2025 m. lapkričio 18 d. antradienis, 13:10:50
Reklama  |  facebook

„Planai keičiasi minutėmis“: kaip suvaldyti „Rail Baltica“ projektą ir koordinuoti šimtus jo rangovų?

2025-09-30 09:45
Vienas didžiausių strateginės infrastruktūros projektų Lietuvoje – „Rail Baltica“ – ambicingas, kelių milijardų eurų vertės geležinkelių tinklas, kuris ne tik pakeis Baltijos regiono susisiekimą, bet ir sujungs su visa Europa. Tačiau už milžiniško projekto slypi nematomas iššūkis – kaip sukoordinuoti šimtus ekspertų, rangovų bei keletą šalių.
nuotrauka
Susisiekimo ministerijos nuotr.


Minimos įmonės
Tyrens Lietuva, UAB

Nors visuomenei „Rail Baltica“ dažniausiai atrodo kaip vienas didžiulis projektas, realybėje jis apima šimtus skirtingų veiklų. Kai projekte dalyvauja ekspertai iš skirtingų sričių, o tarptautiniai standartai yra griežti, pagrindinis iššūkis dažniausiai nėra techninis. Kur kas svarbiau – užtikrinti, kad visos suinteresuotos šalys veiktų vieningai.

„Tokie projektai kaip „Rail Baltica“ iš prigimties yra neapibrėžti – jei nematuoji rezultatų, nežinai, kas laukia. O be tinkamų įrankių, projekto valdymo tiesiog nėra,“ – sako Dainius Gečas, „Tyrens Lietuva“ projektų valdymo skyriaus vadovas.

Projekto struktūra sukuria daug valdymo iššūkių, kai techniniai sprendimai užima tik dalį darbo. Kita pusė – užtikrinti, kad visi dalyviai judėtų ta pačia kryptimi.

„Net ir geriausia inžinerija nieko nereiškia, jei nesugebame suderinti žmonių, procesų ir terminų. Koordinacija čia tampa tokia pat svarbi, kaip ir pats geležinkelio tiesimas,“ – priduria pranešime cituojamas D. Gečas.

LTG Infra„LTG Infra“ nuotr.

Planai keičiasi minutėmis

Viešoje erdvėje dideli projektai atrodo paprastai – yra grafikai, gairės, terminai. Vis dėlto „Rail Baltica“ kasdienybė rodo visai ką kita. Šimtai mažesnių projektų, kurie vienu metu juda skirtinga kryptimi, todėl nuolatos susiduriama su pokyčiais. Vienas sprendimas ar institucijos reikalavimas gali pakeisti visą plano eigą, o tai reiškia naujus terminus, papildomą darbą ir rizikas.

„Planai keičiasi kiekvieną dieną, kartais ir minutėmis. Net jei vienas projektas atrodo stabilus šiandien, kitas gali nustatyti naujus prioritetus ir tada turime perplanuoti. Todėl perplanavimą mes matome ne kaip nesėkmę, o kaip normą,“ – tikina D. Gečas.

Pasak pašnekovo, tokio masto projektuose neapibrėžtumas yra neišvengiamas. Kiekviena šalis turi savo teisines normas, kiekviena institucija – savo reikalavimus. Prie to dar pridėkime finansavimo sąlygas, aplinkosaugos aspektus, bendruomenės nuomonę ir gausime nuolat besikeičiančią aplinką.

„Svarbiausia suprasti, kad pokyčiai nėra blogai. Tai – mūsų kasdienybė. Projektų vadovai turi ateiti į darbą pasiruošę perplanuoti dalį projekto ir reaguoti akimirksniu,“ – pasakoja D. Gečas.

Susisiekimo ministerijos
nuotr.

Net geriausi projektai žlunga

Prie „Rail Baltica“ projekto dirba šimtai specialistų: inžinieriai, architektai, rangovai, institucijų atstovai. Kiekvienas turi savo interesus ir prioritetus. Jei nėra koordinacijos, gresia vėlavimai ir klaidos.

„Be tinkamo valdymo ir geri projektai gali žlugti. Tuo tarpu probleminiai projektai su aiškiais procesais gali būti lengvai įgyvendinti,“ – sako D. Gečas.

Todėl vienas svarbiausių darbų – aiškiai apsibrėžti atsakomybes. D. Gečas teigia, kad projekto pradžioje svarbu atsakyyti į tokius klausimus kaip: kas už ką atsako, kas priima sprendimus ir kas juos fiksuoja. Kitu atveju, neatsakyti klausimai gali brangiai kainuoti. Tačiau ne mažiau svarbi ir komunikacija – nusistatyti tvarką, susitikimų dažnumą bei nuspręsti, kokiais kanalais bus perduodama informacija. Tokia koordinacija leidžia išvengti nesusipratimų.

„Visi sprendimai, pakeitimai ir net interpretacijos turi būti užfiksuoti. Tik taip galime užtikrinti, kad po kelių mėnesių ar metų nekils klausimų, kodėl buvo pasirinktas vienas ar kitas sprendimas,“ – pabrėžia jis.

Mažiau streso kasdieninėse veiklose

Vis dėlto, anot D. Gečo, dirbant su strateginiais projektais vien susitarimų neužtenka – reikia ir skaitmeninių priemonių, kurios padeda matyti bendrą vaizdą. „Tyrens Lietuva“ pasirinko lietuvių kurtą „Teamhood“ projektų valdymo platformą. Ji leidžia realiu laiku stebėti projekto eigą, užduotis ir atsakomybes.

Susisiekimo ministerijos nuotr.

Pasak pašnekovo, iš pradžių įmonės darbuotojams mokymasis naudotis nauju įrankiu atrodė kaip papildomas darbas, bet ilgainiui, „Teamhood“ sumažino streso lygį: „Darbuotojai žino, ką daro, yra mažiau netikėtumų, mažiau streso ir klaidų.“

Tokie skaitmeniniai sprendimai leidžia vizualiai pamatyti, visą projekto eigą – kur stringa darbai ar kokios užduotys laukia. Dėl to nebereikia nuolat klausinėti kolegų ar rengti ilgų susirinkimų.

„Planavimas tapo lengvesnis. „Teamhood“ leidžia akimirksniu reaguoti ir pritaikyti planus. Dirbant su tokio masto projektais – tai yra būtina,“ – pabrėžia jis.

„LTG Infra“
vizualizacija

Projektų valdymas – šiandienos pranašumas

„Rail Baltica“ patirtis rodo, kad didžiausi iššūkiai slypi ne vien inžineriniuose sprendimuose, bet ir aiškiuose procesuose, komunikacijoje ir projektų valdymo įrankiuose. Įmonės, kurios delsia diegti skaitmeninius sprendimus, rizikuoja prarasti konkurencinį pranašumą.
„Svarbu – nebijoti pokyčių. Taip, skaitmenizacija reikalauja investicijų ir vidinės kantrybės, bet ilgainiui viskas atsiperka. Įrankių diegimas nėra vieno mėnesio klausimas – tai kelių metų kelionė, kurią verta pradėti jau šiandien,“ – sako D. Gečas.

Pašnekovas įsitikinęs, kad skaitmeninis projektų valdymas yra ne ateities, o dabarties klausimas.

„Projektų valdymas – tai gebėjimas greitai reaguoti. Įrankiai už jus darbų neatliks, bet jie leidžia tai daryti skaidriau ir efektyviau,“ – apibendrina D. Gečas.
Statybunaujienos.lt



Infrastruktūra

nuotrauka
2025-11-17 09:55
Valstybės kontrolė baigė Seimo pavestą auditą „Pirmojo jūrinio vėjo elektrinių parko „Curonian Nord“ Baltijos jūroje projekto įgyvendinimas“. Išvados griežtos: projektas vėluoja, rizikos auga, o galimybė 2030 m. pradėti elektros gamybą – vis labiau tolsta. Auditoriai pabrėžia, kad tam būtina nebeati...
nuotrauka
2025-11-14 09:50
Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) paskirstė papildomus 2,4 mln. eurų savivaldybių infrastruktūros plėtros projektams. Finansavimas skirtas savivaldybėms, kurios plėtoja inžinerinę infrastruktūrą investicinėse teritorijose, pramonės parkuose ir laisvosiose ekonominėse zonose (LEZ), siekiant...
nuotrauka
2025-11-13 13:37
Ties įvažiavimu į Vilnių automagistralėje Vilnius-Panevėžys prasidėjo antrasis Tarandės tunelio statybų etapas. Užtikrinti saugų įvažiavimą į Tarandės mikrorajoną ir panaikinti spūstis sostinės prieigose padėsiantis infrastruktūros projektas išsiskiria savo sudėtingumu, o „Via Lietuva“ užsakymu darb...
nuotrauka
2025-11-12 15:14
Šiaulių mieste mokslininkai atliko išsamų gatvių būklės vertinimą. Rezultatai rodo, kad dangų kokybė nuosekliai gerinama, o gauti duomenys leis nustatyti aiškius gatvių remonto prioritetus.
nuotrauka
2025-11-11 09:46
„Via Lietuva“ tęsia Islandijos plento ties Kaunu rekonstravimą – pasirašyta sutartis dėl viaduko per Jonavos gatvę (kryptimi Vilnius-Klaipėda, kairėje kelio pusėje) ir ketvirtojo, paskutinio, tilto per Nerį kapitalinio remonto darbų atlikimo. Taip pat jau pradėti rengti automagistralės Vilnius–Kauna...
nuotrauka
2025-11-05 11:44
Kopenhagos priemiestyje Glostrup užbaigtas didžiausias šalyje stoge integruotos saulės elektrinės (BIPV) projektas. Ant verslo centro „Stationsparken“ pastatų komplekso sumontuota 7,5 MW galios saulės elektrinė, kurios moduliai sukurti ir pagaminti Lietuvoje – Alytuje įsikūrusioje gamykloje „Metsola...
nuotrauka
2025-11-04 15:35
„Urban HUB“ tęsia tvarios plėtros kryptį – ant Vilniuje įsikūrusio prekybos ir verslo miestelio stogo įrengta moderni, beveik 500 kW galios saulės elektrinė, kurios pagaminta energija padės mažinti iš elektros tinklų perkamos elektros kiekį ir prisidės prie išmetamo anglies dvideginio kiekio mažinim...
nuotrauka
2025-11-03 13:40
Spalio 30 d. baigėsi Energetikos ministerijos inicijuota paramos priemonė juridiniams asmenims įsirengti didelės galios elektros energijos kaupimo įrenginius, kurie skirti teikti balansavimo paslaugas elektros perdavimo sistemos operatoriui. Priemonei buvo skirta 45 mln. eurų.
nuotrauka
2025-10-31 16:28
„Via Lietuva“ pasirašė sutartis dėl valstybinės reikšmės rajoninio kelio Klaipėda–Radailiai– Kretinga kapitalinio remonto – bus tvarkomas apie 6,7 km ilgio kelio ruožas Klaipėdos r., Sendvario seniūnijoje. Kapitaliai tvarkant ruožą, bus įrengta patogi ir saugi infrastruktūra – pėsčiųjų ir dviračių t...
nuotrauka
2025-10-31 10:37
Vilijampolę ir Šilainius jungianti vadinamoji Milikonių įkalnė jau spalio 31-ąją, vakare, pasitiks pirmuosius eismo srautus. Mažiau nei pusmečiui uždaryta Linkuvos gatvės atkarpa suremontuota iš pagrindų: sutvarkytos požeminės komunikacijos, paklota nauja asfalto danga, įrengta papildoma juosta, pat...
nuotrauka
2025-10-30 13:53
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ atlieka svarbų vaidmenį įgyvendinant strateginės reikšmės projektą „Lietuvos-Lenkijos pasienio jungtys“, kuris įgyvendinamas pagal Interreg VI-A Lietuvos-Lenkijos programą. Projektas, orientuotas į transporto infrastruktūros modernizavimą Lietuvos-Lenkijos pasienyje, yr...
nuotrauka
2025-10-30 10:00
Vienas svarbiausių Lietuvos kelių infrastruktūros projektų – magistralės A14 Vilnius-Utena rekonstravimas – įgauna vis didesnį pagreitį. „Via Lietuva“ praneša, kad nuo pavasario intensyviai vykstantys darbai jau davė apčiuopiamų rezultatų: remontuojamuose ruožuose baigtas senosios cementbetonio dang...
nuotrauka
2025-10-29 12:38
Statybų bendrovė „YIT Lietuva“ netrukus pradės svarbaus infrastruktūros projekto darbus Klaipėdoje – Danės gatvės nuo Laivų skersgatvio iki Artojo gatvės ir Artojo gatvės ruožo nuo Danės iki Liepų gatvės bei šių gatvių sankryžos rekonstrukciją. Kartu numatyta įrengti naują pėsčiųjų ir dviračių taką ...
nuotrauka
2025-10-28 09:07
Atliktas Biržos tilto pakėlimo patikrinimas, kurio tikslas – išsiaiškinti priežastis, dėl kurių sutrinka tilto dalies pakėlimas nuo Naujamiesčio pusės. Patikrinimo metu tiltą pavyko sėkmingai pakelti ir nuleisti. Nuodugniai apžiūrėjus konstrukciją, nustatyta pagrindinė problema – reduktoriaus gedima...
nuotrauka
2025-10-27 13:28
„Via Lietuva“, įgyvendindama žvyrkelių asfaltavimo programą, Prienų rajone pradeda valstybinės reikšmės rajoninio kelio Balbieriškis-Jiestrakis-Plutiškės (Nr. 3304) ruožo nuo 21,2 iki 24,6 km asfaltavimo darbus. Planuojama, kad šis beveik 3,4 km ilgio ruožas bus išasfaltuotas kitų metų rudenį.
nuotrauka
2025-10-24 17:10
Energetinės transformacijos projektas Vilniuje žengia į naują etapą – gautas statybų leidimas vienai pirmųjų Lietuvoje žaliojo vandenilio gamyklai. Statybos darbai prasidės artimiausiu metu, o gamyklos veiklos pradžia numatoma 2026 m. pirmą pusmetį.
nuotrauka
2025-10-22 09:16
Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) kartu su Susisiekimo ministerija, LTG grupės įmone „LTG Infra“, VĮ „Registrų centru“ ir paslaugų teikėjais aktyviai vykdo žemės paėmimą visuomenės poreikiams, reikalingą didžiausiam strateginiam Baltijos šalių geležinkelių infrastruktūros projektui „Rail Baltica“, užt...
nuotrauka
2025-10-21 08:15
Pirmadienį, spalio 20 d., simbolinio renginio metu oficialiai pažymėtas „Via Baltica“ kelio tarp Lietuvos ir Lenkijos sujungimas. Magistralinio kelio A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai atkarpoje nuo Marijampolės iki Lietuvos-Lenkijos valstybių sienos 12 kilometrų ruože nuo 85 iki 97,06 kilometro atnauji...
nuotrauka
2025-10-20 15:41
„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) kartu su viena didžiausių pasaulyje vėjo turbinų gamintojų, Danijos bendrove „Vestas“, nuo Klaipėdos iki Latvijos sienos sukūrė „koridorių“, kuriuo stambūs kroviniai galės būti gabenami neatjungiant elektros tiekimo.ESO kelius kertančias oro linijas, kurios st...
nuotrauka
2025-10-20 14:29
Šakių rajone pradedamas svarbus kelių infrastruktūros projektas – valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 3807 Kiduliai-Gelgaudiškis-Gerdžiūnai ruožo nuo 2,6 iki 14,2 kilometro kapitalinis remontas. Bendra tvarkomo kelio atkarpa siekia daugiau nei 11 kilometrų.

Statybunaujienos.lt » Infrastruktūra