2025 vasario 11 d. antradienis, 16:46
Reklama  |  facebook

Vilniuje nukritus lėktuvui nukentėję gyventojai ir tarnybos galės reikalauti 378 mln. eurų kompensacijos

2024-12-27 11:56
2024 m. lapkričio 25 d. rytą Vilniuje, netoli oro uosto, šalia gyvenamojo namo nukritus ir sudužus Ispanijos oro bendrovės „Swift Air" lėktuvui „Boeing 737-476 (SF)", buvo padaryta žala ne tik lėktuvu gabentiems kroviniams ir paštui, tačiau ir trečiosioms šalims. Nukentėję gyventojai, kiti tretieji asmenys bei katastrofos padarinius likvidavusios tarnybos gali reikalauti 378 milijonai eurų kompensacijos.
nuotrauka
Šarūnas BAUBLYS, asociacijos „Dronea“ valdybos narys


„Atvejis, kai Europos Sąjungos (ES) komercinis lėktuvas patiria avariją, yra itin retas. 2024 m. gruodžio pradžioje paskelbtoje Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) Metinėje saugos apžvalgoje patvirtinama, kad aviacija išlieka saugiausia transporto rūšis. 2023 m. ES danguje įvykdyta daugiau kaip 7,3 mln. komercinių skrydžių, per kuriuos neįvyko nė vienos EASA valstybių narių oro vežėjų avarijos, kurioje žuvo žmonės. Vidutiniškai 20 000 skrydžių per dieną ir daugybė kasdien saugiai skraidančių keleivių ir krovinių. Aukšta skrydžių sauga užtikrinama dėka veiksmingų ir nuoseklių ES teisės aktų taikymo", – pabrėžė pranešime cituojamas Šarūnas Baublys, asociacijos Dronea valdybos narys. Asociacija Dronea vienija transporto specialistus, turinčius ilgalaikės darbo su Europos Komisija, Tarptautine civilinės avacijos organizacija ir Europos saugios oro navigacijos organizacija (Eurokontrolės) patirties.

Lėktuvų katastrofų žalos atlyginimas reglamentuojamas ES

ES oro transportu už atlygį ir (arba) samdos pagrindais vežti keleivius, paštą ir (arba) krovinius, gali tik bendrovė, turinti atitinkamą licenciją oro susisiekimui. Viena pagrindinių sąlygų gauti minėtą licenciją – atitikti Reglamente (EB) Nr. 785/2004 dėl draudimo reikalavimų oro vežėjams ir orlaivių naudotojams reikalavimus.

Šiais reglamentais nustatytas būtiniausias draudimo lygis, apdraudžiant oro vežėjų atsakomybę keleivių, bagažo, krovinių ir trečiųjų šalių atžvilgiu, pvz., nustatyta, kad būtiniausia (ne mažesnė) vežėjo atsakomybės už krovinį draudimo suma yra 22 specialios skolinimosi teisės (SST) už kilogramą (1 SST = 1.26 Eur), taigi, beveik 27.7 Eur, o pametus ar sugadinus bagažą – vienam keleiviui gali būti išmokėta iki 1 288 SST, t.y . beveik 1623 Eur kompensacija.

„Kaip minėjau, tokio dydžio lėktuvai retai dūžta, todėl daugeliui klausimai apie avarijos sukeltą žalą iškyla dar rečiau. Komerciniai skrydžiai yra susiję su didelėmis rizikomis, ypač gyvenamųjų teritorijų ar pramonės zonose. Draudimas trečiųjų šalių atžvilgiu yra privalomas tam, kad būtų užtikrinama tiek nukentėjusiųjų asmenų, tiek infrastruktūros savininkų finansinė apsauga. Be draudimo tokio masto žala galėtų likti neatlyginta, o tai sukeltų tiek socialines, tiek ekonomines pasekmes. ES oro vežėjo minimali atsakomybė trečiųjų šalių atžvilgiu nelaimingo atsitikimo atveju Reglamente siejama su lėktuvo maksimalia kilimo mase (MTOM). Avariją patyrusio „Boeing 737-476 (SF)" masė didesnė nei 50 tonų, todėl Reglamente nustatyta privaloma draudimo apsaugos suma yra 300 milijonų SST, beveik 378 milijonų Eur", – komentavo Š. Baublys.

Maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas

Žala trečiųjų šalių atžvilgiu gali apimti žalą bet kokiam turtui ant žemės, asmenų sužalojimai, įskaitant neturtinę žalą (pvz., dvasiniai išgyvenimai, nepatogumai, išgąstis), žalą aplinkai, kitas išlaidas, susijusias su avarijos sukeltomis pasekmėmis. Jei nukentėjo gyventojai (mirtys, traumos ar sveikatos sutrikimai), oro vežėjas privalo atlyginti medicinines išlaidas, netekties atveju – laidotuvių išlaidas bei išmokėti kompensaciją artimiesiems.

Vadovaujantis Monrealio konvencija, kurios nuostatos taikomos visoms ES valstybėms narėms, maksimalus kompensacijos dydis už fizinę žalą nėra ribojamas. Taip pat atlyginama už sugadintą ar sunaikintą turtą, įskaitant gyvenamuosius namus, automobilius ar kitą infrastruktūrą. Gyventojams gali būti teikiamas laikinas būstas, kol bus atstatytas jų turtas, o išlaidos dėl laikino gyvenimo kitur taip pat kompensuojamos. Jei dėl avarijos buvo padaryta žala gamtai (pvz., naftos produktų išsiliejimas, užteršta dirva ar vanduo), oro vežėjas atsako už aplinkos pagal ES aplinkosaugos teisės normas atkūrimo išlaidų padengimą.

Gali tekti atlyginti ir už žalą gamtai bei verslams

ES teisės aktuose taip pat sprendžiamas platesnio masto su aviacija susijusių incidentų ekonominio poveikio klausimas, todėl verslo vienetai, kurie patyrė žalą dėl laikino verslo nutraukimo, susijusio su avarija, pvz., laikinai sustabdyti skrydžiai, vėluojantys ar prarasti kroviniai, negalėjimas vykdyti verslo veiklos avarijos zonoje, gali teikti pretenzijas.

Tarnybos (pvz., priešgaisrinė tarnyba, greitoji pagalba, policija), kurios dalyvavo likviduojant avarijos padarinius, taip pat turi teisę reikalauti kompensacijos už patirtas išlaidas. Oro vežėjas gali būti įpareigotas padengti valymo, gelbėjimo ir infrastruktūros atkūrimo ir kitas su padarinių likvidavimu susijusias išlaidas.

ES Reglamente atsakomybė nustatoma kaip griežtoji, tai reiškia, kad oro vežėjas „Swift Air" atsako nepriklausomai nuo kaltės. Todėl vežėjas privalo užtikrinti, kad būtų išmokėtos kompensacijos visiems nukentėjusiesiems pagal draudimo sąlygas. Jei draudimo suma yra per maža padengti visą žalą, gali būti taikomos papildomos teisinės priemonės. 
Statybunaujienos.lt



Komentaras

nuotrauka
2025-02-10 16:36
Paskolų įmonėms palūkanų normoms nustojus mažėti, įmonės pasyviau derasi dėl turimų paskolų sutarčių sąlygų, tačiau apskritai kreditavimo sparta nemažėja. Gyventojai aktyviai skolinasi tiek būstui, tiek vartojimo reikmėms, o pingant skolinimuisi, per 2024 m. persitarė dėl beveik dešimtadalio būsto p...
nuotrauka
2025-02-06 12:45
Naujas būstas naujame daugiabutyje, tačiau be šildymo ar su neveikiančiu liftu. Tokių istorijų pasitaiko vis dažniau, tačiau ne visi atkreipia dėmesį į tai, kad dažniausiai tokios situacijos kyla žmonėms nusipirkus būstą nebaigtame statyti daugiabutyje. Nors dažnu atveju tokiose patalpose žmonės aps...
nuotrauka
2025-02-06 09:22
Būsto paskolos refinansavimas gali palengvinti paskolos mokėjimą, o nuo šių metų vasario mėn. šis procesas tapo gerokai paprastesnis. Tačiau svarbu suprasti, kokiomis sąlygomis paskolos refinansavimas gali kainuoti papildomai, o kuriais atvejais tai galite padaryti nemokamai bei kada tai iš tiesų na...
nuotrauka
2025-02-06 08:43
Prieš pusmetį išnuomojote savo gyvenamąjį būstą draugės bendradarbiui. Jūs pažįstami, esate buvę bendrame gimtadienyje, tad laikinai dėl nuomos kainos ir kitų sąlygų susitarėte žodžiu, o „formalumus juk sutvarkysime vėliau“. Jau tris mėnesius „pažįstamas“ nekelia ragelio, neatidaro durų ir nemoka Ju...
nuotrauka
2025-02-05 08:33
Nors lietuviai pasižymi lojalumu savo bankams, ši tendencija po truputį keičiasi, sako paskolų ekspertai. Norėdami sutaupyti, būsto paskolų turėtojai jas vis dažniau perkelia pas kitus, geresnes sąlygas pasiūliusius kredito davėjus.
nuotrauka
2025-02-03 18:39
Vasario 1-ąją įsigaliojęs supaprastintas būsto paskolų refinansavimo procesas turinčiuosius būsto paskolas skatins pasidomėti, ar jie galėtų pasilengvinti savo finansinę naštą. Iki šiol buvęs sudėtingas ir palyginti brangus, refinansavimas tampa prieinamas kone kiekvienam, tačiau specialistai patari...
nuotrauka
2025-01-31 08:23
Europos Centrinio Banko (ECB) Valdančioji taryba ketvirtadienį 0,25 proc. punkto sumažino bazinę palūkanų normą – nuo 3 iki 2,75 proc. Ką tai reiškia būsto paskolų turėtojams, pasakoja „Luminor" mažmeninės bankininkystės vadovas Edvinas Jurevičius.
nuotrauka
2025-01-30 16:28
Lietuvos ekonomika dar kartą pademonstravo atsparumą ir didelį lankstumą. Kaip rodo Valstybės duomenų agentūros (VDA) paskelbtas pirmasis šalies BVP įvertis, 2024 m. Lietuvos ekonomika paaugo 2,6 proc., kai tuo tarpu visai ES ekonomikai buvo numatomas 0,9 proc. augimas (Europos Komisijos prognozė). ...
nuotrauka
2025-01-30 13:02
Šių metų paroda BAU 2025, bent jau pramoninių grindų dangų sektoriuje, buvo mažesnė ir ne tokia koncentruota kaip anksčiau. Mačiau mažiau mūsų srities naujovių, tačiau tai vis tiek išliko svarbus renginys, leidžiantis stebėti, kaip keičiasi statybos pramonė ir kuria kryptimi juda inovacijos.
nuotrauka
2025-01-30 06:49
Pirmą kartą dalyvavome tokio masto tarptautinėje parodoje su komanda – septyniais mūsų įmonės specialistais. Tai buvo įkvepianti ir vertinga patirtis, tačiau supratome, kad tokiai parodai reikia ruoštis iš anksto: apibrėžti tikslus, įvertinti įmonės poreikius, kad iš renginio gautume didžiausią įman...
nuotrauka
2025-01-30 06:40
Parodoje BAU 2025 turėjau galimybę susitikti su partneriais, su kuriais mūsų įmonė jau ilgą laiką bendradarbiauja. Tai buvo puiki proga gyvai pamatyti, ką jie sukūrė ir pagamino per pastaruosius dvejus metus. Be to, šis renginys leido ne tik atnaujinti ryšius, bet ir įvertinti naujausias rinkos tend...
nuotrauka
2025-01-28 14:30
2024 m. gruodį Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) priėmė svarbų sprendimą byloje dėl pirkimų pažeidimų, galintį reikšmingai pakeisti iki šiol galiojusią praktiką skiriant finansines korekcijas, teigia advokatų kontoros „TGS Baltic" Viešųjų pirkimų specializacijos grupės vyresnioji ...
nuotrauka
2025-01-27 10:19
VMI (Valstybinės mokesčių inspekcijos) įpareigojantys sprendimai yra svarbus įrankis, padedantis verslui užtikrinti mokestinį aiškumą ir išvengti galimų ginčų. Tačiau statistika rodo, kad paskutiniais metais besikreipiančiųjų dėl šių sprendimų skaičius nuolat mažėja. Kokios tokios tendencijos prieža...
nuotrauka
2025-01-24 13:05
Sostinėje vėl garsiau skambant diskusijoms apie esamas ir naujas viešojo transporto rūšis, daugelis vilniečių pamiršta ar nesuvokia, kad mieste jau seniausiai turime veikiančią metro infrastruktūrą tarp Naujosios Vilnios ir Aukštųjų Panerių ar net toliau. Kokybiškas šios linijos integravimas į Vilni...
nuotrauka
2025-01-23 13:38
Preliminariosios nekilnojamojo turto pirkimo-pardavimo sutartys atrodo kaip paprastas pirmasis žingsnis į sėkmingą sandorį, tačiau net ir mažos detalės, pasak teisininkų, gali tapti reikšmingo konflikto šaltiniu.
nuotrauka
2025-01-22 07:53
Įstatyme atskirai nėra nurodoma, kad garantinis terminas taikomas tik įsigyjant naują daiktą, todėl įstatyme numatytas 2 metų garantinis terminas turi būti taikomas ir perkant ne naujos statybos nekilnojamąjį turtą (NT). Garantinis terminas pradedamas skaičiuoti nuo NT perdavimo pirkėjui dienos.
nuotrauka
2025-01-20 09:40
Darbdavys verčia dirbti viršvalandžius? Valstybinė darbo inspekcija (VDI) primena, kad darbuotojai gali dirbti viršvalandžius tik raštiškai sutikę, išskyrus tam tikras įstatymo nustatytas išimtis. „Sutikimas dirbti viršvalandžius nėra formalumas – tai būtina sąlyga darbuotojų teisėms užtikrinti", – ...
nuotrauka
2025-01-17 09:31
Pastebėjome, jog ne tik „Summus Capital“, bet ir kiti Baltijos šalyse aktyvūs investuotojai vis dažniau žvalgosi į Lenkiją, o dėl šios priežasties sulaukiame pakartotinių klausimų apie šio sprendimo motyvus. Tam parengemė temų ir klausimų santrauką, kuriuos aptarėme vidiniuose „Zenith“ komandos susi...
nuotrauka
2025-01-16 15:45
Lietuvoje darbuotojai turi teisę į apmokamas nedarbingumo atostogas, kurios yra numatytos ir detaliai sureguliuotos teisės aktuose. Nepaisant to, kai kurie darbuotojai, net ir susirgę, pasirenka eiti į darbą.
nuotrauka
2025-01-16 14:46
Šiuo metu, EURIBOR viršijant 2,5 proc., Lietuvos gyventojų poreikis įsigyti nuosavą būstą tebėra panašiame lygyje kaip 2023 metais. Tačiau gruodį jau ketvirtą kartą iš eilės įvykęs palūkanų normos mažinimas ir vartotojų įperkamumo galios augimas šiemet leidžia tikėtis teigiamų pokyčių. Vis dėlto, no...

Statybunaujienos.lt » Komentaras