Kelių patikrai kelininkai naudos modernias technologijas
2021-12-21 09:16
Norėdami užtikrinti maksimalų saugumą keliuose, kelininkai kasmet atlieka daugybę infrastruktūros patikrinimų, padedančių nustatyti įvairius defektus. Siekiant paversti šį procesą efektyvesniu ir tvaresniu, lietuvių startuolis „Thrust“ ir šalies technologijų bendrovė „Agmis“, kartu su šalies kelius prižiūrinčia AB „Kelių priežiūra“, vysto ambicingą ir inovatyvų projektą „GreenBee“. Įmonių kuriama automatizuota sistema padės drono ir dirbtinio intelekto pagalba keliuose identifikuoti net mažiausius defektus.

„Kelių priežiūros“ nuotr.
Lietuvos keliai driekiasi daugiau kaip 20 tūkst. km, o jų patikra atliekama paprastu būdu – specialistui lėtai važiuojant atitinkamu keliu ir vizualiai stebint bei identifikuojant įvairius defektus.
Priklausomai nuo kelio tipo, kaip rašoma „Kelių priežiūros“ pranešime, šie patikrinimai gali būti atliekami net kasdien. Toks patikrų dažnis lemia, kad kiekvienais metais dėl šių patikrinimų šalies kelininkai nuvažiuoja tūkstančius kilometrų.
Šis metodas yra imlus specialistų laikui, reikalauja daug darbo ir išlaidų, todėl pastaraisiais metais ieškoma inovatyvių būdų, kaip optimizuoti kelių infrastruktūros patikrinimus. Vienas iš jų – automatizuota kelių patikra.
Nors ši koncepcija nėra nauja, daugelis dabartinių sprendimų dažniausiai naudoja jutiklius, sumontuotus ant įprastų transporto priemonių. Dėl šios priežasties defektų fiksavimo tempas yra nedidelis, lyginant su skrendančio drono galimybėmis. Be to, jie nustato tik kai kuriuos defektus, todėl vis dar išlieka poreikis važiuoti į patikros vietą, tai reikalauja aktyvaus kelininkų įsitraukimo.
Pasak Jolitos Mackienės, „Kelių priežiūros“ kokybės ir technologijų departamento direktorės, daugiau kaip 20 tūkst. km Lietuvos kelių prižiūrinti bendrovė buvo pakviesta prisijungti ir kartu su „Thrust“ bei „Agmis“ vykdyti projektą „GreenBee“, leisiantį pakelti kelių infrastruktūros defektų patikrinimo procesą į kitą lygį.
J. Mackienės teigimu, projekto principas – dirbtiniu intelektu paremta duomenų analizė, kuriuos surinks specialiai šiai užduočiai sukonfigūruotas dronas. Anot jos, ši automatizuota sistema padės padidinti patikrinimų tikslumą sumažinant žmogiškųjų klaidų skaičių, tokiu būdu užtikrinant dar didesnį viešosios kelių infrastruktūros saugumą.
„Skriedamas nedideliu greičiu dronas galės surinkti itin aukštos kokybės duomenis, kurie bus išanalizuojami iki smulkiausių detalių. Todėl defektų patikros procesas taps gerokai efektyvesnis, tai leis vairuotojams kelyje jaustis saugiau. Be to, šios sistemos įdiegimas kasdieniame mūsų darbe padės sumažinti į aplinką patenkančio CO2 kiekį, o mūsų darbuotojai galės daugiau laiko skirti kitoms, sudėtingesnėms ir didesnio specialistų įsitraukimo reikalaujančioms užduotims“, – cituojama „Kelių priežiūros“ kokybės ir technologijų departamento direktorė.
Pats tikrinimo procesas vyks tokiu būdu: bepilotis orlaivis, skrendantis virš tikrinamo kelio, specialiomis aukštos raiškos kameromis skenuos kelio infrastruktūrą. Į orlaivį įdiegtų technologijų pagalba surinkti duomenys bus apdorojami, sukuriant aukštos kokybės kelių ir jų aplinkos modelius.
Tuomet dirbtiniu intelektu pagrįsti algoritmai automatiškai nustatys tam tikrus infrastruktūros elementus ir jų defektus. Algoritmų analizės rezultatus bus galima matyti specialioje ataskaitoje, pranešiančioje apie nustatytų defektų tipus ir vietas. Galiausiai, remdamiesi šia informacija, kelininkai galės iš anksto planuoti atitinkamus darbus ir vykti šalinti defektų.
Priklausomai nuo kelio tipo, kaip rašoma „Kelių priežiūros“ pranešime, šie patikrinimai gali būti atliekami net kasdien. Toks patikrų dažnis lemia, kad kiekvienais metais dėl šių patikrinimų šalies kelininkai nuvažiuoja tūkstančius kilometrų.
Šis metodas yra imlus specialistų laikui, reikalauja daug darbo ir išlaidų, todėl pastaraisiais metais ieškoma inovatyvių būdų, kaip optimizuoti kelių infrastruktūros patikrinimus. Vienas iš jų – automatizuota kelių patikra.
Nors ši koncepcija nėra nauja, daugelis dabartinių sprendimų dažniausiai naudoja jutiklius, sumontuotus ant įprastų transporto priemonių. Dėl šios priežasties defektų fiksavimo tempas yra nedidelis, lyginant su skrendančio drono galimybėmis. Be to, jie nustato tik kai kuriuos defektus, todėl vis dar išlieka poreikis važiuoti į patikros vietą, tai reikalauja aktyvaus kelininkų įsitraukimo.
Pasak Jolitos Mackienės, „Kelių priežiūros“ kokybės ir technologijų departamento direktorės, daugiau kaip 20 tūkst. km Lietuvos kelių prižiūrinti bendrovė buvo pakviesta prisijungti ir kartu su „Thrust“ bei „Agmis“ vykdyti projektą „GreenBee“, leisiantį pakelti kelių infrastruktūros defektų patikrinimo procesą į kitą lygį.
J. Mackienės teigimu, projekto principas – dirbtiniu intelektu paremta duomenų analizė, kuriuos surinks specialiai šiai užduočiai sukonfigūruotas dronas. Anot jos, ši automatizuota sistema padės padidinti patikrinimų tikslumą sumažinant žmogiškųjų klaidų skaičių, tokiu būdu užtikrinant dar didesnį viešosios kelių infrastruktūros saugumą.
„Skriedamas nedideliu greičiu dronas galės surinkti itin aukštos kokybės duomenis, kurie bus išanalizuojami iki smulkiausių detalių. Todėl defektų patikros procesas taps gerokai efektyvesnis, tai leis vairuotojams kelyje jaustis saugiau. Be to, šios sistemos įdiegimas kasdieniame mūsų darbe padės sumažinti į aplinką patenkančio CO2 kiekį, o mūsų darbuotojai galės daugiau laiko skirti kitoms, sudėtingesnėms ir didesnio specialistų įsitraukimo reikalaujančioms užduotims“, – cituojama „Kelių priežiūros“ kokybės ir technologijų departamento direktorė.
Pats tikrinimo procesas vyks tokiu būdu: bepilotis orlaivis, skrendantis virš tikrinamo kelio, specialiomis aukštos raiškos kameromis skenuos kelio infrastruktūrą. Į orlaivį įdiegtų technologijų pagalba surinkti duomenys bus apdorojami, sukuriant aukštos kokybės kelių ir jų aplinkos modelius.
Tuomet dirbtiniu intelektu pagrįsti algoritmai automatiškai nustatys tam tikrus infrastruktūros elementus ir jų defektus. Algoritmų analizės rezultatus bus galima matyti specialioje ataskaitoje, pranešiančioje apie nustatytų defektų tipus ir vietas. Galiausiai, remdamiesi šia informacija, kelininkai galės iš anksto planuoti atitinkamus darbus ir vykti šalinti defektų.
Infrastruktūra
2025-04-16 08:14
Naujo būsto pirkimas – jaudinanti ir džiugi patirtis, tačiau už jos slypi ir daugybė praktinių klausimų, į kuriuos reikia atsakyti, kad gyvenimas būtų kuo patogesnis. Vienas tokių – elektros tiekimas ir energijos valdymo sprendimai. Elektra – neatsiejama ir bene būtiniausia kiekvieno būsto dalis, yp...
2025-04-15 18:23
Vilniaus miesto savivaldybėje balandžio 16 d. baigiamas 2024-2025 metų šildymo sezonas. Šilumos tiekimą Vilniaus gyvenamuosiuose daugiabučiuose namuose ir administraciniuose pastatuose namų administratoriai arba bendrijos išjungs nuo balandžio 16 d. Gyventojai, kurių daugiabučiuose namuose yra moder...
2025-04-15 09:43
Nors automagistralėje „Via Baltica“ žaliasis tiltas gyvūnams pastatytas tik 2023-ųjų pabaigoje, jis jau prisideda prie biologinės įvairovės išsaugojimo – vos prieš mėnesį sumontuota vaizdo stebėjimo kamera spėjo užfiksuoti, kad tiltu aktyviai naudojasi gyvūnai – lapės, stirnos, pilkieji kiškiai bei ...
2025-04-10 09:59
Ambicingi Kauno projektai netolimoje ateityje žymiai pagerins susisiekimą tarp mikrorajonų ir nukreips transporto srautus nuo centrinių miesto gatvių. Keturių eismo juostų tilto kontūrai ties Santaka jau ryškėja. Neatsilieka ir pirmosios pėsčiųjų ir dviratininkų jungties statybos iš Nemuno salos į Ž...
2025-04-09 14:36
Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas balandžio 9 d. dalyvavo Kopenhagoje, Danijoje, vykusioje Europos vėjo energetikos asociacijos kasmetinėje konferencijoje (angl. Wind Europe 2025). Jos metu energetikos ministras Ž. Vaičiūnas susitiko su Latvijos klimato ir energetikos ministru Kaspars Melni...
2025-04-08 13:08
AB „Via Lietuva“ tęsia darbus blogiausiu Lietuvos keliu tituluojamoje magistralėje Vilnius–Utena. Likusius beveik 43 km kelio planuojama baigti tvarkyti 2026 m. Rangovai jau pradėjo darbus – ardoma senoji betoninių plokščių danga, formuojama sankasa. Eismas rekonstruojamose atkarpose reguliuojamas š...
2025-04-07 14:48
„Via Lietuva“ informuoja, kad šiandien, balandžio 7 d., pradedami fiziniai Tarandės tunelio statybos darbai – bus pradėta rengti apylanka, kurią planuojama pabaigti po dviejų savaičių. Įrengus apylanką, ties automagistralės Vilnius-Panevėžys 10-tu kilometru keisis eismo organizavimo tvarka.
2025-04-07 09:29
Aplinkos ministerija skiria daugiau nei 4,6 mln. eurų paramos iš Klimato kaitos programos saulės elektrinėms su elektros energijos kaupikliais įrengti Ukrainos gydymo įstaigose. Ši parama bus skirta pagal vystomojo bendradarbiavimo priemonę, kurios tikslas – prisidėti prie šiltnamio efektą sukelianč...
2025-04-04 15:27
„Via Lietuva" tęsia darbus blogiausiu Lietuvos keliu tituluojamoje magistralėje Vilnius-Utena. Likęs nerekonstruotas kelias su betoninių blokų danga greitai taps tik prisiminimu, tačiau tuomet, kai bus atliekami darbai, teks susidurti su nepatogumais. Visus eismo dalyvius raginame atkreipti dėmesį i...
2025-04-04 13:41
Seimo Audito komitetas pakartotinai svarstė klausimą dėl Baltijos jūroje planuojamo statyti antrojo jūros vėjo elektrinių parko ekonominio pagrįstumo. Komitetas dar 2025 m. sausio 15 d. posėdyje rekomendavo Energetikos ministerijai laikinai sustabdyti paskelbto konkurso procedūras, iki kol bus paren...
2025-04-04 09:20
Atsinaujinančios energetikos bendrovė „Green Genius" oficialiai pradėjo tiekti žaliąją elektros energiją alaus ir vaisvandenių gamintojui „Švyturys-Utenos alus" iš užbaigto 7,5 MW galios saulės elektrinių ir 6 MWh kaupiklių parko. Didžiausiai alaus daryklai tai leido dekarbonizuoti energijos vartoj...
2025-04-03 07:02
Klaipėdos miesto savivaldybė sulaukė žinios – miestui bus skirta 7,440 mln. eurų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Tai 1 mln. eurų daugiau nei pernai, kai buvo gauta 6,524 mln. eurų. Šis finansavimas leis įgyvendinti svarbius kelių infrastruktūros projektus ir dar labiau gerinti susisie...
2025-04-02 13:35
Kilus diskusijai dėl Neries pritaikymo laivybai, Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD) pabrėžia: šiuo metu nėra suplanuota jokia veikla Neryje tarp Vilniaus ir Kauno. Apie konkrečius sprendimus būtų galima kalbėti nebent ateityje. Tai būtų daroma išklausius suinteresuotas puses bei atlikus detalią a...
2025-04-02 09:26
„Via Lietuva“ valstybinės reikšmės krašto kelyje Kaunas-Žeimiai-Šėta esančiame dviračių take atlieka bandymą: keli šimtai metrų šio tako bus paženklinti naktyje švytinčiais fluorescenciniais dažais. Šie dažai dieną nuo šviesos „pasikrauna“, o tamsiuoju paros metu šviečia be papildomų šviesos šaltini...
2025-04-01 15:24
Lietuvos oro uostai (LTOU) skelbia visas gautas ir konkurso pateikimo reikalavimus atitikusias architektūrines idėjas būsimam Vilniaus oro uosto atvykimo terminalui. Pateikimo reikalavimus atitiko viso 11 idėjų, jos vėliau bus vertinamos specialios tarptautinės komisijos, kurioje dalyvaus tiek oro u...
2025-04-01 09:35
Generalinė prokuratūra atkreipė dėmesį į AB „Ignitis grupė“ vystomo vėjo parko Baltijos jūroje plėtros projekto eigą.
2025-04-01 09:28
Nuo balandžio mėnesio įsigalioja lankstesnės žvyrkelių asfaltavimo taisyklės, numatančios galimybę projektuoti ir įrengti supaprastintas konstrukcijas keliuose su žvyro danga. Šis sprendimas, tikimasi, atpigins žvyrkelių atnaujinimo kaštus ir paspartins procesus.
2025-04-01 09:11
Už valstybinės reikšmės kelių plėtrą ir priežiūrą atsakinga bendrovė „Via Lietuva" informuoja, jog šiais metais šalyje bus tvarkoma daugiau nei 30 km krašto kelių. Taip pat kelininkų technika grįš ir į intensyviausius magistralinius kelius Vilnius-Kaunas-Klaipėda bei Vilnius-Panevėžys, iš viso planu...
2025-03-28 15:02
Lietuvos kelių kokybė diskusijų sulaukia nuolatos, tačiau VILNIUS TECH mokslininko dr. Mindaugo Zakarkos atlikti geotinklu armuoto grunto tyrimai bei jų rezultatai gali šią situaciją iš esmės pakeisti.
2025-03-27 10:57
Įlūžus pralaidai, Gargžduose, Pramonės g., įvesti laikini eismo ribojimai – eismas vyksta viena kelio puse, maksimalus leistinas važiavimo greitis – 30 km/ val., rašoma „Via Lietuva“ pranešime.