statyba.
„Via Lietuva“ nuotr.

Didėja kaštai už kelių atnaujinimą

Nors kelių remontui ir atnaujinimui trūksta finansavimo, kaštai už seniau keliuose paklotų inžinerinių tinklų iškėlimą šiuo metu tenka tik kelius prižiūrinčiai įmonei „Via Lietuva“, priešingai nei energetikų bendrovės, neturinčiai nei pelno, nei komercinių pajamų. Įstatymais šiuo metu yra apribotos ir „Via Lietuva“ galimybės komercines pajamas gauti. Tad pinigai keliams tiesti, juos rekonstruoti, prižiūrėti, užtikrinti eismo saugą yra skiriami iš Kelių plėtros ir priežiūros programos lėšų, t. y. surenkamų mokesčių mokėtojų pinigų.

Vien 40 km ilgio „Via Baltica“ nuo Marijampolės iki Lenkijos sienos rekonstrukcijos metu, už inžinerinių tinklų iškėlimą ar pertvarkymą „Via Lietuva“ sumokėjo 3,5 mln. Eur. Maždaug tiek pat kainuoja sutvarkyti ir 3 griūvančius tiltus. Šiuo metu 4 iš 10 valstybinės reikšmės kelių ir 124 tiltai Lietuvoje yra blogos būklės. Norint sutvarkyti visus šalies kelius ir tiltus per dešimtmetį reikia maždaug 15 mlrd. eurų investicijų. Vien tik kitąmet šalies keliams finansuoti būtinos investicijos siekia 1,3 mlrd. eurų.

Keliai, kuriais į Lietuvą neatkeliauja investicijos

„Primename, „Teltonika“ skandalo kontekste „Via Lietuva“ buvo įvardinta kaip „nederinanti projekto ir stabdanti investicijų atėjimą į Lietuvą. Apie „Via Lietuva“ „nederinamus projektus“ viešojoje erdvėje pasisakė ir elektros skirstymo ir perdavimo operatorių ir su jų projektais susijusios įmonės. Tačiau suderint šalies teisės aktams prieštaravusių inžinerinių tinklų klojimo kelio juostoje projektų įmonė „Via Lietuva“ iki šiol negalėjo“, – teigia įmonės atstovai.

Tačiau už valstybinės reikšmės kelių plėtrą atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kartu su akcininku – LR susisiekimo ministerija ėmėsi skubių veiksmų situacijai keisti.

„Via Baltica“ kelio darbai.
Susisiekimo ministerijos nuotr.

Vienas „Via Lietuva“ siūlymų buvo susijęs su papildomais „Teltonika“ projektuotojų ir projekto vystytojų veiksmais, kad Valstybei reikšmingą projektą būtų galima suderinti. Kitas – buvo nukreiptas į LR Susisiekimo, Energetikos, Aplinkos ministerijas, siūlant apsvarstyti galimybę pakeisti galiojančius teisės aktus, konkrečiai – Kelių techninio reglamento nuostatas, kad kelininkai Valstybei svarbius inžinerinių tinklų projektus kelio zonoje derintų greičiau ir paprasčiau.

Bendrovė kreipėsi į kelius projektuojančius, juos statančius, kelių techninę priežiūrą vykdančius specialistus, kad aptartų kelių infrastruktūros atlaisvinimo pasekmes keliams bei jų plėtrai. Taip pat artimiausiu metu „Via Lietuva“ inicijuos diskusijas su skirtingas verslo šakas vienijančių asociacijų atstovais dėl galimybių atverti kelių infrastruktūrą visoms verslo įmonėms. Bendra diskusija planuojama š. m. gruodžio pradžioje, jos tikslas išgirsti verslo poreikį ateitį į kelių infrastruktūrą ir surasti galimybes ją labiau išnaudoti verslo ir visuomenės reikmėms.

Nukenčia ir mokesčių mokėtojai, ir verslai: reikia naujos įstatyminės bazės

„Šiuo metu kelio zonoje veikla yra draudžiama arba ribojama šalies įstatymų. Tai reiškia, kad Valstybė investavusi į kelių infrastruktūrą praktiškai negauna iš jos jokios grąžos tik patiria vis didėjančius infrastruktūros plėtros ir priežiūros kaštus. Tuo tarpu verslo įmonės priverstos koreguoti ar stabdyti plėtros planus, nes šalies įstatymai neleidžia ar riboja veiklą kelio juostoje. Situacija absurdiška, nes laimėtojų joje nėra“, – sako „Via Lietuva“ vadovas.

„Via Lietuva“ komanda kuria naują, tvarų kelių finansavimo modelį, kuris padėtų šią situaciją išspręsti. Įsigilinusi į užsienio šalių gerąsias praktikas, naują kelių finansavimo modelį „Via Lietuva“ kurti pradėjo prieš pusmetį. Tačiau, kad šis kelių infrastruktūros finansavimo modelis būtų įgyvendintas reikia pakeisti šalies teisinę bazę. Naujam finansavimo modeliui įgyvendinti bendrovė „Via Lietuva“ žada būti pasirengusi jau š. m. pavasarį. 
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-01-17 14:53
Ketvirtadienį Alytaus sinchroninio kompensatoriaus stotyje pradėjo veikti antrasis iš trijų Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ įrengiamų sinchroninių kompensatorių. Sinchroninių kompensatorių įjungimas yra esminis žingsnis, siekiant užtikrinti Lietuvos energetinę nepriklausomy...
nuotrauka
2025-01-16 09:29
Bendrovė „Via Lietuva“ pasidalino kelio Molėtai-Utena projektavimo užkulisiais: kodėl ir kokie sprendimai priimti, kokių pokyčių gali tikėtis vairuotojai prasčiausiu vadintame Lietuvos kelyje.
nuotrauka
2025-01-10 15:01
Per pastaruosius 7 metus Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) vykdomos paramos priemonės besivystančiose šalyse, diegiant atsinaujinančių energijos išteklių sprendimus, jau užtikrino daugiau nei 11 tūkst. KW įrengtosios galios. Saulės elektrinės įrengtos Ukrainoje, Sakartvele, Armėnijoje, Mold...
nuotrauka
2025-01-10 14:35
Vyriausybė pritarė Prezidento inicijuotiems Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo ir Kelių įstatymo pakeitimams, kuriais numatoma perduoti savivaldybėms rajoninius kelius miestų ir miestelių teritorijose. Taip pat numatoma didesnė savivaldybėms tenkanti Kelių priežiūros ir plėt...
nuotrauka
2025-01-08 08:43
Praėjusią savaitę vidutinė didmeninė elektros energijos kaina mažėjo visose Baltijos šalyse: Lietuvoje – 18 proc. iki 63,95 Eur/MWh, Latvijoje – 6 proc., iki 73,92 Eur/MWh, o Estijoje – 5 proc., iki 74,48 Eur/MWh.
nuotrauka
2025-01-08 08:34
Lietuvoje jau yra daugiau kaip 124 tūkst. gaminančių vartotojų, didžioji dalis jų – saulės elektrines ant savo namų stogų įsirengę gyventojai. Kiekvieną mėnesį „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prie tinklo prijungia apie 3 tūkst. naujų gaminančių vartotojų, tačiau ne visi elektrines ant stogų ...
nuotrauka
2025-01-07 12:07
Elektros įkrovos infrastruktūrą vystantiems verslams šie metai buvo itin derlingi – beveik padvigubinę viešų krovimo stotelių skaičių jie smarkiai pralenkė laiką. Vis dėlto sektorius kol kas vystosi „avansu", nes elektromobilių skaičiaus augimas šlubuoja, o investicijos vykdomos žvalgantis į ateitį...
nuotrauka
2025-01-07 11:24
Finansų ministerija Europos Komisijai pranešė, kad atrinko dar vieną 2021-2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programos strateginės svarbos projektą – numatoma rekonstruoti ilgesnį nei 12 km valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai ruožą nuo 85 iki 97,06 km.
nuotrauka
2025-01-03 17:30
Investuodamas į atsinaujinančių energijos išteklių tinklą Turto bankas per šiuos metus jau pagamino daugiau nei 2,8 mln. kWh elektros energijos. Turto banko objektuose naudojama saulės energija jau padėjo sutaupyti maždaug ketvirtį milijono eurų.
nuotrauka
2024-12-31 10:36
Statant europinio standarto greitojo geležinkelio – vieno svarbiausių strateginių projektų Lietuvoje ir Baltijos šalyse – „Rail Baltica“ liniją, daug dėmesio skiriama aplinkosaugai, bioįvairovės išsaugojimui, įskaitant buveinių atkūrimą bei žaliųjų koridorių suformavimą.
nuotrauka
2024-12-23 13:30
Danijos bendrovė „European Energy“ užsitikrino valstybės paramą elektros energijos kaupiklių statyboms Lietuvoje. 12 MW galios kaupiklių projektas bus vystomas netoli Telšių.
nuotrauka
2024-12-20 14:36
Panevėžio miesto savivaldybė pradeda įgyvendinti infrastruktūros projektą „Klaipėdos-Nemuno g. rekonstravimas, užtikrinant eismo saugumą ir pašalinant juodąją dėmę“. Praėjusią savaitę su VšĮ Centrine projektų valdymo agentūra pasirašyta finansavimo sutartis, o šiuo metu rengiamas techninis projektas...
nuotrauka
2024-12-18 09:47
Klaipėdos uosto krantinių rekonstrukcijos, krantinių statybos ir akvatorijos gilinimo darbai turėtų pajudėti artimiausiu metu – Lietuvos apeliacinis teismas patvirtino, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) tarptautinį konkursą teisėtai laimėjo viena didžiausių Lietuvos susisiekimo...
nuotrauka
2024-12-18 09:18
Baigti kelyje nuo Vilniaus į Trakus esančio viaduko tvarkymo darbai. Kapitaliai suremontuotu Trakų viaduku eismas bus atnaujintas nuo gruodžio 18 d. popietės, o iki metų pabaigos planuojama atlikti ir visus baigiamuosius viaduko atnaujinimo darbus.
nuotrauka
2024-12-17 10:23
Atsinaujinanti energija sparčiai keičia mūsų gyvenimą, o saulės moduliai tapo vienu iš pagrindinių šios revoliucijos simbolių. Ilgą laiką jie buvo matomi kaip grynai techninis sprendimas, kuris yra skirtas energijai gaminti, tačiau šiandien jie vis dažniau integruojami į šiuolaikinę architektūrą kai...
nuotrauka
2024-12-17 10:02
Lietuvos Respublikos Seimas svarstys įstatymų pakeitimus, kurie sudarytų sąlygas Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorei „Litgrid“ po sinchroninio susijungimo su kontinentinės Europos tinklais, kuris planuojamas 2025 m. vasario 9 d., ribotą laikotarpį įsigyti nedidelę dalį elektros perdavimo...
nuotrauka
2024-12-17 09:35
Energetikos sektorius šiuo metu išgyvena reikšmingą transformacijų etapą, kurio pagrindiniai veiksniai – technologinės inovacijos ir išmanūs sprendimai atsinaujinančių energijos šaltinių plėtrai, efektyvesniam energijos vartojimui ir priklausomybės nuo iškastinio kuro mažinimui. Kauno technologijos...
nuotrauka
2024-12-13 09:24
Nuo gruodžio 19 d. juridiniai asmenys vėl galės teikti paraiškas saulės elektrinėms iki 500 kW įsirengti. Parama galės pasinaudoti dar daugiau įmonių – tiek privačios didelės įmonės, tiek labai mažos, mažos, vidutinės įmonės, taip pat ūkininkai, atsinaujinančių išteklių energijos ir piliečių energet...
nuotrauka
2024-12-11 09:37
Siekdama didinti šilumos energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos šaltinių dalį, sumažinti iškastinio kuro vartojimą ir neigiamą poveikį aplinkai, AB „Šiaulių energija" inicijavo „Iki 20 MW galios biokuro katilinės projektavimas ir statyba Šiauliuose, Pramonės g. 10" projektą. 2023 m. pradžio...
nuotrauka
2024-12-11 09:14
Europos energetikos infrastruktūros projektų vystymo bendrovė „MT Group" ir Lietuvos dujų perdavimo sistemos operatorius „Amber Grid" pasirašė reikšmingos vertės sutartį dėl Elektrėnų dujų skirstymo stoties rekonstrukcijos. Šis projektas yra svarbus žingsnis, siekiant užtikrinti stabilų ir patikimą ...

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra