Vilniuje nukritus lėktuvui nukentėję gyventojai ir tarnybos galės reikalauti 378 mln. eurų kompensacijos2024-12-27 11:56 2024 m. lapkričio 25 d. rytą Vilniuje, netoli oro uosto, šalia gyvenamojo namo nukritus ir sudužus Ispanijos oro bendrovės „Swift Air" lėktuvui „Boeing 737-476 (SF)", buvo padaryta žala ne tik lėktuvu gabentiems kroviniams ir paštui, tačiau ir trečiosioms šalims. Nukentėję gyventojai, kiti tretieji asmenys bei katastrofos padarinius likvidavusios tarnybos gali reikalauti 378 milijonai eurų kompensacijos. Šarūnas BAUBLYS, asociacijos „Dronea“ valdybos narys „Atvejis, kai Europos Sąjungos (ES) komercinis lėktuvas patiria avariją, yra itin retas. 2024 m. gruodžio pradžioje paskelbtoje Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) Metinėje saugos apžvalgoje patvirtinama, kad aviacija išlieka saugiausia transporto rūšis. 2023 m. ES danguje įvykdyta daugiau kaip 7,3 mln. komercinių skrydžių, per kuriuos neįvyko nė vienos EASA valstybių narių oro vežėjų avarijos, kurioje žuvo žmonės. Vidutiniškai 20 000 skrydžių per dieną ir daugybė kasdien saugiai skraidančių keleivių ir krovinių. Aukšta skrydžių sauga užtikrinama dėka veiksmingų ir nuoseklių ES teisės aktų taikymo", – pabrėžė pranešime cituojamas Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys. Asociacija Dronea vienija transporto specialistus, turinčius ilgalaikės darbo su Europos Komisija, Tarptautine civilinės avacijos organizacija ir Europos saugios oro navigacijos organizacija (Eurokontrolės) patirties.
Lėktuvų katastrofų žalos atlyginimas reglamentuojamas ES
ES oro transportu už atlygį ir (arba) samdos pagrindais vežti keleivius, paštą ir (arba) krovinius, gali tik bendrovė, turinti atitinkamą licenciją oro susisiekimui. Viena pagrindinių sąlygų gauti minėtą licenciją – atitikti Reglamente (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams reikalavimus.
Šiais reglamentais nustatytas būtiniausias draudimo lygis, apdraudžiant oro vežėjų atsakomybę keleivių, bagažo, krovinių ir trečiųjų šalių atžvilgiu, pvz., nustatyta, kad būtiniausia (ne mažesnė) vežėjo atsakomybės už krovinį draudimo suma yra 22 specialios skolinimosi teisės (SST) už kilogramą (1 SST = 1.26 Eur), taigi, beveik 27.7 Eur, o pametus ar sugadinus bagažą – vienam keleiviui gali būti išmokėta iki 1 288 SST, t.y . beveik 1623 Eur kompensacija.
„Kaip minėjau, tokio dydžio lėktuvai retai dūžta, todėl daugeliui klausimai apie avarijos sukeltą žalą iškyla dar rečiau. Komerciniai skrydžiai yra susiję su didelėmis rizikomis, ypač gyvenamųjų teritorijų ar pramonės zonose. Draudimas trečiųjų šalių atžvilgiu yra privalomas tam, kad būtų užtikrinama tiek nukentėjusiųjų asmenų, tiek infrastruktūros savininkų finansinė apsauga. Be draudimo tokio masto žala galėtų likti neatlyginta, o tai sukeltų tiek socialines, tiek ekonomines pasekmes. ES oro vežėjo minimali atsakomybė trečiųjų šalių atžvilgiu nelaimingo atsitikimo atveju Reglamente siejama su lėktuvo maksimalia kilimo mase (MTOM). Avariją patyrusio „Boeing 737-476 (SF)" masė didesnė nei 50 tonų, todėl Reglamente nustatyta privaloma draudimo apsaugos suma yra 300 milijonų SST, beveik 378 milijonų Eur", – komentavo Š. Baublys.
Maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas
Žala trečiųjų šalių atžvilgiu gali apimti žalą bet kokiam turtui ant žemės, asmenų sužalojimai, įskaitant neturtinę žalą (pvz., dvasiniai išgyvenimai, nepatogumai, išgąstis), žalą aplinkai, kitas išlaidas, susijusias su avarijos sukeltomis pasekmėmis. Jei nukentėjo gyventojai (mirtys, traumos ar sveikatos sutrikimai), oro vežėjas privalo atlyginti medicinines išlaidas, netekties atveju – laidotuvių išlaidas bei išmokėti kompensaciją artimiesiems.
Vadovaujantis Monrealio konvencija, kurios nuostatos taikomos visoms ES valstybėms narėms, maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas. Taip pat atlyginama už sugadintą ar sunaikintą turtą, įskaitant gyvenamuosius namus, automobilius ar kitą infrastruktūrą. Gyventojams gali būti teikiamas laikinas būstas, kol bus atstatytas jų turtas, o išlaidos dėl laikino gyvenimo kitur taip pat kompensuojamos. Jei dėl avarijos buvo padaryta žala gamtai (pvz., naftos produktų išsiliejimas, užteršta dirva ar vanduo), oro vežėjas atsako už aplinkos pagal ES aplinkosaugos teisės normas atkūrimo išlaidų padengimą.
Gali tekti atlyginti ir už žalą gamtai bei verslams
ES teisės aktuose taip pat sprendžiamas platesnio masto su aviacija susijusių incidentų ekonominio poveikio klausimas, todėl verslo vienetai, kurie patyrė žalą dėl laikino verslo nutraukimo, susijusio su avarija, pvz., laikinai sustabdyti skrydžiai, vėluojantys ar prarasti kroviniai, negalėjimas vykdyti verslo veiklos avarijos zonoje, gali teikti pretenzijas.
Tarnybos (pvz., priešgaisrinė tarnyba, greitoji pagalba, policija), kurios dalyvavo likviduojant avarijos padarinius, taip pat turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtas išlaidas. Oro vežėjas gali būti įpareigotas padengti valymo, gelbėjimo ir infrastruktūros atkūrimo ir kitas su padarinių likvidavimu susijusias išlaidas.
ES Reglamente atsakomybė nustatoma kaip griežtoji, tai reiškia, kad oro vežėjas „Swift Air" atsako nepriklausomai nuo kaltės. Todėl vežėjas privalo užtikrinti, kad būtų išmokėtos kompensacijos visiems nukentėjusiesiems pagal draudimo sąlygas. Jei draudimo suma yra per maža padengti visą žalą, gali būti taikomos papildomos teisinės priemonės. Komentaras2025-06-30 16:02 LR Seimas pakoregavo Statybos įstatymą – nuo šiol statybos leidimas bus išduodamas, kai yra patvirtinti projektiniai pasiūlymai, o techninio darbo projekto institucijos nebetikrins, nes už jo tikslumą bus atsakingi patys projektuotojai. Lietuvos statybininkų asociacija (LSA) pritaria siekiui mažinti... 2025-06-26 15:25 Pastaraisiais metais pasaulyje vis daugiau dėmesio skiriama tvarumui. Statybų sektorius – ne išimtis. Jo pokyčių būtinybė tampa vis akivaizdesnė. Statybų metu sunaudojama daug energijos, labai išauga atliekų apimtis, o statybinės medžiagos dažnu atveju daro neigiamą poveikį ne tik gamtai, bet ir žmo... 2025-06-26 10:12 Geopolitinės įtampos pasaulyje auga, o kartu su jomis ir tarptautinių sankcijų grėsmė verslui. Vis dažniau į sankcijų sąrašus patenka ne tik pavieniai asmenys ar įmonės, bet ir ištisi sektoriai. Advokatų profesinės bendrijos LAWCORPUS bendraįkūrėjas ir advokatas Rokas Venslauskas teigia – šiandien s... 2025-06-23 12:46 Ant daugiabučių laiptinių sienų ir savo pašto dėžutėje dažnas randa pasiūlymą – „Pirkčiau butą jūsų name". Iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti kaip patraukli galimybė greitai parduoti būstą, tačiau, pasak nekilnojamojo turto (NT) specialisto Tado Meiliūno, už šių skrajučių dažnai slypi visai kiti t... 2025-06-19 11:15 Nors 25 tūkstančiai šalies įmonių turi paskolų kredito įstaigose, tačiau bendras verslo kreditavimo lygis išlieka vienas žemiausių Europos Sąjungoje (ES). Ekspertai pastebi, kad daugeliui įmonių nepavyksta peržengti net pirmojo laiptelio norint gauti paskolą – pateikta kreditavimo paraiška dažnai yr... 2025-06-17 15:47 Sukaupti pinigų būstui įsigyti yra vienas populiariausių tikslų, kuriuos sau kelia taupantis jaunimas. O kad Lietuvos jaunimas taupo, rodo naujausia apklausa: 77 proc. 18–29 metų gyventojų nurodė turintys santaupų. Dalis jų santaupas laiko indėliuose arba investuoja, siekdami savo tikslą pasiekti gr... 2025-06-12 12:20 Ketvirtadienį Seime svarstant pelno mokesčio tarifo didinimą iki 17 proc., Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) prezidentė Elena Leontjeva sako, kad politikai neatsižvelgė į ekonomistų bei verslo raginimus išmintingai atsverti vykstantį kapitalo nutekėjimą iš Lietuvos. 2025-06-09 08:43 Šiandien tvarumas tapo žodžiu, kuris vieniems kelia viltį, o kitiems – akių vartymą. ESG, arba trys žodžiai – aplinkosauga, socialinė atsakomybė ir valdysena – šiandien skamba visur: prezentacijose, strategijose, ant kavos puodelių ir „Slack'ų“ statusuose. Bet kai įsigilini, pasimeti. Kiek iš to – t... 2025-06-06 09:43 Šiltuoju metų laiku, kai vaikai leidžia vasaros atostogas, ne visi tėvai gali turėti tiek laisvo laiko, kiek jų atžalos. Primename, kad Lietuvos Respublikos darbo kodeksas įtvirtina galimybes tėvams derinti darbo ir šeimos įsipareigojimus. 2025-06-03 11:59 Klausimų apie atostogas darbo teisėje pagausėja kiekvieną vasarą, o pastaruoju metu atsiranda ir nauja tema – ar darbdavys gali vienu ypu atostogų išleisti visą kolektyvą? Ar grupinių atostogų planavimas neprasilenkia su Darbo kodekso nuostatomis? Ir ar toks sprendimas darbuotojams tikrai naudingesn... 2025-05-28 15:32 Nors pastaraisiais metais daugėja įmonių, sakančių, kad darbuotojų kaita yra vienas didžiausių darbo rinkos iššūkių, tačiau žmonių noras ieškoti vis naujų darboviečių jau mažai ką stebina. Daugėja ir norinčių vienu metu dirbti per dvi ar kelias darbovietes. Darbo teisė gyventojams tokią galimybę sut... 2025-05-26 15:48 Skirtinguose Lietuvos regionuose gyvenantys žmonės turi skirtingus prioritetus, kai renkasi, kur gyventi – tai parodė naujausias „Luminor“ banko užsakymu atliktas „Norstat“ tyrimas. Nors visiems aktualūs panašūs aspektai – kaina, ramybė, paslaugų pasiekiamumas – jų svarba skiriasi priklausomai nuo r... 2025-05-19 11:36 Lietuva šiandien stovi ties fiskalinio pasirinkimo riba: NT mokesčio reforma gali tapti ilgalaikės biudžetinės disciplinos pagrindu – arba dar viena neišbaigta reforma, kurios esmė – ne sprendimas, o atsakomybės išvengimas. 2025-05-19 11:30 Lietuvos nekilnojamojo turto (NT) rinka šiemet demonstruoja įspūdingą gyvybingumą – per pirmus keturis šių metų mėnesius fiksuojamas NT įsigijimo sandorių aktyvumo šuolis, o būsto kainos vėl pradėjo kopti į viršų. Jei šios tendencijos tęsis – šiais metais gali būti šturmuojamos Lietuvos gyvenamojo b... 2025-05-19 11:25 Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) šių metų nutartyje civilinėje byloje suformavo naują praktiką, kuri gali turėti reikšmingų pasekmių tūkstančiams aukštos kvalifikacijos darbuotojų ir jų darbdavių. Teismas pateikė išaiškinimus dėl interesų konflikto sampratos, jos santykio su nekonkuravimo princ... 2025-05-16 13:40 Lietuvoje daugiau nei du mėnesius valdžios institucijos, politikai, asociacijos bei kitos grupės diskutuoja, ginčijasi ir net kelia mitingus dėl atskirų siūlomos mokesčių reformos dalių. Vyriausybei pritarus paskutinėmis minutėmis taisytam jos variantui, siūlomi pakeitimai artimiausiu metu turėtų bū... 2025-05-15 16:30 Daugiabučių namų savininkai, įgyvendindami bendrosios dalinės nuosavybės teisę ir turėdami teisėtą poreikį naudotis kieme esančia parkavimo aikštele, net jei ji priklauso kitam savininkui, gali reikalauti nustatyti tokiai aikštelei naudojimosi tvarką ir mokėtiną kompensaciją. Tai 2025 metų gegužės... 2025-05-13 13:23 Dirbtinio intelekto (DI) sprendimai vis aktyviau skinasi kelią į darbo aplinką: nuo automatizuotų atrankos sistemų, personalizuotų mokymų iki klientų aptarnavimo analizės ar net emocijų atpažinimo. Kartu su pažanga, kaip pažymi advokatų kontoros „TGS Baltic“ partneris, Technologijų industrijos grupė... 2025-05-08 14:56 Siekdami įsigyti naują būstą žmonės įprastai pradeda nuo klausimo, kaip susitaupyti pradiniam įnašui. Dažnu atveju ši suma atrodo nemenka ir tampa pagrindine kliūtimi įsigyti būstą, tačiau tikslą pasiekti padeda aiškus planas, įpročių peržiūra ir keli praktiški sprendimai. Kokie jie, pasakoja „Lumin... 2025-04-30 09:40 Įsivaizduokite – samdėte rangovą, tikėdamiesi kokybiško rezultato, tačiau galiausiai patys likote su brokuotu darbu, papildomomis išlaidomis ir neišspręsta problema. Rangovas trūkumų nešalina, o jums nelieka nieko kito, kaip tik gelbėtis savo jėgomis. Ar galima tokioje situacijoje atgauti pinigus – ...
|