2025 m. birželio 24 d. antradienis, 23:58:13
Reklama  |  facebook

Vilniaus metro: jau šiandien turime, tik dar nenaudojame

2025-01-24 13:05
Sostinėje vėl garsiau skambant diskusijoms apie esamas ir naujas viešojo transporto rūšis, daugelis vilniečių pamiršta ar nesuvokia, kad mieste jau seniausiai turime veikiančią metro infrastruktūrą tarp Naujosios Vilnios ir Aukštųjų Panerių ar net toliau. Kokybiškas šios linijos integravimas į Vilniaus viešojo transporto sistemą būtų nepalyginamai pigesnis už naujos infrastruktūros statybas ir padėtų atsakyti į ateities miesto bei transporto plėtros klausimus.
nuotrauka
Maksimas ZACHAROVAS, „Naujosios Vilnios miesto bendruomenės“ Tarybos pirmininkas


Minimos įmonės
LTG (Lietuvos geležinkeliai), AB
DO architects, UAB
Inreal, UAB

Puikiai prižiūrėta, visiškai elektrifikuota, dvikelė, centrinę stotį kertanti geležinkelio linija tarp Naujosios Vilnios ir Panerių ne tik „galėtų būti“, bet visai neseniai ir realiai veikė kaip neoficialus metro. Iki 2019 m. šios stotys buvo sujungtos be persėdimų reisuose „Naujoji Vilnia-Kaunas“ ir „Naujoji Vilnia-Trakai“, ir tik paskutinius 5 metus abu šie maršrutai oficialiai pradedami ir užbaigiami Vilniaus geležinkelio stotyje. Toks maršrutas, kurio 100 proc. driekiasi Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje, veikia ir šiandien, tik dabar jau reikėtų persėsti: pvz., iš traukinio „Kena-Vilnius“ į „Vilnius-Kaunas“. Geležinkelių ir transporto entuziastams šypseną gali kelti tai, kad vienu metu neoficialią miesto metro funkciją atlikdavo (o netrukus turbūt ir vėl atliks) tarptautiniai traukiniai „Vilnius-Daugpilis“.

Yra panašumų su kitų Europos šalių transporto tinklais

Teisybės dėlei, dabartinė Vilniaus infrastruktūra yra ne grynasis metro (paprastai požeminis ir gana tankus), o Vokietijos didmiesčiuose randamų S-Bahn arba Paryžiaus regiono RER tinklų analogas. Tai – miestų centrus su priemiesčiais sujungiančios, 1 km ir didesnį atstumą tarp stotelių turinčios intensyviai kursuojančių traukinių linijos. Kitaip nei metro ar autobusai, jos dažnai valdomos ne atitinkamų savivaldybių, o nacionalinių geležinkelių, tačiau yra pilnai integruotos į miestų bilietavimo ir judumo sistemas. Nekertant savivaldybės, regiono ar tolimų zonų ribų, tokiems traukiniams galioja tas pats bilietas su identiška kainodara kaip ir miesto centre.

Žinoma, toks vilnietiško „S-Bahn“ maršrutas nebuvo ir nėra pilnai integruotas į Vilniaus JUDU bilietų sistemą: net jei LTG neseniai pradėjo platinti jungtinius bilietus, kainodaros požiūriu tai yra du atskiri bilietai be sutaupymų. Be to, natūralu, kad tiesioginiai keleivių srautai tarp Naujosios Vilnios ir Panerių kol kas yra simboliniai – didžioji dalis važiuoja į centrinę stotį arba iš jos. Galiausiai, tiek iki 2019-ųjų, tiek ir šiandien Vilnius su savo priemiesčių stotimis yra sujungtas gana neintensyviai: su atitinkamai 11 ir 24 išvykimais per darbo dieną bei aiškiai išreikštais rytiniais ir vakariniais pikais. Tačiau visa tai jau dabar yra idealus atspirties taškas tolesniems intensyvinimams, patobulinimams, integracijoms ir plėtrai.

LTGLTG nuotr.

Neišnaudotos geležinkelio galimybės

Naujosios Vilnios bendruomenė pernai surengė ne vienas dirbtuves ir net rajono „Darnaus judumo forumą“, kuriame buvo pristatytos kelios reikšmingos vizijos, įskaitant geležinkelių įveiklinimą. Apibendrinant bendruomenės atliktus tyrimus ir pasiūlymus, jau šiandien iš Naujosios Vilnios centrą galima traukiniu galima pasiekti per 12 min. arba dukart greičiau nei autobusais ar automobiliais.

Tai kuria poreikį ir prielaidas jau dabar integruoti miesto traukinį į Vilniaus viešojo transporto sistemą, o žvelgiant į tolesnę perspektyvą – intensyvinti esamą liniją ne tik su dažnesniais traukiniais, bet ir naujais sustojimais kas kilometrą: Žaliakalnyje, Kučkuriškėse, Pavilnyje (jau veikia, leidžia pasiekti Belmontą ir tyrinėti Pavilnių regioninį parką), Juodajame Kelyje (Markučiuose), Rasose, Naujamiestyje ir Vilkpėdėje. Svarstytina ir esamą geležinkelio liniją urbanizuoti dar toliau į Kenos pusę su Sporto (kitapus Vilnelės ties stadionu), Linksmosios g., Elektrinių traukinių depo, Verbų ar Viktariškių sustojimais. Daugelis minėtų stotelių jau šiandien kilometro spinduliu „padengia“ tūkstančius gyventojų, arba galėtų tiek padengti, jei šiose teritorijose suaktyvėtų NT plėtra. Tolimoje perspektyvoje tokia linija galėtų aptarnauti ir 100 tūkst. potencialių pietinės Vilniaus dalies gyventojų. Beje, vadovaujantis gerąja užsienio praktika, priemiestinis geležinkelis yra neatsiejamas nuo infrastruktūros dviračiams ties kiekviena stotele, šitaip dar labiau išplečiant jo įtakos sferą.

Pozityviai nuteikia ir tai, kad šias idėjas jau yra girdėję miesto, JUDU ir geležinkelių atstovai. Visi jie sutaria, kad miesto geležinkelis puikiai papildytų Vilniaus viešojo transporto stuburą. Paradoksalu tai, kad iki realių naujų žingsnių šiandien pirmiausia reikėtų ne pinigų ar žinių, o dažnesnio susėdimo prie bendro stalo. Naujosios Vilnios bendruomenė užmezgė ryšius ir su „Do Architects“ studija, žadančia moralinį ir praktinį miesto geležinkelių vystymo idėjos palaikymą.

Suprantama, kad net ir dabartinės geležinkelių infrastruktūros integravimas į Vilniaus viešojo transporto sistemą būtų nemenkas iššūkis, reikalaujantis rimto tarpinstitucinio bendradarbiavimo. Todėl net ir esant principiniam visų interesantų sutarimui, realiausia pradėti nuo lengviausiai įgyvendinamų ir mažiausiai naujoms investicijoms imlių žingsnių.

Šiandien naivu tikėtis, kad jau netrukus visoje atkarpoje tarp Naujosios Vilnios ir Panerių pridygs naujų tarpinių stotelių bei kursuos specialūs nauji miestietiški traukiniai. Bet kartu yra tikėtina, kad esamų tarpmiestinių reisų sutankinimas ir pritaikymas „vidiniams“ Vilniaus maršrutams, o galbūt dar ir papildomi atskiri Vilnia-Paneriai važiavimai, yra įmanomi tiek su šiandienos riedmenimis, tiek ypač tuomet, kai LTG pasieks užsakyti nauji traukiniai.

Naujosios Vilnios miesto bendruomenės nuotr.

Vizija ir infrastruktūra jau egzistuoja, reikia tik „įdarbinti“

Jeigu tokia, tebūnie „eksperimentinė“, metro linija būtų paleista, ji padėtų išbandyti ne vieną tolesnei plėtrai svarbų dalyką: pilną bilietų integraciją (įskaitant lengvatų, pajamų ir sąnaudų dalybų bei kitus aspektus) ir įvairius kitus tarpinstitucinius klausimus, keleivių srautus ir jų pokyčius, naujos infrastruktūros poreikį ir kt. Turint šiuos atsakymus, paprasčiau taptų priimti jau kiek sudėtingesnius sprendimus: infrastruktūrą dviračiams, privažiuojamuosius vietinius maršrutus, naujas tarpines stoteles (pvz., bent jau Rasose, Naujamiestyje, Vilkpėdėje ir kt.), naujus riedmenis ir kt. Suprantama, kad šiandienos LTG traukiniai nepritaikyti priemiestiniam eismui: tam reikėtų specialių riedmenų su daugiau durų, greitu įlipimu ir pritaikymu dažnesniam stabdymui bei įsibėgėjimui. Tačiau jei suveiktų pradinis eksperimentas su esamomis priemonėmis, toks įsigijimas taptų daug labiau svarstytinas.

Jeigu pasiteisintų ir visa tai, kodėl ateityje nežengus dar toliau? Pavyzdžiui, gyvenamąja ir prioritetine teritorija naujausiame bendrajame plane virtusi Vilkpėdė jau šiandien turi daugiausia vieno kelio ir neelektrifikuotą miesto geležinkelių tinklą, bet galbūt investicijos į jo ir šitaip viso „metro“ plėtrą dar būtų racionalios? Juo labiau, kad buvusios pramoninės teritorijos čia jau kurį laiką pamažu virsta biurais, sporto ar net meno erdvėmis, taip pat „Betono fabriko“ bendruomene, kur vykstančius privačius renginius kartais aplanko užsakomieji traukinių reisai. Tokie retkarčiais atvyksta ir į Naujoje Vilniuje prieš keletą metų konvertuotas „Dūmų fabriko“ erdves šalia istorinės dalgių gamyklos.

Beje, buvusios „Vilniaus baldų“ teritorijos valdytoja „Inreal“ grupė Vilkpėdėje patalpas išnuomojo nemažus lankytojų srautus jau generuojančiam tinklinio bei krepšinio kompleksui, taip pat didžiausiam Baltijos šalyse kartingų klubui ir kitiems verslams, o ateityje planuoja šių erdvių konversiją į gyvenamąją, administracinę ir komercinę paskirtį. Bendrovė teigia palaikanti bet kokią tolesnę transporto plėtrą: pradedant realistiškiausiais planais su jau esamais bėgiais ir baigiant jų plėtra.

Dūmų fabrikas, Urbanistikos forumasDūmų fabrikas. 
„Urbanistikos forumo“ nuotr.

Jei Naujosios Vilnios-Panerių geležinkelio ašis taptų strategine ir prioritetine, ateities Vilniaus planavimo dokumentai palei ją galėtų koncentruoti miesto plėtrą, šitaip dar labiau didinant jos aktualumą ir kartu patogumą gyventojams. Galiausiai, galime žvelgti dar plačiau: jau šiandien turime bėgius iki Kenos, Švenčionėlių ir Šalčininkų kryptimis, per faktinį Vilniaus priemiestį Lentvarį link Kauno, Trakų ir Varėnos, taip pat oro uosto, Kyviškių ir Vaidotų „žiedą“, netgi bėgius iki Grigiškių, didžiulės Aukštųjų Panerių-Kirtimų-Vokės verslo zonos ar Gariūnų – visa tai taip pat įveiklinama. Tai šiandien galbūt ir nėra tankiausiai gyvenamos Vilniaus zonos, tačiau greitieji miesto traukiniai jas galėtų tokiomis paversti.

Reikšminga jungtis miestui plečiantis

Grįžtant prie šiandienos realybės, ji vis vien skatina bandyti žengti pirmuosius žingsnius, tokius kaip integracija į viešąjį Vilniaus transportą, taktinis traukinių tvarkaraštis su reguliariais intervalais, priderinti privežamieji autobusai ir kt. Naujoje Vilnioje dabar gyvena apie 40 tūkst. gyventojų, o centrinės šio rajono dalies tankis siekia 14 tūkst. gyventojų į kvadratinį kilometrą: tai viršija Amsterdamo, Prahos, Budapešto, Barselonos ir daugybės kitų miestų centrinių rajonų rodiklius. Aukštieji Paneriai nėra tokie tankūs, tačiau čia veikia kelios stambios logistikos bendrovės, o LTG teigimu, ši stotis keleivių yra naudojama netgi aktyviau nei Naujosios Vilnios. Be to, pvz., Paneriuose veikiančios „Demokratinės mokyklos“ atstovai teigia, kad jau šiandien beveik 50 proc. mokinių ir pedagogų kasdien su centru susisiekia traukiniais, todėl jie palaikytų tolesnę šios linijos plėtrą ir modernizavimą. Šis atvejis kartu yra puikus įrodymas, kad 1 km ar 10 min. atstumas nuo traukinių stoties pėsčiomis (o dar geriau – dviračiu) yra praktiškas ir visiškai racionalus.

Visa tai yra priežastys jau šiandien visoms suinteresuotoms pusėms toliau sėsti prie bendro stalo, kalbėti, galvoti ir, svarbiausia, pabandyti padaryti. Naujosios Vilnios bendruomenė viešai įsipareigoja tokias iniciatyvas ne tik palaikyti, bet ir praktiškai prie jų prisidėti idėjomis, gyventojų apklausomis bei kitomis formomis. Be kasdienių praktinių sumetimų, naujavilniečiams geležinkelio linijos stiprinimas būtų svarbus ir kaip galimas stimulas pilnavertiškai rajono transformacijai, įveiklinant vertingą pramonės paveldą ir kuriant pilnavertišką bei gyvybingą Naujosios Vilnios centrą. 
Statybunaujienos.lt



Komentaras

nuotrauka
2025-06-23 12:46
Ant daugiabučių laiptinių sienų ir savo pašto dėžutėje dažnas randa pasiūlymą – „Pirkčiau butą jūsų name". Iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti kaip patraukli galimybė greitai parduoti būstą, tačiau, pasak nekilnojamojo turto (NT) specialisto Tado Meiliūno, už šių skrajučių dažnai slypi visai kiti t...
nuotrauka
2025-06-19 11:15
Nors 25 tūkstančiai šalies įmonių turi paskolų kredito įstaigose, tačiau bendras verslo kreditavimo lygis išlieka vienas žemiausių Europos Sąjungoje (ES). Ekspertai pastebi, kad daugeliui įmonių nepavyksta peržengti net pirmojo laiptelio norint gauti paskolą – pateikta kreditavimo paraiška dažnai yr...
nuotrauka
2025-06-17 15:47
Sukaupti pinigų būstui įsigyti yra vienas populiariausių tikslų, kuriuos sau kelia taupantis jaunimas. O kad Lietuvos jaunimas taupo, rodo naujausia apklausa: 77 proc. 18–29 metų gyventojų nurodė turintys santaupų. Dalis jų santaupas laiko indėliuose arba investuoja, siekdami savo tikslą pasiekti gr...
nuotrauka
2025-06-12 12:20
Ketvirtadienį Seime svarstant pelno mokesčio tarifo didinimą iki 17 proc., Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) prezidentė Elena Leontjeva sako, kad politikai neatsižvelgė į ekonomistų bei verslo raginimus išmintingai atsverti vykstantį kapitalo nutekėjimą iš Lietuvos.
nuotrauka
2025-06-09 08:43
Šiandien tvarumas tapo žodžiu, kuris vieniems kelia viltį, o kitiems – akių vartymą. ESG, arba trys žodžiai – aplinkosauga, socialinė atsakomybė ir valdysena – šiandien skamba visur: prezentacijose, strategijose, ant kavos puodelių ir „Slack'ų“ statusuose. Bet kai įsigilini, pasimeti. Kiek iš to – t...
nuotrauka
2025-06-06 09:43
Šiltuoju metų laiku, kai vaikai leidžia vasaros atostogas, ne visi tėvai gali turėti tiek laisvo laiko, kiek jų atžalos. Primename, kad Lietuvos Respublikos darbo kodeksas įtvirtina galimybes tėvams derinti darbo ir šeimos įsipareigojimus.
nuotrauka
2025-06-03 11:59
Klausimų apie atostogas darbo teisėje pagausėja kiekvieną vasarą, o pastaruoju metu atsiranda ir nauja tema – ar darbdavys gali vienu ypu atostogų išleisti visą kolektyvą? Ar grupinių atostogų planavimas neprasilenkia su Darbo kodekso nuostatomis? Ir ar toks sprendimas darbuotojams tikrai naudingesn...
nuotrauka
2025-05-28 15:32
Nors pastaraisiais metais daugėja įmonių, sakančių, kad darbuotojų kaita yra vienas didžiausių darbo rinkos iššūkių, tačiau žmonių noras ieškoti vis naujų darboviečių jau mažai ką stebina. Daugėja ir norinčių vienu metu dirbti per dvi ar kelias darbovietes. Darbo teisė gyventojams tokią galimybę sut...
nuotrauka
2025-05-26 15:48
Skirtinguose Lietuvos regionuose gyvenantys žmonės turi skirtingus prioritetus, kai renkasi, kur gyventi – tai parodė naujausias „Luminor“ banko užsakymu atliktas „Norstat“ tyrimas. Nors visiems aktualūs panašūs aspektai – kaina, ramybė, paslaugų pasiekiamumas – jų svarba skiriasi priklausomai nuo r...
nuotrauka
2025-05-19 11:36
Lietuva šiandien stovi ties fiskalinio pasirinkimo riba: NT mokesčio reforma gali tapti ilgalaikės biudžetinės disciplinos pagrindu – arba dar viena neišbaigta reforma, kurios esmė – ne sprendimas, o atsakomybės išvengimas.
nuotrauka
2025-05-19 11:30
Lietuvos nekilnojamojo turto (NT) rinka šiemet demonstruoja įspūdingą gyvybingumą – per pirmus keturis šių metų mėnesius fiksuojamas NT įsigijimo sandorių aktyvumo šuolis, o būsto kainos vėl pradėjo kopti į viršų. Jei šios tendencijos tęsis – šiais metais gali būti šturmuojamos Lietuvos gyvenamojo b...
nuotrauka
2025-05-19 11:25
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) šių metų nutartyje civilinėje byloje suformavo naują praktiką, kuri gali turėti reikšmingų pasekmių tūkstančiams aukštos kvalifikacijos darbuotojų ir jų darbdavių. Teismas pateikė išaiškinimus dėl interesų konflikto sampratos, jos santykio su nekonkuravimo princ...
nuotrauka
2025-05-16 13:40
Lietuvoje daugiau nei du mėnesius valdžios institucijos, politikai, asociacijos bei kitos grupės diskutuoja, ginčijasi ir net kelia mitingus dėl atskirų siūlomos mokesčių reformos dalių. Vyriausybei pritarus paskutinėmis minutėmis taisytam jos variantui, siūlomi pakeitimai artimiausiu metu turėtų bū...
nuotrauka
2025-05-15 16:30
Daugiabučių namų savininkai, įgyvendindami bendrosios dalinės nuosavybės teisę ir turėdami teisėtą poreikį naudotis kieme esančia parkavimo aikštele, net jei ji priklauso kitam savininkui, gali reikalauti nustatyti tokiai aikštelei naudojimosi tvarką ir mokėtiną kompensaciją. Tai 2025 metų gegužės...
nuotrauka
2025-05-13 13:23
Dirbtinio intelekto (DI) sprendimai vis aktyviau skinasi kelią į darbo aplinką: nuo automatizuotų atrankos sistemų, personalizuotų mokymų iki klientų aptarnavimo analizės ar net emocijų atpažinimo. Kartu su pažanga, kaip pažymi advokatų kontoros „TGS Baltic“ partneris, Technologijų industrijos grupė...
nuotrauka
2025-05-08 14:56
Siekdami įsigyti naują būstą žmonės įprastai pradeda nuo klausimo, kaip susitaupyti pradiniam įnašui. Dažnu atveju ši suma atrodo nemenka ir tampa pagrindine kliūtimi įsigyti būstą, tačiau tikslą pasiekti padeda aiškus planas, įpročių peržiūra ir keli praktiški sprendimai. Kokie jie, pasakoja „Lumin...
nuotrauka
2025-04-30 09:40
Įsivaizduokite – samdėte rangovą, tikėdamiesi kokybiško rezultato, tačiau galiausiai patys likote su brokuotu darbu, papildomomis išlaidomis ir neišspręsta problema. Rangovas trūkumų nešalina, o jums nelieka nieko kito, kaip tik gelbėtis savo jėgomis. Ar galima tokioje situacijoje atgauti pinigus – ...
nuotrauka
2025-04-29 11:13
Lietuvoje būstą įsigyja vis jaunesni žmonės. Šiuo metu didžiausią būsto pirkėjų dalį sudaro Y kartos (angl. millennials) atstovai, gimę 1981-1996 m. Nepaisant nuolat pamažu augančių nekilnojamojo turto (NT) kainų, lietuviai vis dar išlieka tarp pirmaujančiųjų Europoje pagal nuosavo būsto rodiklius i...
nuotrauka
2025-04-29 09:32
Kaip apsaugosime Vilnių, kad jis netaptų vienu dideliu Kariotiškių sąvartynu? Tai labai rimtas klausimas, kurį dabar sprendžiu po vakar dienos (Vilniaus regiono atliekų rūšiavimo gamykloje gaisras kilo balandžio 27 d., red. pastaba) gaisro.
nuotrauka
2025-04-28 13:29
Imdami būsto paskolą įprastai galime rinktis iš dviejų palūkanų normų rūšių: kintamų ir terminuotai nekintamų palūkanų. Tačiau nuo gegužės mėnesio dėl būsto paskolos besikreipiantiems gyventojams bankai privalės pateikti pasiūlymus tiek su kintamomis, tiek su fiksuotomis palūkanomis. Apie tai, kaip ...

Statybunaujienos.lt » Komentaras