Vilniuje nukritus lėktuvui nukentėję gyventojai ir tarnybos galės reikalauti 378 mln. eurų kompensacijos2024-12-27 11:56 2024 m. lapkričio 25 d. rytą Vilniuje, netoli oro uosto, šalia gyvenamojo namo nukritus ir sudužus Ispanijos oro bendrovės „Swift Air" lėktuvui „Boeing 737-476 (SF)", buvo padaryta žala ne tik lėktuvu gabentiems kroviniams ir paštui, tačiau ir trečiosioms šalims. Nukentėję gyventojai, kiti tretieji asmenys bei katastrofos padarinius likvidavusios tarnybos gali reikalauti 378 milijonai eurų kompensacijos. Šarūnas BAUBLYS, asociacijos „Dronea“ valdybos narys „Atvejis, kai Europos Sąjungos (ES) komercinis lėktuvas patiria avariją, yra itin retas. 2024 m. gruodžio pradžioje paskelbtoje Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) Metinėje saugos apžvalgoje patvirtinama, kad aviacija išlieka saugiausia transporto rūšis. 2023 m. ES danguje įvykdyta daugiau kaip 7,3 mln. komercinių skrydžių, per kuriuos neįvyko nė vienos EASA valstybių narių oro vežėjų avarijos, kurioje žuvo žmonės. Vidutiniškai 20 000 skrydžių per dieną ir daugybė kasdien saugiai skraidančių keleivių ir krovinių. Aukšta skrydžių sauga užtikrinama dėka veiksmingų ir nuoseklių ES teisės aktų taikymo", – pabrėžė pranešime cituojamas Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys. Asociacija Dronea vienija transporto specialistus, turinčius ilgalaikės darbo su Europos Komisija, Tarptautine civilinės avacijos organizacija ir Europos saugios oro navigacijos organizacija (Eurokontrolės) patirties.
Lėktuvų katastrofų žalos atlyginimas reglamentuojamas ES
ES oro transportu už atlygį ir (arba) samdos pagrindais vežti keleivius, paštą ir (arba) krovinius, gali tik bendrovė, turinti atitinkamą licenciją oro susisiekimui. Viena pagrindinių sąlygų gauti minėtą licenciją – atitikti Reglamente (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams reikalavimus.
Šiais reglamentais nustatytas būtiniausias draudimo lygis, apdraudžiant oro vežėjų atsakomybę keleivių, bagažo, krovinių ir trečiųjų šalių atžvilgiu, pvz., nustatyta, kad būtiniausia (ne mažesnė) vežėjo atsakomybės už krovinį draudimo suma yra 22 specialios skolinimosi teisės (SST) už kilogramą (1 SST = 1.26 Eur), taigi, beveik 27.7 Eur, o pametus ar sugadinus bagažą – vienam keleiviui gali būti išmokėta iki 1 288 SST, t.y . beveik 1623 Eur kompensacija.
„Kaip minėjau, tokio dydžio lėktuvai retai dūžta, todėl daugeliui klausimai apie avarijos sukeltą žalą iškyla dar rečiau. Komerciniai skrydžiai yra susiję su didelėmis rizikomis, ypač gyvenamųjų teritorijų ar pramonės zonose. Draudimas trečiųjų šalių atžvilgiu yra privalomas tam, kad būtų užtikrinama tiek nukentėjusiųjų asmenų, tiek infrastruktūros savininkų finansinė apsauga. Be draudimo tokio masto žala galėtų likti neatlyginta, o tai sukeltų tiek socialines, tiek ekonomines pasekmes. ES oro vežėjo minimali atsakomybė trečiųjų šalių atžvilgiu nelaimingo atsitikimo atveju Reglamente siejama su lėktuvo maksimalia kilimo mase (MTOM). Avariją patyrusio „Boeing 737-476 (SF)" masė didesnė nei 50 tonų, todėl Reglamente nustatyta privaloma draudimo apsaugos suma yra 300 milijonų SST, beveik 378 milijonų Eur", – komentavo Š. Baublys.
Maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas
Žala trečiųjų šalių atžvilgiu gali apimti žalą bet kokiam turtui ant žemės, asmenų sužalojimai, įskaitant neturtinę žalą (pvz., dvasiniai išgyvenimai, nepatogumai, išgąstis), žalą aplinkai, kitas išlaidas, susijusias su avarijos sukeltomis pasekmėmis. Jei nukentėjo gyventojai (mirtys, traumos ar sveikatos sutrikimai), oro vežėjas privalo atlyginti medicinines išlaidas, netekties atveju – laidotuvių išlaidas bei išmokėti kompensaciją artimiesiems.
Vadovaujantis Monrealio konvencija, kurios nuostatos taikomos visoms ES valstybėms narėms, maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas. Taip pat atlyginama už sugadintą ar sunaikintą turtą, įskaitant gyvenamuosius namus, automobilius ar kitą infrastruktūrą. Gyventojams gali būti teikiamas laikinas būstas, kol bus atstatytas jų turtas, o išlaidos dėl laikino gyvenimo kitur taip pat kompensuojamos. Jei dėl avarijos buvo padaryta žala gamtai (pvz., naftos produktų išsiliejimas, užteršta dirva ar vanduo), oro vežėjas atsako už aplinkos pagal ES aplinkosaugos teisės normas atkūrimo išlaidų padengimą.
Gali tekti atlyginti ir už žalą gamtai bei verslams
ES teisės aktuose taip pat sprendžiamas platesnio masto su aviacija susijusių incidentų ekonominio poveikio klausimas, todėl verslo vienetai, kurie patyrė žalą dėl laikino verslo nutraukimo, susijusio su avarija, pvz., laikinai sustabdyti skrydžiai, vėluojantys ar prarasti kroviniai, negalėjimas vykdyti verslo veiklos avarijos zonoje, gali teikti pretenzijas.
Tarnybos (pvz., priešgaisrinė tarnyba, greitoji pagalba, policija), kurios dalyvavo likviduojant avarijos padarinius, taip pat turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtas išlaidas. Oro vežėjas gali būti įpareigotas padengti valymo, gelbėjimo ir infrastruktūros atkūrimo ir kitas su padarinių likvidavimu susijusias išlaidas.
ES Reglamente atsakomybė nustatoma kaip griežtoji, tai reiškia, kad oro vežėjas „Swift Air" atsako nepriklausomai nuo kaltės. Todėl vežėjas privalo užtikrinti, kad būtų išmokėtos kompensacijos visiems nukentėjusiesiems pagal draudimo sąlygas. Jei draudimo suma yra per maža padengti visą žalą, gali būti taikomos papildomos teisinės priemonės.
Komentaras2025-07-16 10:06 Liūtys ir audros, vasaros sausros ir neprognozuojamos šilumos bangos, vis kylantis jūros lygis – klimato pokyčiai vis dažniau parodo savo nagus ir Baltijos regione. Tai, kas kažkada atrodė kaip tolima pasaulio problema ar Holivudo katastrofų filmo scenarijus, šiandien – jau mūsų kasdienybės dalis. ... 2025-07-16 09:41 Šią savaitę startavo didžiausias Lietuvoje miesto festivalis „Midsummer Vilnius". Pagrindinio renginio mecenato „EIKA Group" vadovas Domas Dargis teigia, kad kultūra yra klestinčio miesto pamatas, todėl džiaugiasi galimybe jau devintus metus iš eilės prisidėti prie sostinės meno, muzikos ir kultūros... 2025-07-10 09:39 Lietuvos būsto rinka demonstruoja aiškius atsigavimo signalus po 2022–2024 metų sąstingio. Naujausi duomenys atskleidžia ne tik kainų augimą, bet ir realų sandorių aktyvumo padvigubėjimą, o tai leidžia optimistiškai žvelgti į tolesnę rinkos raidą. 2025-07-10 08:08 Lietuva pasiekė istorines aukštumas atsinaujinančios energetikos srityje – šių metų birželį net 80 proc. visos šalyje suvartotos elektros buvo pagaminta iš saulės, vėjo ir vandens. Spartus atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) augimas mažina priklausomybę nuo importo, stiprina šalies prekybos bal... 2025-07-09 10:23 Kraustantis iš tėvų namų ir ieškant naujos gyvenamosios vietos, daugumai akys pirmiausia krypsta į interjerą, būsto lokaciją, dydį. Deja, tačiau graži būsto išvaizda dar negarantuoja sklandaus gyvenimo jame, o pirmoji nuomos patirtis neretai tampa ir pirmąja rimta pamoka. Ką reikėtų žinoti, kad pirm... 2025-07-09 10:09 Namų statyba prasideda ne nuo plytų, o nuo tinkamo žemės sklypo. Tačiau, nors Lietuvoje yra beveik 3,5 mln. ha privačios žemės ūkio paskirties žemės, ne kiekviena jų tinkama gyvenamajai statybai. Apie tai, kokius aspektus svarbu įvertinti, kad iš pirmo žvilgsnio patrauklus sklypas nevirstų galvos sk... 2025-07-08 09:08 Kompetentinga institucija pataria, perkančioji organizacija pasinaudoja rekomendacija ir vėliau pripažįstama pažeidusi Viešųjų pirkimų įstatymą (VPĮ) bei patiria finansinių nuostolių. Advokatų kontoros TEGOS (buv. „TGS Baltic“) vyresnioji teisininkė Vitalija Varnaitienė ieško atsakymo, kas tokiu atv... 2025-07-07 13:57 Pasibaigusi Seimo pavasario sesija buvo kupina kontrastų, o Parlamento priimti įstatymai palieka dvejopą įspūdį. Viena vertus, buvo daromi pažangūs sprendimai, modernizuojantys ir stiprinantys mūsų ekonomiką. Bet kartu netrūko pokyčių, kurie visas geras pastangas vienu ypu gali nubraukti. 2025-07-07 07:39 Vasara jau čia, o kartu su ja ir atostogų sezonas. Tačiau nors daug kas tikisi per atostogas atsikvėpti nuo darbų, vis daugiau žmonių grįžta iš poilsio dar labiau pavargę nei prieš tai. Kodėl? Todėl, kad atostogos dar nereiškia tikro poilsio. 2025-07-04 14:48 VILNIUS TECH mokslininkai nuolat ieško būdų, kaip įvairias atliekas pritaikyti garsą slopinančioms konstrukcijoms kurti. Pavyzdžiui, tam galima naudoti perforuotas plastiko plokštes, gumos granules iš naudotų padangų, oro tarpą, neretai papildomai slopinantį garsą. Šių komponentų derinys leidžia su... 2025-06-30 16:02 LR Seimas pakoregavo Statybos įstatymą – nuo šiol statybos leidimas bus išduodamas, kai yra patvirtinti projektiniai pasiūlymai, o techninio darbo projekto institucijos nebetikrins, nes už jo tikslumą bus atsakingi patys projektuotojai. Lietuvos statybininkų asociacija (LSA) pritaria siekiui mažinti... 2025-06-26 15:25 Pastaraisiais metais pasaulyje vis daugiau dėmesio skiriama tvarumui. Statybų sektorius – ne išimtis. Jo pokyčių būtinybė tampa vis akivaizdesnė. Statybų metu sunaudojama daug energijos, labai išauga atliekų apimtis, o statybinės medžiagos dažnu atveju daro neigiamą poveikį ne tik gamtai, bet ir žmo... 2025-06-26 10:12 Geopolitinės įtampos pasaulyje auga, o kartu su jomis ir tarptautinių sankcijų grėsmė verslui. Vis dažniau į sankcijų sąrašus patenka ne tik pavieniai asmenys ar įmonės, bet ir ištisi sektoriai. Advokatų profesinės bendrijos LAWCORPUS bendraįkūrėjas ir advokatas Rokas Venslauskas teigia – šiandien s... 2025-06-23 12:46 Ant daugiabučių laiptinių sienų ir savo pašto dėžutėje dažnas randa pasiūlymą – „Pirkčiau butą jūsų name". Iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti kaip patraukli galimybė greitai parduoti būstą, tačiau, pasak nekilnojamojo turto (NT) specialisto Tado Meiliūno, už šių skrajučių dažnai slypi visai kiti t... 2025-06-19 11:15 Nors 25 tūkstančiai šalies įmonių turi paskolų kredito įstaigose, tačiau bendras verslo kreditavimo lygis išlieka vienas žemiausių Europos Sąjungoje (ES). Ekspertai pastebi, kad daugeliui įmonių nepavyksta peržengti net pirmojo laiptelio norint gauti paskolą – pateikta kreditavimo paraiška dažnai yr... 2025-06-17 15:47 Sukaupti pinigų būstui įsigyti yra vienas populiariausių tikslų, kuriuos sau kelia taupantis jaunimas. O kad Lietuvos jaunimas taupo, rodo naujausia apklausa: 77 proc. 18–29 metų gyventojų nurodė turintys santaupų. Dalis jų santaupas laiko indėliuose arba investuoja, siekdami savo tikslą pasiekti gr... 2025-06-12 12:20 Ketvirtadienį Seime svarstant pelno mokesčio tarifo didinimą iki 17 proc., Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) prezidentė Elena Leontjeva sako, kad politikai neatsižvelgė į ekonomistų bei verslo raginimus išmintingai atsverti vykstantį kapitalo nutekėjimą iš Lietuvos. 2025-06-09 08:43 Šiandien tvarumas tapo žodžiu, kuris vieniems kelia viltį, o kitiems – akių vartymą. ESG, arba trys žodžiai – aplinkosauga, socialinė atsakomybė ir valdysena – šiandien skamba visur: prezentacijose, strategijose, ant kavos puodelių ir „Slack'ų“ statusuose. Bet kai įsigilini, pasimeti. Kiek iš to – t... 2025-06-06 09:43 Šiltuoju metų laiku, kai vaikai leidžia vasaros atostogas, ne visi tėvai gali turėti tiek laisvo laiko, kiek jų atžalos. Primename, kad Lietuvos Respublikos darbo kodeksas įtvirtina galimybes tėvams derinti darbo ir šeimos įsipareigojimus. 2025-06-03 11:59 Klausimų apie atostogas darbo teisėje pagausėja kiekvieną vasarą, o pastaruoju metu atsiranda ir nauja tema – ar darbdavys gali vienu ypu atostogų išleisti visą kolektyvą? Ar grupinių atostogų planavimas neprasilenkia su Darbo kodekso nuostatomis? Ir ar toks sprendimas darbuotojams tikrai naudingesn...
|