Valstybinė kultūros paveldo komisija pateikė siūlymus dėl statybų Vilniaus kultūros paveldo objektuose
2023-01-31 05:12
Valstybinė kultūros paveldo komisija išanalizavo didelio rezonanso visuomenėje sulaukusių statybų procesus Vilniaus Baroko ansambliuose. Išvadose teigiama, kad konfliktinę situaciją lėmė sisteminės paveldosaugos problemos, tarp kurių svarbiausios yra teisės aktų trūkumai, nenuoseklus atsakingų institucijų veikimas, principingumo stoka, nepakankamas veiklos skaidrumas ir nuolaidžiavimas projektų vystytojų interesams. Paveldo komisija pateikė siūlymus, kaip būtų galima pagerinti tyrime aptartus procesus.
Simonos Dojankevičiūtės nuotr.
Minimos įmonės
Valstybinė kultūros paveldo komisija,
DO architects, UAB
Archinova, UAB
„Vilniaus Baroko ansambliuose vykdomos statybos sukėlė ir tebekelia didelį rezonansą visuomenėje, o visuomenės keliami klausimai dėl kultūros paveldo apsaugos yra labai svarbi mūsų funkcija. Be to, šios kadencijos Paveldo komisija yra sutarusi identifikuoti ne pavienes, o sistemines paveldo apsaugos problemas“, – apie aplinkybes, paskatinusias pradėti tyrimą, sakė Valstybinės kultūros paveldo komisijos pranešime cituojama pirmininkė doc. dr. Vaidutė Ščiglienė.
Nuo 2021 m. birželio vykdyto tyrimo tikslas buvo išnagrinėti ir rekonstruoti šiuose dviejuose Vilniaus Baroko architektūrą reprezentuojančiuose nacionalinės reikšmės objektuose vykdytos plėtros procesą, įvardinti ir paviešinti neigiamą poveikį kultūros paveldui turėjusius veiksnius, bei pateikti išvadas dėl sisteminių paveldo apsaugos problemų. Tyrimo metu Paveldo komisijos nariai ir išorės ekspertai gilinosi į sklypų ir pastatų privatizavimo procesą, ansambliuose atliktus tyrimus ir ekspertizes, vertinimo tarybų sprendimus ir apsaugos reglamentus, teritorijų planavimo procesą, analizavo architektūrinius konkursus ir statybų įgyvendinimą, viešojo intereso gynimo sąlygas.
Apgaulinga įstatymų laikymosi regimybė: deklaruojama viena, o daroma kita
Tiriant privatizavimo procesą nustatyta, jog investuotojai, pirkdami pastatus ir sklypus žinojo apie šiems objektams taikomus paveldosauginius apribojimus, tačiau po privatizacijos jų nesilaikė. Paveldosaugos reikalavimai po privatizacijos buvo tikslinami ir keičiami projektų vystytojams naudinga linkme.
Analizuodama nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybų sprendimus ir apsaugos reglamentus Paveldo komisija nustatė tam tikrus dėsningumus. Abiem atvejais Vilniaus savivaldybės nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybose buvo priimti sprendimai leisti padalinti istoriškai susiklosčiusias paveldo objektų teritorijas į kelis paveldosaugos požiūriu nevienodos vertės sklypus. Sumažinus nacionalinės reikšmės ansamblių teritorijas, nuo jų atskirtuose paveldo apsaugos požiūriu žemesnio reikšmingumo sklypuose buvo sudarytos sąlygos vystyti statybos projektus (greta Misionierių bažnyčios jau iškilo „Misionierių sodų“ gyvenamieji namai, Šv. Jokūbo ligoninės teritorijoje darbai tebevyksta).
Be to, padalijus ansamblius į paveldosaugos požiūriu skirtingos vertės sklypus, su jais susijusius klausimus pradėjo svarstyti skirtingos institucijos – minėta Vilniaus miesto nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba ir analogiška taryba prie Kultūros paveldo departamento. Šioji, neturėjo informacijos apie tai, kokie sprendimai priimami greta barokinių ansamblių suformuotuose sklypuose, tarybų sprendiniai nekoreliavo tarpusavyje.
Nustatyta, kad neretai dokumentuose būdavo deklaruotas paveldosaugos reikalavimų laikymasis, bet realiai vykdyti jiems prieštaraujantys veiksmai. Pavyzdžiui, Misionierių ansamblio atveju Kultūros paveldo departamento Vilniaus skyriaus išduotuose specialiuosiuose paveldosaugos reikalavimuose minima formuluotė „statyba atkuriant neišlikusį sklypo užstatymą“, tačiau realybėje buvo projektuojami visiškai kitokie nauji statiniai. Ten pat nurodyta vadovautis vienas kitam prieštaraujančiais dokumentais, tokiu būdu formaliai įvardijant saugiklius, bet realybėje atveriant kelią interpretacijoms ir selektyviam reikalavimų išpildymui.
Pilkoji tyrimų zona
Paveldo komisija atkreipė dėmesį, rašoma pranešime, į paveldo objektuose vykdomų specialiųjų tyrimų ir ekspertizių spragas – Lietuvoje iki šiol neapibrėžti ir nereglamentuojami urbanistiniai, kultūrinio kraštovaizdžio ir panašūs tyrimai, nėra išplėtota jų metodika, trūksta teisės aktų, nustatančių kokių rūšių ir kokios apimties tyrimus būtina atlikti prieš planuojant ūkines veiklas. Abiem atvejais prieš projektavimo darbus nebuvo atlikti nešališki taikomieji tyrimai, kuriuose būtų atskleista Misionierių ansamblio ir Šv. apaštalų Pilypo ir Jokūbo komplekso reikšmė urbanistinėje aplinkoje. O ardomieji tyrimai neturėjo įtakos paveldo objektų aplinkos ir tūrinės-erdvinės struktūros išsaugojimo klausimams. Jie buvo atliekami per vėlai – kartu su projektavimo darbais ar netgi taikantis prie pastarųjų. Priimant sprendimus dėl naujų statybų nesivadovauta ankstesnių tyrimų išvadomis arba jos pernelyg laisvai interpretuotos. Jau ne pirmą kartą Paveldo komisija atkreipia dėmesį, kad tyrimų medžiaga nėra sisteminama, recenzuojama ir viešai prieinama.
Analizuojant duomenis išryškėjo ir skaidrumo problema – Lietuvoje taikomieji paveldo tyrimai dažniausiai finansuojami privačiomis investuotojo lėšomis, todėl egzistuoja galimybė paveikti jų rezultatus. Tas pats pasakytina ir apie paveldosaugos specialiąsias ekspertizes, kuriose nauja statyba taip pat gali būti įvertinta tendencingai.
„Mažų žingsnelių“ praktika – tikslinga strategija ar institucinio nuoseklumo trūkumas?
Tyrimas išryškino vieną opiausių problemų – sprendimų priėmimo fragmentiškumą. Su nagrinėtais Baroko objektais susiję klausimai buvo sprendžiami nedideliais etapais, priimant dalinius, kultūros paveldo saugojimui iš pirmo žvilgsnio nekenksmingus sprendimus. Jie buvo tvirtinami vis kitos sudėties Vilniaus miesto ir Kultūros paveldo departamento nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybose, o procesas vyko ne vienerius metus. Taip nuosekliai vykdomomis nedidelėmis procedūromis buvo esmingai pakeista urbanistinė bei architektūrinė aptariamų kompleksų visumos koncepcija, o pakeitimų suma nulėmė didelius paveldo verčių praradimus. Komisija nesiima vertinti ar tai buvo daroma kryptingai, ar tai tiesiog institucinio nuoseklumo stoka.
Reikšminga ir tai, kad tiek Vilniaus miesto, tiek ir Kultūros paveldo departamente suburtose vertinimo tarybose esama darbo tvarkos trūkumų: su nagrinėjama medžiaga tarybų nariai dažnai būna supažindinami posėdžių išvakarėse arba net jų metu, informacija pateikiama nepilnos apimties, o posėdžio protokolas vėliau tarybų nariams nebūna siunčiamas. Taip atsiranda galimybė manipuliuoti tarybos narių nuomone. Ydinga ir tai, kad vertinimo tarybose dalyvauja su vystytojo projektu tiesiogiai susiję planavimo ir projektavimo etapų specialistai, sukeldami reputacinę žalą tiek sau, tiek visai paveldosaugininkų bendruomenei.
Nykstantis savitumas, architektūriniai konkursai ir strateginio bylinėjimosi reiškinys
Paveldo komisija akcentuoja, kad tirtais atvejais teritorijų padalinimo bei tikslinimo procedūros atliktos tose teritorijose statybas numačiusių bendrovių iniciatyva ir atitiko jų interesus – nuo vienuolynų atskirtuose gretimuose sklypuose buvo sudarytos sąlygos intensyviai daugiaaukštei statybai. Nors vienas iš tirtų objektų, Misionierių ansamblis, patenka į UNESCO Pasaulio paveldo vietovės – Vilniaus istorinio centro – teritoriją, kurioje galioja itin griežti apribojimai, tai ansamblio neapsaugojo nuo užstatymo – 2015 m. specialiojo plano viršenybę Vilniaus senamiesčio apsaugos reglamentui patvirtino tuometis Kultūros ministras.
Abiejuose paveldo objektuose sumanytų naujų statybų projektams nepritarė nei visuomenė, nei profesionalų bendruomenės. Misionierių ansamblio atveju 2014 m. architektūrinį konkursą laimėjęs UAB „Do Architects“ projektas susilaukė aštrios neigiamos visuomenės reakcijos, UNESCO atstovų dėmesio ir viešojo intereso gynimo iniciatyvų (tame tarpe – iš Valstybinės kultūros paveldo komisijos). Tačiau nei projektuotojai, nei projektą tikrinantys valstybės ar savivaldybės tarnautojai neatsižvelgė į pastabas, o projektuotų statinių apimtys, atvirkščiai, netgi išaugo. Kiek kitaip klostėsi projektavimo procesas buvusios Šv. Jokūbo ligoninės teritorijoje. 2018 m. projektą vystė UAB „Archinova“, tačiau ir vėl kilus audringoms viešoms diskusijoms, vystytojai buvo priversti atsisakyti pasirinktos architektūrinės vizijos ir paskelbti architektūrinį konkursą, kurį 2019 m. laimėjo ta pati UAB „Do Architects“, kurios projektas įgyvendinamas šiuo metu ir jo poveikis aplinkai dar nėra matomas.
Architektūrinių konkursų metu jų dalyviai ir vertinimo komisijos nariai į konkurso sąlygose pridėtus paveldo apsaugos reikalavimus žiūrėjo kaip į rekomendaciją, o konkursų rezultatus lėmė individualios architektų kūrėjų raiškos savybės ir būsimų investuotojų interesų išpildymas. Vėliau, iškilus akivaizdiems prieštaravimams, statybų verslo ir paveldosaugos atstovų derybose paveldo vertė dažniausiai aukota, prioritetą teikiant projektus vystančių įmonių lūkesčiams.
Tyrime Paveldo komisija taip pat atkreipė dėmesį ir į strateginio bylinėjimosi reiškinį, kuomet vystytojas daro spaudimą aktyviems visuomenės atstovams ir institucijoms keldamas bylas teisme.
Nustatytoms problemoms – Paveldo komisijos siūlymai
Valstybinė kultūros paveldo komisija pateikė pasiūlymus kaip galėtų būti išvengta panašių atvejų pasikartojimo ateityje: nuo teisės aktų keitimo, nešališkų paveldo tyrimų reglamentavimo, vertinimo tarybų darbo tvarkos gerinimo, architektūros konkursų tobulinimo, korupcijai atsparios aplinkos kūrimo, visuomenės informavimo ir įtraukimo didinimo, bei daugelį kitų.
Su pilnu tyrimu ir visais Paveldo komisijos pasiūlymais galite susipažinti čia.
Tyrimą atliko Paveldo komisijos nariai doc. dr. Vaidutė Ščiglienė, dr. Viltė Janušauskaitė, dr. Dalia Vasiliūnienė, Andrijana Filinaitė, Augis Gučas. Tyrimus vertino ekspertės architektės Asta Prikockienė ir Giedrė Filipavičienė. Talkino Paveldo komisijos administracijos darbuotojai Viktorija Gadeikienė ir Rimantas Bitinas.
Valstybinė kultūros paveldo komisija yra Seimo, LR Prezidento ir LR Vyriausybės ekspertė ir patarėja valstybinės kultūros paveldo apsaugos politikos, jos įgyvendinimo, vertinimo ir tobulinimo klausimais.
Aktualijos
2024-12-02 09:33
Susisiekimo ministras ir Aplinkos ministras patvirtino teisės aktų pakeitimus, kuriais vadovaujantis, inžinerinius tinklus kelio juostoje bus galima tiesti, įgyvendinant Valstybei svarbaus projekto statusą turinčius projektus. Kelių techninio reglamento (KTR) pakeitimai pritaikyti ir Valstybės valdo...
2024-11-30 11:04
Aplinkos ministerija, siekdama užbaigti 2024 m. sausio 1 d. pradėtą kompetencijų valstybinių erdvinių duomenų, Georeferencinio pagrindo kadastro, Lietuvos erdvinės informacijos portalo, Topografijos ir inžinerinės infrastruktūros informacinės sistemos (TIIIS) vystymo funkcijų konsolidavimą ir telkda...
2024-11-30 10:54
Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos nutarimu daugiabučio namo būsto administratorės UAB „Paslaugos būstui“ direktorė buvo nubausta pagal LR administracinių nusižengimų kodeksą už tai, kad ji nepaskelbė informacijos apie remonto darbų pirkimą, jų finansavimo šaltinius interneto svetainės la...
2024-11-30 08:38
Susisiekimo ministras ir Aplinkos ministras lapkričio 29 d. patvirtino teisės aktų pakeitimus, kuriais vadovaujantis, inžinerinius tinklus kelio juostoje bus galima tiesti, įgyvendinant Valstybei svarbaus projekto statusą turinčius projektus. Kelių techninio reglamento (KTR) pakeitimai pritaikyti ir...
2024-11-29 14:27
Šią savaitę susisiekimo ministras Marius Skuodis patvirtino naująsias Dviračių ir pėsčiųjų infrastruktūros planavimo ir projektavimo taisykles. Nuo šiol visa bevariklio transporto inžinerinė infrastruktūra – dviračių, pėsčiųjų ir dviračių takai, įrengiamos dviračių gatvės – turės būti projektuojama ...
2024-11-29 12:23
Lietuva pradeda įgyvendinti Šveicarijos ir Lietuvos bendradarbiavimo programą „Profesinis mokymas ir rengimas", kuria sieks gerinti mokymosi visą gyvenimą sistemą, skatinti švietimo ir verslo partnerystę bei sudaryti palankesnes sąlygas migrantų integracijai į darbo rinką.
2024-11-29 11:17
Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) ir UAB Rheinmetall Defence Lietuva pasirašė 339,36 ha valstybinės žemės sklypo, esančio Radviliškio r. sav., Baisogalos sen., Kemėrų kaime 3, nuomos sutartį.
2024-11-29 07:09
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija (Statybos inspekcija) sulaukia klausimų, kodėl asmenys kviečiami į administracinio nusižengimo tyrimus dar nesuėjus privalomojo nurodymo įvykdymo terminui, per kurį privaloma pašalinti pažeidimą. Statybos inspekcija paaiškina, kad administracinė...
2024-11-28 15:44
Siekdama įvertinti efektyviausiai vykdytus viešuosius pirkimus, Ekonomikos ir inovacijų ministerija kartu su Viešųjų pirkimų tarnyba paskelbė 12 organizacijų ir įmonių, kurios tai atliko geriausiai.
2024-11-28 09:45
ILTE kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija sukurtai priemonei pramonės modernizavimui „Pokytis" papildomai skirtas 80 mln. eurų finansavimas. Nuo lapkričio 27 d. Vidurio ir vakarų Lietuvos įmonėms tapo prieinamos dvi naujos finansavimo kryptys.
2024-11-27 12:58
Aplinkos ministras pasirašė statybos techninio reglamento (STR) „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ pataisas, kuriomis tobulinama pastatų techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Nauja tvarka leis prioritetą teikti rizikin...
2024-11-27 12:49
Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda paskyrė Darių Vedricką Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriumi penkerių metų kadencijai.
2024-11-27 12:47
Aplinkos ministras pasirašė statybos techninio reglamento „Statybos dalyvių atestavimo ir teisės pripažinimo tvarkos aprašas“ pakeitimus, susijusius su atestuotų rangovų dokumentų peržiūra bei atestavimo ekspertų funkcijomis.
2024-11-27 09:50
Aplinkos ministras pasirašė statybos techninio reglamento (STR) „Pastatų atitvaros. Sienos, stogai, langai ir išorinės įėjimo durys" pataisas, sudarysiančias sąlygas projektuotojams ir statytojams kurti ir naudoti netipinius vėdinamų fasadų sprendinius, mažiau ribojant ūkinę veiklą, didinant sąžinin...
2024-11-27 09:44
Energetikos ministerija parengė ir Vyriausybei teikia svarstyti įstatymų projektų paketą, siekiant įgyvendinti naująją Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl energijos vartojimo efektyvumo. Ši direktyva numato ambicingesnius energijos suvartojimo ir taupymo reikalavimus bei tikslus, kuriuos Lie...
2024-11-27 09:17
Daugiabučių bendrijos, namų administratoriai ir apšvietimo stulpų valdytojai kviečiami pasinaudoti valstybės parama, skirta privačioms elektromobilių įkrovimo prieigoms įrengti. Lietuvos energetikos agentūra, vykdydama Energetikos ministerijos inicijuotą jungtinį projektą, š.m. lapkričio 27 d. skelb...
2024-11-26 15:26
Nepatikimų tiekėjų sąrašai yra naudojami ne tik viešųjų pirkimų reguliavime, bet ir tarptautinėse finansų institucijose, siekiant užtikrinti skaidrumą ir sąžiningą konkurenciją.
2024-11-26 09:25
Skaidriai dirbančiojo ID – tai QR kodas, kuris naudojamas statybos darbus (net ir vykdant privačių namų ar butų remontą) atliekantiems identifikuoti. Šis kodas užtikrina, kad asmuo yra įdarbintas arba deklaravęs savarankišką veiklą. Atvejai, kai fiziniai asmenys, atliekantys statybos darbus, neturi ...
2024-11-26 09:11
Liūdną 2024 m. nelaimingų atsitikimų darbe statistiką lemia daugkartinių VDI teiktų rekomendacijų bei raginimų užtikrinti saugias sąlygas pavojingiausius darbus atliekantiems darbuotojams ignoravimas, kai darbuotojams pavedama dirbti su nesaugiais įrenginiais, neįrengiamos kolektyvinės apsaugos prie...
2024-11-26 08:10
CPO LT elektroninio katalogo ir elektroninio pirkimų centro viena iš varomųjų jėgų – daugiabučių renovacijos projektai, todėl didžiąja dalimi su jais susijusi ir statybų srities pirkimų kataloge plėtra. Tačiau vien tuo CPO LT neapsiriboja: siekis – kad užsakovai kataloge rastų visą reikiamų paslaugų...