Naujasis „Adform“ biuras – darbo, sulčių ir žaidimų!
Sulčių ir žaidimų!
„Mūsų gyvenimas labai stipriai nepasikeitė. Anksčiau sėdėjome susispaudę – dabar sėdime laisvai. Taip pat pasikeitė darbo erdvė – anksčiau dirbome kabinetuose, dabar – nebe“, – sakė E. Lapienė.
Bendrovės vadovai sugalvojo genialių būdų, kaip užtikrinti judėjimą pastate, kad darbuotojai neužsisėdėtų darbo vietoje ir nors pora žodžių persimestų su daugiau nei 300 savo kolegų. Tam buvo įkurti du „centrai“ – pirmame ir septintame aukštuose. Taigi įsigeidęs kavos privalai pramankštinti kojas, o kartu – ir liežuvį.
Pirmame aukšte įrengta gana didelė restorano erdvė, o septintame – sulčių baras bei laisvalaikio zona.
„Laisvalaikio zona skirta visiems, kurie nori prasimankštinti, pailsėti, pažiūrėti pro langą, pažaisti ar susiplakti kokteilį. Mes ne tik leidžiame, bet ir skatiname darbuotojus atsipūsti nors keletai minučių, „pravėdinti“ galvą. Toks būdas skatina darbuotojų produktyvumą ir kūrybingumą.
Turime gražų vaizdą pro langą – todėl specialiai šią zoną įrengėme 7-ame aukšte, kad matytume iš biuro net Gedimino pilį! Turime pulo, stalo teniso, stalo futbolo stalus. Netgi bokso kriaušę!“ – vardijo E. Lapienė.
Atokvėpis „Adform“ biure. G. Akelio nuotr.
Ir kartu, ir atskirai
„Adform“, kurioje darbuotojų amžiaus vidurkis svyruoja tarp 27–29 metų, nesiėmė jokių naujojo biuro planavimo darbų, kol nebuvo užbaigta didžiulė visų darbuotojų apklausa.
„Darbuotojų pageidavimu biure atsirado tos „dėžutės“ trumpiems susirinkimams, mes jas vadiname „meeting box“. Taip pat atsirado daug lentų ir stiklinių sienų užrašams, daugybė monitorių. Nes kiekviena programuotojų komanda nori realiu laiku sekti savo sukurtą produktą, ar viskas gerai veikia“, – sakė pašnekovė.
Dėl atviros darbo erdvės turbūt kiekvienas, dirbantis bet kuriame biure, turi savo nuomonę. Vieniems smagu nuolat pasikonsultuoti su kolegomis, tačiau daliai žmonių net ir nedidelis triukšmas, trikdžiai trukdo susikaupti, susitelkti darbui.
„Ta bendra erdvė nėra visiškai bendra, nes ją šiek tiek padalina tos „susirinkimų dėžutės“. Mes taip pat turime 40 posėdžių kambarių, iš jų 20 – visiškai mažiukai, skirti vos vienam–dviem žmonėms“, – sakė E. Lapienė.
Kadangi darbuotojams tenka skambinti ir pabendrauti su kolegomis bei klientais iš viso pasaulio, tokios patalpos užtikrina, jog netrukdomas ir netrukdydamas kitiems galėsi pabendrauti „Skype“ programa.
Atskira erdvė bendrame biure. K. Žilionio nuotr.
Šios bendrovės darbuotojai taip pat svajojo, jog būtų galima ant įvairių paviršių užsirašyti užduotis bei patikusias idėjas. Todėl biure gausu sienų, ant kurių galima rašyti markeriu arba kreida.
Jei darbas eis lengviau paspardžius kamuolį – kodėl gi ne?
„Adform“ svarbiausia buvo – galimybė sparčiai keisti darbo vietų išdėstymą. Šios bendrovės darbo specifika lemia, jog komandoje vieną dieną gali būti 8, kitą – 30 žmonių. Todėl mobilumas ir galimybė sparčiai kraustytis čia itin vertinami. E. Lapienė pripažįsta, jog per 3 mėnesius darbo naujame biure du aukštai jau spėjo apsikeisti vietomis. Ir tai truko vos pora valandų.
„Mūsų gyvenimas verda, nuolat viskas keičiasi. Visada taip gyvenome ir, manau, ateityje taip gyvensime. Todėl pirmame aukšte netgi įrengta speciali erdvė tam, kad didesnė grupė žmonių susieitų bendram projektui, arba, jei turime svečių, jie gali ten dirbti“, – sakė biuro vadovė.
Vadinamosios „susirinkimų dėžutės“ skirtos komandai iki 6 žmonių – tam atvejui, jei reikia greitai, trumpai aptarti artimiausius darbus.
Tačiau kaip suvaldyti darbuotojus, kad dalis iš tų 300 nepraleistų visos darbo dienos laisvalaikio zonoje?
„Nesame ta bendrovė, kuriai svarbus atėjimo į darbą laikas, taip pat nekontroliuojame, kiek laiko žmogus praleis laisvalaikio zonoje. Svarbiausia – kad darbas būtų padarytas. Jei jau žmogui reikia persikrauti – tegul nueina ir padaužo tą kamuolį. Grįžęs dirbs kokybiškiau“, – įmonės vadovų požiūrį į darbuotojų laisvalaikį perteikė E. Lapienė.
Restorane darniai sutelpa pietavimo „vyturiai“ ir „pelėdos“
Dar vienas netipinis sprendimas – didesnę dalį pirmojo aukšto užimanti, specialiai „Adform“ darbuotojams įrengta virtuvė ir restoranas. E. Lapienės teigimu, sprendimą įsirengti ir išlaikyti tokią erdvę dalinai paskatino biuro vieta.
Biuro restoranas skirtas tik „Adform“ darbuotojams. K. Žilionio nuotr.
„Šioje vietoje nėra kur arti nueiti pavalgyti, todėl nusprendėme, kad restoraną įrengsime viduje“, – teigė biuro vadovė. Įsirengus patogią vietą papietauti apie ją iškart ėmė sklisti gandas – į svečius jau prašosi ir netoliese esančių verslo centrų kaimynai, tačiau „Adform“ kol kas laikosi griežtos pozicijos – restoranas skirtas tik šios bendrovės darbuotojams.
Pirmaisiais darbo mėnesiais vadovai mėgino spėlioti, kada virtuvėje susidarys didžiausios eilės.
„Buvome pirmieji, įsirengę uždarą virtuvę. Joje sukurta galimybė atsiskaityti elektroninėmis piniginėmis. Pablogėjus orams, valgytojų padaugėjo, tačiau vieni jau nuo 11 val. „trinasi“ aplink puodus, kiti – kokią 15 val. eina žiūrėti, ar dar liko maisto. Taigi srautas pasisiskirsto ir spūsčių išvengėme. Kadangi esame informacinių technologijų kompanija, buvome sugalvoję įdiegti tiesioginę transliaciją iš restorano, kad kiekienas iš savo darbo vietos matytų, ar yra eilių. Tačiau to neprireikė: eilėje daugiausia stovi 10–15 žmonių“, – sako pašnekovė.
Gausybę IT specialistų turinčios kompanijos darbuotojai neketina peštis nei dėl parkavimo vietų, nei dėl posėdžių kambarių. Kam gaišti laiką ir energiją aiškinantis, jei viską gali išspręsti technologijos? Viens, du – sukurtos parkingo vietų bei posėdžių salių rezervavimo sistemos – ir problema išspręsta.
„Neribojame tokių iniciatyvų – leidžiame žmonėms pasireikšti“, – sako E. Lapienė.
Galvojo, jog vakarėlis atneš didesnių nuostolių
Pasivaikščiojus po šį biurą į akis krinta tai šen, tai ten šmėžuojanti OSB plokščių faktūra. Iš šių plokščių pagamintos „susirinkimų dėžutės“ ir kai kurios darbuotojams skirtos spintelės. Šiandien populiaru valgyti maistą be E, cukraus ar skonio stipriklių, rengtis natūralaus pluošto drabužiais, gal į interjerą pamažu atkeliauja „be dažų“ mada?
Kai kurie biuro baldai – grubūs, it nepabaigti. Tokia ir buvo interjero kūrėjų idėja. K. Žilionio nuotr.
„Suprantame, kad OSB plokštės nėra geriausia medžiaga, ji gali skleisti įvairius cheminius elementus. Todėl jos buvo nulakuotos, apdirbtos, jos tik atrodo tarsi plikos“, – sakė bendrovės biuro vadovė.
Vadovų nuostata buvo neinvestuoti itin daug jėgų į interjero dekoro elementus, spalvas – juk kiekvienas darbuotojas pats žino, kokioje aplinkoje jaučiasi geriausiai.
E. Lapienės teigimu, nespėjus praeiti nė kelioms dienoms po įsikraustymo, darbo vietose ėmė rastis gėlės, įvairūs plakatai, rašteliai, detalės.
Daugiau dėmesio ir investicijų skirta automatinei apšvietimo sistemai: kiekvienas šviestuvas yra sujungtas su judesio davikliu – jei darbo vietoje žmogaus nėra, šviesos prigesta ar net visai išsijungia.
Šis biuras, bene vienintelis, į kurį atidarymo proga leista ateiti visiems smalsuoliams. Didžėjams miksuojant šokių muzikos kūrinius, čia laisvai liejosi kava, sultys, limonadas bei alus. Smalsuolių grupės galėjo prisijungti prie masinės ekskursijos ir apie biurų pastatą sužinoti daugiau. Į šią šventę buvo atvykęs ir Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
„Kadangi sulaukėme daugybės klausimų: „Kada, kada jau galėsime ateiti apžiūrėti biuro?“, nusprendėme: jei jau rodomės, tai rodomės visiems. Atidaryme buvo ir galbūt mūsų būsimų darbuotojų, ir konkurentų. Manau, kad šiuo sprendimu nušovėme kokius 100 zuikių vienu šūviu. Ir tik vieną kilimą teko valyti bei vieną sieną perdažyti“, – dėl menkos vakarėlio metu patirtos žalos džiaugėsi E. Lapienė.
Architektūriniai ir statybiniai sprendimai – specialiai nenustygstančiam kolektyvui
Biuro vidaus įrengimą projektavo architektų komanda – lietuvis Viačeslavas Malenko ir danų architektų kompanija „Laika“.
„Danai galbūt įnešė šiokio tokio atsipalaidavimo, nors kartą mums nereikėjo įrodinėti užsakovams, kad, taip, pasaulyje taip daroma, tai veikia ir pasiteisina, – sakė V. Malenko. – Pavyzdžiui, baldai iš OSB plokščių – greičiausiai būtų buvę sunku tokius baldus įkurdinti biure, jei ne skandinavai.“
„Adform“ biuro interjeras. K. Žilionio nuotr.
Architekto teigimu, žmonės baiminasi naujovių. Tačiau jaunas „Adform“ kolektyvas „pasirašė“ visoms jų idėjoms.
„Su tokiu atsipalaidavusiu kolektyvu mums dar nėra tekę dirbti. Kartu sugalvojome, koks tas biuras turėtų būti, kaip išdėlioti funkcines erdves taip, kad žmonės judėtų. Būtent todėl restoranas yra pirmame aukšte, sulčių baras – 7-ajame. Žinote, pats internetas yra nestabilus – vieną dieną viena situaciją, kitą – kita. Tad ir šioje srityje dirbančiai įmonei reikėjo sukurti sistemą, kad biuras lengvai adaptuotųsi prie pokyčių“, – sakė architektas.
Vienas iš sprendimų „judriam“ biurui – pakeliamos grindys, leidžiančios greitai ir „neskausmingai“, nedraskant įrengtos apdailos nutiesti naujas komunikacijas iki naujos ar kelių naujų darbo vietų.
„Iš lauko žvelgiant matyti, kad šis biuras turi kitokį „apšvietimo charakterį“, nei kaimyniniai biurai. Tiesiog viskas sumontuota taip, kad stumdant stalus šviesos kiekis, krentantis ant darbo vietos, nekistų“, – sakė V. Malenko.
Jaunoji karta – geriau jau palikite jiems tą betoną
Kalbėdamas apie vadinamąsias „susitikimų dėžutes“ arba tiesiog „boksus“, architektas teigė, jog tai elementas, ne tik skirtas trumpiems kolegų susitikimams, tačiau ir skaidantis bendrą biuro erdvę.
OSB plokštės – užsienio biuruose dažnai naudojama medžiaga. Ir ne tik todėl, kad ji santykinai pigi. Taip, ji kelia neužbaigtų statybų įspūdį, tačiau kartu, architekto teigimu, kuria lengvumo įspūdį, prie tokio daikto nebijai liestis ir išsyk pradėti jį naudoti.
Žinoma, šios plokštės buvo specialiai paruoštos: nušveistos, nulakuotos, kad būtų patogu ant jų dirbti.
„Liko tik šių plokščių įvaizdis. O jis lygiai toks pats, kaip ir atvirų komunikacijų, betono. Štai betono tame pastate stengėmės palikti tiek, kiek jo buvo. Nors pastato savininko pirminė mintis buvo viską nuglaistyti ir nudažyti, – šypsojosi V. Malenko. – „Kad būtų gražu.“
Ir čia pat pridūrė, kodėl „Adform“ pavyzdžiu turėtų pasekti visos jaunais darbuotojais turtingos kompanijos.
„Biuro įrengimui naudojamos medžiagos turi gerai dėvėtis, nes na, šita chebra, šiuolaikinė karta tikrai naudoja biurą. Jie tiesiog nieko pernelyg nesaugo“, – pastebėjo architektas.
Viena iš darbo vietų. G. Akelio nuotr.
5000 kvadratinių metrų – per du su puse mėnesio
Bendrovės „Statybos procesų valdymas“, vykdžiusios šio biuro įrengimo techninę priežiūrą projektų vadovas Tadas Grincevičius net pats stebėjosi, jog biurą pavyko taip greitai ir sklandžiai įrengti.
„Mūsų darbas buvo užtikrinti, kad patalpos būtų įrengtos taip, kaip nori nuomininkas. Ir laiku. Patalpas pavyko įrengti gana greitai: pradėjome gegužės pabaigoje, o rugpjūčio pradžioje jau įsikėlė darbuotojai. Tad praktiškai du su puse mėnesio truko 5000 kvadratinių metrų vidaus įrengimo darbai“, – prisiminė T. Grincevičius.
Projektų vadovui įsiminė „virtuvės iššūkis“: erdvei, kuria dabar visi žavisi, baldus reikėjo gauti per 5 savaites. Maisto išdavimo linija pagaminta per pusantros savaitės.
„Šiame projekte mus labai spaudė laikas. O iš kai kurių sulaukiau ir tokių komentarų: labai gražus biuras, bet dar tiek liko padaryti... Nei lubų yra, nei sienos nudažytos“, – juokiasi T. Grincevičius.
Jis atskleidė, jog biurą greitai įrengti pavyko todėl, kad skirtingus aukštus įrenginėjo trys skirtingi rangovai. Tačiau.
„Tuomet atsiranda skirtingų projekto interpretacijų: vienas rangovas tam tikrą sprendimą interpretuoja vienaip, kitas – kitaip. Tad vis tik reikėjo šiek tiek perdaryti, kad patalpos atrodytų kaip vienas biuras – ne kaip trys skirtingi“, – pripažino T. Grincevičius.
Bendrovės „Statybos procesų valdymas“ atstovas įsitikinęs: jei subrangovai palaiko gerus santykius ir pasitiki vieni kitais, galima nuveikti daug daugiau.
Betoninė siena saugo kažkieno planus. G. Akelio nuotr.
„Dar turiu pastebėti, jog jei lietuviškose statybose būtų daugiau žmonių, koordinuojančių visą procesą, kiekvienas subrangovas turėtų kokį nors savo atstovą – viskas vyktų daug greičau ir lengviau“, – sakė projektų vadovas.
Varžytuvės – kieno kiečiausias?
O kokios apskritai yra šiuolaikinės biurų įrengimo tendencijos?
„Jau iš nebe pirmo užsakovo girdžiu: „Mes norime padaryti patį geriausią biurą Lietuvoje“. Tiesiog prasidėjo kova dėl darbuotojų. Jau pastebiu žmones vis naujesniuose savo projektuotuose biuruose, – šypsosi arcitektas V. Malenko. – Dirbo vienam, paskui antram, žiūrėk – jau ir trečiam biure. Vyksta itin stipri rotacija. Tendencija yra padaryti gerą biurą darbuotojui. Dėl to randasi restoranai, kuriuose darbuotojai maitinami labai pigiai. Nuosava kavinė užmiesčio biure jau nieko nebestebino. Tačiau turėti kavinę miesto centre (kaip ir „Adform“ atveju), patiems išlaikyti virtuvę, įsigyti įrangą – to dar nebuvo. Dabar įrengiame dar vieną biurą, kuris turės savo kavinę ir sporto klubą.“
Kuriamos vietos, kur darbuotojas galėtų nugriūti pasnausti, investuojama į tobulo oro drėgnumo palaikymą, o visiškai automatiškai valdomas apšvietimas – jau praktiškai būtinybė.
„Nežinau, kaip įvertinti šią tendenciją – darbuotojai tiesiog akyse lempa! Vartydami užsienio puslapius matome tikrai išskirtinius biurus – matyt, ir pas mus tai netrukus ateis“, – sakė V. Malenko.
PROJEKTO SUBRANGOVŲ SPRENDIMAI BIURUI
Bendrovė „Tvertika“, direktorius Žilvinas Trečiokas
Šiame pastatate įdiegėme pastato valdymo sistemą, į ją integruotas šilumos punkto, vėdinimo kamerų, šilumos siurblio „oras-oras“ ir oro kondicionavimo sistemos valdymas. Kiekvieno aukšto šildymas valdomas be žmogaus įsikišimo, reguliuojant radiatorių temperatūrą, per aukštuose esančius stovus. Dėl šios priežasties nereikia pavarų ant radiatorių, pakanka ant stovų esančių pavarų kurių reikia mažiau. Taip taupomi įrengimo kaštai, o komfortas nenukenčia.
Šiam sprendimui naudojant moduliuojančias pavaras nesunku palaikyti komfortišką vidaus temperatūrą, taip pat toks sprendimas neleidžia šalčiui sklisti nuo langų. Biure taip pat įdiegtos CO dujų ir dūmų šalinimo, gaisro gesinimo sistemos. Speciali energijos taupymo sistema leidžia ne tik stebėti, kiek išteklių sunaudojama, tačiau ir atlikti analizę, imtis priemonių kaštų mažinimui.
Bendrovė „Stiklita Vilnius“, direktorius Tomas GIRDŽIUS
Šiame biure įrengėme stiklo pertvaras „Triplan Flexica“, kurios atitiko pastato architektūrinę koncepciją, minimalistinę jo architektūrą.
Šios pertvaros atitinka keliamus garso izoliacijos reikalavimus (nuo 28 iki 54 dB). Didžioji dalis pertvarų yra dvigubo stiklo.
Toks sprendimas leidžia lengvai perplanuoti erdvę: esant poreikiui pertvaros lengvai demontuojamos, sumontuojamos kitoje vietoje, taip kuriamos naujos erdvės.
Taip pat, taupant erdvę, objekte panaudotos kelių tipų (medinės ir stiklinės) stumdomos durys iš mūsų pasiūlos.
Bendrovė „Baltled“, pardavimų direktorius Andrius KULIEŠIUS
Pagal kliento pateiktą koncepciją ir reikalavimus apšvietimui, sukūrėme ir pagaminome nestandartinį produktą, skirtą būtent šio biuro darbo vietoms apšviesti.
Kuriant produktą reikėjo patenkinti tiek architektų, kurie sprendė, kaip jis turi atrodyti ir šviesti, norus, tiek užsakovų, kurie skaičiavo investicijas ir ekonominę naudą, lūkesčius, tiek pastato savininkų, kurie vertino, kad produktas iš esmės atitiktų Premium verslo centro koncepciją, viltis.
Taigi sukūrėme LED linijinę apšvietimo sistemą, kuri yra išskirtinio dizaino, jungiasi prie įdiegtos valdymo sistemos, turi aukštus technologinius parametrus (tokius, kaip efektyvumas, spalvų perteikimo indeksas, apšvietimo tolygumas, ilgaamžiškumas ir kt.), sukuria ypač geras darbo sąlygas ir teikia ekonominę naudą.
Manau, kad „Adform“ – puikus pavyzdys, kaip gali atrodyti šiuolaikinis biuras.
Bendrovė „Delight“, direktorius Laimonas JUCIUS
Mūsų įmonė „Adform“ biure sukūrė apšvietimo koncepciją (parinko šviestuvų išdėstymą ir tipą), parengė apšvietimo vizualizacijas, reikiamus prietaisus, valdymo schemą, tiekė dalį šviestuvų ir programavo jų valdymo įrangą.
Suskaičiuota, kad į natūralų apšvietimą ir patalpų užimtumą (ar patalpoje yra žmogus) reaguojantys šviestuvai gali sutaupyti iki 80 proc. elektros energijos. Kartu sukuriama palankesnė aplinka darbui – gerėja darbuotojo savijauta, kyla darbingumas.
„Adform“ biure su šviestuvais sujungti davikliai fiksuoja apšvietimo lygį patalpoje, taip pat jie fiksuoja, ar patalpose yra žmonių. Apšvietimas įsijungia tik užfiksavus žmonių judėjimą (tam užtenka rinkti tekstą kompiuterio klaviatūra), esant nepakankamam apšvietimo lygiui. Kurį laiką neužfiksavus judėjimo, apšvietimas išsijungia.
Tam tikrose biuro zonose įrengti nuotolinio valdymo pultai, leidžiantys rankiniu būdu reguliuoti apšvietimą. Poilsio, restorano zonoms apšviesti panaudoti garsių gamintojų ir dizainerių sukurti šviestuvai, kuriuos yra labiau įprasta matyti namų interjeruose.
„Adform“ supranta, jog tik laimingi darbuotojai gali pasiekti išskirtinių rezultatų.
Bendrovė „Tikslita“, direktorius Algirdas TUMOSA
„Adform“ biure atlikome apdailos darbus: įrengėme gipsines pertvaras, lubas, sienas, išklojome plyteles. Biuro projektas buvo tvarkingai ir inovatoriškai sudėliotas architektų, teliko jų sprendimus įgyvendinti.
Šiame biure atsirado skirtingų spalvų sienos, kai kur – fototapetai. Dalyje patalpų liko betoninės sienos be apdailos. Tai vienas iš mums tekusių iššūkių: kad ta grubi statyba darniai susilietų su „išlaižyta“ apdaila, kad niekas nepajustų ryškaus skirtumo.
Plika akimi to gal ir nesimato, tačiau tokios biuro vietos pareikalavo iš mūsų daugiau laiko ir įgūdžių – kai kuriais atvejais nutinkuoti tą betoną būtų lengviau.
Iš biuro naujovių – kai kurie sienų fragmentai išdažyti specialiais dažais, ant kurių galima rašyti kreida. Tuo metu pasitarimų kambariuose atskiros sienos padengtos danga, ant kurios galima rašyti markeriais.
Darbuotojai panorėję gali aprašinėti visą sieną iki lubų – ji lengvai nusivalo kempinėle. Įdomu tai, jog plika akimi sunkiai atskirsi, ant kurios sienos gali rašyti.
Beje, kiekvieno aukšto sanitarinis mazgas turi skirtingą grindų raštą. Nežinau, galbūt čia slapta bendrovės darbuotojų navigacinė sistema? (juokiasi) Jei rimtai, tai įdomus sprendimas, suteikiantis išskirtinumo kiekvienam šio biuro aukštui.